DECIZIE Nr. 254 din 18 septembrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr.
44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor
si vaduvelor de razboi si ale Legii nr. 49/1999 privind pensiile I.O.V.R.
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 837 din 27 decembrie 2001

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Legii nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele
drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi si ale Legii nr. 49/1999
privind pensiile I.O.V.R., exceptie ridicata de Dumitru Burdubus in Dosarul nr.
184/A/2001 al Curtii de Apel Craiova - Sectia de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, aratand ca solutionarea cauzei nu
depinde de dispozitiile Legii nr. 49/1999, solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind inadmisibila. In ceea ce priveste exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 44/1994, se considera ca
aceasta este neintemeiata, deoarece acest act normativ nu prevede nici o
diferentiere a drepturilor acordate veteranilor de razboi in raport cu gradele
militare detinute.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 februarie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
184/A/2001, Curtea de Apel Craiova - Sectia de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Legii nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele
drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi si ale Legii nr. 49/1999
privind pensiile I.O.V.R. Exceptia a fost ridicata de Dumitru Burdubus intr-o
cauza de contencios administrativ in contradictoriu cu Ministerul Apararii
Nationale.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca Legea nr.
44/1994 si Legea nr. 49/1999 contravin Constitutiei, deoarece nu prevad
acordarea drepturilor reparatorii tuturor participantilor la razboi, care fac
parte din categoria veteranilor de razboi, ci instituie tratament juridic
diferit in functie de gradele militare avute in timpul participarii la razboi.
Curtea de Apel Craiova - Sectia de contencios administrativ, exprimandu-si
opinia, considera ca "solutionarea cauzei depinde de modul de rezolvare a
exceptiei ridicate", iar in ceea ce priveste continutul exceptiei
apreciaza ca "Legea nr. 49/1999 este constitutionala, ca nu incalca
principiul consacrat in Constitutia Romaniei privind egalitatea in drepturi a
tuturor cetatenilor. Aceasta intrucat egalitatea in drepturi presupune ca
persoanele aflate in aceeasi situatie sa beneficieze de acelasi tratament
juridic".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca prin dispozitiile Legii
nr. 44/1994 nu este incalcat principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor,
prevazut la art. 16 din Constitutie, intrucat veteranii de razboi decorati cu
ordine sau cu medalii se afla intr-o situatie diferita fata de ceilalti
veterani de razboi, ceea ce justifica si acordarea unor drepturi diferentiate.
Se mai arata ca Legea nr. 49/1999 diferentiaza in privinta cuantumului pensiei
acordate in raport cu gradele de invaliditate, iar nu cu gradele militare sau
cu decoratiile primite.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile Legii nr. 44/1994 privind
veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de
razboi, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 172 din 7
iulie 1994, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
215/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 606 din 25
noiembrie 2000, si ale Legii nr. 49/1999 privind pensiile I.O.V.R., publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 135 din 1 aprilie 1999.
Autorul exceptiei sustine ca aceste legi sunt neconstitutionale, in
ansamblul lor, deoarece dispozitiile lor disting intre gradele militare in ceea
ce priveste acordarea drepturilor reparatorii, astfel ca acestea nu sunt
acordate in mod egal tuturor participantilor la razboi. Desi autorul exceptiei
nu precizeaza in mod explicit, totusi din motivarea cererii sale rezulta ca a
avut in vedere contrarietatea dispozitiilor celor doua legi criticate cu
prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Examinand exceptia, Curtea constata ca, potrivit dispozitiilor art. 13 si
13^1 din Legea nr. 44/1994, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 215/2000, se acorda anumite drepturi suplimentare veteranilor
de razboi care au primit decoratii sau medalii, astfel:
Art. 13
"Veteranii de razboi, carora le-au fost acordate ordine si medalii
pentru fapte de arme savarsite pe campul de lupta, beneficiaza de urmatoarele
drepturi, daca nu le-au primit, in conformitate cu Legea nr. 18/1991 sau sub
orice alta forma, de la data decorarii si pana la data intrarii in vigoare a
prezentei legi si dovedesc cu acte legale aceste imprejurari de fapt:
a) cei decorati cu Ordinul <<Mihai Viteazul>> sau Ordinul
<<Virtutea Aeronautica>> cu spade, clasa cavaler:
- improprietarirea cu un lot de 5 ha teren agricol, din rezerva creata
conform Legii nr. 18/1991 in localitatea de domiciliu sau cu un loc de casa de
500 mp in municipiul, orasul sau comuna in care domiciliaza decoratul;
- o renta lunara, echivalenta soldei de grad a unui sublocotenent;
b) cei decorati cu Ordinul <<Steaua Romaniei>> cu spade si
panglica de <<Virtute Militara>> sau Ordinul <<Steaua
Romaniei>> cu spade, Ordinul <<Virtutea Aeronautica>> cu
spade, Ordinul <<Coroana Romaniei>> cu spade si panglica de
<<Virtute Militara>> sau Ordinul <<Coroana Romaniei>>
cu spade, Ordinul <<Crucea Regina Maria>>, Medalia <<Virtutea
Maritima>>, Medalia <<Serviciul Credincios>> cu spade,
Medalia <<Barbatie si Credinta>> cu spade, Crucea <<Serviciul
Credincios>> cu spade si Crucea <<Meritul Sanitar>>:
- improprietarirea cu 500 mp pentru un loc de casa in municipiul, orasul
sau comuna in care domiciliaza sau, daca acest lucru nu este posibil, cu 1 ha
teren arabil;
c) cei decorati cu Medalia <<Virtutea Militara de Razboi>>:
- improprietarirea cu 500 mp pentru loc de casa in municipiul, orasul ori
comuna in care domiciliaza sau, daca acest lucru nu este posibil, cu 1 ha teren
arabil.
Cei decorati cu ordinele sau medaliile prevazute la lit. b) si c)
beneficiaza de o renta lunara echivalenta cu 75% din solda de grad a unui
sublocotenent.
Veteranii de razboi care, din cauza deficitului de teren in localitatile
unde domiciliaza, nu au putut fi improprietariti conform legii vor putea fi
improprietariti cu aceleasi suprafete in alte localitati decat cea de
domiciliu.";
Art. 13^1
"Veteranii de razboi care nu sunt decorati cu ordine, medalii sau
cruci de razboi prevazute la art. 13 alin. 1 lit. a) si b), dar carora le-a
fost conferita medalia <<Crucea comemorativa a celui de-al doilea razboi
mondial, 1941 - 1945>> beneficiaza de o renta lunara echivalenta cu 25%
din solda de grad a unui sublocotenent."
In opinia autorului exceptiei dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora "Cetatenii
sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara
discriminari", intrucat nu acorda aceleasi drepturi tuturor veteranilor de
razboi.
Analizand textele de lege criticate, Curtea constata ca acestea nu prevad
nici o diferentiere in privinta drepturilor acordate veteranilor de razboi in
raport cu gradele militare pe care acestia le-au avut. Singurele referiri la un
grad militar (cel de sublocotenent) sunt facute pentru precizarea soldei de
grad in raport cu care se stabileste renta lunara ce se acorda unor categorii
de veterani de razboi.
Intr-adevar, pentru veteranii de razboi carora le-au fost acordate ordine
si medalii textele de lege criticate prevad beneficiul unor drepturi
suplimentare, diferentiate si acestea in raport cu natura ordinelor si a
medaliilor primite. Este evident insa ca veteranii de razboi decorati cu ordine
si medalii se afla, in mod obiectiv, intr-o situatie diferita de celelalte
categorii de veterani de razboi, nu numai datorita faptului ca le-au fost
acordate ordine sau medalii, ci, in primul rand, datorita imprejurarilor, a
faptelor savarsite pe campul de lupta, pentru care li s-au acordat acele ordine
sau medalii.
Potrivit jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale principiul
egalitatii in drepturi, fara privilegii si fara discriminari, impune tratament
juridic egal pentru cetatenii aflati in situatii identice, iar situatiile
obiectiv diferite nu numai ca justifica, ci chiar presupun instituirea
tratamentului juridic diferit. Asa fiind, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Legii nr. 44/1994 este neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa.
In ceea ce priveste neconstitutionalitatea Legii nr. 49/1999 privind
pensiile I.O.V.R., Curtea constata ca aceasta reglementeaza "Pensiile
I.O.V.R. care se acorda invalizilor si accidentatilor de razboi, urmasilor
celor morti sau disparuti in razboi, precum si urmasilor fostilor pensionari
invalizi si accidentati de razboi", dar nu face nici o distinctie in
raport cu gradele militare sau cu decoratiile titularilor de drepturi. In
aceste conditii solutionarea cauzei in care a fost ridicata exceptia de
neconstitutionalitate nu depinde de dispozitiile acestei legi, astfel ca
exceptia, sub acest aspect, urmeaza sa fie respinsa ca fiind inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr.
44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor
si vaduvelor de razboi, exceptie ridicata de Dumitru Burdubus in Dosarul nr.
184/A/2001 al Curtii de Apel Craiova - Sectia de contencios administrativ.
2. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Legii nr. 49/1999 privind pensiile I.O.V.R., exceptie ridicata in
acelasi dosar de acelasi autor.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 septembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Doina Suliman