DECIZIE Nr. 240 din 9 octombrie 2000
privind conditiile de prezentare si duratele programelor destinate campaniei
electorale pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului si pentru
alegerea Presedintelui Romaniei
ACT EMIS DE: CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 502 din 12 octombrie 2000
In temeiul prevederilor art. 32 alin. (2) din Legea audiovizualului nr.
48/1992 si cu respectarea art. 29 din aceeasi lege,
in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei
Deputatilor si a Senatului, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale
Legii nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, cu modificarile si
completarile ulterioare,
Consiliul National al Audiovizualului decide:
CAP. 1
Conditii privind accesul la posturile de radiodifuziune si de televiziune
Art. 1
(1) Campania electorala pentru alegerile parlamentare se desfasoara in
conformitate cu prevederile Legii nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei
Deputatilor si a Senatului, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale
Legii partidelor politice nr. 27/1996, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(2) Campania electorala pentru alegerile prezidentiale se desfasoara in
conformitate cu prevederile Legii nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui
Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii partidelor
politice nr. 27/1996, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 2
Campania electorala pentru alegerile parlamentare incepe la data aducerii
la cunostinta publica a datei alegerilor si se incheie cu doua zile inainte de
ziua votarii, la ora 24,00.
Art. 3
Campania electorala pentru alegerile prezidentiale incepe dupa incheierea
perioadei legale de depunere a candidaturilor si se incheie cu doua zile
inainte de ziua votarii, la ora 24,00.
Art. 4
Campania electorala pentru al doilea tur de scrutin al alegerii
Presedintelui Romaniei incepe de la data la care s-a adus la cunostinta publica
ziua votarii si se incheie cu doua zile inainte de ziua votarii, la ora 24,00.
Art. 5
Pentru prezentarea programelor politice, a opiniilor si a mesajelor cu
continut electoral participantii la alegerile parlamentare si prezidentiale au
acces la posturile de radio si de televiziune, publice si private, dupa cum
urmeaza:
a) partidele politice, aliantele politice, organizatiile minoritatilor
nationale si candidatii independenti, care participa la alegerile parlamentare,
cu respectarea prevederilor Legii nr. 68/1992, cu modificarile si completarile
ulterioare;
b) candidatii pentru alegerea Presedintelui Romaniei, potrivit Legii nr.
69/1992, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 6
(1) Accesul la serviciile publice de radio si de televiziune pentru
campania electorala este garantat in conditiile art. 46 din Legea nr. 68/1992
si ale art. 16 si 26 din Legea nr. 69/1992.
(2) In scopul largirii posibilitatii de exprimare a candidatilor vor fi implicate
simultan in campania electorala atat posturile centrale, cat si studiourile
teritoriale ale Societatii Romane de Televiziune si ale Societatii Romane de
Radiodifuziune.
(3) Potrivit art. 46 alin. (3) din Legea nr. 68/1992, participantii la alegeri
mentionati la art. 5 au obligatia sa solicite, in termen de 48 de ore de la
data la care s-a adus la cunostinta publica ziua votarii, serviciilor publice
de radiodifuziune si de televiziune acordarea timpilor de antena. Solicitarile
peste acest termen nu se iau in considerare.
(4) Orarul pentru campania electorala si repartizarea timpilor de antena,
pentru posturile publice de radio si de televiziune, se stabilesc in
conformitate cu dispozitiile art. 46 alin. (4) - (6) din Legea nr. 68/1992,
precum si ale art. 16 alin. (2) si (3) si ale art. 26 alin. (4) din Legea nr.
69/1992.
Art. 7
(1) Posturile de radio si de televiziune private care intentioneaza sa
difuzeze programe electorale au obligatia sa comunice acest fapt Consiliului
National al Audiovizualului, printr-o adresa care sa respecte modelul prezentat
in anexa, inainte de inceperea campaniei electorale, si sa faca cunoscut public
acest lucru prin presa si/sau prin programele lor.
(2) Fiecare post va practica pentru toti solicitantii tarife proprii unice
pe unitatea de timp de emisie, garantandu-le conditii egale, potrivit timpilor
de antena alocati.
(3) Societatile de televiziune prin cablu se pot implica in campania
electorala numai prin retransmiterea de programe in cadrul serviciului definit
la art. 21 lit. a) din Legea audiovizualului nr. 48/1992 si prin difuzarea
programelor de conceptie proprie in cadrul serviciului definit la art. 21 lit.
c) din aceeasi lege.
CAP. 2
Prezentarea si continutul emisiunilor electorale
Art. 8
(1) In timpul campaniei electorale programele politice, opiniile si
mesajele cu continut electoral vor fi prezentate exclusiv in emisiunile
destinate campaniei electorale, precizate la art. 19 alin. (1) lit. b) si c),
denumite in continuare emisiuni electorale.
(2) Emisiunile electorale vor asigura tuturor participantilor conditii
egale in ceea ce priveste libertatea de exprimare, pluralismul opiniilor si
echidistanta.
(3) In cadrul emisiunilor electorale candidatii si sustinatorii acestora
isi pot exprima opiniile intr-o atmosfera de urbanitate, fara ca prin
interventiile lor:
a) sa puna in pericol ordinea constitutionala, ordinea publica, siguranta
persoanelor si a bunurilor;
b) sa defaimeze sau sa atenteze la onoarea altei persoane;
c) sa se abata de la schimbul de idei, inlocuind argumentele intemeiate pe
probe obiective, indiscutabile, cu referiri sau aluzii la temperamentul,
caracterul si viata personala ale altui candidat, precum si la optiunile sale
profesionale, religioase si intelectuale.
Art. 9
Emisiunile electorale vor oferi participantilor in alegeri posibilitatea de
a-si face cunoscute programele politice, opiniile si personalitatea
candidatilor.
Art. 10
Ordinea prezentarii intr-o emisiune electorala la care participa doi sau
mai multi candidati se stabileste prin tragere la sorti.
Art. 11
(1) Emisiunile electorale se realizeaza in direct sau prin inregistrare, in
proportiile, stabilite de solicitantul spatiului de emisie si in limita timpilor
de antena alocati.
(2) Emisiunile electorale nu se reprogrameaza si nu se transmit in reluare;
fac exceptie spoturile publicitare electorale ce pot fi redifuzate cu
respectarea conditiilor prezentate in cap. IV din prezenta decizie.
(3) Titularul de licenta va lua masurile tehnice si redactionale necesare
pentru aplicarea in cadrul emisiunilor electorale a prevederilor art. 8 alin.
(3) din prezenta decizie.
Art. 12
In cazul utilizarii unor materiale inregistrate:
a) se face mentiunea, daca este cazul, material de arhiva si se precizeaza
data filmarii sau a inregistrarii;
b) sunt interzise montajele care prejudiciaza demnitatea, onoarea, viata
particulara a persoanei si dreptul la propria imagine;
c) nu sunt permise montajele care prin trunchiere sau prin orice alta
modalitate denatureaza sensul initial al materialului utilizat.
Art. 13
(1) In cadrul dezbaterilor realizatorii si moderatorii emisiunilor
electorale au obligatia sa manifeste neutralitate, sa evite orice atitudine
partizana si sa asigure dezbaterii o atmosfera civilizata.
(2) Moderatorul emisiunii trebuie sa intervina pentru a evita comportamente
sau exprimari care afecteaza urbanitatea dezbaterii sau care genereaza atacuri
la persoana.
Art. 14
Folosirea de inregistrari audio si/sau video in realizarea de emisiuni
electorale se va face cu respectarea prevederilor Legii nr. 8/1996 privind
dreptul de autor si drepturile conexe.
Art. 15
Materialele care servesc la intocmirea unui bilant al actiunilor trecute,
in vederea unui mesaj cu caracter electoral, sunt considerate ca facand parte
din timpul de emisie acordat pentru campania electorala.
Art. 16
(1) Redactorii emisiunilor informative vor prezenta corect si impartial
stirile privind desfasurarea campaniei electorale.
(2) Este interzisa prezentarea candidatilor in emisiunile informative,
evenimentele electorale ale zilei urmand sa fie tratate ca stiri de presa; de
asemenea, este interzisa prezentarea candidatilor in emisiuni de alta natura
decat cele cu caracter electoral.
(3) Fac exceptie de la prevederile alineatului precedent candidatii care au
functii publice - membri ai legislativului, ai Executivului si Presedintele
Romaniei -, care pot fi prezenti in emisiunile informative in timpul minim
necesar pentru comunicarea unei informatii, de regula maximum un minut;
informatia nu trebuie sa cuprinda nici un mesaj electoral.
Art. 17
Emisiunile electorale si interventiile in cadrul acestor emisiuni ale
participantilor in alegeri precizati la art. 5, nominalizati ca atare, vor fi
anuntate din timp. Durata, numarul si orele de programare ale acestor anunturi
se vor bucura de conditii de egalitate pentru toti participantii.
CAP. 3
Durata si intervalele orare ale emisiunilor electorale
Art. 18
Emisiunile electorale pot fi difuzate de luni pana sambata inclusiv.
Art. 19
(1) Posturile publice de radio si de televiziune vor oferi zilnic, de luni
pana sambata, mai multe emisiuni, structurate astfel:
a) agenda electorala, destinata prezentarii activitatilor de campanie ale
participantilor in alegeri, constituita din maximum trei emisiuni care vor
insuma cel mult 30 de minute zilnic;
b) studio electoral, destinat campaniei parlamentare, programat in perioada
precizata la art. 2; la posturile de televiziune emisiunea va fi programata
dupa ora 17,00, cu exceptia posturilor destinate romanilor de peste hotare;
c) studio electoral, destinat campaniei prezidentiale, programat in
perioadele precizate la art. 3 si 4; la posturile de televiziune emisiunea va
fi programata dupa ora 17,00, cu exceptia posturilor destinate romanilor de
peste hotare;
d) programe de informare in care se vor oferi explicatii clare si complete
despre sistemul electoral, tehnica votarii si calendarul campaniei electorale.
(2) Durata insumata a emisiunilor prevazute la lit. b) si c) ale
alineatului precedent nu poate depasi 120 de minute.
(3) Emisiunile electorale vor fi puse la dispozitie participantilor in
alegeri precizati la art. 5, acestia avand dreptul de a decide asupra modului
in care utilizeaza spatiul ce le revine. Spatiile de emisie alocate campaniei
parlamentare vor fi clar delimitate de cele destinate campaniei prezidentiale.
Art. 20
Posturile private de radio si de televiziune angajate in campania
electorala vor adopta pentru emisiunile electorale structura, duratele si
orarele prevazute la art. 19, cu respectarea prevederilor art. 2, 3 si 4 din
prezenta decizie.
CAP. 4
Publicitatea electorala
Art. 21
(1) Publicitatea electorala va fi difuzata numai in cadrul emisiunilor
electorale definite la art. 19 alin. (1) lit. b) si c), cu respectarea art. 7
alin. (2).
(2) Durata spoturilor publicitare electorale face parte din timpul de antena
pentru campania electorala de care dispune fiecare participant in alegeri;
spatiile de publicitate electorala nu pot depasi 20% din timpul total acordat
fiecarui participant.
(3) Difuzarea spoturilor publicitare electorale se efectueaza prin unul din
procedeele urmatoare:
a) inserare in vecinatatea nemijlocita a spatiului electoral acordat
participantului care a solicitat difuzarea;
b) transmitere grupata a publicitatii electorale in calupuri difuzate cu un
interval de minimum 20 de minute intre ele.
(4) Spoturile publicitare electorale se separa prin generic,
specificandu-se ca este vorba de publicitate electorala.
Art. 22
Durata spatiului de publicitate electorala nu se include in timpul de
publicitate comerciala.
Art. 23
In conformitate cu prevederile art. 44 alin. (4) din Legea nr. 68/1992 este
interzis orice procedeu de publicitate comerciala in scop de propaganda
electorala.
Art. 24
Este interzisa publicitatea electorala mascata.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 25
Programele electorale difuzate de posturile de radio si de televiziune,
publice si private, vor fi inregistrate separat si tinute la dispozitia
Consiliului National al Audiovizualului, pe durata campaniei electorale si timp
de 30 de zile dupa comunicarea oficiala a rezultatelor.
Art. 26
In cazul prezentarii de sondaje de opinie cu continut electoral rezultatele
sondajelor vor fi comunicate integral, insotite de urmatoarele informatii:
a) denumirea institutiei care a realizat sondajul;
b) data sau intervalul in care a fost efectuat sondajul si metodologia
utilizata;
c) volumul final al esantionului si eroarea maxima de esantionare;
d) solicitantul sondajului.
Art. 27
Cu 48 de ore inainte de ziua votarii sunt interzise:
a) transmiterea de informatii privind campania electorala;
b) prezentarea de sondaje de opinie cu continut electoral;
c) publicitatea electorala;
d) invitarea sau prezentarea candidatilor in emisiuni;
e) comentarii privind campania electorala;
f) difuzarea de programe cu tenta electorala fatisa sau mascata.
Art. 28
In ajunul si in ziua votarii, in cadrul emisiunilor informative, toate
posturile de radio si de televiziune, publice si private, vor transmite
comunicate provenind de la comisiile electorale si informatii privind
desfasurarea votarii.
Art. 29
In ziua votarii este interzisa prezentarea sondajelor realizate la iesirea
de la urne, inainte de inchiderea ultimei sectii de votare.
Art. 30
Nerespectarea prevederilor Legii nr. 68/1992, cu modificarile si
completarile ulterioare, ale Legii nr. 69/1992, cu modificarile si completarile
ulterioare, ale Legii nr. 48/1992, cu modificarile si completarile ulterioare,
precum si nerespectarea prevederilor prezentei decizii determina aplicarea
sanctiunilor prevazute de lege.
Art. 31
(1) La primirea unei observatii publice, a unei somatii sau a unei
sanctiuni administrative posturile de televiziune vor afisa in maximum 24 de
ore de la comunicare, pe intreaga durata a emisiunilor electorale, timp de 48
de ore, in mod lizibil, in partea inferioara a ecranului, obiectul observatiei
publice, al somatiei sau al sanctiunii administrative, in formularea transmisa
de Consiliul National al Audiovizualului.
(2) In cazul posturilor de radio informarea publicului privind obiectul
observatiei publice, al somatiei sau al sanctiunii administrative va fi
transmisa in maximum 24 de ore de la comunicare, timp de 48 de ore, atat la
inceputul, cat si la sfarsitul tuturor emisiunilor cu caracter electoral.
(3) In cazul in care observatia publica, somatia sau sanctiunea
administrativa aplicata de Consiliul National al Audiovizualului se refera la o
abatere constatata in cuprinsul unei emisiuni, alta decat emisiunile electorale,
anuntarea se va face cu ocazia proximei editii a respectivei emisiuni, in
conditiile stabilite la alin. (1), respectiv (2).
Art. 32
Raspunderea pentru nerespectarea prevederilor prezentei decizii revine
titularului licentei de emisie.
PRESEDINTELE
CONSILIULUI NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI,
SERBAN MADGEARU
ANEXA 1
Societatea Comerciala.......................
Licenta nr. ................................
Decizia de autorizare nr. ..................
pentru .....................................
in localitatea .............................
Catre
Consiliul National al Audiovizualului
Directia generala L.A.C.
Bucuresti, Bd Libertatii nr. 14,
sectorul 5, cod 70060
Fax: 01.312.46.34
In conformitate cu prevederile Deciziei Consiliului National al Audiovizualului
nr. 240 din 9 octombrie 2000 va comunicam ca postul nostru de
radioteleviziune/distributie prin cablu cu program de conceptie proprie
autorizat intentioneaza sa difuzeze emisiuni destinate campaniei pentru
alegerile parlamentare si/sau prezidentiale, respectand prevederile Legii nr.
68/1992 si ale Legii nr. 69/1992, cu modificarile si completarile ulterioare,
precum si conditiile de prezentare si duratele programelor electorale prevazute
in decizia sus-mentionata.
Estimam ca difuzarea acestor emisiuni va incepe la data de .......... 2000
si vor fi programate in zilele saptamanii stabilite prin decizie, in functie de
volumul de solicitari, intre orele: .........................................
.............................................................................
........................................................................
.....
.............................................................................
Persoanele din cadrul studioului nostru, investite cu responsabilitati
directe privind organizarea emisiunilor destinate campaniei electorale, sunt:
..........................., avand functia de .........................;
..........................., avand functia de .........................;
si pot fi contactate la telefon ...............
fax ...................
..........................
(semnatura si stampila
titularului de licenta)
NOTA:
Pentru societatile comerciale care detin mai multe licente aceasta
comunicare se face pentru fiecare post.