DECIZIE Nr.
467 din 22 aprilie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 50 alin. (2) teza a doua din Legea
cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 422 din 5 iunie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Cristina Cătălina Turcu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 50 alin. (2) teza a doua din Legea
cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, excepţie ridicată de
Daniel Chiriluţă şi Alina Chiriluţă în Dosarul nr. 25.393/245/2007 al
Judecătoriei Iaşi - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele constată cauza în stare de judecată şi
acordă cuvântul pe fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că dispoziţiile legale
criticate nu aduc atingere accesului liber la justiţie, deoarece încheierea de
înscriere sau de respingere poate fi atacată cu plângere la oficiul teritorial,
care este obligat să o înainteze judecătoriei.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 17 ianuarie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 25.393/245/2007, Judecătoria Iaşi - Secţia civilă a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art.
50 alin. (2) teza a doua din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr.
7/1996.
Excepţia a fost ridicată într-o cauză având ca obiect o
plângere împotriva unei încheieri de respingere a înscrierii dreptului de
proprietate asupra unui apartament.
In motivarea
excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că
dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale, întrucât se încalcă
principiul accesului liber la justiţie şi al dreptului la un proces echitabil
şi la soluţionarea cauzei într-un termen rezonabil, în condiţiile în care
aceste prevederi dau posibilitatea oficiului teritorial să nu trimită plângerea
la instanţă sau să o trimită cu întârziere.
Judecătoria Iaşi - Secţia civilă opinează că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată în
virtutea principiului liberului acces la justiţie şi al judecării într-un
termen rezonabil a plângerilor împotriva încheierilor de respingere sau de
înscriere în cartea funciară.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile legale criticate sunt neconstituţionale, întrucât înlătură
posibilitatea cetăţeanului de a se adresa justiţiei, de a solicita
încuviinţarea de probe şi de a se prevala neîngrădit de toate garanţiile pe
care le presupune un proces echitabil.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 50 alin. (2) teza a doua din Legea cadastrului şi a
publicităţii imobiliare nr. 7/1996, care au următorul conţinut: „[...]
Plângerea împotriva încheierii se depune la biroul teritorial şi se va înscrie
din oficiu în cartea funciară.[...]".
Excepţia este raportată la prevederile constituţionale
ale art. 21 alin. (1)-(3) referitoare la accesul liber la justiţie şi dreptul
la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil.
Examinând excepţia, Curtea Constituţională observă că
prevederile art. 50 din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr.
7/1996 reglementează procedura de contestare a încheierii de înscriere sau de
respingere a cererii de înscriere în carteafunciara. Astfel, potrivit textului
de lege criticat, plângerea se depune de persoana interesată la biroul
teritorial din cadrul oficiului teritorial.
Pornind de la această dispoziţie legală, Curtea
constată că în cauza de faţă se pune problema încălcării accesului liber la
justiţie din perspectiva faptului că oficiul teritorial ar putea să nu
înainteze instanţei de judecată plângerea ori să o înainteze cu întârziere,
deşi dispoziţiile art. 50 alin. (2) teza a treia din Legea nr. 7/1996 impun
obligaţia oficiului teritorial de a o înainta judecătoriei în a cărei rază de
competenţă teritorială se află imobilul.
Curtea observă că principiul constituţional instituit
de art. 21 privind accesul liber la justiţie se referă la posibilitatea
oricărei persoane de a se adresa direct şi nemijlocit instanţelor de judecată
pentru apărarea drepturilor, a libertăţilor şi a intereselor sale legitime,
nicio lege neputând îngrădi exercitarea acestui drept.
Astfel, existenţa oricărui impediment administrativ,
care nu are o justificare obiectivă sau raţională şi care ar putea până la urmă
să nege acest drept persoanei interesate, încalcă prevederile art. 21
alin.(1)-(3) din Constituţie. In cazul de faţă, obligaţia depunerii plângerii
numai la biroul teritorial din cadrul oficiului teritorial, ca o condiţie de
acces la justiţie, nu poate fi justificată în mod obiectiv şi rezonabil.
Din acest punct de vedere, textul de lege criticat
potrivit căruia plângerea împotriva încheierii se depune la biroul teritorial şi se va înscrie din oficiu în
cartea funciară este neconstituţional în măsura în care îngrădeşte accesul
direct şi la instanţa de judecată competentă să judece plângerea.
In consecinţă, Curtea reţine că obligaţia
contestatorului de a depune plângerea împotriva încheierii de înscriere sau de
respingere a cererii de înscriere în cartea funciară la biroul teritorial din cadrul oficiului
teritorial subzistă, acesta având totodată dreptul de a se adresa direct
instanţei de judecată competente, în vederea respectării drepturilor sale
constituţionale de acces liber la justiţie şi la un
proces echitabil, judecat într-un termen rezonabil.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art.11
alin.(1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Admite excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor
art. 50 alin. (2) teza a doua din Legea cadastrului şi a publicităţii
imobiliare nr. 7/1996 şi constată că acestea sunt neconstituţionale în măsura
în care nu permit accesul direct al contestatorului şi la instanţa de judecată
competentă. Excepţia a fost ridicată de Daniel Chiriluţă şi Alina Chiriluţă în
Dosarul nr. 25.393/245/2007 al Judecătoriei Iaşi - Secţia civilă.
Prezenta decizie se comunică celor două Camere ale
Parlamentului şi Guvernului.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 22 aprilie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Cătălina Turcu