DECIZIE Nr. 81*) din 15 iulie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 236 din 10 septembrie 1997
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 76 din 22 aprilie 1997.
Lucian Stangu - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Constantin Burada - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat potrivit art. 24 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 23 aprilie 1996, pronuntata de Tribunalul Maramures in
Dosarul nr. 1.142/1995, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 258 alin. 1 si 2 din Codul penal,
invocata de inculpatul Tantas Mihai.
Prin exceptie se sustine ca dispozitiile respective contravin art. 134
alin. (1) din legea fundamentala.
Tribunalul Maramures, exprimandu-si opinia, apreciaza ca "textul art.
258 alin. 1 si 2 din Codul penal nu contravine dispozitiilor art. 134 alin. (1)
din Constitutie, ca in prevederile art. 254 alin. 1 din Codul penal, cu privire
la infractiunea de luare de mita, nu se cere ca subiectul activ sa aiba
calitatea de functionar public, ci doar de functionar".
In vederea solutionarii exceptiei, in conformitate cu dispozitiile art. 24
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata celor
doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de
vedere.
In punctul de vedere al Guvernului se considera ca exceptia este
neintemeiata, deoarece, in cauza, nu se ridica o problema de ordin
constitutional, ci una de interpretare juridica, respectiv aprecierea calitatii
de functionar a salariatilor din cadrul societatilor comerciale cu capital
privat in raport cu prevederile art. 254 din Codul penal, care, potrivit
practicii jurisdictionale constante a Curtii, este de competenta exclusiva a
instantelor judecatoresti.
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
avand in vedere incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul intocmit de judecatorul-raportor, dispozitiile art. 258 alin. 1 si 2
din Codul penal, raportate la prevederile Constitutiei, precum si ale Legii nr.
47/1992, retine:
Curtea este competenta sa solutioneze exceptia, deoarece aceasta se refera
la o dispozitie legala introdusa in Codul penal prin Legea nr. 65/1992, deci
dupa intrarea in vigoare a Constitutiei.
Din incheierea de sesizare rezulta ca Parchetul de pe langa Tribunalul
Maramures a dispus trimiterea in judecata a inculpatilor Tantas Mihai, Griga
Dorina Gabriela si Zahu Traian, functionari la Banca "Credit Bank",
Sucursala judeteana Maramures, in baza art. 254 alin. 1 din Codul penal,
retinandu-se in sarcina lor comiterea mai multor infractiuni de luare de mita.
La termenul de 23 aprilie 1996, in fata Tribunalului Maramures, investit cu
solutionarea cauzei, Tantas Mihai, prin aparator, a ridicat exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 258 alin. 1 si 2 din Codul penal.
Prin art. 258 alin. 1 din Codul penal, dispozitiile referitoare la notiunea
de functionar au fost extinse si la alti salariati din cadrul organizatiilor
prevazute la art. 145 din Codul penal, inclusiv al regiilor autonome si al
societatilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la
administratorii si cenzorii acestora. De asemenea, prin alin. 2 al aceluiasi
articol, dispozitiile art. 254, 256 si 257 din Codul penal au fost extinse si
la salariatii societatilor comerciale cu capital privat, la administratorii si
la cenzorii acestora.
Autorul exceptiei sustine ca textul art. 258 din Codul penal contravine
dispozitiilor art. 134 alin. (1) din Constitutie, care prevede ca economia
Romaniei este economie de piata. De asemenea, invoca, in sprijinul exceptiei
Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 7 septembrie 1993, prin care
s-a statuat ca dispozitiile din Codul penal privitoare la infractiunile contra
avutului obstesc sunt abrogate partial si urmeaza sa fie aplicate numai cu
privire la acele bunuri care, potrivit art. 135 alin. (4) din Constitutie, fac
obiectul exclusiv al proprietatii publice. Apreciaza ca nu poate avea calitatea
de subiect activ al infractiunii de luare de mita decat functionarul public
care exercita permanent sau temporar o insarcinare in serviciul unui organ sau
al unei institutii de stat ori al unei intreprinderi sau organizatii de stat,
nu si salariatii societatilor comerciale cu capital privat, cum este cazul
Bancii "Credit Bank". In ceea ce priveste prevederea din art. 258
alin. 2 din Codul penal, potrivit careia dispozitiile art. 254, 256 si 257
referitoare la functionari se aplica si salariatilor din cadrul societatilor
comerciale cu capital privat, precum si administratorilor si cenzorilor
acestora, sustine ca aceasta contravine Constitutiei, deoarece nu este in
concordanta cu conceptele de public si salariat. Solicita solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a art. 258 din Codul penal in raport cu
dispozitiile art. 254 din Codul penal, cu conceptele de avut obstesc, public si
functionar public.
In legatura cu notiunile de functionar si alti salariati, folosite in
continutul unor dispozitii ale legii penale, este de mentionat ca acestea au
mai facut obiectul controlului de constitutionalitate, iar Curtea a statuat in
mod constant ca reglementarile referitoare la aceste notiuni sunt de nivelul
legii si nu de nivel constitutional.
Astfel, in Decizia Curtii Constitutionale nr. 35 din 27 aprilie 1994,
ramasa definitiva prin Decizia nr. 108 din 9 noiembrie 1994, publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 339 din 7 decembrie 1994, s-a
retinut ca: "In ce priveste notiunea de functionar, se constata ca,
potrivit art. 72 alin. (3) lit. i) din Constitutie, statutul functionarilor
publici se reglementeaza prin lege organica. Rezulta ca, potrivit Constitutiei,
reglementarea acestui statut este rezervata nivelului legii. Cu atat mai mult
deci conceptul general de functionar nu este de nivel constitutional.
In consecinta, reglementarile referitoare la notiunea de functionar,
inclusiv cele legate de infractiunile savarsite de functionari, sunt de nivelul
legii. De aceea, sustinerile privind neconstitutionalitatea notiunii de functionar
sunt neintemeiate, intrucat aceasta nu incalca o prevedere expresa a
Constitutiei."
In acelasi sens, Curtea Constitutionala s-a pronuntat si prin Decizia nr.
38 din 27 aprilie 1994, ramasa definitiva prin Decizia nr. 11 din 25 ianuarie
1995, cu privire la notiunea de functionar, publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 36 din 17 februarie 1995.
De asemenea, prin Decizia nr. 130 din 16 noiembrie 1994, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 169 din 2 august 1995, Curtea
Constitutionala subliniaza din nou ca reglementarile legale referitoare la
notiunea de functionar sunt de nivelul legii, precizandu-se ca aceasta solutie
se impune, cu atat mai mult, in ceea ce priveste notiunea de alti salariati.
Respingand recursul declarat impotriva ei, prin Decizia nr. 28 din 21 martie
1995, publicata in acelasi Monitor Oficial al Romaniei, Curtea Constitutionala
a retinut ca "Motivele pentru care in Decizia Curtii Constitutionale s-a
constatat ca notiunea de functionar nu este de nivel constitutional se aplica
pentru identitate de ratiune si pentru notiunea de alti salariati, deoarece de
principiu este ca, daca o notiune este de nivelul legii, notiunea cu care este
asimilata nu poate fi decat tot de nivelul legii.
In consecinta, critica formulata prin recurs nu poate fi retinuta; de
asemenea, nu poate fi retinuta nici cerinta constatarii neconstitutionalitatii
incadrarii juridice a faptei savarsite de inculpatul care a invocat exceptia,
deoarece interpretarea dispozitiilor legale pentru aplicarea lor este de
competenta instantei de judecata."
In fine, prin Decizia nr. 138 din 7 decembrie 1994, definitiva prin
nerecurare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 68 din 14
aprilie 1995, Curtea Constitutionala a respins exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 254 si 256 din Codul penal, invocata
de inculpatul care, in calitatea sa de padurar, a pretins si a primit de la
diversi cetateni foloase in vederea facilitarii prelucrarii de material lemnos
din padurile de pe raza cantonului unde lucra, apartinand Societatii Comerciale
"Silvodelta" Tulcea.
Curtea a retinut ca problema dedusa jurisdictiei constitutionale se rezuma
la a stabili daca faptuitorul putea sau nu putea fi subiect activ al infractiunilor
prevazute si pedepsite de art. 254 si 256 din Codul penal, avand deci calitatea
de functionar. Autorul exceptiei nu a avut in vedere o anume dispozitie a legii
fundamentale pe care art. 254 si 256 din Codul penal o incalca, ci s-a referit
exclusiv la aprecierea calitatii de functionar a acestuia in raport cu textele
mentionate, al caror continut nu a fost considerat neconstitutional. Curtea a
conchis ca exceptia invocata nu ridica o problema de ordin constitutional, ci o
chestiune de interpretare juridica, de competenta exclusiva a instantei de
judecata, careia ii revine obligatia de a stabili, pe baza probelor de la
dosar, daca faptele savarsite de inculpat intrunesc elementele constitutive ale
infractiunilor de luare de mita si de primire de foloase necuvenite si daca
functia de padurar a inculpatului poate fi asimilata cu calitatea de functionar
(art. 147 din Codul penal) sau cu cea de alt salariat (art. 148 din Codul
penal).
Din examinarea practicii jurisdictionale a Curtii Constitutionale
sus-mentionate cu privire la notiunile de functionar si alti salariati,
inclusiv in raport cu infractiunea de luare de mita, ca in speta, rezulta ca
solutiile pronuntate subzista si in cauza de fata, neexistand nici un element
nou care sa le infirme si sa faca necesara reconsiderarea lor.
Extinderea raspunderii penale pentru faptele de coruptie si la alti
salariati din cadrul societatilor comerciale, prin Legea nr. 65/1992, nu poate
fi considerata neconstitutionala atata vreme cat reglementarile privitoare la
notiunile de functionar si alti salariati, inclusiv la incriminarile care
presupun o astfel de calitate a subiectului activ nemijlocit, sunt
caracterizate prin Constitutie ca tinand de domeniul legii. In realizarea
atributiilor ce-i revin potrivit Constitutiei, Parlamentul a inteles sa adopte
Legea nr. 65/1992 pentru modificarea si completarea Codului penal privind unele
fapte de coruptie. In vederea combaterii coruptiei, oriunde s-ar manifesta
aceasta, legea a extins raspunderea penala si la salariatii din cadrul
societatilor comerciale cu capital privat, la administratorii si la cenzorii
acestora, cum este cazul inculpatilor din speta. Legea nr. 65/1992 a fost
adoptata cu respectarea prevederilor art. 72 alin. (3) lit. f) din Constitutie,
astfel incat obiectiile formulate impotriva ei apar ca vadit nefondate.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24 alin. (2) si al art. 25
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 258 alin. 1 si 2 din Codul penal, invocata de Tantas Mihai in
Dosarul nr. 1.142/1995 al Tribunalului Maramures.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata la data de 15 iulie 1996.
PRESEDINTE,
dr. Lucian Stangu
Magistrat asistent,
Constantin Burada