DECIZIE Nr. 38 din 7 iulie 1993
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 176 din 26 iulie 1993
Vasile Gionea - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Antonie Iorgovan - judecator
Ioan Muraru - judecator
Alexandru Grigorie - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea recursurilor declarate de Procuratura Generala
impotriva deciziilor Curtii nr. 9, nr. 10, nr. 11, nr. 12, nr. 13, nr. 16, nr.
17 si nr. 18/1993 prin care s-au admis exceptiile de neconstitutionalitate
vizand dispozitiile art. 223, art. 224 si art. 229 din Codul penal.
Dezbaterile au avut loc in sedinta din 24 iunie 1993, in prezenta
recurentului Procuratura Generala si a intimatilor, si au fost consemnate in
incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a
delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 7 iulie 1993.
La termenul din 24 iunie 1993, Curtea a pus in discutie, din oficiu,
necesitatea conexarii recursurilor declarate impotriva deciziilor nr. 9, nr.
10, nr. 11, nr. 12, nr. 13, nr. 16, nr. 17 si nr. 18/1993, pronuntate in
dosarele nr. 42C, nr. 49C, nr. 57C, nr. 58C, nr. 63C, nr. 70C, nr. 75C/1992 si
nr. 1C/1993, avand in vedere ca dispozitiile legale atacate ca
neconstitutionale si motivele de recurs sunt identice. Fata de concluziile
favorabile ale recurentului si ale intimatilor, pentru o mai buna administrare
a justitiei, Curtea a dispus conexarea, urmand a se pronunta asupra tuturor
recursurilor prin decizia de fata.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, retine urmatoarele:
Cat priveste dosarul nr. 42C/1992, in timpul dezbaterilor ce au avut loc in
fata Tribunalului Judetean Constanta, in cauza ce formeaza obiectul dosarului
nr. 1394/1992 al acestei instante, inculpatul Popescu Ioan a ridicat, la
termenul de judecata din 12 august 1992, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 145 si 148 din Codul penal si a solicitat sesizarea Curtii
Constitutionale. Instanta a amanat pronuntarea la data de 13 august 1992, iar
prin incheierea din aceeasi data a sesizat Curtea Constitutionala, facand
referire la infractiunea de delapidare, prevazuta de art. 223 din Codul penal.
In motivarea incheierii se arata, in esenta, ca fata de dispozitiile art. 135
din Constitutie care consacra doar doua forme de proprietate, si anume cea
publica si cea privata, precum si in raport cu dispozitiile art. 41 din
Constitutie care prevede ca proprietatea privata este ocrotita in mod egal,
indiferent de titularul ei, normele de drept care reglementau pana la 22
decembrie 1989 protectia penala a "avutului obstesc" au ramas fara obiect,
deoarece acest avut nu mai exista din punct de vedere juridic. De asemenea, se
invoca art. 150 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia "Legile si
toate celelalte acte normative raman in vigoare, in masura in care ele nu
contravin prezentei Constitutii".
Cat priveste dosarul nr. 49C/1992, inculpata Bechir Magbulea a invocat la
termenul de judecata din data de 16 septembrie 1992, in cauza ce formeaza
obiectul dosarului nr. 1077/1992 al Judecatoriei Medgidia, exceptia de
neconstitutionalitate a "dispozitiilor legale din Codul penal referitoare
la asimilarea avutului obstesc in avut public", instanta de judecata
amanand pronuntarea la data de 23 septembrie 1993. Prin incheierea de la
aceasta data Judecatoria Medgidia a sesizat Curtea Constitutionala facand referire
la dispozitiile art. 145 din Codul penal. Instanta si-a exprimat opinia in
sensul ca notiunea de avut obstesc contravine dispozitiilor art. 135 din
Constitutie, care prevad ca proprietatea este publica sau privata.
Cat priveste dosarul nr. 57C/1992, prin Incheierea din 22 octombrie 1992,
pronuntata in dosarul nr. 730/1992 aflat pe rolul Tribunalului Judetean Tulcea,
instanta a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate
a prevederilor art. 224 din Codul penal, invocata de inculpatul Dusa Nicolae pe
motiv ca, Constitutia reglementeaza un alt regim juridic al proprietatii decat
cel avut in vedere de Codul penal. Instanta si-a exprimat opinia in sensul ca,
fata de prevederile art. 145 din Codul penal, notiunea de avut public nu este
sinonima cu aceea de proprietate de stat sau proprietate publica. Astfel,
notiunea juridica de domeniu public nu contravine, ci este cu totul altceva
decat notiunea specifica dreptului penal, in actuala redactare a Codului penal,
decat cea de avut public.
Cat priveste dosarul nr. 58C/1992, Curtea a fost sesizata de catre
Tribunalul Judetean Tulcea, prin Incheierea din 27 octombrie 1992, pronuntata
in dosarul nr. 672/1992, cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 224 din Codul penal, invocata de inculpatii Burlacelu Gheorghe, Misea
Dumitru si Danila Mihai, cu motivarea ca acestea contravin prevederilor art.
135 alin. (2) si (4) din Constitutie si sunt abrogate prin art. 150 alin. (1)
din Constitutie. Exprimandu-si opinia, Tribunalul Judetean Tulcea a aratat ca
aplicarea in cauza a prevederilor art. 224 din Codul penal este o problema de
interpretare a legii, inclusiv in raport cu prevederile constitutionale, iar nu
de constitutionalitate sau de neconstitutionalitate a ei.
Cat priveste dosarul nr. 63C/1992, Tribunalul Municipiului Bucuresti -
Sectia I penala, prin Incheierea din 29 octombrie 1992, pronuntata in dosarul
nr. 2103/1992, a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 145 si a titlului IV din Codul
penal, invocata de catre inculpatii Georgescu Teodor, Bulbuc Aurora Melania si
Bulbuc Cristian Anton, pe motiv ca sunt incalcate prevederile art. 135 si art.
41 din Constitutie. Exprimandu-si opinia, Tribunalul Municipiului Bucuresti -
Sectia I penala a aratat ca exceptia nu este intemeiata, in cauza fiind
prezenta unui conflict al legilor in timp, a carui solutionare revine
instantelor judecatoresti.
Cat priveste dosarul nr. 70C/1992, prin Incheierea din 19 noiembrie 1992,
pronuntata in dosarul nr. 4321/1992, Judecatoria Tulcea a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 224 alin. 1 din
Codul penal, invocata de inculpatii Marcu Dan, Ivanciu Viorel, Miliu Gheorghe,
Balanuta Ion, Spanoaie Dumitru si Gheorghe Mihai, pe motiv ca titlu IV din
Codul penal, care vizeaza infractiunile contra avutului obstesc, priveste, dupa
adoptarea Constitutiei, numai avutul public, nu si societatile comerciale cu
capital de stat, ale caror bunuri constituie proprietate privata. Instanta nu
s-a pronuntat asupra faptului daca art. 224 din Codul penal contravine sau nu
actualei Constitutii.
Cat priveste dosarul nr. 75C/1992, prin Incheierea din 3 decembrie 1992,
pronuntata in dosarul nr. 4782/1991, Judecatoria Tulcea a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 223 alin. 1, art.
289 si art. 291 din Codul penal, invocata de inculpata Ionescu Angela, pe motiv
ca titlul IV din Codul penal care priveste infractiuni contra avutului obstesc
a devenit ineficient, dispozitiile sale fiind caduce. Instanta, exprimandu-si
opinia, a aratat ca intr-adevar dispozitiile art. 223 din Codul penal care se
refera la avutul obstesc au devenit desuete, ele contravenind prevederilor
Constitutiei care consacra doar doua forme de proprietate: publica si privata.
In privinta art. 289 si art. 291 din Codul penal instanta nu si-a exprimat
opinia.
Cat priveste dosarul nr. 1C/1993, prin Incheierea din 15 decembrie 1992,
pronuntata in dosarul nr. 6393/1992, Judecatoria Tulcea a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 223 si art. 249
alin. 1 din Codul penal, invocata de inculpatul Baban Nelu, pe motiv ca
notiunea de avut obstesc definita de art. 145 din Codul penal a disparut si nu se
justifica existenta unor norme de drept penal care sa sanctioneze mai sever
infractiunile contra patrimoniului unor societati comerciale cu capital de
stat. Judecatoria Tulcea si-a exprimat opinia in sensul necesitatii controlului
de constitutionalitate de catre Curtea Constitutionala.
In vederea solutionarii exceptiilor de neconstitutionalitate cu care a fost
sesizata, Curtea, in baza art. 24 din Legea nr. 47/1992, a solicitat puncte de
vedere Camerei Deputatilor, Senatului si Guvernului, iar in baza art. 12 din
regulamentul Curtii, au fost solicitate puncte de vedere si Ministerului
Justitiei, Procuraturii Generale, Ministerului de Interne si Inspectoratului
General al Politiei.
Exceptand Camera Deputatilor si Senatul Romaniei, celelalte autoritati si
institutii au comunicat punctul lor de vedere.
In punctele de vedere ale Guvernului, Ministerului Justitiei, Procuraturii
Generale si Inspectoratului General al Politiei se considera, in esenta, ca
dispozitiile Codului penal referitoare la avutul obstesc sunt constitutionale
si deci exceptiile sunt neintemeiate.
Ministerul de Interne exprima un alt punct de vedere, si anume ca denumirea
titlului IV din Codul penal trebuie modificata in sensul de infractiuni contra
proprietatii publice, deoarece termenul de avut obstesc trebuie inteles in sens
de avut public.
Punctul de vedere al Guvernului contesta competenta Curtii Constitutionale,
considerandu-se ca este o problema de interpretare ce revine instantelor
judecatoresti.
Prin deciziile nr. 9, nr. 10, nr. 11, nr. 12, nr. 13, nr. 16, nr. 17 si nr.
18/1993, Curtea a admis exceptiile invocate si a constatat ca art. 223, art.
224 si art. 229 din Codul penal au fost abrogate partial conform art. 150 alin.
(1) din Constitutie, astfel incat art. 223, art. 224 si art. 229 din Codul
penal urmeaza sa se aplice numai cu privire la bunurile prevazute de art. 135
alin. (4) din Constitutie, ce formeaza obiectul exclusiv al proprietatii
publice.
Pentru a pronunta aceasta solutie, Curtea s-a considerat competenta,
intemeindu-se pe dispozitiile art. 150 alin. (1) din Constitutie si pe art. 3
si art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, iar pe fond a apreciat ca in
prezent conceptul de avut obstesc urmeaza a fi raportat la formele proprietatii
consacrate si reglementate de Constitutie, pentru a constata daca intre acestea
exista ori nu concordanta si deci, daca poate fi sau nu vorba de abrogarea
totala ori partiala a textelor din Codul penal care folosesc termenul de avut
obstesc. Cum art. 135 alin. (2) din Constitutie prevede ca proprietatea este
publica si privata, iar art. 135 alin. (3) stabileste ca proprietatea publica
apartine statului sau unitatilor administrativ-teritoriale si in alin. (4) se
mentioneaza bunurile ce formeaza obiectul exclusiv al proprietatii publice, se
trage concluzia ca proprietatea care nu este publica este privata, iar termenul
de avut obstesc nu mai poate cuprinde decat bunurile prevazute de art. 135
alin. (4) din Constitutie, care formeaza obiectul exclusiv al proprietatii
publice.
Impotriva deciziilor nr. 9, nr. 10, nr. 11, nr. 12, nr. 13, nr. 16, nr. 17
si nr. 18/1993 Procuratura Generala a declarat recurs.
Motivele de recurs invocate vizeaza doua aspecte, care, in esenta, sunt
urmatoarele:
1. Curtea Constitutionala nu era competenta sa se pronunte in aceste cauze,
deoarece este vorba de o lege anterioara Constitutiei din 1991, or exceptia de
neconstitutionalitate se poate ridica numai in privinta legilor adoptate
ulterior intrarii in vigoare a acesteia. Fiind vorba de un conflict de legi in
timp, in sensul art. 150 alin. (1) din Constitutie, competenta solutionarii
exceptiei revenea instantelor de judecata.
2. Pe fond, se apreciaza ca prevederile din Codul penal referitoare la
avutul obstesc nu sunt neconstitutionale si nici nu au fost abrogate de
Constitutie, deoarece notiunea de avut din Codul penal are un continut si o
sfera mult mai larga decat notiunea de proprietate, fiind asimilata cu cea de
patrimoniu din dreptul civil, cuprinzand toate drepturile reale, toate
drepturile cu caracter patrimonial si toate obligatiile privind entitati care
sunt susceptibile de a fi evaluate economic. De altfel, infractiunile din Codul
penal nu sunt denumite infractiuni contra proprietatii, ci infractiuni contra
avutului, asemanator Codului din 1936 care se referea la infractiuni contra
patrimoniului. Codul penal actual nu contravine Constitutiei deoarece nu neaga
existenta celor doua tipuri de proprietate (publica si privata) si nici nu
prevede alte forme de proprietate decat cele mentionate in Constitutie.
In vederea solutionarii recursurilor, Curtea a solicitat si punctul de
vedere al Catedrei de drept penal de la Facultatea de Drept din Bucuresti, care
a aratat ca dispozitiile din titlul IV nu sunt abrogate nici explicit, nici
implicit si ele trebuie sa-si gaseasca aplicarea in toate cazurile de fapte
incriminate ca infractiuni contra avutului obstesc, asa cum este caracterizat
acest avut in art. 145 din Codul penal, ca avut apartinand entitatilor acolo
mentionate, entitati recunoscute de Constitutie, deoarece nu forma proprietatii
intereseaza in caracterizarea unor bunuri ca apartinand avutului obstesc si
nici chiar proprietatea insasi asupra acestora.
Se mai apreciaza ca art. 145 din Codul penal trebuie interpretat in litera
si spiritul sau, tinandu-se seama de continutul social-politic nou, pe care l-a
dobandit in prezent aceasta dispozitie legala, astfel incat ar constitui avut
obstesc avutul regiilor autonome, al societatilor comerciale cu capital
integral sau partial de stat, ca si al societatilor mixte.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere exprimate de autoritatile
prevazute de lege si de institutiile solicitate de Curte, deciziile atacate,
motivele de recurs, rapoartele intocmite de judecatorii raportori, concluziile
recurentului si ale intimatilor prezentate in sedinta publica din 24 iunie
1993, precum si dispozitiile legale atacate ca neconstitutionale in corelatie
cu Constitutia si cu Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele in legatura cu
recursurile declarate:
Primul motiv de recurs, care vizeaza necompetenta Curtii Constitutionale de
a se pronunta asupra exceptiilor invocate, urmeaza sa fie inlaturat ca
nefondat. Este adevarat ca dispozitiile atacate ca neconstitutionale sunt
anterioare Constitutiei si in legatura cu ele se pune problema abrogarii, in
temeiul art. 150 alin. (1) din Constitutie, dar aceasta virtute abrogativa a
Constitutiei nu se impune prin ea insasi. Ea presupune confruntarea dintre
Constitutie si dispozitia legala anterioara, pentru a face aplicarea
principiului "lex posterior derogat priori" si a asigura suprematia
Constitutiei asupra actelor inferioare. Iar aceasta confruntare nu reprezinta
altceva decat o forma a controlului de constitutionalitate. Desigur, fiind
vorba si de o problema a aplicarii legii in timp, aceasta forma a controlului
de constitutionalitate, si numai ea, este si la indemana organelor care aplica
legea, inclusiv a instantelor judecatoresti. Este o solutie care se regaseste in
practica Curtii. Daca insa instanta judecatoreasca nu constata abrogarea, nici
chiar in incheierea de sesizare a Curtii, inseamna ca dispozitia legala
anterioara Constitutiei este considerata valabila si exista interesul de a
declansa controlul de constitutionalitate in fata Curtii. Faptul ca in materia
avutului obstesc au existat si instante care, mai mult sau mai putin explicit,
au lasat sa se inteleaga ca dispozitiile din Codul penal referitoare la aceasta
materie au fost abrogate, nu este de natura sa atraga necompetenta Curtii, din
moment ce instantele respective au sesizat Curtea, singura care poate asigura,
prin deciziile sale obligatorii, o jurisprudenta unitara in materia controlului
constitutionalitatii legilor.
Competenta Curtii de a se pronunta asupra legilor anterioare Constitutiei
rezulta, fara echivoc, si din dispozitiile art. 26 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, potrivit carora constatarea neconstitutionalitatii are efecte numai
asupra raporturilor juridice stabilite dupa intrarea in vigoare a Constitutiei.
Dispozitia legala are in vedere exclusiv legi anterioare Constitutiei,
intrucat, pentru legile adoptate sub imperiul ei, este fara sens, din moment ce
in mod necesar orice raport juridic reglementat de o asemenea lege este
posterior Constitutiei. In interpretarea data de recurent, aceasta dispozitie
legala nu si-ar mai gasi aplicare, ceea ce desigur nu poate fi acceptat.
In sfarsit, este de retinut si faptul ca, in conformitate cu art. 3 din
Legea nr. 47/1992, competenta Curtii Constitutionale nu poate fi contestata de
nici o autoritate publica, ea fiind singura in drept sa hotarasca asupra
competentei sale, potrivit art. 144 din Constitutie.
Nici cel de-al doilea motiv de recurs, care considera ca prevederile din
Codul penal referitoare la avutul obstesc nu sunt neconstitutionale si nici nu
au fost abrogate de Constitutia din 1991, nu este fondat. Justificarea in
sensul ca termenul avut folosit in legislatia penala are acelasi inteles ca si
termenul patrimoniu folosit in dreptul civil nu poate fi retinuta, deoarece
prin avut se intelege, in general, averea unei persoane fizice sau juridice,
deci elemente de activ, pe cand notiunea de patrimoniu este definita ca fiind
totalitatea drepturilor si obligatiilor care au valoare economica, apartinand
unei persoane, deci cuprinde atat activul, cat si pasivul titularului.
Este adevarat insa, astfel cum se sustine si in motivele de recurs, ca
notiunea de avut obstesc are alt continut decat cel de proprietate, in avutul
subiectului pasiv al infractiunii fiind posibil sa existe si bunuri ce nu
constituie proprietatea sa, ci le detine cu alt titlu - inchiriere, depozit,
amanet, gaj cu deposedare etc. -, dar aceasta nu este de natura sa justifice
constitutionalitatea dispozitiilor atacate, cata vreme art. 41 alin. (2) din
Constitutie prevede ca proprietatea privata este in mod egal ocrotita,
indiferent de titular, iar sensul penal al conceptului de avut obstesc nu
asigura pentru proprietatea privata a subiectelor enumerate in art. 145 din
Codul penal o protectie penala egala cu cea acordata proprietatii private a
altor persoane juridice si a persoanelor fizice, ci, dimpotriva, confera, prin
represiunea mai aspra, o protectie penala mai mare. Datorita dispozitiei
inscrise in art. 41 alin. (2) din Constitutie, care ocroteste proprietatea
privata in mod egal, indiferent de titular, nu este relevanta legislatia penala
antebelica, invocata de catre recurent, deoarece ea a fost elaborata pe baza
Constitutiei din anul 1923, care nu continea o astfel de prevedere, ci stabilea
in art. 21 alin. (1) ca toti factorii productiunii se bucura de o egala
ocrotire".
In sfarsit, nici argumentul adus prin recurs, in sensul ca termenul obstesc
este utilizat in Codul penal si in alte conotatii, cum ar fi interes obstesc,
nu poate fi retinut. Notiunile de obstesc sau interes obstesc, luate ca atare,
nu sunt in contradictie cu Constitutia si deci dispozitiile legale care le
utilizeaza nu pot fi considerate abrogate, dar in masura in care termenul
obstesc se alatura celui de avut si prin aceasta se creeaza o diferenta de
protectie penala intre diferitii titulari ai proprietatii private, apare
contradictia cu art. 41 alin. (2) din Constitutie si deci trebuie trasa
consecinta corespunzatoare.
Desi motivele formulate de recurent sunt nefondate, recursul urmeaza a fi
admis, pentru considerentele ce urmeaza.
Deciziile atacate cu recurs dupa ce retin corect ca, fata de dispozitiile
art. 41 alin. (2) din Constitutie, termenul de avut obstesc a devenit
necorespunzator, deoarece pentru toti titularii proprietatii private trebuie
asigurata o protectie penala egala, apreciaza ca acest termen nu mai poate
cuprinde decat bunurile ce formeaza obiectul exclusiv al proprietatii publice
si, in consecinta, textele din Codul penal care folosesc termenul de avut
obstesc sunt abrogate partial, urmand sa fie aplicate numai bunurilor
mentionate mai sus si aceasta de la data punerii in aplicare a Constitutiei.
Interpretarea din deciziile atacate, in sensul ca prin avut obstesc se
inteleg numai bunurile ce formeaza obiect exclusiv al proprietatii publice nu
poate fi primita, deoarece nu exista nici un temei legal pentru o asemenea
solutie. Singura restrictie de ordin constitutional este aceea ca in
considerarea valorii sociale aparate de legea penala si a periculozitatii
infractiunii nu se poate face o deosebire de tratament intre titularii
dreptului de proprietate privata care, potrivit art. 41 alin. (2) din
Constitutie, trebuie ocrotiti in mod egal de lege. Dispozitia constitutionala din
art. 135 alin. (5) care consacra caracterul inalienabil al bunurilor
proprietate publica nu are decat semnificatia de a interzice instrainarea lor
si deci nu poate justifica interpretarea data in deciziile atacate. Pe de alta
parte, deciziile atacate nu au avut in vedere faptul ca art. 139 alin. (1) din
Constitutie se refera la modul "de formare, de administrare si de
intrebuintare a resurselor financiare ale statului si ale sectorului
public" astfel incat este total nejustificata restrangerea sferei notiunii
de avut obstesc numai la bunurile ce constituie obiectul exclusiv al
proprietatii publice, fiind de la sine inteles ca notiunea de sector public
cuprinde si alte elemente decat cele care formeaza obiectul proprietatii
publice.
Daca dupa intrarea in vigoare a Constitutiei din anul 1991 nu se mai poate
retine intelesul ce se dadea notiunii de avut obstesc, fiind contrar
prevederilor art. 41 alin. (2) din Constitutie, dar nu exista nici temei legal
pentru a identifica avutul obstesc cu proprietatea publica, inseamna ca
dispozitiile legale din Codul penal referitoare la avutul obstesc si atacate in
fata Curtii sunt neconstitutionale si, ca atare, in intregime abrogate si este
necesara interventia legiuitorului. Aceasta cu atat mai mult cu cat prin solutia
adoptata prin deciziile atacate, de abrogare partiala a unor dispozitii din
Codul penal, se ajunge la extrapolarea represiunii penale stabilite in timpul
dictaturii comuniste pentru proprietatea personala sau particulara (in alt
inteles decat cel consacrat prin Constitutia din 1991) si in cazul proprietatii
asupra capitalului privat. Protectia penala a acestuia, indiferent de titular,
are o alta semnificatie decat cea a proprietatii persoanelor fizice asupra
bunurilor destinate consumului individual, intrucat capitalul asigura
valorificarea muncii sociale in scop de profit. Deci, cu respectarea
dispozitiilor art. 41 alin. (2) din Constitutie si avand in vedere si alte
criterii ce tin de valoarea sociala proteguita si de gradul de periculozitate
sociala a faptei, Parlamentul se poate opri la alte solutii decat cea retinuta
in deciziile atacate, Curtea neputand afecta dreptul legiuitorului de a decide
cu privire la viitoarea reglementare. Este, altfel spus, o problema de politica
legislativa penala, care excede competenta Curtii Constitutionale.
Constatand ca dispozitiile legale din Codul penal atacate in fata Curtii
sunt neconstitutionale, deoarece contravin dispozitiilor art. 41 alin. (2) din
Constitutie, Curtea urmeaza sa stabileasca un termen rezonabil, de la
implinirea caruia sa intre in vigoare decizia sa, astfel incat Parlamentul, in
calitate de unica autoritate legiuitoare a tarii, sa-si poata exercita, in
acest interval, prerogativele sale constitutionale in reglementarea politicii
penale a statului, potrivit prevederilor Constitutiei.
Este de necontestat ca Romania se afla intr-o perioada de tranzitie,
inclusiv sub aspectul procesului legislativ. Daca elaborarea Constitutiei a
fost un obiectiv prioritar, nu mai putin in actuala etapa se impune
reelaborarea legislatiei in baza noii Constitutii, proces care, obiectiv,
presupune o anumita perioada de timp. Asa se explica de ce Curtea
Constitutionala, fiind chemata sa garanteze suprematia Constitutiei, pe calea
controlului de constitutionalitate, poate recurge la un apel catre Parlament,
supunandu-i atentiei necesitatea de a edicta noi norme sau de a le modifica pe
cele existente, in spiritul Constitutiei, fara ca prin aceasta sa-si asume
prerogativele sale, deoarece Curtea nu stabileste continutul noii reglementari,
ci hotaraste numai de ce o dispozitie legala este neconstitutionala, cum este
cazul de fata, cand ea a retinut ca dispozitiile legale atacate contravin art.
41 alin. (2) din Constitutie. Parlamentul este indreptatit deci sa adopte o reglementare
corespunzatoare in materie, in functie de obiectul social aparat de legea
penala si de periculozitatea faptei, fiind evident tinut de necesitatea -
stabilita prin Constitutie - de a asigura ocrotirea proprietatii private in mod
egal, indiferent de titular. In stabilirea termenului pus la dispozitia
Parlamentului pentru modificarea dispozitiilor legale atacate in fata Curtii,
precum si, eventual, a altor prevederi din legislatia penala, daca se va socoti
necesar, si avand in vedere ca in cadrul exceptiei de neconstitutionalitate
Curtea nu se poate pronunta decat asupra textelor invocate de parti sau de
instantele judecatoresti, Curtea urmeaza sa tina seama de faptul ca s-au scurs
aproape 2 ani de la intrarea in vigoare a Constitutiei, de durata vacantei
parlamentare si a sesiunilor parlamentare care urmeaza, precum si de frecventa
litigiilor in care se aplica dispozitiile legale atacate. In acest context,
Curtea, in calitate de garant al suprematiei Constitutiei, semnaleaza din nou
Parlamentului necesitatea de a adopta cat mai urgent legea organica pentru
infiintarea, organizarea si functionarea Consiliului Legislativ, prevazuta de
art. 79 alin. (2) din Constitutie, astfel incat acesta sa-si poata indeplini
misiunea stabilita de art. 150 alin. (2) din Constitutie si care urmareste ca
intreaga legislatie sa fie adaptata la exigentele Constitutiei.
Curtea, constatand ca dispozitiile legale atacate sunt neconstitutionale si
fixand un termen in care Parlamentul sa le poata modifica, stabileste, in acelasi
timp, ca efectele deciziei sale, respectiv abrogarea acelor dispozitii legale,
sa se produca numai dupa expirarea acestui termen in cazul in care intre timp
nu s-a adoptat o noua reglementare. Pana la acel moment dispozitiile legale din
Codul penal atacate si stabilite de Curte ca neconstitutionale urmeaza, totusi,
sa fie aplicate, deoarece nu este de admis ca prin aplicarea imediata a
deciziei Curtii sa se creeze un deficit de reglementare sau o situatie si mai
putin conciliabila cu Constitutia decat situatia existenta. Este, fara
discutie, necesar ca proprietatea privata sa fie ocrotita in mod egal,
indiferent de titular, dar pe plan penal trecerea automata, mecanica, de la
regimul anterior de ocrotire a avutului obstesc la regimul - de asemenea anterior
- al ocrotirii avutului personal, in conditiile in care regimul comunist
acordase foarte putina atentie protectiei acestuia din urma, ar produce
societatii prejudicii mai mari, in sensul incurajarii fenomenului infractional,
din moment ce nu exista o concordanta intre periculozitatea infractiunilor
savarsite si sanctiunile aplicabile. Este de notorietate faptul ca dupa
decembrie 1989 a sporit numarul infractiunilor privind avutul obstesc, capatand
amploare fenomenul de scurgere a valorilor din proprietatea regiilor autonome
si societatilor comerciale cu capital de stat catre societatile comerciale ale
unor persoane fizice, precum si fenomenul de coruptie. Aceste fenomene sunt
condamnate de toate fortele politice, indiferent de orientare, ca si de cetateni,
astfel incat solutia adoptata de Curte trebuie sa contribuie la stoparea, iar
nu la incurajarea lor. Cu toate acestea, solutia Curtii nu-si gaseste
justificare numai in oportunitate, ci se intemeiaza pe dispozitiile legale care
stabilesc scopul Curtii Constitutionale de a garanta suprematia Constitutiei.
Este insa vorba de ansamblul constitutional si nu numai de o anumita norma,
privita izolat, rupta din acest ansamblu. Constitutia formeaza un tot, este un
ansamblu coerent de norme si de aceea preeminenta ei nu poate urmari crearea
unor perturbatii sau a unui deficit de reglementare care pot afecta alte norme
constitutionale. Controlul de constitutionalitate nu este un scop in sine, ci
el trebuie sa permita stabilirea si inlaturarea incalcarilor Constitutiei in
scopul de a asigura cel mai bine realizarea imperativelor constitutionale.
Astfel, sanctiunea neconstitutionalitatii trebuie sa se integreze in procesul
continuu de realizare si optimizare a fortei normative a Constitutiei.
Abrogarea imediata nu se poate erija in sanctiunea unica a
neconstitutionalitatii unei norme anterioare Constitutiei, pentru a asigura de
indata normativitatea maximala a singurei norme constitutionale incalcate,
respectiv art. 41 alin. (2). Ea nu poate duce la consecinte standard, nediferentiate,
de neconstitutionalitate, fara a tine seama de natura viciului de
neconstitutionalitate si de alte exigente ale Constitutiei. Din aceasta
perspectiva, diferitele consideratii referitoare la dispozitiile legale
examinate nu constituie simple consideratii de oportunitate, ci au o dimensiune
juridica, integrandu-se in elementele de continut ale sanctiunii de
neconstitutionalitate.
Cat priveste stabilirea unei date pentru producerea efectelor deciziei
Curtii, este de retinut ca, potrivit art. 145 alin. (2) din Constitutie,
deciziile Curtii Constitutionale sunt obligatorii si au putere numai pentru
viitor. Din moment ce, pe de o parte, textul constitutional se refera la
deciziile Curtii, fara a distinge in functie de continutul lor si deci fara a
exclude deciziile prin care se constata abrogarea, solutie specifica de
solutionare a conflictului de constitutionalitate in cazul legilor anterioare
Constitutiei, iar, pe de alta parte, dispune ca deciziile au efect pentru
viitor, interzicand astfel numai efectele retroactive, Curtea se considera
indreptatita sa stabileasca de cand anume, in viitor, se vor produce aceste
efecte, pentru a evita eludarea competentei constitutionale a autoritatii
legiuitoare.
Daca, in termenul acordat, Parlamentul nu procedeaza la modificarea
dispozitiilor legale stabilite ca neconstitutionale, abrogarea acestora se
produce la data stabilita in decizie, cu toate consecintele ce decurg de aici,
inclusiv efectele negative ce s-a incercat sa fie evitate in interesul societatii
si al statului de drept, dar raspunderea politica asupra acestora cade in
sarcina autoritatilor care, potrivit Constitutiei, au competenta de a declansa
si desfasura procedura legislativa.
O asemenea solutie nu lezeaza drepturile cetatenilor, deoarece, potrivit
art. 26 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, in procesele penale, decizia
definitiva prin care se constata neconstitutionalitatea unei dispozitii legale
constituie temei pentru rejudecarea cauzelor in care condamnarea s-a pronuntat
pe baza prevederii legale declarate ca neconstitutionala. Pe de alta parte,
art. 15 alin. (2) din Constitutie excepteaza de la principiul
neretroactivitatii legea penala mai favorabila. Asa fiind, dupa modificarea
dispozitiilor legale de catre Parlament sau la data prevazuta in decizie pentru
producerea efectelor sale, cei interesati pot solicita, dupa caz, aplicarea
dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutie, coroborate cu prevederile art.
13-15 din Codul penal, sau a dispozitiilor art. 23 alin. (2) din Legea nr.
47/1992.
Curtea constata ca in dosarul nr. 75C/1992 s-a invocat in mod expres
exceptia de neconstitutionalitate si cu privire la dispozitiile art. 289 si 291
din Codul penal, iar in dosarul nr. 1C/1993, si cu privire la art. 249 alin. 1
din Codul penal, din moment ce incheierea de sesizare face referire la
"exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor legale pentru care
inculpatul a fost trimis in judecata". Deciziile nr. 17/1993 si nr.
18/1993 nu se pronunta cu privire la aceste dispozitii legale, iar recursurile
declarate de Procuratura Generala impotriva lor nu au avut in vedere acest
aspect. Instanta de recurs apreciaza ca trebuie sa se pronunte si asupra
acestor dispozitii legale deoarece, potrivit art. 26 alin. 1 din regulamentul
Curtii, o data sesizata, Curtea procedeaza la examinarea constitutionalitatii,
nefiind aplicabile dispozitiile referitoare la suspendarea, intreruperea sau
stingerea procesului.
In ce priveste art. 289 si art. 291 din Codul penal, referitoare la falsul
intelectual si, respectiv, uzul de fals, Curtea constata ca ele nu contravin
dispozitiilor constitutionale referitoare la proprietatea publica si privata,
cu deosebire art. 41 alin. (2), si nici altor dispozitii din Constitutie,
astfel incat exceptia de neconstitutionalitate invocata cu privire la aceste
dispozitii legale urmeaza sa fie respinsa ca nefondata.
Cu referire la art. 249 alin. 1 din Codul penal, este de observat ca intre
ipotezele avute in vedere de text se afla si aceea care se refera la faptul ca
s-a cauzat "o paguba avutului obstesc", astfel incat, cu privire la
acest aspect, pentru motivele aratate in prezenta decizie, exceptia de
neconstitutionalitate este intemeiata si urmeaza sa fie admisa.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 41 alin. (2), art. 144 lit. c),
art. 145 alin. (2) si art. 150 alin. (1) din Constitutie, precum si al art. 1,
art. 3, art. 13 alin. (1) lit. A) c), art. 25 si art. 26 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA,
cu majoritate de voturi,
In numele legii
DECIDE:
Admite in parte recursurile declarate impotriva deciziilor nr. 9/1993, nr.
10/1993, nr. 11/1993, nr. 12/1993, nr. 13/1993, nr. 16/1993, nr. 17/1993 si nr.
18/1993 pronuntate de aceasta Curte si le modifica dupa cum urmeaza:
1. Admite exceptiile de neconstitutionalitate invocate de:
- Popescu Ion, in dosarul nr. 1394/1992, aflat pe rolul Tribunalului
Judetean Constanta, cu privire la art. 223 din Codul penal;
- Bechir Magbulea, in dosarul nr. 1077/1992, aflat pe rolul Judecatoriei
Medgidia, cu privire la art. 223 din Codul penal;
- Dusa Nicolae, in dosarul nr. 730/1992, aflat pe rolul Tribunalului
Judetean Tulcea, cu privire la art. 224 din Codul penal;
- Burlacelu Gheorghe, Misea Dumitru si Danila Mihai, in dosarul nr. 672/1992,
aflat pe rolul Tribunalului Judetean Tulcea, cu privire la art. 224 din Codul
penal;
- Georgescu Teodor, Bulbuc Aurora Melania si Bulbuc Cristian Anton, in
dosarul nr. 2103/1992, aflat pe rolul Tribunalului Municipiului Bucuresti,
Sectia I penala, cu privire la art. 229 din Codul penal;
- Marcu Dan, Gheorghe Mihai, Ivanciu Viorel, Miliu Gheorghe, Balanuta Ion
si Spanoaie Dumitru, in dosarul nr. 4321/1992, aflat pe rolul Judecatoriei
Tulcea, cu privire la art. 224 din Codul penal;
- Ionescu Angela, in dosarul nr. 4782/1991, aflat pe rolul Judecatoriei
Tulcea, cu privire la art. 223 din Codul penal;
- Baban Nelu, in dosarul nr. 6393/1992, aflat pe rolul Judecatoriei Tulcea,
cu privire la art. 223 din Codul penal si la art. 249 alin. 1 din acelasi cod,
dar in cazul acestui din urma text numai pentru dispozitia care vizeaza paguba
adusa avutului obstesc.
2. Se stabileste termenul de 30 noiembrie 1993 pentru a da Parlamentului
posibilitatea modificarii dispozitiilor din Codul penal mentionate la pct. 1,
care contravin prevederilor art. 41 alin. (2) din Constitutie.
3. In cazul in care, pana la termenul stabilit la pct. 2, nu se adopta
modificarile dispozitiilor din Codul penal mentionate la pct. 1, incepand cu 1
decembrie 1993 urmeaza sa-si produca efectele abrogarea acestora.
4. Pana la adoptarea modificarilor de catre Parlament, dar nu dupa data de
30 noiembrie 1993, dispozitiile legale prevazute la pct. 1 urmeaza sa se
aplice.
5. Se respinge ca nefondata exceptia de neconstitutionalitate invocata de
Ionescu Angela, in dosarul nr. 4782/1991, aflat pe rolul Judecatoriei Tulcea,
cu privire la art. 289 si art. 291 din Codul penal.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica la 7 iulie 1993.
Decizia se comunica Camerei Deputatilor, Senatului si Guvernului si se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. dr. VASILE GIONEA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
OPINIE SEPARATA
I. Constitutia Romaniei, intrata in vigoare la 8 decembrie 1991, a declarat
statul roman ca stat democratic, de drept si social. Ea a incorporat si
exprimat o viziune noua, clara si reformatoare privind democratia si drepturile
omului, o viziune fundamentata pe justitie. Receptarea corecta a noii viziuni
constitutionale cere timp, ea implica nu numai lectura Constitutiei, ci
patrunderea sensurilor si dimensiunilor valorilor ocrotite. Aceasta presupune
eforturi, iar dificultatea eforturilor explica neintelegerea, uneori, a
noutatilor consacrate de catre Constitutie, cum ar fi accesul liber la
Justitie, abolirea pedepsei cu moartea, garantarea si ocrotirea proprietatii
private, indiferent de titular, dreptul persoanei de a dispune de ea insasi.
Aceasta noua viziune, aceste noi idei consacrate prin dispozitiile
constitutionale trebuie sa-si gaseasca aplicabilitatea la adevaratele
dimensiuni juridice si umane, chiar daca, de asemenea firesc, temporar sau
incidental, ele pot declansa nedumeriri, critici, reactii de respingere.
Reforma este profunda si uneori poate fi receptata si inteleasa diferit.
Orice renuntare la aceasta reforma constitutionala poate face inutil pasul
inainte. Implementarea noilor reguli constitutionale poate crea aparenta unor
cai gresite, ineficiente, pentru ca rutina, conservatorismul, solutiile
simpliste creeaza aparenta eficientei, utilitatii, rezolvarilor corecte. Se mai
crede inca in efectul miraculos al pedepselor dure, primitive, in rolul decisiv
al acestora in indreptarea lucrurilor.
Constitutia impune insa o viziune a dreptatii si umanismului, de inlaturare
a masurilor represive exagerate, primitive si antiumane, pe care istoria le-a
calificat ca ineficiente, ca rupand echilibrul intre cetateni si autoritati.
Este in afara oricaror indoieli ca valorile politice, economice, sociale si
umane trebuie protejate si juridic, ca actiunile contrare lor trebuie
sanctionate, dar pastrarea, dezvoltarea si protejarea acestor valori trebuie sa
fie, mai intai si decisiv, rezultatul unor eforturi complexe si nu al unei
politici penale represive, exagerate si discriminatorii.
Detasarea de trecutul totalitar, primitiv si represiv, deseori sicanatoriu,
nu se poate realiza prin mentinerea, fara examinarea critica, a unor institutii
juridice care pot crea aparenta unor institutii pur tehnice.
Trebuie gasite si impuse solutii de perspectiva, durabile, cu
aplicabilitate indelungata. Daca avem in vedere aceasta viziune, darea unei
solutii temeinice si legale in urma judecarii recursului formulat de catre
Ministerul Public trebuie sa aiba ca punct de plecare numai Constitutia
Romaniei, in continutul si trasaturile ce rezulta din litera si spiritul dispozitiilor
sale.
II. In dosarele nr. 42C/1993, 49C/1993, 57C/1992, 58C/1992, 63C/1992,
1C/1993, 70C/1992, 75C/1992, Procuratura Generala a declarat recurs impotriva
deciziilor pronuntate de catre Curtea Constitutionala. Motivele de recurs
invocate de catre Procuratura Generala sunt doua, unul privind competenta
Curtii Constitutionale si altul privind solutia ca atare. In legatura cu primul
motiv, se argumenteaza ca rezolvarea unei asemenea probleme nu este de
competenta Curtii Constitutionale pentru ca: exceptia de neconstitutionalitate
a legii se poate ridica numai in privinta legilor adoptate ulterior intrarii in
vigoare a Constitutiei; de fapt, suntem in prezenta unui conflict de legi in
timp; abrogarea unei legi in temeiul art. 150 alin. (1) din Constitutie nu
poate fi confundata cu neconstitutionalitatea legii; competenta solutionarii
unei asemenea spete revine instantelor judecatoresti. Cat priveste cel de-al
doilea motiv de recurs, invocat in subsidiar, el se argumenteaza prin:
structura Codului penal; gradul de pericol social sporit al infractiunilor
impotriva avutului obstesc; faptul ca legea vorbeste de infractiuni contra
avutului si nu contra proprietatii; faptul ca termenul avut folosit in
terminologia legii penale are acelasi inteles ca si termenul patrimoniu folosit
in dreptul civil; faptul ca notiunea de avut din Codul penal are un continut si
o sfera mult mai larga decat notiunea de proprietate, iar victima unei astfel
de infractiuni nu este tinuta sa dovedeasca dreptul de proprietate ori alt drept
asupra bunului care a facut obiectul material al infractiunii. Dupa ce se
explica intelesul dat de legea penala expresiei avut obstesc se conchide ca
infractiunile din Codul penal nu sunt denumite infractiuni contra proprietatii,
ci infractiuni contra avutului, notiunea de avut fiind folosita in sensul larg
de patrimoniu. Se arata, de asemenea, ca pedepsele mai severe pentru
infractiunile contra avutului obstesc sunt o problema de politica penala.
Solicitand admiterea recursului, Procuratura Generala considera ca
prevederile Codului penal referitoare la infractiunile contra avutului obstesc
nu sunt neconstitutionale.
Examinarea motivelor de recurs, a dosarelor si deciziilor date permite
cateva constatari:
a) judecarea cauzelor de catre Curtea Constitutionala s-a facut cu
respectarea dispozitiilor constitutionale si legale in materie;
b) deciziile au fost motivate prin analizarea aspectelor juridice rezultand
din piesele dosarelor;
c) recursurile s-au introdus in termenul legal si sunt motivate;
d) motivele invocate in recursurile Procuraturii Generale s-au regasit, in
mare parte ad litteram, si in punctul de vedere depus de catre aceasta
autoritate in cursul judecatii in completul de 3 judecatori. Ca atare, toate
aceste motive au fost examinate si discutate in sedintele de judecata, iar
deciziile date cuprind si referirile, precum si raspunsurile la aceste motive.
De altfel, unele motive sunt identice cu cele cuprinse in nota Guvernului
Romaniei, depusa la dosar. Bineinteles, in motivarea deciziilor s-au avut in
vedere si opiniile instantelor judecatoresti exprimate in incheierile prin care
s-a sesizat Curtea.
III. Examinand recursurile, constatam ca ambele motive sunt neintemeiate,
urmand a fi respinse ca atare.
Referitor la primul motiv de recurs, constatam ca motivarile si partea din
dispozitivul Deciziei Curtii Constitutionale din 7 iulie 1993 sunt intemeiate
si legale. In mod corect, completele de judecata ale Curtii Constitutionale ca
instante de fond au retinut ca, potrivit art. 3 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, Curtea este singura in drept sa hotarasca asupra competentei sale.
Art. 150 din Constitutie prevede ca legile si celelalte acte normative
raman in vigoare in masura in care ele nu contravin Constitutiei. Asadar, toate
celelalte dispozitii legale care contravin Constitutiei trebuie considerate
abrogate.
Imprejurarea ca prin art. 150 alin. (2) se da in competenta Consiliului
Legislativ ca in termen de 12 luni de la intrarea in vigoare a legii sale de
organizare sa examineze conformitatea legislatiei cu Constitutia si sa faca
propuneri corespunzatoare Guvernului sau Parlamentului nu trebuie inteleasa in
sensul restrangerii competentei instantelor judecatoresti de a constata chiar
ele abrogarea unor dispozitii din legi sau din alte acte normative.
Sarcina data Consiliului Legislativ porneste de la ideea ca, intr-o
perioada de timp cat mai scurta, toti cetatenii sa stie care din legile
anterioare Constitutiei au mai ramas in vigoare.
A admite parerea ca numai Consiliul Legislativ ar avea competenta sa indice
legile care trebuie abrogate sau modificate ar insemna sa se ia de la
instantele de judecata una din competentele lor principale de a constata daca
un text de lege, pe care trebuie sa-l aplice, mai este in vigoare, a fost
modificat sau abrogat, ceea ce este de neconceput, atata vreme cat nici un text
din Constitutie nu prevede acest lucru.
Mai trebuie adaugat si faptul ca nici pana in prezent Consiliul Legislativ
nu a fost infiintat si organizat. Activitatea instantelor nu poate fi oprita,
fiind de notorietate faptul ca in fiecare proces acestea au obligatia, in
primul rand, sa-si verifice competenta. Instantele vor proceda la solutionarea
cauzei numai dupa ce, in prealabil, au stabilit ca, potrivit legii, sunt
competente sa faca acest lucru si ca legile invocate in cauza sunt in vigoare.
IV. Curtea Constitutionala, ca instanta de fond, a constatat ca instantele
au trimis spre solutionare exceptii de neconstitutionalitate ridicate de parti,
fara a se pronunta daca textele art. 223 si 224 din Codul penal, care pedepsesc
delapidarea si furtul din avutul obstesc, mai sunt sau nu in vigoare.
Prin urmare, in mod corect, Curtea Constitutionala, ca instanta de fond,
s-a declarat competenta sa solutioneze si aceasta problema, pronuntandu-se si
asupra abrogarii partiale a art. 223 si 224 din Codul penal.
V. Cel de-al doilea motiv de recurs ridica insa multe probleme dificile.
Pentru pronuntarea unei decizii in legatura cu acest motiv trebuie examinate
dimensiunile si implicatiile categoriei avut obstesc cu care opereaza Codul
penal in vigoare. Trebuie observat in ce masura aceste dimensiuni si implicatii
se mai inscriu in coordonatele juridice ale Constitutiei actuale.
Aceasta mare problema, dificila si delicata, este la baza viziunilor si
optiunilor diferite exprimate in aceste procese.
Examinarea acestor aspecte juridice va evidentia motivatia opiniei separate
pe care am exprimat-o.
1. Cat priveste categoria avut obstesc, ea nu s-a confundat si nici nu
poate fi confundata cu proprietatea. Prin ea insasi, aceasta categorie nu are
nimic neconstitutional, desi ea nu mai este nominalizata prin Constitutie.
Atitudinea de respingere a acestei categorii se explica prin sensurile si mai
ales implicatiile ce i s-au conferit prin legi. Ea a fost asimilata in
constiinta oamenilor cu toate celelalte categorii si notiuni care au desfiintat
proprietatea privata, libertatea individuala, care erau indreptate impotriva
oamenilor. Obstescul ramane ca terminologie, el semnifica, in context, un
interes general (vezi si art. 41 din Constitutie) al societatii, tine de binele
comun.
Obstescul este mult mai vechi decat socialismul, este o categorie
universala, nepolitica, semnificativa, expresiva.
Ca atare, nu expresia avut obstesc ridica probleme in ce priveste
tratamentul penal, ci sfera acestuia si deci dimensiunile si limitele
raspunderii penale.
In legatura cu acest aspect, trebuie sa se observe ca regimul sanctiunilor
este prevazut de un cod penal elaborat sub un regim constitutional care nu
recunostea (nu numai ca nu garanta) proprietatea privata. Formele de
proprietate erau: proprietatea socialista (de stat si cooperatista),
proprietatea personala si mica proprietate individuala. De aceea, Codul penal,
prin art. 1, stabilea ca "Legea penala apara impotriva infractiunilor,
Republica Socialista Romania, suveranitatea, independenta si unitatea statului,
proprietatea socialista, persoana si drepturile acesteia, precum si intreaga
ordine de drept".
Deci Codul penal nu-si propunea sa apere o forma de proprietate care nici
nu exista constitutional.
Intr-o interpretare juridica riguroasa se poate constata ca proprietatea
privata, la dimensiunile sale juridice reale, a fost reconstruita prin Constitutia
actuala.
De aceea, rezolvarea problemelor juridice trebuie realizata prin raportare
la aceasta Constitutie.
Daca notiunea de avut obstesc ramane constitutionala, nu este mai putin
adevarat ca proprietatea privata (in noua sa constructie juridica) este egal
ocrotita de lege, indiferent de titular [art. 41 alin. (2)], si ca orice
extindere a categoriei avut obstesc la proprietatea privata, daca este de
natura sa contravina acestei dispozitii, este neconstitutionala.
Gradul de extindere a categoriei avut obstesc nu este numai o simpla
problema de politica penala, ci de constitutionalitate, daca aceasta extindere
creeaza un regim juridic ce contravine dispozitiilor art. 41 din Constitutie.
Mentinerea aceluiasi regim juridic, a aceluiasi tratament penal, nu se
fondeaza nici pe Constitutie, nici pe statul de drept, ci numai pe
oportunitate.
2. Cat priveste oportunitatea, aceasta este o categorie si o realitate a
momentului, in timp ce statul de drept este o permanenta, este o constanta ce
trebuie sa orienteze justitia.
Justitia se fundamenteaza pe statul de drept, nu pe oportunitate. Fara a
refuza categoric interventia si implicatia oportunitatii, ea trebuie cantonata
numai in sfera legalitatii. Justitia se infaptuieste in numele legii (art. 123
din Constitutie). Daca legea incorporeaza si oportunitatea, firesc justitia o
va apara. Dar nu judecatorii sunt cei chemati sa faca legile sau sa stabileasca
oportunitatea.
Oportunitatea introduce subiectivismul, deseori bunul plac, arbitrariul
(fiecare o recepteaza diferit), daca nu este exprimata prin lege. Iar o
justitie care se indeparteaza de lege, se indeparteaza chiar de justitie.
Conceptul de oportunitate, concept elastic, alunecos, interpretabil, este cauza
multor incalcari ale statului de drept.
3. In ce priveste proprietatea, este in afara oricarei alte interpretari ca
dispozitiile constitutionale actuale consacra doua forme de proprietate si
anume proprietatea publica si proprietatea privata.
Proprietatea publica, potrivit art. 135 alin. (3) din Constitutie, apartine
statului sau unitatilor administrativ-teritoriale.
In alin. (4) din acest articol sunt nominalizate bunurile care fac obiectul
exclusiv al proprietatii publice, cu precizarea ca si alte bunuri stabilite de
lege pot intra in aceasta categorie.
Ca atare, cu exceptia bunurilor de la art. 135 alin. (4) si a celor din
legile care le declara proprietate publica, celelalte constituie proprietate
privata.
Proprietate privata au atat statul, cat si cetatenii, precum si persoanele
juridice, ca de pilda societatile comerciale.
Caracteristic proprietatii publice este faptul ca este inalienabila; in
conditiile legii, bunurile proprietate publica pot fi date in administrarea
regiilor autonome, institutiilor publice sau pot fi concesionate ori
inchiriate.
Potrivit art. 41 alin. (2) din Constitutie, proprietatea privata este
ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular, adica fara deosebire de
faptul daca proprietarul este statul, societatea comerciala sau cetateanul.
S-a discutat foarte mult in legatura cu determinarea continutului
notiunilor: proprietate, patrimoniu, avut, iar Procuratura Generala, in
recursul sau, conchide ca trebuie aplicate in continuare prevederile art. 145
din Codul penal, care definesc avutul obstesc astfel: "Prin termenul
obstesc se intelege tot ce intereseaza organizatiile de stat, organizatiile
obstesti sau orice organizatii care desfasoara o activitate utila din punct de
vedere social si care functioneaza potrivit legii".
Este de observat ca notiunea de avut obstesc inglobeaza activitatile nu
numai ale organizatiilor de stat, ci chiar ale celor care desfasoara o
activitate utila din punct de vedere social. Au fost inglobate aici pana si
asociatiile de locatari si absolut toate asociatiile si societatile, cu
motivarea ca desfasoara o activitate utila si pe plan social.
Fata de prevederile art. 41 si 135 din Constitutie, art. 145 din Codul
penal nu mai poate fi aplicat decat restrictiv si anume, numai cu privire la
proprietatea publica.
Trebuie subliniat ca in fostele unitati economice de stat (industriale si
comerciale), statul nu are nici macar o proprietate privata, astfel incat,
toate discutiile referitoare la avere, proprietate, patrimoniu si avut sunt
lipsite de sens.
Prin Legea nr. 15/1990 s-au reorganizat unitatile economice de stat sub
forma de regii autonome si societati comerciale.
Art. 5 din aceasta lege prevede in mod expres ca "Regia autonoma este
proprietara bunurilor din patrimoniul sau. In exercitarea dreptului de
proprietate, regia autonoma poseda, foloseste si dispune in mod autonom de
bunurile pe care le are in patrimoniu... in vederea realizarii scopului pentru
care a fost constituita. Instrainarea bunurilor imobile apartinand regiei autonome
sau incheierea de tranzactii cu o valoare de peste 10 mil. lei se face cu
aprobarea ministrului de resort".
Toate bunurile care au apartinut unei intreprinderi de stat devenita regie
autonoma formeaza proprietatea regiei autonome, careia, in calitate de
proprietar, i se recunosc cele trei atribute principale: posesia, folosinta,
dispozitia, adica posibilitatea de instrainare.
Fiind vorba de o regie autonoma, instrainarea bunurilor imobiliare ori a
tranzactiilor de mare valoare (de peste 10 mil. lei) trebuie facuta cu
aprobarea ministrului de resort.
Art. 20 din aceeasi lege prevede ca "bunurile din patrimoniul
societatii comerciale sunt proprietatea acesteia".
Prin urmare, si societatea comerciala are dreptul de a instraina bunurile
sale mobiliare si imobiliare fara a avea nevoie de autorizatie din partea
vreunui alt minister sau altei autoritati.
Ce este deci statul in regiile autonome si societatile comerciale daca
bunurile mobile si imobile ale acestora apartin unitatii economice?
Statul este un simplu actionar care, initial, a avut 70% din valoarea
actiunilor, actiuni care trebuie sa fie privatizate, adica vandute, in
urmatorii 5 ani.
Statul detine prin actiunile sale o cota-parte din capitalul social, iar
capitalul social nu trebuie confundat cu patrimoniul unitatii.
La toate societatile comerciale care nu sunt in pragul falimentului,
capitalul social este foarte redus ca valoare, in comparatie cu patrimoniul.
Ca orice actionar, statul este coproprietar al societatii comerciale pentru
suma care reprezinta totalul actiunilor sale. Statul nu are alta posibilitate,
in calitatea lui de actionar decat, fie sa incaseze dividendele anuale, fie
sa-si instraineze actiunile, ceea ce trebuie sa se faca potrivit legii, in
urmatorii ani.
Prin urmare, daca un functionar isi insuseste din bunurile unei societati
comerciale, el nu savarseste o infractiune de delapidare, ci de furt din
proprietatea privata a societatii.
De asemenea, daca un tert sustrage un bun de la o societate comerciala, el
se face vinovat de un furt din proprietatea privata a societatii comerciale.
Statul, ca oricare alt actionar, nu este cu nimic pagubit prin faptul ca s-au
savarsit furturi de la societatea comerciala.
Societatea comerciala are evident obligatia sa-si reintregeasca
patrimoniul, chemand in judecata pe cel vinovat de sustrageri.
Societatea comerciala este debitoarea tuturor actionarilor pentru valoarea
actiunilor proprii.
Statul ramane titularul unor actiuni in limitele capitalului social,
actiuni de care poate dispune dupa plac si care nu isi micsoreaza valoarea prin
faptul ca unu sau mai multi cetateni au sustras o parte din bunurile
proprietate a societatii.
Prin urmare, toate sustragerile de bunuri de la societatile comerciale le
afecteaza numai pe acestea, nu si statul care nu are drepturi de proprietate in
societatile comerciale, ci numai o parte din capitalul social.
Iata de ce aplicarea in continuare a prevederilor art. 223 si 224 cu
privire la delapidare si furt din avutul obstesc ar constitui o ignorare
flagranta si inadmisibila a prevederilor legale amintite mai sus, potrivit
carora toate bunurile regiilor autonome si ale societatilor comerciale
constituie proprietatea exclusiva a acestora.
VI. Asa vazute lucrurile, apreciem ca deciziile date in fond, de catre
completele Curtii Constitutionale in dosarele in discutie, sunt temeinice si
legale. Prin decizia adoptata in recurs, cu majoritatea celor trei judecatori,
se dispune extinderea caracterului neconstitutional, aratandu-se ca "nu
exista nici un temei legal pentru a identifica avutul obstesc cu proprietatea
publica", si ca "dispozitiile legale din Codul penal referitoare la
avutul obstesc si atacate in fata Curtii sunt neconstitutionale si, ca atare,
in intregime abrogate", fiind "necesara interventia
legiuitorului". O asemenea extindere este insa defavorabila protectiei
proprietatii publice si, mai mult, ea nu se sprijina pe dispozitiile
constitutionale, avantaj ce trebuie recunoscut deciziilor date in fond care se
motiveaza in totalitate, clar si solid, pe textele constitutionale.
Ca atare, pentru aceste motive opinam ca si cel de-al doilea motiv de
recurs trebuie respins, pastrandu-se in integralitate deciziile date la
judecata in fond.
VII. O problema noua ce apare in decizia din 7 iulie 1993 a Curtii
Constitutionale este cuprinsa in pct. 2, 3 si 4, in sensul carora: se
stabileste termenul de 30 noiembrie 1993 pentru a da Parlamentului
posibilitatea modificarii dispozitiilor din Codul penal care contravin art. 41
alin. (2) din Constitutie; in cazul in care pana la termenul stabilit nu se
produc modificarile mentionate, incepand cu 1 decembrie 1993 urmeaza sa-si
produca efectele abrogarea acestora; pana la adoptarea modificarilor de catre
Parlament, dar nu dupa data de 1 decembrie 1993, dispozitiile in cauza urmeaza
sa se aplice.
O asemenea solutie ridica serioase semne de intrebare privind fundamentarea
sa constitutionala, precum si efectele sale in timp si asupra persoanelor.
Prin ea insasi, aceasta solutie este contradictorie. Din moment ce
dispozitiile din Codul penal privind raspunderea penala in cauzele ce privesc
avutul obstesc sunt declarate neconstitutionale, aplicabilitatea lor inca o
perioada de timp este evident in contradictie cu abrogarea lor. Un text legal,
a carui abrogare in baza art. 150 alin. (1) din Constitutie a fost constatata,
nu mai produce efecte din chiar momentul abrogarii sale.
Altfel, solutia abrogarii ar fi ineficienta.
Solutia propusa nu se sprijina pe Constitutia in vigoare. Atunci cand
Constitutia, prin art. 123 alin. (1), stabileste ca justitia se infaptuieste in
numele legii, are in vedere legea in vigoare, iar o lege este si ramane in
vigoare numai prin vointa legiuitorului. Justitia nu se poate infaptui pe baza
unei legi a carei abrogare expresa s-a realizat printr-un text constitutional
si a carei abrogare a fost constatata oficial de catre o autoritate publica. In
speta, rolul constitutional al Curtii este de a constata daca dispozitiile din
Codul penal au fost sau nu abrogate si, deci, sa dispuna aplicabilitatea sau
inaplicabilitatea lor. Curtea nu se poate suprapune Parlamentului. Fara
indoiala ca autoritatile publice care au functii in legiferare trebuie sa se
implice, dar aceasta implicare este o problema in care numai ele decid.
Implicarea Curtii Constitutionale in domeniul legiferarii (in afara situatiilor
prevazute de art. 144 lit. a), b) si h) si a politicii penale excede
competentei sale, fiind o imixtiune in competenta altor autoritati statale. Aceasta
ar fi o grava abatere de la principiul de drept in sensul caruia in materie de
competenta legile sunt de stricta interpretare. Curtea Constitutionala si-ar
aroga abuziv atributia de a prelungi in timp efectele unor dispozitii legale
abrogate, incalcand regulile de competenta si echilibrul puterilor ce rezulta
foarte clar din dispozitiile constitutionale.
Din moment ce Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului si
unica autoritate legiuitoare a tarii (art. 58 din Constitutie), Curtea
Constitutionala nu-l poate obliga la o anumita activitate, oricat de importanta
ar fi problema cuprinsa intr-o decizie.
In speta fiind vorba de dispozitii penale ce privesc pedepse privative de
libertate, efectele unei asemenea solutii sunt imprevizibile. Se pot crea
situatii ireparabile juridic si moral prin aplicarea sub conditie a unei
legislatii penale, or justitia penala trebuie sa se infaptuiasca fara asemenea
conditii si fara incertitudini.
Fundamentarea acestei solutii pe art. 145 alin. (2) din Constitutie,
potrivit caruia "Deciziile Curtii Constitutionale sunt obligatorii si au
putere numai pentru viitor", este evident eronata.
Desigur, potrivit Constitutiei, deciziile produc efecte numai pentru
viitor, dar prin aceasta Constitutia interzice de fapt efectele retroactive.
Acest viitor nu este interpretabil decat intr-un singur sens juridic, si anume
ca el incepe din momentul in care aceste decizii sunt definitive si executorii.
Acest viitor nu este la dispozitia Curtii, el este stabilit prin chiar
Constitutie. Atunci cand Constitutia a vrut sa permita autoritatilor sa
stabileasca chiar ele un asemenea viitor a facut-o explicit. Astfel, potrivit
art. 15 alin. (2), legea produce efecte numai pentru viitor, iar potrivit art.
78, legea intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei
sau la data prevazuta in textul ei.
Pentru toate aceste motive consideram ca, in aceasta problema, decizia
luata cu majoritatea celor trei judecatori nu este nici temeinica, nici
constitutionala.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. dr. VASILE GIONEA
Judecator,
prof. dr. Ioan Muraru