HOTARARE Nr. 1772 din 21 octombrie 2004
privind organizarea si functionarea Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Muncii - I.N.C.D.P.M. "Alexandru
Darabont" - Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1038 din 10 noiembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 11 alin.
(1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica
si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile ulterioare, si avand in vedere prevederile art. 2 din
Hotararea Guvernului nr. 637/2003 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de
organizare si functionare a institutelor nationale de cercetare-dezvoltare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Muncii -
I.N.C.D.P.M. Bucuresti isi schimba denumirea in Institutul National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Protectia Muncii - I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" -
Bucuresti, denumit in continuare I.N.C.D.P.M., care se organizeaza si
functioneaza ca persoana juridica romana in coordonarea Ministerului Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei.
Art. 2
I.N.C.D.P.M. are sediul in municipiul Bucuresti, str. General Budisteanu
nr. 15, sectorul 1.
Art. 3
I.N.C.D.P.M. are ca obiect principal de activitate realizarea de cercetari
stiintifice fundamentale si aplicative pentru combaterea riscurilor de
accidentari si imbolnaviri profesionale in scopul asigurarii securitatii si
sanatatii salariatilor in procesele de munca.
Art. 4
Regulamentul de organizare si functionare a I.N.C.D.P.M. este prevazut in
anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 5
I.N.C.D.P.M. are in administrare, conform art. 5 din Hotararea Guvernului
nr. 406/1998, imobilul format din constructii, anexe si terenul aferent,
proprietate publica a statului, din str. General Budisteanu nr. 15, sectorul 1,
Bucuresti.
Art. 6
Patrimoniul I.N.C.D.P.M., stabilit pe baza situatiilor financiare la data
de 31 decembrie 2003, este de 34.827.695 mii lei, din care imobilizari
corporale si necorporale 12.400.690 mii lei si active circulante 22.427.005 mii
lei.
Art. 7
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei va cuprinde in bugetul
sau fondurile necesare realizarii unor investitii, dotari, aparatura,
echipamente si instalatii pentru I.N.C.D.P.M.
Art. 8
Structura organizatorica a I.N.C.D.P.M. se aproba prin ordin al ministrului
muncii, solidaritatii sociale si familiei, in termen de 30 de zile de la
intrarea in vigoare a prezentei hotarari, in conformitate cu prevederile art. 5
alin. (2) din Regulamentul-cadru de organizare si functionare a institutelor
nationale de cercetare-dezvoltare, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.
637/2003.
Art. 9
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 406/1998 privind infiintarea Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Muncii - I.N.C.D.P.M. - Bucuresti,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 275 din 23 iulie
1998, cu exceptia art. 5.
Art. 10
Punctul 2 al literei B din anexa nr. 3 la Hotararea Guvernului nr. 737/2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale
si Familiei, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"2. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia
Muncii - I.N.C.D.P.M. <<Alexandru Darabont>> - Bucuresti".
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Dan Mircea Popescu
Ministrul educatiei si cercetarii,
Alexandru Athanasiu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Protectia Muncii - I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" -
Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Muncii -
I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti, denumit in continuare
I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti, este persoana juridica
romana in coordonarea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
(2) I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti functioneaza pe
baza de gestiune economica si autonomie financiara, calculeaza amortismente si
conduce evidenta contabila in regim economic si isi desfasoara activitatea in
conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind
cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 324/2003, cu modificarile ulterioare, precum si cu cele
din prezentul regulament.
Art. 2
(1) I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti desfasoara
activitati de cercetare stiintifica si dezvoltare in domeniul protectiei
muncii.
(2) I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti participa la elaborarea
strategiei de dezvoltare a domeniului protectiei muncii si la realizarea, cu
prioritate, a obiectivelor stabilite prin strategia si politicile sociale de
imbunatatire a conditiilor de munca si prevenire a riscurilor profesionale,
precum si prin programele nationale de cercetare stiintifica - dezvoltare si
inovare.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 3
Obiectul de activitate al I.N.C.D.P.M. consta in:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare
In cadrul Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare, al
planurilor sectoriale si locale, programului-nucleu, programelor de cercetare
europene si internationale, I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" -
Bucuresti efectueaza cercetari fundamentale si aplicative pentru prevenirea si
combaterea riscurilor de accidentari si imbolnaviri profesionale si stabilirea
cerintelor de securitate si sanatate in munca, conform prevederilor Legii
protectiei muncii nr. 90/1996, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, si ale directivelor Uniunii Europene, respectiv:
1. Activitati de cercetare stiintifica fundamentala:
a) fundamentarea stiintifica a strategiei de dezvoltare a domeniului
securitatii si sanatatii in munca;
b) coordonarea metodologica a activitatii de cercetare in domeniul
securitatii si sanatatii in munca la nivel national;
c) dezvoltarea bazei teoretice si conceptuale a securitatii si sanatatii in
munca;
d) fundamentarea sistemului national de reglementari in domeniul
securitatii si sanatatii in munca;
e) studiul riscurilor profesionale si al impactului acestora asupra starii
de sanatate si securitate a personalului;
f) elaborarea de instrumente de identificare, analiza si evaluare a
riscurilor profesionale;
g) elaborarea instrumentelor de auditare a sistemelor de munca;
h) elaborarea instrumentelor de evaluare a costurilor accidentelor de munca
si bolilor profesionale;
i) fundamentarea sistemului de evaluare a conformitatii calitatii de
securitate/protectie pentru echipamente tehnice (ET) si echipamente individuale
de protectie (EIP);
j) elaborarea instrumentelor de evaluare a conformitatii, calitatii, de
protectie/securitate, inspectie si diagnosticare tehnica pentru ET si EIP;
k) elaborarea de sisteme de management al securitatii si sanatatii in
munca, integrate in managementul general al firmelor;
l) optimizarea ergonomica a activitatilor si locurilor de munca;
m) fundamentarea si elaborarea criteriilor psihofiziologice de selectie si
formare profesionala in raport cu riscurile si exigentele profesionale;
n) optimizarea sistemului national de instruire-formare si de perfectionare
a personalului necesar domeniului securitatii si sanatatii in munca.
2. Activitati de cercetare-dezvoltare aplicativa:
a) studii si cercetari aplicative pentru prevenirea si combaterea
riscurilor de accidentari si imbolnaviri profesionale (chimice, mecanice,
electrice, termice, zgomot, vibratii, ultrasunete, iluminat, microclimat,
radiatii neionizante, laseri, plasma, riscuri ergonomice si psihosociale);
b) studii si cercetari aplicative pentru realizarea de:
- instalatii de ventilatie industriala;
- instalatii de neutralizare a noxelor chimice;
- instalatii de iluminat;
- aparate de protectie impotriva electrocutarii si incendiilor;
- dispozitive de protectie pentru reducerea riscurilor mecanice;
- dispozitive pentru combaterea zgomotului si vibratiilor;
- mijloace individuale de protectie;
- unguente de protectie;
c) studii si cercetari privind elaborarea sistemului national de
reglementari in domeniul securitatii si sanatatii in munca, armonizat cu cel al
UE:
- elaborarea de norme de securitate si sanatate in munca;
- elaborarea de standarde de securitate a muncii;
- elaborarea de instructiuni de securitate si sanatate in munca;
- elaborarea de fise de securitate pentru produse;
d) studii si cercetari privind elaborarea materialelor suport pentru
instruirea, formarea si perfectionarea personalului (manuale, suporturi de curs,
ghiduri, teste de verificare a cunostintelor);
e) studiul efectelor factorilor de risc asupra starii de sanatate si a
comportamentului in munca;
f) elaborarea de software pentru evaluarea si gestiunea computerizata a
riscurilor;
g) elaborarea de software pentru evaluarea costurilor accidentelor de
munca;
h) elaborarea de sisteme expert de instruire-testare asistata de
calculator;
i) elaborarea de sisteme informatice pentru promovarea si diseminarea
cunostintelor din domeniul securitatii si sanatatii in munca.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare
1. Activitati metodologice de implementare a legislatiei:
a) certificarea calitatii de protectie/securitate a echipamentelor tehnice
si echipamentelor individuale de protectie, inspectia si diagnoza tehnica a
acestora;
b) evaluarea riscurilor profesionale la locurile de munca;
c) auditarea agentilor economici din punctul de vedere al securitatii si
sanatatii in munca;
d) expertizarea locurilor de munca pentru incadrarea in conditii deosebite
sau speciale;
e) implementarea sistemelor de management al securitatii si sanatatii in
munca la nivelul agentilor economici;
f) elaborarea de materiale de informare si diseminare a informatiei in
domeniul securitatii si sanatatii in munca.
2. Formarea si perfectionarea specialistilor in domeniul securitatii si
sanatatii in munca:
a) cursuri de nivel mediu;
b) cursuri de nivel universitar;
c) cursuri de nivel postuniversitar.
3. Editarea materialelor de instruire, formare si diseminare a
informatiilor referitoare la securitatea si sanatatea in munca (manuale, carti,
brosuri, ghiduri, suporturi de curs, norme, instructiuni, afise, teste).
4. Asistenta tehnica pentru:
a) realizarea de instalatii, aparate sau dispozitive de prevenire si
combatere a riscurilor profesionale;
b) efectuarea de analize, masurari si evaluari ale nivelurilor factorilor
de risc;
c) testarea psihofiziologica pentru unele categorii de personal;
d) realizarea de mijloace individuale de protectie;
e) realizarea de unguente de protectie;
f) diseminarea informatiilor din domeniul securitatii si sanatatii in
munca.
5. Consultanta si asistenta de specialitate acordata agentilor economici
pentru:
a) respectarea prevederilor legislatiei in vigoare;
b) organizarea activitatii de protectie a muncii;
c) implementarea managementului sanatatii si securitatii in munca;
d) executia de instalatii, aparate si dispozitive pentru prevenirea si
combaterea riscurilor profesionale;
e) elaborarea instructiunilor de protectie a muncii;
f) alegerea echipamentelor individuale de protectie;
g) expertizarea locurilor de munca pentru incadrarea in conditii deosebite
si speciale;
h) evaluarea conformitatii, inspectia si diagnosticarea tehnica a
echipamentelor tehnice si individuale de protectie;
i) realizarea de produse conforme cu cerintele esentiale de securitate si
sanatate pentru a fi competitive pe piata;
j) proiectarea ergonomica a locurilor de munca;
k) elaborarea solutiilor tehnice si organizatorice de imbunatatire a
conditiilor de munca;
l) masurari si analize de laborator privind factorii de risc.
6. Participarea la realizarea transferului tehnologic, prin contracte
directe cu agentii economici, pentru valorificarea rezultatelor cercetarilor
din domeniul protectiei muncii
7. Realizari de unicate si serii mici pentru produsele rezultate in urma
cercetarii
8. Activitati de comert interior si de import-export, aferente obiectului
de activitate, in conditiile legii.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 4
(1) Patrimoniul I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti
este cel existent in situatiile financiare la data de 31 decembrie 2003 si
anume de 34.827.695 mii lei, din care imobilizari corporale si necorporale
12.400.690 mii lei si active circulante 22.427.005 mii lei.
(2) I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti administreaza,
cu diligenta unui bun proprietar, bunuri proprietate publica si privata a
statului, precum si bunurile proprii dobandite in conditiile legii sau
realizate din venituri proprii. Bunurile proprietate publica si privata a
statului, administrate de I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" -
Bucuresti, precum si bunurile proprii dobandite in conditiile legii sau
realizate din venituri proprii, dupa caz, se inregistreaza distinct in
patrimoniul acestuia.
(3) Rezultatele cercetarilor obtinute in baza derularii unui contract
finantat din fonduri publice apartin I.N.C.D.P.M. "Alexandru
Darabont" - Bucuresti, in calitate de persoana juridica executanta, si
ordonatorului principal de credite, in egala masura, daca prin contract nu s-a
prevazut altfel. Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale sau
necorporale, obtinute in baza derularii unor contracte finantate din fonduri
private, precum si rezultatele obtinute din activitati desfasurate in asociere
in participatiune sau in entitati cu personalitate juridica nascute in urma
altor forme de asociere, cum ar fi cele prevazute de Legea nr. 31/1990 privind
societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, apartin I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti, in
calitate de persoana juridica executanta.
(4) Administrarea, inregistrarea in evidenta contabila a I.N.C.D.P.M.
"Alexandru Darabont" - Bucuresti, precum si instrainarea, inchirierea
sau concesionarea si casarea rezultatelor cercetarilor obtinute in baza
derularii unui contract finantat din fonduri publice se fac potrivit Ordonantei
Guvernului nr. 57/2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile ulterioare.
(5) In exercitarea drepturilor sale, I.N.C.D.P.M. "Alexandru
Darabont" - Bucuresti poseda si foloseste bunurile aflate in patrimoniul
sau si, dupa caz, dispune de acestea in conditiile legii, in scopul realizarii
obiectului sau de activitate.
(6) I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti poate realiza
servicii sau activitati de microproductie prin asociere in participatiune, in
scopul stimularii valorificarii rezultatelor cercetarii, cu aprobarea
ministerului coordonator si a autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(7) Patrimoniul I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti
poate fi modificat in conditiile legii.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 5
(1) I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti poate avea in
structura subunitati, cu sau fara personalitate juridica, departamente, sectii,
laboratoare si alte structuri organizatorice necesare realizarii obiectului sau
de activitate.
(2) Structura organizatorica a I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont"
- Bucuresti se aproba prin ordin al ministrului muncii, solidaritatii sociale
si familiei, denumit in continuare ministru coordonator.
(3) In functie de specificul unor activitati, prin decizie a directorului
general, cu aprobarea consiliului de administratie, se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare proprii ori in colaborare cu alte
unitati din tara sau din strainatate.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 6
Conducerea I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti este
asigurata de:
a) consiliul de administratie;
b) comitetul de directie;
c) directorul general.
Art. 7
Coordonarea activitatii de cercetare-dezvoltare din I.N.C.D.P.M.
"Alexandru Darabont" - Bucuresti este asigurata de consiliul
stiintific.
Art. 8
(1) Relatiile dintre compartimentele aflate in structura I.N.C.D.P.M.
"Alexandru Darabont" - Bucuresti, precum si relatiile acestora cu
tertii sunt stabilite de directorul general, care poate acorda imputerniciri de
reprezentare in numele I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti,
cu avizul consiliului de administratie.
(2) Conducatorii compartimentelor din structura I.N.C.D.P.M.
"Alexandru Darabont" - Bucuresti raspund in fata directorului general
si a consiliului de administratie de indeplinirea tuturor atributiilor,
responsabilitatilor si competentelor incredintate de acestia.
Consiliul de administratie
Art. 9
(1) Consiliul de administratie este format din 7 membri, cetateni romani,
numiti prin ordin al ministrului coordonator cu avizul autoritatii de stat
pentru cercetare-dezvoltare, la propunerea conducerii autoritatilor de la care
acestia provin, pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit o singura
data.
(2) Din consiliul de administratie fac parte in mod obligatoriu:
a) directorul general al I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" -
Bucuresti, care este presedintele consiliului de administratie;
b) presedintele consiliului stiintific al I.N.C.D.P.M. "Alexandru
Darabont" - Bucuresti;
c) un reprezentant al autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare;
d) un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
e) un reprezentant al Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei.
(3) Ceilalti membri ai consiliului de administratie sunt specialisti in
domeniu, propusi de ministerul coordonator.
(4) Revocarea membrilor consiliului de administratie se face de acelasi
organ care a facut numirea, in caz de abateri sau de nerespectare a
indatoririlor ce le revin.
Art. 10
(1) Membrii consiliului de administratie isi pastreaza calitatea de angajat
la institutia sau la unitatea de la care provin, precum si toate drepturile si
obligatiile care deriva din aceasta calitate.
(2) Pentru activitatea desfasurata, in calitate de membru al consiliului de
administratie, acestia beneficiaza de o indemnizatie lunara stabilita de
consiliul de administratie, dar nu mai mult de 20% din salariul de baza al
directorului general al I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" -
Bucuresti.
(3) Persoanele numite ca membri ai consiliului de administratie nu pot face
parte din mai mult de doua consilii de administratie ale institutelor nationale
si nu pot participa in aceeasi calitate la alte institutii, unitati sau
organizatii cu care I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti are
relatii contractuale sau interese concurente.
(4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal, sotul/sotia ori rudele pana la gradul al
doilea inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati la alte unitati cu
acelasi profil sau cu care I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" -
Bucuresti se afla in relatii comerciale directe.
Art. 11
(1) Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" -
Bucuresti, de introducere a unor tehnologii de varf si de modernizare a celor
existente, in concordanta cu strategia generala a domeniului propriu de
activitate;
b) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti, infiintarea,
desfiintarea si comasarea de subunitati din structura acestuia;
c) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli,
care se depune la ministerul coordonator in vederea aprobarii conform
reglementarilor legale;
d) analizeaza si avizeaza situatiile financiare si contul de profit si
pierdere, pe care le supune spre aprobare ministerului coordonator, si aproba
raportul de gestiune asupra activitatii desfasurate de I.N.C.D.P.M.
"Alexandru Darabont" - Bucuresti in anul precedent;
e) analizeaza realizarea criteriilor de performanta si raportarea
trimestriala privind activitatea realizata de I.N.C.D.P.M. "Alexandru
Darabont" - Bucuresti si aproba masuri pentru desfasurarea acesteia in
conditii de echilibru al bugetului de venituri si cheltuieli;
f) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de I.N.C.D.P.M.
"Alexandru Darabont" - Bucuresti;
g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum si
concesionarea sau inchirierea unor bunuri din patrimoniul I.N.C.D.P.M.
"Alexandru Darabont" - Bucuresti, in conditiile legii;
h) aproba valorificarea bunurilor proprii dobandite, cu respectarea
prevederilor legale;
i) aproba volumul creditelor bancare prevazute si stabileste modul de
rambursare a acestora;
j) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
k) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
l) aproba criteriile si comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor
vacante din cadrul I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti.
(2) Consiliul de administratie exercita orice alte atributii stabilite,
potrivit prevederilor legale.
Art. 12
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea pe baza
regulamentului propriu de organizare si functionare, avizat de Ministerul
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei. Acesta hotaraste in problemele
privind activitatea I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti, cu
exceptia celor care, potrivit legii, sunt date in competenta altor organe.
Art. 13
(1) Consiliul de administratie se intruneste, de regula, o data pe luna sau
ori de cate ori interesele I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" -
Bucuresti o cer, la convocarea presedintelui, a vicepresedintelui sau la
solicitarea unei treimi din numarul membrilor consiliului de administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
acestuia, iar in lipsa lui, de vicepresedintele ales de catre membrii
consiliului de administratie.
Art. 14
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita aceasta
conditie, sedinta consiliului de administratie poate fi reprogramata intr-un
interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unu din numarul total al
acestora.
Art. 15
La sedintele consiliului de administratie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din I.N.C.D.P.M.
"Alexandru Darabont" - Bucuresti sau un reprezentant al salariatilor,
in cazul in care acestia nu sunt constituiti in sindicat.
Art. 16
Pentru luarea unor decizii vizand probleme complexe, consiliul de
administratie poate atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti
din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerata
conform prevederilor legale.
Art. 17
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin si raspund solidar pentru
gestionarea patrimoniului I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" -
Bucuresti.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au abtinut ori care s-au
impotrivit luarii unei decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru I.N.C.D.P.M.
"Alexandru Darabont" - Bucuresti nu raspund daca au consemnat expres
punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului de administratie
si daca au anuntat in scris despre aceasta ministerul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu respecta prevederile art.
10 alin. (3) si (4) raspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate
I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti ca urmare a acestui
fapt.
Art. 18
In primul trimestru al fiecarui an consiliul de administratie prezinta
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei un raport asupra
activitatii desfasurate in anul precedent si asupra programului de activitate
pentru anul in curs.
Art. 19
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de I.N.C.D.P.M.
"Alexandru Darabont" - Bucuresti. Atributiile secretariatului sunt
prevazute in regulamentul de organizare si functionare a consiliului de
administratie.
Comitetul de directie
Art. 20
(1) Conducerea operativa a I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" -
Bucuresti este asigurata de un comitet de directie compus din directorul
general si conducatorii principalelor compartimente din structura
organizatorica a institutului national.
(2) La sedintele comitetului de directie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din I.N.C.D.P.M.
"Alexandru Darabont" - Bucuresti sau un reprezentant al salariatilor,
in cazul in care acestia nu sunt constituiti in sindicat.
Art. 21
(1) Comitetul de directie exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor propuse de directorul general si aprobate de consiliul de
administratie.
(2) Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a I.N.C.D.P.M. "Alexandru
Darabont" - Bucuresti;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri si cheltuieli;
d) programul de investitii;
e) sistemul de asigurare a calitatii;
f) alte obligatii.
Art. 22
Comitetul de directie se intruneste decadal si ori de cate ori interesele
I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti o impun.
Art. 23
(1) Atunci cand este cazul, la nivelul subunitatilor din I.N.C.D.P.M.
"Alexandru Darabont" - Bucuresti se organizeaza si functioneaza
comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in conformitate cu
propriul regulament de organizare si functionare aprobat de consiliul de
administratie al I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti si
este prezidat de directorul subunitatii respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al I.N.C.D.P.M. "Alexandru
Darabont" - Bucuresti si aprobate de consiliul de administratie.
Directorul general
Art. 24
(1) Activitatea curenta a I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" -
Bucuresti este condusa de directorul general, numit pentru o perioada de 4 ani,
pe baza rezultatelor concursului de selectie organizat conform metodologiei
elaborate de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare. La expirarea
acestui termen, in functie de performantele realizate, numirea directorului
general poate fi prelungita pentru o perioada de cel mult 4 ani.
(2) Numirea si eliberarea din functie a directorului general se fac prin
ordin al ministrului coordonator.
Art. 25
(1) Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele I.N.C.D.P.M.
"Alexandru Darabont" - Bucuresti in relatiile cu celelalte organe,
organizatii si agenti economici, precum si cu persoane fizice din tara si din
strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile la nivelul
subunitatilor si departamentelor I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" -
Bucuresti, precum si relatiile acestora cu tertii, cu avizul consiliului de
administratie;
c) propune consiliului de administratie modificarea structurii
organizatorice si de functionare a I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont"
- Bucuresti;
d) numeste directorii si conducatorii compartimentelor din structura
organizatorica a I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti, in
urma concursului organizat pe baza criteriilor propuse de comitetul de
directie, si ii revoca, dupa caz, cu avizul consiliului de administratie;
e) angajeaza si concediaza personalul I.N.C.D.P.M. "Alexandru
Darabont" - Bucuresti, conform prevederilor legale si ale contractului
colectiv de munca;
f) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti si a salariilor
personalului acestuia, prin comitetul de directie; aproba salariile rezultate
din negocierea directa;
g) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
h) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert interior
si de import-export, prin compartimentele proprii specializate;
i) analizeaza lunar stadiul valorificarii rezultatelor cercetarii, inclusiv
activitatea de marketing;
j) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti de la
bugetul de stat;
k) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului national;
l) exercita orice alte atributii ce ii sunt delegate de consiliul de
administratie.
(2) In exercitarea atributiilor sale, directorul general emite decizii.
Consiliul stiintific
Art. 26
(1) Consiliul stiintific este format din 15 membri, reprezentand
principalele compartimente din cadrul I.N.C.D.P.M. "Alexandru
Darabont" - Bucuresti care desfasoara activitati de cercetare-dezvoltare.
(2) Membrii consiliului stiintific sunt cercetatori cu realizari deosebite
in domeniu, salariati ai I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" -
Bucuresti, alesi pe 4 ani prin vot secret de catre persoanele cu studii
superioare din compartimentele de cercetare-dezvoltare ale I.N.C.D.P.M.
"Alexandru Darabont" - Bucuresti.
(3) Din consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul general si
directorul stiintific ai I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" -
Bucuresti.
(4) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi prin vot secret de catre membrii consiliului stiintific.
(5) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administratie.
Art. 27
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei activitatii de cercetare-dezvoltare a
domeniului protectiei muncii si la elaborarea planurilor de
cercetare-dezvoltare;
b) analizeaza si avizeaza realizarea lucrarilor de cercetare prin comisia
de avizare;
c) propune spre aprobare consiliului de administratie programul anual de
cercetare-dezvoltare si inovare al I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont"
- Bucuresti;
d) avizeaza hotararile consiliului de administratie care implica politica
de cercetare a I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti in
domeniu;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala, incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) organizeaza si coordoneaza desfasurarea manifestarilor cu caracter
stiintific;
g) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
h) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in tara
si in strainatate.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si executia acestuia. Relatii financiare
Art. 28
(1) I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti intocmeste
anual bugetul de venituri si cheltuieli si situatiile financiare anuale,
potrivit reglementarilor in vigoare.
(2) Situatiile financiare anuale se aproba de catre ministerul coordonator,
in conditiile legii.
Art. 29
(1) Veniturile si cheltuielile I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont"
- Bucuresti se stabilesc prin buget pentru fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se intocmeste pe baza indicatorilor de
performanta stabiliti de ministerul coordonator si se aproba prin ordin al
ministrului coordonator, cu avizul Ministerului Finantelor Publice.
Art. 30
I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti determina anual
volumul de venituri de realizat si de cheltuieli totale de efectuat, corelat cu
contractele incheiate pentru activitatea programata.
Art. 31
(1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere,
conform reglementarilor legale si prevederilor contractului colectiv de munca,
in limita fondului total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de
venituri si cheltuieli stabilit, potrivit legii.
(2) Salariul de baza al directorului general se stabileste prin ordin al
ministrului coordonator, potrivit reglementarilor legale in vigoare.
Art. 32
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" -
Bucuresti nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite bancare in valoare
de cel mult 20% din veniturile brute realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite de catre I.N.C.D.P.M. "Alexandru
Darabont" - Bucuresti peste plafonul stabilit se efectueaza cu aprobarea
ministerului coordonator, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finantelor
Publice.
Art. 33
(1) I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti hotaraste cu
privire la investitiile ce urmeaza a fi realizate, potrivit obiectului sau de
activitate, finantarea efectuandu-se din surse proprii si din credite bancare,
precum si din surse bugetare, prin ministerul coordonator, potrivit legii.
(2) Ministerul coordonator va cuprinde in bugetul sau de venituri si
cheltuieli fondurile necesare realizarii unor investitii, dotari, achizitionarii
de aparatura, echipamente si instalatii pentru I.N.C.D.P.M. "Alexandru
Darabont" - Bucuresti.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca
potrivit legii.
Art. 34
(1) Operatiunile de incasari si plati ale I.N.C.D.P.M. "Alexandru
Darabont" - Bucuresti se efectueaza prin conturi deschise la banci
comerciale si prin unitati de trezorerie cu sediul in Romania.
(2) I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti efectueaza
operatiuni de incasari si plati in lei si in valuta, prin casieria proprie, cu
respectarea nivelului plafonului de casa si a normativelor de disciplina
financiar-valutare stabilite prin actele normative in vigoare.
(3) I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti efectueaza
operatiuni de comert exterior, aferente obiectului sau de activitate, potrivit
legii. Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin
conturi bancare deschise la unitatile bancare specializate cu sediul in
Romania.
Art. 35
I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti isi va organiza
controlul financiar preventiv propriu si auditul financiar potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 36
Litigiile I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" - Bucuresti cu
persoane fizice sau persoane juridice, nesolutionate pe cale amiabila, sunt
supuse spre rezolvare instantelor judecatoresti romane competente, potrivit
legii.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 37
Statutul de institut national se reinnoieste periodic prin reacreditare,
care are loc intr un interval de maximum 5 ani sau la modificarea obiectului de
activitate al I.N.C.D.P.M. "Alexandru Darabont" Bucuresti.