DECIZIE Nr. 20 din 14 aprilie 1993
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 121 din 8 iunie 1993
Victor-Dan Zlatescu - presedinte
Miklos Fazakas - judecator
Ion Filipescu - judecator
Florin Bucur-Vasilescu - judecator
Ioan Muraru - judecator
Raul Petrescu - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent.
Pe rol pronuntarea asupra recursului formulat de Prefectura judetului Cluj
impotriva Deciziei nr. 1/12 ianuarie 1993 a Curtii Constitutionale.
Dezbaterile au avut loc in sedinta din 7 aprilie 1993 si au fost consemnate
in Incheierea aceleiasi sedinte, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a
delibera, a amanat pronuntarea pentru astazi, pronuntand decizia de fata:
CURTEA CONSTITUTIONALA
deliberand asupra motivelor de recurs retine urmatoarele:
Consiliul municipiului Dej, prin Hotararea nr. 10 din 8 aprilie 1992, a
recunoscut dreptul de proprietate asupra unor imobile din municipiul Dej,
expropriate prin decretele fostului Consiliu de Stat nr. 194/1987, nr.
121/1988, nr. 148 si nr. 190/1989, fostilor proprietari ai acestora, ca urmare
a abrogarii Legii nr. 58/1974 prin Decretul-lege nr. 1/1989, retinand ca nu au
fost indeplinite conditiile prevazute de art. 4 din Decretul nr. 467/1979
pentru ca imobilele sa intre in proprietatea statului.
Prefectura judetului Cluj a atacat aceasta hotarare in contencios
administrativ in fata Tribunalului judetean Cluj.
In sedinta din 22 decembrie 1992 a Sectiei civile si de contencios
administrativ a acestui tribunal, Consiliul municipiului Dej a invocat exceptia
de neconstitutionalitate a decretelor nr. 194/1987, nr. 121/1988, nr. 148 si
nr. 190/1989, pronuntate in temeiul art. 4 din Decretul nr. 467/1979, sustinand
ca acestea sunt contrare Constitutiei, care garanteaza dreptul de proprietate,
astfel ca, in baza art. 150 alin. (1) din legea fundamentala, trebuie
considerate abrogate.
Prin Decizia nr. 1 din 12 ianuarie 1993, Curtea Constitutionala a constatat
ca prevederile art. 4 din Decretul nr. 467 din 28 decembrie 1979 privind
evaluarea constructiilor, terenurilor si plantatiilor ce se preiau cu plata in
proprietatea statului, prin expropriere sau in alte cazuri prevazute de lege,
sunt abrogate de la data intrarii in vigoare a Constitutiei Romaniei din 1991
si, in consecinta, a retinut ca, de la aceeasi data, decretele nr. 194 din 17
august 1987, nr. 121 din 25 aprilie 1988, nr. 148 din 22 iunie 1989 si nr. 190
din 10 august 1989 au devenit caduce, in masura in care imobilele la care se
refera nu au fost preluate efectiv in vederea demolarii, pana la intrarea in
vigoare a acestei Constitutii.
In motivarea deciziei s-a retinut ca decretele de expropriere amintite
formeaza corp comun cu Legea nr. 58/1974, care a fost abrogata expres prin
Decretul-lege nr. 1 din 26 decembrie 1989, astfel incat a disparut insusi
temeiul juridic al acestor decrete. Imobilele expropriate, care nu au fost preluate
de catre organele locale, nu vor mai putea fi preluate de acestea pe baza
planurilor de sistematizare elaborate in conformitate cu acea lege, intrucat
planurile si-au pierdut suportul legal.
S-a retinut ca, potrivit art. 4 din Decretul nr. 467/1979, imobilele
expropriate treceau in proprietatea statului pe data preluarii lor efective in
vederea demolarii. Deci, potrivit acestui text, dreptul de proprietate al
statului se constituia numai ca urmare a preluarii efective a imobilului in
vederea demolarii, astfel incat, pana la acea data, proprietarul, desi
expropriat, era in continuare titularul dreptului de proprietate. S-a opinat ca
altfel, pe intervalul dintre adoptarea decretului de expropriere si trecerea in
patrimoniul statului - care, uneori, poate fi foarte mare -, bunul ramane fara
stapan. Aceasta situatie ar fi fost de natura sa atraga aplicarea art. 477 Cod
civil, bunul urmand sa treaca in patrimoniul statului, potrivit acestui text,
ceea ce ar veni in contradictie cu prevederile articolului citat din Decretul
nr. 467/1979, care dispune ca statul devine proprietar numai ca urmare a
preluarii efective in vederea demolarii.
Constituirea dreptului de proprietate al statului era afectata de conditia
suspensiva a acestei preluari efective. Atat timp cat aceasta conditie nu mai
poate fi indeplinita - intrucat temeiul pe care il ofereau planurile de de
sistematizare a disparut - rezulta ca prevederea legala care a instituit
conditia respectiva este, de asemenea, afectata, devenind astfel inoperanta. Un
asemenea regim juridic, in care conditia ce afecta exercitiul deplin al
dreptului a devenit imposibila, este contrar prevederilor a doua texte
constitutionale: art. 41, care garanteaza dreptul de proprietate privata, si
art. 135 alin. ultim, potrivit caruia proprietatea privata este inviolabila.
Ca urmare, decizia, in temeiul art. 150 alin. (1) din Constitutie, a
constatat ca prevederile art. 4 din Decretul nr. 467/1979 sunt abrogate si, ca
urmare, decretele de expropriere nr. 194/1987, nr. 121/1988, nr. 148 si
190/1989 au devenit caduce.
S-a retinut insa ca, pentru constatarea faptului ca decretele amintite nu
opereaza in fiecare caz in parte si ca, pana la data intrarii in vigoare a
Constitutiei, conditia impusa de art. 4 din Decretul nr. 467/1979 nu s-a
indeplinit, sunt competente instantele ordinare, in raport cu probele ce s-ar
administra in fiecare caz in parte.
Impotriva acestei decizii, Prefectura judetului Cluj a declarat recurs in
termen legal.
Prin motivele de recurs depuse la dosar si sustinute oral de reprezentantul
recurentului se arata, mai intai, ca decretele de expropriere privind doar
cazuri individuale, fara sa cuprinda dispozitii normative, nu se incadreaza in
sintagma "legi si ordonante" la care se refera art. 2 din Legea nr.
47/1992, pentru a defini sfera de competenta a controlului de
constitutionalitate.
Se considera ca motivarea deciziei in sensul ca in competenta Curtii
Constitutionale intra examinarea exceptiei invocate in cauza este nefondata. Se
sustine ca operatiunile tehnico-materiale de preluare fac parte integranta din
actul preluarii in proprietatea statului, subliniind lipsa deciziei
administrative propriu-zise. De altfel, administratia financiara a radiat din
evidenta sa acele imobile.
In recurs se mai sustine ca nu s-au examinat cu suficienta atentie efectele
caducitatii, care reprezinta "ineficacitatea ce loveste un act juridic
valid, ce nu a produs inca efecte datorita unui eveniment survenit ulterior
intocmirii sale valabile si independent de vointa celui care l-a
elaborat". Un act care a primit un inceput de executare - ca in speta - nu
poate fi caduc. Se arata ca Prefectura judetului Cluj a inteles necesitatea
reglementarii situatiei imobilelor expropriate si nedemolate, le-a inventariat si
a interzis demolarea lor, apreciind insa ca masura restituirii acestora fara sa
existe un cadru normativ adecvat este prematura.
Pentru aceste considerente se solicita admiterea recursului si, in fond,
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
Fata de actele si lucrarile dosarului, Curtea Constitutionala retine
urmatoarele:
Problema in discutie se pune in cadrul general al protectiei dreptului de
proprietate.
Articolul 41 din Constitutia Romaniei proclama ca dreptul de proprietate
este garantat. Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular.
Ocrotirea proprietatii este una din valorile majore ale unui stat de drept
si aceasta trebuie sa fie premisa oricarei hotarari judecatoresti.
Este suficient sa citam in acest sens prevederile Declaratiei Universale a
Drepturilor Omului care, in art. 17, dupa ce proclama ca orice persoana,
singura sau in colectivitate, are dreptul la proprietate, mentioneaza:
"Nimeni nu poate fi privat in mod arbitrar de proprietatea sa".
Trebuie, de asemenea, retinut ca potrivit art. 20 din Constitutie,
dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile cetatenilor vor
fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia Universala a
Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care Romania este
parte. Se prevede in acelasi timp ca, daca exista neconcordante intre pactele
si tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului la care Romania
este parte si legile interne, au prioritate reglementarile internationale.
In acest sens, prevederile art. 17 din Declaratia Universala a Drepturilor
Omului, ca si prevederile din alte pacte si tratate ratificate de tara noastra
la care ne-am referit mai sus trebuie considerate ca incluzandu-se in legislatia
nationala.
Ca urmare, nici un text dintr-un act normativ care ar contrazice ideea ca
nimeni nu poate fi privat arbitrar de proprietatea sa nu mai poate fi aplicat,
cel putin de la adoptarea Constitutiei, iar o reglementare cum este cea
prevazuta de Decretul nr. 467/1979, sub aspectul aflat in discutie, este vadit
contrara textului constitutional, trebuind sa fie considerata ca abrogata pe
data intrarii in vigoare a acesteia.
Pe de alta parte, contradictia cu Constitutia se manifesta si prin modul in
care decretul amintit reglementeaza trecerea in proprietatea statului a
imobilelor expropriate.
Potrivit art. 4 din decret, aceasta trecere are loc pe data preluarii
efective de catre organele administratiei de stat a imobilelor, in vederea
demolarii. Pana la aceasta preluare, proprietarul, desi expropriat, ramane in
continuare titularul imobilului.
Constituirea dreptului de proprietate al statului asupra imobilului
expropriat este, astfel cum in mod intemeiat a retinut completul care a judecat
in fond, afectat de preluarea efectiva pentru demolare.
In acest context, este incident si textul art. 41 alin. (3) din
Constitutie, potrivit caruia nimeni nu poate fi expropriat, decat pentru o
cauza de utilitate publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila
despagubire.
Intrucat in speta s-a renuntat la realizarea planurilor de sistematizare
pentru care fusese facuta exproprierea, rezulta ca aceasta nu se mai intemeiaza
in prezent pe o cauza de utilitate publica. In aceste conditii, considerente de
echitate impun ca trecerea in patrimoniul statului a imobilelor ce formeaza
obiect de expropriere in cauza sa nu mai aiba loc, o asemenea trecere fiind in
mod vadit anticonstitutionala.
Fata de toate cele de mai sus, se retine ca in mod legal si temeinic
completul de fond a stabilit ca textul art. 4 din Decretul nr. 467/1979 este
contrar prevederilor Constitutiei, astfel incat el a fost abrogat potrivit
prevederilor art. 150 alin. (1) din legea fundamentala.
Afirmatia facuta in recurs ca operatiunile tehnico-materiale de preluare
fac parte integranta din actul preluarii in proprietatea statului, suplinind
lipsa deciziei administrative propriu-zise, se inlatura ca nefondata. Se retine
ca insusi recurentul recunoaste ca organele administratiei de stat nu au
adoptat in fapt nici o decizie de esalonare a preluarii imobilelor in cauza,
astfel incat pretinsele operatiuni tehnico-materiale nici nu au existat. Se mai
retine apoi ca prevederile art. 4 din Decretul nr. 467/1979 sunt lipsite de
echivoc, trecerea in patrimoniul statului fiind conditionata de emiterea
deciziei administrative, act juridic ce nu poate fi suplinit de nici o
operatiune tehnico-materiala.
Se respinge de asemenea, pentru aceleasi ratiuni si sustinerea ca un act
care a primit un inceput de executare, in speta acele operatiuni
tehnico-materiale, nu poate fi caduc. Atat timp cat decizia nu mai poate fi
emisa, actele respective si-au pierdut orice ratiune.
S-a mai ridicat in recurs si problema ca decretele de expropriere in cauza
au caracterul unor acte individuale, ele neincadrandu-se nici intre legi, nici
intre celelalte categorii de acte normative (cu caracter general) care sunt
abrogate de textul constitutional in masura in care sunt contrare Constitutiei.
Afirmatia, exacta in sine, nu este insa de natura a duce la o solutie
diferita de cea la care s-a oprit completul de fond.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate solutionata il formeaza art. 4
din Decretul nr. 467/1979, act normativ cu aplicare generala.
Decizia atacata constata, in dispozitivul sau, ca prevederile acestui text
sunt abrogate pe data intrarii in vigoare a Constitutiei.
Decretele nenormative de expropriere la care se refera recursul isi gasesc
temeiul tocmai in prevederile textului la care ne-am referit. Ca urmare,
decizia atacata a apreciat in mod intemeiat ca, drept urmare a abrogarii
temeiului lor, aceste acte au devenit caduce. Aceasta constatare are
semnificatia unei precizari necesare, fara ca ea sa reprezinte o statuare asupra
constitutionalitatii actelor amintite, statuare care, evident, nu ar fi fost de
competenta Curtii Constitutionale.
Pentru aceste motive, in temeiul art. 41 alin. (1), art. 135 alin. final,
art. 144 lit. c) si art. 150 alin. (1) din Constitutie, Curtea Constitutionala
retine ca recursul formulat de Prefectura judetului Cluj impotriva Deciziei nr.
1 din 12 ianuarie 1993 este neintemeiat. Ca urmare,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursul declarat de Prefectura judetului Cluj impotriva Deciziei
nr. 1 din 12 ianuarie 1993 a Curtii Constitutionale.
Definitiva.
Pronuntata astazi, 14 aprilie 1993.
PRESEDINTE,
Victor-Dan Zlatescu
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu