DECRET
Nr. 92 din 16 aprilie 1976
privind carnetul de munca
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 37 din 26 aprilie 1976
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Romania decreteaza:
CAP. 1
Intocmirea si pastrarea carnetului de munca
Art. 1
(1) Carnetul de munca este actul oficial prin care se dovedeste vechimea in
munca, vechimea neintrerupta in munca, vechimea neintrerupta in aceeasi
unitate, vechimea in functie, meserie sau specialitate, timpul lucrat in
locuri de munca cu conditii deosebite, retributia tarifara de incadrare si alte
drepturi ce se includ in aceasta.
(2) In carnetul de munca se inscriu datele cu privire la situatiile aratate
la alin. (1), precum si cele privind starea civila, pregatirea scolara si
pregatirea profesionala a titularului, recompensele si orice alte situatii
care, potrivit dispozitiilor legale, se mentioneaza in carnetul de munca.
Art. 2
(1) Carnetul de munca se intocmeste pentru personalul incadrat pe baza de
contract de munca si pentru membrii cooperativelor mestesugaresti.
(2) Pentru fiecare persoana se va intocmi un singur carnet de munca.
Art. 3
(1) Carnetul de munca se intocmeste, se completeaza si se pastreaza de
catre unitatea socialista sau societatea mixta care functioneaza pe teritoriul
Republicii Socialiste Romania, unde cel in cauza s-a incadrat pentru prima data
in munca; pentru cei incadrati pentru prima data in munca la persoane juridice,
altele decat unitatile socialiste sau la persoane fizice, inclusiv la
mestesugarii cu ateliere proprii, carnetele de munca se intocmesc, se
completeaza si se pastreaza de catre directiile judetene pentru probleme de munca
si ocrotiri sociale si a municipiului Bucuresti.
(2) Carnetul de munca se intocmeste in termen de cel mult 30 de zile de la
incadrarea in munca.
Art. 4
(1) Carnetul de munca este un act personal al titularului si nu poate fi
cedat sau instrainat. Carnetul se pastreaza de unitate atat timp cat titularul
este incadrat in munca, acesta avand dreptul sa verifice exactitatea tuturor
datelor inscrise in carnet.
(2) La incetarea activitatii sau in caz de transferare, carnetul de munca
se inmaneaza titularului, completat cu toate inscrierile la zi.
(3) La reincadrarea in munca, precum si in cazul incadrarii prin transfer,
unitatea este obligata sa ceara, iar cel in cauza sa depuna carnetul de munca.
Art. 5
Carnetul de munca poate fi retinut numai de organul de urmarire penala,
pentru cercetari in legatura cu datele pe care le cuprinde. Organul de urmarire
penala este obligat sa elibereze, unitatii sau titularului, dovada de retinere
a carnetului de munca.
Art. 6
(1) Modificarile intervenite in executarea contractului de munca, dupa
intocmirea carnetului de munca, se inscriu in acesta in termen de 15 zile de la
data producerii lor.
(2) In termenul prevazut la alin. (1), socotit de la data prezentarii
actului, se inscriu si schimbarile intervenite in ceea ce priveste starea
civila, pregatirea scolara si pregatirea profesionala a titularului. Actele
care atesta astfel de schimbari vor fi prezentate de catre titular in termen de
15 zile de la data producerii schimbarii.
(3) Personalul insarcinat cu intocmirea si completarea carnetului de munca
este obligat sa efectueze inscrierile la termenele prevazute in alineatele
precedente, sa le certifice prin semnatura si prin aplicarea parafei cu numele
si functia detinuta, la locul prevazut in formularul carnetului de munca si sa
pastreze carnetele in bune conditii. In caz de schimbare a acestui personal,
predarea carnetelor de munca se va face pe baza de proces-verbal, fiind
descarcat de pastrarea si evidenta acestora numai dupa aprobarea procesului -
verbal de catre conducatorul unitatii sau de persoana delegata de conducerea
unitatii.
Art. 7
(1) In cazul cand exista indoieli asupra unor date inscrise in carnetul de
munca sau in actele prezentate de titular, unitatea va cere prezentarea actelor
originale in baza carora au fost facute inscrierile sau dupa caz, informatiile
de la unitatile care au inscris datele in carnetul de munca ori au emis actele
respective.
(2) Inscrierile eronate sau efectuate fara respectarea prevederilor legale
vor fi rectificate de unitatea care pastreaza carnetul de munca sau, daca cel
interesat nu mai este incadrat de ultima unitate, in baza actelor oficiale care
atesta alte situatii decat cele inscrise, rectificarile certificindu-se in
carnetul de munca.
Art. 8
(1) Rectificarea din oficiu a inscrierilor efectuate, precum si refuzul de
a inscrie in carnetul de munca unele date rezultand din acte sau de a efectua
rectificarile unor inscrieri, se comunica celui in cauza, in scris si motivat,
in termen de 15 zile de la data luarii masurii.
(2) Impotriva masurii luate potrivit alin. (1), precum si in cazul
neeliberarii carnetului la incetarea activitatii, titularul carnetului de munca
se poate adresa cu plangere la judecatoria in a carei raza teritoriala isi are
sediul unitatea care a luat masura respectiva, in termen de 30 de zile de la
data comunicarii.
(3) Plangerile se vor solutiona de catre judecatorie, cu precadere, cu
citarea partilor, instanta constituindu-se conform art. 2 din Legea nr.
58/1968, cu modificarile ulterioare.
(4) Hotararile pronuntate de judecatorii in solutionarea plangerilor sunt
definitive.
Art. 9
(1) In caz de furt, pierdere sau distrugere a carnetului de munca, se va
elibera celui in cauza un carnet de munca duplicat, de catre ultima unitate la
care acesta a lucrat sau lucreaza. Daca ultima unitate a fost supusa
reorganizarii, duplicatul se va elibera de catre unitatea care detine scriptele
unitatii reorganizate.
(2) Eliberarea duplicatului in caz de furt sau pierdere a carnetului de
munca, se face numai dupa publicarea pierderii acestuia in Buletinul Oficial al
Republicii Socialiste Romania.
Art. 10
(1) In vederea pensionarii persoanei incadrate in munca, unitatea va
intocmi fisa de pensie - in dublu exemplar -, cu datele din carnetul de munca
necesare pensionarii, din care unul se inainteaza organului de pensii, impreuna
cu dosarul intocmit in acest scop, precum si cu carnetul de munca, celalalt
exemplar ramanand la unitate. Dupa stabilirea pensiei, organul de pensii este
obligat sa inscrie in carnetul de munca numarul si data deciziei de pensionare,
categoria pensiei, cuantumul acesteia si data inscrierii la pensie, inminind
carnetul de munca titularului.
(2) In cazul in care pensionarii pentru limita de varsta sau de
invaliditate se reincadreaza in munca, activitatea depusa dupa pensionare se
trece in acelasi carnet de munca.
CAP. 2
Actele pe baza carora se intocmeste carnetul de munca si conditiile de
valabilitate a acestora. Stabilirea vechimii in munca si a altor situatii
privind activitatea desfasurata in cazul lipsei actelor oficiale
Art. 11
(1) Datele privind activitatea depusa pe baza unui contract de munca se
inscriu in carnetul de munca, asa cum acestea rezulta din contract sau din
actele originale eliberate de unitati pe baza scriptelor pe care le detin.
(2) Actele pe baza carora se fac inscrieri in carnet, privind activitatea
desfasurata, vor cuprinde: denumirea unitatii si perioada in care s-a lucrat,
cu indicarea datei de incepere si de incetare a raportului de munca, precum si
precizarea modului de incadrare - pe durata nedeterminata sau determinata, prin
transfer in interesul serviciului sau la cerere -, in toate cazurile cu
mentionarea temeiurilor legale pe baza carora a avut loc incadrarea,
modificarea sau incetarea contractului de munca; de asemenea, in acte se vor
mentiona si functia, meseria sau specialitatea exercitata, retributia tarifara
de incadrare, precum si alte drepturi ce se includ in aceasta si, dupa caz,
locurile de munca cu conditii deosebite care dau dreptul la incadrarea in
grupele 1 si 2 de munca la pensie.
(3) Actele vor purta numar, data eliberarii, stampila unitatii, precum si
semnatura celui care angajeaza unitatea sau a persoanei delegate in acest sens
de conducerea unitatii.
(4) Perioadele de timp lucrate in strainatate de cetatenii romani se
dovedesc cu actele originale emise de unitatile la care s-a desfasurat
activitatea, in afara de cazurile in care, in conventiile incheiate de
Republica Socialista Romania cu alte state, se prevede altfel. Perioadele de
activitate desfasurate in R.S. Romania de cetateni straini se dovedesc prin
mijloacele prevazute in conventiile incheiate intre Republica Socialista
Romania si statele respective.
Art. 12
(1) Pregatirea scolara si cea profesionala se dovedeste si se inscrie in
carnetul de munca cu actele originale de studii si calificare.
(2) Se considera acte de calificare, dupa caz: diploma sau certificatul de
absolvire a scolilor profesionale si a uceniciei la locul de munca, potrivit
dispozitiilor legale; adeverinta eliberata pe baza procesului-verbal al
comisiei tehnice de incadrare si promovare a muncitorilor pentru cei calificati
prin practica la locul de munca, precum si pentru pregatirea tehnico-productiva
prevazuta in planurile de invatamant ale liceelor de cultura generala si
scolilor generale de 10 ani; certificatul de calificare pentru absolventii
cursurilor de calificare; diploma sau certificatul de absolvire a liceelor de
specialitate; diploma de absolvire a scolilor de specializare postliceala si a
scolilor de maistri; diploma sau certificatul eliberat de institutele de
invatamant superior.
Art. 13
(1) Actele originale pe baza carora se fac inscrieri in carnetul de munca
vor fi verificate, in ce priveste indeplinirea conditiilor legale de
valabilitate - inainte de inscrierea in carnetul de munca - si vizate de catre
jurisconsultul care asigura asistenta juridica a unitatii sau de o alta
persoana cu pregatire corespunzatoare, delegata pentru acestea de conducerea
unitatii. Actele originale de studii si calificare, certificatele de stare
civila si livretul militar nu se vizeaza.
(2) Actele originale in baza carora s-au facut inscrierile in carnetul de
munca se restitue titularului. Copiile ce se fac de pe aceste acte, certificate
pentru conformitate cu originalul si vizate, se pastreaza de unitate. De pe
certificatele de stare civila nu se fac copii.
Art. 14
(1) In cazul in care se dovedeste cu acte ca arhivele au fost distruse, se
va putea reconstitui, in conditiile prezentului decret, activitatea care s-a
depus pe baza unui contract de munca, functia, meseria sau specialitatea.
(2) Pot cere reconstituirea situatiilor prevazute la alin. (1) numai
persoanele care depun activitatea pe baza unui contract de munca, cadrele
permanente ale Ministerului Apararii Nationale si Ministerului de Interne si
membrii cooperativelor mestesugaresti.
Art. 15
(1) Reconstituirea se face de comisii care functioneaza pe langa comitetul
executiv al consiliului popular judetean sau de sector in municipiul Bucuresti.
Comisia de reconstituire a vechimii in munca este compusa din cate un delegat
al Oficiului raporturi de munca, al Oficiului de pensii, ambii din cadrul
Directiei pentru probleme de munca si ocrotiri sociale judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, precum si un delegat al consiliului sindical local.
Fiecare dintre membrii comisiei va avea cate un supleant.
(2) Desemnarea presedintelui comisiei, a membrilor si a secretarului care
asigura lucrarile de secretariat precum si a supleantilor acestora, se va face
prin decizia comitetului executiv al consiliului popular judetean sau de sector
in municipiul Bucuresti.
(3) Comisia lucreaza valabil in prezenta tuturor membrilor sai si hotaraste
cu majoritate de voturi.
Art. 16
(1) Cererile de reconstituire se adreseaza comisiei competente, dupa locul
unde solicitantul isi are domiciliul, insotite de inscrisuri din care sa
rezulte ca intre partile aratate in cerere a existat un raport de munca, precum
si de dovezi care sa confirme ca nu s-au putut obtine actele necesare dovedirii
situatiilor ce urmeaza a se stabili de catre comisie.
(2) Prin cerere se vor indica cel putin doua persoane pentru fiecare
perioada reconstituita, dintre cele care dovedesc cu acte ca au lucrat in
aceeasi perioada si unitate cu solicitantul.
(3) Daca persoanele propuse a fi audiate nu domiciliaza intr-o localitate
de pe raza de activitate a comisiei la care s-a depus cererea, aceasta va putea
transmite cererea de audiere la comisia in a carei raza de activitate se afla
localitatea unde domiciliaza persoanele propuse.
Art. 17
(1) Dupa efectuarea probatoriilor, comisia consemneaza intr-un
proces-verbal de reconstituire a vechimii in munca, semnat de catre toti
membrii, concluzia in legatura cu fiecare din situatiile aratate la art. 14
(1), ce s-au cerut a fi stabilite, cu indicarea perioadei si a unitatii unde
s-a desfasurat munca, mentionandu-se inscrisurile prezentate, din care a
rezultat ca intre parti a existat un raport de munca si ca persoanele care au
fost audiate au lucrat in aceeasi perioada in unitate cu persoana care a
solicitat reconstituirea.
(2) Impotriva procesului-verbal al comisiei, solicitantul sau unitatea unde
lucreaza acesta se va putea adresa, cu plangere, judecatoriei in a carei raza
teritoriala functioneaza comisia, in termen de 15 zile de la comunicare,
hotararea judecatoriei fiind definitiva.
(3) Perioada de vechime in munca si celelalte situatii reconstituite se vor
inregistra in carnetul de munca pe baza procesului-verbal al comisiei, ramas
definitiv, sau a hotararii judecatoresti.
Art. 18
Perioadele de indeplinire a obligatiilor militare, precum si vechimea in
serviciu in cadrele militare permanente, se dovedesc cu livretul militar sau cu
actele eliberate de organele militare competente, ale caror conditii de
valabilitate vor fi stabilite de Ministerul Apararii Nationale si Ministerul de
Interne, pe baza prevederilor art. 11, cu respectarea normelor privind
pastrarea secretului de stat si a celor care reglementeaza activitatea
militara.
Art. 19
(1) In cazul in care arhivele au fost distruse ori din scriptele existente
nu rezulta toate datele necesare, cererile formulate de persoane interesate
privind dovedirea activitatii in cadrele militare permanente, precum si
indeplinirea obligatiilor militare, se solutioneaza de comisii instituite in
acest scop in cadrul Ministerului Apararii Nationale sau Ministerului de Interne,
dupa caz.
(2) Comisia de reconstituire a situatiilor prevazute la alin. (1) este
compusa din trei membri, dintre care unul va fi ofiter de justitie sau un alt
ofiter cu pregatire juridica.
(3) Hotararea comisiei de reconstituire poate fi contestata de solicitanti
sau de minister, in termen de 15 zile de la data comunicarii, la comisia
superioara, constituita potrivit prevederilor alin. (2), la Ministerul Apararii
Nationale sau la Ministerul de Interne, dupa caz.
(4) Prevederile art. 16 si 17 din prezentul decret se aplica, in mod
corespunzator, potrivit normelor metodologice stabilite de Ministerul Apararii
Nationale si Ministerului de Interne, cu avizul Ministerului Muncii, iar
numirea membrilor comisiilor se face prin ordinele ministrilor.
CAP. 3
Obligatiile unitatilor in legatura cu intocmirea, completarea, pastrarea si
evidenta carnetelor de munca
Art. 20
(1) Conducerile unitatilor raspund de intocmirea, completarea, pastrarea si
evidenta carnetelor de munca. Aceasta activitate va fi desfasurata in cadrul
compartimentului care are in sarcina evidenta personalului, de catre persoane
cu pregatire corespunzatoare, desemnate in acest scop de conducerea unitatii.
(2) Conducerile unitatilor au obligatia sa asigure organizarea
corespunzatoare a arhivelor si compartimentelor de lucru respective, in vederea
satisfacerii operative a cererilor pentru eliberarea actelor privitoare la
activitatea desfasurata in cadrul raporturilor de munca.
(3) In vederea pastrarii carnetelor de munca in bune conditii, conducerea
unitatii este obligata sa ia masuri pentru organizarea in mod special a locului
unde se pastreaza aceste carnete; locul trebuie sa indeplineasca conditiile
necesare pentru pastrarea lor indelungata si corespunzatoare.
(4) La incetarea raporturilor de munca ale persoanelor incadrate in munca
se verifica, de catre seful compartimentului care are in sarcina evidenta
personalului din unitate sau, in unitatile care nu au un asemenea compartiment,
de catre persoana care indeplineste atributii de evidenta a personalului,
valabilitatea tuturor inregistrarilor facute in carnetul de munca din perioada
cat aceasta s-a aflat in pastrarea unitatii. Persoana care a efectuat
verificarea va semna dupa ultima mentiune facuta in carnet, capitolul
inchizindu-se apoi prin semnatura conducatorului unitatii sau a persoanei
delegate in acest sens de conducerea unitatii.
Art. 21
(1) Conducerile ministerelor, celorlalte organe centrale de stat,
comitetele si birourile executive ale consiliilor populare, conducerile
centralelor industriale si ale celorlalte unitati asimilate, conducerile
intreprinderilor si ale altor unitati raspund de aplicarea intocmai a
prevederilor prezentului decret.
(2) Ministerele, celelalte organe centrale si comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, precum si celelalte
organe ierarhic superioare ale intreprinderilor si unitatilor, vor indruma si
controla activitatea de intocmire, pastrare si evidenta a carnetelor de munca
si de intocmire a actelor pentru dovedirea vechimii in munca si a altor
situatii decurgand din executarea raporturilor de munca, potrivit dispozitiilor
legale.
(3) Ministerul Muncii exercita indrumarea si controlul aplicarii
dispozitiilor prezentului decret in toate unitatile socialiste. Activitatea de
indrumare si control se exercita si de catre directiile judetene pentru
probleme de munca si ocrotiri sociale si a municipiului Bucuresti.
(4) Sindicatele exercita, potrivit legii si statutului lor, controlul
asupra respectarii dispozitiilor legale in legatura cu dovedirea vechimii in
munca si a altor situatii decurgand din executarea contractului de munca.
CAP. 4
Raspunderi si sanctiuni
Art. 22
(1) Persoanele care elibereaza acte pentru dovedirea vechimii in munca si a
altor situatii decurgand din executarea raporturilor de munca, cele care
efectueaza inscrieri in carnetele de munca sau in fisele de pensii ori vizeaza
acte in vederea inscrierii datelor in aceste carnete, precum si cele care au
obligatii de control in legatura cu aceste operatii, raspund, dupa caz,
disciplinar, administrativ, material, civil sau penal, in conditiile legii,
pentru neindeplinirea sau executarea defectuoasa a sarcinilor ce le revin.
(2) Titularul carnetului de munca sau orice alta persoana, in afara celor
prevazute la alin. (1), care falsifica carnetul de munca sau fisa de pensie,
prin contrafacerea scrierii ori a subscrierii sau prin alterarea lor in orice
mod, ori scriu in acestea date privind atestarea unor fapte sau imprejurari
care nu corespund realitatii, se pedepsesc in conformitate cu dispozitiile
Codului penal.
Art. 23
(1) Pierderea, degradarea ori distrugerea de catre titular a carnetului de
munca constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 100 la 500
lei. (2) De asemenea, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de
la 300 lei la 1000 lei:
a) incheierea contractului de munca, in cazul persoanelor care au mai fost
incadrate in munca, precum si neintocmirea carnetului in termenul legal pentru
cei care se incadreaza pentru prima data in munca;
b) degradarea, distrugerea ori pierderea carnetului de munca de catre
persoana desemnata cu pastrarea in unitate a acestui document;
c) neinregistrarea in carnetul de munca, fara motive temeinice, in termenul
prevazut de lege, a schimbarilor intervenite in situatia titularului
carnetului, precum si neeliberarea carnetului la data incetarii raporturilor de
munca.
(3) Constatarea contraventiilor, aplicarea sanctiunilor si solutionarea
plangerilor in cazul contraventiilor prevazute la acest articol se fac potrivit
art. 12 alin. 5 si 6, art. 13, 14 si 15 din Hotararea Consiliului de Ministri
nr. 2494/1969 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor in domeniul
muncii si ocrotirilor sociale, cu modificarile ulterioare.
(4) Dispozitiile alineatului precedent se intregesc cu prevederile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
CAP. 5
Dispozitiile finale si tranzitorii
Art. 24
Cererile si plangerile prevazute la art. 8, 16 si 17 (2), precum si orice
acte ce se intocmesc in legatura cu acestea, sunt scutite de taxa de timbru.
Art. 25
(1) Modelul carnetului de munca si al fisei de pensii, ce se intocmeste pe
baza carnetului de munca, se stabilesc de ministerul muncii, cu avizul
Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor si cu aprobarea Comisiei
guvernamentale pentru rationalizarea sistemului de evidenta in unitatile
socialiste. Metodologia de intocmire, completare, pastrare si evidenta a
carnetului de munca se stabileste de Ministerul Muncii, cu avizul Consiliului
Central al Uniunii Generale a Sindicatelor.
(1) Confectionarea carnetului de munca, precum si distribuirea acestuia, se
asigura prin grija Ministerului Muncii, pe baza necesarului unitatilor,
stabilit de ministere, celelalte organe centrale si comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti.
Art. 26
(1) Carnetele de munca intocmite, inscrierile facute in acestea, cat si
dovezile privind activitatea in munca, pana la data intrarii in vigoare a
prezentului decret, sunt valabile daca au fost intocmite cu respectarea
dispozitiilor legale in vigoare la data efectuarii lor.
(2) Prevederile prezentului decret se aplica si cererilor pentru
reconstituirea vechimii in munca, precum si plangerilor in curs de solutionare
inregistrate inainte de data intrarii in vigoare a acestui decret.
Art. 27
Prezentul decret intra in vigoare la 3 luni de la data publicarii in
Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania.
Pe aceeasi data se abroga Decretul nr. 90/1960 pentru modificarea
Decretului nr. 256/1958 cu privire la carnetul de munca, Regulamentul pentru
aplicarea Decretului nr. 90/1960 cu privire la carnetul de munca, aprobat prin
Hotararea Consiliului de Ministri nr. 224/1960, Hotararea Consiliului de
Ministri nr. 508/1962 privind unele masuri pentru completarea, pastrarea si
controlul carnetelor de munca si art. 8 lit. d, e si f din Hotararea
Consiliului de Ministri nr. 2494/1969, cu modificarile ulterioare, precum si
orice dispozitii contrare prezentului decret.