DECIZIE Nr. 223 din 11 iulie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 din
Decretul nr. 92/1976 privind carnetul de munca
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 750 din 15 octombrie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 14 din Decretul nr. 92/1976 privind carnetul de munca,
exceptie ridicata, din oficiu, de Judecatoria Slobozia in Dosarul nr.
1.396/2002 avand ca obiect reconstituirea vechimii in munca.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca dispozitiile art. 14 alin. (2)
din Decretul nr. 92/1976 creeaza discriminari intre persoanele aflate in
activitate, care pot sa isi reconstituie vechimea in munca, si cele pensionate
care nu mai au aceasta posibilitate. Sunt incalcate astfel dispozitiile art. 16
alin. (1) din Constitutie si, prin urmare, solicita admiterea exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 23 aprilie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 1.396/2002,
Judecatoria Slobozia, judetul Ialomita, a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 din Decretul nr.
92/1976 privind carnetul de munca, exceptie ridicata, din oficiu, de instanta
judecatoreasca.
Judecatoria Slobozia, autorul exceptiei de neconstitutionalitate, arata in
incheiere ca dispozitiile art. 14 din Decretul nr. 92/1976 sunt neconstitutionale
in raport cu prevederile art. 16 alin. (1), ale art. 43 alin. (2) si ale art.
21 alin. (1) din Constitutie. In motivarea exceptiei instanta arata ca, in
cadrul atributiilor de conducere si coordonare a administratiei publice,
sarcina "de a asigura pastrarea si arhivarea in bune conditii a actelor ce
prezinta interes" revine statului, iar nu celui care urmareste
reconstituirea vechimii in munca, or, "dreptul acestuia la stabilirea
vechimii in munca si a dreptului la pensie este limitat prin obligatia ce-i
revine de a face dovada cu acte ca arhiva a fost distrusa, in conditiile in
care institutiile publice nu-i pot elibera astfel de acte, iar arhiva, se pare
ca, a disparut in alte conditii decat distrugerea". Mai arata ca
prevederea potrivit careia numai persoana aflata in raporturi de munca poate
cere reconstituirea vechimii in munca "contravine art. 21 din Constitutie
prin aceea ca ingradeste dreptul persoanei de a-si stabili vechimea in munca si
de a beneficia de pensie sau de alte drepturi".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata. De asemenea,
potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, s-a solicitat punctul
de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata, intrucat
prevederile art. 14 din Decretul nr. 92/1976 "nu contravin dispozitiilor
art. 16 alin. (1) din Constitutie, ce instituie egalitatea cetatenilor in fata
legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si discriminari, precum si
dispozitiilor art. 43 alin. (2) din Constitutie, ce prevad dreptul cetatenilor
la pensie si alte forme de asistenta sociala". De asemenea, aceste texte
de lege nu contravin nici dispozitiilor art. 21 din Constitutie, referitor la
accesul liber la justitie, deoarece nu contin reglementari de natura sa ingradeasca
exercitiul acestui drept constitutional.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. 14 alin. (1) si (2) din
Decretul nr. 92/1976 privind carnetul de munca contravin prevederilor art. 16
alin. (1), ale art. 43 alin. (2) si ale art. 21 alin. (1) din Constitutie,
deoarece: a) art. 14 alin. (1) interpretat in sens limitativ, conditionand
reconstituirea vechimii in munca de dovedirea cu acte a distrugerii arhivelor,
"contravine dreptului la pensie consfintit de art. 43 alin. (2) din Constitutie",
iar lit. b) alin. (2) al aceluiasi articol instituie "o discriminare intre
cetateni, in sensul ca cei care sunt incadrati in munca pot solicita
reconstituirea vechimii in munca, iar cei care nu sunt incadrati in munca, nu
pot face acest lucru, desi si ei au avut o activitate pe baza careia trebuie sa
beneficieze de pensie sau alte drepturi".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul judecatorului-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
14 din Decretul nr. 92/1976 privind carnetul de munca, publicat in Buletinul
Oficial, Partea I, nr. 37 din 26 aprilie 1976, dispozitii care au urmatorul
continut: "(1) In cazul in care se dovedeste cu acte ca arhivele au fost
distruse, se va putea reconstitui, in conditiile prezentului decret,
activitatea care s-a depus pe baza unui contract de munca, functia, meseria sau
specialitatea.
(2) Pot cere reconstituirea situatiilor prevazute la alin. (1) numai
persoanele care depun activitatea pe baza unui contract de munca, cadrele
permanente ale Ministerului Apararii Nationale si Ministerului de Interne si
membrii cooperativelor mestesugaresti."
In opinia instantei judecatoresti, autorul exceptiei, dispozitiile legale
criticate sunt contrare urmatoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 16 alin. (1): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 21 alin. (1): "Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.";
- Art. 43 alin. (2): "Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de
maternitate platit, la asistenta medicala in unitatile sanitare de stat, la
ajutor de somaj si la alte forme de asistenta sociala prevazute de lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
Alin. (1) al art. 14 din Decretul nr. 92/1976 conditioneaza folosirea
procedurii speciale pentru reconstituirea vechimii in munca, respectiv
activitatea care s-a depus pe baza unui contract de munca, functia, meseria sau
specialitatea, de dovedirea "cu acte" a faptului ca arhivele in care
se pastrau documentele din care rezulta aceste situatii "au fost
distruse". Aceasta conditionare limiteaza in mod nejustificat
posibilitatea cetatenilor de a cere reconstituirea vechimii in munca.
Imposibilitatea obtinerii unor acte doveditoare a activitatii depuse pe baza
unui contract de munca nu este determinata, in cele mai frecvente cazuri, de
distrugerea completa a unor arhive. Arhivele respective s-ar putea sa fi
disparut, fara sa fie distruse, s-ar putea sa fi disparut ori sa fi fost
distruse doar o parte din documente sau, datorita altor situatii similare, sa
nu se mai gaseasca actele doveditoare a activitatii depuse de anumite persoane.
Chiar si in cazul distrugerii unor arhive, rareori exista posibilitatea
dovedirii cu acte a acestui fapt. Prin urmare, categoriile de cetateni care nu
pot obtine acte oficiale pentru dovedirea activitatii depuse pe baza unui
contract de munca si nici nu pot dovedi cu acte ca arhivele au fost distruse nu
isi pot exercita drepturile in conditii egale cu celelalte categorii de
cetateni, textul de lege examinat instituind o discriminare contrara
prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie.
In ceea ce priveste dispozitiile alin. (2) al art. 14 din Decretul nr.
92/1976, acestea instituie, de asemenea, o discriminare intre cetateni,
contrara principiului egalitatii in fata legii, statuat la art. 16 alin. (1)
din Constitutie, permitand sa ceara reconstituirea vechimii in munca, printr-o
procedura speciala, doar "persoanele care depun activitate pe baza unui
contract de munca, cadrele permanente ale Ministerului Apararii Nationale si
Ministerului de Interne si membrii cooperativelor mestesugaresti",
excluzand de la acest drept persoanele care, indiferent din ce motive, au
incetat raporturile de munca sau de serviciu.
Cele doua categorii de cetateni se afla strict formal in situatii diferite,
unii in activitate si altii nu, dar aceasta nu justifica tratamentul juridic
diferentiat, intrucat, in ceea ce priveste substanta dreptului pretins,
situatia lor este identica: fiecare a desfasurat activitate in baza unor
raporturi de munca ori de serviciu intr-o perioada pe care nu o pot dovedi,
fara culpa lor, prin acte originale.
Cetatenii care nu mai sunt in activitate, precum si cei care nu pot dovedi
cu acte faptul ca arhivele au fost distruse nu pot obtine confirmarea perioadei
in care au depus activitate pe baza de contract de munca, confirmare care le-ar
fi necesara pentru a putea beneficia de pensie sau de alte drepturi de
asigurari sociale. Curtea constata, asadar, ca dispozitiile art. 14 din
Decretul nr. 92/1976 sunt contrare si prevederilor art. 43 alin. (2) din
Constitutie.
Curtea retine, de asemenea, si incalcarea prevederilor art. 21 din
Constitutie prin ingradirea liberului acces la justitie, deoarece conditionarea
stricta de textul de lege examinat a posibilitatii cetatenilor de a cere
reconstituirea activitatii depuse pe baza de contract de munca ingradeste
exercitiul dreptului unor categorii de cetateni de a solicita si de a obtine
realizarea unor interese legitime prin intermediul justitiei.
Curtea Constitutionala, avand a se pronunta intr-o situatie analoaga cu
privire la constitutionalitatea dispozitiilor art. 2 alin. 1 din Decretul-lege
nr. 68/1990 pentru inlaturarea unor inechitati in salarizarea personalului,
prin care se acorda beneficiul incadrarii in grupele I si II de munca pentru
perioadele anterioare doar celor aflati in activitate la data intrarii in
vigoare a decretului-lege, prin Decizia nr. 87 din 1 iunie 1999 (publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 352 din 26 iulie 1999) a statuat
ca "apare discriminatorie recunoasterea beneficiului drepturilor
respective doar in favoarea persoanelor care sunt inca in activitate la locuri
de munca sau in activitati caracterizate prin conditii deosebite, nu si in
favoarea celor care anterior au lucrat in aceleasi conditii, dar inainte de
intrarea in vigoare a Decretului-lege nr. 68/1990, au incetat raporturile de
munca". In consecinta, Curtea a admis exceptia si a constatat
neconstitutionalitatea textului de lege examinat.
Desi Decretul nr. 92/1976, la fel ca si Decretul-lege nr. 68/1990, a fost
adoptat anterior Constitutiei din 1991, Curtea nu poate retine abrogarea sa
implicita, in sensul prevederilor art. 150 alin. (1) din Constitutie, potrivit
carora "Legile si toate celelalte acte normative raman in vigoare, in
masura in care ele nu contravin prezentei Constitutii". Curtea retine si
in cazul dispozitiilor art. 14 alin. (1) si (2) din Decretul nr. 92/1976, ca si
in cazul dispozitiilor art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990, ca acestea
"nu sunt neconstitutionale pentru ca au recunoscut beneficiul acestor
drepturi, ci pentru faptul ca il recunosc doar in favoarea unor categorii de
cetateni, nu si in favoarea altora care, realmente, se afla in aceeasi
situatie" (Decizia Curtii Constitutionale nr. 87/1999).
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicata, din oficiu, de
Judecatoria Slobozia in Dosarul nr. 1.396/2002 si constata ca dispozitiile art.
14 din Decretul nr. 92/1976 privind carnetul de munca sunt neconstitutionale in
masura in care anumite categorii de persoane sunt excluse de la posibilitatea
reconstituirii vechimii in munca, in conditiile reglementate prin acest decret.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 iulie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu