DECIZIE Nr. 557 din 25 octombrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin.
(1) si ale art. 22 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al
unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1056 din 26 noiembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 1 alin. (1) si ale art. 21 alin. (1) din Legea nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de Lydia Marie Catherine
Nicolle Ciures in Dosarul nr. 20.722/2004 al Inaltei Curti de Casatie si
Justitie - Sectia civila si de proprietate intelectuala.
La apelul nominal lipsesc partile. Procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, invocand in acest sens jurisprudenta
Curtii Constitutionale in materie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 iunie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 20.722/2004,
Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia civila si de proprietate
intelectuala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (1) si ale art. 21 alin. (1)
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de
Lydia Marie Catherine Nicolle Ciures.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textele de
lege criticate "limiteaza grav (...) dreptul de proprietate ca drept
fundamental al omului", deoarece imobilele ce fac obiect de reglementare
al Legii nr. 10/2001 nu pot fi restituite decat in temeiul prevederilor acestei
legi, fiind inlaturata aplicarea dispozitiilor de drept comun in materie de
revendicare imobiliara, respectiv art. 480 si urmatoarele din Codul civil. Se
mai arata ca art. 21 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 "limiteaza in timp
posibilitatea de a revendica imobilele", potrivit legii speciale, astfel
incat prevederile legale criticate contravin dispozitiilor art. 11 si 20 din
Constitutie, raportate la art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, la art. 17
din aceeasi Conventie si la art. 17 din Declaratia Universala a Drepturilor
Omului.
Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia civila si de proprietate
intelectuala considera ca "prevederile art. 1 din Legea nr. 10/2001
privind regimul juridic al imobilelor preluate in mod abuziv in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989 sunt constitutionale".
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Se arata ca art. 1 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 are natura unei dispozitii
introductive, prin care legiuitorul fixeaza domeniul de aplicare al legii, iar
prevederile art. 21 si urmatoarele din acest act normativ reglementeaza
procedura de restituire in natura sau prin echivalent si instituie un termen de
6 luni de la intrarea in vigoare a acestuia, in interiorul caruia trebuie
notificata persoana juridica detinatoare a imobilului. In opinia Guvernului
aceste prevederi de lege nu contravin dispozitiilor art. 1 din primul Protocol
aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, raportat la art. 11 si 20 din Constitutie, deoarece,
"potrivit jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului, statele
sunt indrituite sa reglementeze exercitarea dreptului de proprietate in
concordanta cu interesul general, adoptand in acest sens legile necesare".
Avocatul Poporului considera ca prevederile legale criticate sunt
constitutionale. Se arata ca Legea nr. 10/2001 a instituit o procedura
administrativa avand ca obiect restituirea in natura a imobilelor preluate in
mod abuziv, cu sau fara titlu valabil, de catre stat sau de catre alte persoane
juridice, in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, indiferent de
destinatia lor, iar principiile referitoare la garantarea proprietatii private
se regasesc si in dispozitiile acestei legi. Prin urmare, in opinia Avocatului
Poporului, prevederile legale criticate nu contravin dispozitiilor
constitutionale si obligatiilor ce decurg din tratatele si documentele
internationale pe care statul roman si le-a asumat. Se mai arata ca prevederile
art. 17 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale nu sunt incidente in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, asa cum rezulta din incheierea
de sesizare, il reprezinta prevederile art. 1 alin. (1) si ale art. 21 alin.
(1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 279 din 4 aprilie 2005.
Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, Legea nr. 10/2001 a fost
modificata si completata prin titlul I al Legii nr. 247/2005 privind reforma in
domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 653 din 22 iulie
2005.
Legea nr. 10/2001 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 798 din 2 septembrie 2005. Ca urmare a republicarii, art. 21
alin. (1) a devenit art. 22 alin. (1), astfel incat, prin prezenta decizie,
Curtea urmeaza a se pronunta asupra art. 1 alin. (1) si art. 22 alin. (1) din
lege, care au urmatorul cuprins:
- Art. 1 alin. (1): "Imobilele preluate in mod abuziv de stat, de
organizatiile cooperatiste sau de orice alte persoane juridice in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si cele preluate de stat in baza Legii
nr. 139/1940 asupra rechizitiilor si nerestituite, se restituie, in natura, in
conditiile prezentei legi.";
- Art. 22 alin. (1): "Persoana indreptatita va notifica in termen de 6
luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi persoana juridica
detinatoare, solicitand restituirea in natura a imobilului. In cazul in care
sunt solicitate mai multe imobile, se va face cate o notificare pentru fiecare
imobil."
Termenul de 6 luni a fost prelungit succesiv, cu cate 3 luni, prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2001, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 460 din 13 august 2001, si prin Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 145/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 720 din 12 noiembrie 2001.
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale
criticate contravin art. 11 si 20 din Constitutie, raportate la art. 1 din
primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, la art. 17 din aceeasi Conventie si la art. 17 din
Declaratia Universala a Drepturilor Omului.
Textele din Constitutie invocate ca fiind incalcate au urmatorul continut:
- Art. 11: "(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu
buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din
dreptul intern.
(3) In cazul in care un tratat la care Romania urmeaza sa devina parte
cuprinde dispozitii contrare Constitutiei, ratificarea lui poate avea loc numai
dupa revizuirea Constitutiei.";
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in
care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile.";
- Art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale prevede: "Orice persoana
fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate
fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza de utilitate publica si in
conditiile prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului
international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta
legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor
conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor
contributii, sau a amenzilor.";
- Art. 17 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale stabileste ca: "Nici o dispozitie din prezenta
conventie nu poate fi interpretata ca implicand, pentru un stat, un grup sau un
individ, un drept oarecare de a desfasura o activitate sau de a indeplini un
act ce urmareste distrugerea drepturilor sau a libertatilor recunoscute de
prezenta conventie sau de a aduce limitari mai ample acestor drepturi si
libertati decat acelea prevazute de aceasta conventie.";
- Art. 17 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, invocat, de
asemenea, ca fiind incalcat, prevede: "1. Orice persoana are dreptul la
proprietate, atat singura, cat si in asociere cu altii.
2. Nimeni nu va fi lipsit in mod arbitrar de proprietatea sa."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine urmatoarele:
In opinia autoarei exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile art. 1
alin. (1) si ale art. 22 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 contravin
dispozitiilor referitoare la protectia proprietatii private cuprinse in primul
Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale si in Declaratia Universala a Drepturilor Omului,
prin raportare la dispozitiile art. 11 din Constitutie - Dreptul international
si dreptul intern si la dispozitiile art. 20 din Constitutie - Tratatele internationale
privind drepturile omului. Se arata in acest sens ca textele de lege criticate
"limiteaza grav (...) dreptul de proprietate ca drept fundamental al
omului", deoarece imobilele ce fac obiect de reglementare al Legii nr.
10/2001 nu pot fi restituite decat in temeiul prevederilor acestei legi.
Analizand aceste sustineri, Curtea constata ca nu sunt intemeiate, pentru
urmatoarele considerente:
Legea nr. 10/2001 este o lege speciala in materia revendicarii imobiliare,
prin care legiuitorul a urmarit sa evite perpetuarea starii de incertitudine in
ceea ce priveste situatia juridica a imobilelor preluate in mod abuziv, cu sau
fara titlu valabil, de catre stat sau de catre alte persoane juridice, in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989. In acest scop a fost instituita,
prin art. 21 si urmatoarele din lege, o procedura administrativa ce are ca scop
restituirea in natura a imobilelor - terenuri sau constructii - de catre
persoana juridica detinatoare, prin decizie sau dispozitie motivata a organelor
sale de conducere.
Legiuitorul a circumscris exercitarea dreptului la restituire a imobilelor
de respectarea unor termene, cum este si termenul de 6 luni, prevazut de art.
22 alin. (1) din Legea nr. 10/2001, in interiorul caruia trebuie trimisa
notificarea catre persoana juridica detinatoare a imobilului.
Acest termen nu este insa de natura sa aduca atingere dreptului de
proprietate privata, asa cum sustine autoarea exceptiei de
neconstitutionalitate, intrucat in jurisprudenta Curtii Constitutionale, de
exemplu in Decizia nr. 344 din 18 septembrie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 776 din 5 noiembrie 2003, s-a statuat ca
"recunoasterea sine die a posibilitatii persoanei interesate de a declansa
procedura de recuperare a imobilelor preluate abuziv de catre stat ar fi fost
de natura sa genereze un climat de insecuritate juridica in domeniul
proprietatii imobiliare (...)".
De altfel, potrivit dispozitiilor art. 44 alin. (1) teza a doua din
Constitutie, exercitarea dreptului de proprietate trebuie sa se faca in
limitele legii, iar potrivit jurisprudentei Curtii Constitutionale,
"legiuitorul ordinar este competent sa stabileasca cadrul juridic pentru
exercitarea atributelor dreptului de proprietate, in acceptiunea principala
conferita de Constitutie, in asa fel incat sa nu vina in coliziune cu
interesele generale sau cu interesele particulare legitime ale altor subiecte
de drept, instituind limitari rezonabile in valorificarea acestuia ca drept
subiectiv garantat".
Aceste considerente isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza, deoarece
nu au intervenit elemente de natura a determina o reconsiderare a
jurisprudentei Curtii Constitutionale.
Se constata asadar ca prevederile legale criticate dau expresie competentei
constitutionale a legiuitorului de a stabili continutul si limitele dreptului
de proprietate si nu sunt de natura sa contravina dispozitiilor art. 11 si 20
din Constitutie, cu raportare la art. 1 din primul Protocol aditional la
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si
la art. 17 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului referitoare la
protectia proprietatii private.
Mai mult, prevederile legale criticate sunt in deplina concordanta cu art.
1 alin. 2 din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, potrivit caruia dispozitiile
referitoare la protectia proprietatii private "nu aduc atingere dreptului
statelor de a adopta legile pe care le considera necesare pentru a reglementa
folosinta bunurilor conform interesului general (...)".
Curtea constata ca prevederile art. 17 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale referitoare la abuzul de
drept nu sunt incidente in cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (1)
si ale art. 22 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al
imobilelor preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicata de Lydia Marie Catherine Nicolle Ciures in Dosarul nr.
20.722/2004 al Inaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia civila si de
proprietate intelectuala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 octombrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Irina Loredana Lapadat