HOTARARE Nr. 406 din 20 iulie 1998
privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Protectia Muncii - I.N.C.D.P.M. - Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 275 din 23 iulie 1998
In temeiul art. 19 din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, aprobata si
modificata prin Legea nr. 51/1996, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Se infiinteaza Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Protectia Muncii I.N.C.D.P.M. - Bucuresti prin reorganizarea Institutului de
Cercetari Stiintifice pentru Protectia Muncii, care isi inceteaza activitatea.
(2) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Muncii -
I.N.C.D.P.M. - Bucuresti este persoana juridica cu sediul in municipiul
Bucuresti, str. General Budisteanu nr. 15, sectorul 1, si functioneaza dupa
modelul regiilor autonome, conform Ordonantei Guvernului nr. 25/1995 privind
reglementarea organizarii si finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare,
aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996, cu modificarile ulterioare, in
coordonarea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Muncii -
I.N.C.D.P.M. - Bucuresti are ca obiect principal de activitate efectuarea de
cercetari fundamentale si aplicative, dezvoltarea tehnologica, reglementari de
interes national privind asigurarea cerintelor de securitate si sanatate in munca
ale salariatilor.
Art. 3
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Protectia Muncii - I.N.C.D.P.M. - Bucuresti este prevazuta in anexa nr.
1.
Art. 4
Personalul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia
Muncii - I.N.C.D.P.M. - Bucuresti se preia prin transfer de la Institutul de
Cercetari Stiintifice pentru Protectia Muncii si isi pastreaza salariile avute
la data transferului, pana la negocierea noului contract colectiv de munca.
Art. 5
Imobilul, anexele si terenul aferent, situate in municipiul Bucuresti, str.
General Budisteanu nr. 15, sectorul 1, in care a functionat Institutul de
Cercetari Stiintifice pentru Protectia Muncii, trec in administrarea
Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Muncii -
I.N.C.D.P.M. - Bucuresti.
Art. 6
Patrimoniul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia
Muncii - I.N.C.D.P.M. - Bucuresti, stabilit pe baza bilantului contabil la data
de 31 decembrie 1997, este de 6.921.895 mii lei, din care: imobilizari
corporale si necorporale 2.643.470 mii lei si active circulante 4.278.425 mii
lei, si se preia pe baza de protocol de predare-preluare de la Institutul de
Cercetari Stiintifice pentru Protectia Muncii.
Art. 7
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Muncii -
I.N.C.D.P.M. - Bucuresti isi desfasoara activitatea in conformitate cu
reglementarile legale in vigoare, precum si cu regulamentul de organizare si
functionare prevazut in anexa nr. 2.
Art. 8
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, in calitate de minister
coordonator, va cuprinde in bugetul sau de venituri si cheltuieli fondurile
necesare realizarii unor investitii, dotari, aparatura, echipamente si instalatii.
Art. 9
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul muncii
si protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
p. Ministrul cercetarii
si tehnologiei,
Mircea Pusca,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor,
Dan Radu Rusanu,
secretar de stat
ANEXA 1
MINISTERUL MUNCII SI PROTECTIEI SOCIALE
INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE
PENTRU PROTECTIA MUNCII - I.N.C.D.P.M. - BUCURESTI
STRUCTURA ORGANIZATORICA
_______________
| CONSILIUL DE |
| ADMINISTRATIE |
|_______________|
|
______|_______
| COMITETUL DE |
| DIRECTIE |
|______________|
____________ ________|_________
| CONSILIUL |__| DIRECTOR GENERAL |
| STIINTIFIC | |__________________|
|____________| | | | |
______________________| | | |____________________
______|__________ ______| | _____|____ _________|_________
| COMPARTIMENT | ____|_______ | | DIRECTOR | | DIRECTOR ECONOMIC |
| RESURSE UMANE | | SECRETAR | | |__________| |___________________|
| OFICIUL JURIDIC | | STIINTIFIC | | | |
|_________________| |____________| | | |
___________________| | |
_________|____________ _________| _______________|__
______|_____ | _______|_____ | | __________|____ | _________|____
| COLECTIV ||| UNITATE || || COMPARTIMENT | | | COMPARTIMENT |
|INFORMATICA ||| CERTIFICARE || || FINANCIAR- | | | PROGRAMARE- |
|____________|||_____________|| || CONTABILITATE | | | URMARIREA |
__________|__ ___________|___ ||_______________| | | ACTIVITATII |
| OFICIUL DE || CENTRUL DE || | |______________|
| INFORMARE, || FORMARE SI || ________|_______
| DOCUMENTARE || PERFECTIONARE || | COMPARTIMENT |
| SI EDITARE ||_______________|| | APROVIZIONARE, |
|_____________| | | DESFACERE, |
| | TRANSPORT |
| |________________|
___________________________|___________________________________
______|_____ | ______|____ | | ____|______ | _______|_____ | ______|______
| LABORATOR ||| LABORATOR || || LABORATOR ||| LABORATOR ||| LABORATOR |
| STUDII DE ||| RISCURI || || RISCURI ||| APARATE ||| UNGUENTE DE |
| SINTEZA, ||| MECANICE || || CHIMICE ||| ELECTRONICE ||| PROTECTIE |
| INSTRUIRE, |||___________|| ||___________|||_____________|||_____________|
| PROPAGANDA || _______|___ | ______|______ _____|_____
|____________|| | LABORATOR || | LABORATOR | | LABORATOR |
_________|____ | ERGONOMIE || | COMBATEREA | | RISCURI |
| LABORATOR ||___________|| | ZGOMOTULUI | | ELECTRICE |
| MIJLOACE | ________|____ | SI | |___________|
| INDIVIDUALE | | LABORATOR | | VIBRATIILOR |
| DE PROTECTIE | | VENTILATIE | |_____________|
|______________| | INDUSTRIALA |
|_____________|
ANEXA 2
REGULAMENTUL
de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Protectia Muncii - I.N.C.D.P.M. - Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Muncii -
I.N.C.D.P.M. - Bucuresti, denumit in continuare institut, este persoana
juridica aflata in coordonarea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, care
functioneaza dupa modelul regiilor autonome, conform Ordonantei Guvernului nr.
25/1995, aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996, cu modificarile
ulterioare, si isi desfasoara activitatea pe baza prevederilor legale in
vigoare si a prezentului regulament.
Art. 2
(1) Structura organizatorica a institutului este cuprinsa in anexa nr. 1 la
hotarare.
(2) Institutul poate infiinta in cadrul structurii sale subunitati fara
personalitate juridica, necesare realizarii obiectului de activitate.
Modalitatea de constituire a acestora si relatiile lor in cadrul institutului
si cu tertii sunt reglementate prin prezentul regulament de organizare si
functionare.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 3
Institutul este infiintat in scopul desfasurarii activitatii de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul protectiei muncii, prin
participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului si la
realizarea, cu prioritate, a obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica.
Obiectul de activitate al institutului consta in:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare
In cadrul Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica, institutul efectueaza cercetari fundamentale si aplicative, de
interes public si de interes national, privind asigurarea cerintelor de
securitate si sanatate la locul de munca, conform prevederilor Legii protectiei
muncii nr. 90/1996, Normelor metodologice de aplicare a prevederilor
Directivelor Uniunii Europene care deriva din art. 100 A si 118 A din Conventia
de la Roma din anul 1957, si anume:
a) prevenirea si combaterea riscurilor profesionale;
b) armonizarea sistemului national de reglementari in domeniu cu cel
existent in Uniunea Europeana;
c) armonizarea sistemului de certificare a calitatii produselor din punct
de vedere al securitatii muncii cu cel existent in Uniunea Europeana;
d) evaluarea nivelului de securitate la locul de munca si la nivelul
agentilor economici.
In acest scop, institutul efectueaza:
a) cercetari fundamentale de baza si orientate pentru diferite domenii ale
protectiei muncii;
b) cercetari aplicative pentru prevenirea si combaterea riscurilor
profesionale, referitoare la: ventilatia industriala, combaterea noxelor
chimice, combaterea riscurilor mecanice la masini si instalatii, combaterea
zgomotului si vibratiilor, realizarea de noi mijloace individuale de protectie,
combaterea riscurilor electrice, asigurarea unui iluminat corespunzator la
locurile de munca, studiul solicitarilor fizice si mentale in vederea imbunatatirii
conditiilor de munca;
c) studii si cercetari privind fundamentarea si elaborarea noului sistem
national de reglementari in domeniul protectiei muncii (norme, standarde),
armonizat cu cel existent in Uniunea Europeana;
d) studii si cercetari privind fundamentarea si elaborarea noului sistem
national de instruire, perfectionare si formare a personalului in domeniul
protectiei muncii;
e) studii si cercetari privind elaborarea de noi metode de evaluare a
nivelului de securitate la locurile de munca.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare
Conform Legii protectiei muncii nr. 90/1996 si normelor metodologice de
aplicare, institutul certifica calitatea, din punct de vedere al securitatii
muncii, a echipamentelor tehnice (masini, instalatii si dispozitive) si
calitatea de protectie a echipamentelor individuale de protectie si de lucru.
Institutul efectueaza, de asemenea:
a) asistenta tehnica pentru proiectarea si executia de instalatii sau
dispozitive pentru combaterea riscurilor profesionale;
b) expertizarea locurilor de munca din punct de vedere al nivelului de
securitate;
c) consultanta de specialitate acordata agentilor economici in vederea
elaborarii instructiunilor de protectie a muncii.
C. Activitati de instruire, perfectionare si formare profesionala in
domeniul protectiei muncii, prin:
a) cursuri de perfectionare si formare de nivel mediu;
b) cursuri de perfectionare postuniversitara si doctorantura, potrivit
legii.
D. Activitati de editare si tiparire a publicatiilor de specialitate, cum
sunt:
a) Normele generale de protectie a muncii;
b) Normele specifice de securitate a muncii (conform anexei nr. 2 la Legea
protectiei muncii nr. 90/1996, in numar de 152);
c) revista "Risc si securitate in munca";
d) Buletin bibliografic in domeniul protectiei muncii;
e) fisele de securitate (in total 553, conform anexei nr. 14 la Normele
generale de protectie a muncii);
f) colectia "Standarde comentate din domeniul protectiei muncii"
[in colaborare cu Asociatia de Standardizare din Romania (ASRO)];
g) studii, rapoarte, sinteze si alte publicatii din domeniul protectiei
muncii.
E. Activitati de transfer tehnologic al rezultatelor cercetarii din
domeniul protectiei muncii
F. Valorificarea rezultatelor cercetarilor din domeniul protectiei muncii
G. Activitati de executie in vederea sustinerii cercetarii si dezvoltarii
tehnologice in domeniu prin unicate si serii mici de produse, microproductie
(pentru valorificarea cercetarilor experimentale elaborate), precum si
expozitii de profil
Activitatile mentionate la lit. A - G pot fi efectuate si prin contracte
externe.
Institutul poate efectua si operatiuni de import-export si alte acte de
comert, potrivit legii, exclusiv pentru realizarea obiectului sau de
activitate.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 4
Conform bilantului contabil la data de 31 decembrie 1997, institutul are un
patrimoniu propriu in valoare de 6.921.895 mii lei, din care: imobilizari
corporale si necorporale 2.643.470 mii lei si active circulante 4.278.425 mii
lei.
Art. 5
(1) Institutul administreaza cu diligenta unui bun proprietar bunuri
proprietate publica, precum si alte bunuri dobandite in conditiile legii.
Bunurile proprietate publica, precum si cele dobandite se afla in administrarea
institutului si se evidentiaza distinct in patrimoniul acestuia.
(2) Rezultatele cercetarilor, concretizate in active corporale si
necorporale, efectuate si finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri,
sunt bunuri dobandite, daca prin contract nu se prevede altfel, si se
inregistreaza in evidenta contabila a institutului.
(3) In exercitarea drepturilor sale, institutul poseda si foloseste
bunurile aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea in
conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate,
beneficiind de rezultatele utilizarii acestora.
(4) Concesionarea unor subunitati, servicii sau activitati se poate face
numai in scopul stimularii transferului rezultatelor activitatii de
cercetare-dezvoltare, in conditiile prevederilor legale corespunzatoare si cu
aprobarea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale si a Ministerului
Cercetarii si Tehnologiei.
(5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale
in vigoare.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 6
(1) Institutul poate avea in structura subunitati, sectii, laboratoare si
alte structuri organizatorice necesare realizarii obiectului sau de activitate.
(2) In functie de specificul activitatii se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare.
Art. 7
Modificarea structurii organizatorice si functionale a institutului se
propune de catre directorul general, cu avizul consiliului de administratie, si
se aproba de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale. Directorul general
stabileste relatiile dintre subunitatile aflate in structura institutului,
precum si relatiile acestora cu tertii si le poate acorda conducatorilor acestor
subunitati imputerniciri de reprezentare in numele institutului, cu avizul
consiliului de administratie.
Art. 8
Conducatorii subunitatilor din structura institutului raspund fata de
consiliul de administratie si fata de directorul general pentru indeplinirea
tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de
acestia.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 9
(1) Conducerea institutului este asigurata de catre:
- consiliul de administratie;
- comitetul de directie;
- directorul general.
(2) Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din institut
sunt asigurate de consiliul stiintific.
Consiliul de administratie
Art. 10
(1) Consiliul de administratie este format din 7 membri, numiti pentru un
mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit.
(2) Structura consiliului de administratie este:
- 1 presedinte;
- 1 vicepresedinte;
- 5 membri.
Art. 11
(1) Din consiliul de administratie fac parte, in mod obligatoriu:
- directorul general al institutului, presedinte;
- un reprezentant al Ministerului Cercetarii si Tehnologiei;
- un reprezentant al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;
- un reprezentant al Ministerului Finantelor;
- presedintele consiliului stiintific.
(2) Ceilalti membri ai consiliului de administratie pot fi ingineri,
economisti, juristi, alti specialisti din institut, precum si reprezentanti ai
agentilor economici de profil.
(3) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele.
(4) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al
ministrului muncii si protectiei sociale, cu avizul ministrului cercetarii si
tehnologiei.
(5) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau pentru inactivitate in executarea mandatului se face de acelasi organ care
i-a numit.
Art. 12
(1) Membrii consiliului de administratie sunt cetateni romani, avand
urmatoarele drepturi si obligatii:
a) isi pastreaza calitatea de angajat la institutia sau la unitatea de la
care provin si toate drepturile si obligatiile derivand din aceasta calitate;
b) sunt remunerati pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate cu o
indemnizatie lunara stabilita de consiliul de administratie;
c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie si nu
pot participa in aceeasi calitate la societatile comerciale cu care institutul
are relatii contractuale sau interese concurente.
(2) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal ori sotul, sotia sau rudele pana la gradul al
doilea inclusiv, sunt, in acelasi timp, patroni sau asociati la societati
comerciale cu capital privat cu acelasi profil sau cu care institutul se afla
in relatii comerciale directe concurente.
Art. 13
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza
regulamentului propriu de functionare si cu respectarea legislatiei in vigoare.
El hotaraste in problemele privind activitatea institutului, cu exceptia celor
care, potrivit legii, sunt date in competenta altor organe.
Art. 14
(1) Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna si ori de cate
ori interesele institutului o impun, convocarea acestuia facandu-se de catre presedinte
sau la solicitarea a cel putin unei treimi din numarul membrilor consiliului de
administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
acestuia, iar in lipsa lui, de catre vicepresedinte.
Art. 15
(1) Consiliul de administratie isi poate desfasura activitatea in prezenta
a cel putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita
aceasta conditie, sedinta consiliului de administratie se poate reprograma
intr-un interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unul din numarul total al
membrilor.
Art. 16
La sedintele consiliului de administratie este invitat si reprezentantul
sindicatului.
Art. 17
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate
atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite
sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi compensata material, conform
prevederilor legale.
Art. 18
(1) Membrii consiliului de administratie raspund, in conditiile legii,
pentru indeplinirea atributiilor ce le revin.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii care s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund, daca au
consemnat expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului
de administratie si au anuntat in scris, despre aceasta, organul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile
art. 12 lit. c) raspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui
fapt.
Art. 19
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) avizeaza organizarea de subunitati, sectii, laboratoare si alte
structuri organizatorice necesare realizarii obiectului de activitate al
institutului;
b) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de varf
si de modernizare a celor existente, in concordanta cu strategia generala a
domeniului propriu;
c) propune programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care il inainteaza
Colegiului Consultativ pentru Cercetare-Dezvoltare si Inovare din cadrul
Ministerului Cercetarii si Tehnologiei;
d) propune programul anual de elaborare a reglementarilor tehnice, pe care
il inainteaza Comitetului tehnico-economic al Departamentului protectiei muncii
din cadrul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;
e) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si
il depune la organul coordonator, in vederea aprobarii prin hotarare a
Guvernului;
f) analizeaza si avizeaza bilantul contabil si contul de profit si pierderi,
pe care le supune aprobarii Ministerului Finantelor, si aproba raportul de
gestiune asupra activitatii desfasurate de institut in anul precedent;
g) analizeaza raportarea trimestriala privind activitatea realizata de
institut, aproba masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru
al bugetului de venituri si cheltuieli;
h) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institut;
i) propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea
patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia de gestiune a unor
bunuri, servicii si subunitati de productie din patrimoniul institutului;
j) aproba asocierea institutului cu terte persoane juridice, in vederea
realizarii de activitati comune care prezinta interes pentru asociati si care
se incadreaza in obiectul de activitate al institutului, cu respectarea
prevederilor legale;
k) aproba valorificarea bunurilor dobandite, cu respectarea prevederilor
legale;
l) fundamenteaza si prezinta Ministerului Muncii si Protectiei Sociale
propuneri pentru asigurarea de fonduri, prin bugetul de venituri si cheltuieli
al acestuia, pentru finantarea obiectivelor de interes national specifice activitatii
institutului;
m) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 34 alin. (1) si
stabileste modul de rambursare a acestora;
n) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
o) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
p) executa orice alte atributii stabilite, potrivit prevederilor legale.
Art. 20
In primul trimestru al fiecarui an, consiliul de administratie prezinta
organului coordonator un raport asupra activitatii desfasurate in anul precedent
si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 21
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institut;
atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de functionare a
consiliului de administratie.
Comitetul de directie
Art. 22
Conducerea operativa a institutului este asigurata de un comitet de
directie, compus din directorul general si directorii din structura
organizatorica a institutului.
Art. 23
Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare realizarii
obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) programul anual de elaborare a reglementarilor tehnice;
d) bugetul de venituri si cheltuieli;
e) programul de investitii;
f) sistemul de asigurare a calitatii;
g) alte obligatii.
Art. 24
Comitetul de directie se intruneste decadal sau ori de cate ori interesele
institutului o impun.
Art. 25
Comitetul de directie exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de conducerea institutului si aprobate de consiliul de
administratie.
Directorul general
Art. 26
Activitatea curenta a institutului este condusa de directorul general,
numit prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale, cu acordul
ministrului cercetarii si tehnologiei, dintre cercetatorii stiintifici
principali care lucreaza in domeniu si au pregatire manageriala.
Art. 27
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului in
relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
b) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului;
c) stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la
toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum si relatiile acestora
cu tertii;
d) numeste si revoca conducatorii compartimentelor de munca din aparatul
propriu, precum si directorii din structura organizatorica a institutului, cu
avizul consiliului de administratie;
e) angajeaza si concediaza personalul propriu;
f) asigura negocierea contractului colectiv de munca si a salariilor
personalului din institut, prin comitetul de directie; aproba salariile
rezultate din negocierea directa;
g) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
h) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert exterior,
prin compartimente proprii specializate;
i) exercita atributiile si are raspunderile care ii revin din prevederile
legale, aproba si ia masuri privind activitatea institutului, cu exceptia celor
date, potrivit reglementarilor legale, in competenta altor organe;
j) exercita orice alte atributii care ii sunt delegate de consiliul de
administratie;
k) poate delega, in conditiile legii, o parte dintre atributiile sale celorlalte
persoane din conducerea institutului;
l) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului de la bugetul de stat, in conditiile art. 21 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin Legea nr.
51/1996.
Consiliul stiintific
Art. 28
(1) Consiliul stiintific este format din 19 membri reprezentand toate
compartimentele stiintifice din cadrul institutului.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite, cu capacitate de sinteza si de prospectare in domeniu, cadre
didactice din invatamantul superior, salariati ai institutului sau din afara
acestuia, alesi prin vot secret de catre cadrele cu studii superioare din
institut.
(3) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi pe o perioada de 2 ani, prin vot secret, de catre membrii acestuia. Din
consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul general si directorul
institutului.
(4) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu.
Art. 29
Atributiile consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare si la elaborarea Programului national de cercetare si
dezvoltare tehnologica in domeniul protectiei muncii;
b) intocmeste programul anual de elaborare a reglementarilor in domeniul
protectiei muncii;
c) contribuie la realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica;
d) examineaza si avizeaza proiectele de cercetare stiintifica, precum si
realizarea acestora;
e) avizeaza hotararile care implica politica de cercetare a institutului;
f) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si pentru incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
g) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de incadrare
si promovare a personalului de cercetare;
h) aproba comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile atestabile si
confirma rezultatele concursurilor pentru functiile de cercetator stiintific si
cercetator principal gradele III, II si I;
i) organizeaza si coordoneaza desfasurarea actiunilor cu caracter
stiintific;
j) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
k) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in
strainatate.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia
Relatii financiare
Art. 30
(1) Institutul intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, potrivit normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
(2) Bilantul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finantelor
si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 31
(1) Veniturile si cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru
fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de catre Guvern, la
propunerea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, cu avizul Ministerului
Finantelor.
Art. 32
Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata, institutul
determina anual volumul de venituri de realizat si cheltuielile totale de
efectuat.
Art. 33
Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform
reglementarilor cuprinse in contractul colectiv de munca.
Art. 34
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate
contracta credite cu societatile comerciale bancare, in valoare de cel mult 20%
din veniturile brute, in termeni reali, realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
Ministerului Finantelor.
Art. 35
(1) Institutul hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi
realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii si din credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta art. 6 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993.
(2) In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute la art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau partial de la bugetul
de stat, limita de finantare se aproba o data cu legile de adoptare a acestora,
iar institutul are obligatia ca in executia bugetului de venituri si cheltuieli
sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca pe
baza de licitatie publica, potrivit legislatiei privind achizitiile publice.
(4) Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei, in vederea
realizarii de investitii de natura celor prevazute la alin. (1) si (2), se
efectueaza cu aprobarea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, pe baza
avizului prealabil al Ministerului Finantelor.
Art. 36
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului se efectueaza prin
conturi deschise la societati comerciale bancare cu sediul in Romania.
(2) Institutul poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei si in
valuta, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa si a
normativelor de disciplina financiar-valutara, stabilite prin actele normative
in vigoare.
(3) Institutul poate efectua operatiuni de comert exterior potrivit legii.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi
deschise la societati comerciale bancare cu sediul in Romania.
Art. 37
Institutul isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 38
Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe
cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor de judecata romane
competente, in conformitate cu prevederile legale.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 39
(1) Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu
celelalte reglementari legale care se refera la activitatea institutelor de
cercetare-dezvoltare.
(2) Modificarile si completarile regulamentului de organizare si
functionare se pot face la propunerea consiliului de administratie, cu
respectarea actelor normative in vigoare, cu aprobarea Ministerului Muncii si
Protectiei Sociale si cu avizul Ministerului Cercetarii si Tehnologiei.
Art. 40
Statutul de institut national de cercetare se reinnoieste prin
reacreditare, care are loc intr-un interval de maximum 5 ani.
Art. 41
Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplica
prevederile care, potrivit dispozitiilor legale, sunt aplicabile regiilor
autonome.