ORDIN Nr. 181
din 25 septembrie 2008
privind aprobarea
Contractului-cadru pentru transportul titeiului, gazolinei, condensatului si
etanului lichid pentru anul 2009
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA PENTRU RESURSE MINERALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 682 din 6 octombrie 2008
In temeiul art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului
nr. 756/2003 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru
Resurse Minerale şi al art. 5.9 din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 793/2002
privind aprobarea acordului petrolier de concesiune a activităţii de exploatare
a Sistemului naţional de transport al ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi
etanului, inclusiv a conductelor magistrale şi a instalaţiilor, echipamentelor
şi dotărilor anexe, aferente sistemului, încheiat între Agenţia Naţională
pentru Resurse Minerale şi Societatea Comercială „Conpet" - S.A. Ploieşti,
cu modificările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Resurse
Minerale emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Contractul-cadru pentru transportul
ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi etanului lichid pentru anul 2009,
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - (1) Prezentul ordin intră în vigoare în termen
de 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) La data intrării în vigoare a prezentului ordin se
abrogă Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale nr.
186/2007 privind aprobarea Contractului-cadru pentru transportul ţiţeiului,
condensatului, gazolinei şi etanului lichid pentru anul 2008, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 803 din 26
noiembrie 2007.
Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Resurse
Minerale,
Bogdan Găbudeanu
ANEXA
CONTRACT-CADRU
pentru transportul ţiţeiului, gazolinei,
condensatului şi etanului lichid
nr............din
anul.........luna...........ziua............
CAPITOLUL I
Părţile contractante
Intre..............................................................................,
cu sediul în
...............................................................................,
judeţul...........................................................,
cod poştal.........., telefon .....................,
fax ................., telex ................, C.U.I....................................,
înscrisă în registrul comerţului la nr..........., cod
SIRUES................, cod IBAN.................. deschis
la............., capital social subscris şi vărsat..........., reprezentată legal prin director
general.................................şi prin
director economic ..................................,
denumită în continuare expeditor, pe de o parte, şi
...............................................................................,
cu sediul în
.............................................................................................,
judeţul..................................................................................,
cod poştal
..........................., telefon .............., fax.............., telex...............,
C.U.I........................, înscrisă în registrul comerţului la nr..................., cod
SIRUES................, cod IBAN................., deschis la...............,
capital social subscris şi vărsat .........,
reprezentată legal prin director general ...................şi director
economic..................., denumită în continuare transportator, pe de
altă parte, s-a încheiat prezentul contract.
CAPITOLUL II
Obiectul contractului
Art. 1. - (1) Obiectul contractului constă în prestarea
serviciilor de transport al ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi etanului
lichid, după caz, de la punctele de primire la punctele de predare stabilite de
părţi, respectându-se normele prevăzute în anexa nr. 1.
(2) Ţiţeiul, gazolina, condensatul şi etanul pot fi,
după caz, proprietatea expeditorului sau a unei terţe persoane. In toate
situaţiile expeditorul acţionează şi răspunde în nume propriu în ceea ce
priveşte proprietatea produsului transportat.
(3) Termenii utilizaţi în prezentul contract sunt
definiţi în anexa nr. 2.
CAPITOLUL III
Durata contractului
Art. 2. - Contractul se încheie
pe o perioadă de ............................., convenită de părţi.
CAPITOLUL IV
Programe de transport
Art. 3. - (1) Programul cantităţilor anuale şi lunare
de ţiţei, gazolină, condensat şi etan lichid ce vor fi transportate va avea la
bază solicitarea depusă de expeditor şi acceptată de transportator în conformitate
cu anexele nr. 3 şi 3.1.
(2) In cazul în care cantităţile prevăzute în anexa nr.
3 se modifică, transportatorul va accepta, în limita capacităţii disponibile pe
destinaţia respectivă şi cu stabilirea termenului de transport, prestarea
serviciilor de transport pentru cantităţile solicitate suplimentar de
expeditor. Neacceptarea transportului de cantităţi suplimentare va putea fi
justificată numai de lipsa capacităţii de transport disponibile şi va trebui să
fie făcută în scris în termen
de ...... zile de la primirea solicitării de la
expeditor.
(3) Diminuarea cantităţilor lunare prezentate în
anexele nr. 3 şi 3.1 se va face prin act adiţional, la solicitarea
expeditorului, comunicată cu minimum 5 zile lucrătoare înainte de începerea
lunii al cărei program se diminuează. Diminuarea va avea ca obiect o cantitate
maximă reprezentând 30% din programul iniţial lunar stabilit la încheierea
contractului.
(4) In cazul reviziilor programate,
expeditorul poate solicita anularea programului de transport pentru o perioadă
de maximum 45 de zile calendaristice pe an.
Art. 4. - (1) Expeditorul transmite cu 10 zile
lucrătoare înainte de începerea lunii un program cuprinzând estimarea predării
produselor pe destinaţii.
(2) Expeditorul confirmă transportatorului, cu 5 zile
lucrătoare înainte de începerea lunii, programul lunar de predare a produselor
pe destinaţii.
Art. 5. - (1) Limitele maxime anuale admise drept
consumuri tehnologice normate pentru primire,
depozitare, transport şi predare sunt conforme cu Lucrarea privind determinarea
consumurilor tehnologice la activitatea de transport a ţiţeiului, condensatului
şi gazolinei de la punctele de preluare până la rafinării şi sunt prezentate în anexa nr. 4.
(2) Determinarea consumurilor tehnologice efective se
face lunar de către transportator, prin balanţa (mişcarea) produselor.
Art. 6. - (1) In funcţie de condiţiile de operare a
dotărilor transportatorului şi ca urmare a solicitării în scris a expeditorului,
transportatorul poate fi de acord cu modificarea punctului de primire şi/sau
predare a sortimentelor şi a cantităţilor de ţiţei, gazolină şi condensat ce
urmează să fie transportate.
(2) In eventualitatea unui refuz al transportatorului,
acesta va transmite expeditorului o justificare în termen de........zile de la
data primirii cererii din partea expeditorului.
(3) Transportatorul este în drept să calculeze
costuri suplimentare pentru:
a) transportul unor cantităţi de ţiţei, gazolină şi
condensat la alte destinaţii decât cele prevăzute în programul anual de
transport pe calea ferată, conform anexei nr. 3.1;
b) transportul unor cantităţi de ţiţei, gazolină şi
condensat suplimentare faţă de cele prevăzute în programul anual de transport
pe calea ferată, conform anexei nr. 3.1.
(4) Costurile suplimentare apărute ca urmare a
modificărilor menţionate la alin. (3) şi care constau în diferenţa dintre
costurile de transport pe calea ferată, inclusiv tarifele accesorii (TOU, TUI,
manevră, avizare) şi tariful prestaţiei prevăzut la art. 9 alin. (1), vor fi
transmise de transportator pe baza documentelor justificative şi a
calculaţiilor prezentate expeditorului şi facturate de transportator în baza
acceptului expeditorului în termen de ........zile de
la transmitere. Expeditorul va achita factura în termen
de ......... zile de la primirea ei, confirmată de documentul poştal de remitere.
CAPITOLUL V
Stocul de operare
Art. 7. - Pentru a putea presta servicii de transport
în condiţii egale pentru toţi expeditorii, transportatorul va utiliza stocul
existent în conducte.
Art. 8. - (1) Expeditorul şi transportatorul îşi vor
reconstitui stocurile fizice de ţiţei, gazolină, condensat şi etan lichid,
proprietatea lor, astfel cum erau constituite la începutul contractului, atât
cantitativ cât şi calitativ.
(2) In cazul în care reconstituirea cantitativă şi
calitativă a stocului fizic total al produselor nu este posibilă, la sfârşitul anului, până la data de.........., pe
bază de inventariere, se va face
regularizarea valorică la preţul produselor de la data inventarierii. Termenul
de decontare a facturii de regularizare este de ......... zile de la data primirii facturii, confirmată de documentul poştal de remitere. In cazul
neachitării în termen de 30 de zile de la scadenţă a sumelor datorate, partea
în culpă se obligă să plătească penalităţi de întârziere egale cu nivelul
majorării de întârziere datorate pentru neplata la termen a obligaţiilor
bugetare stabilite conform reglementărilor în vigoare la acea dată, calculate
asupra valorii neachitate, începând cu prima zi de la scadenţă.
CAPITOLUL VI
Tariful şi modul de plată
Art. 9. - (1) Tarifele pentru prestarea serviciilor de
transport al cantităţilor prevăzute în anexele nr. 3 şi 3.1 sunt cele stabilite
de autoritatea competentă în condiţiile legii. Facturarea acestor servicii se
va face de către transportator decadal/săptămânal pentru cantităţile de produse
efectiv predate la destinaţie, certificate de procesele-verbale de
predare-primire.
(2) Valoarea consumurilor
tehnologice şi TVA nu sunt cuprinse în tarifele de transport al produselor.
(3) Termenul de decontare care devine şi termen de scadenţă este de......zile de la data
primirii facturii de către expeditor,
confirmată de documentul poştal.
(4) Plata facturilor se va face de expeditor la
Ploieşti, cod IBAN.........., deschis la Banca...................
(5) Garantarea plăţii prestaţiilor de transport va fi
stipulată în contractul de transport ce se va încheia între expeditor şi
transportator. Forma de constituire a garanţiilor va fi negociată de părţile
contractante.
(6) Refuzul total sau parţial al expeditorului de a
plăti o factură emisă de transportator se va aduce la cunoştinţa acestuia în termen de.......zile
lucrătoare de la data primirii ei.
In caz contrar, facturile emise sunt considerate
acceptate în totalitate de expeditor.
(7) Plăţile se consideră efectuate în momentul
decontării contului expeditorului.
(8) Transportatorul are obligaţia de a notifica
expeditorului tarifele ajustate, cu menţiunea că acestea se aplică de la data
stabilită de autoritatea de reglementare în conformitate cu dispoziţiile legale
aplicabile.
CAPITOLUL VII
Penalităţi şi despăgubiri
Art. 10. - (1) Transportatorul este îndreptăţit ca
începând cu prima zi de la scadenţă, în conformitate cu art. 9 alin. (3), să
pretindă penalităţi egale cu nivelul majorării de întârziere datorate pentru
neplata la termen a obligaţiilor bugetare, stabilite conform reglementărilor în
vigoare la acea dată, calculate asupra valorii neachitate începând cu prima zi
de la scadenţă. Transportatorul va notifica lunar expeditorului penalităţile
datorate şi va emite factura în termen de 10 zile de la notificare.
Penalităţile vor fi plătite în termen de 5 zile de la primirea facturii.
(2) In cazul neîndeplinirii la
scadenţă a oricărei obligaţii de plată certe, lichide şi exigibile rezultate
din executarea prezentului contract, transportatorul va notifica expeditorului
că în termen de 5 zile se va proceda la oprirea pompării până la încasarea
integrală a valorii facturilor, iar eventualele consecinţe ce rezultă din
această întrerupere îl privesc în exclusivitate pe expeditor.
(3) Transportatorul va relua prestarea serviciului de
transport în termen de maximum 24 de ore de la data la care expeditorul face dovada achitării integrale a valorii facturilor a
căror neplată a generat întreruperea pompării.
Art. 11. -In cazul în care expeditorul predă la
transport o cantitate care reprezintă mai puţin de 90% din programul de
transport trimestrial, expeditorul datorează transportatorului o sumă în cuantum de ...... euro, fără TVA,
pentru fiecare tonă nepredată
rezultând din diferenţa dintre cantitatea reprezentând 90% din programul de
transport trimestrial şi cantitatea efectiv predată, în vederea recuperării
cheltuielilor de întreţinere şi supraveghere în condiţii de securitate a
Sistemului naţional de transport. Transportatorul va emite factura în ultima zi
a trimestrului respectiv, la cursul euro/leu din ziua emiterii facturii, expeditorul fiind obligat să o achite în
termen de.........zile de la primirea ei.
CAPITOLUL VIII
Obligaţiile şi drepturile expeditorului şi
transportatorului
Obligaţiile şi drepturile expeditorului
Art. 12. - (1) Expeditorul se obligă să predea
ţiţeiul, gazolina, condensatul şi etanul lichid în condiţiile de calitate
prezentate în anexa nr. 1.
(2) In situaţii deosebite (timp nefavorabil, avarii la
instalaţiile de tratare, lipsa dezemulsionanţilor) se vor putea admite derogări
de la condiţiile de calitate prevăzute în anexele la normele cuprinse în anexa
nr. 1, la cererea scrisă a expeditorului.
(3) Transportatorul este îndreptăţit să perceapă
costuri suplimentare convenite cu expeditorul, la valoarea transportului
cantităţilor de ţiţei neconform primite, transportate şi livrate în condiţiile
prevăzute la alin. (2).
Art. 13. - (1) Expeditorul se obligă să asigure stocul
de operare necesar transportului de la punctele de primire la punctele de
predare a cantităţilor prevăzute în anexa nr. 3, în cazul în care transportatorul
nu deţine stocuri de operare pe relaţia respectivă, conform art. 7, sau stocul
de operare respectiv este proprietatea unui terţ. Cantităţile aferente
stocurilor de operare respective vor fi acceptate de expeditor pe baza
fundamentărilor justificative ale transportatorului.
(2) La cuplarea tronsoanelor noi de conducte realizate
de transportator prin programele proprii de reparaţii capitale şi modernizare,
expeditorii deţinători ai stocului de operare vor completa stocul cu
cantităţile de produse fundamentate de transportator în vederea reluării
pompării.
Art. 14. -In cazul unor avarii pe conductele de
gazolină şi etan expeditorul se obligă să asigure stocarea gazolinei şi
condensatului conform anexei nr. 5.
Art. 15. -In situaţia în care se recuperează ţiţeiul
rezultat în urma avariilor, expeditorul se obligă să primească ţiţeiul
transportat de transportator cu mijloace auto la punctele de primire, dacă este
cazul. La predarea ţiţeiului se va încheia un proces-verbal în care se va
menţiona cantitatea şi calitatea ţiţeiului primit. In cazul în care este
necesară recondiţionarea ţiţeiului, costurile aferente acestei operaţiuni se
vor recupera de la transportator pe bază de documente justificative.
Art. 16. - (1) Expeditorul se obligă să asigure efectuarea
analizelor de laborator şi emiterea rapoartelor de încercare cu privire la
calitatea produselor, având ca referinţă standardele prevăzute în anexele
prezentului contract, în prezenţa părţilor interesate.
(2) Expeditorii care deţin laboratoare proprii au
obligaţia să le doteze în mod corespunzător.
Art. 17. - Expeditorul se obligă să notifice
transportatorului, în cazul opririlor programate, cu 30 de zile lucrătoare
înainte, situaţiile în care rafinăriile şi rampele de descărcare sunt oprite.
In caz contrar, expeditorul va suporta eventualele
cheltuieli care sunt cauzate în totalitate din vina sa.
Art. 18. - (1) Expeditorul are obligaţia să asigure
calibrarea rezervoarelor proprii la termenele prevăzute de către firme
autorizate de Biroul Român de Metrologie Legală. Tabelele de calibrare ale
rezervoarelor utilizate vor fi lizibile şi vor fi puse la dispoziţia
transportatorului. Rezervoarele trebuie să întrunească condiţiile de
funcţionare privind curăţarea, funcţionarea serpentinelor şi a scurgerilor, să asigure
posibilitatea de sigilare şi eşantionare a probelor, să fie dotate şi
întreţinute conform normelor în vigoare privind tehnica securităţii şi
prevenirea şi stingerea incendiilor. Standardele relevante în acest sens sunt
cele prevăzute în anexele la prezentul contract.
(2) Expeditorul are obligaţia ca pentru incintele lui
să propună şi să încheie contracte sau convenţii privind dotarea, utilizarea
instalaţiilor şi respectarea normelor în vigoare privind tehnica securităţii şi
prevenirea şi stingerea incendiilor.
Art. 19. - (1) Expeditorul este
obligat să primească cu prioritate la descărcare ţiţeiul şi gazolina expediate
de transportator prin rampele sale de încărcare, în cantităţile stabilite prin
programul de transport.
(2) Dacă din vina expeditorului apar staţionări ale
navetelor de ţiţei, expeditorul va suporta eventualele cheltuieli suplimentare
determinate de aceste staţionări. Cheltuielile suplimentare vor fi transmise de
transportator pe baza documentelor justificative şi a calculaţiilor prezentate
expeditorului. Expeditorul va transmite acceptul
cheltuielilor suplimentare în termen de.....zile
lucrătoare de la comunicare, iar în caz contrar
transportatorul va considera acceptate cheltuielile solicitate.
(3) Facturarea de către transportator a
cheltuielilor suplimentare se va face în......zile de
la expirarea termenului prevăzut în alin. (2),
termenul de scadenţă a facturii fiind de...... zile de
la primirea facturii.
Art. 20. - Expeditorul se obligă să achite contravaloarea
serviciilor prestate, în condiţiile si la termenele stabilite în cap. VI şi VII.
Art. 21. - Expeditorul are dreptul să conteste balanţa
de transport a produselor în
maximum ......zile lucrătoare de la primirea acesteia. Neexercitarea acestui drept în termenul prevăzut
presupune că balanţa a fost acceptată.
Art. 22. - Expeditorul este obligat să prezinte la
transportul ţiţeiului de import numai ţiţei liber la pompare. In acest scop, la
punctul de primire, expeditorul sau persoana desemnată să predea ţiţeiul va
prezenta documentul „Inştiinţare scrisă" ori „Telefonogramă de propunere
de predare", care va cuprinde: proprietarul ţiţeiului, numărul
rezervorului, cantitatea liberă la pompare, punctul de destinaţie.
Art. 23. - Expeditorul şi transportatorul vor încheia
convenţii de încărcare-descărcare, în conformitate cu fluxul proceselor
tehnologice în rampele proprii de încărcare-descărcare.
Art. 24. - Expeditorul este obligat să transmită
transportatorului documentele cuprinse în anexa nr. 6 la termenele stabilite
în aceasta.
Art. 25. - Expeditorul
garantează pe propria răspundere că ţiţeiul, gazolina, condensatul şi etanul
lichid nu fac obiectul unui litigiu şi că este liber de orice sarcini. In caz
contrar, expeditorul este obligat să înştiinţeze transportatorul, acesta
nefiind obligat să accepte transportul produsului care este obiect de litigiu.
Art. 26. - Expeditorul are obligaţia ca până pe data de .......... octombrie a fiecărui an să
prezinte transportatorului cantităţile
estimative ale produselor care vor fi transportate anul următor.
Obligaţiile şi drepturile transportatorului
Art. 27. - (1) Transportatorul se obligă să transporte
prin conductă cantităţile de produse prevăzute în anexa nr. 3 şi să le predea la destinaţie în cel mult.....zile
lucrătoare de la primirea acestora.
(2) In cazul în care transportatorul nu predă la
destinaţie produsele în cel mult ......... zile de la
primirea acestora, expeditorul este în drept să
solicite daune-interese egale cu nivelul dobânzii datorate pentru neplata la
termen a obligaţiilor bugetare, stabilite conform reglementărilor în vigoare la
acea dată, calculate asupra valorii prestaţiilor de transport neefectuate în
termenul prevăzut. Acestea vor fi transmise de expeditor pe baza documentelor
justificative şi a calculaţiilor prezentate transportatorului. Facturarea
acestora de către expeditor în baza acceptului transportatorului se face în
termen de........zile de la transmitere.
Transportatorul va achita factura în termen de
....... zile de la primirea ei, confirmată de documentul poştal de remitere.
(3) Pentru cazul în care ţiţeiul şi gazolina sunt
transportate pe calea ferată sau combinat pe conducte şi calea ferată, părţile
contractante vor conveni programe de transport şi termene compatibile cu
normele de transport pe calea ferată.
Art. 28. - (1) Transportatorul
se obligă să primească, să transporte şi să predea cantităţile zilnice de
ţiţei, gazolină, condensat şi etan lichid conform programului stabilit cu
expeditorul.
(2) Transportatorul răspunde de cantitatea şi
calitatea (conform anexei nr. 1) ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi
etanului lichid din momentul primirii de la expeditor şi până în momentul
predării la destinaţie, influenţată de consumul tehnologic.
(3) Transportatorul se obligă să asigure cazane de
cale ferată goale în rampele de încărcare şi să optimizeze încărcarea şi
transportul produselor astfel încât să se asigure cazane de cale ferată pline
în rampele de descărcare ale expeditorului, la nivelul capacităţii acestora de
descărcare conform convenţiilor de încărcare-descărcare.
Art. 29. - Transportatorul se obligă să acţioneze în
mod corespunzător pentru remedierea eventualelor avarii.
Art. 30. - Transportatorul este obligat să transmită
expeditorului documentele cuprinse în anexa nr. 6 la termenele stabilite în aceasta.
Art. 31. - (1) Transportatorul are obligaţia să asigure
calibrarea rezervoarelor proprii la termenele prevăzute de către firme
autorizate de Biroul Român de Metrologie Legală. Rezervoarele trebuie să
întrunească condiţiile de funcţionare privind curăţarea, funcţionarea
serpentinelor şi a scurgerilor, să asigure posibilitatea de sigilare şi de
eşantionare a probelor, să fie dotate şi să le întreţină conform normelor în
vigoare privind tehnica securităţii şi prevenirea şi stingerea incendiilor.
Standardele relevante în acest sens sunt cele prevăzute în anexele la prezentul
contract.
(2) Transportatorul are obligaţia ca pentru incintele
lui să propună şi să încheie contracte sau convenţii privind dotarea,
utilizarea instalaţiilor şi respectarea normelor în vigoare privind tehnica
securităţii şi prevenirea şi stingerea incendiilor.
(3) Transportatorul are obligaţia, dacă deţine
laboratoare proprii, să le doteze în mod corespunzător.
Art. 32. - (1) In termen de ...... zile lucrătoare de
la încheierea lunii, precum şi
la încetarea contractului din orice motiv, transportatorul va întocmi şi
prezenta expeditorului balanţa (mişcarea) produselor transportate, conform
anexei nr. 7.1 şi 7.2, având la bază procesele-verbale de predare-primire.
Procesele-verbale de predare-primire se întocmesc şi se semnează de expeditor
şi transportator pe baza bonurilor provizorii şi a rapoartelor de încercare.
(2) In cazul în care expeditorul contestă în mod
justificat balanţa, transportatorul va întocmi şi prezenta expeditorului
balanţa refăcută în termen de 4 zile lucrătoare de la primirea contestaţiei.
Art. 33. - Transportatorul se obligă să anunţe cu
minimum 30 de zile calendaristice înainte reviziile şi reparaţiile programate
pentru echipamentele şi instalaţiile de transport.
Art. 34. - Transportatorul va analiza toate
solicitările de transport primite şi va decide înainte de data de 30 noiembrie
a fiecărui an, conform condiţiilor şi procedurilor stabilite, dacă aprobă
cererile primite. Decizia incluzând opţiunile selectate în mod corect şi
nediscriminatoriu, cu motivarea acestora, se va notifica în scris fiecărui
solicitant.
Art. 35. -Transportatorul nu este obligat să presteze
servicii de transport al produselor atunci când:
a) nu există capacitate disponibilă în conductele
Sistemului naţional de transport, în raport cu programul de transport al
petrolului şi cu rutele solicitate. In cazul în care nu există suficientă
capacitate disponibilă pentru a transporta întreaga cantitate solicitată,
transportatorul va informa expeditorul, iar acesta va putea să îşi modifice
cererea în mod corespunzător;
b) există considerente de ordin tehnic, operaţional
sau de siguranţă care ar putea afecta exploatarea Sistemului naţional de
transport al produselor prin conducte;
c) calitatea produselor
solicitate să fie transportate nu respectă:
- specificaţiile de calitate ale transporturilor de
produse contractate;
- specificaţiile de pompabilitate corespunzătoare
pentru conductele Sistemului naţional de transport;
- calitatea transporturilor de produse solicitate, cărora li s-a acordat un nivel mai înalt de
prioritate în cadrul cererii;
d) capacitatea disponibilă este necesară în vederea
îndeplinirii unor obligaţii pentru prestarea unor servicii publice de către
transportator conform legislaţiei în vigoare;
e) expeditorul nu şi-a îndeplinit obligaţiile
financiare faţă de transportator cu privire la serviciile de transport al
produselor prestate anterior şi nu prezintă garanţii sau siguranţă cu privire
la obligaţiile de plata viitoare;
f) expeditorul sau entitatea
împuternicită de acesta nu a prezentat documentul „Inştiinţare scrisă" ori
„Telefonogramă de propunere de predare";
g) expeditorul nu asigură capacităţi de descărcare la
nivelul programelor stabilite, pentru cantităţile transportate pe calea ferată.
Art. 36. - Transportatorul are dreptul să sisteze toate
operaţiunile privind prestarea serviciilor de transport în condiţiile
menţionate la art. 10 alin. (2).
CAPITOLUL IX
Răspunderea contractuală
Art. 37. - Dacă din vina dovedită a expeditorului se
ajunge la deteriorarea conductelor sau instalaţiilor sistemului de transport,
transportatorul nu poate fi răspunzător faţă de expeditor pentru nicio întârziere,
deteriorare ori pierdere a produselor pe timpul transportului.
Art. 38. - (1) Expeditorul are
obligaţia să despăgubească transportatorul pentru orice pierdere sau cheltuială
dovedită de transportator, care este din vina sa ori ca urmare a nerespectării
prevederilor prezentului contract.
(2) Transportatorul are obligaţia să despăgubească
expeditorul pentru orice pierdere sau cheltuială dovedită de expeditor, care
este din vina sa ori ca urmare a nerespectării prevederilor prezentului
contract.
Art. 39. - După semnarea cumulativă a documentelor de
recepţie a produselor (bon provizoriu şi raport de încercare la punctul de
primire), răspunderea cantitativă şi calitativă trece în sarcina
transportatorului până la predarea lor la destinaţie pe baza documentelor de
recepţie (bon provizoriu şi raport de încercare), moment în care răspunderea
cantitativă şi calitativă trece în sarcina expeditorului.
Art. 40. - Transportatorul răspunde de integritatea
produselor transportate. Orice eveniment care conduce la pierderi apărute pe
parcursul executării prestaţiei de către acesta, dacă nu este în culpa
expeditorului, se impută transportatorului.
CAPITOLUL X
Reclamaţii
Art. 41. - Expeditorul trebuie să anunţe în scris
transportatorul, în termen de 5 zile lucrătoare de la recepţia ţiţeiului,
reclamaţiile în legătură cu calitatea acestuia, verificată prin probele-martor
sigilate şi păstrate. Neexercitarea acestui drept în termenul prevăzut
presupune însuşirea de către expeditor a rezultatelor.
CAPITOLUL XI
Clauze speciale
Art. 42. - Prezentul contract este sub incidenţa legii
române.
Art. 43. - Părţile contractante se obligă să respecte
confidenţialitatea prezentului contract.
Art. 44. - Arhivarea documentelor pe baza cărora se
întocmeşte balanţa (mişcarea) de transport al produselor se face de ambele
părţi, conform normelor specifice de păstrare a documentelor.
Art. 45. - Niciuna dintre prevederile prezentului
contract nu va fi destinată stabilirii unei relaţii de subordonare între părţi,
fiecare parte fiind în întregime responsabilă pentru obligaţiile care îi
incumbă conform contractului.
Art. 46. - Recepţiile se vor face în intervalul orar
8,00- 16,00 al zilei. Situaţiile excepţionale vor fi anunţate transportatorului
pe fax.
Art. 47. - Părţile contractante se vor informa
reciproc, în formă scrisă, cu
cel puţin ........ zile înaintea luării măsurilor tehnice, organizatorice şi de restructurare cu impact asupra activităţii
de transport, pentru a se pune de acord asupra activităţilor curente şi de
viitor.
Art. 48. - Nerespectarea obligaţiilor asumate prin
prezentul contract atrage răspunderea părţilor contractante conform
dispoziţiilor legale.
Art. 49. - Litigiile apărute în cursul derulării
acestui contract se rezolvă pe cale amiabilă, iar în caz contrar vor fi supuse
spre soluţionare instanţelor de drept comun competente, în conformitate cu
prevederile Codului de procedură civilă.
Art. 50. - Orice modificare a condiţiilor prezentului
contract se va face prin act adiţional însuşit de ambele părţi.
Art. 51. - Forţa majoră apără de răspundere partea care
o invocă şi se comunică celeilalte părţi contractante în termen de 5 zile, iar
în următoarele 15 zile trebuie transmise documentele care să ateste
evenimentele respective, astfel cum au fost convenite de părţi. Forţa majoră
exonerează părţile contractante de îndeplinirea obligaţiilor asumate pe toată
perioada în care aceasta acţionează. Indeplinirea prezentului contract va fi
suspendată în perioada de acţiune a forţei majore, dar fără a prejudicia
drepturile ce li se cuvin părţilor până la apariţia acesteia.
Art. 52. - Denunţarea unilaterală a contractului se
poate face de către partea interesată cu un termen de preaviz de 60 de zile
faţă de data la care aceasta devine operaţională.
Art. 53. -Anexele nr. 1, 2, 3, 3.1, 4, 5, 6, 7.1 şi 7.2
fac parte integrantă din prezentul contract-cadru.
Prezentul contract a fost
încheiat la data de........în două exemplare, cu anexe, câte unul pentru fiecare parte contractantă,
şi intră în vigoare la data de............
Expeditor
Director general,
..................................
Director economic,
..................................
Oficiul juridic
...................................
Transportator
Director general,
...................................
Director economic,
...................................
Oficiul juridic
...................................
ANEXA Nr. 1 la contractul-cadru
NORME
privind calitatea, recepţia şi predarea ţiţeiului,
gazolinei, condensatului şi etanului lichid
Calitatea
1. Expeditorul va prezenta la semnarea contractului
fişele de calitate ale produselor ce urmează să fie transportate (anexele
A1-A4, care fac parte integrantă din prezentele norme).
2. Transportatorul va preda la destinaţie produsele
primite de la expeditor în parametrii de calitate cu care acestea au fost
preluate, ţinându-se cont de eventualele amestecuri cu stocul de operare
existent în conducte, de stocul din rezervoarele de primire din rafinării, de
abaterile admise ale determinărilor calitative, precum şi de modificările
acelor parametri de calitate ce pot apărea independent de acţiunea
transportatorului.
3. In cazul în care pe aceeaşi
conductă se transportă mai multe sortimente de ţiţei, la destinaţie se va preda
sortimentul de ţiţei cel mai apropiat de cel preluat pentru pompare.
Condiţii de pompabilitate
a) Pentru ţiţeiul din import
1. Expeditorul va preda transportatorului pentru pompare ţiţei, care la recepţie trebuie să
îndeplinească următoarele condiţii:
- temperatura de congelare = cu 7°C mai mică decât
temperatura minimă a solului, măsurată pe traseul conductei;
- vâscozitatea la temperatura minimă a solului:
cst. maxim =
2. Temperatura solului măsurată pe traseul conductei
va fi comunicată zilnic de transportator expeditorului, pentru ca acesta să
pregătească ţiţeiul confom condiţiilor precizate la pct. 1.
3. Condiţia de omogenitate:
• pentru recepţia rezervoarelor cu ţiţei omogen
(diferenţa de densitate dintre probele de nivel superior, mijloc şi aspiraţie
se încadrează în limitele de +/- 5 kg/m3) se constituie proba compusă din cele 3 probe individuale prin
amestecare proporţională, determinându-se caracteristicile ţiţeiului;
• pentru recepţia rezervoarelor neomogene (diferenţa
de densitate dintre probele de nivel superior, mijloc şi aspiraţie nu se
încadrează în limitele de +/- 5 kg/m3) se recoltează probe punctuale de la nivelele intermediare sau
echidistante, astfel încât să fie prinse toate straturile. Din probele
punctuale se constituie proba compusă, la care se determină caracteristicile
ţiţeiului. De asemenea, se determină densitatea şi pentru probele intermediare;
• se verifică conţinutul de apă la proba de aspiraţie
care trebuie să fie de maximum 1% (condiţia de recepţie a ţiţeiului).
b) Pentru ţiţeiul din ţară
Pentru asigurarea pompării pe conductă a ţiţeiurilor
parafinoase, acestea trebuie să îndeplinească condiţia de pompabilitate privind
punctul de congelare (minimum 7°C sub temperatura solului, măsurată pe traseul
conductei).
Recepţia şi predarea
a) Pentru transport pe
conductă
1. Primirea produselor din producţia internă de la
punctele de primire se va face numai pe timpul zilei, prin recepţie la
intervalele prevăzute în anexa B, care face parte integrantă din prezentele
norme, întocmită de expeditor de comun acord cu transportatorul.
2. Primirea ţiţeiului din import în punctul de primire
OIL TERMINAL se face la solicitarea OIL TERMINAL, de regulă pe timpul zilei, pe
bază de „Inştiinţare scrisă" sau „Telefonogramă de propunere la
predare", care trebuie să cuprindă următoarele: proprietarul ţiţeiului, numărul rezervorului, cantitate liberă la
pompare, punctul de destinaţie al transportului.
3. Inainte de umplerea
rezervorului în vederea recepţiei se izolează conducta de legătură dintre
părţi, prin închiderea şi sigilarea ventilelor. Violarea sigiliilor atrage
răspunderea legală pentru partea vinovată.
4. Recepţia calitativă şi cantitativă a produselor
se efectuează în rezervoarele şi laboratoarele expeditorului sau
transportatorului, cu respectarea standardelor de referinţă prevăzute în
anexele C1-C4, care fac parte integrantă din prezentele norme.
5. In cazul în care transportatorul/expeditorul va pune în funcţiune sisteme automate de măsură a livrărilor de
ţiţei (skid-uri de măsură), părţile vor agreea şi vor întocmi proceduri de
lucru şi măsurare în conformitate cu standardele româneşti şi/sau
internaţionale, în care se vor specifica modul de determinare a cantităţii de
ţiţei, gazolina, condensat şi etan livrate/primite.
6. Transportatorul împreună cu expeditorul vor
întocmi: raportul de încercare, bonul provizoriu, procesul-verbal de
predare-primire în două exemplare semnate de cele două părţi conform anexelor
D1-D5, care fac parte integrantă din prezentele norme.
7. Predarea către terţi a ţiţeiului şi gazolinei se
face de către transportator numai la comunicarea scrisă a expeditorului şi cu
acordul părţilor. Transportatorul va transmite procesul-verbal
de predare-primire expeditorului pentru facturare.
8. In vederea recepţiei se vor eşantiona probe de
către transportator în prezenţa expeditorului.
9. Din rezervoarele recepţionate se va păstra la
transportator şi la expeditor câte o probă - martor de un litru, sigilată de
ambele părţi, timp de 30 de zile de la recepţie, pentru analiză în caz de reclamaţie.
In caz de litigiu, analiza se efectuează la un laborator stabilit de comun
acord de ambele părţi contractante. In situaţia în care prin analiza
probei-martor reclamaţia se dovedeşte întemeiată, partea în culpă suportă
consecinţele. Recipientele pentru probe vor fi asigurate de cei care păstrează
probele.
10. Predarea etanului la destinaţie se face prin
contorul transportatorului. Pentru eliminarea neconcordanţelor, prin grija
părţilor vor fi verificate cele 3 aparate (al expeditorului, al transportatorului
şi al destinatarului).
11. Expeditorul împreună cu transportatorul vor
verifica calitatea etanului lichid care trebuie să corespundă fişei de calitate
eliberate de expeditor la predare către transportator. Eventualele
neconcordanţe vor fi rezolvate de comun acord.
b) Pentru transport pe calea
ferată
1. Recepţia cantitativă a ţiţeiului şi gazolinei ce se
transportă pe calea ferată se poate face astfel:
• la rezervoare, înainte şi după transvazare în/din
vagoane, respectându-se instrucţiunile în vigoare prevăzute în anexele C1 şi
C2;
• la cazane, prin cântărirea vagoanelor-cisternă la
plin şi la gol pe cântare pod basculă, în prezenţa expeditorului şi
transportatorului, întocmindu-se fişa de cântar în care se consemnează:
numerele cazanelor, cantitatea brută determinată prin cântărire şi ţara
înscrisă pe tăbliţa fiecărui vagon-cisternă.
2. Recepţia calitativă a ţiţeiului şi gazolinei se face
de către expeditor, în prezenţa transportatorului, prin recoltarea probelor din
vagoane-cisternă, cu întocmirea raportului de încercare.
Pe baza raportului de încercare şi a fişei de cântar se
întocmeşte procesul-verbal de predare-primire a ţiţeiului sau gazolinei, pentru
un lot (navetă) de cazane, care se semnează de către expeditor şi
transportator.
Procesul-verbal de predare-primire a ţiţeiului sau
gazolinei va conţine următoarele date:
- cantitatea brută, determinată prin diferenţa la
cântărire între gol şi plin;
- cantitatea totală de impurităţi (apă, sedimente,
sare), determinată pe baza raportului de încercare;
- cantitatea netă, rezultată ca diferenţă între
cantitatea brută determinată prin cântărire şi cantitatea totală de impurităţi.
Când nu există posibilitatea de transvazare într-un
rezervor sau cântărire pe pod basculă se determină volumul de ţiţei prin
calibrare. Standardul de referinţă privind stabilirea cantităţii de titei este
SR 1165/2004.
Expeditor,
...............................................
Transportator,
...............................................
ANEXA 1 la norme
UNITATEA........................
Fisa de calitate a ţiţeiului
Sortiment
|
Conţinut maxim în apă + impurităţi
mecanice
(% m/m)
|
% m/m
Cloruri
|
Congelare păcură
|
A1 Vest
|
1
|
max. 0,06
|
sub-15°C
|
A3 Vest
|
1
|
max. 0,06
|
sub-15°C
|
A3 Rest
|
1
|
max. 0,06
|
sub-15°C
|
A3 Sel.
|
1
|
max. 0,06
|
sub - 30°C
|
A3 Nesel
|
1
|
max. 0,06
|
sub-15°C
|
A3 Videle
|
1
|
max. 0,06
|
sub -30°C
|
A3 Ind.
|
1
|
max. 0,06
|
sub -30°C
|
A3 Suplac
|
1
|
max. 0,06
|
sub -30°C
|
B (Olt, Rest)
|
1
|
max. 0,06
|
între-15 şi 18°C
|
C (Mold, Rest)
|
1
|
max. 0,06
|
peste + 18°C
|
C Sel
|
1
|
max. 0,06
|
peste + 18°C
|
C Rest Ieb.
|
1
|
max. 0,06
|
peste + 18°C
|
Expeditor,
...............................................
Transportator,
...............................................
ANEXA A2 la norme
UNITATEA........................
Fişa de calitate a gazolinei
Caracteristica
|
Valoarea admisă
|
Standardele de referinţă privind
metoda de încercare
|
Densitate
|
max. 0,650
|
NT 312-0
|
Conţinut de apă
|
max. 50 ppm
|
SR ISO 10101-2:1995
|
Presiune de vapori la 37,8°C
|
max. 15 bar
|
NT 312-0
|
Temperatura finală de distilare
|
max. 215°C
|
SR EN ISO 3405:2003
|
Compoziţie, conţinut C1-C3
|
max. 30% v/v
|
SR EN ISO 6974-3:2002
|
Expeditor,
...............................................
Transportator,
...............................................
ANEXA A3 la norme
UNITATEA........................
Fişa de calitate a etanului lichid
Componenţi
|
Limita
|
% m/m
|
C1
|
max.
|
3
|
C2
|
min.
|
32
|
C3
|
max.
|
43
|
IC4
|
max.
|
13,5
|
IC4
|
min.
|
12,5
|
C5+
|
max.
|
1
|
CO2
|
max.
|
3
|
Expeditor,
...............................................
Transportator,
...............................................
ANEXA A4 la norme
UNITATEA......................
Fişa de calitate a
etanului lichid
Caracteristica
|
Valoarea admisă
|
Standardele de referinţă privind
metoda de încercare
|
Densitate la 15°C
|
0,720-0,750 g/cm3
|
SR EN ISO 3675:2002
|
SR EN ISO 12185:2002
|
Conţinut impurităţi:
|
|
|
- apă
|
|
SR EN ISO 9029:2002
|
- mecanice +
apă
|
max. 1% m/m
|
SR ISO 9030:1995
|
Cloruri
|
max. 0,06% m/m
|
STAS 1166-89
|
Distilare
|
la 100°C max. 21% v/v
|
SR EN ISO 3405:2003
|
200°C max. 80% v/v
|
|
Expeditor,
...............................................
Transportator,
...............................................
ANEXA B la norme
UNITATEA........................
Puncte de predare-primire a ţiţeiului, gazolinei,
condensatului şi etanului lichid şi periodicitatea predării
Nr. crt.
|
Locaţia
|
Punctul de predare
|
Produsul
|
Estimat to/zi
|
Perioada de recepţie
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Expeditor,
...............................................
Transportator,
...............................................
ANEXA C1 la norme
UNITATEA..........................
Lista ce cuprinde operaţiile care se efectuează la
recepţia ţiţeiului din ţară
Nr. crt.
|
Operaţiunea
|
Standardele de referinţă privind
metoda de încercare
|
1.
|
Măsurarea stocului, temperaturii ţiţeiului din rezervor şi
calculul cantităţii
|
SR 1165:2004
|
2.
|
Eşantionare probe
|
SR EN ISO 3170:2004
|
3.
|
Determinarea densităţii
|
SR EN ISO 3675:2002
|
4.
|
Determinarea densităţii
|
SR EN ISO 12185:2002
|
5.
|
Determinarea conţinutului de apă şi
sediment
|
SR ISO 9030:1995
|
6.
|
Determinarea conţinutului de apă
|
SR EN ISO 9029:2002
|
7.
|
Determinarea conţinutului de cloruri
|
STAS 1166-89
|
8.
|
Determinarea punctului de congelare
|
STAS 39-80
|
9.
|
Determinarea vâscozităţii cinematice
|
SR EN ISO 3104:2002
|
Expeditor,
...............................................
Transportator,
...............................................
ANEXA C2 la norme
UNITATEA........................
Lista ce cuprinde operaţiile care se efectuează la
recepţia gazolinei
Nr. crt.
|
Operaţiunea
|
Standardele de referinţă privind metoda de încercare
|
1.
|
Determinare densitate
|
NT 312-0
|
2.
|
Determinarea presiunii de vapori la 37,8°C
|
NT 312-0
|
3.
|
Determinarea umidităţii*)
|
SR ISO 10101-2:1995*)
|
Expeditor,
...............................................
Transportator,
...............................................
*) Proba de gazolină
se recoltează în bombă la presiunea din tanc, după care se recondiţionează prin
destindere la presiunea atmosferică cu dirijarea gazelor prin trape cu alcool
absolut.
ANEXA C3 la norme
UNITATEA....................
Lista ce cuprinde
operaţiile care se efectuează la recepţia condensatului
Nr. crt.
|
Operaţiunea
|
Standardele de referinţă privind
metoda de încercare
|
1.
|
Măsurarea stocului, temperaturii ţiţeiului din rezervor şi
calculul cantităţii
|
SR 1165:2004
|
2.
|
Eşantionare probe
|
SR EN ISO 3170:2004
|
3.
|
Determinarea densităţii
|
SR EN ISO 3675:2003
|
4.
|
Determinarea densităţii
|
SR EN ISO 12185:2002
|
5.
|
Determinarea conţinutului de apă şi sediment
|
SR ISO 9030:1995
|
6.
|
Determinarea conţinutului de apă
|
SR EN ISO 9029:2002
|
7.
|
Determinarea conţinutului de cloruri
|
STAS 1166-89
|
Expeditor,
...............................................
Transportator,
...............................................
ANEXA C4 la norme
UNITATEA........................
Lista ce cuprinde operaţiile care se efectuează la
recepţia ţiţeiului din import
Nr. crt.
|
Operaţiunea
|
Metoda de încercare*)
|
1.
|
Măsurarea stocului, temperaturii ţiţeiului din rezervor şi
calculul cantităţii nete
|
2.
|
Eşantionarea probelor
|
3.
|
Determinarea densităţii
|
4.
|
Determinarea conţinutului de apă prin metoda distilării
|
5.
|
Determinarea conţinutului de cloruri
|
6.
|
Determinarea punctului de congelare
|
7.
|
Determinarea vâscozităţii cinematice
|
8.
|
Determinarea sedimentului prin extracţie
|
9.
|
Determinarea conţinutului de sulf
|
Expeditor,
...............................................
Transportator,
...............................................
*) Standardele de
referinţă privind metoda de încercare vor fi convenite de părţi.
ANEXA D1 la norme
- model de raport de încercare ţiţei import -
UNITATEA.....................
RAPORT DE ÎNCERCARE
nr.............data..........
Ţiţei probă..................din rezervor
nr.................
Predat de......................
Caracteristici
|
U.M.
|
Valoare admisă
|
Valoare determinată
|
Metoda de încercare
|
Temperatură ţiţei în laborator
|
°C
|
|
|
|
Densitate ţiţei la temperatura din
|
g/cm3
|
|
|
|
Densitate la 15°C în vid
|
g/cm3
|
|
|
|
Densitate la 15°C în aer
|
g/cm3
|
|
|
|
Vâscozitate la temperatura solului
|
Cst.
|
|
|
|
Conţinut sulf
|
% m/m
|
|
|
|
Temperatura de congelare
|
°C
|
|
|
|
Conţinut impurităţi
|
Apă
|
% m/m
|
|
|
|
Sediment
|
% m/m
|
|
|
|
Cloruri
|
% m/m
|
|
|
|
Total
impurităţi
|
% m/m
|
|
|
|
Expeditor,
...............................................
Transportator,
...............................................
- model de raport de încercare ţiţei ţară -
UNITATEA.....................
RAPORT DE ÎNCERCARE
nr.............data..........
Ţiţei probă..................din rezervor nr....................
Predat de.............................
Caracteristici
|
U.M.
|
Valoare admisă
|
Valoare determinată
|
Metoda de încercare
|
Temperatură ţiţei în laborator
|
°C
|
|
|
|
Densitate ţiţei la temperatura din
|
g/cm3
|
|
|
|
Densitate la 15°C în vid
|
g/cm3
|
|
|
|
Densitate la 15°C în aer
|
g/cm3
|
|
|
|
Conţinut impurităţi
|
Apă
|
% m/m
|
|
|
|
Sediment
|
% m/m
|
|
|
|
Cloruri
|
% m/m
|
|
|
|
Total impurităţi
|
% m/m
|
|
|
|
Expeditor,
...............................................
Transportator,
...............................................
ANEXA D2 la norme
- model de raport de încercare
gazolină -
UNITATEA......................
RAPORT DE ÎNCERCARE
nr.............data..........
Gazolină probă................................din
rezervor (tanc) nr.....................
Predat de.........................
Caracteristici
|
U.M.
|
Valoare admisă
|
Valoare determinată
|
Metoda de încercare
|
Densitate
|
g/cm3
|
|
|
|
Presiune de vapori la
|
bar
|
|
|
|
Temperatură finală
|
°C
|
|
|
|
Compoziţie
|
% v/v
|
|
|
|
Conţinut apă
|
ppm
|
|
|
|
Expeditor,
...............................................
Transportator,
...............................................
ANEXA D3 la norme
S.C. CONPET -S.A.
Depozitul.................
Bon provizoriu nr.............
Pentru rezervorul nr.........
Rezervor plin
Predător:................
Primitor:.................
Data.............
Ora..........
Nr. crt.
|
Caracteristici
|
U.M.
|
Valoare
determinată
|
1.
|
Inălţime stoc
|
cm
|
|
2.
|
Temperatură rezervor
|
°C
|
|
3.
|
Factor corecţie volum
|
|
|
Am predat Am
primit
Rezervor stoc „la gol"
Predător:.......................
Primitor:................
Data.............
Ora........
Nr. crt.
|
Caracteristici
|
U.M.
|
Valoare determinată
|
1.
|
Inălţime stoc
|
cm
|
|
2.
|
Temperatură rezervor
|
°C
|
|
3.
|
Factor corecţie volum
|
|
|
Am predat Am
primit
|
ANEXA D4 la norme
S.C. CONPET -S.A.
Proces-verbal predare gazolină nr.......
din data..........
Expeditor...............
Tanc sau rezervor
|
Calibrare L. cm
|
Datele recepţiei
|
Stoc
|
Măsură
|
Cantităţi
|
Cm
|
Densitatea
|
Temperatura °C
|
Litri
|
Kg
|
Kg
recepţie
|
|
|
Gol
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Plin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gol
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Plin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gol
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Plin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gol
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Plin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gol
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Plin
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
Predător,
...............................................
Primitor,
...............................................
ANEXA D5 la norme
S.C. CONPET -SA
Depozit...................
PROCES-VERBAL
de predare-primire ţiţei
nr............data...........
Expeditor...............................
Rezervor
nr.
|
Măsură
rezervor (cm)
|
Temperatură
rezervor (°C)
|
Nr.
raportului de încercare
|
Densitatera la 15°aer (g/cm3)
|
Impurităţi
totale
(% m/m)
|
Volum total
calibrare (litri)
|
Deplasare
capac
(litri)
|
Volum total
corectat (litri)
|
Factor de corecţie volum (tab.54A)
|
Volum brut (litri)
|
Cantitate
brută
(kg)
|
Cantitate
impurităţi (kg)
|
Cantitate
netă
(kg)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7-8*
|
|
7x10
9*x10
|
5x11
|
12x6
100
|
12-13
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8*
|
9*
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
Plin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gol
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dif.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Observaţii.....................................
Conform B.P. nr...........................
NOTĂ:
- Rubricile 8*şi 9* sunt valabile în cazul
rezervoarelor cu capac plutitor.
- Pentru rezervoarele cu capac plutitor 11 = 9*x10.
Predător,
...............................................
Primitor,
...............................................
Vizat
Inspector,
...............................................
ANEXA Nr. 2 la contractul-cadru
DEFINIŢII
Act adiţional - actul
scris, încheiat între părţile contractante, prin care se aduc modificări sau
completări contractului.
An calendaristic -
perioada de 12 luni, începând cu 1 ianuarie şi încheindu-se la 31 decembrie.
An contractual- perioada
de 12 luni calculate de la data intrării în vigoare a contractului.
Balanţă - documentul
care reflectă evoluţia cantităţilor de ţiţei primite, pompate şi predate pe o
perioadă determinată.
Bon provizoriu -
documentul primar de primire şi predare a ţiţeiului care atestă parametrii
iniţiali (înălţimea lichidului, temperatura, densitatea, impurităţile mecanice
şi conţinutul de sare), ce vor fi folosiţi ulterior pentru determinarea masei
nete (kg).
Raport de încercare -
certificatul de calitate care atestă proprietăţile fizico-chimice ale ţiţeiului
care va fi transportat.
Contract - actul juridic
încheiat între expeditor şi transportator pentru transportul ţiţeiului,
gazolinei, condensatului şi etanului lichid.
Condensat - amestecul de
hidrocarburi lichide, constituite din produse cu tensiune joasă de vapori, ce
trebuie transportat de la punctele de primire la punctele de predare, la
anumiţi parametri de presiune şi temperatură.
Consum tehnologic normat - cota procentuală din cantitatea primită, admisă de părţile
contractante ca pierdere pe timpul transportului.
Consum tehnologic efectiv - cantitatea de produs determinată la inventarierea stocului,
ţinându-se seama de cantităţile primite, cantităţile predate şi stocul iniţial
de ţiţei.
Densitate - masa pe
unitate de volum la 15°C sau la 20°C, exprimată în g/cm3.
Durata contractului -
perioada pentru care se încheie contractul.
Expeditor- persoana care, în nume propriu şi pe seama sa sau în numele şi pe seama
unui terţ, încheie contractul de transport al ţiţeiului, gazolinei, condensatului
şi etanului lichid.
Etan - o hidrocarbură
obţinută prin separarea gazelor de sondă, ce trebuie transportată sub forma
lichidă de la punctul de primire la punctul de predare, la anumiţi parametri de
presiune şi debit.
Forţă majoră -
evenimentul independent de voinţa părţilor, imprevizibil şi insurmontabil,
apărut după încheierea contractului, care determină dispariţia bunurilor sau
împiedică părţile să îşi execute obligaţiile asumate.
Gazolină - fracţiune
petrolieră lichidă, sub presiune, cuprinzând hidrocarburi C1 : C15, rezultată din degazolinarea gazelor prin diferite procedee.
Notificare - orice
comunicare având legătură cu contractul, făcută în
scris celeilalte părţi şi transmisă prin fax sau scrisoare recomandată. Data
notificării este data confirmării de primire a faxului sau data depunerii la
poştă a scrisorii recomandate.
Părţi contractante -
expeditorul şi transportatorul.
Proces-verbal de predare-primire - documentul care atestă calitatea şi cantitatea ţiţeiului,
gazolinei, condensatului şi etanului lichid predate, respectiv primite.
Produse - ţiţei,
gazolină, condensat şi etan lichid.
Program de transport- programul cu cantităţile contractate de expeditor în vederea
transportului.
Punct de primire - locul
nominalizat de expeditor, în care transportatorul primeşte cantitativ şi
calitativ ţiţeiul, gazolina, condensatul şi etanul lichid.
Punct de predare - locul nominalizat de expeditor, în care transportatorul predă
cantitativ şi calitativ ţiţeiul, gazolina, condensatul si etanul lichid.
Rafinării oprite -
nefuncţionarea acestora, determinată de reviziile şi opririle prevăzute să aibă
loc la instalaţiile de prelucrare şi la rampele de descărcare.
Sistem naţional de transport - ansamblul actual de conducte şi staţii de pompare, precum şi
instalaţiile, echipamentele şi dotările aferente, care asigură transportul
ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi etanului lichid între punctele de
primire şi punctele de predare.
Stoc de operare - acel
produs corespunzător volumului interior al conductei şi stocului mort din
rezervoare, care are caracter de permanenţă şi nu face obiectul transportului.
Stoc mort din rezervor-
volumul de produs corespunzător nivelului din rezervor
care nu mai poate fi pompat.
Stoc fizic - cantitatea
de ţiţei, gazolină, condensat şi etan lichid existentă în conducte, rezervoare
ori cazane CF aflată în proprietatea expeditorului şi/sau a transportatorului.
Terţ - persoana în
numele şi pe seama căreia, în baza împuternicirii primite, expeditorul exercită
drepturile şi îndeplineşte obligaţiile potrivit clauzelor contractuale.
Transport - activitatea
de primire, condiţionare, pompare şi predare a ţiţeiului, gazolinei,
condensatului şi etanului lichid.
Transportator- persoana
juridică română care efectuează primirea, depozitarea, transportul şi predarea
ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi etanului lichid la rafinărie.
Ţiţei - amestecul de
hidrocarburi lichide, ce se poate încadra în
sortimentele parafinos, semiparafinos şi asfaltos, ce trebuie transportat de la
punctele de primire la punctele de predare, la anumiţi parametri de presiune şi
temperatură.
Ţiţei liber la pompare -
ţiţei degrevat de orice sarcini, inclusiv cele fiscale.
Trimestru - perioada de 3
luni consecutive ale anului calendaristic, începând cu 1 ianuarie.
Expeditor,
...............................................
Transportator,
...............................................
ANEXA Nr. 3 la contractul-cadru
UNITATEA........................
PROGRAM DE TRANSPORT pentru anul............
- tone -
Nr. crt.
|
Punctul
de primire
|
Sortimentul
|
Punctul
de predare
|
Total an
|
Ian.
|
Feb.
|
Mar.
|
Apr.
|
Mai
|
Iun.
|
Iul.
|
Aug.
|
Sept.
|
Oct.
|
Nov.
|
Dec.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Expeditor,
...............................................
Transportator,
...............................................
ANEXA Nr. 3.1 la contractul-cadru
UNITATEA........................
PROGRAM DE TRANSPORT ŢIŢEI ŞI GAZOLINĂ CU CAZANE
pentru anul...................
Sucursala
|
Schela
|
Rampa de încărcare
|
Calitate
|
An (tone)
|
Medie (tone/zi)
|
Destinaţie
|
|
|
|
|
|
|
|
Expeditor,
...............................................
Transportator,
...............................................
ANEXA Nr. 4 la contractul-cadru
UNITATEA................
LIMITE MAXIME ANUALE
admise drept consumuri tehnologice normate pentru activităţile de primire, depozitate, transport şi predare a ţiţeiului, gazolinei şi
condensatului
- ţiţei din ţară =...............%
- ţiţei marin =...............%
- ţiţei din import =............%
- gazolină =............%
- condensat =............%
Expeditor,
...............................................
Transportator,
...............................................
ANEXA Nr. 5 la contractul-cadru
UNITATEA........................
SITUAŢIE
privind spaţiul de depozitare a gazolinei şi a
etanului în caz de avarii
Nr. crt.
|
Produsul
|
Punctul de depozitare
|
Capacitatea (t)
|
|
|
|
|
Expeditor,
...............................................
Transportator,
...............................................
ANEXA Nr. 6 la contractul-cadru
UNITATEA........................
LISTA
cuprinzind documentele şi termenele de transmitere
Nr. crt.
|
Denumirea documentului
|
Termenul de transmitere
|
Intocmit de
|
1.
|
Predarea ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi etanului lichid
|
a doua zi a decadei
|
transportator
|
2.
|
Program de predare a produselor destinate
prelucrării
|
10 zile lucrătoare înainte de începerea lunii
|
expeditor
|
3.
|
Graficul lunar al transportului ţiţeiului şi gazolinei cu cazane
de cale ferată
|
cel mai târziu pe data de 5 pentru luna următoare
|
expeditor
|
4.
|
Graficul anual al transportului ţiţeiului
şi gazolinei cu cazane de cale ferată
|
cel mai târziu pe data de
15 noiembrie pentru anul următor
|
expeditor
|
5.
|
Balanţa de transport al ţiţeiului şi gazolinei cu cazane de cale
ferată lunară şi cumulat an
|
a opta zi lucrătoare a lunii următoare
|
transportator
|
6.
|
Raport de sinteză privind activitatea de transport al ţiţeiului
pe conductă şi cale ferată
|
zilnic (telefon/fax)
|
transportator
|
7.
|
Balanţa de transport al produselor lunară şi la schimbarea
preţului produselor şi cumulat an
|
a opta zi lucrătoare a lunii următoare
|
transportator
|
8.
|
Graficul de încărcare şi sosire la destinaţie a navetelor de cale
ferată
|
Săptămânal
|
transportator
|
Expeditor,
...............................................
Transportator,
...............................................
ANEXA Nr. 7.1 la contractul-cadru
BALANŢA (MIŞCAREA)
ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi etanului
lichid
Nr. crt.
|
Locaţia
|
A1 Vest
|
A3 Vest
|
A3 Rest
|
A3
Sel
|
A3 Nesel
|
A3 Videle
|
A3 Indep
|
A3 Suplac
|
B
Olt
|
B
Rest
|
C
Sel
|
C Mold
|
C Rest Leb.
|
C Rest
|
Total
|
Condensat
|
Gazolină
|
Etan lichid
|
|
Stoc 1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Primiri
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Primiri+stoc 1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Transfer 1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total intrări
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total livrări
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Terţi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pierderi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Transfer gazolină
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Transfer 2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total ieşiri
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stoc 2 Conpet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stoc 2 Terţi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Transportator,
...............................................
ANEXA Nr. 7.2 la contractul-cadru
BALANŢA (MIŞCAREA)
ţiţeiului transportat pe reţeaua de conducte pentru
ţiţeiul din import
|
Luna
(kg)
|
Cumulat an
(kg)
|
Stoc iniţial
|
|
|
Primit de la OIL TERMINAL
|
|
|
Primit + Stoc
|
|
|
Transfer
|
|
|
Total intrări
|
|
|
Livrat la Rafinăria
|
|
|
Consum tehnologic efectiv
|
|
|
Total ieşiri
|
|
|
Stoc final
|
|
|
Transportator,
...............................................