ORDIN Nr. 186
din 9 noiembrie 2007
privind aprobarea
Contractului-cadru pentru transportul titeiului, condensatului, gazolinei si
etanului lichid pentru anul 2008
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA PENTRU RESURSE MINERALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 803 din 26 noiembrie 2007
In temeiul art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului
nr. 756/2003 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru
Resurse Minerale şi al art. 5.9 din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 793/2002
privind aprobarea acordului petrolier de concesiune a activităţii de exploatare
a Sistemului naţional de transport al ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi
etanului, inclusiv a conductelor magistrale şi a instalaţiilor, echipamentelor
şi dotărilor anexe, aferente sistemului, încheiat între Agenţia Naţională
pentru Resurse Minerale şi Societatea Comercială „Conpet" - S.A. Ploieşti,
preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Resurse
Minerale emite prezentul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Contractul-cadru pentru transportul
ţiţeiului, condensatului, gazolinei şi etanului lichid pentru anul 2008,
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - (1) Prezentul ordin intră în vigoare în
termen de 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
(2) La data intrării în vigoare a prezentului ordin se
abrogă Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale nr.
202/2006 privind aprobarea Contractului-cadru pentru transportul ţiţeiului,
gazolinei, condensatului şi etanului lichid pentru anul 2007, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 901 din 6
noiembrie 2006.
Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Resurse
Minerale,
Bogdan Găbudeanu
Anexă
CONTRACT - CADRU
pentru transportul ţiţeiului, condensatului,
gazolinei şi etanului lichid
nr.........din
anul.........luna...........ziua............
CAPITOLUL I
Părţile contractante
Intre
..........................................................................................................................,
cu sediul în
..........................................................................., judeţul............................................, cod
poştal..................., telefon.....................,fax..................,
telex.........................., C.U.I......................înscrisă în registrul comerţului la nr......................., cod
SIRUES...................., cod
IBAN......................, deschis la
..................................................................., capital
social subscris şi
vărsat........................................................................,
reprezentată legal prin director general.............................................................
şi prin director
economic..................................................................,
denumită expeditor, pe
de o parte, şi
..............................................................................,
cu sediul în....................................judeţul........................................, cod
poştal..................., telefon .............., fax..............,
telex..............., C.U.I................, înscrisă în registrul comerţului la nr..................., cod SIRUES................, cod IBAN
................., deschis la
......................................................, capital social subscris şi
vărsat................................................................,
reprezentată legal prin director general
......................................................................................şi
director economic..........................................................................,
denumită transportator, pe de altă parte, s-a încheiat prezentul
contract.
CAPITOLUL II
Obiectul contractului
Art. 1. - (1) Obiectul contractului constă în prestarea
serviciilor de transport al ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi etanului lichid, după caz, de la punctele
de primire la punctele de predare stabilite de părţi, respectându-se normele
prevăzute în anexa nr. 1.
(2) Ţiţeiul, gazolina, condensatul şi etanul lichid pot
fi, după caz, proprietatea expeditorului sau a unei terţe persoane. În toate situaţiile expeditorul acţionează
şi răspunde în nume propriu privind proprietatea produsului transportat.
(3) Termenii utilizaţi în prezentul contract sunt
definiţi în anexa nr. 2.
CAPITOLUL III
Durata Contractului
Art. 2. - Contractul se încheie pe o perioadă
de............, convenită de
părţi.
CAPITOLUL IV
Programe de transport
Art. 3. - (1) Programul cantităţilor anuale şi lunare
de ţiţei, gazolină, condensat şi etan lichid ce vor fi transportate va avea la
bază solicitarea depusă de expeditor şi acceptată de transportator în
conformitate cu anexele nr. 3 şi 3.1.
(2) In cazul în care cantităţile prevăzute în anexa nr.
3 se modifică, transportatorul va accepta, în limita capacităţii disponibile pe
destinaţia respectivă şi cu stabilirea termenului de transport, prestarea serviciilor
de transport pentru cantităţile solicitate suplimentar de expeditor.
Neacceptarea transportului de cantităţi suplimentare va putea fi justificată
numai de lipsa capacităţii de transport disponibile şi va trebui să fie făcută
în scris în termen de ......
zile de la primirea solicitării de la expeditor.
(3) Diminuarea cantităţilor lunare prezentate in
anexele 3 si 3.1 se va face prin act adiţional, la solicitarea expeditorului,
comunicată cu minimum 5 zile lucratoare înainte de începerea lunii al cărei
program se diminuează. Diminuarea va avea ca obiect o cantitate maximă
reprezentând 30% din programul iniţial lunar stabilit la încheierea
contractului.
(4) In cazul reviziilor programate, expeditorul poate
solicita anularea programului de transport pentru o perioada de maximum 45 de
zile calendaristice pe an.
Art. 4. - (1) Expeditorul transmite cu 10 zile
lucrătoare înainte de începerea lunii un program cuprinzând estimarea predării
produselor pe destinaţii.
(2) Expeditorul confirmă transportatorului, cu 5 zile
lucrătoare înainte de începerea lunii, programul lunar de predare a produselor
pe destinaţii.
Art. 5. - (1) Limitele maxime anuale admise drept
consumuri tehnologice normate pentru primire,
depozitare, transport şi predare sunt conforme cu Lucrarea privind determinarea
consumurilor tehnologice la activitatea de transport al ţiţeiului,
condensatului şi gazolinei de la punctele de preluare până la rafinării, prezentate în anexa nr. 4.
(2) Determinarea consumurilor tehnologice efective se
face lunar de către transportator prin balanţa (mişcarea) produselor.
Art. 6. - (1) In funcţie de condiţiile de operare a
dotărilor transportatorului şi ca urmare a solicitării în scris a
expeditorului, transportatorul poate fi de acord cu modificarea punctului de
primire şi/sau predare a sortimentelor şi a cantităţilor de ţiţei, gazolină şi
condensat ce urmează să fie transportate.
(2) In eventualitatea unui refuz al transportatorului,
acesta va transmite expeditorului o justificare în termen de........zile de la
data primirii cererii din partea expeditorului.
(3) Transportatorul este în drept să calculeze costuri
suplimentare pentru:
a) transportul unor cantităţi de ţiţei, gazolină şi
condensat la alte destinaţii decât cele prevăzute în programul anual de
transport pe calea ferată, conform anexei 3.1;
b) transportul unor cantităţi de ţiţei, gazolină şi
condensat suplimentare faţă de cele prevăzute în programul anual de transport
pe calea ferată, conform anexei 3.1.
(4) Costurile suplimentare apărute ca urmare a
modificărilor menţionate la alin. (3) şi care constau în diferenţa dintre
costurile de transport pe calea ferată, inclusiv tarifele accesorii (TOU, TUI, manevră, avizare) şi tariful prestaţiei
prevăzut la art. 9 alin. (1), vor fi transmise de transportator pe baza
documentelor justificative şi a calculaţiilor prezentate expeditorului şi
facturate de transportator în baza acceptului
expeditorului în termen de ........zile de la transmitere. Expeditorul va
achita factura în termen de.........zile de la
primirea ei, confirmată de documentul poştal de remitere.
CAPITOLUL V
Stocul de operare
Art. 7. - Pentru a putea presta servicii de transport
în condiţii egale pentru toţi expeditorii,
transportatorul va utiliza stocul existent în conducte.
Art. 8. - (1) Expeditorul şi transportatorul îşi vor
reconstitui stocurile fizice de ţiţei, gazolină, condensat şi etan lichid,
proprietatea lor, astfel cum erau constituite la începutul contractului, atât
cantitativ cât şi calitativ.
(2) In cazul în care reconstituirea cantitativă şi
calitativă a stocului fizic total al produselor nu este posibilă, la sfârşitul anului, până la data
de.................., pe bază de inventariere, se va
face regularizarea valorică la preţul produselor de la
data inventarierii. Termenul de decontare a facturii de regularizare este de ..........zile de la data
primirii facturii, confirmată de documentul poştal de remitere. In cazul neachitării în termen de 30
de zile de la scadenţă a sumelor datorate, partea în culpă se obligă să
plătească penalităţi de întârziere egale cu nivelul majorării de întârziere
datorate pentru neplata la termen a obligaţiilor bugetare stabilite conform
reglementărilor în vigoare la acea dată , calculate asupra valorii neachitate,
începând cu prima zi de la scadenţă.
CAPITOLUL VI
Tariful şi modul de plată
Art. 9. - (1) Tarifele pentru prestarea serviciilor de
transport al cantităţilor prevăzute în anexele nr. 3 şi 3.1 sunt cele stabilite
de autoritatea competentă în condiţiile legii. Facturarea acestor servicii se
va face de către transportator decadal/săptămânal pentru cantităţile de produse
efectiv predate la destinaţie, certificate de procesele-verbale de predare-primire.
(2) Valoarea consumurilor
tehnologice şi TVA nu sunt cuprinse în tarifele de transport al produselor.
(3) Termenul de decontare care devine şi termen de scadenţă este de......zile de la data
primirii facturii de către expeditor,
confirmată de documentul poştal.
(4) Plata facturilor se va
face de expeditor la Ploieşti, cod IBAN.........., deschis la
Banca...................
(5) Garantarea plăţii prestaţiilor de transport va fi
stipulată în contractul de transport ce se va încheia între expeditor şi
transportator. Forma de constituire a garanţiilor va fi negociată de părţile
contractante.
(6) Refuzul total sau parţial al expeditorului de a
plăti o factură emisă de transportator se va aduce la cunoştinţa acestuia în
termen de ... zile lucrătoare de la data primirii ei. In caz contrar facturile emise sunt considerate acceptate în totalitate de
expeditor.
(7) Plăţile se consideră efectuate în momentul
decontării contului expeditorului.
(8) Transportatorul are obligaţia de a notifica
expeditorului tarifele ajustate, cu menţiunea că acestea se aplică de la data
stabilită de autoritatea de reglementare în conformitate cu dispoziţiile legale
aplicabile.
CAPITOLUL VII
Penalităţi şi despăgubiri
Art. 10. - (1) Transportatorul este îndreptăţit ca
începând cu prima zi de la scadenţă, în conformitate cu art. 9 alin. (3), să
pretindă penalităţi egale cu nivelul majorării de întârziere datorate pentru neplata la termen a
obligaţiilor bugetare, stabilite conform reglementărilor în vigoare la acea
dată, calculate asupra valorii neachitate începând cu prima zi de la scadenţă.
Transportatorul va notifica lunar expeditorului penalităţile datorate şi va
emite factura în termen de 10 zile de la notificare. Penalităţile vor fi
plătite în termen de 5 zile de la primirea facturii.
(2) In cazul neîndeplinirii la
scadenţă a oricărei obligaţii de plată certe, lichide şi exigibile rezultate
din executarea prezentului contract, transportatorul va notifica expeditorului
că în termen de 5 zile se va proceda la oprirea pompării până la încasarea
integrală a valorii facturilor, iar eventualele consecinţe ce rezultă din
această întrerupere îl privesc în exclusivitate pe expeditor.
(3) Transportatorul va relua prestarea serviciului de
transport în termen de maximum 24 de ore de la data la care expeditorul face
dovada achitării integrale a valorii facturilor a
căror neplată a generat întreruperea pompării.
Art. 11. -In cazul în care expeditorul predă la
transport o cantitate care reprezintă mai putin de 90% din programul de
transport trimestrial, expeditorul datorează transportatorului
o sumă în cuantum de......dolari S.U.A., fără TVA,
pentru fiecare tonă nepredată
rezultând din diferenţa dintre cantitatea reprezentând 90% din programul de
transport trimestrial şi cantitatea efectiv predată, în vederea recuperării
cheltuielilor de întreţinere şi supraveghere în condiţii de securitate a
Sistemului naţional de transport. Transportatorul va emite factura în ultima zi
a trimestrului respectiv, la cursul dolari S.U.A./leu din ziua emiterii facturii,
expeditorul fiind obligat să o achite în termen de .........zile de la primirea
ei.
CAPITOLUL VIII
Obligaţiile şi drepturile expeditorului şi transportatorului
Obligaţiile şi drepturile expeditorului
Art. 12. - (1) Expeditorul se obligă să predea ţiţeiul,
gazolina, condensatul şi etanul lichid în condiţiile de calitate prezentate în
anexa nr. 1.
(2) In situaţii deosebite (timp nefavorabil, avarii la
instalaţiile de tratare, lipsa dezemulsionanţilor), se vor putea admite
derogări de la condiţiile de calitate prevăzute în anexele la normele cuprinse
în anexa nr. 1, la cererea scrisă a expeditorului.
(3) Transportatorul este îndreptăţit să perceapă
costuri suplimentare convenite cu expeditorul, la valoarea transportului
cantităţilor de ţiţei neconform primite, transportate şi livrate în condiţiile
prevăzute la alin. (2).
Art. 13. - (1) Expeditorul se obligă să asigure stocul
de operare necesar transportului de la punctele de primire la punctele de
predare a cantităţilor prevăzute în anexa nr. 3, în cazul în care
transportatorul nu deţine stocuri de operare pe relaţia respectivă, conform
art. 7, sau stocul de operare respectiv este proprietatea unui terţ.
Cantităţile aferente stocurilor de operare respective vor fi acceptate de
expeditor pe baza fundamentărilor justificative ale transportatorului.
(2) La cuplarea tronsoanelor noi de conducte realizate
de transportator prin programele proprii de reparaţii capitale şi modernizare,
expeditorii deţinători ai stocului de operare vor completa stocul cu cantităţile
de produse fundamentate de transportator în vederea reluării pompării .
Art. 14. -In cazul unor avarii pe conductele de
gazolină şi etan, expeditorul se obligă să asigure stocarea gazolinei şi
condensatului conform anexei nr. 5.
Art. 15. - In situaţia în care se recuperează ţiţeiul
rezultat în urma avariilor, expeditorul se obligă să primească ţiţeiul
transportat de transportator cu mijloace auto la punctele de primire, dacă este
cazul. In această situaţie se va încheia un proces-verbal în care se vor
menţiona cantitatea şi calitatea ţiţeiului primit, costurile aferente fiind recuperate de la
transportator, în condiţiile în care este necesară recondiţionarea lui, pe bază
de documente justificative.
Art. 16. - (1) Expeditorul se obligă să asigure efectuarea
analizelor de laborator şi emiterea rapoartelor de încercare cu privire la
calitatea produselor, având ca referinţă standardele prevăzute în anexele la
prezentul contract, în prezenţa părţilor interesate.
(2) Expeditorii care deţin laboratoare proprii au
obligaţia să le doteze în mod corespunzător.
Art.17. - Expeditorul se obligă să notifice
transportatorului, în cazul opririlor programate, cu 30 de zile lucrătoare
înainte, situaţiile în care rafinăriile şi rampele de descărcare sunt oprite,
In caz contrar, expeditorul va suporta eventualele
cheltuieli care sunt cauzate în totalitate din vina sa.
Art. 18. -(1) Expeditorul are obligaţia să asigure
calibrarea rezervoarelor proprii la termenele prevăzute de firme autorizate de
Biroul Român de Metrologie Legală. Tabelele de calibrare a rezervoarelor
utilizate vor fi lizibile şi vor fi puse la dispoziţia transportatorului.
Rezervoarele trebuie să întrunească condiţiile de funcţionare privind
curăţarea, funcţionarea serpentinelor şi a scurgerilor, să asigure posibilitatea
de sigilare şi eşantionare a probelor, să fie dotate şi întreţinute conform
normelor în vigoare privind tehnica securităţii şi prevenirea şi stingerea
incendiilor. Standardele relevante în acest sens sunt cele prevăzute în anexele
la prezentul contract.
(2) Expeditorul are obligaţia
ca pentru incintele lui să propună şi să încheie contracte sau convenţii
privind dotarea, utilizarea instalaţiilor şi respectarea normelor în vigoare
privind tehnica securităţii şi prevenirea şi stingerea incendiilor.
Art. 19. - (1) Expeditorul este obligat să primească cu prioritate la descărcare ţiţeiul şi gazolina
expediate de transportator prin rampele sale de încărcare, în cantităţile
stabilite prin programul de transport.
(2) Dacă din vina expeditorului apar staţionări ale
navetelor de ţiţei, expeditorul va suporta eventualele cheltuieli suplimentare
determinate de aceste staţionări. Cheltuielile suplimentare vor fi transmise de
transportator, pe baza documentelor justificative şi a calculaţiilor prezentate
expeditorului. Expeditorul va transmite acceptul
cheltuielilor suplimentare în termen de.....zile
lucrătoare de la comunicare, în caz contrar
transportatorul considerând acceptate cheltuielile solicitate.
(3) Facturarea de către transportator a cheltuielilor suplimentare se va face în......zile de la
expirarea termenului prevăzut la alin. (2), termenul
de scadenţă a facturii fiind de...... zile de la
primirea facturii.
Art. 20. - Expeditorul se obligă să achite
contravaloarea serviciilor prestate, în condiţiile şi la termenele stabilite în
cap. VI şi VII.
Art. 21. - Expeditorul are dreptul să conteste balanţa
de transport al produselor în
maximum......zile lucrătoare de la primirea acesteia. Neexercitarea acestui drept în termenul prevăzut
presupune că balanţa a fost acceptată.
Art. 22. - Expeditorul este
obligat să prezinte la transportul ţiţeiului de import numai ţiţei liber la
pompare. In acest scop, la punctul de primire, expeditorul sau persoana
desemnată să predea ţiţeiul va prezenta documentul „Inştiinţare scrisă"
sau „Telefonogramă de propunere de predare", care va cuprinde următoarele:
proprietarul ţiţeiului, numărul rezervorului, cantitatea liberă la pompare,
punctul de destinaţie.
Art. 23. - Expeditorul şi transportatorul vor încheia
convenţii de încărcare-descărcare, în conformitate cu fluxul proceselor
tehnologice în rampele proprii de încărcare-descărcare.
Art. 24. - Expeditorul este obligat să transmită
transportatorului documentele cuprinse în anexa nr. 6 la termenele stabilite în
aceasta.
Art. 25. - Expeditorul garantează pe propria răspundere
că ţiţeiul, gazolina, condensatul şi etanul lichid nu fac obiectul unui litigiu
şi că este liber de orice sarcini. In caz contrar, expeditorul este obligat să
înştiinţeze transportatorul, acesta nefiind obligat să accepte transportul
produsului care este obiect de litigiu.
Obligaţiile şi drepturile transportatorului
Art. 26. - (1) Transportatorul se obligă să transporte
prin conductă cantităţile de produse prevăzute în anexa nr. 3 şi să le redea la destinaţie în cel mult.....zile
lucrătoare de la primirea acestora.
(2) In cazul în care transportatorul nu predă la
destinaţie produsele în cel mult.....zile de la
primirea acestora, expeditorul este în drept să
solicite daune-interese egale cu nivelul majorării de întârziere datorate
pentru neplata la termen a obligaţiilor bugetare, stabilite conform
reglementărilor în vigoare la acea dată, calculate asupra valorii prestaţiilor
de transport neefectuate în termenul prevăzut. Acestea vor fi transmise de
expeditor pe baza documentelor justificative şi a calculaţiilor prezentate
transportatorului. Facturarea acestora de către expeditor, în baza acceptului
transportatorului, se face în termen de........zile de
la transmitere. Transportatorul va achita factura în termen de ....... zile de
la primirea ei, confirmată de documentul poştal de remitere.
(3) Pentru cazul în care ţiţeiul şi gazolina sunt
transportate pe calea ferată sau combinat pe conducte şi calea ferată, părţile
contractante vor conveni programe de transport şi termene compatibile cu
normele de transport pe calea ferată.
Art. 27. - (1) Transportatorul se obligă să primească,
să transporte şi să predea cantităţile zilnice de ţiţei, gazolină, condensat şi
etan lichid conform programului stabilit cu expeditorul.
(2) Transportatorul răspunde de cantitatea şi calitatea
(conform anexei nr. 1) ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi etanului lichid
din momentul primirii de la expeditor şi până în momentul predării la destinaţie,
influenţată de consumul tehnologic.
(3) Transportatorul se obligă să asigure cazane de cale
ferată goale în rampele de încărcare şi să optimizeze încărcarea şi transportul
produselor astfel încât să se asigure cazane de cale ferată pline în rampele de
descărcare ale expeditorului, la nivelul capacităţii acestora de descărcare
conform convenţiilor de încărcare-descărcare.
Art. 28. - Transportatorul se obligă să acţioneze în
mod corespunzător pentru remedierea eventualelor avarii.
Art. 29. - Transportatorul este obligat să transmită
expeditorului documentele cuprinse în anexa nr. 6 la
termenele stabilite în aceasta.
Art. 30. - (1) Transportatorul are obligaţia să asigure
calibrarea rezervoarelor proprii la termenele prevăzute de firme autorizate de Biroul
Român de Metrologie Legală. Rezervoarele trebuie să întrunească condiţiile de
funcţionare privind curăţarea, funcţionarea serpentinelor şi a scurgerilor, să
asigure posibilitatea de sigilare şi de eşantionare a probelor, să fie dotate
şi să le întreţină conform normelor în vigoare privind tehnica securităţii şi
prevenirea şi stingerea incendiilor. Standardele relevante în acest sens sunt
cele prevăzute în anexele la prezentul contract.
(2) Transportatorul are obligaţia ca pentru incintele
lui să propună şi să încheie contracte sau convenţii privind dotarea,
utilizarea instalaţiilor şi respectarea normelor în vigoare privind tehnica
securităţii şi prevenirea şi stingerea incendiilor.
(3) Transportatorul are obligaţia, dacă deţine
laboratoare proprii, să le doteze în mod corespunzător.
Art. 31. - (1) In termen de ...... zile lucrătoare de la încheierea lunii, precum şi la
încetarea contractului din orice motiv, transportatorul va întocmi şi va
prezenta expeditorului balanţa (mişcarea) produselor transportate, conform
anexelor nr. 7.1 şi 7.2,
având la bază procesele-verbale de predare-primire. Procesele-verbale de
predare-primire se întocmesc şi se semnează de expeditor şi transportator pe
baza bonurilor provizorii şi a rapoartelor de încercare.
(2) In cazul în care expeditorul contestă în mod
justificat balanţa, transportatorul va întocmi şi va prezenta expeditorului
balanţa refăcută în termen de 4 zile lucrătoare de la primirea contestaţiei.
Art. 32. - Transportatorul se obligă să anunţe cu
minimum 30 de zile calendaristice înainte reviziile şi reparaţiile programate
pentru echipamentele şi instalaţiile de transport.
Art. 33. - Transportatorul va analiza toate
solicitările de transport primite şi va decide înainte de data de 30 noiembrie
a fiecărui an, conform condiţiilor şi procedurilor stabilite, dacă aprobă
cererile primite. Decizia incluzând opţiunile selectate în mod corect şi
nediscriminatoriu, cu motivarea acestora, se va notifica în scris fiecărui
solicitant.
Art. 34. -Transportatorul nu este obligat să presteze
servicii de transport al produselor atunci când:
a) nu există capacitate disponibilă în conductele
Sistemului naţional de transport, în raport cu programul de transport al
petrolului şi cu rutele solicitate. In cazul în care nu există suficientă
capacitate disponibilă pentru a transporta întreaga cantitate solicitată,
transportatorul va informa expeditorul, iar acesta va putea să îşi modifice
cererea în mod corespunzător;
b) există considerente de ordin tehnic, operaţional sau
de siguranţă care ar putea afecta exploatarea Sistemului naţional de transport
al produselor prin conducte;
c) calitatea produselor solicitate să fie transportate
nu respectă:
- specificaţiile de calitate ale transporturilor de
produse contractate;
- specificaţiile de pompabilitate corespunzătoare
pentru conductele Sistemului naţional de transport;
- calitatea transporturilor de
produse solicitate, cărora li s-a acordat un nivel mai înalt de prioritate în
cadrul cererii;
d) capacitatea disponibilă este necesară în vederea
îndeplinirii unor obligaţii pentru prestarea unor servicii publice de către
transportator conform legislaţiei în vigoare;
e) expeditorul nu şi-a îndeplinit obligaţiile
financiare faţă de transportator cu privire la serviciile de transport al produselor
prestate anterior şi nu prezintă garanţii sau siguranţă cu privire la
obligaţiile de plată viitoare;
f) expeditorul sau entitatea împuternicită de acesta nu
a prezentat documentul „Inştiinţare scrisă" sau „Telefonogramă de
propunere de predare";
g) expeditorul nu asigură capacităţi de descărcare la
nivelul programelor stabilite, pentru cantităţile transportate pe calea ferată.
Art. 35. - Transportatorul are dreptul să sisteze toate
operaţiunile privind prestarea serviciilor de transport în condiţiile
menţionate la art. 10 alin. (2).
CAPITOLUL IX
Răspunderea contractuală
Art. 36. - Dacă din vina dovedită a expeditorului se
ajunge la deteriorarea conductelor sau instalaţiilor sistemului de transport,
transportatorul nu poate fi răspunzător faţă de expeditor pentru nicio
întârziere, deteriorare sau pierdere a produselor pe timpul transportului.
Art. 37. - (1) Expeditorul are obligaţia să
despăgubească transportatorul pentru orice pierdere sau cheltuială dovedită de
transportator, care este din vina sa ori ca urmare a nerespectării prevederilor
prezentului contract.
(2) Transportatorul are obligaţia
să despăgubească expeditorul pentru orice pierdere sau cheltuială dovedită de expeditor, care este din vina sa ori ca
urmare a nerespectării prevederilor prezentului contract.
Art. 38. - După semnarea cumulativă a documentelor de
recepţie a produselor (bon provizoriu şi raport de încercare la punctul de
primire), răspunderea cantitativă şi calitativă trece în sarcina
transportatorului până la predarea lor la destinaţie pe baza documentelor de
recepţie (bon provizoriu şi raport de încercare), moment în care răspunderea
cantitativă şi calitativă trece în sarcina expeditorului.
Art. 39. - Transportatorul răspunde de integritatea
produselor transportate. Orice eveniment care conduce la pierderi apărute pe
parcursul executării prestaţiei de către acesta, dacă nu este în culpa
expeditorului, se impută transportatorului.
CAPITOLUL X
Reclamaţii
Art. 40. - Expeditorul trebuie să anunţe în scris
transportatorul, în termen de 5 zile lucrătoare de la recepţia ţiţeiului,
reclamaţiile în legătură cu calitatea acestuia, verificată prin probele-martor
sigilate şi păstrate. Neexercitarea acestui drept în termenul prevăzut
presupune însuşirea de către expeditor a rezultatelor.
CAPITOLUL XI
Clauze speciale
Art. 41. - Prezentul contract este sub incidenţa legii
române.
Art. 42. - Părţile contractante se obligă să respecte
confidenţialitatea prezentului contract.
Art. 43. - Arhivarea documentelor pe baza cărora se
întocmeşte balanţa (mişcarea) de transport al produselor se face de ambele
părţi, conform normelor specifice de păstrare a documentelor.
Art. 44. - Niciuna dintre prevederile prezentului
contract nu va fi destinată stabilirii unei relaţii de subordonare între părţi, fiecare parte fiind în întregime
responsabilă pentru obligaţiile care îi incumbă conform prezentului contract.
Art. 45. - Recepţiile se vor face în intervalul orar
8,00-16,00 al zilei. Situaţiile excepţionale vor fi anunţate transportatorului
pe fax.
Art. 46. - Părţile contractante se vor informa reciproc
asupra măsurilor tehnice, organizatorice şi de restructurare ce le interesează,
pentru a se pune de acord asupra activităţilor curente şi de viitor.
Art. 47. - Nerespectarea obligaţiilor asumate prin prezentul
contract atrage răspunderea părţilor contractante conform dispoziţiilor legale.
Art. 48. - Litigiile apărute în
cursul derulării prezentului contract se rezolvă pe cale amiabilă, iar în caz
contrar vor fi supuse spre soluţionare instanţelor de drept comun competente,
în conformitate cu prevederile Codului de procedură civilă.
Art. 49. - Orice modificare a
condiţiilor prezentului contract se va face prin act adiţional însuşit de
ambele părţi.
Art. 50. - Forţa majoră apără de răspundere partea care
o invocă şi se comunică celeilalte părţi contractante în termen de 5 zile, iar
în următoarele 15 zile trebuie transmise documentele care să ateste
evenimentele respective, astfel cum au fost convenite de părţi. Forţa majoră
exonerează părţile contractante de îndeplinirea obligaţiilor asumate pe toată
perioada în care aceasta acţionează. Indeplinirea prezentului contract va fi
suspendată în perioada de acţiune a forţei majore, dar fără a prejudicia
drepturile ce li se cuvin părţilor până la apariţia acesteia.
Art. 51. - Denunţarea unilaterală a prezentului
contract se poate face de către partea interesată cu un termen de preaviz de 60
de zile faţă de data la care aceasta devine operaţională.
Art. 52. -Anexele nr. 1, 2, 3, 3.1, 4, 5, 6, 7.1 şi 7.2
fac parte integrantă din prezentul contract.
Prezentul contract a fost încheiat la data de........,
în două exemplare, cu anexe,
câte unul pentru fiecare parte contractantă, şi intră în vigoare la data
de.............
Expeditor,
Director general,
........................................................
Director economic,
........................................................
Oficiul juridic,
........................................................
Transportator,
Director general,
........................................................
Director economic,
........................................................
Oficiul juridic,
........................................................
ANEXA Nr. 1 la contractul-cadru
NORME
privind calitatea, recepţia si predarea ţiţeiului, gazolinei, condensatului si etanului lichid
Calitatea
1. Expeditorul va prezenta la semnarea contractului
fişele de calitate ale produselor ce urmează să fie transportate conform
anexelor A1 -A4 la prezentele norme.
2. Transportatorul va preda la destinaţie produsele primite de la expeditor în parametrii de
calitate cu care acestea au fost preluate, ţinându-se cont de eventualele
amestecuri cu stocul de
operare existent în conducte, de stocul din rezervoarele de primire din
rafinării, de abaterile admise ale determinărilor calitative, precum şi de
modificările acelor parametri de calitate ce pot apărea independent de acţiunea
transportatorului.
3. In cazul în care pe aceeaşi conductă se transportă
mai multe sortimente de ţiţei, la destinaţie se va preda sortimentul de ţiţei
cel mai apropiat de cel preluat pentru pompare.
Condiţii de pompabilitate
a) Pentru ţiţeiul din import
1. Expeditorul va preda
transportatorului pentru pompare ţiţei care la recepţie trebuie să
îndeplinească următoarele condiţii:
- temperatura de congelare = cu
7°C mai mică decât temperatura minimă a solului, măsurată pe traseul conductei;
- viscozitatea la temperatura minimă a
solului:.........;
- est. maxim =............
2. Temperatura solului, măsurată pe traseul conductei,
va fi comunicată zilnic de transportator expeditorului pentru ca acesta să
pregătească ţiţeiul conform condiţiilor precizate la pct. 1.
3. Condiţia de omogenitate:
• pentru recepţia rezervoarelor cu ţiţei omogen
(diferenţa de densitate dintre probele de nivel superior, mijloc şi aspiraţie
se încadrează în limitele de +/- 5 kg/m3), se constituie proba compusă din cele 3 probe individuale prin
amestecare proporţională, determinându-se caracteristicile ţiţeiului;
• pentru recepţia rezervoarelor neomogene (diferenţa
de densitate dintre probele de nivel superior, mijloc şi aspiraţie nu se
încadrează în limitele de +/- 5 kg/m3), se recoltează probe punctuale de la nivelele intermediare sau
echidistante, astfel încât să fie prinse toate straturile. Din probele punctuale
se constituie proba compusă, la care se determină caracteristicile ţiţeiului.
De asemenea, se determină densitatea şi pentru probele intermediare;
• se verifică conţinutul de apă la proba de aspiraţie
care trebuie să fie de maximum 1% (condiţia de recepţie a ţiţeiului).
b) Pentru ţiţeiul din ţară
Pentru asigurarea pompării pe conductă a ţiţeiurilor
parafinoase, acestea trebuie să îndeplinească condiţia de pompabilitate privind
punctul de congelare (minimum 7°C sub temperatura solului, măsurată pe traseul conductei).
Recepţia şi predarea
a) Pentru transport pe conductă
1. Primirea produselor din producţia internă de la
punctele de primire se va face numai pe timpul zilei, prin recepţie la
intervalele prevăzute în anexa B la prezentele norme, întocmită de expeditor de comun acord cu transportatorul.
2. Primirea ţiţeiului din import în punctul de primire
OIL TERMINAL se face la solicitarea OIL TERMINAL, de regulă pe timpul zilei, pe
baza documentului „Inştiinţare scrisă" sau „Telefonogramă de propunere la
predare", care trebuie să cuprindă următoarele: proprietarul ţiţeiului,
numărul rezervorului, cantitate liberă la pompare, punctul de destinaţie al
transportului.
3. Inainte de umplerea rezervorului în vederea
recepţiei se izolează conducta de legătură dintre părţi, prin închiderea şi
sigilarea ventilelor. Violarea sigiliilor atrage răspunderea legală pentru
partea vinovată.
4. Recepţia calitativă şi cantitativă a produselor se
efectuează în rezervoarele şi laboratoarele expeditorului sau transportatorului,
cu respectarea standardelor de referinţă, prevăzute în anexele C1 - C4 la
prezentele norme.
5. In cazul în care transportatorul/expeditorul va pune
în funcţiune sisteme automate de măsură a livrărilor de ţiţei (skid-uri de
măsură), părţile vor agreea şi vor întocmi proceduri de lucru şi măsurare în
conformitate cu standardele româneşti şi/sau internaţionale, în care se va
specifica modul de determinare a cantităţii de ţiţei, gazolină, condensat şi
etan livrate/primite.
6. Transportatorul împreună cu expeditorul vor întocmi:
raportul de încercare, bonul provizoriu, procesul-verbal de predare-primire, în
două exemplare semnate de cele două părţi conform anexelor D1 - D5 la
prezentele norme.
7. Predarea către terţi a ţiţeiului şi gazolinei se
face de către transportator numai la comunicarea scrisă a expeditorului şi cu
acordul părţilor. Transportatorul va transmite procesul-verbal de
predare-primire expeditorului pentru facturare.
8. In vederea recepţiei se vor eşantiona probe de către
transportator în prezenţa expeditorului.
9. Din rezervoarele recepţionate se va păstra la
transportator şi la expeditor câte o probă-martor de un litru, sigilată de
ambele părţi, timp de 30 de zile de la recepţie, pentru analiză în caz de
reclamaţie. In caz de litigiu, analiza se efectuează la un laborator stabilit
de comun acord de ambele părţi contractante. In situaţia în care prin analiza
probei-martor reclamaţia se dovedeşte întemeiată, partea în culpă suportă
consecinţele. Recipientele pentru probe vor fi asigurate de cei care păstrează
probele.
10. Predarea etanului la destinaţie se face prin
contorul transportatorului. Pentru eliminarea neconcordanţelor, prin grija
părţilor vor fi verificate cele 3 aparate (al expeditorului, al
transportatorului şi al destinatarului).
11. expeditorul împreună cu
transportatorul vor verifica calitatea etanului lichid care trebuie să
corespundă fişei de calitate eliberate de expeditor la predarea către
transportator. Eventualele neconcordanţe vor fi rezolvate de comun acord.
b) Pentru transport pe calea
ferată
1. Recepţia cantitativă a ţiţeiului şi gazolinei ce se
transportă pe calea ferată se poate face astfel:
• la rezervoare, înainte şi după transvazare în/din
vagoane, respectându-se instrucţiunile în vigoare prevăzute în anexele C1-C2 la
prezentele norme;
• la cazane, prin cântărirea vagoanelor-cisternă la
plin şi la gol pe cântare-pod-basculă, în prezenţa expeditorului şi
transportatorului, întocmindu-se fişa de cântar, în care se consemnează:
numerele cazanelor, cantitatea brută determinată prin cântărire şi ţara
înscrisă pe tăbliţa fiecărui vagon-cisternă.
2. Recepţia calitativă a ţiţeiului şi gazolinei se face
de către expeditor, în prezenţa transportatorului, prin recoltarea probelor din
vagoane-cisternă, cu întocmirea raportului de încercare.
Pe baza raportului de încercare şi a fişei de cântar se
întocmeşte procesul-verbal de predare-primire a ţiţeiului sau gazolinei, pentru
un lot (navetă) de cazane, care se semnează de către expeditor şi
transportator.
Procesul-verbal de predare-primire a ţiţeiului sau gazolinei va conţine următoarele date:
- cantitatea brută, determinată prin diferenţa la
cântărire între gol şi plin;
- cantitatea totală de impurităţi (apă, sedimente,
sare), determinată pe baza raportului de încercare;
- cantitatea netă rezultată ca diferenţă între
cantitatea brută determinată prin cântărire şi cantitatea totală de impurităţi.
Când nu există posibilitatea de transvazare într-un
rezervor sau cântărire pe pod-basculă, se determină volumul de ţiţei prin
calibrare. Standardul de referinţă privind stabilirea cantităţii de ţiţei este
SR 1165/2004.
Expeditor,
........................................................
Transportator,
........................................................
Fişa de calitate a ţiţeiului
ANEXA A1 la norme
UNITATEA.....................
Sortiment
|
Conţinut maxim în apă + impurităţi mecanice
(%)
|
% Cloruri
|
Congelare păcură
|
A1 Vest
|
1
|
maximum 0,06
|
sub-15°C
|
A3 Vest
|
1
|
maximum 0,06
|
sub-15°C
|
A3 Rest
|
1
|
maximum 0,06
|
sub-15°C
|
A3 Sel.
|
1
|
maximum 0,06
|
sub -30°C
|
A3 Nesel
|
1
|
maximum 0,06
|
sub-15°C
|
A3 Videle
|
1
|
maximum 0,06
|
sub -30°C
|
A3 Indep
|
1
|
maximum 0,06
|
sub -30°C
|
A3 Suplac
|
1
|
maximum 0,06
|
sub -30°C
|
B (Olt,Rest)
|
1
|
maximum 0,06
|
între-15 si 18°C
|
C (Mold,Rest)
|
1
|
maximum 0,06
|
peste +18°C
|
CSel
|
1
|
maximum 0,06
|
peste +18°C
|
C Rest Leb.
|
1
|
maximum 0,06
|
peste +18°C
|
Expeditor,
........................................................
Transportator,
........................................................
ANEXA A2 la norme
UNITATEA.............................
Fişa de calitate a gazolinei
Caracteristica
|
Valoarea admisă
|
Standardele de referinţă privind
metoda de încercare
|
Densitate
|
maximum 0,650
|
NT 312-0
|
Conţinutele apă
|
maximum 50 ppm
|
SR ISO 10101-2:1995
|
Presiune de vapori la 37.8°C
|
maximum 15 bar
|
NT 312-0
|
Temp. finală de distilare
|
maximum 215°C
|
SR EN ISO 3405:2003
|
Compoziţie, conţinut C1 - C3
|
maximum 30% vol
|
SR EN ISO 6974-3:2002
|
Expeditor,
........................................................
Transportator,
........................................................
ANEXA A3 la norme
UNITATEA.........................
Fişa de calitate a etanului lichid
Componenţi
|
Limita
|
%g
|
C1
|
maximă
|
3
|
C2
|
minimă
|
32
|
C3
|
maximă
|
43
|
IC4
|
maximă
|
13,5
|
IC4
|
minimă
|
12,5
|
C5+
|
maximă
|
1
|
CO2
|
maximă
|
3
|
Expeditor,
........................................................
Transportator,
........................................................
ANEXA A4 la norme
UNITATEA...........................
Fişa de calitate a condensatului
Caracteristica
|
Valoarea admisă
|
Standardele de referinţă privind metoda de încercare
|
Densitate la 15°C
|
0,720-0,750
|
SR EN ISO 3675:2002
SR EN ISO 12185:2002
|
Conţinut impurităţi:
|
|
|
- apă
|
|
SR EN ISO 9029:2002
|
- mecanice+apă
|
maximum 1%
|
SR ISO 9030:1995
|
Cloruri
|
0,06%
|
STAS 1166-89
|
Distilare
|
100°C maximum 21% vol
200°C maximum 80% vol
|
SR EN ISO 3405:2003
|
Expeditor,
........................................................
Transportator,
........................................................
ANEXA B la norme
UNITATEA...........................
Puncte de predare-primire a ţiţeiului, gazolinei,
condensatului şi etanului lichid şi periodicitatea predării
Nr crt.
|
Locaţia
|
Punctul de predare
|
Produsul
|
Estimat t/zi
|
Perioada de recepţie
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Expeditor,
........................................................
Transportator,
........................................................
ANEXA C1 la norme
UNITATEA...........................
Lista ce cuprinde operaţiile ce se efectuează la
recepţia ţiţeiului din ţară
Nr. crt
|
Operaţiunea
|
Standardele de referinţă privind
metoda de încercare
|
1.
|
Măsurarea stocului, temperaturii ţiţeiului din rezervor şi
calculul
cantităţii
|
SR 1165:2004
|
2.
|
Eşantionare probe
|
SR EN ISO 3170:2004
|
3.
|
Determinarea densităţii
|
SR EN ISO 3675:2002
|
4.
|
Determinarea densităţii
|
SR EN ISO 12185:2002
|
5.
|
Determinarea conţinutului de apă şi sediment
|
SR ISO 9030:1995
|
6.
|
Determinarea conţinutului de apă
|
SR EN ISO 9029:2002
|
7.
|
Determinarea conţinutului de cloruri
|
STAS 1166-89
|
8.
|
Determinarea punctului de congelare
|
STAS 39-80
|
9.
|
Determinarea viscozităţii cinematice
|
SR EN ISO 3104:2002
|
Expeditor,
........................................................
Transportator,
........................................................
ANEXA C2 la norme
UNITATEA...........................
Lista ce cuprinde operaţiile ce se efectuează la
recepţia gazolinei
Nr. crt.
|
Operaţiunea
|
Standardele de referinţă privind
metoda de încercare
|
1.
|
Determinarea densităţii
|
NT 312-0
|
2.
|
Determinarea presiunii de vapori la 37,8°C
|
NT 312-0
|
3.
|
Determinarea umidităţii*)
|
SR ISO 10101-2:1995*)
|
Expeditor,
........................................................
Transportator,
........................................................
*) Proba de gazolină se recoltează în bombă la
presiunea din tanc, după care se recondiţionează prin destindere la presiunea atmosferică
cu dirijarea gazelor prin trape cu alcool absolut.
ANEXA C3 la norme
UNITATEA...........................
Lista ce cuprinde operaţiile ce se efectuează la
recepţia condensatului
Nr crt
|
Operaţiunea
|
Standardele de referinţă privind metoda de încercare
|
1.
|
Măsurarea stocului, temperaturii ţiţeiului din rezervor şi
calculul cantităţii
|
SR 1165:2004
|
2.
|
Eşantionarea probelor
|
SR EN ISO 3170:2004
|
3.
|
Determinarea densităţii
|
SR EN ISO 3675:2003
|
4.
|
Determinarea densităţii
|
SR EN ISO 12185:2002
|
5.
|
Determinarea conţinutului de apă şi sediment
|
SR ISO 9030:1995
|
6.
|
Determinarea conţinutului de apă
|
SR EN ISO 9029:2002
|
7.
|
Determinarea conţinutului de cloruri
|
STAS 1166-89
|
Expeditor,
........................................................
Transportator,
........................................................
ANEXA C4 la norme
UNITATEA...........................
Lista ce cuprinde operaţiile ce se efectuează la
recepţia ţiţeiului din import
Nr crt.
|
Operaţiunea
|
Metoda de încercare*)
|
1.
|
Măsurarea stocului, temperaturii ţiţeiului din rezervor şi
calculul cantităţii nete
|
|
2.
|
Eşantionarea probelor
|
|
3.
|
Determinarea densităţii
|
|
4.
|
Determinarea conţinutului de apă prin metoda distilării
|
|
5.
|
Determinarea conţinutului de cloruri
|
|
6.
|
Determinarea punctului de congelare
|
|
7.
|
Determinarea viscozităţii cinematice
|
|
8.
|
Determinarea sedimentului prin extracţie
|
|
9.
|
Determinarea conţinutului de sulf
|
|
*) Standardele de referinţă privind metoda de încercare
vor fi convenite de părţi.
Expeditor,
........................................................
Transportator,
........................................................
ANEXA D1 la norme
Model de raport de încercare ţiţei import
UNITATEA...........................
RAPORT DE ÎNCERCARE
nr............data..........
Ţiţei probă...............din rezervor nr............
Predat
de......................................................
Caracteristici
|
U.M.
|
Valoarea admisă
|
Valoarea determinată
|
Metoda de încercare
|
Temperatură ţiţei în laborator
|
°C
|
|
|
|
Densitate ţiţei la temperatura din laborator
|
g/cm3
|
|
|
|
Densitate la 15°C în vid
|
g/cm3
|
|
|
|
Densitate la 15°C în aer
|
g/cm3
|
|
|
|
Viscozitate la temperatura solului
|
Cst.
|
|
|
|
Conţinut sulf
|
%m
|
|
|
|
Temperatura de congelare
|
°C
|
|
|
|
Conţinut impurităţi
|
Apă
|
%m
|
|
|
|
Sediment
|
%m
|
|
|
|
Cloruri
|
%m
|
|
|
|
Total impurităţi
|
%m
|
|
|
|
Expeditor,
........................................................
Transportator,
........................................................
Model de raport de încercare ţiţei ţară
UNITATEA...........................
RAPORT DE ÎNCERCARE
nr............data..........
Ţiţei probă...............din rezervor nr............
Predat
de......................................................
Caracteristici
|
U.M.
|
Valoarea admisă
|
Valoarea determinată
|
Metoda de încercare
|
Temperatură ţiţei în laborator
|
°C
|
|
|
|
Densitate ţiţei la temperatura din laborator
|
g/cm3
|
|
|
|
Densitate la 15°C în vid
|
g/cm3
|
|
|
|
Densitate la 15°C în aer
|
g/cm3
|
|
|
|
Conţinut impurităţi
|
Apă
|
%m
|
|
|
|
Sediment
|
%m
|
|
|
|
Cloruri
|
%m
|
|
|
|
Total impurităţi
|
%m
|
|
|
|
Expeditor,
........................................................
Transportator,
........................................................
ANEXA D2 la norme
Model de raport de încercare gazolină
UNITATEA...........................
RAPORT DE ÎNCERCARE
nr............data..........
Gazolină probă...........................din rezervor
(tanc) nr..........
Predatele.................................................
Caracteristici
|
U.M.
|
Valoarea admisă
|
Valoare determinată
|
Metoda de încercare
|
Densitate
|
g/cm3
|
|
|
|
Presiune de vapori
|
bar
|
|
|
|
Temperatură finală
|
°C
|
|
|
|
Compoziţie
|
%v
|
|
|
|
Conţinut apă
|
ppm
|
|
|
|
Expeditor,
........................................................
Transportator,
........................................................
ANEXA D3 la norme
S.C. CONPET S.A.
Depozitul........................
Bon provizoriu nr.............
Pentru rezervorul nr.............
Rezervor plin
Predător...............................................................................................................
Primitor................................................................................................................
Data..................................
Ora...................................
Nr. crt.
|
Caracteristici
|
U.M.
|
Valoarea determinată
|
1.
|
Inălţime stoc
|
cm
|
|
2.
|
Temperatură rezervor
|
C°
|
|
3.
|
Factor corecţie volum
|
|
|
Am predat.
Am primit.
Rezervor stoc „la gol"
Predător...............................................................................................................
Primitor................................................................................................................
Data..................................
Ora...................................
Nr. crt.
|
Caracteristici
|
U.M.
|
Valoarea determinată
|
1.
|
Inălţime stoc
|
cm
|
|
2.
|
Temperatură rezervor
|
C°
|
|
3.
|
Factor corecţie volum
|
|
|
Am predat.
Am primit.
|
ANEXA D4 la norme
S.C. CONPET S.A.
PROCES-VERBAL
de predare gazolină
nr........data........................
Expeditor...........................................................
Tanc sau
rezervor
|
Calibrare
L. cm
|
Datele recepţiei
|
Stoc
|
Măsură
|
Cantităţi
|
Cm
|
Densitatea
|
Temperatura °C
|
Litri
|
kg
|
kg recepţie
|
|
|
Gol
|
|
|
|
|
|
|
Plin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gol
|
|
|
|
|
|
|
Plin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gol
|
|
|
|
|
|
|
Plin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gol
|
|
|
|
|
|
|
Plin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gol
|
|
|
|
|
|
|
Plin
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL
Predător,
............................................
Primitor,
............................................
ANEXA D5 la norme
S.C. CONPET S.A. Depozit...................
PROCES-VERBAL
de predare-primire ţiţei
nr...............data.................
Expeditor............................................
Rezervor
nr.
|
Măsură
rezervor [cm]
|
Temperatură
rezervor
[°C]
|
Nr.
raportului de încercare
|
Densitatea
la 15° Caer [g/cm3]
|
Impurităţi
totale [%gr]
|
Volum total
calibrare [litri]
|
Deplasare
capac [litri]
|
Volum total
corectat [litri]
|
Factor de
corecţie volum [tab.54A]
|
Volum brut
[litri]
|
Cantitate
brută [kg]
|
Cantitate impurităţi [kg]
|
Cantitate
netă [kg]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7-8*
|
|
7x10 9*x10
|
5x11
|
12x6 100
|
12-13
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8*
|
9*
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
Plin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gol
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Diferenţă
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Observaţii.............................................................................................................
Conform B.P. nr.
NOTĂ:
- Rubricile 8*şi 9* sunt valabile în cazul
rezervoarelor cu capac plutitor.
- Pentru rezervoarele cu capac plutitor 11 = 9*x10
Predător,
..................................................
Primitor,
..................................................
Vizat.
Inspector,
..................................................
ANEXA Nr. 2 la contractul-cadru
DEFINIŢII
Act adiţional - actul
scris, încheiat între părţile contractante, prin care se aduc amendamente,
modificări sau completări contractului.
An calendaristic - perioada
de 12 luni începând cu 1 ianuarie şi încheindu-se la
31 decembrie.
An contractual- perioada
de 12 luni calculate de la data intrării în vigoare a contractului.
Balanţă - documentul
care reflectă evoluţia cantităţilor de ţiţei primite, pompate şi predate pe o
perioadă determinată.
Bon provizoriu -
documentul primar de primire şi predare a ţiţeiului, care atestă parametrii
iniţiali (înălţimea lichidului, temperatura, densitatea, impurităţile mecanice
şi conţinutul de sare), ce vor fi folosiţi ulterior pentru determinarea masei nete (kg).
Raport de încercare -
certificatul de calitate care atestă proprietăţile fizico-chimice ale ţiţeiului
care va fi transportat.
Contract - actul juridic
civil, încheiat între expeditor şi transportator pentru transportul ţiţeiului,
gazolinei, condensatului şi etanului lichid.
Condensat - amestecul de
hidrocarburi lichide, constituite din produse cu tensiune joasă de vapori, ce
trebuie transportate de la punctele de primire la punctele de predare, la
anumiţi parametri de presiune şi temperatură.
Consolidare - menţinerea
obligaţiei de plată a expeditorului în scopul evitării unor pierderi financiare
ulterioare.
Consum tehnologic normat - cota procentuală din cantitatea primită, admisă de părţile contractante
ca pierdere pe timpul transportului.
Consum tehnologic efectiv - limita cantitativă în minus, determinată prin intermediul
inventarierii stocului, ţinându-se seama de cantităţile primite, cantităţile
predate şi stocul iniţial de ţiţei.
Densitate - masa pe
unitate de volum la 15°C sau la 20°C, exprimată în
g/cm3.
Durata contractului -
perioada pentru care se încheie contractul.
Expeditor- persoana
care, în nume propriu şi pe seama sa ori în numele şi pe seama unui terţ,
încheie contractul de transport al ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi
etanului lichid.
Etan - hidrocarbura
obţinută prin separarea gazelor de sondă, ce trebuie transportată sub formă
lichidă de la punctul de primire la punctul de predare, la anumiţi parametri de
presiune şi debit.
Forţă majoră -
evenimentul independent de voinţa părţilor,
imprevizibil şi insurmontabil, apărut după încheierea contractului care
determină dispariţia bunurilor sau impiedica părţile să-şi execute obligaţiile
asumate.
Gazolină - fracţiunea
petrolieră lichidă, sub presiune, cuprinzând hidrocarburi C1 - C15, rezultată
din degazolinarea gazelor prin diferite procedee.
Notificare - orice
comunicare având legătură cu contractul, făcută în scris celeilalte părţi şi
transmisă prin fax sau scrisoare recomandată. Data notificării este data confirmării de primire a
faxului sau data depunerii la poştă a scrisorii recomandate.
Părţi contractante -
expeditorul şi transportatorul.
Proces-verbal de predare-primire - documentul care atestă calitatea şi cantitatea ţiţeiului,
gazolinei, condensatului şi etanului lichid predate,
respectiv primite.
Produse - ţiţei,
gazolină, condensat şi etan lichid.
Program de transport-
programul cu cantităţile contractate de expeditor în vederea transportului.
Punct de primire - locul nominalizat
de expeditor, în care transportatorul primeşte
cantitativ şi calitativ ţiţeiul, gazolina, condensatul şi etanul lichid.
Punct de predare - locul
nominalizat de expeditor, în care transportatorul predă cantitativ şi calitativ
ţiţeiul, gazolina, condensatul şi etanul lichid.
Rafinării oprite - nefuncţionarea acestora, determinată de reviziile şi opririle
prevăzute să aibă loc la instalaţiile de prelucrare şi la rampele de
descărcare.
Sistem naţional de transport - ansamblul actual de conducte şi staţii de pompare, precum şi
instalaţiile, echipamentele şi dotările aferente, care asigură preluarea,
depozitarea, transportul şi predarea ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi
etanului lichid între punctele de primire şi punctele de predare.
Stoc de operare - acel
produs corespunzător volumului interior al conductei şi stocului mort din
rezervoare, care are caracter de permanenţă şi nu face obiectul transportului.
Stoc mort din rezervor-
volumul de produs corespunzător nivelului cel mai scăzut din rezervor care nu
mai poate fi pompat.
Stoc fizic - cantitatea de ţiţei, gazolină, condensat şi etan lichid existentă
în conducte, rezervoare sau cazane de cale ferată, aflată în proprietatea
expeditorului şi/sau a transportatorului.
Terţ - persoana în
numele şi pe seama căreia, în baza împuternicirii primite, expeditorul exercită
drepturile şi îndeplineşte obligaţiile potrivit clauzelor contractuale.
Transport - activitatea
de primire, condiţionare, pompare şi predare a ţiţeiului, gazolinei,
condensatului şi etanului lichid.
Transportator- persoana
juridică română care efectuează primirea, depozitarea,
transportul şi predarea ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi etanului lichid
la rafinărie.
Ţiţei - amestecul de
hidrocarburi lichide, ce se poate încadra în sortimentele parafinos,
semiparafinos şi asfaltos, ce trebuie transportat de la punctele de primire la
punctele de predare, la anumiţi parametri de presiune şi temperatură.
Ţiţei liber la pompare -
ţiţeiul degrevat de orice sarcini, inclusiv cele fiscale.
Trimestru - perioada de 3
luni consecutive din anul calendaristic, începând cu 1 ianuarie.
ANEXA Nr. 3 la contractul-cadru
UNITATEA...........................
PROGRAM DE TRANSPORT
pentru anul...............
-
tone -
Nr. crt.
|
Punctul de primire
|
Sortimentul
|
Punctul de predare
|
Total an
|
lan.
|
Feb.
|
Mar.
|
Apr.
|
Mai
|
Iun.
|
Iul.
|
Aug.
|
Sept.
|
Oct.
|
Nov.
|
Dec.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Expeditor,
.......................................................
Transportator,
.......................................................
ANEXA Nr. 3.1 la contractul-cadru
UNITATEA...........................
PROGRAM
de transport ţiţei şi gazolină cu cazane pentru anul...................
Sucursala
|
Schela
|
Rampa de încărcare
|
Calitate
|
An (tone)
|
Medie (tone/zi)
|
Destinaţie
|
|
|
|
|
|
|
|
Expeditor,
.......................................................
Transportator,
.......................................................
ANEXA Nr. 4 la contractul-cadru
UNITATEA...........................
LIMITELE MAXIME
admise drept consumuri tehnologice pentru
activităţile de primire, depozitate, transport şi predare a ţiţeiului, gazolinei şi condensatului
- ţiţei din ţară = ...............%
- ţiţei marin = ...............%
- ţiţei din
import = ...............%
- gazolină =
...............%
- condensat =
...............%
Expeditor,
.......................................................
Transportator,
.......................................................
ANEXA Nr. 5 la contractul-cadru
UNITATEA...........................
SITUAŢIA
privind spaţiul de depozitare a gazolinei şi a
etanului în caz de avarii
Nr. crt.
|
Produsul
|
Punctul de depozitare
|
Capacitate (t)
|
|
|
|
|
Expeditor,
.......................................................
Transportator,
.......................................................
ANEXA Nr. 6 la contractul-cadru
UNITATEA...........................
LISTA
cuprinzind documentele şi termenele de transmitere
Nr. crt.
|
Denumirea documentului
|
Termenul de transmitere
|
Intocmit de
|
1.
|
Predarea ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi etanului lichid
|
a doua zi a decadei
|
transportator
|
2.
|
Program de predare a produselor destinate prelucrării
|
10 zile lucrătoare înainte de începerea lunii
|
expeditor
|
3.
|
Graficul lunar al transportului ţiţeiului şi gazolinei cu cazane
de cale ferată
|
cel mai târziu pe data de 5 pentru luna următoare
|
expeditor
|
4.
|
Graficul anual al transportului ţiţeiului şi gazolinei cu cazane
de cale ferată
|
cel mai târziu pe data de 15 noiembrie pentru anul următor
|
expeditor
|
5.
|
Balanţa de transport a ţiţeiului şi gazolinei cu cazane de cale
ferată, lunară şi cumulat an
|
a opta zi lucrătoare a lunii următoare
|
transportator
|
6.
|
Raport de sinteză privind activitatea de transport al ţiţeiului
pe conductă şi calea ferată
|
zilnic (telefon/fax)
|
transportator
|
Nr. crt.
|
Denumirea documentului
|
Termenul de transmitere
|
Intocmit de
|
7.
|
Balanţa de transport al produselor, lunară şi la schimbarea
preţului produselor şi cumulat an
|
a opta zi lucrătoare a lunii următoare
|
transportator
|
8.
|
Graficul de încărcare şi sosire la destinaţie a navetelor de cale
ferată
|
săptămânal
|
transportator
|
Expeditor,
.......................................................
Transportator,
.......................................................
ANEXA Nr. 7.1. la contractul-cadru
BALANŢA (MIŞCAREA)
ţiţeiului, gazolinei, condensatului si etanului lichid
Nr. crt.
|
Locaţia
|
A1 Vest
|
A3 Vest
|
A3 Rest
|
A3 Sel
|
A3 Nesel
|
A3 Videle
|
A3 Indep.
|
A3 Suplac
|
B
Olt
|
B
Rest
|
C Sel
|
C Mold
|
C
Rest Leb.
|
C Rest
|
Total
|
Condensat
|
Gazolină
|
Etan lichid
|
|
Stoc 1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Primiri
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Primiri + stoc 1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Transfer 1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total intrări
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total livrări
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Terţi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pierderi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Transfer gazolină
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Transfer 2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total ieşiri
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stoc 2 Conpet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stoc 2 Terţi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Transportator,
.......................................................
ANEXA Nr. 7.2 la contractul-cadru
BALANŢA (MIŞCAREA)
ţiţeiului transportat pe reţeaua de conducte pentru
ţiţeiul din import
|
Clientul
|
|
|
|
Stocuri conducte
|
|
|
|
|
14" Constanţa-Piteşti
|
|
|
|
|
20" Constanţa-Piteşti
|
|
|
|
|
28" Constanţa-Băragănu
|
|
|
|
|
24" Constanţa-Midia
|
|
|
|
|
24" Bărăganu-Brazi
|
|
|
|
|
20" Bărăganu-Oneşti
|
|
|
|
|
12" F1 Călăreţi-Teleajen
|
|
|
|
|
12" F2 Călăreţi-Teleajen
|
|
|
|
|
Total stoc conducte
|
|
|
|
|
Stocuri rezervoare
|
|
|
|
|
Total stoc rezervoare
|
|
|
|
|
Total stoc iniţial
|
|
|
|
|
Primiri de la Oii Terminal
|
|
|
|
|
Pentru 14"
|
|
|
|
|
Pentru 20"
|
|
|
|
|
Pentru 28"
|
|
|
|
|
Pentru 24"
|
|
|
|
|
Total primiri
|
|
|
|
|
Total primiri + stoc
|
|
|
|
|
Livrări pe destinaţii
|
|
|
|
|
Total livrat
|
|
|
|
|
Pierderi
|
|
|
|
|
Transfer
|
|
|
|
|
Total ieşiri
|
|
|
|
|
Stoc final pe conducte
|
|
|
|
|
14" Constanţa-Piteşti
|
|
|
|
|
20" Constanţa-Piteşti
|
|
|
|
|
28" Constanţa - Bărăganu
|
|
|
|
|
24" Constanţa-Midia
|
|
|
|
|
24" Bărăganu-Brazi
|
|
|
|
|
20" Bărăganu-Oneşti
|
|
|
|
|
12" F1 Călăreţi-Teleajen
|
|
|
|
|
12" F2 Călăreţi-Teleajen
|
|
|
|
|
Total stoc conducte
|
|
|
|
|
Stocuri rezervoare
|
|
|
|
|
Total stoc rezervoare
|
|
|
|
|
Total stoc final
|
|
|
|
|
Transportator,
.......................................................