DECIZIE Nr. 62 din 13 iunie 1995
cu privire la constitutionalitatea Legii pentru accelerarea procesului de
privatizare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 122 din 19 iunie 1995
Curtea Constitutionala a fost sesizata la data de 25 mai 1995 de catre 25
de senatori, si anume: Ionel Aichimoaie, Mircea Boulescu, Aristotel Adrian
Cancescu, Dumitru Mugurel Ceraceanu, Ioan Cretu, Alexandru Diaconu, Costel
Gheorghiu, Mihai Iurcu, Stefan-Traian Mocuta, Ovidiu Corneliu Popescu, Vasile
Strambu, Ioan Turlacu, Andrei Tugulea, Dan-Constantin Vasiliu, Sorin Adrian
Vornicu Nichifor, Cristian Sorin Dumitrescu, Attila Verestoy, Zoltan Hosszu,
Iosif Csapo, Adrian Dumitru Popescu Necsesti, Lajos Magyari, Gabor Kozsokar,
Karoly Ferenc Szabo, Valentin Corneliu Gabrielescu si Denes Seres in legatura
cu neconstitutionalitatea Legii pentru accelerarea procesului de privatizare in
ansamblul sau, ca urmare a incalcarii art. 76 alin. (2) din Constitutie.
La aceeasi data, Curtea a mai fost sesizata de catre 29 de senatori, si
anume: Corneliu Coposu, Ioan Lup, Ion Manea, Adrian Sarbu, Voicu Valentin
Glodean, Serban Sandulescu, Maria Matilda Tetu, Constantin Moiceanu, Vasile
Vetisanu, Dumitru Calueanu, Tanase Tavala, Stefan Augustin Popa Doinas, Stefan
Radoff, Nicolae Manolescu Apolzan, Nistor Badiceanu, Florin Buruiana, Sabin
Ivan, Mihai Buracu, Emilian Buzica, Radu Ceontea, Gheorghe Catuneanu,
Constantin Ticu Dumitrescu, Alexandru Popovici, Emil Tocaci, Tiberiu Vladislav,
Matei Boila, Ioan Paul Popescu, Andrei Potcoava si Alexandru Paleologu cu
privire la neconstitutionalitatea Legii pentru accelerarea procesului de
privatizare, atat in ansamblul ei, cat si in legatura cu unele prevederi.
Pentru aceleasi motive, ca in cea de-a doua obiectie de
neconstitutionalitate, Curtea a fost sesizata si de un grup de 52 de deputati,
si anume: Raymond Luca, Dan-Florin Trepcea, Horia Mircea Rusu, Dinu Patriciu,
Mihnea-Tudor Ionita, Teodora Bertzi, Petru Litiu, Constantin-Romeo Dragomir,
Gheorghe Todut, Ioan Ghise, Adrian Severin, Victor Babiuc, Radu Mircea
Berceanu, Petre Partal, Adriean Videanu, Paula-Maria Ivanescu, Alexandru Sassu,
George Iulian Stancov, Vasile Bran, Corneliu Dorin Gavaliugov, Teodor Luputiu,
Viorel Lixandroiu, Ioan Adrian Vilau, Victor Bostinaru, Cristian Radulescu,
Mihaita Postolache, Constantin Ionescu, Ion Diaconescu, Mircea Ioan Popa,
Gheorghe Cristea, Remus-Constantin Opris, Gavril Dejeu, Sergiu George Rizescu,
Mircea-Mihai Munteanu, Mihail Nica, Gabriel Tepelea, Mihail Bucur, Viorel
Pavel, George Stanescu, Ion Dinu, Ion Strachinaru, Mircea Popescu, Nestor
Calin, Costel Paunescu, Smaranda Dobrescu, Horia Radu Pascu, Ioan Victor Pica,
Constantin-serban Radulescu Zonner, Vasile Mandroviceanu, Barbu Pitigoi,
Gheorghe Comanescu si Vasile Lupu.
In esenta, obiectiile de neconstitutionalitate referitoare la ansamblul
legii sunt urmatoarele:
- incalcarea art. 76 alin. (2) din Constitutie, in legatura cu procedura de
solutionare a divergentelor dintre cele doua Camere ale Parlamentului, in
cadrul sedintei comune a acestor Camere din data de 24 mai 1995;
- incalcarea dreptului de proprietate prevazut in art. 41 alin. (1) si (2)
din Constitutie "prin ignorarea dreptului fostilor proprietari deposedati
de regimul comunist";
- incalcarea art. 137 alin. (5) din Constitutie, deoarece nu s-au stabilit
in lege sursele de finantare pentru aplicarea ei.
Obiectiile de neconstitutionalitate a unor prevederi ale noii legi se
refera la:
- diminuarea dreptului de proprietate prin reglementarile cuprinse in
capitolul I "Transferul cu titlu gratuit de actiuni";
- incalcarea principiului neretroactivitatii legii prin prevederile art. 14
alin. (1) din lege;
- incalcarea principiului nediscriminarii prin prevederile art. 2 alin. (2)
din lege.
In conformitate cu prevederile art. 19 din Legea nr. 47/1992, au fost
solicitate puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului.
In punctul sau de vedere, presedintele Camerei Deputatilor considera ca
obiectiile de neconstitutionalitate formulate sunt nefondate pentru urmatoarele
motive:
- art. 77 din Legea nr. 58/1991 nu a instituit un drept de despagubire a
fostilor proprietari, ci a statuat numai "o intentie legislativa care ar
putea institui un drept de reparatii", iar "Legea pentru accelerarea
procesului de privatizare nu-l opreste pe legiuitor sa emita o asemenea
reglementare";
- privatizarea societatilor cu capital de stat nu constituie o incalcare a
dreptului fostilor proprietari, cat timp dreptul de proprietate apartine
statului;
- critica adusa noii reglementari ca nu a instituit reparatiile cuvenite
fostilor proprietari constituie o obiectie de neconstitutionalitate prin
omisiune, care, tinand seama de statutul Curtii Constitutionale, este
inadmisibila;
- regimul proprietatii societatilor comerciale supuse privatizarii nu este
incert, asa cum se arata in sesizarile formulate, fiind definit prin Legea nr.
15/1990, Legea nr. 31/1990, Legea nr. 58/1991 si prin alte reglementari legale
si conferind statului - contrar celor sustinute prin obiectiile de
constitutionalitate invocate - "dreptul constitutional de a le
privatiza", precum si de a acorda, cu titlu gratuit, cota de 30%, fara ca
aceasta sa poata fi afectata, in viitor, de eventualele despagubiri cuvenite
fostilor proprietari; sub acest aspect, criticile facute privesc reglementari
anterioare noii legi, ce nu pot forma obiectul controlului de
constitutionalitate a legii atacate;
- criticile referitoare la diminuarea dreptului de proprietate "fie ca
privesc aplicarea Legii nr. 58/1991, fie ca vizeaza solutii legislative care
pot fi utilizate de orice legiuitor intr-un stat de drept, fara a afecta
prevederile legii fundamentale", nefiind deci intemeiate;
- dublarea certificatelor de proprietate cu cupoane, in conditiile in care
valoarea lor ramane neschimbata, "nu reprezinta decat o alternativa
politica" de competenta legiuitorului, fara a afecta dispozitiile
Constitutiei;
- regimul cupoanelor nominative de privatizare nu incalca prevederile art.
49 din Constitutie, deoarece ele nu privesc drepturi constitutionale, ci si
drepturi de creanta, supuse diferitelor reglementari legale impuse de politica
economica a statului si riscurilor inerente in conditiile economiei de piata;
in cadrul noii reglementari "o asemenea problema nu se pune, deoarece
dublarea certificatelor de proprietate cu cupoane nu modifica valoarea de
ansamblu a acestora";
- principiul neretroactivitatii legii nu este incalcat de art. 14 alin. (1)
din lege, intrucat critica adusa se intemeiaza pe absolutizarea unei
interpretari pur gramaticale, care insa este irelevanta atat in practica
judiciara, cat si in sens constitutional, tinand seama de "regula potrivit
careia un contract incheiat sub o lege anterioara nu poate fi modificat de o
lege posterioara";
- obiectia de constitutionalitate legata de acordarea de cupoane celor care
nu si-au ridicat certificatele de proprietate si tinerilor care vor implini
varsta de 18 ani pana la data de 31 decembrie 1995, in sensul ca acestia sunt
discriminati, intrucat nu li se dau si certificate de proprietate, este
inadmisibila, intrucat se refera la o omisiune de legiferare, ceea ce nu intra
in statutul constitutional al Curtii;
- neprecizarea sursei de finantare necesare aplicarii legii nu constituie o
incalcare a prevederilor art. 137 alin. (5) din Constitutie, deoarece noua
reglementare nu prevede in nici una dintre prevederile sale suportarea unor
cheltuieli de la bugetul de stat, "ceea ce face inoperanta precizarea
sursei de finantare";
- nu au fost incalcate prevederile art. 76 alin. (2) din Constitutie, in
cadrul sedintei comune a Camerelor pentru solutionarea divergentelor dintre
formele adoptate de fiecare in parte, intrucat "dezbaterile din ziua de 24
mai s-au purtat asupra acestor diferente", iar in finalul lor s-a adoptat,
prin vot, propunerea de sistare a dezbaterilor, in temeiul art. 28 din
Regulamentul sedintelor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului, in care se
reglementeaza aceasta posibilitate. De altfel, se arata ca aceasta masura era
conforma si ordinii de zi a sedintei in care se prevazuse, la pct. 2,
"votul final asupra Raportului de mediere la proiectul de lege pentru
accelerarea procesului de privatizare", avandu-se in vedere ca acest
raport cuprindea toate divergentele existente. De asemenea, se considera ca
scopul dezbaterilor fiind acela "de a dezvalui parlamentarilor
semnificatia votului final", acest scop a fost pe deplin realizat in cadrul
multiplelor dezbateri ce au avut loc in fiecare Camera cu prilejul adoptarii
legii, cat si al discutarii raportului comisiei de mediere, subliniindu-se ca o
solutie contrara este de natura sa conduca la crearea unei situatii de
"blocaj legislativ".
Presedintele Senatului, in punctul sau de vedere, apreciaza ca motivele de
neconstitutionalitate invocate in cele trei sesizari, dintre care doua
identice, sunt neintemeiate, pentru urmatoarele considerente:
- nu sunt incalcate drepturile fostilor proprietari si deci dispozitiile
art. 41 alin. (1) si (2) din Constitutie, deoarece prezenta lege instituie
numai masuri de accelerare a procesului de privatizare, pe baza si in cadrul
Legii nr. 58/1991, ce nu a fost contestata sub aspectul constitutionalitatii;
reiterarea in noua reglementare a art. 77 din Legea nr. 58/1991 este fara
ratiune cat timp aceste dispozitii sunt in vigoare; despre drepturi ale
fostilor proprietari nu se poate vorbi atata vreme cat nu au fost reconstituite
legal, constitutionalitatea putand fi apreciata numai in raport cu un drept
existent, iar "reparatiile" mentionate in art. 77 din Legea nr.
58/1991 urmeaza a fi rezolvate pe domenii si nu numai prin restituire in
natura, ci si prin echivalent;
- obiectia privind "diminuarea dreptului de proprietate" potrivit
calculelor prezentate, ca si critica in legatura cu "restrangerea
dreptului de dispozitie" nu au nici o concludenta in legatura cu
constitutionalitatea legii; de asemenea, dreptul de valorificare a unui singur
certificat de persoana, impreuna cu cuponul, este de natura sa restabileasca
bazele sociale si de echitate avute in vedere de Legea nr. 58/1991;
- sustinerea in legatura cu incalcarea principiului neretroactivitatii
legii este gresita, deoarece cei ce dobandesc dreptul de proprietate prin
privatizare asupra unei unitati incheie contractul atat cu Fondul Proprietatii
de Stat, cat si cu Fondul Proprietatii Private respectiv; imprejurarea ca se
incheie contractele succesiv cu Fondul Proprietatii de Stat si Fondul Proprietatii
Private nu are relevanta si nu schimba regimul juridic si conditiile de
valabilitate a actului de dobandire, astfel ca dispozitiile art. 14 alin. (1)
sunt constitutionale;
- largirea sferei celor care primesc cupoane de privatizare, prin cuprinderea
si a tinerilor care vor implini 18 ani pana la 31 decembrie 1995, nu este in
dauna celor care au primit certificate, iar aceasta masura nu reprezinta o
discriminare, ci, dimpotriva, instituie o egalitate de tratament pentru aceasta
categorie de cetateni;
- imprejurarea ca legea nu prevede sursa cheltuielilor pentru aplicarea ei
nu este o problema de constitutionalitate, in nici o lege nestabilindu-se
cheltuielile de punere in executare si sursa acestora;
- nu au fost incalcate prevederile art. 76 alin. (2) din Constitutie,
supunerea la votul final, in Camerele reunite, a raportului de mediere fiind
legala, deoarece Camera Deputatilor a adoptat prin vot raportul de mediere,
text cu text, si, in final, acest raport in ansamblul sau, iar Senatul a
adoptat raportul de mediere, de asemenea, text cu text, insa nu si in ansamblul
sau, neintrunind numarul de voturi in functie de caracterul de lege organica,
al noii reglementari; rezulta deci ca singura diferenta dintre cele doua Camere
a constat numai in ce priveste votul final, pe care numai Camera Deputatilor
l-a realizat, asa incat, in Camerele reunite, s-a trecut direct la votul final
asupra raportului de mediere, neexistind nici un temei pentru a se anula votul
fiecarei Camere, dat separat, pe texte, prin reluarea dezbaterilor si a votului
dat pe texte, cat si a intregului raport de mediere.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca obiectiile de
neconstitutionalitate formulate nu au suport real si sunt nefondate, pentru
urmatoarele motive:
- dezbaterea divergentelor dintre cele doua Camere s-a facut cu respectarea
prevederilor art. 76 din Constitutie, intrucat textele in divergenta
"fusesera indelung si in detaliu analizate" in doua randuri de
dezbateri, astfel incat scopul urmarit "si anume cunoasterea in detaliu,
inaintea votului, de catre deputati si senatori a tuturor pozitiilor si
opiniilor celorlalti parlamentari a fost pe deplin indeplinit"; de
asemenea, adoptarea prin vot a propunerii de a se trece la votarea raportului comisiei
de mediere corespunde principiului autonomiei regulamentare, in temeiul caruia
Camerele Parlamentului pot organiza dezbaterile, hotarand sa treaca la
adoptarea unei masuri, daca cerinta cunoasterii tuturor opiniilor exprimate
este indeplinita si nu se aduce atingere "dreptului parlamentarilor de a
vota in deplina cunostinta de cauza";
- nu sunt incalcate prevederile art. 41 din Constitutie privind garantarea
si ocrotirea dreptului de proprietate, deoarece criticile formulate privesc, in
fond, prevederile Legii nr. 15/1990 si ale Legii nr. 58/1991, si nu ale noii
legi, iar invocarea neconstitutionalitatii acestor reglementari este
inadmisibila in cadrul controlului anterior promulgarii, prevazut de art. 144
lit. a) din Constitutie; de asemenea, nu se poate retine incalcarea unui drept
al fostilor proprietari cat timp, ca efect al nationalizarii, bunurile au
intrat in proprietatea statului si, in prezent, sunt in patrimoniul
societatilor comerciale supuse privatizarii; totodata, se precizeaza ca dispozitiile
legale invocate in sesizare "privesc adoptarea unor masuri reparatorii si
nu reconstituirea dreptului de proprietate, in forma sa initiala", astfel
incat nu poate justifica critica legata de incalcarea dreptului de proprietate;
- reiterarea in noua reglementare a art. 77 din Legea nr. 58/1991 este
superflua, cat timp prevederea respectiva nu a fost abrogata, si in programul
Guvernului pe 1995 s-a prevazut elaborarea unui proiect de lege privind regimul
juridic aplicabil reparatiilor pentru bunurile preluate in mod abuziv de catre
stat, iar problema reparatiilor si-a gasit o rezolvare partiala prin unele acte
normative, cum sunt Legea fondului funciar nr. 18/1991, Legea nr. 15/1990 si
Legea nr. 58/1991 in ce priveste transmiterea cu titlu gratuit a 30% din
capitalul de stat al societatilor comerciale, masura ce are "un caracter
reparatoriu pentru toti cetatenii tarii", proiectul de lege, in curs de
legiferare, privind reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu
destinatie de locuinta, trecute in proprietatea statului, in care se prevad
"masuri reparatorii combinate, fie de restituire in natura, fie de
despagubiri banesti, dupa caz"; de aceea se considera ca termenul utilizat
de legiuitor - reparatii - nu presupune ca acestea sa constea neaparat in
cedarea de actiuni la societatile comerciale, asa cum se sustine in doua dintre
sesizarile formulate;
- nereglementarea in noua lege a surselor de finantare pentru aplicarea ei
se considera ca nu este un motiv de neconstitutionalitate, nu numai pentru ca
priveste o omisiune, ceea ce exclude controlul exercitat de Curte, dar si
pentru ca acest aspect este reglementat de art. 11 si de art. 26 lit. d) din
Legea nr. 58/1991, referitor la resursele Fondurilor, si de art. 17 din Legea
nr. 10/1991, referitor la rezerva bugetara aflata la dispozitia Guvernului;
- critica privind diminuarea dreptului de proprietate prin micsorarea
valorii cuvenite fiecarui cetatean se considera ca rezulta dintr-o confuzie
intre dreptul de proprietate si valoarea bunului ce face obiectul acestui
drept, care poate suferi fluctuatii; de asemenea, se considera ca micsorarea
valorii "nu va avea loc", intrucat neridicarea certificatelor de
proprietate nu a condus la diminuarea capitalului social al Fondurilor
Proprietatii Private, cota cuvenita celor ce nu si-au ridicat certificatele
suplimentind valoarea initiala a certificatelor aflate in circulatie, iar
calculele prezentate in sesizare contravenind prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 10/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 114/1992; de
asemenea, se considera ca repunerea in drepturi a celor care si-au instrainat
certificatele este un act reparatoriu, intrucat acestia le-au instrainat fara a
avea reprezentarea valorii lor reale;
- in ce priveste urmarile pe care le-ar putea avea neridicarea unor
cupoane, se precizeaza ca acestea vor fi reglementate printr-un act normativ
special, conform art. 19 din lege, iar in ce priveste valoarea fixa a cuponului
nominativ se considera ca aceasta nu este o masura neconstitutionala, fiind de
natura a asigura informarea corecta a cetateanului si evitarea, astfel, a unor
consecinte negative produse in legatura cu circulatia certificatelor de
proprietate;
- in legatura cu influenta inflatiei, se arata ca obiectia formulata nu
tine seama de prevederile Legii nr. 15/1990 si ale regulamentului de aplicare a
Legii nr. 82/1991, potrivit carora reevaluarea capitalului social se poate face
numai prin acte normative, iar Guvernul nu va initia o asemenea masura pe
perioada privatizarii;
- referitor la acordarea de cupoane celor ce nu si-au ridicat certificatele
de proprietate, se mentioneaza ca aceasta masura este justificata de
necesitatea de a nu se permanentiza o sanctiune, ceea ce ar fi contrar
prevederilor art. 16 din Constitutie, iar atribuirea de cupoane tinerilor care
implinesc 18 ani pana la data de 31 decembrie 1995, desi ar putea avea ca efect
diminuarea valorii acordate celorlalti, este intemeiata pe prevederile art. 41
alin. (1) din Constitutie, potrivit carora continutul si limitele dreptului de
proprietate se stabilesc prin lege; de asemenea, a nu extinde legea si la
aceasta categorie ar fi insemnat sa se incalce prevederile art. 16 din
Constitutie referitoare la egalitatea cetatenilor in fata legii, cat si ale
art. 45 din Constitutie privind protectia constitutionala a tinerilor;
totodata, se precizeaza ca prin aceasta masura nu se va ajunge la diminuarea
drepturilor initiale ale cetatenilor ca urmare a unor surse suplimentare, si
anume: valoarea terenurilor intrate in capitalul social al societatilor;
profitul net reinvestit sau capitalizat in rezerve legale; valoarea capitalului
provenit din reorganizarea unor institutii publice; valoarea alocatiilor
bugetare pentru investitii de interes national;
- in ceea ce priveste caracterul nominativ al cupoanelor, se arata ca
aceste cupoane reprezinta o oferta publica, asa incat nu se poate retine ca ar
restrange un drept preexistent, iar, in plus, caracterul nominativ constituie
si o masura de protectie impotriva unor actiuni speculative;
- in legatura cu critica privind neretroactivitatea legii, se considera ca
ea este generata de o interpretare contrara principiului tempus regit actum,
conform caruia contractele incheiate sub regimul legii anterioare sunt supuse
in continuare acestui regim;
- referitor la afirmatia ca tinerii, beneficiari ai noii legi, ar fi
discriminati, intrucat ei primesc doar un cupon de privatizare, nu si
certificate de proprietate, se arata ca in temeiul art. 3 alin. (1) lit. b),
coroborat cu art. 1 alin. (2) si art. 24 alin. (1) din noua reglementare,
valoarea unica de schimb a cupoanelor pentru aceasta categorie de beneficiari
se va face diferentiat, prin sporirea valorii de schimb cu 25.000 lei,
reprezentand echivalentul certificatelor de proprietate la care nu sunt
indreptatiti, potrivit Legii nr. 58/1991.
Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze obiectiile de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata, in temeiul art. 144 lit. a) din
Constitutie si al art. 17 si urmatoarele din Legea nr. 47/1992.
Intrucat sesizarile privesc aceeasi lege, Curtea dispune conexarea
dosarelor nr. 80 A/1995 si nr. 83 A/1995 la Dosarul nr. 79 A/1995.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
tinand seama de obiectiile de neconstitutionalitate formulate, de punctele de
vedere comunicate, de raportul intocmit de judecatorul-raportor, precum si de
dispozitiile Legii pentru accelerarea procesului de privatizare, de prevederile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In cele trei sesizari se sustine ca solutionarea divergentelor dintre cele
doua Camere in cadrul sedintei comune a acestora s-a facut cu incalcarea
prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutie pentru urmatoarele motive:
- raportul comisiei de mediere a acestor divergente a fost adoptat de
Camera Deputatilor, dar nu a intrunit numarul de voturi necesar pentru a fi
adoptat de catre Senat, astfel incat, in cadrul sedintei comune, trebuiau
dezbatute, asa cum prevede art. 76 alin. (2) din Constitutie, "textele
aflate in divergenta";
- in sedinta comuna a Camerelor, insa, s-a supus spre adoptare raportul
comisie de mediere, fara o discutie prealabila a fiecarui text aflat in
divergenta, desi s-a solicitat aceasta.
Astfel, in una dintre sesizarile formulate de un grup de senatori se arata
ca "raportul de mediere a fost adoptat de Camera Deputatilor si respins
prin vot de Senat, in sedinta din 15 mai 1995", ca, in aceasta situatie
"cele doua Camere nu au cazut de acord pentru o formulare unica" si,
in consecinta, "Parlamentul urma sa ia in dezbatere in mod concret fiecare
text divergent pentru a se ajunge la un text unic sau la unul de
compromis".
Premisa majora a acestui rationament - respingerea raportului comisie de
mediere de catre Senat - nu este insa reala. Toate propunerile comisiei de
mediere, vizand eliminarea divergentelor dintre cele doua Camere, au fost
admise de Senat, text cu text, in cadrul dezbaterilor prilejuite de examinarea
raportului prezentat de comisie, aspect ce nu este contestat de nimeni, in nici
una dintre sesizari. Or, propunerile comisiei de mediere astfel acceptate nu
faceau altceva decat sa consemneze concilierea fiecarei divergente in parte.
Deci Senatul, discutind aceste propuneri si acceptindu-le, nu a facut in fond
decat sa constate ca divergentele, rand pe rand, s-au eliminat. Imprejurarea
ca, in final, raportul comisiei de mediere a fost aprobat cu o majoritate ce nu
era absoluta nu inseamna ca divergentele au ramas intacte, ca si cum nici
comisia, nici raportul sau nu ar fi existat. O asemenea concluzie ar contrazice
hotararile succesive luate regulamentar prin vot de catre Senat pentru
aprobarea fiecarei propuneri cuprinse in raportul de mediere vizand concilierea
tuturor divergentelor.
In realitate, neintrunirea majoritatii absolute in Senat nu poate avea
semnificatia reinvierii divergentelor conciliate anterior, prin aprobarea
propunerilor comisiei de mediere atat in Senat, cat si in Camera Deputatilor,
unde, mai mult, se adoptate si legea in noua ei forma rezultata din procedura
de mediere, ci doar localizarea procedurii de adoptare in comun de catre cele
doua Camere a acestei legi la problematica votului final.
Ca urmare, in sedinta comuna a Camerelor, convocata potrivit art. 76 din
Constitutie, reluarea dezbaterilor fara a se tine seama de propunerile comisiei
de mediere acceptate de cele doua adunari legiuitoare nu se mai justifica.
Acesta este si sensul inscrierii in ordinea de zi a sedintei din 24 mai 1995 a
punctului 2 intitulat "Votul final asupra Raportului de mediere la proiectul
de lege pentru accelerarea procesului de privatizare". Dupa cum se
precizeaza in punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor, ordinea
de zi a fost adoptata cu o mare majoritate, numai cu un vot impotriva si 4
abtineri, ceea ce dovedeste acordul parlamentarilor cu privire la solutia
propusa de birourile permanente pentru adoptarea textului definitiv al legii,
pe baza raportului comisiei de mediere. In aceste conditii, luarea de catre
plen a hotararii de a se trece la votarea raportului de mediere, potrivit
ordinii de zi aprobate, nu este neconstitutionala cat timp ea corespunde
scopului si ratiunii pentru care fusese convocata sedinta comuna. De asemenea,
aceasta masura corespunde cerintei ca fiecare membru al corpului legiuitor sa
cunoasca, inaintea votului, opiniile si pozitiile celorlalti, iar dreptul
opozitiei de a se exprima nu a fost obstructionat, fiind afirmat public si la
tribuna Parlamentului in toate fazele si etapele procedurii legislative
parlamentare.
In sesizarea grupului de 29 de senatori si a grupului de deputati se
considera ca Legea pentru accelerarea procesului de privatizare este
neconstitutionala, fiind ignorate drepturile fostilor proprietari deposedati de
regimul comunist, deoarece:
- prin art. 77 din Legea nr. 58/1991 s-a prevazut ca "Reparatiile
pentru bunurile preluate de stat in mod abuziv se vor reglementa printr-o lege
speciala"; in aceste conditii, se considera ca "pana la stabilirea
drepturilor ce revin fostilor proprietari", regimul de proprietate al
societatilor comerciale "este incert si nimeni nu este indreptatit,
inclusiv statul, sa dispuna in aceasta privinta", astfel incat
"Transformarea acestor societati comerciale in societati pe actiuni,
vandute sau atribuite cu titlu gratuit populatiei", constituie o incalcare
a art. 41 alin. (1), (2) si (3) din Constitutie;
- nu au fost adoptate amendamentele comisiei de privatizare referitoare la
obligatia Guvernului "de a elabora o lege in acest sens, de a accepta cu
titlu informativ cereri de revendicare din partea fostilor proprietari si de a
rezerva un pachet de actiuni la societatile in cauza in vederea acoperirii
reparatiilor pe care legea le va acorda".
Criticile formulate nu sunt intemeiate. Acordarea cu titlu gratuit
populatiei a 30% din capitalul social al societatilor comerciale cu capital de
stat este o masura instituita de Legea nr. 15/1990 si de Legea nr. 58/1991, nu
de Legea pentru accelerarea procesului de privatizare. Mai mult, Legea nr.
58/1991, instituind, totodata, ca reparatiile pentru bunurile preluate abuziv
se reglementeaza printr-o lege speciala, implicit a exclus posibilitatea ca
aceste reparatii sa se faca din cota de 30% cuvenita populatiei. In orice caz,
critica formulata nu priveste noua reglementare, ci Legea nr. 15/1990 si Legea
nr. 58/1991, adoptate inainte de intrarea in vigoare a Constitutiei. De
asemenea, aceasta din urma lege a permis societatilor comerciale sa-si
instraineze active, cat si actiuni, astfel incat, si sub acest aspect, critica
formulata este inadmisibila, intrucat priveste, in fond, o reglementare
preexistenta si in vigoare care, deci nu poate fi atacata pe calea obiectiei de
neconstitutionalitate, limitata exclusiv la lege, inainte de promulgare.
In plus, sustinerea ca fostii proprietari ar avea un drept de proprietate
garantat si ocrotit de art. 41 din Constitutie, desi proprietatea lor fusese
etatizata, este contrara principiului neretroactivitatii legii, prevazut de
art. 15 alin. (2) din Constitutie, ce se aplica si legii fundamentale. La
aceeasi concluzie se ajunge si in functie de regulile pentru solutionarea
conflictului legilor in timp, potrivit carora, asa cum s-a statuat prin Decizia
Curtii Constitutionale nr. 3/1993, "fara retroactivitate, noua lege nu
poate desfiinta modalitatea in care legea anterioara a constituit dreptul
respectiv, aceasta modalitate fiind supusa regulii tempus regit actum. De aceea
art. 41 din Constitutie nu poate fi aplicabil dreptului fostilor proprietari,
anterior etatizarii proprietatii lor, ceea ce nu impieteaza asupra valabilitatii
solutiilor instituite in art. 77 din Legea nr. 58/1991 si in art. 26 alin. (3)
din Legea nr. 47/1992.
Obiectia de neconstitutionalitate ar putea avea in sensul unei critici
aduse legii, deoarece nu a reglementat, in concordanta cu prevederile art. 77
din Legea nr. 58/1991, reparatiile pentru actele abuzive pe care le-au suferit
fostii proprietari. Indeosebi, are semnificatia unei asemenea critici imputarea
legata de neadoptarea propunerilor comisiei de privatizare, referitoare la
reiterarea, in noua lege, a obligatiei de elaborare a unui proiect de lege in
acest sens, de a se accepta cu titlu informativ cererile de revendicare ale
fostilor proprietari si de a se rezerva un pachet de actiuni in vederea
acoperirii pretentiilor lor. In substanta sa, aceasta critica constituie o
obiectie de neconstitutionalitate prin omisiune. Cu alte cuvinte, se considera
ca legea ar fi neconstitutionala datorita faptului ca nu a reglementat aceste
aspecte.
Obiectia de neconstitutionalitate prin omisiune excede, insa, competenta
Curtii Constitutionale care priveste exclusiv, potrivit art. 144 lit. a) din
Constitutie, legile adoptate, nu si cele ce se considera ca ar fi trebuit
adoptate. In caz contrar, ar insemna ca, substituindu-se Parlamentului, unica
autoritate legiuitoare a tarii, potrivit art. 58 alin. (1) din Constitutie,
Curtea sa indeplineasca, ca si acesta, functia de legislator pozitiv, ceea ce
contravine statutului sau constitutional. In acest sens este si practica
privind controlul anterior al constitutionalitatii legii, astfel cum rezulta
din Decizia Curtii Constitutionale nr. 42/1993. De altfel, noua lege nu
impiedica legiuitorul sa reglementeze oricand aceste aspecte.
In sesizarea grupului de 29 de senatori si a grupului de deputati se
sustine ca legea este neconstitutionala, intrucat nu a prevazut sursele de
finantare necesare pentru aplicarea ei, desi art. 137 alin. (5) din Constitutie
prevede ca nici o cheltuiala bugetara nu poate fi aprobata fara stabilirea
sursei de finantare.
Obiectia de neconstitutionalitate nu este fondata deoarece, pe de o parte,
constituie, de asemenea, invocarea unei neconstitutionalitati prin omisiune,
care, asa cum s-a aratat anterior, excede competenta Curtii Constitutionale,
iar pe de alta parte, asa cum se arata in punctul de vedere al Guvernului,
finantarea este asigurata prin prevederile altor legi. In fond, art. 137 alin.
(5) din Constitutie priveste exclusiv obligatia administratiei publice de a
asigura sursa de finantare pentru efectuarea unei cheltuieli publice, asa
incat, daca Guvernul, care este initiatorul legii, nu a solicitat aprobarea
unor surse suplimentare, rezulta implicit ca nu ii sunt necesare, mai ales ca,
potrivit art. 1 din lege, raspunde, impreuna cu cele doua Fonduri, de aplicarea
ei.
In sesizarea grupului de 29 de senatori si a grupului de deputati se
sustine ca prevederile legate de cupoanele nominative de privatizare, ce fac
obiectul capitolului I "Transferul cu titlu gratuit de actiuni", sunt
neconstitutionale, pentru urmatoarele motive:
- diminuarea globala a capitalului social al Fondului Proprietatii Private
datorita faptului ca 900.000 de certificate de proprietate vandute de
proprietarii lor, prin valorificarea carora a fost diminuat capitalul social al
Fondului Proprietatii Private, vor fi repuse in circulatie sub forma de
cupoane, 850.000 de cetateni care nu si-au ridicat certificatele de proprietate
vor putea primi cupoane si se presupune ca numai jumatate din acestia le vor
ridica, astfel ca 425.000 de cupoane vor fi anulate, iar rata inflatiei va
determina o crestere a valorii capitalului social al Fondului Proprietatii
Private ce nu va fi acoperita de valoarea globala a certificatelor si
cupoanelor care au valoare fixa;
- diminuarea valorii atribuite fiecarui cetatean, ca urmare a faptului ca
850.000 de cetateni care nu si-au ridicat certificatele de proprietate vor fi
indreptatiti sa primeasca cupoane, astfel ca sunt luati in calculul valorii
anticipate a cuponului, chiar daca nu-si vor ridica cuponul la care sunt indreptatiti,
precum si ca urmare a faptului ca se atribuie cupoane si tinerilor ce vor
implini 18 ani pana la data de 31 decembrie 1995, largindu-se astfel sfera
celor indreptatiti sa participe la procesul privatizarii, fata de sfera
persoanelor care detin certificate de proprietate;
- lezarea dreptului de proprietate al investitorilor care au cumparat
certificate de proprietate, atat valoric, prin stabilirea pretului fix de
25.000 lei, cat si in ce priveste dreptul de dispozitie.
Diminuarea sau cresterea valorii capitalului social, indiferent cui
apartine acesta, este o consecinta a economiei de piata, in contextul
reglementarilor legale din domeniul economiei, astfel incat aceasta situatie nu
afecteaza dreptul de proprietate ca atare. Sunt doua aspecte diferite: dreptul
de proprietate si valoarea de circulatie a bunurilor ce fac obiectul acestui
drept. Garantarea si ocrotirea constitutionala a proprietatii se refera la
dreptul de proprietate si nu la oscilatiile inerente ale valorii de circulatie
a bunurilor, inclusiv ale valorii capitalului social.
In ce priveste certificatele de proprietate, noua reglementare nu este
neconstitutionala, neputandu-se nega dreptul legiuitorului de a institui reguli
care sa modifice regimul dreptului pe parcursul realizarii sale, potrivit
principiului aplicarii legii noi.
Faptul ca noua reglementare acorda posibilitatea de a obtine cupoane
nominative de privatizare, pentru a participa la procesul de privatizare, unei
sfere mai largi de persoane, nu constituie un motiv de neconstitutionalitate
ci, dimpotriva, o masura de justitie sociala, de atributul exclusiv al
legiuitorului.
Astfel, potrivit noii legi, cetatenii care si-au instrainat certificatele
de proprietate vor primi, ca si celelalte persoane indreptatite, cupoane
nominative de privatizare, asa incat certificatele pe care le-au instrainat se
regasesc la cei care le-au cumparat si care le vor putea preschimba in actiuni.
Din aceasta cauza, nu poate rezulta o diminuare de natura a afecta un drept
constitutional.
Sub alt aspect, daca nu s-ar fi acordat dreptul de a primi cupoane si celor
care nu ridicasera certificatele de proprietate inauntrul termenului de
decadere prevazut de Legea nr. 58/1991, s-ar fi perpetuat o sanctiune, in
conditiile in care noua reglementare a instituit un alt instrument de
privatizare - cuponul - fara sa se poata imputa, referitor la acest instrument,
ca cei indreptatiti nu si-au manifestat in termen interesul de a-l utiliza,
ceea ce ar fi fost contrar prevederilor art. 16 din Constitutie. De asemenea,
includerea si a tinerilor ce implinesc varsta de 18 ani la data de 31 decembrie
1995 in sfera persoanelor indreptatite sa primeasca cupoane nominative de
privatizare este conforma principiului egalitatii de sanse a tuturor cetatenilor
cu capacitate de exercitiu deplina de a participa la procesul de privatizare.
Privatizarea nu constituie o "reparatie", ci un proces social de
improprietarire, iar solutia legislativa se intemeiaza si pe prevederile art.
45 alin. (5) din Constitutie privind protectia speciala a tinerilor.
Sustinerea ca aceste masuri de largire a sferei celor indreptatiti sa
participe la procesul de privatizare sunt neconstitutionale, intrucat
diminueaza valoarea atribuita, nu poate fi retinuta deoarece valoarea cuponului
nominativ de privatizare nu afecteaza un drept constitutional cat timp este
egala pentru toti.
Referitor la faptul ca unii cetateni nu-si vor ridica cupoanele nominative
de privatizare, obiectia de neconstitutionalitate nu este intemeiata, deoarece,
pe de o parte, ea se bazeaza pe o simpla presupunere, iar pe de alta parte,
evident ca, daca acest fenomen negativ se va intampla, el va impune interventia
legiuitorului si, oricum, nu poate avea ca efect incalcarea drepturilor celor
care si-au ridicat cupoanele.
In ce priveste critica legata de rata inflatiei, aceasta constituie o
problema de executare a legii, nu de constitutionalitate, ce urmeaza a fi
reglementata, daca acest fenomen se va produce, pe cale normativa, pentru
pastrarea echilibrului initial dintre capitalul neprivatizat si valoarea
instrumentelor de privatizare neutilizate.
In legatura cu ultima critica adusa, privind investitorii care au cumparat
certificate de proprietate, intr-adevar masura legislativa adoptata nu este in
favoarea lor, deoarece, desi pot valorifica toate certificatele pe care le
detin, valoarea acestora este fixa, de 25.000 lei. Asa cum se arata in una
dintre sesizari, "valoarea la care au fost negociate certificatele a fost
de rizorie". Indiferent din ce motive s-a ajuns la o asemenea situatie, nu
poate fi considerata neconstitutionala o masura avand ca scop reinstituirea
egalitatii de sanse a cetatenilor in privatizare, cu titlu gratuit, a 30% din
capitalul societatilor comerciale supuse privatizarii, drept cuvenit potrivit
Legii nr. 15/1990 si Legii nr. 58/1991. Privatizarea, in masura in care este
conceputa ca un proces democratic, nu poate fi numai in favoarea celor care au
acumulat certificate de proprietate, mai ales ca pe baza lor transferul este
gratuit, iar conceptia initiala a legii a fost aceea de a asigura acest
transfer tuturor cetatenilor indreptatiti. De aceea, solutia adoptata se
justifica, pe plan constitutional, atat in considerarea art. 16 din
Constitutie, potrivit caruia cetatenii sunt egali in fata legii, fara
privilegii si fara discriminari, cat si a art. 1 alin. (3), potrivit caruia
Romania este un stat de drept, democratic si social.
In cele doua sesizari, de la grupul de deputati si de la grupul de 29 de
senatori, se sustine ca art. 2 alin. (2) si (4), precum si art. 4 alin. (2) din
lege sunt neconstitutionale, intrucat, pe de o parte, cupoanele fiind
nominative, instrainarea lor este interzisa altfel decat pentru privatizare,
iar, pe de alta parte, cupoanele pot fi folosite pentru dobandirea de actiuni
la o singura societate comerciala.
Aceste masuri sunt restrictive, dar nu neconstitutionale. Cuponul nominativ
de privatizare reprezinta o oferta publica, astfel incat cel care il accepta,
implicit achieseaza la conditiile pentru folosirea lui. De aceea, in cazul de
fata, nu se poate sustine ca ar exista o restrangere a unui drept, prin ipoteza
acesta dobindindu-se numai dupa ridicarea cuponului. Critica formulata are in
vedere regimul de circulatie a certificatelor de proprietate potrivit Legii nr.
58/1991. Or, din acest punct de vedere, problema legata de regimul cupoanelor
este strict de politica legislativa. Conditiile restrictive de folosire se
justifica tocmai prin necesitatea evitarii fenomenelor produse de circulatia
certificatelor de proprietate si reprezinta masuri de protectie in vederea
asigurarii egalitatii de sanse a cetatenilor in procesul privatizarii.
In sesizarea celor 29 de senatori si a grupului de deputati se arata ca
art. 14 alin. (1) din lege, referindu-se numai la contractele incheiate cu
Fondul Proprietatii Private si Fondul Proprietatii de Stat, implicit exclude
contractele valabil incheiate doar cu unul dintre aceste Fonduri.
Intrucat, potrivit principiului neretroactivitatii legii prevazut de art.
15 alin. (2) din Constitutie, contractele valabil incheiate sub imperiul unei
legi nu pot fi desfiintate de legea noua, ratiunea care justifica art. 14 alin.
(1), in ceea ce priveste contractele incheiate cu cele doua Fonduri, se
regaseste si in ce priveste contractele incheiate exclusiv cu unul dintre
aceste Fonduri. De aceea art. 14 alin. (1) din lege este constitutional numai
in masura in care se aplica si pentru contractele valabil incheiate cu unul
dintre aceste Fonduri, in virtutea principiului neretroactivitatii legii
prevazut de art. 15 alin. (2) din Constitutie.
In sesizarea grupului de 29 de senatori si a grupului de deputati se
apreciaza ca, intrucat tinerii care implinesc varsta de 18 ani pana la data de
31 decembrie 1995 vor primi numai cupoane nominative de privatizare, acestia
sunt discriminati fata de restul cetatenilor, care au si certificate de
proprietate.
Critica formulata nu este justificata, deoarece certificatele de
proprietate s-au distribuit potrivit Legii nr. 58/1991, iar cupoanele
nominative reprezinta un alt instrument de privatizare, ce urmeaza a fi
distribuit potrivit noii reglementari, fiecare consacrind drepturi diferite.
Deci situatia creata rezulta din succesiunea in timp a acestor doua
reglementari, Legea pentru accelerarea procesului de privatizare acordand
cupoane nominative de privatizare atat persoanelor cu certificate de
proprietate, cat si altor categorii de cetateni, a largit sfera celor ce
urmeaza sa participe la procesul de privatizare. Aceasta constituie o masura in
favoarea noilor participanti si nu o masura discriminatorie, in defavoarea lor.
Avand in vedere considerentele aratate, precum si dispozitiile art. 1 alin.
(3), art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1), art. 45 alin. (1) si (5), art. 76
alin. (2), art. 137 alin. (5) si ale art. 144 lit. a) din Constitutie, precum
si prevederile art. 20 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Constata ca prevederile Legii pentru accelerarea procesului de
privatizare sunt constitutionale, cu precizarea ca dispozitiile art. 14 alin.
(1) au acest caracter numai in masura in care se aplica si contractelor valabil
incheiate fie cu Fondul Proprietatii de Stat, fie cu Fondul Proprietatii
Private.
2. Decizia se comunica Presedintelui Romaniei si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Deliberarea a avut loc la data de 13 iunie 1995 si la ea au participat Ioan
Muraru, presedinte, Costica Bulai, Viorel Mihai Ciobanu, Mihai Constantinescu,
Antonie Iorgovan, Lucian Stangu, Florin Bucur Vasilescu si Victor Dan Zlatescu,
judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat-asistent,
Constantin Burada