DECIZIE
Nr. 134 din 22 mai 1997*)
privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 330, ale art.
330^1, ale art. 330^3 si ale art. 330^4 din Codul de procedura civila, precum
si ale art. 24 alin. 2 din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei
juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea
statului
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 35 din 29 ianuarie 1998
*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 615 din 9 decembrie
1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 35 din 29
ianuarie 1998.
Nicolae Popa - presedinte
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Doina Suliman - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat potrivit prevederilor art. 24 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992, constata urmatoarele:
Curtea Suprema de Justitie - Sectia civila, prin Incheierea din 5 martie
1997, pronuntata in Dosarul nr. 1.453/1996, a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 330, ale art. 330^1, ale
art. 330^3 si ale art. 330^4 din Codul de procedura civila, invocata de
intimatele-reclamante Codreanu Harghel Gabriela si Codreanu Ruxandra Cristina.
Din concluziile scrise, depuse in motivarea exceptiei, rezulta insa ca
exceptia priveste si art. 24 alin. 2 din Legea nr. 112/1995 pentru
reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte,
trecute in proprietatea statului.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile atacate contravin
prevederilor art. 1, 3, 16, 20 si 128 din Constitutie, deoarece recursul in
anulare este "la dispozitia numai a Parchetului General", chiar si in
urma adoptarii Legii nr. 17/1997.
Exprimandu-si opinia potrivit prevederilor art. 23 alin. (5) din Legea nr.
47/1992, instanta suprema apreciaza ca exceptia este neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, incheierea de sesizare, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, dispozitiile legale atacate, raportate la
prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
Curtea este competenta sa se pronunte asupra exceptiei de neconstitutionalitate
privind dispozitiile art. 330, ale art. 330^1, ale art. 330^3 si ale art. 330^4
din Codul de procedura civila, precum si ale art. 24 alin. 2 din Legea nr.
112/1995, asa cum a fost invocata de parti.
Asupra constitutionalitatii art. 330, art. 330^3 si art. 330^4 din Codul de
procedura civila, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 73 din
4 iunie 1996, ramasa definitiva prin Decizia nr. 96 din 24 septembrie 1996,
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 251 din 17 octombrie
1996 si, respectiv, nr. 255 din 22 octombrie 1996, prin care s-a constatat ca
aceste prevederi sunt constitutionale.
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea
practicii constante a Curtii Constitutionale, urmeaza sa fie respinsa ca vadit
nefondata exceptia privind dispozitiile art. 330, ale art. 330^3 si ale art.
330^4 din Codul de procedura civila.
In ceea ce priveste dispozitiile art. 330^1 din Codul de procedura civila,
se constata ca prin Legea nr. 17/1997, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 26 din 18 februarie 1997, acestea au suferit
modificari.
Recursul in anulare nu mai poate fi declarat oricand de catre Ministerul
Public, ci numai in termen de 6 luni de la data cand hotararea judecatoreasca a
ramas irevocabila, pentru motivul prevazut de art. 330 pct. 1 din Codul de
procedura civila, sau de la data ramanerii definitive a hotararii de
condamnare, pentru motivul prevazut de art. 330 pct. 2 din acelasi cod.
Autoarele exceptiei de neconstitutionalitate nu au pus insa in discutie
legitimitatea constitutionala a termenului de 6 luni in care poate fi declarat
recursul in anulare, ci faptul ca recursul in anulare poate fi exercitat numai
de catre procurorul general.
Este de observat ca egalitatea partilor in procesul civil nu poate fi
redusa numai la exercitarea directa a cailor de atac, ci are determinari mult
mai largi. Aceasta egalitate nu exclude, ci chiar implica un tratament juridic
diferentiat, tinand seama de natura autoritatilor publice si de atributiile
acestora. Ministerul Public este o astfel de autoritate care exercita
atributii, nu drepturi subiective.
Cat priveste dispozitiile art. 24 alin. 2 din Legea nr. 112/1995, care este
un text de trimitere la recursul in anulare, este de retinut ca prin Decizia
nr. 73 din 19 iulie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 177 din 8 august 1995, Curtea Constitutionala a constatat ca acestea sunt
constitutionale. Deoarece nu exista motive care sa determine schimbarea acestei
solutii, exceptia urmeaza sa fie respinsa, fiind vadit nefondata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24
alin. (2) si al art. 25 din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca vadit nefondata, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 330, ale art. 330^1, ale art. 330^3 si ale art. 330^4 din
Codul de procedura civila, precum si ale art. 24 alin. 2 din Legea nr.
112/1995, invocata de Codreanu Harghel Gabriela si Codreanu Ruxandra Cristina
in Dosarul nr. 1.453/1996 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia civila.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata la data de 22 mai 1997.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Nicolae Popa
Magistrat-asistent,
Doina Suliman