DECIZIE Nr. 270 din 11 februarie 1999
pentru aprobarea Normelor tehnice privind antrepozitul vamal
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
DIRECTIA GENERALA A VAMILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 192 din 3 mai 1999
Directorul general al Directiei Generale a Vamilor,
avand in vedere prevederile art. 394 din Regulamentul de aplicare a Codului
vamal al Romaniei, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 626/1997, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 271 din 9 octombrie 1997,
emite urmatoarea decizie:
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele tehnice privind antrepozitul vamal, prevazute in anexa la
prezenta decizie.
Directorul general
al Directiei Generale a Vamilor,
Nini Sapunaru
ANEXA 1
NORME TEHNICE
privind antrepozitul vamal
CAP. 1
Generalitati
1. Antrepozitul vamal este compus din cladire, amplasament sau spatiu de
depozitare, destinat plasarii marfurilor sub regimul vamal de antrepozit, cat
si sub un alt regim vamal.
Marfurile depozitate in amplasamentele unui antrepozit vamal sub un alt
regim vamal decat antrepozitarea vamala nu intra sub incidenta regulilor
specifice regimului de antrepozit, ci a regulilor specifice regimurilor vamale
sub care au fost plasate.
2. In cladirile, amplasamentele sau in spatiile de depozitare ale unui
antrepozit vamal marfurile pot fi plasate in regim de perfectionare activa si
transformare sub control vamal, pe baza unei autorizatii emise pentru acest
regim si prin care este identificat antrepozitul in speta.
3. Incheierea regimului de perfectionare activa si efectuarea formalitatilor
vamale aferente introducerii produselor compensatoare obtinute in circuitul
economic au loc in momentul iesirii din antrepozit.
4. Din ratiuni de control al depozitarilor, intrarilor si iesirilor din
depozit si de control vamal al marfurilor, tuturor marfurilor aflate in
antrepozit li se aplica regulile privind evidenta materiala.
5. Drepturile de import aferente marfurilor plasate in regim vamal de
antrepozit fac obiectul garantarii.
Cuantumul sumelor garantate se refera numai la marfurile aflate in stoc la
un moment dat, al carui nivel este probat pe baza datelor furnizate de persoana
responsabila si verificat periodic de biroul vamal.
Marfurile plasate in regim vamal de antrepozit intr-un antrepozit de tip D
nu se supun obligatiei de garantare a taxelor vamale si celorlalte drepturi de
import.
6. In scopul aplicarii corecte a regimului vamal de antrepozit se definesc
urmatorii termeni:
- titularul antrepozitului este administratorul sau gestionarul marfurilor
depozitate in antrepozitul vamal;
- antrepozitarul este titularul declaratiei vamale prin care marfurile sunt
plasate in regim vamal de antrepozit si cel care se afla in raporturi juridice
cu autoritatea vamala;
- detinatorul depozitului este persoana juridica care are drept de
proprietate asupra acestuia.
CAP. 2
Categorii si tipuri de antrepozit vamal
7. In regulamentul vamal sunt definite urmatoarele tipuri de antrepozit:
a) antrepozitul de tip A este un antrepozit vamal public, destinat plasarii
in regim vamal de antrepozit atat a marfurilor proprii destinate titularului
antrepozitului, cat si a celor destinate unei terte persoane juridice.
Responsabilitatea fata de organele vamale privind marfurile din antrepozit,
precum si obligatia organizarii evidentei materiale a acestora revin
titularului antrepozitului.
Acest tip de antrepozit poate fi infiintat oriunde pe teritoriul tarii, dar
numai in cladiri sau in amplasamente delimitate, agreate de vama.
Un agent economic care doreste sa plaseze marfuri in acest tip de
antrepozit trebuie sa obtina in prealabil acceptul titularului antrepozitului;
b) antrepozitul de tip B este un antrepozit vamal public in care marfurile
pot fi plasate in regim vamal de antrepozit de catre orice persoana juridica,
indiferent de detinatorul-gestionar al depozitului.
Gestionarul care detine depozitul este responsabil fata de autoritatea
vamala pentru indeplinirea obligatiilor specifice mentionate in autorizatia de
antrepozit.
Obligatiile ce decurg din plasarea marfurilor in regim vamal de antrepozit
revin fiecarui antrepozitar, pentru marfurile acoperite prin declaratia vamala
pe care acesta a depus-o.
Acest tip de antrepozit poate functiona doar in cladiri sau in amplasamente
delimitate, agreate de biroul vamal in a carui raza teritoriala se afla acesta.
Un agent economic care doreste sa plaseze marfuri in acest tip de
antrepozit trebuie sa obtina in prealabil acceptul gestionarului depozitului;
c) antrepozit de tip D este un antrepozit vamal public, infiintat si
gestionat de autoritatea vamala, in care marfurile pot fi plasate de catre
orice persoana juridica.
Obligatiile ce decurg din plasarea marfurilor in antrepozit revin in
intregime titularului operatiunii.
Intr-un antrepozit public de tip D autoritatea vamala pune la dispozitie,
contra cost, celor care doresc efectuarea unor astfel de operatiuni cladirile,
amplasamentele si celelalte spatii de depozitare;
d) antrepozitul de tip C este un antrepozit vamal privat in care pot fi
plasate numai marfurile destinate gestionarului depozitului.
Antrepozitarul este aceeasi persoana juridica cu titularul autorizatiei pe
baza careia a fost infiintat si functioneaza antrepozitul.
Acest tip de antrepozit poate fi infiintat si poate functiona oriunde pe
teritoriul vamal al Romaniei, in cladiri sau in amplasamente delimitate,
agreate de biroul vamal in a carui raza teritoriala se afla acesta.
Obligatia de a organiza evidenta materiala a marfurilor antrepozitate
revine in toate situatiile gestionarului, detinator al depozitului.
CAP. 3
Responsabilitatile utilizatorului de antrepozit
8. In antrepozitele vamale titularul antrepozitului raspunde de:
a) respectarea dispozitiilor particulare mentionate in autorizatie;
b) executarea, solidar cu titularul operatiunii, a obligatiilor care
rezulta din plasarea marfurilor in regim vamal de antrepozit, inclusiv
organizarea evidentei materiale a marfurilor antrepozitate, in forma prescrisa
de biroul vamal.
9. Autoritatii vamale nu ii revine nici o responsabilitate in ceea ce
priveste derularea de catre titularul regimului vamal de antrepozit si
conservarea marfurilor antrepozitate.
Responsabilitatea autoritatii vamale survine numai atunci cand marfurile au
fost pierdute sau cand au suferit stricaciuni din cauza unor neglijente grave
sau a unor acte ale functionarilor vamali. Normele legale referitoare la
stricaciunile aduse marfurilor sau la pierderea acestora se aplica in mod
corespunzator.
In antrepozitul de tip D principalul responsabil este titularul
antrepozitului.
10. Titularul autorizatiei de antrepozit este obligat sa efectueze, cel
putin o data pe an, un inventar al stocului.
CAP. 4
Procedura de autorizare a unui antrepozit vamal
11. Modul de organizare, precum si documentele privind evidenta materiala a
antrepozitului de tip A, B si C sunt supuse autorizarii de catre autoritatea
vamala.
12. Antrepozitul vamal este destinat, in principal, plasarii marfurilor in
regim vamal de antrepozit.
13. Sunt interzise infiintarea si functionarea unui antrepozit vamal in
cladiri, amplasamente sau in spatii de depozitare in care se desfasoara
vanzarea de marfuri cu amanuntul.
14. Cererea de autorizare pentru functionarea unui antrepozit vamal sau
pentru utilizarea regimului de antrepozit, completata conform modelului
prezentat in anexa nr. 7 la Regulamentul vamal, se adreseaza sefului biroului
vamal in a carui raza teritoriala de competenta se afla cladirea, amplasamentul
sau spatiul de depozitare in speta si se intocmeste de catre:
a) gestionarul antrepozitului, in cazul antrepozitului public de tip A si a
antrepozitului privat de tip C;
b) titularul operatiunii in cazul antrepozitului public de tip B.
Cererea se inregistreaza in registrul de intrare-iesire a corespondentei,
deschis la biroul vamal.
15. Seful biroului vamal poate conditiona emiterea autorizatiei de probarea
existentei unor conditii normale de desfasurare a activitatii agentilor vamali
(de exemplu: cladirea sa fie corespunzator luminata si incalzita, sa dispuna de
instalatii sanitare; instalatiile si accesoriile sa corespunda tuturor
prescriptiilor privind protectia muncii).
16. Infiintarea unui antrepozit public de tip D se face prin decizie a
directorului general al Directiei Generale a Vamilor.
17. Atunci cand sunt intrunite toate conditiile cerute de reglementarile
legale, biroul vamal care a primit cererea de autorizare decide eliberarea
autorizatiei de antrepozit vamal. Modelul acesteia, precum si instructiunile de
completare sunt cuprinse in anexa nr. 9 la Regulamentul vamal. Rubricile nr. 1
- 14 din autorizatia de antrepozit vamal se completeaza de catre detinatorul de
antrepozit, iar rubricile nr. 15 - 18, de catre biroul vamal.
18. In fiecare autorizatie, la rubrica nr. 1 se inscrie numarul de
identificare individual compus din litere urmate de un numar de ordine in serie
intrerupta (de exemplu: "XX...X"/"Y"/"0001"), in
care componentele au urmatoarea semnificatie:
a) "XX...X": initialele agentului economic titular de
autorizatie;
b) "Y": tipul de antrepozit autorizat;
c) numarul de jurnal.
19. Autoritatea vamala de control, mentionata la rubrica nr. 3 din
autorizatia de antrepozit vamal, este, in toate cazurile, biroul vamal in a carui
raza teritoriala de competenta functioneaza antrepozitul.
20. In rubrica nr. 10 din autorizatia emisa pentru antrepozitele vamale de
tip privat, se face o descriere sumara a marfurilor ce pot fi admise (se pot
enumera coduri din Tariful vamal de import al Romaniei).
21. In rubrica nr. 16 din autorizatia de antrepozit vamal se mentioneaza
eventualele dispozitii particulare (cum ar fi: modalitatile specifice de
siguranta si incuiere/descuiere a depozitului) sau numarul de identificare a
anexei in care sunt inscrise aceste dispozitii particulare.
In cazul unui antrepozit public de tip B, in rubrica nr. 16 din autorizatie
se mentioneaza si obligatia ce revine titularului operatiunii:
a) de a verifica daca toate operatiunile de scoatere a marfurilor din
antrepozit sunt acoperite de o declaratie vamala;
b) de a verifica prezentarea declaratiilor vamale o data cu scoaterea
marfurilor din antrepozit;
c) de a respecta indatoririle ce decurg din plasarea marfurilor in regim
vamal de antrepozit, in special a acelora referitoare la taxele vamale si alte
drepturi datorate, precum si masurile de alta natura privind importurile.
22. Incuierea/descuierea antrepozitului se face in prezenta in mod
obligatoriu a agentului desemnat de seful biroului vamal, cu exceptia cazurilor
temeinic justificate, a situatiilor de forta majora ce decurg din respectarea
normelor privind stingerea incendiilor sau a oricaror situatii care impun
accesul urgent la marfuri in afara programului de lucru al biroului vamal.
CAP. 5
Revocarea autorizatiei de antrepozit vamal
23. Revocarea autorizatiei de antrepozit vamal se face prin decizie a
directorului general al Directiei Generale a Vamilor, pe baza raportului
inaintat de biroul vamal care a acordat autorizatia sau de cel in a carui
jurisdictie se gaseste antrepozitul, in cazul unui transfer, si a propunerii
intocmite in acest sens de catre directia regionala vamala in subordinea careia
se gaseste acesta.
Raportul trebuie sa ia in considerare, in mod obligatoriu, posibilitatile
practice si legale de dispunere intr-un alt regim vamal a marfurilor
antrepozitate.
24. Autorizatia de antrepozit vamal poate fi revocata in urmatoarele
situatii:
a) daca se constata ca prin incalcarea legislatiei in vigoare marfurilor
le-a fost data o destinatie neautorizata;
b) daca evidenta materiala a marfurilor antrepozitate nu este tinuta
corect;
c) daca situatiile privind marfurile antrepozitate sau declaratiile
aferente acestora ori cele privind intrarile si iesirile de marfuri
antrepozitate nu sunt prezentate in termenul prescris de autoritatile vamale;
d) daca antrepozitul trebuie desfiintat ca urmare a unor noi dispozitii
legale sau a dispozitiilor legale modificate;
e) daca pe o perioada de un an nu se introduce nici o marfa in antrepozit;
f) la cererea titularului autorizatiei.
CAP. 6
Introducerea marfurilor in antrepozitul vamal
Introducerea marfurilor straine
25. In antrepozitele vamale pot fi plasate numai marfurile mentionate in
autorizatie.
Introducerea marfurilor in antrepozit poate fi interzisa de autoritatea
vamala atunci cand exista prohibitii sau restrictii justificate, conform
dispozitiilor art. 86 din Codul vamal al Romaniei.
26. Cantitatea de marfuri admisa in antrepozitul vamal trebuie sa fie in
concordanta cu capacitatea de stocare a cladirii, a amplasamentului sau a
spatiilor de depozitare si sa asigure aplicarea dispozitiilor privind
exercitarea supravegherii vamale. Tinand seama de aceste conditii, stabilirea
cantitatii de marfuri care poate intra zilnic in antrepozitul vamal revine
gestionarului acestuia.
27. Introducerea marfurilor in antrepozitul vamal se supune dispozitiilor
Normelor tehnice de completare, utilizare si tiparire a declaratiei vamale in
detaliu, aprobate prin Decizia directorului general al Directiei Generale a
Vamilor nr. 946/1997, cu modificarile ulterioare.
28. In momentul intrarii marfurilor in antrepozitul vamal titularul
operatiunii este obligat sa verifice concordanta datelor de identificare a
acestora cu mentiunile cuprinse in declaratia vamala.
Lipsurile, surplusurile sau alte discordante constatate cu privire la
marfurile ce urmeaza a fi plasate in regim de antrepozit vamal se mentioneaza
de catre titularul operatiunii pe o lista care se anexeaza la exemplarul nr. 8
al declaratiei vamale. In acest caz, exemplarul nr. 8 al declaratiei vamale de
plasare a marfurilor in antrepozit vamal, precum si lista in cauza fac obiectul
verificarii exprese din partea biroului vamal; daca se constata diferente, se
intocmeste o alta declaratie care sa corespunda datelor reale.
Titularul operatiunii informeaza biroul vamal, imediat ce are cunostinta,
despre lipsurile, surplusurile sau discordantele cu privire la marfurile
plasate in regim vamal de antrepozit.
Introducerea marfurilor romanesti
29. Marfurile romanesti provenite din teritoriul Romaniei pot fi introduse
intr-un antrepozit vamal pentru perioada necesara pana in momentul parasirii
teritoriului tarii.
La introducerea acestora in antrepozitul vamal se intocmeste si se
prezinta, o data cu acestea, o declaratie vamala in detaliu, completata
corespunzator codului IM 7; in rubrica nr. 37 din aceasta declaratie se inscrie
codul 71/11; exemplarul nr. 7 (sau 2/7, in cazul folosirii unui program
informatic) al declaratiei nu se utilizeaza.
30. Destinatia acordata marfurilor este supusa verificarilor periodice de
catre autoritatea vamala competenta.
Durata antrepozitarii
31. Termenul in care marfurile se afla in regim vamal de antrepozit sau in
care sunt depozitate intr-un antrepozit vamal nu este limitat prin lege, dar
seful biroului vamal stabileste un termen maxim pe parcursul caruia marfurile
pot sta in antrepozit.
Termene speciale de antrepozit pot fi, de asemenea, prevazute pentru
marfurile perisabile.
Daca in autorizatia de antrepozit vamal a fost mentionat un termen maxim
acordat si se solicita motivat prelungirea acestuia, utilizatorul
antrepozitului vamal este obligat sa prezinte un nou formular de autorizatie.
Aceasta se completeaza in mod similar cu cea depusa initial, mai putin rubrica
nr. 8. La aceasta rubrica antrepozitarul mentioneaza noul termen solicitat.
O data cu noua autorizatie de antrepozit vamal se depune si cea emisa
anterior.
Cele doua exemplare ale autorizatiei de antrepozit vamal, aprobate
anterior, se bareaza de catre biroul vamal cu o linie si se face mentiunea
"anulat".
CAP. 7
Incheierea regimului vamal de antrepozit
32. La iesirea dintr-un antrepozit vamal public declaratiile vamale
corespunzatoare incheierii regimului vamal de antrepozit, validate in prealabil
de biroul vamal, se prezinta o data cu marfurile in momentul scoaterii
acestora.
33. Marfurile care ies dintr-un antrepozit vamal trebuie sa fie evidentiate
imediat in evidenta materiala de catre gestionarul antrepozitului. Aceasta
operatiune trebuie sa aiba loc cel mai tarziu in prima zi lucratoare care
urmeaza zilei in care marfurile au fost scoase din antrepozit.
In scopul evidentierii cantitatilor de marfuri scoase din antrepozitul
vamal este obligatorie luarea in considerare a eventualelor diferente
constatate cu ocazia verificarilor.
34. Marfurile din antrepozit, plasate initial in regim vamal de antrepozit,
pentru care se doreste scoaterea din antrepozit si plasarea in regim vamal de
perfectionare activa sau transformare sub control vamal, sunt supuse
dispozitiilor corespunzatoare acestor regimuri.
Reexportul marfurilor aflate in antrepozitul vamal
35. In cazul reexportului marfurilor aflate in antrepozitul vamal, la
declaratia vamala de reexport se anexeaza urmatoarele documente:
- un exemplar al autorizatiei de antrepozit vamal;
- certificatele, licentele sau alte documente necesare inchiderii
operatiunii.
Rubricile nr. 31 - 36 din declaratia vamala de incheiere a regimului se
completeaza in mod corespunzator operatiunii, tinand seama de marfurile care
fac obiectul operatiunii.
Urmatoarele elemente trebuie sa se regaseasca in mod obligatoriu in
declaratia vamala:
- in rubrica nr. 1: codul EX 3;
- in rubrica nr. 31: o descriere detaliata a marfurilor, care sa permita o
identificare rapida a acestora. Seful biroului vamal poate aproba ca in
situatia declararii de marfuri de o mare diversitate, in rubrica nr. 31 sa se
faca trimitere la numarul de identificare a unei anexe, in care este realizata
descrierea globala a marfurilor; anexa poate fi inlocuita cu factura,
dispozitia de livrare, lista specificativa sau cu orice alt document care
contine informatiile detaliate necesare;
- in rubrica nr. 37: codul 31/71 sau 31/72, dupa caz;
- in rubrica nr. 40: in cazul reexportului de marfuri introduse intr-un
antrepozit de tip B, se mentioneaza numarul de identificare a declaratiei
vamale de antrepozitare cu codul IM 7;
- in rubrica nr. 44: identificarea antrepozitului, a biroului vamal pe
langa care acesta functioneaza si eventuale mentiuni privind certificatul de
origine a marfurilor in speta sau alte certificate ori documente cerute.
36. Momentul incheierii regimului vamal de antrepozit coincide cu cel al
validarii declaratiei vamale.
Incheierea regimului de antrepozit prin import
37. Marfurile ce urmeaza sa fie scoase din antrepozitul vamal si introduse
in circuitul economic fac obiectul unei declaratii vamale cu codul IM 4.
38. Declaratia vamala aferenta marfurilor ce sunt introduse in circuitul
economic, cuprinzand toate datele necesare pentru regularizarea cantitatii de
marfuri din antrepozit sau/si pentru incheierea regimului vamal, se prezinta
pentru validare la biroul vamal. Titularul acesteia nu poate fi decat persoana
care, in momentul incheierii regimului vamal de antrepozit, are drept de
dispozitie asupra marfurilor.
Plasarea marfurilor antrepozitate intr-un alt regim vamal suspensiv
39. La incheierea regimului vamal de antrepozit marfurile pot fi declarate
pentru plasarea in unul dintre urmatoarele regimuri vamale suspensive:
a) regimul de perfectionare activa a marfurilor - sistem cu suspendare;
b) regimul de perfectionare activa a marfurilor - sistem cu restituire;
c) regimul de transformare sub control vamal a marfurilor;
d) regimul de admitere temporara a marfurilor.
40. La incheierea regimului vamal de antrepozit se va depune la biroul vamal
o declaratie vamala aferenta regimului solicitat de titularul operatiunii.
41. Este obligatorie verificarea fizica a marfurilor care ies dintr-un
antrepozit vamal.
42. In cazul antrepozitului privat, in vederea plasarii marfurilor in regim
de perfectionare activa - sistem cu suspendare, cantitatea acestora este
operata in evidenta materiala in momentul scoaterii marfurilor.
Regularizarea cantitatii de marfuri ramase se efectueaza periodic, in
fiecare luna calendaristica, de catre biroul vamal, care verifica concordanta
datelor privind marfurile si cantitatile de marfuri aferente celor doua
declaratii vamale.
Scoateri temporare de marfuri din antrepozitul vamal
43. Marfurile aflate intr-un antrepozit vamal pot fi scoase temporar din
acesta in circumstante justificate: expozitii, demonstratii, manipulari uzuale
etc.
Aprobarea privind scoaterea temporara a marfurilor din antrepozitul vamal
poate fi obtinuta cu ocazia acordarii autorizatiei sau ulterior, in scris, din
partea biroului vamal.
In ambele situatii se depune o cerere la biroul vamal, care trebuie sa
contina urmatoarele elemente:
a) descrierea cat mai precisa a marfurilor care urmeaza sa fie scoase
temporar din antrepozit;
b) cantitatea marfurilor;
c) data la care este prevazuta scoaterea temporara a marfurilor;
d) data la care este prevazuta reintrarea marfurilor in antrepozit.
Cererea de scoatere temporara si cererea de efectuare de manipulari uzuale
pot fi depuse in acelasi moment.
44. Scoaterea temporara si reintrarea marfurilor in antrepozitul vamal nu
implica depunerea unei declaratii vamale.
In toata perioada in care marfurile sunt scoase temporar din antrepozitul
vamal, ele se considera a fi plasate in regim de antrepozit vamal.
45. Biroul vamal poate solicita in orice moment situatia privind stocul
faptic si scriptic al marfurilor existente in antrepozitul vamal, precum si
prezentarea de evidente privind marfurile scoase temporar, pe baza de
inscrisuri sau de documente interne.
Aprobarea emisa de biroul vamal, conform careia marfurile pot fi scoase
temporar din antrepozitul vamal, poate contine conditii particulare.
CAP. 8
Stocarea in comun a marfurilor in antrepozitul vamal
46. Intr-un antrepozit vamal se permite stocarea in comun in acelasi
spatiu, dar in partide separate, a:
a) marfurilor plasate in regim vamal de antrepozit;
b) marfurilor straine plasate in regim de perfectionare activa sau de
transformare sub control vamal;
c) marfurilor romanesti.
47. In cazul in care stocarea are ca efect imposibilitatea identificarii de
catre biroul vamal a regimului vamal, operatiunea este permisa numai in cazul
marfurilor echivalente (marfuri incadrate la aceeasi subpozitie din
nomenclatura Tarifului vamal de import al Romaniei, cu aceeasi calitate
comerciala si avand aceleasi caracteristici tehnice).
Este interzisa compensarea prin echivalent intre marfurile ce pot fi
distinse unele de altele.
Stocarea in comun se mentioneaza in rubrica nr. 12 din autorizatia de
antrepozit vamal. Aceasta rubrica se utilizeaza si pentru indicarea
prescriptiilor speciale care trebuie luate in considerare in vederea
identificarii marfurilor.
48. Marfurile trebuie dispuse in antrepozitul vamal astfel incat accesul in
orice moment al agentilor vamali in vederea inventarierii si a controlului
stocului sa fie nestingherit. Agentul vamal desemnat de biroul vamal cu
efectuarea controlului poate, atunci cand considera ca este necesar, sa isi
impuna exigentele privind modalitatea de dispunere a marfurilor.
CAP. 9
Operatiuni uzuale la care pot fi supuse marfurile aflate in regim vamal de
antrepozit
49. Pe durata regimului vamal de antrepozit marfurile pot fi supuse
operatiunilor uzuale prevazute la art. 108 din Codul vamal al Romaniei si la
art. 182 din Regulamentul vamal, in conditiile prevazute mai jos si cu
aprobarea autoritatii vamale. Modelul cererii de efectuare a operatiunilor
uzuale este cuprins in anexa nr. 1.
50. Atunci cand toate conditiile legale sunt intrunite, biroul vamal acorda
autorizarea de efectuare a operatiunilor uzuale pe un formular similar celui
prevazut in anexa nr. 2.
51. Operatiunile uzuale la care pot fi supuse marfurile pe durata regimului
vamal de antrepozit includ in mod distinct urmatoarele:
A. manipulari uzuale, necesare pentru asigurarea conservarii marfurilor pe
perioada depozitarii, dar care nu determina schimbarea codului tarifar de 8
cifre din Tariful vamal de import al Romaniei, cum sunt:
a) ventilarea, uscarea, vanturarea, desprafuirea, operatiunile simple de
curatare, reparare a ambalajului, reparatii simple ale stricaciunilor
intervenite pe durata transportului sau a regimului vamal de antrepozit,
aplicarea sau inlaturarea invelisurilor de protectie aplicate in vederea
transportului;
b) inventarierea marfurilor;
c) eliminarea elementelor daunatoare sau contaminate;
d) conservarea prin iradiere sau adaugarea agentilor de conservare;
e) tratarea impotriva parazitilor si daunatorilor;
f) orice tratament de regularizare a temperaturii, chiar si in cazurile in
care acesta determina schimbarea codului tarifar de 8 cifre din Tariful vamal
de import al Romaniei;
B. operatiuni destinate ameliorarii prezentarii sau a calitatii marfurilor
straine introduse in tara si plasate in regim vamal de antrepozit, cum sunt:
a) inlaturarea cozilor sau scoaterea samburilor fructelor;
b) asamblarea si montarea produselor complete, a pieselor si accesoriilor,
care nu joaca un rol esential in fabricarea produsului, chiar si cu cele care
se incadreaza in codul tarifar de 8 cifre din Tariful vamal de import al
Romaniei, diferite de cele ale produselor complete, asamblate sau montate (de
exemplu: montarea unui aparat radio pe un autovehicul);
c) completarea unor produse cu altele, de unul sau mai multe feluri, chiar
si cu unele care se incadreaza in codul tarifar de 8 cifre din Tariful vamal de
import al Romaniei, diferite de cele ale marfurilor supuse completarii, in
masura in care aceasta nu schimba natura marfurilor originare (de exemplu:
completarea cu aditivi, gaz, benzina sau motorina, esente si cu arome de fructe
etc.);
d) diluarea lichidelor, chiar si cu substante de diluare care se incadreaza
in codul tarifar de 8 cifre din Tariful vamal de import al Romaniei, diferite
de cele ale lichidelor de diluat;
e) amestecul marfurilor de acelasi fel, avand calitati diferite,
premergatoare obtinerii unei calitati constante sau cerute expres de client,
daca aceasta nu schimba natura marfurilor;
f) operatiuni simple de separare a marfurilor;
C. operatiuni de pregatire a marfurilor straine introduse in tara si
plasate in regim vamal de antrepozit, cum sunt:
a) ajustarea si reglarea;
b) trierea, filtrarea mecanica, cernerea si strecurarea;
c) ambalarea, dezambalarea, inlocuirea ambalajului, decantarea si
transvazarea simpla, chiar si in cazul in care se obtin produse incadrate in
codul tarifar de 8 cifre din Tariful vamal de import al Romaniei, diferite de
cele ale marfurilor originare;
d) aplicarea si modificarea marcajelor, sigiliilor, etichetelor sau a altor
semne distinctive similare, daca acestea nu determina atribuirea unei origini
diferite de cea reala;
e) probarea si ajustarea sau punerea in functiune a utilajelor, masinilor
si a altor dispozitive, aparate sau vehicule;
f) efectuarea de probe necesare pentru verificarea concordantei cu normele
de protectie a mediului, sanatatii umane si cu alte standarde sau norme;
g) decuparea si debitarea fructelor sau legumelor uscate;
h) tratamente antirugina;
i) reconstituirea marfurilor dupa transport;
j) conditionarea temperaturii marfurilor, in vederea transportului;
k) calcatul textilelor;
l) tratarea electrostatica a textilelor.
52. Toate manipularile determina, in functie de tipul de antrepozit vamal,
inscrierea lor in evidenta materiala a antrepozitului sau/si, dupa caz, in
declaratiile vamale cu codul IM 7 aferente.
53. Antrepozitarii nu sunt obligati sa reproduca pe noile ambalaje marcile
aplicate pe ambalajele initiale. Prin aplicarea unor noi marci indicatiile
originare pot fi inlocuite, dar nu falsificate.
Aplicarea de marci sau de alte indicatii susceptibile de a schimba originea
marfurilor este interzisa.
Pentru calculul drepturilor de import aferente marfurilor aflate in
antrepozit vamal, la introducerea acestora in circuitul economic se aplica
dispozitiile stabilite pentru importul de marfuri.
CAP. 10
Transferul marfurilor dintr-un antrepozit vamal in altul
54. Transferul marfurilor fara incheierea regimului vamal de antrepozit nu
este posibil atunci cand antrepozitul de plecare sau antrepozitul de destinatie
a marfurilor este de tip B.
55. Pentru transferul marfurilor dintr-un antrepozit vamal in altul, fara
incheierea regimului vamal, detinatorul antrepozitului catre care sunt
expediate marfurile depune la biroul vamal de plecare exemplarele nr. 1, 4 si 5
si un exemplar suplimentar identic exemplarului nr. 1 al declaratiei vamale;
acestea se completeaza potrivit instructiunilor cuprinse in anexa nr. 3.
Biroul vamal de plecare vizeaza rubrica D din declaratia vamala; prin
aceasta se atesta faptul ca a verificat indeplinirea indicatiilor fixate si se
stabileste termenul in care marfurile trebuie prezentate la biroul vamal pe
langa care functioneaza antrepozitul catre care marfurile sunt transferate.
Exemplarul nr. 1 al declaratiei vamale este retinut de biroul vamal de
plecare.
Exemplarul suplimentar, precum si exemplarele nr. 4 si 5 ale declaratiei
vamale insotesc marfurile si sunt prezentate impreuna cu acestea la biroul
vamal al antrepozitului de destinatie.
Exemplarul nr. 5 al declaratiei vamale este vizat de biroul vamal de
destinatie in caseta I si este trimis biroului vamal de plecare.
Exemplarul nr. 4 este retinut de biroul vamal de destinatie.
Exemplarul suplimentar este remis detinatorului de antrepozit care primeste
marfurile.
Biroul vamal de plecare verifica incheierea corecta a transferului,
verificand prin comparare concordanta dintre exemplarele nr. 1 si 5 ale
declaratiei vamale.
Exemplarul nr. 5 este remis imediat detinatorului antrepozitului de
plecare.
Detinatorii antrepozitelor pastreaza in acelasi loc exemplarele declaratiei
vamale care le-au fost remise si evidenta materiala a antrepozitului.
56. Noul titular preia raspunderea asupra marfurilor transferate de la data
la care acesta efectueaza primirea lor si inscrierea in evidenta sa contabila.
CAP. 11
Distrugerea sau pierderea marfurilor din antrepozitul vamal
57. Marfurile aflate intr-un antrepozit vamal pot fi distruse sub
supraveghere vamala.
Cu ocazia distrugerii se intocmeste un act constatator de catre biroul
vamal; acesta contine informatii din care sa reiasa daca:
a) marfurile au fost prezentate pentru verificare;
b) agentul vamal desemnat de biroul vamal a asistat la distrugere;
c) dupa distrugere raman sau nu reziduuri cu valoare comerciala.
58. In cazul in care unele reziduuri au o valoare comerciala, agentul vamal
mentioneaza natura reziduurilor, pozitia tarifara si valoarea acestora,
instiintand totodata persoana in drept despre constatarile sale.
Pentru reziduurile in cauza biroul vamal incaseaza taxele si celelalte
drepturi vamale aferente, cu exceptia cazului in care acestea sunt exportate.
Cuantumul taxelor si al drepturilor vamale in speta se determina in functie de
incadrarea tarifara si de valoarea reziduurilor. Elementele de taxare luate in
calcul sunt cele in vigoare la data intocmirii actului constatator.
59. Distrugerea sau pierderea unor marfuri aflate in antrepozit vamal ca
urmare a unor cazuri fortuite sau de forta majora (incendiu, distrugeri
semnificative generate de circumstante imprevizibile) se asimileaza distrugerii
sub control vamal.
Antrepozitarul este obligat sa anunte cat mai curand posibil biroul vamal
atunci cand constata distrugerea sau pierderea unor marfuri aflate in
antrepozit si sa solicite acestuia efectuarea verificarilor si constatarilor ce
se impun. Eventualele probe (atestarea serviciilor de pompieri sau politie,
documente ale companiilor de asigurari etc.) sunt retinute la dosar.
60. Daca biroul vamal de control nu admite distrugerea sau pierderea
acestora, antrepozitarul este obligat sa solicite acordarea regimului vamal de
import si sa verifice corelarea acestui fapt cu iesirile din evidenta materiala
a antrepozitului.
Biroul vamal poate admite ca declaratiile vamale de import aferente acestor
situatii sa fie depuse in mod periodic, la intervale regulate de timp.
CAP. 12
Evidenta materiala a marfurilor aflate in antrepozitul vamal
Generalitati
61. In cazul antrepozitelor vamale private si al antrepozitului de tip A
evidenta materiala este organizata de catre titularul autorizatiei de
antrepozit.
Evidenta materiala este organizata in mod diferit pentru un antrepozit de
tip A si C, pe de o parte, si pentru antrepozitul de tip B, pe de alta parte.
Evidenta materiala are drept suport de date declaratiile vamale prin care
marfurile sunt declarate pentru intrarea/iesirea in/din antrepozit, actele
constatatoare intocmite, precum si fisele de stoc.
Evidenta materiala in antrepozitele de tip A si C
62. Gestionarii antrepozitelor de tip A si C raspund de organizarea
evidentei materiale privind marfurile, intr-o forma agreata de catre biroul
vamal.
Forma in care este organizata evidenta materiala poate fi adaptata la
organizarea interna a gestionarului (spre exemplu, la programul informatic
folosit).
Evidenta materiala tinuta de titularul autorizatiei de antrepozit in
scopuri comerciale sau logistice poate fi agreata de catre biroul vamal, daca
aceasta contine toate datele cerute si daca aceste date sunt ordonate in asa
fel incat sa poata fi exploatate de catre serviciile vamale.
Evidenta materiala in antrepozitul de tip B
63. In antrepozitele de tip B nu este obligatorie organizarea evidentei
materiale. Urmarirea miscarii marfurilor din antrepozit se face in mod direct,
prin analizarea cumulativa a declaratiilor vamale de antrepozitare (codul IM 7)
- exemplarul nr. 8 al declaratiei vamale.
Antrepozitarul inscrie pe acesta sau pe o fisa aferenta iesirile de marfuri
din antrepozit de asa maniera incat stocul nelichidat sa poata fi determinat
usor in orice moment.
In momentul in care marfurile ce fac obiectul unei declaratii vamale de
plasare sub regim vamal de antrepozit primesc o alta destinatie vamala, iar
regimul se inchide prin acea declaratie, utilizatorul antrepozitului o prezinta
biroului vamal cu prilejui verificarii lichidarii.
Rezultatul acestei verificari este certificat de biroul vamal pe
exemplarele nr. 6 si 8 ale declaratiei vamale.
Daca declaratia poate fi considerata inchisa, biroul de control restituie
exemplarul nr. 8 utilizatorului antrepozitului.
Evidenta materiala in antrepozitul de tip D
64. Intr-un antrepozit de tip D evidenta materiala este tinuta de catre
biroul vamal printr-un registru de evidenta a marfurilor la import, deschis de
biroul vamal special in acest scop.
Cantitatile inscrise pe declaratiile vamale de plasare sub regim vamal de
antrepozit si verificate de catre agentii vamali sunt incarcate in evidenta
materiala a antrepozitului si sunt descarcate cu cantitatile constatate de
agenti la iesirea din antrepozit.
Seful biroului vamal poate autoriza tinerea evidentei pe fise de magazie
sau prin intermediul unui program informatic.
Inscrierile din evidente nu sunt inchise dupa o operatiune de inventariere
a marfurilor, chiar si daca aceasta a dus la constatarea unei lipse sau a unui
excedent de marfuri. In aceste ultime doua tipuri de cazuri cantitatea de
marfuri constatata cu ocazia inventarierii este reportata intr-o noua evidenta,
iar agentul vamal insarcinat cu inventarierea completeaza o nota de receptie;
datele inscrise trebuie sa coincida cu nota de constatare a lipsurilor sau a
surplusului de marfuri.
Evidenta materiala se inchide pe data de 31 decembrie a fiecarui an
calendaristic.
Cantitatile de marfuri inscrise in evidenta si aflate in stocul
antrepozitului vamal se reporteaza in evidenta corespunzatoare noului an
calendaristic care urmeaza (prin debitarea evidentei vechi si creditarea
evidentei noi). Nota de receptie mentionata mai sus nu este modificata si este
pastrata ca atare in evidenta.
Seful biroului vamal poate stabili alta data de inchidere a evidentei si
deschiderea alteia noi, daca aceste operatiuni necesita un volum prea mare de
munca fata de personalul si conditiile disponibile.
Seful biroului vamal poate dispune pastrarea evidentei antrepozitului pe
baza unor inscrisuri curente, a unor elemente de identificare a marfurilor (de
exemplu: greutate, litraj, numar de piese etc.). In acest caz nu se intocmeste
nota de receptie.
Fisele de stoc
65. Fisele de stoc sunt utilizate pentru inregistrarea intrarilor si
iesirilor de marfuri in si din antrepozitul vamal, din ele putandu-se deduce
stocul scriptic existent la un moment dat.
Titularul autorizatiei de antrepozit vamal trebuie sa inscrie datele in
fisele de stoc, diferentiate conform urmatoarelor criterii:
a) pe titular de antrepozit vamal (doar pentru antrepozitul de tip A);
b) pe perioada de inchidere (an calendaristic sau an contabil);
c) pe fel, tip si calitate ale marfurilor;
d) pe originea marfurilor;
e) pe tara de provenienta, daca este cazul;
f) distinct, pentru marfurile obtinute in regim de perfectionare activa in
antrepozitul vamal;
g) distinct, pentru marfurile obtinute in regim de perfectionare pasiva in
antrepozitul vamal;
h) distinct, pentru marfurile de aceeasi origine si sosite din aceeasi
tara, dar care sunt facturate in devize diferite.
Modelul fisei de stoc este prezentat in anexa nr. 6.
Bilantul periodic al evidentei materiale
66. Evidenta materiala a antrepozitului vamal este inchisa o data pe an.
Aceasta nu impiedica dreptul titularului autorizatiei de antrepozit vamal
sa solicite biroului vamal inchiderea evidentei materiale la intervale de timp
mai mici sau dreptul biroului vamal de a impune acest fapt (prestabilit la
acordarea autorizatiei de antrepozit sau decizia ulterioara a sefului biroului
vamal).
Inchiderea evidentei materiale nu trebuie sa coincida cu sfarsitul unui an
calendaristic, ci cu inventarul stocului agentului economic.
67. In momentul prezentarii decontului de inchidere, biroul vamal poate
dispune efectuarea unui control general asupra miscarilor de stoc.
La completarea rubricilor specifice din declaratia vamala globala se tine
seama si de indeplinirea conditiei de concordanta cu iesirile de marfuri din
antrepozit si de inventarele efectuate in perioada supusa declararii.
68. La inchiderea evidentei materiale se vor face referiri in fisa de stoc.
Modelul acestei evidente este prezentat in anexa nr. 6.
Evidenta materiala este organizata in mod distinct pentru marfurile straine
si, dupa caz, pentru marfurile romanesti din antrepozit.
69. Daca drepturile de import aferente marfurilor obtinute in regim de
perfectionare activa in antrepozitul vamal figureaza pe fisele de stoc, o coloana
suplimentara corespunzatoare acestora este deschisa in evidenta materiala a
stocului.
70. Decontul de inchidere, precum si un exemplar al evidentei stocurilor se
remit biroului vamal cel tarziu la sfarsitul celei de-a doua saptamani care
urmeaza perioadei si sunt insotite de urmatoarele documente:
a) fisele de stoc;
b) declaratiile vamale corespunzatoare modificarilor stocului;
c) declaratiile vamale aferente marfurilor introduse in circuitul economic,
validate pe parcursul anului;
d) atunci cand este cazul, declaratiile vamale care stau la baza platii
taxelor si a drepturilor de import aferente lipsurilor, pierderilor si erorilor
(intocmite in vederea regularizarii acestora).
Utilizarea decontului de inchidere
71. Titularul autorizatiei de antrepozit vamal are obligatia de a indeplini
instructiunile biroului vamal privind regularizarea diferentelor constatate cu
ocazia controlului deconturilor.
72. Dupa regularizarea diferentelor constatate agentul vamal desemnat de
biroul vamal face urmatoarea mentiune pe decont:
"Constatat conformitatea
Continuare la decont de antrepozit vamal nr. ..........
Autorizatie de antrepozit vamal tip .......... nr. .........
Dat la .......... pe data de ...........
(numele, semnatura si stampila personala)"
73. Daca un dosar trebuie transmis pe cale ierarhica pentru decizie in
legatura cu neregularitatile constatate si cu aplicarea de contraventii,
aprobarea decontului nu poate avea loc decat dupa luarea la cunostinta a deciziei.
Dupa terminarea controlului biroul vamal anunta titularul autorizatiei de
antrepozit ca decontul este acceptat si ii remite acestuia evidentele fiselor
de stoc.
Celelalte documente referitoare la decont sunt pastrate de catre biroul
vamal.
Pastrarea evidentelor si a fiselor de stoc
74. Titularul autorizatiei de antrepozit vamal este obligat sa pastreze
evidentele si fisele de stoc timp de 5 ani de la data inchiderii decontului in
care figureaza si sa le prezinte autoritatilor vamale la simpla cerere a
acestora.
Decontul final
75. Decontul final se intocmeste numai in cazul revocarii autorizatiei de
antrepozit vamal.
Marfurile aflate in stocul rezultat dupa decontul final trebuie sa
primeasca o destinatie autorizata:
- in 30 de zile de la data revocarii autorizatiei, pentru antrepozitele de
tip A, C sau D;
- in termenul prevazut in decizia de revocare a autorizatiei, pentru
antrepozitul de tip B.
Inventarierea marfurilor din antrepozitul vamal
76. Biroul vamal este obligat sa inventarieze stocul de marfuri din
antrepozitul vamal cel putin o data intr-un an calendaristic.
Pe parcursul inventarului trebuie sa se tina seama de pierderile de marfuri
rezultate din cauze naturale, cum este uscarea sau evaporarea (daca acestea
sunt admise prin reglementarile legale in vigoare).
Aceste posibile pierderi nu pot in nici un caz acoperi scoaterile
frauduloase de marfuri din antrepozitul vamal.
77. In situatia in care se constata, cu ocazia inventarierii, marfuri care
lipsesc, pentru acestea se datoreaza taxele vamale si celelalte drepturi de
import.
In situatia in care se constata, cu ocazia inventarului, cantitati de
marfuri in plus, acestea sunt preluate pe noi declaratii de plasare a
marfurilor intr-un antrepozit de tip B in numele aceluiasi titular al
operatiunii.
Aceeasi procedura este aplicata atunci cand diferentele sunt constatate de
catre titularul operatiunii.
78. Agentul desemnat de biroul vamal pentru realizarea acestei operatiuni
ia decizia privind efectuarea unei inventarieri complete sau partiale.
79. Inventarierea presupune desfacerea coletelor si controlul sumar al
cantitatilor de marfuri, in functie de datele inscrise cu ocazia plasarii
marfurilor in antrepozitul vamal, in prezenta titularului operatiunii.
80. Atunci cand, cu ocazia inventarierii, agentii vamali constata diferente
semnificative intre marfurile aflate in stoc si cele declarate la plasarea in
regim vamal de antrepozit sau in cazul unei contestatii, inventarul este
efectuat intr-o maniera aprofundata si precisa. In aceste situatii este
obligatorie invitarea antrepozitarului sau a reprezentantului desemnat de
acesta.
81. Antrepozitarul poate solicita sefului biroului vamal efectuarea unui
inventar suplimentar al marfurilor, fara ca actiunea sa fie motivata de
prezumarea unor lipsuri sau neconcordante existente in evidenta.
82. Agentii vamali insarcinati cu inventarul intocmesc, in doua exemplare,
un proces-verbal de inventar, pe formularul al carui model este prevazut in
anexa nr. 4. Un exemplar este remis persoanei interesate, iar celalalt exemplar
este destinat biroului vamal pentru evidenta.
Daca stocul real de marfuri gasit cu ocazia inventarului difera de stocul
inscris in evidente pe baza documentelor de intrare si de iesire din
antrepozit, se procedeaza dupa cum urmeaza:
a) cand stocul real este mai mare decat cel scriptic, diferenta este
contabilizata ca intrare;
b) cand stocul real este mai mic decat cel scriptic, iar diferenta se datoreaza
unei cauze naturale, cantitatea de marfuri care lipseste se inregistreaza
intr-o coloana distincta din evidenta materiala a antrepozitului, rezervata
inscrisurilor de descarcare; agentul vamal insarcinat cu controlul trebuie sa
decida daca aceasta cantitate poate fi acceptata ca pierdere determinata de
cauze naturale; pentru marfurile la care prin lege se prevede o pierdere
maxima, pierderea poate fi luata in considerare in functie de procentajul maxim
admis;
c) cand stocul real este mai mic decat cel scriptic, iar agentul vamal
considera ca acest fapt nu poate fi circumscris unei cauze naturale, cantitatea
de marfuri care lipseste se inregistreaza ca iesire pentru import. Drepturile
de import se platesc de catre titularul regimului vamal, de gestionarul
depozitului sau de persoana juridica romana care are drept de dispozitie asupra
marfii.
CAP. 13
Dispozitii finale si tranzitorii
83. Antrepozitele de tip B, care au fost autorizate pana la data intrarii
in vigoare a prezentelor norme tehnice, trebuie sa asigure indeplinirea
conditiilor tehnice minime stipulate in anexa nr. 7, in termen de 90 de zile de
la data publicarii normelor in Monitorul Oficial al Romaniei.
84. Daca prevederile pct. 83 nu sunt indeplinite, autorizatiile in cauza
vor fi anulate.
85. Obtinerea unei noi autorizatii impune reluarea integrala a procesului
de autorizare a antrepozitului public de tip B.
ANEXA Nr. 1 (recto)
la normele tehnice
ROMANIA
DIRECTIA GENERALA A VAMILOR
Biroul vamal de control Utilizatorul antrepozitului vamal
CERERE DE EFECTUARE A OPERATIUNILOR UZUALE
Subsemnatul ................... solicit autorizarea de a putea proceda in
antrepozitul vamal la operatiunile descrise pentru marfurile mentionate mai
jos, evidentiate in fisa de magazie nr. ..... din ....., depuse in
................. si facand obiectul autorizatiei de antrepozit vamal nr.
...... .
Descrierea marfurilor: ....................................................
...............................................................................
...............................................................................
Numarul si marcile coletelor: .............................................
...............................................................................
Felul marfurilor ..........................................................
Operatiunile solicitate ...................................................
...............................................................................
(denumirea operatiunilor care vor fi efectuate)
Alaturat prezentam urmatoarele documente: .................................
...............................................................................
Declar ca eliberarea autorizatiei solicitate nu angajeaza in nici un fel
responsabilitatea autoritatii vamale.
..................., ............... 19....
(semnatura)
Eventualul acord al titularului de document, atunci cand nu este el
declarantul.
..................., ............... 19....
(semnatura)
ANEXA Nr. 1 (verso)
la normele tehnice
Autorizat in urmatoarele conditii: ............................
Eventuale remarci particulare .................................
Transmis spre aplicare ........................................
........................, ............... 19....
(seful biroului vamal)
Remarci referitoare la supravegherea operatiunilor. Constatari ale
agentului vamal:
........................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Rezultate*) ...............................................................
...............................................................................
Consemnat de seful biroului vamal dupa efectuarea operatiunilor. Eventuale
remarci particulare: ..........................................................
...............................................................................
...............................................................................
........................, ............... 19....
(seful biroului vamal)
------------
*) Eventualele remarci privind starea marfurilor dupa efectuarea
operatiunilor.
ANEXA Nr. 2
la normele tehnice
ROMANIA
DIRECTIA GENERALA A VAMILOR
APROBARE DE EFECTUARE A OPERATIUNILOR UZUALE
Biroul vamal Utilizatorul antrepozitului vamal
..................., ............... 19....
(semnatura)
Domnilor,
Obiectul: autorizarea permanenta a operatiunilor uzuale
Referitor la scrisoarea dumneavoastra nr. ...... din ............
Ca urmare a cererii anterioare vi se elibereaza o autorizatie de efectuare
a operatiunilor uzuale pentru marfurile descrise, in urmatoarele conditii:
Locul depozitului-magazia nr. .............................................
Felul marfurilor ..........................................................
...............................................................................
Operatiunile autorizate ...................................................
...............................................................................
Aceasta autorizatie permanenta va scuteste de obligatia de a depune de
fiecare data o cerere de efectuare a operatiunilor catre seful biroului vamal.
Autorizarea nu inlatura obligativitatea ca, in prealabil, sa avertizati
verbal agentul vamal desemnat, pentru a efectua supravegherea operatiunii.
Eventuale conditii particulare ............................................
...............................................................................
...............................................................................
Prezenta autorizatie este valabila pana la data de ....... .
Ea poate fi retrasa in caz de abuz sau in cazul in care aduce prejudicii
efectuarii serviciului vamal.
Orice eventuala cerere de reinnoire a prezentei autorizatii va trebui
depusa cel tarziu cu 15 zile inainte de data expirarii termenului.
Va rog sa primiti, domnilor, asigurarea intregii mele consideratiuni.
Seful biroului vamal,
.........................
(semnatura si stampila)
ANEXA Nr. 3
la normele tehnice
INSTRUCTIUNI
de completare a declaratiei vamale pentru transferul marfurilor dintr-un
antrepozit vamal in altul, fara incheierea regimului vamal de antrepozit
Declaratia vamala utilizata pentru transferul marfurilor dintr-un
antrepozit vamal in altul inainte de incheierea regimului vamal de antrepozit
se completeaza conform instructiunilor de mai jos.
Rubrica nr. 2 "Expeditor" - se indica numele si prenumele sau
motivatia sociala a titularului antrepozitului vamal de plecare si adresa
completa, urmata de scrisoarea care preceda numarul autorizatiei.
Rubrica nr. 3 "Formulare" - se indica numarul de ordine al
setului de documente din totalul documentelor utilizate.
Daca declaratia vamala nu face referire decat la marfuri incadrate la o
singura pozitie tarifara, nu se indica nimic in aceasta rubrica, dar se inscrie
cifra 1 in rubrica nr. 5.
Rubrica nr. 5 "Articole" - se indica numarul total de pozitii
tarifare corespondente marfurilor declarate, pe toate formularele declaratiei
vamale, in detaliu. Numarul de pozitii tarifare corespunde numarului de cazuri
in care rubrica "Descrierea marfurilor" se completeaza.
Rubrica nr. 8 "Destinatar" - se indica numele si prenumele sau
motivatia sociala a titularului antrepozitului vamal de destinatie si adresa
completa, precum si numarul de identificare a antrepozitului, urmat de
scrisoarea care preceda numarul autorizatiei.
Rubrica nr. 31 "Colete si descrierea marfurilor; marcaje si numere -
numar de containere - numar si natura" - se indica marcile, numerele,
numarul si natura containerelor sau in mod similar, in cazul marfurilor
neambalate, numarul acestor marfuri facand obiectul declaratiei, sau mentiunea
"in vrac", dupa caz.
Descrierea marfurilor cuprinde descrierea comerciala a acestora, continand
toate enunturile necesare pentru identificare. In cazul folosirii unui
container, in aceasta rubrica se indica si marcile de identificare.
Rubrica nr. 32 "Numarul articolului" - se indica numarul de
ordine al pozitiei tarifare in cauza, in raport cu numarul total de pozitii
tarifare declarate in declaratiile vamale in detaliu, astfel cum sunt definite
in rubrica nr. 5.
Rubrica nr. 38 "Greutate neta" - se indica greutatea neta,
exprimata in kilograme, a marfurilor descrise la rubrica nr. 31, corespunzand
greutatii proprii a marfurilor dezgolite de toate ambalajele proprii.
Rubrica nr. 44 "Mentiuni speciale - Documente produse, certificate si
autorizatii".
Rubrica nr. 54 "Locul, data, semnatura si numele declarantului sau ale
reprezentantului sau" - sub rezerva dispozitiilor particulare aplicabile
utilizarii unui sistem informatic, semnatura in original a titularului
antrepozitului mentionat in rubrica nr. 2, urmata de numele si prenumele sau,
trebuie sa figureze pe exemplarul care ramane la biroul vamal de plecare. Daca
persoana in cauza este o persoana juridica, semnatarul trebuie sa mentioneze si
calitatea sa.
In cazul in care marfurile sunt transferate dintr-un antrepozit de tip C in
alt antrepozit de tip C, se completeaza, in mod suplimentar, si urmatoarele
rubrici:
Rubrica nr. 33 "Codul marfurilor" - se indica pozitia tarifara
corespunzatoare articolului in cauza.
Rubrica nr. 46 "Valoare statistica" - se indica cuantumul valorii
in vama, exprimat in moneda nationala.
ANEXA Nr. 4
la normele tehnice
ROMANIA
DIRECTIA GENERALA A VAMILOR
Biroul vamal de control Utilizatorul antrepozitului vamal
Autorizatia nr. ...... din ..........
PROCES-VERBAL DE INVENTARIERE
Utilizatorul antrepozitului vamal ........................................
Sediul/domiciliul ........................................................
............ 19......, ora .....
Subsemnatii (1) ..........................................................
..............................................................................
............., insarcinati de dl (2) .........................................
sa inventariem marfurile inmagazinate in antrepozitul de tip (3) ............,
ne-am prezentat la depozitul situat in (4) ..................................,
unde i-am facut cunoscut dlui ................................................
motivul vizitei noastre si l-am invitat sa asiste la operatiunile noastre sau
sa fie reprezentat, la care acesta (5) .......................................
in ziua convenita, la ora ..........., si am constatat in prezenta si cu dl
(dna) .................................. cantitatile cuprinse in anexele la
prezentul proces-verbal.
Prezentul proces-verbal a fost intocmit in doua exemplare si cuprinde (6)
............. file.
L-am invitat pe dl (dna) ....................................... sa semneze
impreuna cu noi, ceea ce el (ea) a (7) .................................... si
i-am trimis o copie.
Incheiat la ..................., ............ 19.... .
(localitatea) (data)
......................
(semnatura)
NOTE:
(1) Numele, prenumele si calitatea agentilor vamali.
(2) seful biroului vamal.
(3) A - C.
(4) Adresa completa.
(5) S-a prezentat, nu s-a prezentat.
(6) Numarul filelor, inclusiv anexele la procesul-verbal.
(7) Acceptat sau refuzat.
ANEXA Nr. 5
la normele tehnice
_____________________________________________________________________________
| |
| ANTREPOZIT VAMAL DE TIP ......... |
| |
| Autorizatia nr. ............... |
| cu titular .................................... |
| |
| |
| Utilizatorul antrepozitului vamal ................................. |
| (se completeaza numai pentru antrepozitul de tip A) |
| |
| |
| SITUATIA STOCULUI DE REPORTAT |
| |
| Intocmit la data de ............... |
|_____________________________________________________________________________|
| Fisa | | | | | | | |
| de |Descrierea| Codul |Tara de| Tara de | | Pretul |Valoarea|
| stoc |marfurilor|marfurilor|origine|provenienta|Cantitatea|facturat|in vama |
|nr. ..| | | | | | | |
|______|__________|__________|_______|___________|__________|________|________|
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
|______|__________|__________|_______|___________|__________|________|________|
ANEXA Nr. 6
la normele tehnice
FISA DE STOC
Antrepozitarul .................
Fisa de stoc nr. ...............
Antrepozit de tip .............
Autorizatie nr. ...............
Perioada: de la ........... pana la ............
Titularul autorizatiei de antrepozit vamal
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
B1 - Nr. crt.
B2 - Cantitatea (U.M.)
B3 - Moneda Pretul facturat
B4 - Valoarea in vama
B5 - Documentul de intrare in antrepozit
C1 - Import
C2 - Plasare in alt regim vamal suspensiv
C3 - Iesire temporara din antrepozit
C4 - Retur in strainatate
C5 - Transfer in alt antrepozit
C6 - Reexport
C7 - Distrugere sub control vamal
___________________________________________________________________________
| (A) Descrierea marfurilor: | Tara de provenienta: |
|_______________________________________|___________________________________|
| Codul marfurilor: | Originea: |
|_______________________________________|___________________________________|
| (B) Intrari | (C) Iesiri | (D)| (E) |
| | |Stoc|Manipulari|
| | | |uzuale, |
| | | |scoateri |
| | | |temporare |
|________________________|__________________________________|____|__________|
| | | | | | | | | | | | | | |
| B1 | B2 | B3 | B4 | B5 | C1 | C2 | C3 | C4 | C5 | C6 | C7 | | |
| | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | |
|____|____|____|____|____|____|____|____|____|____|____|____|____|__________|
| | | |
| Stoc in perioada precedenta: | | |
| | | |
| Intrari noi: | | | |
| | Totalul primei perioade: | | |
| | Totalul celei de-a doua perioade: | | |
| | etc. | | |
|_______________|___________________________________________|____|__________|
ANEXA Nr. 7
la normele tehnice
CONDITII TEHNICE MINIME
ce trebuie indeplinite pentru autorizarea unui antrepozit public de tip B
Antrepozitul public de tip B trebuie sa fie amplasat si construit astfel
incat intreaga activitate sa se desfasoare in conditii optime.
Caile de acces in incinta trebuie sa fie organizate pe calea rutiera si, pe
cat posibil, si pe calea ferata.
Descarcarea marfurilor la intrare, precum si la incarcare pe mijloacele de
transport la iesire trebuie sa se faca mecanizat, pentru a se asigura un flux
optim al marfurilor in/din antrepozit.
Pentru o functionare optima a antrepozitului vamal trebuie respectati
urmatorii parametri tehnici:
- suprafata de depozitare a unei unitati: minimum 2.000 - 3.000 mp;
- volumul specific de depozitare: 6 - 7 mc/mp;
- caile de acces in interior: 15 - 20% din suprafata;
- iluminatul natural/artificial uniform: minimum 200 lucsi (6/8% din
suprafata acoperisului);
- accesul in interior sa fie usor si direct (atat cu mijloace de transport,
cat si cu mijloace de incarcat/descarcat cu platforme hidraulice de egalizare);
in acest scop, pe doua laturi opuse ale antrepozitului (cea pe care se
introduce marfa si cea prin care aceasta se expediaza) vor fi prevazute minimum
doua intrari prin care sa poata patrunde autocamioane (latime 4 m, inaltime 4,5
m);
- spatii de depozitare frigorifice si de congelare pentru marfuri
perisabile, de circa 10% din suprafata de depozitare; acestea vor fi
incalzite/racite astfel incat sa fie asigurata desfasurarea normala a
activitatii in orice anotimp (temperatura constanta iarna-vara: 15 - 22 grade
C);
- spatiile destinate birourilor vor fi incalzite/racite (climatizate) si
prevazute cu retea de computere pentru prelucrarea automata a datelor;
- se vor amenaja vestiare si grupuri sanitare pentru personal, conform
normelor legale;
- se vor asigura linii telefonice/fax intr-un numar suficient (o linie
interioara la un post de lucru);
- imprejmuirea antrepozitelor, supravegherea usoara a marfurilor, sisteme
antiefractie;
- pardoselile sa fie astfel construite incat sa se asigure usor si
permanent curatenia;
sa fie asigurata ventilatia naturala/artificiala a spatiului de
depozitare;
suprafata de parcare si de circulatie a autovehiculelor sa fie in raport
de 3/1 fata de suprafata de depozitare.