DECIZIE Nr.
262 din 4 octombrie 2007
privind organizarea,
functionarea si stabilirea atributiilor Compartimentului dezvoltare regionala
si urmarire fonduri structurale
ACT EMIS DE:
PRIMUL-MINISTRU
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 687 din 9 octombrie 2007
In temeiul prevederilor art. 19 şi ale art. 21 alin.
(3) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului
României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere prevederile art. 17 alin. (2) din
Decizia primului-ministru nr. 190/2007 privind organizarea
şi funcţionarea Cancelariei Primului-Ministru,
primul-ministru emite
prezenta decizie.
Art. 1. - In structura Cancelariei Primului-Ministru se
organizează şi funcţionează Compartimentul dezvoltare regională şi urmărire
fonduri structurale, fără personalitate juridică, denumit în continuare Compartimentul.
Art. 2. - (1) Compartimentul este condus de un consilier
de stat numit prin decizie a primului-ministru.
(2) In exercitarea atribuţiilor care îi revin,
consilierul de stat emite instrucţiuni, potrivit legii.
Art. 3. - In cadrul Compartimentului funcţionează
Direcţia analiză şi evaluare programe.
Art. 4. - (1) Compartimentul are următoarele atribuţii
principale:
a) formulează propuneri în scopul eliminării blocajelor
care produc întârzieri în procesul de implementare a programelor de dezvoltare
regională şi a celor finanţate din instrumentele structurale, în vederea
creşterii gradului de absorbţie şi asigurării unei utilizări eficiente a
fondurilor atrase de România prin politica de dezvoltare regională şi
coordonarea instrumentelor structurale;
b) analizează şi evaluează proiectele şi propunerile de
proiecte cu finanţare de la Uniunea Europeană şi formulează propuneri pentru
ajustarea, prioritizarea şi dezvoltarea structurală;
c) analizează şi evaluează disfuncţionalităţile şi
blocajele de ordin administrativ-instituţional, legislativ sau de altă natură
apărute în procesul de implementare a programelor cu finanţare europeană;
d) monitorizează, în colaborare cu autorităţile de
management şi organismele intermediare implicate în procesul de urmărire şi
implementare a Strategiei naţionale de comunicare pentru instrumentele structurale
în România, întregul proces de comunicare publică şi modalităţile de receptare
a mesajelor în relaţia cu potenţialii beneficiari ai
fondurilor structurale;
e) evaluează periodic rezultatele obţinute prin
realizarea obiectivelor finanţate prin programele de dezvoltare regională;
f) urmăreşte în permanenţă şi elaborează puncte de
vedere cu privire la modul de gestionare a etapelor procesului de
descentralizare la nivelul administraţiei publice;
g) asigură cadrul de decizie pentru primul-ministru şi
autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, în baza constatărilor
şi analizelor rezultate din activitatea specifică, în vederea corectării
disfuncţionalităţilor şi blocajelor, ţinând cont şi de problemele sesizate de
instituţiile administraţiei publice centrale şi locale;
h) îndeplineşte orice atribuţii stabilite prin acte
normative sau prin decizii ale primului-ministru.
(2) In îndeplinirea atribuţiilor sale, Compartimentul:
a) colaborează în permanenţă cu autorităţile
administraţiei publice centrale şi locale, în vederea asigurării unui cadru de
comunicare, pentru transmiterea datelor şi informaţiilor referitoare la
implementarea şi propunerile de implementare a programelor cu finanţare din
instrumentele structurale;
b) colaborează cu autorităţile administraţiei publice
centrale şi locale, societatea civilă, instituţiile de învăţământ superior şi
cu institutele de cercetare socioeconomică, în vederea realizării studiilor şi
rapoartelor privind măsurile de dezvoltare regională şi flexibilitate
instituţională în folosirea eficientă a fondurilor rezultate din programele cu
finanţare din instrumentele structurale;
c) gestionează şi analizează date şi informaţii privind
posibilele probleme apărute în implementarea programelor cu finanţare din
instrumentele structurale;
d) analizează aspectele semnalate de persoanele fizice
şi juridice, în calitate de beneficiar, referitoare la problemele cu care se
confruntă şi care rezultă din implementarea programelor cu finanţare din instrumentele structurale;
e) prezintă autorităţilor administraţiei publice
centrale şi locale analize şi constatări proprii sau realizate în colaborare cu
acestea, ce pot contribui la asigurarea convergenţei utilizării fondurilor,
creşterea gradului de absorbţie şi corectarea disfuncţionalităţilor, în scopul
folosirii cât mai eficiente a asistenţei financiare acordate României prin
politica de dezvoltare regională şi coordonarea instrumentelor structurale;
f) elaborează studii de impact, analize socioeconomice
privind eficienţa utilizării programelor cu finanţare din instrumentele
structurale, creşterea gradului de absorbţie şi sprijinul acordat regiunilor
geografice, categoriilor sociale sau domeniilor de interes;
g) formulează puncte de vedere asupra criteriilor,
priorităţilor şi modului de alocare a resurselor financiare din programele cu
finanţare din instrumentele structurale, în vederea creşterii gradului de
absorbţie;
h) solicită date şi informaţii de la ministere şi de la
autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, necesare realizării
atribuţiilor;
i) colaborează cu instituţiile responsabile cu
implementarea fondurilor europene, în baza protocoalelor încheiate, analizează
şi procesează datele şi informaţiile primite;
j) analizează posibilităţile de comunicare cu
potenţialii beneficiari, prin canalizarea modalităţilor de informare în
regiuni, în funcţie de nivelul cunoştinţelor beneficiarilor în domeniul
fondurilor europene.
Art. 5. -In vederea îndeplinirii atribuţiilor,
Compartimentul va organiza întâlniri periodice cu reprezentanţii autorităţilor publice centrale şi locale implicate, cu
reprezentanţii societăţii civile, ai mediului de afaceri şi ai instituţiilor
academice şi universitare.
Art. 6. - Organizarea internă şi numărul maxim de
posturi ale Compartimentului sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă
din prezenta decizie.
Art. 7. - Personalul din cadrul Compartimentului poate
beneficia de prevederile Hotărârii Guvernului nr. 170/2005 pentru aplicarea
Legii nr. 490/2004 privind stimularea financiară a personalului care
gestionează fonduri comunitare, după obţinerea acordului şefului Cancelariei
Primului-Ministru, în calitate de ordonator principal de credite.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Marian Marius Dorin
ANEXĂ
Numărul maxim de posturi = 9,
exclusiv demnitarul
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Compartimentului dezvoltare regională şi urmărire
fonduri structurale