DECIZIE Nr. 59*) din 18 mai 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 259 din 15 septembrie 1994
*) Definitiva prin nerecurare.
Mihai Constantinescu - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art.
175 alin. 1 lit. b) din Codul muncii, ridicata de contestatoarea Stupu Ana, in
Dosarul nr. 8253/1993 al Judecatoriei Focsani.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 10 mai 1994, in prezenta
partilor si a reprezentantului Ministerului Public, au fost consemnate in
incheierea din acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera,
a aminat pronuntarea pentru 18 mai 1994.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 decembrie 1993, pronuntata in Dosarul nr. 8253/1993
al Judecatoriei Focsani, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 175 alin. 1 lit. b) din Codul
muncii, invocata de contestatoarea Stupu Ana. In sustinerea exceptiei,
contestatoarea arata ca art. 175 alin. 1 lit. b) din Codul muncii, desi nu a
fost abrogat in mod expres, este neconstitutional, intrucat singurele in masura
sa solutioneze litigiile de munca sunt instantele judecatoresti si nu organele
administrative cu activitate jurisdictionala, care, intr-un stat de drept,
nu-si mai au rostul.
Judecatoria Focsani, exprimandu-si opinia, considera ca exceptia este
intemeiata, pe de o parte datorita principiului separatiei puterilor in stat,
iar pe de alta parte deoarece dispozitia art. 175 din Codul muncii contravine
art. 125 din Constitutie, potrivit caruia justitia se realizeaza prin Curtea
Suprema de Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
Realizarea justitiei implica, potrivit sesizarii, aplicarea regulilor de
desfasurare a activitatii de judecata, obligatia de motivare a hotararilor,
posibilitatea exercitarii cailor de atac, impartialitatea si independenta
judecatorilor, care se supun numai legii.
In vederea solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate, in temeiul art.
24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, s-au cerut punctele de vedere ale celor
doua Camere ale Parlamentului si al Guvernului, iar in baza art. 53 din
Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale s-au
solicitat si opiniile Ministerului Justitiei si Ministerului Muncii si
Protectiei Sociale.
In punctul de vedere transmis, Guvernul apreciaza ca reglementarea cuprinsa
in art. 175 alin. 1 lit. b) din Codul muncii este contrara atat prevederilor
art. 16 din Constitutie, intrucat creaza o discriminare intre personalul cu
functii de conducere si ceilalti salariati, cat si dispozitiile art. 21 si art.
125 din legea fundamentala deoarece ingradeste accesul la justitie, care se
infaptuieste numai de instantele judecatoresti. Mai mult, Guvernul considera ca
si celelalte dispozitii ale art. 175 alin. 1 din Codul muncii incalca
dispozitiile constitutionale mentionate, ele reglementand restringeri ale
drepturilor salariatilor de a se adresa instantei in situatiile stipulate.
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
Ministerul Justitiei, raspunzand solicitarii Curtii, s-a exprimat in sensul
opiniei Guvernului, motivarea fiind aceeasi.
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale apreciaza ca examinarea
conformitatii legislatiei cu dispozitiile constitutionale este de competenta
Consiliului Legislativ, iar cat priveste dispozitiile Codului muncii
referitoare la jurisdictia muncii, acestea au fost modificate prin Legea nr.
104/1992.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, opiniile
Ministerului Justitiei si ale Ministerului Muncii si Protectiei Sociale,
raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile partilor si ale
procurorului, notele scrise depuse la dosar, si avand in vedere dispozitiile
art. 175 alin. 1 lit. b) din Codul muncii, ale art. 16, art. 21, art. 125 si
art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Desi exceptia de neconstitutionalitate vizeaza o dispozitie legala
anterioara Constitutiei, Curtea este competenta sa o solutioneze deoarece
Judecatoria Focsani nu s-a pronuntat ferm, in dispozitivul incheierii, asupra
conflictului dintre art. 175 alin. 1 din Codul muncii si Constitutie si a
sesizat Curtea, solicitindu-i sa se pronunte. Asa fiind, sub acest aspect,
Curtea Constitutionala este obligata sa se pronunte asupra exceptiei, in
temeiul dreptului constitutional al partilor, recunoscut de art. 144 lit. c)
din Constitutie, de a invoca neconstitutionalitatea unui text de lege aplicabil
litigiului.
Potrivit art. 175 alin. 1 lit. b) din Codul muncii, sunt de competenta
organului administrativ ierarhic superior sau a organului de conducere
colectiva, potrivit legii: contestatiile impotriva desfacerii contractului de
munca, precum si litigiile privind reintegrarea in munca a persoanelor cu
functii de conducere numite de organele ierarhice superioare, precum si a
directorilor, directorilor generali si a celor cu functii asimilate acestora
din organele centrale.
Din insasi examinarea prevederilor art. 175 alin. 1 lit. b) din Codul
muncii rezulta ca acestea fiind aplicabile numai unei categorii de salariati -
si anume, cadrelor cu functii de conducere - se incalca principiul egalitatii
cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice prevazut de art. 16 alin.
(1) din Constitutie, intrucat, in ce priveste contestatiile legate de
desfacerea contractului de munca, nu exista un motiv suficient care sa
justifice o diferenta de tratament cu referire la organul de jurisdictie
competent. Aceasta concluzie se impune tinand seama de faptul ca motivele
legale pentru desfacerea contractului de munca, prevazute in art. 130 din Codul
muncii, nu disting intre salariatii cu functii de conducere si ceilalti
salariati. De aceea jurisdictia instituita prin art. 175 alin. 1 lit. b) din
Codul muncii este discriminatorie si, deci, neconstitutionala, nu numai in
functie de prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, ce se refera la
egalitatea in drepturi a cetatenilor, fara discriminari, ci si in functie de
prevederile art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, amendata prin Protocoalele nr. 3, 5 si 8 si completata
prin Protocolul nr. 2, la care Romania a aderat prin Legea nr. 30/1994.
Potrivit acestor din urma prevederi, orice persoana are dreptul la judecarea in
mod echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil, a cauzei sale de
catre o instanta independenta si impartiala, instituita de lege.
In concordanta cu prevederile din conventia sus-mentionata, art. 21 din
Constitutie privind accesul liber la justitie a statuat ca orice persoana se
poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a
intereselor sale legitime si ca nici o lege nu poate ingradi exercitarea
acestui drept.
Tinand seama si de dispozitiile art. 125 din Constitutie, conform carora
justitia se realizeaza prin Curtea Suprema de Justitie si celelalte instante judecatoresti
stabilite de lege, rezulta, din colaborarea acestor din urma prevederi
constitutionale, ca nici o lege nu poate ingradi dreptul unei persoane de a se
adresa instantelor judecatoresti pentru apararea drepturilor, a libertatilor si
a intereselor sale legitime.
Plenul Curtii Constitutionale, prin Decizia nr. 1 din 8 februarie 1994,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie
1994, a statuat in sensul ca instituirea unei proceduri
administrativ-jurisdictionale nu este contrara principiului prevazut de art. 21
din Constitutie, privind liberul acces la justitie, cat timp decizia organului
administrativ de jurisdictie poate fi atacata in fata unei instante
judecatoresti. Pe de alta parte, prin aceeasi decizie s-a stabilit ca liberul
acces la justitie se realizeaza numai in respectul egalitatii cetatenilor in
fata legii si a autoritatilor publice, astfel incat orice excludere care ar
evoca semnificatia incalcarii egalitatii de tratament juridic este
neconstitutionala.
In cauza de fata, daca s-ar aprecia ca organele prevazute de art. 175 alin.
1 lit. b) din Codul muncii au calitatea de organ jurisdictional, procedura
prevazuta de text ar putea fi calificata ca o procedura
administrativ-jurisdictionala prealabila, ceea ce ar da posibilitatea partilor
sa uzeze de recursul prevazut de art. 4 din Legea contenciosului administrativ
nr. 29/1990 si deci accesul la justitie ar fi asigurat. Dar autoritatile
administrative prevazute de art. 175 alin. 1 lit. b) din Codul muncii nu pot
avea calitatea de organe jurisdictionale deoarece chiar ele au luat masura
desfacerii contractului de munca. Ar insemna ca aceeasi autoritate sa fie si
judecator si parte interesata, ceea ce este contrar prevederilor art. 6 pct. 1
din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale
sus-mentionate. In conditiile art. 175 alin. 1 lit. b) din Codul muncii este
incalcat principiul instituit prin aceasta prevedere referitoare la dreptul
persoanei de a fi judecata in mod echitabil de catre o instanta independenta
si impartiala.
Tinand seama de dispozitiile art. 20 din Constitutie privind
obligativitatea interpretarii si aplicarii drepturilor si libertatilor
cetatenilor in concordanta cu pactele la care Romania este parte si la
prioritatea pactelor si tratatelor referitoare la drepturile omului in caz de
neconcordanta cu legile interne, rezulta ca art. 175 alin. 1 lit. b) din Codul
muncii, fiind in contradictie cu prevederile art. 6 alin. 1 al conventiei
mentionate, sunt in intregime neconstitutionale nu numai in ce priveste
excluderea cetatenilor de la dreptul de a se adresa justitiei. In acest fel se
asigura si respectarea principiului egalitatii cetatenilor in fata legii.
In cursul dezbaterilor, cat si in punctul de vedere al Guvernului s-a
ridicat problema neconstitutionalitatii si a celorlalte prevederi ale art. 175
din Codul muncii, in afara celor de la lit. b). Avand in vedere, insa, limitele
sesizarii, astfel cum au fost definite prin Incheierea Judecatoriei Focsani din
data de 17 decembrie 1993, precum si prevederile art. 144 lit. c) din
Constitutie si ale art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, rezulta ca in
litigiul de fata Curtea Constitutionala nu este competenta sa se pronunte
asupra aspectelor ce depasesc sesizarea cu care a fost investita.
Intrucat Codul muncii a fost modificat expres prin Legea nr. 104/1992, deci
dupa intrarea in vigoare a Constitutiei, rezulta ca, in speta, nu se pune
problema aplicarii art. 150 alin. (1) din Constitutie, ci a neconstitutionalitatii
prevederii respective.
Fata de cele aratate, in temeiul dispozitiilor art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si ale art. 13 alin. (1) lit. A. c) si ale art. 24 din
Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Stupu Ana, domiciliata
in municipiul Roman, str. C. A. Rosetti, bl. 10, sc. A, ap. 7, judetul Neamt,
in Dosarul nr. 8253/1993 al Judecatoriei Focsani, si constata ca prevederile
art. 175 alin. 1 lit. b) din Codul muncii sunt neconstitutionale.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta din 18 mai 1994.
PRESEDINTE,
dr. Mihai Constantinescu
Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu