HOTARARE Nr. 737 din 3 iulie 2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale
si Familiei
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 483 din 7 iulie 2003
Avand in vedere prevederile Hotararii Parlamentului nr. 16/2003 privind
modificarea structurii si componentei Guvernului si ale art. XVI din titlul III
al cartii a II-a din Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea
transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in
mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei,
in temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 40 alin. (1) din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a
ministerelor, cu modificarile ulterioare, precum si al art. 7 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor masuri privind
infiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri din
cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii publice,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale si principalele atributii
Art. 1
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei se organizeaza si
functioneaza ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, in
subordinea Guvernului, cu personalitate juridica, avand rol de sinteza pentru
asigurarea si coordonarea aplicarii strategiei si politicilor Guvernului in
domeniile:
a) muncii;
b) solidaritatii sociale;
c) protectiei sociale;
d) familiei.
Art. 2
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei are sediul in
municipiul Bucuresti, str. Dem. I. Dobrescu nr. 2 - 4, sectorul 1.
Art. 3
In vederea realizarii rolului sau, Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale
si Familiei indeplineste urmatoarele functii:
a) de strategie, prin care se asigura elaborarea strategiei de punere in
aplicare a Programului de guvernare in domeniul muncii, protectiei si
solidaritatii sociale si familiei;
b) de reglementare si sinteza, prin care se asigura elaborarea cadrului
normativ si institutional necesar pentru realizarea obiectivelor strategice in
domeniul sau de activitate;
c) de armonizare cu reglementarile Uniunii Europene a cadrului legislativ
din domeniul sau de activitate;
d) de autoritate de management pentru programul operational sectorial
privind politica sociala si de ocupare a fortei de munca;
e) de administrare a bunurilor si de gestionare a bugetelor si fondurilor
alocate;
f) de reprezentare, prin care se asigura in numele statului roman
reprezentarea pe plan intern si extern in domeniul sau de activitate;
g) de autoritate de stat, prin care se asigura exercitarea controlului
aplicarii unitare si respectarii reglementarilor legale in domeniul sau de
activitate si al functionarii institutiilor care isi desfasoara activitatea sub
autoritatea sau in coordonarea sa, precum si exercitarea controlului asupra
modului de indeplinire a atributiilor prevazute de dispozitiile legale in
vigoare pentru ordonatorul principal de credite, delegate, potrivit legii,
conducatorului executiv al Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca,
respectiv al Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale.
Art. 4
In exercitarea functiilor prevazute la art. 3 Ministerul Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei indeplineste urmatoarele atributii principale:
A. In domeniul politicilor sociale:
1. identifica, in colaborare cu ministerele si organele de specialitate ale
administratiei publice centrale si locale, efectele sociale ale politicilor
publice aflate in derulare;
2. efectueaza studii si analize asupra impactului social al schimbarilor
intervenite in plan legislativ, al deciziilor si masurilor de politica sociala
si economica;
3. evalueaza si analizeaza calitatea proceselor sociale importante induse
in societate prin aplicarea politicilor publice;
4. fundamenteaza pe baza unor indicatori specifici masurile de protectie
sociala.
B. In domeniul afacerilor europene si relatiilor externe:
1. deruleaza programe si proiecte destinate sprijinirii initiativelor
guvernamentale privind dezvoltarea parteneriatului social finantat de Uniunea
Europeana sau din alte surse;
2. elaboreaza si fundamenteaza documentele anuale ce reflecta pozitia
Romaniei in domeniul muncii si politicii sociale in cadrul procesului de
aderare la Uniunea Europeana;
3. coopereaza cu compartimentele de integrare europeana din celelalte
institutii pentru realizarea activitatilor de pregatire a aderarii Romaniei la
Uniunea Europeana si fundamenteaza pozitia ministerului in cadrul Comitetului
interministerial pentru integrare europeana;
4. asigura pentru domeniul muncii si politicii sociale elaborarea
documentelor de pozitie oficiale pentru procesul de negociere a aderarii si
pentru participarea la comitetele si subcomitetele constituite pentru aplicarea
Acordului de asociere Romania - Uniunea Europeana;
5. monitorizeaza adoptarea si punerea in aplicare a legislatiei nationale
armonizate cu legislatia comunitara in domeniile proprii de activitate;
6. participa si coordoneaza participarea institutiilor din subordine la
programele de asistenta financiara acordate de Uniunea Europeana in domeniul
politicii sociale si ocuparii fortei de munca;
7. contribuie la initierea si formularea de propuneri in domeniul sau de
activitate privind orientarile de baza referitoare la ansamblul actiunilor care
vizeaza procesul de integrare europeana a Romaniei;
8. coordoneaza, implementeaza si gestioneaza asistenta financiara acordata
prin Programul operational sectorial pentru politica sociala si de ocuparea
fortei de munca si indeplineste atributiile prevazute, potrivit legii;
9. indeplineste atributiile, potrivit legii, pentru perfectionarea
activitatii unitatilor de implementare a programelor PHARE;
10. monitorizeaza derularea proiectelor finantate de Uniunea Europeana, pe
care Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei le are in pregatire
sau in desfasurare, si ia masuri pentru respectarea intocmai a termenilor de
referinta si a calendarului implementarii acestora;
11. coordoneaza elaborarea rapoartelor la conventiile adoptate sub egida
Organizatiei Internationale a Muncii, ratificate de Romania;
12. examineaza prevederile instrumentelor juridice elaborate sub egida
Consiliului Europei din punct de vedere al concordantei cu dreptul intern, in
vederea ratificarii acestora, si coordoneaza elaborarea rapoartelor periodice
privind indeplinirea prevederilor instrumentelor ratificate;
13. pregateste, elaboreaza, negociaza si urmareste incheierea si
ratificarea instrumentelor juridice bilaterale de cooperare in domeniul muncii
si securitatii sociale;
14. asigura administrarea, coordonarea si monitorizarea implementarii
programelor finantate din Fondul Social European;
15. presteaza servicii gratuite de informare, orientare si documentare in
domeniul muncii si solidaritatii sociale pentru investitorii straini si
autohtoni.
C. In domeniul asistentei sociale si politicilor familiale:
1. elaboreaza politica de asistenta sociala;
2. stabileste strategia nationala prin care promoveaza drepturile familiei,
copilului, persoanei singure, persoanelor varstnice, persoanelor cu handicap si
ale oricaror persoane aflate in nevoie;
3. coordoneaza si controleaza functionarea sistemului national de asistenta
sociala;
4. elaboreaza proiecte de acte normative, norme metodologice si
reglementari privitoare la functionarea sistemului de asistenta sociala;
5. elaboreaza, implementeaza si evalueaza programele nationale de asistenta
sociala;
6. indruma si controleaza activitatea institutiilor de asistenta sociala
publice si private in ceea ce priveste aplicarea masurilor de asistenta
sociala;
7. indruma si controleaza activitatea asociatiilor si fundatiilor care
deruleaza programe de asistenta sociala, in vederea respectarii drepturilor
sociale ale persoanelor beneficiare;
8. asigura indrumarea metodologica, coordoneaza si controleaza activitatea
caminelor pentru persoane varstnice, impreuna cu autoritatile administratiei
publice locale;
9. asigura indrumarea metodologica, coordoneaza si controleaza activitatea
institutiilor de asistenta sociala care asigura protectie, gazduire, ingrijire
si consiliere pentru victimele violentei in familie;
10. elaboreaza si fundamenteaza strategia si programele in domeniul
ingrijirii si consilierii pentru victimele violentei in familie;
11. colaboreaza cu alte ministere si institutii la elaborarea si
implementarea programelor de planificare si educatie familiala;
12. realizeaza programe in parteneriat cu organisme si institutii internationale
in domeniul asistentei sociale;
13. finanteaza programele nationale de asistenta sociala;
14. administreaza si gestioneaza fondurile alocate, conform legii, pentru
asistenta sociala;
15. acorda subventii asociatiilor si fundatiilor romane cu personalitate
juridica, din domeniul de activitate al ministerului, in conditiile prevazute
de lege;
16. propune acordarea statutului de utilitate publica asociatiilor si
fundatiilor, din domeniul sau de activitate, in conditiile prevazute de lege;
17. elaboreaza si propune indicatori din domeniul asistentei sociale.
D. In domeniul fortei de munca:
1. elaboreaza politici, programe si planuri nationale in domeniile ocuparii
fortei de munca, formarii profesionale, egalitatii de sanse intre femei si
barbati si circulatiei internationale a fortei de munca, prin colaborare cu
ministere si cu alte organe ale administratiei publice centrale cu sarcini si
atributii pe piata muncii, si exercita controlul asupra infaptuirii acestora de
catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca si de Consiliul
National de Formare Profesionala a Adultilor;
2. elaboreaza si avizeaza proiecte de acte normative in domeniile ocuparii
fortei de munca, formarii profesionale, egalitatii de sanse pe piata muncii;
3. coordoneaza elaborarea, implementarea si monitorizarea anuala a Planului
national de actiune pentru ocuparea fortei de munca;
4. aproba anual Programul national de ocupare a fortei de munca si Planul
national de formare profesionala, propuse de Agentia Nationala pentru Ocuparea
Fortei de Munca, si exercita controlul asupra realizarii acestora;
5. stabileste anual indicatorii sociali si nivelul acestora, in baza carora
se elaboreaza Programul anual de activitate al Agentiei Nationale pentru
Ocuparea Fortei de Munca;
6. promoveaza programe, propune si implementeaza acorduri bilaterale si
proiecte de colaborare internationala in domeniile ocuparii fortei de munca,
formarii profesionale, egalitatii de sanse intre femei si barbati si
circulatiei internationale a fortei de munca;
7. actualizeaza, impreuna cu alte ministere si institutii de specialitate,
Clasificarea ocupatiilor din Romania;
8. exercita controlul asupra modului in care este organizata si se
desfasoara formarea profesionala a adultilor;
9. urmareste si controleaza activitatea agentiilor de credit care deruleaza
activitate de microcreditare;
10. coordoneaza activitatea Comisiei Nationale de Promovare a Ocuparii
Fortei de Munca;
11. coordoneaza activitatea Comisiei consultative interministeriale in
domeniul egalitatii de sanse intre femei si barbati (CODES).
E. In domeniul parteneriatului social:
1. realizeaza coordonarea relatiei Guvernului de parteneriat social atat in
ceea ce priveste raporturile cu organizatiile patronale si sindicale, cat si cu
alte organizatii ale societatii civile;
2. elaboreaza politici, programe si proiecte de acte normative in domeniul
parteneriatului social si urmareste aplicarea acestora;
3. elaboreaza metodologia si asigura asistenta metodologica privind formele
de derulare a parteneriatului social;
4. pregateste, elaboreaza, negociaza si urmareste incheierea intelegerilor
cu partenerii sociali;
5. avizeaza si controleaza conformitatea reprezentativitatii partenerilor
sociali cu prevederile legale in vigoare;
6. constituie si gestioneaza baza de date si registrele de evidenta privind
organizatiile patronale, sindicale si alte organizatii ale societatii civile;
7. elaboreaza criteriile si formele activitatii de mediere a conflictelor
de munca si reglementeaza formarea mediatorilor in domeniu;
8. initiaza, coordoneaza si urmareste realizarea programelor de dezvoltare
a parteneriatului social in colaborare cu administratia publica centrala si
locala, patronatele, sindicatele si alte structuri ale societatii civile
organizate, precum si cu organisme si institutii internationale in domeniu;
9. asigura consultarea permanenta a partenerilor sociali asupra
initiativelor legislative din sfera sa de activitate;
10. coordoneaza metodologic activitatea de dialog social desfasurata la
nivelul administratiei publice centrale si locale;
11. analizeaza si avizeaza actele normative elaborate de ministere si alte
organe centrale in domeniul parteneriatului social;
12. asigura legatura cu Parlamentul, Consiliul Economic si Social,
sindicatele, patronatele si alti parteneri ai societatii civile in problemele
specifice activitatii sale.
F. In domeniul veniturilor salariale:
1. elaboreaza propuneri privind sistemul de salarizare pentru personalul
contractual din sectorul bugetar, colaboreaza cu Agentia Nationala a
Functionarilor Publici privind sistemul de salarizare pentru functionarii
publici si realizeaza controlul aplicarii legislatiei din acest domeniu;
2. propune strategii cu privire la salarizarea in regii autonome, companii
si societati nationale si in societati comerciale cu capital integral sau
majoritar de stat;
3. elaboreaza sistemul de ajustare a salariilor in raport cu evolutia
preturilor de consum;
4. elaboreaza metodologia de calcul al nivelului salariului minim garantat,
fundamentat pe indicatori socioeconomici minimali, ca instrument de protectie a
angajatilor;
5. indeplineste atributiile prevazute de lege privind constatarea si
aplicarea sanctiunilor in institutiile publice finantate integral din venituri
proprii;
6. colaboreaza cu partenerii sociali si acorda asistenta de specialitate in
domeniul veniturilor salariale;
7. monitorizeaza, potrivit acordurilor incheiate cu organismele financiare
internationale, evolutia Programului national de ocupare a fortei de munca si a
fondului de salarii la agentii economici;
8. analizeaza si avizeaza actele normative elaborate de ministere si de
alte organe centrale privind cheltuielile de personal in sectorul regiilor
autonome, companiilor si societatilor nationale, precum si al institutelor
nationale de cercetare-dezvoltare.
G. In domeniul asigurarilor sociale si legilor speciale:
1. elaboreaza politici si programe, in colaborare cu alte ministere si
organe ale administratiei publice centrale, in domeniul pensiilor si altor
drepturi de asigurari sociale;
2. exercita controlul asupra implementarii politicilor si programelor de
catre Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale;
3. elaboreaza metodologia de aplicare a prevederilor legale din domeniul
stabilirii drepturilor de pensii, altor drepturi de asigurari sociale si a
drepturilor acordate prin legi speciale, la propunerea Casei Nationale de
Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale;
4. desfasoara activitati privind aprobarea inlesnirilor de plata a
creantelor bugetare si altor ajutoare de stat din domeniul sau de activitate;
5. elaboreaza legislatia pentru crearea cadrului institutional necesar
implementarii si functionarii sistemului de pensii administrate privat.
H. In domeniul legislatiei muncii:
1. elaboreaza politici, programe si proiecte de acte normative in domeniul
relatiilor de munca, securitatii si sanatatii in munca si urmareste aplicarea
acestora;
2. elaboreaza proiecte de acte normative referitoare la raporturile de
munca, la contractele colective de munca, la timpul de munca si odihna,
disciplina muncii, raspunderea patrimoniala, jurisdictia muncii si la
documentele de dovedire a vechimii in munca;
3. elaboreaza si coordoneaza activitatea de sistematizare, simplificare si
imbunatatire a legislatiei muncii, din domeniul sau de activitate;
4. efectueaza studii, analize si documentari privind oportunitatea
initierii sau modificarii unor acte normative privind legislatia muncii;
5. coordoneaza si asigura aplicarea unitara a prevederilor din domeniul
legislatiei muncii;
6. asigura aplicarea legislatiei privind contractele colective de munca si
conflictele de interese;
7. avizeaza, in vederea inregistrarii, asociatiile si fundatiile din
domeniul sau de activitate;
8. asigura reprezentarea in fata instantelor de judecata in problemele din
domeniul de activitate al ministerului.
I. In domeniul managementului resurselor umane:
1. coordoneaza metodologic, prin compartimentul de specialitate,
activitatea de resurse umane din institutiile subordonate, in coordonare si sub
autoritatea sa;
2. asigura, prin compartimentul de specialitate, recrutarea, selectarea,
promovarea, in conditiile legii, dupa criteriul competentei si fara nici o
discriminare, a functionarilor publici, a personalului contractual, procesul de
evaluare a performantelor profesionale ale acestora, precum si alte atributii
ce ii revin din actele normative in vigoare;
3. organizeaza si monitorizeaza formarea profesionala a personalului din
aparatul propriu si institutiile din subordine, in vederea pregatirii acestuia
pentru aderarea Romaniei la Uniunea Europeana;
4. analizeaza si avizeaza actele normative elaborate de ministere si de
alte organe centrale privind aplicarea prevederilor legale in ceea ce priveste
personalul si structurile organizatorice ale acestora.
J. In domeniul economico-financiar si de investitii:
1. fundamenteaza si promoveaza proiectele de bugete care se administreaza
de catre aparatul propriu sau de catre institutiile aflate sub autoritatea sa,
respectiv bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor pentru
accidente de munca si boli profesionale, bugetul asigurarilor pentru somaj,
bugetul de stat, pentru capitolele bugetare din care se realizeaza finantarea
prestatiilor de protectie sociala, intrarile de credite externe, fondurile
externe nerambursabile si monitorizeaza executia bugetara;
2. elaboreaza proiectul bugetului anual pentru activitatea proprie si a
institutiilor subordonate;
3. elaboreaza programele de investitii anuale si multianuale;
4. analizeaza si avizeaza proiectele de acte normative initiate de
ministere si de alte autoritati ale administratiei publice centrale, potrivit
legii;
5. organizeaza controlul financiar preventiv la nivelul ministerului si
avizeaza organizarea acestuia la nivelul institutiilor subordonate, potrivit legii;
6. monitorizeaza executia bugetara si ia masuri operative pentru asigurarea
platii tuturor drepturilor de protectie sociala, in limita fondurilor aprobate;
7. pe baza evolutiei indicatorilor specifici, fundamenteaza initierea
masurilor de protectie sociala pentru prestatiile existente sau propune, dupa
caz, acordarea de noi prestatii;
8. elaboreaza sustinerea financiara pentru actele normative initiate, cu
impact la nivelul prestatiilor de protectie sociala;
9. coordoneaza activitatile de implementare a proiectelor cu finantare
externa pentru toate domeniile de activitate ale ministerului si administreaza
fondurile provenind din intrari de credite externe aferente acestor proiecte.
K. Alte domenii de activitate:
1. indeplineste activitati de audit public intern, potrivit legii;
2. elaboreaza metodologia, normele, standardele si indicatorii privind
securitatea si sanatatea in munca;
3. coordoneaza activitatea sistemului de certificare a calitatii din punct
de vedere al securitatii muncii si al echipamentelor tehnice, echipamentelor
individuale de protectie a muncii si al echipamentelor individuale de lucru;
4. elaboreaza si avizeaza proiecte de acte normative, metodologii sau
proceduri pentru implementarea sistemului privind asigurarea pentru accidente
de munca si boli profesionale;
5. elaboreaza politici si strategii pentru functionarea eficienta a
sistemului de asigurare si prevenire a accidentelor de munca si a bolilor
profesionale;
6. aproba clasificarea minelor din punct de vedere al emanatiilor de gaze,
in baza documentatiilor prezentate de persoanele juridice;
7. desfasoara activitati de informare-documentare cu privire la securitatea
si sanatatea in munca, asigura elaborarea si editarea de carti, reviste,
brosuri, pliante, afise si alte publicatii in acest domeniu si avizeaza
materiale in acest scop;
8. stabileste politici de prevenire in domeniul securitatii si sanatatii in
munca, bazate pe factorii mediului de munca;
9. editeaza buletine informative din domeniul sau de activitate;
cheltuielile legate de tiparirea si difuzarea buletinelor informative vor fi
suportate din alocatiile bugetare aprobate Ministerului Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei;
10. solutioneaza, in conformitate cu prevederile legale, plangerile,
contestatiile si petitiile persoanelor fizice si juridice;
11. elaboreaza, implementeaza si dezvolta sistemul informatic in domeniul
muncii si solidaritatii sociale;
12. exercita controlul prin compartimentele specializate din directiile
pentru dialog, familie si solidaritate sociala judetene si a municipiului
Bucuresti privind agentii economici, persoane juridice si fizice, in legatura
cu constituirea si virarea contributiilor datorate bugetului asigurarilor sociale
de stat si bugetului asigurarilor pentru somaj;
13. coordoneaza, negociaza si incheie, in conditiile legii, acorduri
internationale din domeniul sau de activitate;
14. exercita controlul asupra activitatilor desfasurate de institutiile
subordonate, in coordonare sau aflate sub autoritatea sa;
15. reprezinta Romania, in conditiile legii, la organismele internationale
din domeniul sau de activitate.
Art. 5
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei indeplineste toate
atributiile si are toate competentele conferite acestuia prin legi sau prin
alte acte normative in vigoare.
Art. 6
In exercitarea atributiilor sale Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale
si Familiei colaboreaza cu celelalte ministere si organe de specialitate din
subordinea Guvernului, cu alte autoritati publice si cu organisme
guvernamentale si neguvernamentale.
Art. 7
Ministerele, celelalte autoritati ale administratiei publice, institutiile
publice, precum si agentii economici au obligatia de a pune la dispozitie
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, la cererea acestuia,
documentele, datele si informatiile necesare pentru realizarea atributiilor
sale.
CAP. 2
Conducerea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei
Art. 8
Conducerea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei se
exercita de catre ministru.
Art. 9
Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei propune si numeste,
dupa caz, reprezentantii Guvernului in toate structurile nationale tripartite,
conform legii.
Art. 10
(1) Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei deleaga atributiile
prevazute de dispozitiile legale in vigoare pentru ordonatorul principal de
credite al bugetului asigurarilor pentru somaj conducatorului executiv al
Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca si pentru ordonatorul
principal de credite al bugetului asigurarilor sociale de stat, conducatorului
executiv al Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale.
(2) Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei indeplineste,
conform legii, functia de ordonator principal de credite.
Art. 11
Presedintele Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari
Sociale si presedintele Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca sunt
secretari de stat in cadrul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei.
Art. 12
(1) Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale si
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca functioneaza sub autoritatea
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
(2) Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap si Autoritatea
Nationala pentru Protectia Copilului si Adoptie functioneaza in subordinea
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
Art. 13
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei monitorizeaza
aplicarea unitara a dispozitiilor legale in domeniile sale de activitate, in
unitatile din sectorul public, mixt si privat.
Art. 14
(1) In exercitarea atributiilor prevazute de lege ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei reprezinta ministerul in raporturile cu
autoritatile administratiei publice, cu alte persoane juridice, cu persoane
fizice, precum si cu organisme din tara si din strainatate.
(2) Prin ordin al ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei,
unele atributii pot fi delegate si persoanelor cu functii de conducere din
compartimentele de specialitate ale ministerului.
Art. 15
(1) Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei indeplineste, in
domeniul de activitate al ministerului, atributiile generale prevazute de Legea
nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a
ministerelor.
(2) Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei indeplineste si
alte atributii specifice, stabilite prin alte acte normative.
(3) Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei numeste si
elibereaza din functie, in conditiile legii, personalul din aparatul propriu al
ministerului.
Art. 16
(1) Ministrul delegat pentru relatiile cu partenerii sociali este membru al
Guvernului si inlocuitorul de drept al ministrului muncii, solidaritatii
sociale si familiei.
(2) Ministrul delegat pentru relatiile cu partenerii sociali coordoneaza
activitatea Inspectiei Muncii.
(3) Ministrul delegat pentru relatiile cu partenerii sociali coordoneaza
Directia dialog social si Directia relatii cu Parlamentul si metodologie.
(4) Ministrul delegat pentru relatiile cu partenerii sociali coordoneaza
metodologic comisiile de dialog social infiintate la nivelul administratiei
publice centrale si in plan teritorial. In acest sens ministrul delegat pentru
relatiile cu partenerii sociali poate emite norme cu caracter de recomandare.
(5) Ministrul delegat pentru relatiile cu partenerii sociali poate
reprezenta Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, in conditiile
legii, la organismele internationale.
Art. 17
In exercitarea atributiilor sale, ministrul muncii, solidaritatii sociale
si familiei emite ordine, norme si instructiuni.
Art. 18
Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei aproba prin ordin,
pentru aparatul propriu si pentru unitatile aflate in subordinea sau sub
autoritatea ministerului, criterii in aplicarea prevederilor actelor normative
in vigoare privind colectarea creantelor bugetare si stimularea personalului.
Art. 19
(1) Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei si ministrul
delegat pentru relatiile cu partenerii sociali sunt ajutati in activitatea de
conducere a ministerului de 4 secretari de stat, numiti prin decizie a
primului-ministru.
(2) Functiile de ministru, ministru delegat si de secretar de stat sunt
functii de demnitate publica, potrivit legii.
(3) Secretarii de stat exercita si alte atributii delegate prin ordin al
ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei.
Art. 20
(1) Secretarul general este inalt functionar public, numit in conditiile
legii, si indeplineste atributiile prevazute de Legea nr. 90/2001.
(2) Secretarul general coordoneaza activitatile stabilite potrivit
structurii organizatorice a ministerului, prevazuta in anexa nr. 1, indeplinind
si alte atributii care ii sunt delegate de ministrul muncii, solidaritatii
sociale si familiei si actionand pentru ducerea la indeplinire a ordinelor si
masurilor stabilite de acesta.
CAP. 3
Organizarea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei
Art. 21
Structura organizatorica a Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei este prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 22
In cadrul structurii organizatorice prevazute la art. 21, prin ordin al
ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei, se pot organiza
servicii, birouri si compartimente, stabilindu-se numarul posturilor de
conducere, potrivit legii.
Art. 23
(1) Numarul maxim de posturi pentru aparatul propriu al Ministerului
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei este de 380 de posturi finantate de
la bugetul de stat, exclusiv demnitarii si posturile aferente cabinetelor
ministrilor.
(2) Personalul necesar pentru fiecare compartiment din structura
organizatorica se stabileste prin ordin al ministrului muncii, solidaritatii
sociale si familiei.
Art. 24
(1) In structura Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei se
organizeaza, la nivel de directie generala, Autoritatea de Management Program
Operational Sectorial pentru Politica Sociala si de Ocuparea Fortei de Munca.
(2) Autoritatea de Management Program Operational Sectorial pentru Politica
Sociala si de Ocuparea Fortei de Munca indeplineste atributiile stabilite prin
Hotararea Guvernului nr. 1.555/2002 privind desemnarea institutiilor si
organismelor responsabile cu coordonarea, implementarea si gestionarea
asistentei financiare comunitare prin instrumentele structurale.
(3) Autoritatea de Management Program Operational Sectorial pentru Politica
Sociala si de Ocuparea Fortei de Munca va deveni operationala incepand cu anul
2004 si va functiona cu un numar total de 75 de posturi in anul 2005, din care
25 de posturi in anul 2004.
(4) Numarul de posturi prevazut la alin. (3) se asigura prin redistribuire
in cadrul numarului maxim de posturi aprobat ministerului si institutiilor
aflate in subordinea sau sub autoritatea acestuia, cu incadrarea in numarul
total de posturi aprobat prin legile bugetare anuale.
(5) Autoritatea de Management Program Operational Sectorial pentru Politica
Sociala si de Ocuparea Fortei de Munca are structura organizatorica prevazuta
in anexa nr. 2.
(6) Structura functiilor publice si structura organizatorica a Autoritatii
de Management Program Operational Sectorial pentru Politica Sociala si de
Ocuparea Fortei de Munca vor fi definitivate pana la data de 1 septembrie 2003.
Art. 25
(1) Atributiile compartimentelor din aparatul propriu al Ministerului
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei se stabilesc in conformitate cu
structura organizatorica prevazuta in anexa nr. 1, prin regulament de
organizare si functionare a ministerului, aprobat prin ordin al ministrului
muncii, solidaritatii sociale si familiei.
(2) Atributiile, sarcinile si raspunderile personalului se stabilesc prin
fisa postului, potrivit legii.
Art. 26
(1) Institutiile care functioneaza in subordinea sau in coordonarea
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, dupa caz, sunt
prevazute in anexa nr. 3.
(2) Conducatorii institutiilor publice din subordinea sau coordonarea
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei se numesc si se
elibereaza din functie de catre ministrul muncii, solidaritatii sociale si
familiei, dupa caz, cu respectarea conditiilor legale. Secretarul de stat si
subsecretarul de stat ai Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si
Adoptie, presedintele si vicepresedintele Autoritatii Nationale pentru
Persoanele cu Handicap sunt numiti si eliberati din functie prin decizie a
primului-ministru.
(3) Infiintarea sau desfiintarea institutiilor subordonate Ministerului
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei se face in conditiile legii.
(4) Atributiile, sarcinile si raspunderile institutiilor care functioneaza
in subordonarea sau in coordonarea ministerului, prevazute in anexa nr. 3, se
stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare, aprobat prin ordin al
ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei, dupa caz, cu respectarea
conditiilor legale.
(5) Repartizarea numarului maxim de posturi, structura organizatorica si
statele de functii pentru institutiile prevazute la alin. (4) se aproba prin
ordin al ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei, dupa caz.
(6) Atributiile, sarcinile si raspunderile, organizarea si functionarea,
numarul de posturi si repartizarea acestora, precum si statele de functii ale
Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie si ale Autoritatii
Nationale pentru Persoanele cu Handicap se stabilesc si se aproba in
conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/2001
privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si
Adoptie, aprobata cu modificari prin Legea nr. 252/2001, ale Ordonantei
Guvernului nr. 14/2003 privind infiintarea, organizarea si functionarea
Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 239/2003 si ale actelor normative proprii de
organizare si functionare, cu respectarea celorlalte dispozitii legale in
vigoare aplicabile.
(7) Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, patrimoniul si personalul
angajat al Oficiului Muncii trec la Inspectoratul teritorial de munca al
municipiului Bucuresti.
(8) Personalul preluat de Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei, ca urmare a aplicarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2003
pentru stabilirea unor masuri privind infiintarea, organizarea, reorganizarea
sau functionarea unor structuri in cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a
ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei publice
centrale si a unor institutii publice, se considera transferat si i se aplica
nivelul de salarizare avut pana la intrarea in vigoare a noilor reglementari
privind salarizarea personalului din institutiile publice.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 27
(1) Numarul de autoturisme si consumul lunar de carburanti pentru aparatul
propriu al Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei sunt cele
prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative
de cheltuieli pentru autoritatile administratiei publice si institutiile
publice, aprobata cu modificari prin Legea nr. 247/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(2) Parcul normat de mijloace de transport si consumul lunar de carburanti
pentru institutiile din subordinea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale
si Familiei sunt prevazute in anexa nr. 4.
Art. 28
(1) Prefecturile impreuna cu consiliile judetene, Consiliul General al
Municipiului Bucuresti si consiliile locale vor sprijini asigurarea spatiilor
corespunzatoare pentru desfasurarea activitatii institutiilor din teritoriu
subordonate Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
(2) In localitatile in care institutiile din teritoriu subordonate
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei nu dispun de spatii
corespunzatoare, consiliile locale vor sprijini aceste institutii prin
asigurarea, in conditiile legii, de amplasamente in vederea construirii de
sedii proprii.
Art. 29
Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 30
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 4/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii
si Solidaritatii Sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 9 din 9 ianuarie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare, si
Hotararea Guvernului nr. 434/1990 privind infiintarea si organizarea Oficiului
Muncii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 104 din 13
septembrie 1990.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul integrarii europene,
Hildegard Carola Puwak
ANEXA 1 *1)
*1) Anexa nr. 1 este reprodusa in facsimil.
MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI FAMILIEI
Numar maxim de posturi: 380
(exclusiv demnitarii si posturile aferente cabinetelor ministrilor)
__________________
| |
| MINISTRU |
|__________________|
| CABINET MINISTRU |
________________ |__________________|
| | |
|MINISTRU-DELEGAT|_________________| _____________________
|________________| |______________|Compartiment Presa |
__|CABINET | | |si Informatii Publice|
| |MINISTRU-DELEGAT| | |_____________________|
| |________________| |
| ___________________________|_____________________________________
| _____|____ ________|_________ _____|____ | _________|________ |
| | SECRETAR | |SECRETAR DE STAT -| | SECRETAR | | |SECRETAR DE STAT -||
| | DE STAT | |PRESEDINTELE ANOFM| | DE STAT | | |PRESEDINTELE CNPAS||
| |__________| |__________________| |__________| | |__________________||
| | | | | _____| : |__ |
| | |.........|......... | | ........:.......| |
| | |:Agentia Nationala: | ____|_____ :Casa Nationala:| |
| | |:pentru Ocuparea : | | SECRETAR | :de Pensii si :| |
| | |:Fortei de Munca : | | GENERAL | :Alte Drepturi :| |
| | |:.................: | |__________| :de Asigurari :| |
| | | | : | :Sociale :| |
| ...|_____ |__ __| : | :..............:| |
|......:..|.....|......|..............|..........:...|..................|...|
|: : : | : | |: : |: : ___:_____|____:___:___: :| :|
|: : : | : | |: : ______|: :| :| ____|__:__ :| :| :| :|
|: ..:.:. | _:_|____ |: __:_|_____ |: :| :| |Directia |:| :| :| :|
|: : A : | |Directia| |: |Directia | |: :| :| |Generala |:| :| :| :|
|: :....: | |Generala| |: |Generala | |: :| :| |Economica |:| :| :| :|
|: | |Afaceri | |: |Politici | |: :| :| |si |:| :| :| :|
|:... | |Europene| |: |Asistenta| |: :| :| |Financiara|:| :| :| :|
|__ : | |________| |: |Sociala | |: :| :| |__________|:| :| :| :|
|: | | |: |_________| |: :| :| | :| :| :| :|
_|:_ | _|__ |: __|__ |: :| :| __|__ :| :| :| :|
_|_ _|_ | _|_ _|_ |: _|_ _|_ |: :|_ :| _|_ _|_ :| _:|_ :| _:|_
| B || C | | | E || F | |: | H | | I | |: | K | :| | M | | N | :|| P | :|| S
|
|___||___| | |___||___| |: |___| |___| |: |___| :| |___| |___| :||____|
:||____|
_|_ _|:_ _|:_ _:|_ _:|_ _:|_
| D | | G | | J | | L | | O | | R |
|___| |____| |____| |____| |____| |____|
Semnificatia modulelor din organigrama de mai sus este urmatoarea:
A - Autoritatea de Management Program Operational Sectorial pentru politica
Sociala si de Ocuparea Fortei de Munca
B - Directia Dialog Social
C - Directia Relatii cu Parlamentul si Metodologie
D - Directia Relatii Externe si Organizatii Internationale
E - Directia Negocieri de Aderare si Preluare Acquis Comunitar
F - Unitatea de Coordonare a Asistentei de Preaderare*)
G - Directia Politici Forta de Munca
H - Directia Politici, Strategie si Metodologie Asistenta Sociala
I - Directia Programe, Finantare Servicii si Prestatii Sociale
J - Directia Politici pentru Familie
K - Directia Management Resurse Umane
L - Directia Legislatia Muncii
M - Directia Investitii si Patrimoniu
N - Directia Bugete
O - Directia Politici Salariale
P - Directia Coordonare Proiecte Finantate din Imprumuturi Rambursabile
R - Directia Politici Asigurari Sociale
S - Directia Audit Intern si Control
------------
*) Organizata la nivel de directie.
ANEXA 2 *1)
*1) Anexa nr. 2 este reprodusa in facsimil.
Structura Autoritatii de Management Program Operational Sectorial pentru
Politica Sociala si de Ocuparea Fortei de Munca (POSPSOFM)
____________________________________________
| Secretar de stat coordonator al afacerilor |
| europene si relatiilor externe |
|____________________________________________|
_______________|_______________
| Autoritatea de Management |
| POSPSOFM |
| (organizata la nivel de |
| directie generala) |
|_______________________________|
_______________________|_______________________
| | | |
______v______ _____v_______ ______v______ ______v______
|Directia | |Directia | |Directia | |Serviciul |
|Programe si | |Monitorizare | |Control si | |Informatizare|
|Evaluare | |si Coordonare| |Audit | | |
| | |Regionala | | | | |
|_____________| |_____________| |_____________| |_____________|
ANEXA 3
INSTITUTIILE
care functioneaza in subordinea sau in coordonarea Ministerului Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei
A. In subordine:
I. Institutii publice cu personalitate juridica, cu finantare de la bugetul
de stat:
1. Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap (212 posturi)
2. Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului si Adoptie (88 de
posturi)
3. Agentia Nationala pentru Protectia Familiei
4. Directii pentru dialog, familie si solidaritate sociala judetene si a
municipiului Bucuresti, servicii publice descentralizate
5. Oficiul pentru Migratia Fortei de Munca
6. Centrul Social "Gavroche" de Integrare Familiala pentru Copii
7. Centrul-Pilot de Asistenta si Protectie a Victimelor Violentei in
Familie
8. Centrul de Informare si Consultanta pentru Familie
II. Institutie publica cu personalitate juridica, finantata din venituri
proprii si subventii de la bugetul de stat:
- Inspectia Muncii, din care:
a) aparat propriu - 239 de posturi;
b) inspectoratele teritoriale de munca - servicii publice descentralizate -
3.166 de posturi.
III. Institutii de asistenta sociala cu personalitate juridica, finantate
din venituri proprii si subventii de la bugetul de stat (80 de posturi):
1. Caminul pentru Persoane Varstnice Alba Iulia
2. Caminul pentru Persoane Varstnice Sibiu.
IV. Unitate cu personalitate juridica, finantata integral din venituri
proprii:
- Revista "Obiectiv".
B. In coordonare:
Institute nationale de cercetare:
1. Institutul National de Cercetare Stiintifica in Domeniul Muncii si
Protectiei Sociale - I.N.C.S.D.M.P.S. Bucuresti;
2. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Muncii -
I.N.C.D.P.M. Bucuresti.
NOTA:
1. Numarul maxim de posturi pentru institutiile publice prevazute la lit. A
pct. I pozitiile 4 - 8 este de 1.679 de posturi finantate de la bugetul de
stat.
2. La numarul de posturi finantat de la bugetul de stat, repartizat
directiilor pentru dialog, familie si asistenta sociala judetene si a
municipiului Bucuresti se adauga 313 posturi finantate din bugetul asigurarilor
sociale de stat si 148 de posturi finantate din bugetul asigurarilor pentru
somaj.
3. Din numarul de posturi care se reduce prin aplicarea prezentei hotarari,
un numar de 39 de posturi si fondurile aferente trec la Autoritatea Nationala
de Control, 16 posturi si fondurile aferente trec in cadrul aparatului de lucru
al Guvernului si 4 posturi si fondurile aferente trec la Ministerul
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei.
4. Centrul Social "Gavroche" de Integrare Familiala pentru Copii,
Caminul pentru Persoane Varstnice Alba Iulia si Caminul pentru Persoane
Varstnice Sibiu functioneaza in subordinea Ministerului Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei pana la data de 1 ianuarie 2004.
5. La data infiintarii Agentiei Nationale pentru Protectia Familiei,
Centrul-Pilot de Asistenta si Protectie a Victimelor Violentei in Familie si
Centrul de Informare si Consultanta pentru Familie trec in subordinea acesteia.
ANEXA 4
PARCUL NORMAT DE MIJLOACE DE TRANSPORT SI CONSUMUL LUNAR DE CARBURANTI
______________________________________________________________
|Nr. |Institutiile |Tipul |Parcul |Consumul |
|crt.|subordonate |mijlocului |normat |lunar de |
| |Ministerului |de transport | |carburanti |
| |Muncii, | | |litri/luna/|
| |Solidaritatii | | |mijloc de |
| |Sociale si Familiei| | |transport |
|____|___________________|_____________|___________|___________|
| 1.|Directiile pentru |autoturism |cate 2 | 250 |
| |dialog, familie si | |pentru | |
| |solidaritate | |fiecare | |
| |sociala teritoriale| |directie | |
| | | |si 3 pentru| |
| | | |municipiul | |
| | | |Bucuresti | |
|____|___________________|_____________|___________|___________|
| 2.|Oficiul pentru |autoturism | 2 | 300 |
| |Migratia Fortei | | | |
| |de Munca | | | |
|____|___________________|_____________|___________|___________|
| 3.|Centrul Social |autoturism | 1 | 250 |
| |"Gavroche" de |autovehicul | | |
| |Integrare |pentru | | |
| |Familiala |transport | | |
| |pentru Copii |marfa | 1 | 300 |
|____|___________________|_____________|___________|___________|
| 4.|Centrul de |autoturism | 1 | 250 |
| |Informare si | | | |
| |Consultanta | | | |
| |pentru Familie | | | |
|____|___________________|_____________|___________|___________|
| 5.|Centrul-Pilot de |autosalvare | 1 | 400 |
| |Asistenta si | | | |
| |Protectie a | | | |
| |Victimelor | | | |
| |Violentei in | | | |
| |Familie | | | |
|____|___________________|_____________|___________|___________|
| 6.|Revista "Obiectiv" |autofurgoneta| 1 | 350 |
| | |autoturism | 1 | 300 |
| | |autovehicul | | |
| | |pentru | | |
| | |transport | | |
| | |marfa si | | |
| | |persoane | 1 | 350 |
|____|___________________|_____________|___________|___________|
NOTA:
Dotarea cu autoturisme si consumul de carburanti pentru Inspectia Muncii
sunt cele prevazute in Hotararea Guvernului nr. 767/1999 privind aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Inspectiei Muncii, cu
modificarile si completarile ulterioare.