DECIZIE Nr. 208 din 25 octombrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 105/1997 pentru
solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor
constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor
Ministerului Finantelor, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 13/1999
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 695 din 27 decembrie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Mariana Trofimescu - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
Legii nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a
plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de
impunere ale organelor Ministerului Finantelor, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Vipet 38" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr.
1.953/1999 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 26 septembrie 2000 si au
fost consemnate in Incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de
timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 10 octombrie 2000
si apoi pentru datele de 17 octombrie 2000, 24 octombrie 2000 si 25 octombrie
2000.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 8 martie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 1.953/1999,
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr.
105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor
asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere
ale organelor Ministerului Finantelor, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Vipet 38" - S.R.L. din Bucuresti intr-o cauza avand ca
obiect contestarea de catre aceasta societate a legalitatii si temeiniciei unui
proces-verbal incheiat in temeiul Legii nr. 105/1997 de Administratia
financiara a sectorului 3 Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca procedura
administrativa instituita prin Legea nr. 105/1997 pentru solutionarea
obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si
aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului
Finantelor, incalca prevederile constitutionale ale art. 48 alin. (1) si (2),
ale art. 24, 21, ale art. 16 alin. (2), ale art. 49 si ale art. 11, precum si
prevederile art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale. Astfel, cu privire la incalcarea prevederilor art.
48 din Constitutie se arata ca vatamarea dreptului persoanei se produce prin
actul administrativ de control sau de impunere ce se intocmeste de catre
organele Ministerului Finantelor act care nu poate fi contestat in justitie.
Potrivit art. 9 din legea criticata, persoana al carei drept a fost vatamat
poate sesiza instanta de judecata doar cu privire la decizia Ministerului
Finantelor pronuntata in solutionarea cailor administrative de atac, asa incat
obligatia stabilita prin actul administrativ de control sau de impunere isi
pastreaza valabilitatea, mentinandu-se deci vatamarea dreptului persoanei. Se
considera ca Legea nr. 105/1997 a fost adoptata ca lege ordinara, incalcandu-se
in felul acesta dispozitiile art. 48 alin. (2) din Constitutie, care prevad ca
limitele si conditiile exercitarii dreptului persoanei vatamate se stabilesc
prin lege organica. Se mai arata ca dispozitiile acestei legi contravin
dispozitiilor art. 21 din Constitutie, prin aceea ca instituie taxa de timbru
pentru solutionarea cailor administrative de atac, taxa care uneori este mai
mare decat taxa judiciara de timbru, fiind deci de natura sa ingradeasca
accesul liber la justitie. De asemenea, se sustine ca legea criticata
contravine si dreptului la aparare consacrat de art. 24 din Constitutie,
deoarece solutionarea cailor administrative de atac se realizeaza fara
participarea petentilor. In ceea ce priveste incalcarea prevederilor
constitutionale ale art. 16, se sustine ca prin instituirea cailor
administrative de atac Ministerul Finantelor capata o pozitie privilegiata in
raport cu petentii, prin faptul ca termenele stabilite de lege pentru depunerea
obiectiunilor, contestatiilor si plangerilor sunt termene de prescriptie, iar
termenele de solutionare a acestora de catre organele Ministerului Finantelor
sunt termene de recomandare, a caror depasire nu este sanctionata. Absenta unei
asemenea sanctiuni contravine, in opinia autorului exceptiei de
neconstitutionalitate, art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului
si a libertatilor fundamentale, intrucat nu se asigura un termen rezonabil
pentru judecarea cauzelor. Se apreciaza ca prevederile art. 6 din conventie
prevaleaza in raport cu dreptul intern si, in consecinta, legea criticata
incalca si dispozitiile art. 11 din Constitutie. In sfarsit, se mai sustine ca
prin continutul sau Legea nr. 105/1997 impiedica repararea dreptului vatamat in
timp util, ceea ce are ca efect incalcarea art. 49 din Constitutie privind
restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati.
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ apreciaza
ca exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 105/1997 este neintemeiata sub
aspectul incalcarii dispozitiilor art. 16 si 21 din Constitutie, deoarece
instituirea procedurii administrativ-jurisdictionale nu inlatura interventia
instantelor judecatoresti, iar principiul egalitatii in fata legii se refera la
cetateni, iar nu la persoane juridice. Se mai arata ca dispozitiile legii
criticate nu incalca nici prevederile art. 48 din Constitutie, care dispun ca
limitele si conditiile exercitarii dreptului de a sesiza instanta de judecata
se stabilesc prin lege organica, intrucat Legea nr. 105/1997 este, in sensul
prevederilor art. 3 din Legea nr. 29/1990, legea speciala care reglementeaza
procedura administrativa prealabila in cazul contestarii impozitelor, taxelor
si a altor venituri bugetare. Se considera, de asemenea, ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata si fata de dispozitiile art. 24 si 11
din Constitutie, raportate la art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, dispozitii care se refera la proceduri
judiciare, iar nu la procedurile administrativ-jurisdictionale care au reguli
de desfasurare diferite de cele dintai.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Se apreciaza ca Legea nr. 105/1997,
care instituie procedura administrativa pentru solutionarea obiectiunilor,
contestatiilor si plangerilor privind sumele constatate si aplicate prin actele
de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor si competenta
de solutionare in cadrul acestei proceduri, nu este contrara principiilor
liberului acces la justitie si egalitatii in drepturi a cetatenilor. Se arata,
de asemenea, ca potrivit prevederilor art. 3 din Legea nr. 29/1990, care este
lege organica, cererile formulate in materia impozitelor si taxelor se
solutioneaza de organele si in conditiile stabilite prin lege ordinara, iar
Legea nr. 105/1997 este legea ordinara in acest domeniu, astfel incat nu este
incalcat art. 48 alin. (2) din Constitutie. In ceea ce priveste sustinerea
referitoare la neconstitutionalitatea instituirii unor taxe de timbru in cadrul
procedurii prevazute de legea criticata, se apreciaza ca art. 48 din
Constitutie, invocat ca fiind incalcat, nu prevede sub acest aspect nici o
interdictie. In legatura cu contrarietatea dispozitiilor Legii nr. 105/1997 cu
art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, se considera intemeiate argumentele instantei de judecata, sub
aspectul "distinctiei dintre procedurile administrativ-jurisdictionale si
cele judiciare, acestea din urma facand obiectul conventiei in cauza".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile Legii
nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor
asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere
ale organelor Ministerului Finantelor, modificata prin Ordonanta Guvernului nr.
13/1999.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca dispozitiile Legii
nr. 105/1997, prin care se instituie procedura administrativ-jurisdictionala de
solutionare a obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor
constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor
Ministerului Finantelor, sunt contrare prevederilor art. 11, art. 16 alin. (2),
art. 21, 24, art. 48 alin. (1) si (2) si ale art. 49 din Constitutie, precum si
prevederilor art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale. In esenta, in opinia autorului exceptiei incalcarea
prevederilor constitutionale mentionate consta in aceea ca legea criticata nu
stabileste sanctiuni pentru depasirea de catre organele competente ale
Ministerului Finantelor a termenelor de solutionare pe cale administrativa a
obiectiunilor, contestatiilor sau a plangerilor formulate de contestatori
impotriva actelor de control sau de impunere intocmite de acele organe. In
consecinta, se apreciaza ca "Procedura cailor administrative de atac amana
in mod nepermis perioada cand partea se poate adresa instantei pentru apararea
dreptului vatamat", "neasigurand un termen rezonabil pentru judecarea
cauzelor", ceea ce contravine art. 6 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Examinand aceste sustineri ale autorului exceptiei, Curtea Constitutionala
constata ca dispozitii referitoare la procedura administrativ-jurisdictionala
de solutionare a obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor formulate de
contestatori impotriva actelor de control sau de impunere ale organelor
Ministerului Finantelor se regasesc in art. 2 - 7 din Legea nr. 105/1997,
astfel cum au fost modificate prin Ordonanta Guvernului nr. 13/1999.
In conformitate cu art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, aceasta
"decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti
privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii
dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde solutionarea
cauzei". Asa fiind, in cauza de fata Curtea Constitutionala urmeaza sa se
pronunte numai cu privire la constitutionalitatea dispozitiilor art. 2 - 7 din
Legea nr. 105/1997, astfel cum au fost modificate prin Ordonanta Guvernului nr.
13/1999, dispozitii al caror continut este urmatorul:
Art. 2
"Impotriva masurilor dispuse prin procesele-verbale sau prin alte acte
ale organelor cu atributii de control sau de impunere se pot face obiectiuni care
se depun, in termen de 5 zile lucratoare de la comunicare, la organul care a
incheiat procesul-verbal sau alt act al organului cu atributii de control sau
de impunere.
Raspunsul la obiectiuni se comunica in termen de 15 zile de la
inregistrarea acestora, prin hotarare motivata, semnata de seful organului care
a intocmit procesul-verbal sau care a comunicat actul organului cu atributii de
control sau de impunere.";
Art. 3
"Impotriva hotararii se poate depune, in termen de 15 zile de la data
comunicarii acesteia, la organele care au emis hotararea, contestatie care se
solutioneaza de directia generala a finantelor publice si controlului financiar
de stat judeteana sau a municipiului Bucuresti, dupa caz.
Contestatia, impreuna cu actele care au stat la baza hotararii, va fi
remisa directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, in termen de 5 zile de la
inregistrarea acesteia.
Contestatia adresata directiei generale a finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, nu poate
avea ca obiect alte sume si alte masuri decat cele asupra carora s-au emis
hotarari prin care s-au solutionat obiectiunile.
Contestatia se solutioneaza in termen de 30 de zile de la inregistrarea ei,
prin dispozitie motivata, semnata de directorul general.";
Art. 4
"Impotriva dispozitiei date de directorul general al directiei
generale a finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a
municipiului Bucuresti, dupa caz, se poate face plangere la Ministerul
Finantelor in termen de 15 zile de la data comunicarii acesteia.
Ministerul Finantelor solutioneaza plangerea, prin decizie motivata, in
termen de 60 de zile de la primirea acesteia.";
Art. 5
"Plangerea adresata Ministerului Finantelor se depune la directia
generala a finantelor publice si controlului financiar de stat judeteana sau a
municipiului Bucuresti, dupa caz, care o va inainta, in termen de 5 zile, Ministerului
Finantelor, impreuna cu documentul original de plata a taxei de timbru si cu
dosarul contestatiei.";
Art. 6
"Contestatiile adresate directiilor generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti, dupa caz,
sunt supuse unei taxe de timbru de 2% la suma contestata, dar nu mai putin de
10.000 lei, iar plangerile adresate Ministerului Finantelor sunt supuse unei
taxe de timbru de 1% la suma contestata, dar nu mai putin de 10.000 lei.
Sumele platite cu titlu de taxe de timbru, aferente contestatiei si
plangerii, se restituie, la cerere, integral sau partial, in raport cu
admiterea integrala sau partiala a acestora.";
Art. 7
"Plangerile adresate Ministerului Finantelor nu pot avea ca obiect
alte sume si alte masuri decat cele asupra carora s-au emis dispozitii prin
care s-au solutionat contestatiile de catre directiile generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti,
dupa caz."
Textele constitutionale invocate ca fiind incalcate prin dispozitiile
criticate sunt, in ordinea indicarii lor de catre autorul exceptiei,
urmatoarele:
Art. 48
"(1) Persoana vatamata intr-un drept al sau de o autoritate publica,
printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei
cereri, este indreptatita sa obtina recunoasterea dreptului pretins, anularea
actului si repararea pagubei.
(2) Conditiile si limitele exercitarii acestui drept se stabilesc prin lege
organica. [...].";
Art. 24
"(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu.";
Art. 21
"(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
Art. 16 alin. (2)
"Nimeni nu este mai presus de lege.";
Art. 49
"(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans
numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei
nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a
libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor
unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
Art. 11
"(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu
buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din
dreptul intern."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate este invocata si
incalcarea prevederilor art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, al caror continut este
urmatorul: "Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in
mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta
independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie asupra
incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra
temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa
[...]."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata urmatoarele:
In legatura cu legitimitatea constitutionala a procedurilor
administrativ-jurisdictionale, prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie
1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16
martie 1994, Curtea Constitutionala a statuat, de principiu, ca instituirea
unor astfel de proceduri nu contravine principiilor constitutionale.
Curtea Constitutionala retine ca existenta unei proceduri prealabile
administrativ-jurisdictionale este acceptata si in jurisprudenta Curtii
Europene a Drepturilor Omului, jurisprudenta prin care, in legatura cu
aplicarea art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului
si a libertatilor fundamentale, s-a subliniat ca "Ratiuni de flexibilitate
si eficienta, care sunt pe deplin compatibile cu protectia drepturilor omului,
pot justifica interventia anterioara a unor organe administrative sau
profesionale [...] ce nu satisfac sub fiecare aspect in parte exigentele
mentionatelor prevederi; un asemenea sistem poate fi reclamat de traditia
juridica a mai multor state membre ale Consiliului Europei" (cazul
"Le Compte, Van Leuven si De Meyere contra Belgiei", 1981).
Avand in vedere cele statuate prin Decizia Plenului nr. 1/1994, precum si
jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, Curtea Constitutionala
retine ca instituirea prin lege a unei proceduri administrativ-jurisdictionale
nu este, eo ipso, neconstitutionala.
In ceea ce priveste insa sustinerea potrivit careia procedura
administrativ-jurisdictionala instituita prin Legea nr. 105/1997 nu asigura un
termen rezonabil pentru judecarea cauzelor, Curtea Constitutionala constata ca
sub acest aspect exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata, urmand sa
fie admisa, pentru considerentele care urmeaza.
1. Astfel, in lumina dispozitiilor constitutionale ale art. 11, care prevad
ca "(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu
buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte. (2)
Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul
intern.", precum si in lumina prevederilor art. 20 alin. (2) din
Constitutie, conform carora, "Daca exista neconcordante intre pactele si
tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania
este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile
internationale.", prevederile art. 2 - 7 din Legea nr. 105/1997 contravin
dispozitiilor art. 6 paragraful 1 fraza intai din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, potrivit carora: "Orice
persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod public si intr-un
termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta independenta si impartiala,
instituita de lege, care va hotari fie asupra incalcarii drepturilor si
obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei oricarei acuzatii
in materie penala indreptate impotriva sa. [...]."
In jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, in legatura cu
aplicarea prevederilor art. 6 paragraful 1 din conventie, s-a stabilit ca
imperativul solutionarii cauzei "intr-un termen rezonabil" include
dies a quo si durata unor asemenea proceduri prealabile sesizarii instantei
judecatoresti (de exemplu, cazurile "Golder contra Regatului Unit",
1975 si "Vallee contra Frantei", 1994), precum si ca "termenul
rezonabil" se calculeaza pana la dies ad quem solutionarea finala a cauzei
(de exemplu, cazurile "Eckle contra Republicii Federale a Germaniei",
1982 si "Bricmont contra Belgiei", 1986). In sensul jurisprudentei
Curtii Europene a Drepturilor Omului nu se considera ca fiind solutionare
finala a cauzei pronuntarea unei hotarari judecatoresti prin care doar se recunoaste
existenta dreptului (de exemplu, existenta dreptului de a fi despagubit, in
cadrul raspunderii civile), fara a se fi stabilit insa si cuantumul concret al
sumei de bani (de exemplu, cuantumul despagubirii), ceea ce ar presupune un
proces separat (in acest sens, cazurile "Guincho contra Portugaliei",
1984, si "Silva Pontes contra Portugaliei", 1994). De asemenea,
aceeasi jurisprudenta stabileste ca procedurile pentru punerea in executare a
hotararii judecatoresti nu sunt acoperite de garantia "termenului
rezonabil" (cazurile "X contra Regatului Unit", 1981 si
"Alsterlund contra Suediei", 1988).
In stabilirea modului in care cerinta "termenului rezonabil" este
satisfacuta Curtea Europeana a Drepturilor Omului acorda o relevanta speciala
situatiei in care, pe parcursul solutionarii litigiului, sunt percepute
penalitati sau dobanzi asupra sumei de bani ce constituie obiectul acestuia,
astfel incat intarzierea solutionarii procesului are un caracter impovarator
pentru reclamant (cazul "Schouten si Meldrum contra Olandei", 1994).
In sfarsit, Curtea Constitutionala constata ca cerinta ca litigiul sa fie
solutionat "intr-un termen rezonabil" intereseaza nu numai sub
aspectul pur "temporal" al procedurii administrativ-jurisdictionale
instituite prin art. 2 - 7 din Legea nr. 105/1997, ci, in contextul
dispozitiilor art. 6 din conventie, cu privire la dreptul la un "proces
echitabil", finalitatea acestei locutiuni atrage si conotatia "intr-o
modalitate rezonabila". De aceea, procedura administrativ-jurisdictionala
prevazuta la art. 2 - 7 din Legea nr. 105/1997 contravine acestei finalitati,
intrucat stabileste trei proceduri intermediare similare ("organele cu
atributii de control sau de impunere", "directia generala a
finantelor publice si controlului financiar de stat judeteana sau a
municipiului Bucuresti", "Ministerul Finantelor"), care
impiedica desfasurarea unui "proces echitabil".
2. Curtea Constitutionala constata ca, pe de alta parte, potrivit art. 10
alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor
bugetare, "Obligatiile bugetare stabilite de organele competente, prin
documente de verificare sau de constatare, se platesc in termen de cel mult 15
zile de la data semnarii sau a comunicarii documentului de verificare sau de
constatare, care constituie si instiintare de plata", iar conform alin. 2
al aceluiasi text legal, in redactarea data prin art. I pct. 6 din Ordonanta
Guvernului nr. 53/1997 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului
nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin
Legea nr. 108/1996, "Exercitarea cailor de atac la organele competente, de
catre platitori, cu privire la stabilirea obligatiilor bugetare, nu suspenda
obligatia acestora de plata". In temeiul acestor dispozitii, actele de
control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor, la care se
refera obiectiunile, contestatiile si plangerile reglementate prin art. 2 - 7
din Legea nr. 105/1997, sunt puse in executare inainte de parcurgerea
procedurii administrativ-jurisdictionale prealabile stabilite de aceste texte,
iar pana la obtinerea unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile,
prin care se stabileste daca suma contestata este datorata sau nu, cerinta
"termenului rezonabil" impus de prevederile art. 6 paragraful 1 fraza
intai din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale nu este satisfacuta. Totodata trebuie avuta in vedere si
imprejurarea ca de cele mai multe ori, dupa obtinerea unei hotarari
judecatoresti prin care se constata nelegalitatea actului de control sau de
impunere intocmit de organele Ministerului Finantelor, este necesara promovarea
unui nou proces in justitie, prin care sa se ceara actualizarea cuantumului
sumei ce trebuie restituita, precum si stabilirea cuantumului prejudiciului
cauzat contestatorului prin lipsirea sa de posibilitatea utilizarii acelei sume
de bani pe parcursul procesului. Acest nou proces, a carui durata poate fi
comparabila cu durata celui anterior, trebuie analizat - sub aspectul indeplinirii
exigentei "termenului rezonabil" - impreuna cu durata celui dintai
proces.
Este adevarat ca art. 10 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 prevede la
alin. 3, in redactarea modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
113/1999, ca "[...] Ministerul Finantelor sau, dupa caz, autoritatile
administratiei publice locale, prin organele lor competente in solutionarea
obiectiunilor, pot dispune, la cererea platitorului si tinand seama de motivele
invocate de acesta, suspendarea obligatiei de plata la bugetul de stat sau,
respectiv, la bugetele locale, pana la solutionarea primei cai de atac.",
iar art. 76 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 permite formularea unei
contestatii la instanta judecatoreasca, dar suspendarea executarii silite nu
opereaza eo ipso, ci se pronunta, asa cum prevede art. 78 alin. 1 din aceeasi
ordonanta, de catre instanta, "[...] la cerere, prin incheiere motivata
[...]". Din acest ansamblu de reglementari legale rezulta ca procedura
executarii creantelor bugetare, care se caracterizeaza in mod justificat
printr-o deosebita celeritate si eficienta, asigura punerea foarte rapida in
executare a actelor de control sau de impunere ale organelor Ministerului
Finantelor, la care se refera obiectiunile, contestatiile si plangerile reglementate
prin art. 2 - 7 din Legea nr. 105/1997.
Aceasta inseamna ca in cea mai mare parte a cazurilor executarea creantelor
bugetare este finalizata anterior parcurgerii procedurii prealabile
administrativ-jurisdictionale astfel reglementate, cu consecinta ca in momentul
in care organele Ministerului Finantelor desfasoara aceasta procedura subiectul
de drept care a formulat obiectiunea, contestatia sau plangerea se vede deja
lipsit, dupa caz, de sume de bani executate din contul sau bancar ori de alte
bunuri mobile sau de bunuri imobile din patrimoniul sau, ce au constituit
obiectul executarii silite.
3. In aceste conditii apare evident ca parcurgerea procedurii prealabile
administrativ-jurisdictionale, astfel cum este reglementata in prezent, devine
deosebit de impovaratoare si, prin urmare, in discordanta cu conceptul
"termen rezonabil" stabilit la art. 6 paragraful 1 fraza intai din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
4. Pronuntand solutia de constatare a neconstitutionalitatii prevederilor
art. 2 - 7 din Legea nr. 105/1997, astfel cum au fost modificate prin Ordonanta
Guvernului nr. 13/1999, Curtea Constitutionala revine asupra jurisprudentei
sale referitoare la constitutionalitatea acestor prevederi legale (de exemplu,
Decizia nr. 134 din 20 octombrie 1998, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 57 din 9 februarie 1999, si Decizia nr. 50 din 23
martie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 308 din
30 iunie 1999). Curtea observa ca in motivarea acelor exceptii de
neconstitutionalitate nu fusese invocata contrarietatea dispozitiilor Legii nr.
105/1997 cu prevederile art. 6 paragraful 1 fraza intai din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, referitoare la
cerinta "termenului rezonabil". Pe de alta parte, potrivit art. 23
alin. (4) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata, "Sesizarea Curtii Constitutionale se dispune
de catre instanta in fata careia s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate,
printr-o incheiere care va cuprinde punctele de vedere ale partilor, opinia
instantei asupra exceptiei, si va fi insotita de dovezile depuse de parti. Daca
exceptia a fost ridicata din oficiu, incheierea trebuie motivata, cuprinzand si
sustinerile partilor, precum si dovezile necesare".
5. In sfarsit, tinand seama de prevederile art. 2 alin. (3) teza intai din
Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit carora "In exercitarea controlului,
Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra problemelor de drept, fara a
putea modifica sau completa prevederea legala supusa controlului. [...]",
precum si de propria jurisprudenta referitoare la limitele competentei sale (de
exemplu, Decizia nr. 159 din 10 noiembrie 1998, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 51 din 4 februarie 1999), Curtea retine ca nu poate
indeplini rolul de "legislator pozitiv" si nici nu se poate substitui
legiuitorului pentru inlocuirea, partiala sau totala, a dispozitiilor
neconstitutionale ale art. 2 - 7 din Legea nr. 105/1997 ori pentru selectarea,
in vederea declararii ca fiind neconstitutional, a unuia sau a altuia dintre
textele legale prin care sunt reglementate cele 3 etape ale procedurii prealabile
administrativ-jurisdictionale.
In aceste conditii si avand in vedere totodata ca instituirea prin lege a
unei asemenea proceduri nu constituie eo ipso o masura neconstitutionala, nimic
nu exclude posibilitatea ca legiuitorul, exercitandu-si atributiile
constitutionale, sa reglementeze din nou procedura prealabila, anterioara
accesului la justitie, dar care, de aceasta data, sa asigure solutionarea
cauzei intr-un "termen rezonabil".
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite in parte exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr.
105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor
asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere
ale organelor Ministerului Finantelor, modificata prin Ordonanta Guvernului nr.
13/1999, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Vipet 38" -
S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 1.953/1999 al Curtii Supreme de Justitie -
Sectia de contencios administrativ, si constata ca prevederile art. 2 - 7 sunt
neconstitutionale.
Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 octombrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu