DECIZIE Nr. 86 din 27 februarie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din
Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si inlaturarea unor masuri si
sanctiuni
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 207 din 31 martie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Ioana Marilena Chiva - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si
inlaturarea unor masuri si sanctiuni, exceptie ridicata de Nicolae Laza in
Dosarul nr. 609/2002 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia penala.
La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei, personal si asistat de
avocat cu delegatie la dosar, lipsa fiind celelalte parti, fata de care
procedura de citare a fost legal indeplinita.
Presedintele dispune a se face apelul si in dosarele nr. 430C/2002, nr.
512C/2002, nr. 523C/2002 si nr. 540C/2002 care au ca obiect aceeasi exceptie de
neconstitutionalitate, ridicata de Vincze Ferenc in Dosarul nr. 10.964/2002 al
Judecatoriei Cluj-Napoca, de Sorin Diaconescu si Georgeta Belciug in Dosarul
nr. 3.577/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a II-a penala, de Florin
Visan in Dosarul nr. 3.352/2002 al Tribunalului Salaj - Sectia penala,
respectiv de Petru Radu si Elena Ionete in Dosarul nr. 548/2002 al Judecatoriei
Sectorului 3 Bucuresti.
La apelul nominal in Dosarul nr. 430C/2002 se constata lipsa autorului
exceptiei, Vincze Ferenc, fata de care procedura de citare a fost legal
indeplinita.
La apelul nominal in Dosarul nr. 512C/2002 se prezinta unul dintre autorii
exceptiei, Sorin Diaconescu, lipsa fiind celalalt autor al exceptiei, Georgeta
Belciug, precum si partile Monica Lica si Ileana Cristina Florea, fata de care
procedura de citare a fost legal indeplinita.
La apelul nominal in Dosarul nr. 523C/2002 se prezinta autorului exceptiei,
Florin Visan, personal si asistat de avocat cu delegatie la dosar, lipsa fiind
partile Ministerul de Interne, Spitalul Judetean Salaj si Clinica de Ortopedie
si Traumatologie Cluj, fata de care procedura de citare a fost legal
indeplinita.
La apelul nominal in Dosarul nr. 540C/2002 se prezinta unul dintre autorii
exceptiei, Petru Radu, precum si partile Stefana Ene si Marius Ene, lipsa fiind
celalalt autor al exceptiei, Elena Ionete, precum si partea Societatea
Comerciala "Pasajul Universitatii" - S.A., fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie chestiunea conexarii dosarelor
sus-mentionate, avand in vedere continutul identic al exceptiilor ridicate.
Partile prezente, precum si reprezentantul Ministerului Public sunt de acord cu
conexarea, fata de dispozitiile art. 164 din Codul de procedura civila.
Curtea, in temeiul dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992,
republicata, si ale art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de procedura civila,
dispune conexarea dosarelor nr. 430C/2002, nr. 512C/2002, nr. 523C/2002 si nr.
540C/2002 la Dosarul nr. 426C/2002, care este primul inregistrat.
Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul partilor.
Nicolae Laza, prin avocat, solicita admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate, avand in vedere ca dispozitiile art. 8 din Legea nr.
543/2002 instituie o discriminare pe criterii aleatorii, prin care se incalca
dispozitiile constitutionale ale art. 16 alin. (1), ale art. 20 alin. (2), ale
art. 21, ale art. 24, precum si prevederile art. 9, 10 si 11 din Declaratia
Universala a Drepturilor Omului, ale art. 2 paragraful 3 din Pactul
international cu privire la drepturile civile si politice si ale art. 6 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Sorin Diaconescu solicita admiterea exceptiei astfel cum a fost argumentata
in fata instantei de judecata.
Florin Visan, prin avocat, solicita admiterea exceptiei, sustinand ca dispozitiile
criticate incalca principiile neretroactivitatii legii si egalitatii
cetatenilor in fata legii, prevazute de art. 15 alin. (2), respectiv de art. 16
alin. (1) din Constitutie.
Petru Radu solicita admiterea exceptiei pentru motivele aratate in formularea
acesteia in fata instantei de judecata.
Stefana Ene si Marius Ene solicita respingerea exceptiei ca neintemeiata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, apreciind ca dispozitiile criticate nu contravin
prevederilor constitutionale invocate de autorii exceptiei, deoarece
Constitutia nu prevede "un drept de gratiere". Astfel, o lege de
gratiere nu reprezinta o dezvoltare a normelor constitutionale si, ca atare, nu
se poate sustine ca dispozitiile criticate incalca principiul egalitatii
cetatenilor in fata legii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin Incheierile din 22 octombrie 2002, din 15 octombrie 2002, din 20
noiembrie 2002, din 4 decembrie 2002 si din 18 noiembrie 2002, pronuntate in
dosarele nr. 609/2002 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia penala, nr.
10.964/2002 al Judecatoriei Cluj-Napoca, nr. 3.577/2002 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a II-a penala, nr. 3.352/2002 al Tribunalului Salaj - Sectia
penala, respectiv nr. 548/2002 al Judecatoriei Sectorului 3 Bucuresti, Curtea
Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si
inlaturarea unor masuri si sanctiuni, exceptie ridicata de Nicolae Laza, de
Vincze Ferenc, de Sorin Diaconescu si Georgeta Belciug, de Florin Visan,
respectiv de Petru Radu si Elena Ionete in cadrul unor cauze penale.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca
dispozitiile legale criticate instituie "principiul discriminarii
cetatenilor in functie de faza procesuala in care se afla", contravenind
astfel art. 16 alin. (1) din Constitutie. De asemenea, considera ca prin modul
in care sunt formulate dispozitiile legale criticate se incalca si prevederile
constitutionale referitoare la accesul liber la justitie si la dreptul la
aparare, deoarece persoanele eventual beneficiare ale Legii nr. 543/2002 nu se
vor mai putea adresa instantelor fara a exista o amenintare "constand in
pierderea beneficiului legii de gratiere", ajungandu-se la concluzia ca
este mult mai eficienta renuntarea la aparare decat exercitarea dreptului la
aparare si incalcandu-se astfel si principiul potrivit caruia nimanui nu i se
poate inrautati situatia in propria cale de atac.
Pe de alta parte, autorii exceptiei sustin, de asemenea, si incalcarea
principiului neretroactivitatii legii, cu exceptia legii penale mai favorabile,
prevazut de prevederile constitutionale ale art. 15 alin. (2).
Autorii exceptiei considera ca aplicarea legii gratierii, asa cum a fost
reglementata, contravine in mod vadit si jurisprudentei Curtii Europene a
Drepturilor Omului referitoare la interpretarea principiului egalitatii in fata
legii, conform careia "masurile legislative pe care un stat parte la
Conventie le ia pot institui tratamente juridice distincte intre categorii
diferite de persoane, daca ele au o justificare obiectiva si rezonabila",
ceea ce nu exista in privinta Legii nr. 543/2002.
Instantele judecatoresti in fata carora s-a ridicat exceptia de
neconstitutionalitate au exprimat urmatoarele opinii:
Curtea Suprema de Justitie - Sectia penala apreciaza ca dispozitiile
criticate sunt constitutionale, deoarece gratierea este o masura de clementa,
iar conditiile de acordare si aplicare a acesteia sunt stabilite de autoritatea
emitenta. Cerinta existentei unei hotarari definitive la data intrarii in
vigoare a legii de gratiere nu instituie o inegalitate si nici nu incalca
celelalte prevederi constitutionale invocate de autorul exceptiei.
Judecatoria Cluj-Napoca apreciaza ca "dispozitiile art. 8 din Legea
nr. 543/2002 ar putea fi, la prima vedere, neconstitutionale, intrucat se
aplica doar pedepselor stabilite prin hotarari judecatoresti definitive si ar
incalca art. 16 din Constitutie privind egalitatea in drepturi a cetatenilor,
deoarece s-ar putea ivi situatii in care persoane care au comis, in aceeasi zi,
fapte prevazute de legea penala, sa beneficieze de actul de clementa, daca
indeplinesc si alte conditii stabilite de lege, iar alte persoane sa nu
beneficieze de gratiere, datorita unor imprejurari care nu depind de persoana
celui condamnat [...]." Pe de alta parte, instanta de judecata arata ca inculpatul
nu poate invoca neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 8 din Legea nr.
543/2002 deoarece nu a fost condamnat, la data ridicarii exceptiei de
neconstitutionalitate, printr-o hotarare judecatoreasca definitiva.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a II-a penala apreciaza ca masura gratierii,
fiind o cauza personala de inlaturare sau de modificare a executarii pedepsei,
tratamentul juridic diferentiat, chiar in cazuri identice, este justificat,
nefiind incalcate prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie si nici pactele
si tratatele internationale la care Romania este parte. Aplicarea gratierii
numai pedepselor si masurilor stabilite prin hotarari judecatoresti ramase
definitive pana la data publicarii legii de gratiere, chiar daca poate crea
situatii inechitabile, acest tratament diferentiat poate fi criticat sub
aspectul ratiunilor de politica penala avute in vedere de legiuitor, dar nu sub
aspectul incalcarii prevederilor constitutionale.
Tribunalul Salaj - Sectia penala a formulat opinia in sensul ca
dispozitiile criticate contravin principiului neretroactivitatii legii,
deoarece nu se aplica si persoanelor condamnate prin hotarari judecatoresti
nedefinitive, pana la intrarea in vigoare a Legii nr. 543/2002. In ceea ce
priveste sustinerile autorului referitoare la incalcarea art. 16 alin. (1) din
Constitutie, instanta apreciaza ca acestea sunt neintemeiate, deoarece textul
criticat nu contine nici o discriminare intre cei condamnati prin hotarari
judecatoresti definitive.
Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti apreciaza ca dispozitiile art. 8 din
Legea nr. 543/2002 contravin principiului egalitatii cetatenilor in fata legii,
deoarece se creeaza diferente de tratament intre persoane aflate in situatii
identice din punct de vedere juridic. Chiar daca stabilirea criteriilor de
acordare a gratierii colective apartine legiuitorului, acesta nu poate institui
criterii contrare prevederilor constitutionale.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea,
potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, s-a solicitat si
punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul arata ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
deoarece dispozitiile criticate nu contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din
Constitutie, intrucat acestea nu instituie privilegii si discriminari, ci
respecta criteriile egalitatii in drepturi prevazute de art. 4 din Constitutie,
invocand in acest sens Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1/1994. De
asemenea, considera ca neindeplinirea in privinta autorului exceptiei a
conditiei existentei unei hotarari definitive pentru a beneficia de masura de
clementa acordata de Legea nr. 543/2002 nu echivaleaza cu incalcarea vreunui
drept. Cu privire la sustinerile autorului potrivit carora dispozitiile
criticate incalca prevederile constitutionale referitoare la accesul liber la
justitie si dreptul la aparare, "apreciem ca art. 8 din Legea nr.
543/2002, prin obiectul sau de reglementare, constand in stabilirea unui
criteriu privind acordarea si aplicarea gratierii, nu incalca drepturile
recunoscute si garantate de art. 21 si art. 24 din Constitutie". Totodata,
nu se poate sustine ca dispozitiile criticate contravin dreptului la un proces
echitabil, prevazut de art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, deoarece acesta
"presupune judecarea cauzei in mod echitabil, in mod public si intr-un
termen rezonabil, de catre o instanta independenta si impartiala care va
hotari, in materie penala, asupra temeiniciei acuzatiei indreptate impotriva
sa".
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile criticate sunt
neconstitutionale, deoarece, chiar daca gratierea prevazuta de Legea nr.
543/2002 este un act de vointa politica, un act de clementa, iar criteriile pe
baza carora se acorda aceasta apartin in exclusivitate autoritatilor,
legiuitorul "trebuie sa aiba in vedere marile principii constitutionale
peste care nu se poate trece". Astfel, apreciaza ca dispozitiile criticate
incalca atat principiul egalitatii cetatenilor in fata legii, cat si principiul
neretroactivitatii legii, care prevede ca legea dispune numai pentru viitor, cu
exceptia legii penale mai favorabile. "Aplicarea dispozitiilor criticate
depinzand de momentul publicarii in Monitorul Oficial si de caracterul definitiv
al hotararilor judecatoresti, lipseste de tratamentul juridic mai bland atat pe
cei identificati care, din varii motive, nu au fost inca definitiv condamnati,
cat si pe cei care vor fi identificati in viitor."
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorii-raportori,
sustinerile partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
8 din Legea nr. 543 din 1 octombrie 2002 privind gratierea unor pedepse si
inlaturarea unor masuri si sanctiuni, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 726 din 4 octombrie 2002, dispozitii care au urmatorul
cuprins:
- Art. 8: "Dispozitiile prezentei legi privesc pedepsele, masurile si
sanctiunile aplicate prin hotarari judecatoresti definitive pronuntate pana la
data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia
apreciaza ca prin dispozitiile legale criticate sunt incalcate urmatoarele
prevederi constitutionale:
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale mai favorabile.";
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 20 alin. (2): "Daca exista neconcordante intre pactele si
tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania
este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile
internationale.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 24: "(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu."
De asemenea, in sustinerea exceptiei, autorii acesteia invoca si
urmatoarele prevederi din acte internationale:
Declaratia Universala a Drepturilor Omului:
- Art. 9: "Nimeni nu trebuie sa fie arestat, detinut sau exilat in mod
arbitrar.";
- Art. 10: "Orice persoana are dreptul in deplina egalitate de a fi
audiata in mod echitabil si public de catre un tribunal independent si
impartial care va hotari fie asupra drepturilor si obligatiilor sale, fie
asupra temeiniciei oricarei acuzari in materie penala indreptata impotriva
sa.";
- Art. 11: "1. Orice persoana acuzata de comiterea unui act cu
caracter penal are dreptul sa fie presupusa nevinovata pana cand vinovatia sa
va fi stabilita in mod legal in cursul unui proces public in care i-au fost
asigurate toate garantiile necesare apararii sale.
2. Nimeni nu va fi condamnat pentru actiuni sau omisiuni care nu
constituiau, in momentul cand au fost comise, un act cu caracter penal conform
dreptului international sau national.
De asemenea, nu se va aplica nici o pedeapsa mai grea decat aceea care era
aplicabila in momentul cand a fost savarsit actul cu caracter penal."
Pactul international cu privire la drepturile civile si politice:
- Art. 2 paragraful 3: "Statele parti la prezentul pact se angajeaza:
a) sa garanteze ca orice persoana ale carei drepturi sau libertati
recunoscute in prezentul pact au fost violate va dispune de o cale de recurs
efectiva, chiar atunci cand incalcarea a fost comisa de persoane actionand in
exercitiul functiilor lor oficiale;
b) sa garanteze ca autoritatea competenta, judiciara, administrativa ori
legislativa, sau orice alta autoritate competenta potrivit legislatiei
statului, va hotari asupra drepturilor persoanei care foloseste calea de
recurs, si sa dezvolte posibilitatile de recurs jurisdictional;
c) sa garanteze ca autoritatile competente vor da urmare oricarui recurs
care a fost recunoscut ca justificat."
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale:
- Art. 6: "1. Orice persoana are dreptul la judecarea in mod
echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o
instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie
asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie
asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa.
Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de
sedinta poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului
sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii publice ori al
securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele
minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in
masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in
imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere
intereselor justitiei."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
aceasta este intemeiata, pentru urmatoarele considerente:
Gratierea este o masura de clementa care consta in iertarea unui condamnat
de executarea in tot sau in parte a pedepsei ori in comutarea pedepsei intr-una
mai usoara. Din punct de vedere al persoanelor carora li se aplica, gratierea
este individuala, caz in care se acorda de Presedintele Romaniei, conform art.
94 lit. d) din Constitutie, si colectiva, caz in care se acorda prin lege
organica, de catre Parlament, conform prevederilor constitutionale ale art. 72
alin. (3) lit. g).
Pe langa deosebirea de emitent, o alta diferenta esentiala intre cele doua
forme ale gratierii este ratiunea pentru care acestea sunt acordate. Daca in
cazul gratierii individuale Presedintele Romaniei are in vedere, cel mai
adesea, ratiuni umanitare, izvorate din circumstante deosebite in care se gaseste
condamnatul sau in care a savarsit fapta, in cazul gratierii colective sunt
preponderente ratiunile de realizare a unei politici penale si sociale fata de
o anumita categorie de condamnati pentru infractiuni ce nu prezinta un pericol
social ridicat si care au dat dovezi temeinice de indreptare, oferindu-li-se
acestora posibilitatea de a beneficia de clementa legiuitorului. Pe langa
aceste considerente sociale, gratierea colectiva are in vedere adesea si
reducerea numarului de persoane condamnate care vor ramane in continuare in
penitenciare, precum si diminuarea supraaglomerarii unitatilor din sistemul
penitenciar.
Asa fiind, gratierea colectiva creeaza, printr-un act normativ cu
aplicabilitate generala, premisa indreptarii comportamentului social al unei
intregi categorii de condamnati. Legea de gratiere este impersonala, spre
deosebire de decretul Presedintelui Romaniei, care se aplica uneia sau mai
multor persoane individualizate. Sfera de aplicare a legii de gratiere se face
prin stabilirea unor criterii obiective, care se pot referi la natura
infractiunilor savarsite, durata pedepselor, existenta starii de recidiva sau
la situatia personala a condamnatilor, spre exemplu la conduita si varsta
acestora sau la starea lor de sanatate. Cu toate ca stabilirea acestor criterii
este atributul exclusiv al legiuitorului, actul normativ de gratiere trebuie sa
respecte prevederile constitutionale si principiile de drept general valabile.
Astfel, din textul Legii nr. 543/2002 rezulta ca beneficiul gratierii este
acordat persoanelor condamnate la pedeapsa inchisorii de pana la 5 ani
inclusiv, acelora sanctionate cu amenda penala, precum si minorilor internati
in centre de reeducare. Art. 4 din lege prevede infractiunile pentru savarsirea
carora condamnatii nu pot beneficia de masura gratierii, datorita pericolului
ridicat pe care aceste infractiuni il prezinta pentru societate. De asemenea,
nu vor fi iertati de pedeapsa condamnatii pentru infractiuni savarsite in stare
de recidiva sau cei care sunt recidivisti prin condamnari anterioare si cei
care s-au sustras de la executarea pedepsei.
In ceea ce priveste criteriul de acordare a gratierii colective instituit
in art. 8 din Legea nr. 543/2002, si anume existenta unei "hotarari
judecatoresti definitive pronuntate pana la data publicarii ei in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I", Curtea retine ca acesta este determinat de
o serie de elemente neprevazute si neimputabile persoanei condamnate. Astfel,
indiferent de data comiterii unei fapte prevazute de legea penala, durata
procesului penal si finalizarea acestuia depind adesea de o serie de factori
cum sunt gradul de operativitate a organelor judiciare, incidente legate de
indeplinirea procedurii de citare, exercitarea sau neexercitarea cailor de atac
prevazute de lege si alte imprejurari care pot sa intarzie solutionarea cauzei.
Curtea constata ca stabilirea unui asemenea criteriu, aleatoriu si exterior
conduitei persoanei condamnate, de care depinde acordarea clementei, este in
contradictie cu principiul egalitatii in fata legii, consacrat de art. 16 alin.
(1) din Constitutie, conform caruia, in situatii egale, tratamentul juridic
aplicat nu poate fi diferit. Fiind o lege, actul prin care se acorda gratierea
trebuie sa se aplice tuturor persoanelor care, aflate in aceeasi situatie, pot
beneficia de iertarea pedepsei.
Curtea Constitutionala a statuat in mod constant in jurisprudenta sa ca
situatiile in care se afla anumite categorii de persoane trebuie sa difere in
esenta pentru a se justifica deosebirea de tratament juridic, iar aceasta
deosebire trebuie sa se bazeze pe un criteriu obiectiv si rational. Aceasta
solutie este in concordanta si cu jurisprudenta constanta a Curtii Europene a
Drepturilor Omului, conform careia orice diferenta de tratament, facuta de stat
intre indivizi aflati in situatii analoage, trebuie sa isi gaseasca o
justificare obiectiva si rezonabila (a se vedea Cauza Marckx contra Belgiei,
1979).
Or, sub aspectul incidentei actului de clementa colectiva, toti infractorii
care au comis infractiuni de aceeasi categorie, anterior datei intrarii in
vigoare a legii, se afla intr-o situatie identica, data condamnarii lor
definitive neavand nici o semnificatie in ceea ce priveste stabilirea unui
tratament juridic diferentiat, intrucat aceasta depinde de factori straini
conduitei procesuale a infractorilor. Spre exemplu, in cazul a doi coautori
este posibil ca unul sa fie condamnat printr-o hotarare judecatoreasca pana la
data publicarii Legii nr. 543/2002 in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si sa beneficieze astfel de gratiere; celalalt coautor, nefiind condamnat, din
varii motive, printr-o hotarare judecatoreasca definitiva, nu va putea
beneficia de actul de clementa, ceea ce conduce la o inegalitate de tratament
juridic.
Curtea constata ca, sub aspectul examinat, criteriul obiectiv in baza
caruia se acorda beneficiul gratierii colective poate fi determinat numai de
savarsirea faptei penale pana la data intrarii in vigoare a actului normativ de
gratiere ori pana la o alta data anterioara, stabilita de lege, cum ar fi, spre
exemplu, data initierii proiectului de lege. Aceasta concluzie se impune si din
aplicarea principiului activitatii legii penale, reglementat in art. 10 din
Codul penal, atat incriminarea, cat si aplicarea pedepsei fiind determinate de
momentul comiterii infractiunii. Or, art. 8 din Legea nr. 543/2002 nu respecta
aceste principii.
Curtea observa ca aplicarea actului de gratiere colectiva in functie de
data savarsirii faptei a fost consacrata de legiuitor si in Legea nr. 137/1997
privind gratierea unor pedepse, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 170 din 25 iulie 1997, care, la art. 11, prevede ca
"Dispozitiile prezentei legi se aplica numai faptelor comise pana la data
de 26 mai 1997". Aceasta lege, ca si celelalte acte normative de gratiere
anterioare, reflecta vointa constant exprimata de legiuitor de-a lungul
timpului, in sensul ca de gratiere trebuie sa beneficieze cei care au comis
fapte penale anterior publicarii legii, indiferent de momentul ramanerii
definitive a hotararii de condamnare.
De asemenea, in Proiectul de lege privind gratierea unor pedepse, inaintat
de Guvern, care a fost adoptat de Parlament sub forma Legii nr. 543/2002, se
prevedea ca masura gratierii se va aplica pedepselor stabilite pentru
infractiuni savarsite pana la o anumita data, nefacandu-se mentiune despre data
ramanerii definitive a hotararii de condamnare.
De principiu, daca o lege de gratiere intra in vigoare anterior ramanerii
definitive a hotararii de condamnare, gratierea isi produce efectele de la data
ramanerii definitive a hotararii judecatoresti. Aceasta este, de altfel, si
solutia consacrata de legiuitorul roman in legea-cadru privind gratierea si
procedura gratierii [a se vedea art. 13 alin. (2) din Legea nr. 546/2002
privind gratierea si procedura acordarii gratierii, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 755 din 16 octombrie 2002].
In ceea ce priveste celelalte critici de neconstitutionalitate, Curtea
retine ca dispozitiile criticate nu incalca prevederile constitutionale privind
liberul acces la justitie si dreptul la aparare si nici reglementarile
internationale invocate de autorii exceptiei.
Avand in vedere toate considerentele expuse, Curtea constata ca referirea
la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti de condamnare, prevazuta
in textul criticat, creeaza premisele unei discriminari intre persoane care,
desi se gasesc in situatii obiectiv identice, beneficiaza de un tratament
juridic diferit, ceea ce contravine prevederilor art. 16 alin. (1) din Legea
fundamentala.
Fata de cele mai sus aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de
voturi,
CURTEA,
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Legea
nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si inlaturarea unor masuri si
sanctiuni si constata ca acestea sunt neconstitutionale intrucat limiteaza
aplicarea legii la pedepse, masuri si sanctiuni stabilite prin hotarari
judecatoresti ramase definitive pana la data intrarii in vigoare a legii,
excluzand pedepsele, masurile si sanctiunile aplicate ulterior pentru fapte
savarsite pana la aceasta data. Exceptia a fost ridicata de Nicolae Laza in
Dosarul nr. 609/2002 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia penala, de Vincze
Ferenc in Dosarul nr. 10.964/2002 al Judecatoriei Cluj, de Sorin Diaconescu si
Georgeta Belciug in Dosarul nr. 3.577/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a
II-a penala, de Florin Visan in Dosarul nr. 3.352/2002 al Tribunalului Salaj -
Sectia penala, respectiv de Petru Radu si Elena Ionete in Dosarul nr. 548/2002
al Judecatoriei Sectorului 3 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 februarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiva
OPINIE SEPARATA
1. Exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Legea nr.
543/2002, ridicata in fata instantelor judecatoresti inainte de pronuntarea
unei hotarari definitive de condamnare, era inadmisibila, deoarece solutionarea
cauzei penale respective nu depindea de existenta unei legi de gratiere sau de
vreo dispozitie din aceasta. Fiind ridicata cu incalcarea prevederilor art. 23
alin. (1), instanta trebuia sa o respinga printr-o incheiere motivata, fara a
mai sesiza Curtea Constitutionala [art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992,
republicata], iar atunci cand, desi nelegal, Curtea Constitutionala a fost
totusi sesizata cu o astfel de exceptie, trebuia sa o respinga ea insasi ca
inadmisibila.
Contrar dispozitiilor legale mentionate, prin Deciziile nr. 86 si 89 din 27
februarie 2003, adoptate cu majoritate de voturi, Curtea Constitutionala nu
numai ca s-a declarat legal sesizata cu o astfel de exceptie, dar a admis-o
statuand ca dispozitiile art. 8 din Legea nr. 543/2002 sunt neconstitutionale,
intrucat limiteaza aplicarea legii la pedepse, masuri si sanctiuni aplicate
prin hotarari judecatoresti ramase definitive pana la data intrarii in vigoare
a legii, excluzand pedepsele, masurile si sanctiunile aplicate ulterior pentru
fapte savarsite pana la aceasta data. Altfel exprimat, potrivit deciziilor
Curtii, textul art. 8 ar fi fost constitutional daca ar fi prevazut ca dispozitiile
Legii nr. 543/2002 privesc nu numai pedepsele, masurile si sanctiunile aplicate
prin hotarari judecatoresti definitive pana la data publicarii legii, dar si
pedepsele, masurile si sanctiunile viitoare ce urmeaza sa fie aplicate pentru
infractiuni savarsite pana la data intrarii in vigoare a legii, chiar daca
autorii acestor infractiuni nu fusesera inca descoperiti si prinsi ori procesul
penal pornit impotriva lor se afla in faza urmaririi penale sau a judecatii.
2. Dupa parerea noastra, aceste decizii ale Curtii Constitutionale nu au
suport in dispozitiile constitutionale si legale in vigoare, fiind in
contradictie cu acestea. De asemenea, solutia propusa este in dezacord cu
tezele si conceptele general acceptate cu privire la gratiere ca institutie de
drept constitutional privind politica penala. Astfel, desi dispozitiile art. 8
din Legea nr. 543/2002 exprima fara echivoc vointa Parlamentului, bazata pe
prevederile art. 72 alin. (3) lit. g) din Constitutie, de a gratia numai
pedepsele si alte sanctiuni aplicate prin hotarari judecatoresti ramase
definitive pana la publicarea legii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
prin deciziile Curtii Constitutionale aceasta vointa a legiuitorului este
considerata neconstitutionala si se propune un alt criteriu de determinare a
obiectului gratierii decat acela impus de lege. Prin aceasta insa Curtea
Constitutionala se substituie vointei Parlamentului, modificand si completand
dispozitia legala supusa controlului de constitutionalitate, ceea ce contravine
dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit
carora, in exercitarea controlului, Curtea Constitutionala se pronunta numai
asupra problemelor de drept, fara a putea modifica sau completa prevederea
legala supusa controlului.
In sustinerea acestei solutii contrare legii, se invoca, de catre
majoritate, incalcarea principiului constitutional al egalitatii in fata legii
si autoritatilor [art. 16 alin. (1)]. Acest argument este insa specios si nu
are legatura cu institutia gratierii. Este de subliniat, in primul rand, ca nu
exista un drept constitutional la gratiere. Constitutia nu prevede vreun drept
la gratiere, ci prevede, in cazul gratierii colective, dreptul Parlamentului de
a acorda, prin lege organica, amnistia sau gratierea colectiva, ca masuri
exceptionale determinate de ratiuni de politica penala si avandu-se in vedere
interesele generale ale societatii, iar nu interesele indivizilor care
beneficiaza de aceste masuri. Neexistand un drept la gratiere, nu se poate
vorbi de inegalitate in acordarea gratierii. In al doilea rand, despre
incalcarea principiului egalitatii nu se poate vorbi decat in legatura cu
prevederile art. 4 alin. (2) din Constitutie, referitoare la criteriile in
raport cu care poate exista discriminare. Or, prevederile art. 8 din Legea nr.
543/2002 statueaza ca dispozitiile acestei legi de gratiere privesc pedepsele,
masurile si sanctiunile aplicate prin hotarari judecatoresti definitive,
pronuntate pana la data publicarii ei, fara vreo discriminare in raport cu
criteriile prevazute in art. 4 alin. (2) din Constitutie: rasa, nationalitate,
origine etnica, limba, religie, sex, opinie, apartenenta politica sau origine
sociala. Singura conditie pe care legea o cere este aceea ca pedepsele sau alte
sanctiuni sa fi fost aplicate prin hotarari ramase definitive pana la data
publicarii legii, conditie ce tine, pe de o parte, de insusi conceptul de
gratiere, ca masura ce poate interveni numai dupa ce justitia s-a pronuntat
definitiv, iar pe de alta parte, de dreptul constitutional al Parlamentului, in
cazul gratierii colective, sau al Presedintelui Romaniei, in cazul gratierii
individuale, de a decide asupra gratierii si implicit asupra criteriilor de
determinare a categoriilor de condamnati care beneficiaza de gratiere, fara a
putea fi cenzurat de alta autoritate si cu atat mai putin de Curtea
Constitutionala.
3. Deciziile Curtii Constitutionale, la care ne referim, sunt insa contrare
nu numai dispozitiilor legale mentionate, dar vin in contradictie cu insasi
natura juridica a gratierii ca institutie de drept constitutional. Este unanim
admis ca gratierea, ca masura de clementa, constand in iertarea de executare,
in totul sau in parte, a pedepsei sau in inlocuirea acesteia cu alta mai
usoara, apartine sefului statului. Constitutia Romaniei din 1991 a prevazut
printre atributiile Presedintelui Romaniei acordarea gratierii individuale
[art. 94 lit. d)], iar printre atributiile Parlamentului, acordarea gratierii
colective [art. 72 alin. (3) lit. g)]. Fie individuala, fie colectiva,
gratierea nu poate privi decat pedepse sau alte sanctiuni aplicate prin
hotarari judecatoresti executorii sau in curs de executare la data publicarii
decretului sau, respectiv, a legii de gratiere. In conditiile separatiei
puterilor si ale statului de drept, gratierea nu poate privi decat pedepse
definitiv aplicate executorii sau in curs de executare, iar nu pedepse ce
urmeaza sa fie aplicate. Altfel, ar avea loc o interventie a autoritatilor care
acorda gratierea in activitatea autoritatii judecatoresti.
Prevederile art. 8 din Legea nr. 543/2002 respecta intru totul aceste
principii, precum si, asa cum s-a aratat, toate dispozitiile si principiile
Constitutiei, care nu contin nici o conditie cu privire la modul de acordare a
gratierii sau la criteriile de stabilire a pedepselor ce urmeaza sa fie
gratiate. Dimpotriva, deciziile Curtii Constitutionale impunand Parlamentului
un alt criteriu de determinare a pedepselor supuse gratierii sunt contrare si
prevederilor constitutionale privitoare la gratiere. Ele constituie o depasire
a atributiilor Curtii Constitutionale ca instanta de control al
constitutionalitatii legilor, ceea ce pune sub semnul indoielii autoritatea
acestora.
Se invoca in motivarea deciziilor si o asa-numita traditie in acordarea
gratierii colective, care privea pe toti infractorii care savarsisera
infractiuni pana la data publicarii actului de gratiere. Se ignora insa faptul
ca aceasta "traditie" s-a format in timpul regimului totalitar
comunist, care nu recunostea principiul separatiei puterilor in stat. Sub
imperiul Constitutiei de la 1923 si al Codului penal de la 1936, acest mod de
acordare a gratierii era necunoscut. Gratierea nu putea fi acordata decat celor
condamnati definitiv la data actului de gratiere, iar Curtea de Casatie a
statuat in mod constant ca nu pot beneficia de gratiere decat condamnatii
definitiv la data publicarii decretului de gratiere, oricare ar fi fost
imprejurarile care au facut ca hotararea de condamnare sa nu ramana definitiva
pana la acea data. Astfel, s-a statuat ca, "In conformitate cu
dispozitiunile art. 1 din Decretul de gratiere nr. 535 din 6 iunie 1935,
beneficiaza de clementa regala acei condamnati prin hotarari definitive la data
publicarii acestui decret in Monitorul Oficial, adica la 7 iunie 1935. Cand se
constata insa ca decizia Curtii de fond pusa in executare nu ramasese
definitiva la aceasta data, caci ea fusese atacata cu recurs - facut fara
indeplinirea dispozitiunilor art. 422 proc. pen. - care suspendase executarea
si care a fost solutionat de abia la 18 iunie 1935 (cand a fost respins ca
neregulat introdus, din cauza neindeplinirii dispozitiunilor art. 422 proc.
pen.), deci posterior decretului de gratiere, urmeaza a decide ca
dispozitiunile mentionatului decret de gratiere nu-si pot gasi aplicatiunea, si
ca deci faptul nu intra in gratiere" (Cas. II 1.169/1936). De asemenea,
s-a statuat ca, "Un decret de gratiere constituind un suveran act de
guvernamant, care intra in atributul exclusiv al Sefului Statului, nu poate fi
cenzurat de instantele judecatoresti, decat in ce priveste modul de aplicatiune
a dispozitiilor pe care le cuprinde, iar nu si daca cele cuprinse in el sunt
sau nu in totul conform cu legile existente" (Cas. II Nr. 3.347/1934). In
fine, s-a decis ca "Dispozitiile decretului de gratiere din 10 Mai 1932
privesc numai pe cei condamnati la pedepse pronuntate prin hotarari definitive
si irevocabile pana la data publicarii lui. Opozitie anulata dupa data
decretului, - inculpatul nu poate beneficia de dispozitiile lui, deoarece
opozitia are de efect de a suspenda efectul hotararii condamnarii si o face
deci sa nu ramana definitiva" (Cas. II Nr. 2.451/1934). (Codul penal
"Regele Carol II" adnotat, vol. I, Editura Librariei SOCEC,
Bucuresti, 1937, p. 439).
Aceasta era "traditia" statului de drept. Dimpotriva, in
conditiile statului totalitar, decretele de gratiere ale fostului presedinte
sau ale fostului consiliu de stat se refereau nu la pedepsele definitiv
aplicate de justitie, ci la pedepsele ce urmau sa fie aplicate persoanelor care
savarsisera infractiuni pana la data publicarii actului de clementa. Acest
amestec in domeniul justitiei nu era surprinzator in acele conditii, dupa cum a
parut ca surprinzator faptul ca printr-un astfel de decret al fostului consiliu
de stat prezidat de fostul presedinte (Decretul nr. 11/1988) s-a dispus
amnistierea tuturor infractiunilor pentru care s-a aplicat pedeapsa cu
inchisoare pana la 10 ani inclusiv, si aceasta numai pentru a se putea reduce
numarul persoanelor aflate in evidenta cazierului judiciar.
Este evident ca nu aceasta "traditie" este compatibila cu statul
de drept, ci aceea interbelica, pe care Legea nr. 543/2002 o reia pentru prima
oara dupa revolutie, folosind institutia gratierii in perfect acord cu natura
juridica a acesteia. De aceea, este cu atat mai regretabil ca o asa-zisa
traditie formata in conditiile statului totalitar este invocata in motivarea
unor decizii ale Curtii Constitutionale care vin in contradictie, asa cum s-a
aratat, nu numai cu legea, dar cu insasi Constitutia.
JUDECATOR,
prof. univ. dr. Costica Bulai
OPINIE CONCURENTA
Impreuna cu ceilalti membri ai Curtii, care constata ca textul de lege ce
formeaza obiectul exceptiei este neconstitutional, consideram ca limitarea in
timp a efectelor legii de gratiere in functie de hotararile judecatoresti
ramase definitive pana la data intrarii sale in vigoare este de natura sa
determine un tratament juridic diferit fata de persoane aflate in aceeasi
situatie, incalcandu-se astfel prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Chiar daca legea de gratiere colectiva are, prin natura ei, caracterul unui
act de clementa, la latitudinea autoritatii legiuitoare, vointa legiuitorului nu
este cu totul nelimitata, caci in statul de drept, in care Constitutia consacra
principiul egalitatii in fata legii, orice diferenta de tratament juridic intre
persoane aflate in situatii egale nu se poate justifica decat pe baza unor
criterii obiective si rationale.
Or, adoptarea criteriului prevazut in art. 8 din Legea nr. 543/2002 nu tine
seama de faptul ca in numeroase cazuri durata proceselor si data ramanerii
definitive a hotararilor nu depind numai de atitudinea persoanei trimise in
judecata sau de situatii de natura obiectiva, ci se datoreaza unor alte
imprejurari, care tin de organizarea justitiei, de gradul de incarcare a
rolurilor instantelor judecatoresti ori de exercitarea cailor de atac in
conformitate cu art. 128 din Constitutie si art. 14 alin. 5 din Pactul
international cu privire la drepturile civile si politice.
Consideram insa ca nu Curtea Constitutionala, ci legiuitorul pozitiv -
Parlamentul Romaniei - trebuie sa stabileasca acele criterii obiective si
rationale de care sa depinda aplicarea legii in cauza.
In consecinta, nu putem achiesa la stabilirea prin Decizia Curtii
Constitutionale a criteriului de aplicare a legii de gratiere in functie de
data comiterii faptei, deoarece stabilirea conditiilor de aplicare a legii este
de competenta exclusiva a legiuitorului, iar nu de cea a instantei de
contencios constitutional.
Judecator,
Nicolae Cochinescu
Judecator,
Constantin Doldur