DECIZIE Nr. 32*) din 26 mai 1993
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 126 din 23 mai 1994
Miklos Fazakas - presedinte
Victor Dan Zlatescu - judecator
Ion Filipescu - judecator
Petru Duda - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent.
Pe rol solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art.
223 din Codul penal, invocata de inculpatul Lungu Gheorghe in dosarul nr. 6731/
1992 al Judecatoriei Tulcea.
Dezbaterile au avut loc in sedinta din 19 mai 1993. Concluziile partilor au
fost consemnate in incheierea din aceeasi data, pronuntarea fiind amanata
pentru astazi, 26 mai 1993.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin rechizitoriul Procuraturii Judetului Tulcea, Lungu Gheorghe a fost
trimis in judecata pentru savarsirea infractiunii de delapidare, fapta
incadrata in dispozitiile art. 223 alin. 3 din Codul penal.
S-a retinut ca inculpatul, detinind functia de conducator auto la Sectia de
drumuri nationale Tulcea, si-a insusit mai multe cantitati de nisip in scopul
valorificarii lor.
Judecatoria Tulcea, prin Incheierea din 11 ianuarie 1993, a sesizat Curtea
Constitutionala, exprimandu-si opinia in sensul ca intreg titlul referitor la
infractiuni contra avutului obstesc, prin tratamentul penal diferentiat fata de
celelalte infractiuni incriminate in Codul penal, este in contradictie cu legea
fundamentala in care nu se mai reglementeaza o diferentiere fata de avutul
privat, prin care, dimpotriva, proprietatea privata este garantata si aparata
la fel ca si avutul public.
In vederea solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate, au fost
solicitate, potrivit legii, puncte de vedere Senatului, Camerei Deputatilor si
Guvernului.
In punctul de vedere primit de la Guvern, se sustine ca, atat notiunea de
obstesc folosita in art. 145 din Codul penal, cat si categoria juridica de avut
obstesc nu sunt contrare Constitutiei, aceasta din urma categorie avand o sfera
mai larga decat conceptul de avut public in care se identifica doar bunurile
proprietatii publice.
Senatul si Camera Deputatilor nu au comunicat punctul lor de vedere.
In legatura cu competenta Curtii de a solutiona o exceptie de
neconstitutionalitate privind o lege care a fost adoptata inainte de intrarea
in vigoarea Constitutiei Romaniei din anul 1991, se retine, pe de o parte, ca,
potrivit art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, aceasta este singura in drept sa hotarasca
asupra competentei sale conform art. 144 din Constitutie, iar pe de alta parte
ca, potrivit art. 3 alin. (1) din aceeasi lege, competenta Curtii
Constitutionale nu poate fi contestata de nici o autoritate.
Desigur, aceasta competenta poate aparea numai atunci cand, potrivit art.
26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, raporturile juridice fie de drept
substantial, fie de drept procesual au fost stabilite dupa intrarea in vigoare
a Constitutiei, astfel cum este cazul in speta.
Potrivit principiului neretroactivitatii legii, Constitutia dispune numai
pentru viitor. In temeiul acestui principiu, prevederile art. 144 lit. c) din
Constitutie, conform carora Curtea Constitutionala hotaraste asupra exceptiilor
de neconstitutionalitate ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
neconstitutionalitatea legilor si a ordonantelor Guvernului, trebuie intelese
in sensul ca se refera numai la actele normative de acest fel, adoptate dupa
intrarea in vigoare a Constitutiei.
Astfel, s-ar putea considera ca nu poate fi sesizata Curtea cu privire la
neconstitutionalitatea unor prevederi cuprinse in acte normative adoptate
anterior, astfel cum este si Codul penal.
Nu mai putin insa, potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie, legile si
toate celelalte acte normative raman in vigoare in masura in care ele nu
contravin Constitutiei. Daca ele sunt contrare acesteia, concluzia logica este
ca ele au fost abrogate implicit, fapt intarit de altfel si de principiul ca
legea posterioara abroga pe cea care i-a precedat, daca este contrara.
Prin urmare, abrogarea dispozitiei legale anterioare Constitutiei, potrivit
art. 150 alin. (1) al acesteia, presupune neconformitatea sa cu Constitutia,
adica este rezultatul neconstitutionalitatii ei.
Desigur, instanta de drept comun are nu numai dreptul, dar si obligatia sa
stabileasca daca textul de lege, a carui aplicare urmeaza sa se faca, mai este
sau nu in vigoare. Aceasta implica faptul ca ea trebuie sa se pronunte asupra
imprejurarii daca textul in cauza a fost sau nu abrogat, explicit sau implicit.
Daca insa, ca in speta, exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata
si instanta de drept comun nu a statuat in acest sens, ea se desesizeaza sub
acest aspect, exceptia urmand, potrivit art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/
1992, sa fie trimisa spre solutionare Curtii Constitutionale, instanta urmand
sa-si exprime, in incheierea pe care o pronunta in acest scop, doar o simpla
opinie care nu se reflecta in cadrul interlocutoriu al acestei incheieri.
Rezulta asadar ca in situatia in care, desi nu a suspendat judecarea
cauzei, dar a sesizat prin incheiere Curtea Constitutionala, instanta de drept
comun nu ar putea sa judece in continuare, sub acest aspect, statuand ca legea
a fost sau nu abrogata implicit.
Sesizata cu o astfel de exceptie, Curtea Constitutionala nu poate refuza sa
o solutioneze, desi nu este vorba despre o lege adoptata dupa intrarea in
vigoare a Constitutiei, ci despre una care a fost abrogata implicit prin
aceasta, intrucat sunt in discutie raporturi juridice de drept substantial sau
procesual stabilite dupa intrarea in vigoare a Constitutiei. Este de retinut
ca, in aceasta din urma ipoteza, va trebui facut in prealabil un examen al
conformitatii legii atacate cu prevederile Constitutiei, pentru ca numai astfel
se poate stabili daca legea a fost sau nu abrogata implicit.
Potrivit dispozitiilor art. 3 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, text citat
mai sus, Curtea Constitutionala este singura in drept sa stabileasca, desigur
in conditiile legii, asupra competentei sale. Ea se considera competenta sa
solutioneze problema privitoare la abrogarea implicita prin Constitutie a unei
legi anterioare, in situatia in care a fost sesizata in mod legal asupra unei
exceptii de neconstitutionalitate, in conditiile precizate.
A proceda altfel ar insemna, pe de o parte, o prelungire inutila a
procesului, iar pe de alta parte, a se deroba de la o solutie care semnifica o
aplicare corecta a Constitutiei.
Cu privire la problema de fond, si anume daca prevederile art. 223 din
Codul penal au fost sau nu implicit abrogate potrivit art. 150 alin. (1) din
Constitutie, se retin urmatoarele:
Conceptul de avut obstesc urmeaza a fi raportat la formele proprietatii
consacrate si reglementate de Constitutie, pentru a constata daca intre acestea
exista ori nu concordanta si, deci, daca poate fi sau nu vorba de abrogarea
totala sau partiala a textelor din Codul penal care folosesc termenul de avut
obstesc.
In lumina art. 145 din Codul penal care se refera la "organizatiile de
stat, organizatiile obstesti sau orice organizatii care desfasoara o activitate
utila din punct de vedere social si care functioneaza potrivit legii",
termenul de avut obstesc a fost interpretat in practica juridica anterioara
extensiv, incluzand proprietatea de stat, cooperatista si a altor organizatii
obstesti, care s-au bucurat de un regim juridic de favoare, in comparatie cu
proprietatea care constituia avutul personal.
Art. 135 alin. (1) din Constitutie ocroteste proprietatea indiferent de
titularul ei. De asemenea, art. 41 alin. (1) din Constitutie garanteaza dreptul
de proprietate privata.
Proprietatea este publica sau privata, prevede art. 135 alin. (2) din
Constitutie, ceea ce inseamna ca altfel de forme de proprietate, care sa nu se
incadreze intr-una dintre acestea, nu pot exista.
Potrivit art. 135 alin (3) din Constitutie, proprietatea publica apartine
statului sau unitatilor administrativ-teritoriale, adica judetelor,
municipiilor, oraselor ori comunelor.
Pe cale de consecinta, dat fiind ca nu se defineste proprietatea privata,
rezulta ca proprietatea care nu este publica este privata.
Este de retinut, de asemenea, ca bunurile care sunt proprietate publica nu
au toate acelasi regim juridic. Intr-adevar, unele bunuri sunt exclusiv obiect
al proprietatii publice, dupa cum prevede art. 135 alin. (4) din Constitutie.
Acest text determina bunurile obiect exclusiv al proprietatii publice dupa doua
procedee, si anume: enumera asemenea bunuri sau prevede ca alte bunuri, obiect
exclusiv al proprietatii publice, sunt "stabilite de lege".
Din prima categorie fac parte urmatoarele bunuri: bogatiile de orice natura
ale subsolului, caile de comunicatie, spatiul aerian, apele cu potential
energetic valorificabil si cele ce pot fi folosite in interes public, plajele,
marea teritoriala, resursele naturale ale zonei economice si ale platoului
continental.
Din cea de-a doua categorie fac parte bunurile stabilite de alte legi decat
Constitutia.
Asemenea legi au aparut atat inainte de Constitutie, cat si dupa aceasta,
cum sunt Legea fondului funciar nr. 18/1991 si Legea nr. 56/1992 privind
frontiera de stat a Romaniei.
Este insa de observat ca aceste alte legi folosesc si ele doua metode de a
determina bunurile obiect exclusiv al proprietatii publice.
In primul rand, aceste alte legi enumera bunurile obiect exclusiv al
proprietatii publice, cum face art. 5 din Legea nr. 18/1991, cu privire la
terenuri, precum si art. 4 lit. a) alin. (2) din Legea nr. 56/1992, care se
refera la fisia de protectie a frontierei de stat, si art. 74 privind imobilele
in care functioneaza punctele pentru trecerea frontierei rutiere.
In al doilea rand, aceste alte legi precizeaza criteriul cu ajutorul caruia
se poate determina daca bunul este obiect exclusiv al proprietatii publice.
Astfel, art. 5 alin. 1 din Legea nr. 18/1991 se refera la terenurile
"care, prin natura lor, sunt de uz sau de interes public", iar art. 4
ultimul alineat din aceeasi lege se refera la terenurile "afectate unei
utilitati publice".
Prin urmare, natura bunurilor ori destinarea lor unei utilitati publice
constituie criterii pentru determinarea bunurilor obiect exclusiv al
proprietatii publice.
In felul acesta, legiuitorul are posibilitatea de a extinde ori de a
restrange sfera bunurilor care sunt obiect exclusiv al proprietatii publice,
fie prin enumerarea bunurilor, fie prin stabilirea destinatiei lor "unei
utilitati publice".
De asemenea, organul de stat competent sa stabileasca destinatia corecta a
unor bunuri, deci un alt organ decat cel legislativ, are posibilitatea, in
acest fel, sa determine cuprinderea bunurilor respective in categoria celor ce
formeaza obiectul exclusiv al proprietatii publice.
Bunurile care sunt obiect exclusiv al proprietatii publice fac parte din
domeniul public, dupa cum prevede, de exemplu, art. 4 si 5 din Legea nr. 18/
1991 ori art. 4 lit. a) alin. (2) si art. 74 din Legea nr. 56/1992.
Dat fiind ca unele bunuri sunt obiect exclusiv al proprietatii publice,
rezulta ca ele sunt inalienabile si imprescriptibile atat extinctiv, cat si
achizitiv, dupa cum prevede, de altfel, si art. 1844 din Codul civil. In acest
sens, art. 135 alin. (5) din Constitutie dispune ca bunurile proprietate
publica sunt inalienabile si ca ele, in conditiile legii, pot fi date in
administrare regiilor autonome ori institutiilor publice sau pot fi
concesionate ori inchiriate.
Potrivit Constitutiei, toate bunurile, cu exceptia celor prevazute de art.
135 alin. (4), pot fi sau obiect al proprietatii publice, sau al proprietatii
private.
Bunurile care nu sunt obiect exclusiv al proprietatii publice sunt
alienabile si prescriptibile. Prin urmare, bunurile care fac parte din
patrimoniul regiilor autonome ori al societatilor comerciale cu capital de
stat, in masura in care nu se incadreaza in categoria de mai sus fiind date in
administrare, concesionate ori inchiriate acestora, apartin proprietatii
private.
De altfel, potrivit art. 5 si art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15/1990,
regiile autonome si societatile comerciale cu capital de stat sunt proprietare
asupra bunurilor ce fac parte din patrimoniul lor, afara daca - dupa cum s-a
aratat - au intrat in acest patrimoniu cu un alt titlu juridic.
In cadrul societatilor comerciale cu capital de stat, apartin statului ori
unitatilor administrativ-teritoriale actiunile sau partile sociale, dar
bunurile acestor societati constituie proprietatea lor, dupa cum prevede Legea
nr. 15/1990.
In aceste conditii, bunurile proprietatea regiilor autonome si societatilor
comerciale cu capital de stat nu constituie obiect exclusiv al proprietatii
publice.
Tot astfel, bunurile ce apartin organizatiilor cooperatiste ori altor
organizatii obstesti sunt proprietate privata.
Potrivit art. 41 alin. (2) din Constitutie, proprietatea privata este
ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular.
Acest text trebuie interpretat in sensul ca se refera la ocrotirea in mod
egal a proprietatii apartinand persoanelor fizice ori persoanelor juridice de
drept privat, precum si la ocrotirea bunurilor ce formeaza obiectul
proprietatii private a statului.
Rezulta ca statul sau unitatile administrativ-teritoriale nu pot beneficia,
cat priveste bunurile ce nu formeaza obiectul exclusiv al proprietatii publice,
de o aparare juridica diferita de cea a persoanelor fizice sau a persoanelor
juridice de drept privat.
Fata de cele ce preced, se constata ca termenul de avut obstesc, care el
insusi a devenit necorespunzator, nu mai poate cuprinde decat bunurile ce
formeaza obiectul exclusiv al proprietatii publice. Pe cale de consecinta,
textele din Codul penal care folosesc termenul de avut obstesc sunt abrogate partial,
ramanand a fi aplicate numai bunurilor care formeaza obiectul exclusiv al
proprietatii publice si aceasta numai de la data punerii in aplicare a
Constitutiei, astfel cum rezulta din art. 150 alin. (1).
In speta, cele aratate trebuie aplicate si in cazul art. 223 din Codul
penal.
Revine astfel instantelor ordinare sa faca o corecta aplicare a legii,
incadrind faptele fie potrivit textelor care se refera la infractiunile contra
bunurilor ce formeaza obiectul exclusiv al proprietatii publice, fie potrivit
celor care se refera la bunurile ce fac obiectul proprietatii private.
Ca urmare, exceptia ridicata de Lungu Gheorghe va fi admisa, constatindu-se
ca art. 223 din Codul penal a fost abrogat partial potrivit art. 150 alin. (1)
din Constitutie, el urmand a fi aplicat numai cu privire la bunurile prevazute
de art. 135 alin. (4) din Constitutie, care formeaza obiectul exclusiv al
proprietatii publice.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 13 lit. A.c.) si art. 25
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia ridicata de inculpatul Lungu Gheorghe, cu care Curtea
Constitutionala a fost sesizata prin Incheierea din 11 ianuarie 1993 a
Judecatoriei Tulcea.
Constata ca art. 223 din Codul penal a fost abrogat partial potrivit art.
150 alin. (1) din Constitutie si, in consecinta, acesta urmeaza a se aplica
numai cu privire la bunurile prevazute de art. 135 alin. (4) din Constitutie,
bunuri ce formeaza obiectul exclusiv al proprietatii publice.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica astazi, 26 mai 1993.
PRESEDINTE,
Miklos Fazakas
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
*) Ramasa definitiva prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 14 din 8
martie 1994