DECIZIE Nr. 89 din 27 februarie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din
Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si inlaturarea unor masuri si
sanctiuni
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 200 din 27 martie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si
inlaturarea unor masuri si sanctiuni, exceptie ridicata de avocatul inculpatei
Magdalena Hasna in Dosarul nr. 7.505/2002 al Judecatoriei Oradea si de Gheorghe
Ilie Moisi in Dosarul nr. 2.542 al Judecatoriei Miercurea-Ciuc.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 25 februarie 2003 si
au fost consemnate in incheierea din aceeasi data, cand, avand nevoie de timp
pentru a delibera, Curtea a amanat pronuntarea la 27 februarie 2003.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 30 octombrie 2002 si din 27 noiembrie 2002,
Judecatoria Oradea si, respectiv, Judecatoria Miercurea-Ciuc au sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din
Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si inlaturarea unor masuri si
sanctiuni, exceptie ridicata de avocatul inculpatei Magdalena Hasna in Dosarul
nr. 7.505/2002 al Judecatoriei Oradea si de Gheorghe Ilie Moisi in Dosarul nr.
2.542/2002 al Judecatoriei Miercurea-Ciuc.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca
dispozitiile art. 8 din Legea nr. 543/2002 sunt contrare prevederilor art. 16
alin. (1) din Constitutie, intrucat aplicarea legii de gratiere numai la acele
pedepse, masuri si sanctiuni care au fost aplicate prin hotarari judecatoresti
definitive, pronuntate pana la data publicarii legii in Monitorul Oficial al
Romaniei, creeaza o discriminare vadita. Astfel, in situatia in care mai multe
persoane au savarsit in acelasi timp infractiuni neexceptate de la gratiere, cel
care "a avut norocul" sa fie judecat mai operativ va putea beneficia
de prevederile legii, iar cel care, chiar si pentru motive independente de
vointa sa, nu a fost judecat definitiv pana la publicarea legii este privat de
beneficiul gratierii. Situatia este similara si cand o infractiune a fost
savarsita in participatie de mai multi autori, cei care, poate din motive
obiective, au fost condamnati definitiv la o data ulterioara fiind privati de
drepturile de care beneficiaza ceilalti. In opinia autorului exceptiei,
dispozitiile legale criticate sunt contrare si prevederilor art. 15 alin. (1)
din Constitutie, referitoare la universalitatea drepturilor si a libertatilor.
Judecatoria Oradea apreciaza ca exceptia ridicata este intemeiata, deoarece
beneficiul gratierii fiind conditionat de pronuntarea unei hotarari definitive
de condamnare pana la data intrarii in vigoare a legii "se creeaza o
discriminare vadita intre persoanele aflate in aceeasi situatie juridica, care
vor suporta consecinte penale diferite, unele beneficiind de prevederile legii,
iar altele nu, din motive neimputabile acestora".
Judecatoria Miercurea-Ciuc apreciaza, de asemenea, ca exceptia ridicata
este intemeiata, deoarece "vointa legiuitorului, determinata de anumite
considerente de politica penala, s-a rezumat la gratierea pedepselor ramase
definitive pana la data de 4.10.2002, care nu exclude, insa, incalcarea art. 16
din Constitutie".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea,
potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile
ulterioare, a fost solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul
Poporului cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul considera ca exceptia ridicata nu este intemeiata. Dispozitiile
art. 16 alin. (1) din Constitutie, referitoare la egalitatea cetatenilor, fara
privilegii si fara discriminari, trebuie interpretate in legatura cu art. 4 din
Legea fundamentala, care stabileste criteriile de egalitate. Or, dispozitiile
legale criticate nu instituie nici privilegii si nici discriminari pe acele
criterii. De altfel, conform jurisprudentei Curtii Constitutionale, principiul
egalitatii in drepturi nu exclude, ci, dimpotriva, presupune solutii diferite
pentru situatii diferite, iar persoanele condamnate definitiv anterior
publicarii legii de gratiere se afla in situatii diferite fata de cele care
urmeaza sa fie condamnate dupa acea data. De asemenea, arata ca gratierea
colectiva constituie un act de clementa al Parlamentului, ce poate fi acordat
numai prin lege organica, "iar destinatarii unei asemenea legi au vocatia
de a beneficia de gratiere numai daca indeplinesc conditiile prevazute in
aceasta lege".
Avocatul Poporului considera ca art. 8 din Legea nr. 543/2002 este
neconstitutional. Gratierea unor pedepse si inlaturarea unor masuri si
sanctiuni reprezinta un act de vointa politica, un act de clementa unilateral
si care apartine Parlamentului, in cazul gratierii colective, respectiv
Presedintelui Romaniei, in cazul gratierii individuale. Criteriile in baza
carora se face iertarea anumitor infractori de executarea pedepselor apartin,
de asemenea, in exclusivitate autoritatilor competente sa emita acte de
clementa. Cu toate acestea, si legiuitorul "trebuie sa aiba in vedere
marile principii constitutionale, peste care nu poate trece". Cand actul
de clementa incalca prevederile constitutionale, el este un act arbitrar.
Apreciaza ca dispozitiile art. 8 din Legea nr. 543/2002 "incalca atat
principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor - art. 16 alin. (1) - cat si,
mai ales, art. 15 alin. (2), potrivit caruia legea dispune numai pentru viitor,
cu exceptia legii penale mai favorabile, iar legea mai favorabila se exprima
printr-un tratament mai bland, inclusiv prin acte de clementa ale
statului". Beneficiul Legii nr. 543/2002, fiind conditionat de pronuntarea
hotararii judecatoresti definitive de condamnare pana la data publicarii legii,
lipseste de tratamentul juridic mai bland atat pe cei identificati, dar care,
din varii motive, nu au fost inca definitiv condamnati, cat si pe cei care vor
fi identificati in viitor.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si ale
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 8 din Legea nr. 543/2002
privind gratierea unor pedepse si inlaturarea unor masuri si sanctiuni,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 726 din 4 octombrie
2002, dispozitii care au urmatoarea redactare: "Dispozitiile prezentei
legi privesc pedepsele, masurile si sanctiunile aplicate prin hotarari
judecatoresti definitive pronuntate pana la data publicarii ei in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I."
Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile constitutionale ale art. 15 si ale art. 16 alin. (1) si (2), care
au urmatorul continut:
- Art. 15: "(1) Cetatenii beneficiaza de drepturile si de libertatile
consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au obligatiile prevazute de
acestea.
(2) Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai
favorabile".
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
aceasta este intemeiata, pentru urmatoarele considerente:
Gratierea este o masura de clementa care consta in iertarea unui condamnat
de executarea in tot sau in parte a pedepsei ori in comutarea pedepsei intr-una
mai usoara. Din punct de vedere al persoanelor carora li se aplica, gratierea
este individuala, caz in care se acorda de Presedintele Romaniei, conform art.
94 lit. d) din Constitutie, si colectiva, caz in care se acorda prin lege
organica, de catre Parlament, conform prevederilor constitutionale ale art. 72
alin. (3) lit. g).
Pe langa deosebirea de emitent, o alta diferenta esentiala intre cele doua
forme ale gratierii este ratiunea pentru care acestea sunt acordate. Daca in
cazul gratierii individuale Presedintele Romaniei are in vedere, cel mai
adesea, ratiuni umanitare, izvorate din circumstante deosebite in care se
gaseste condamnatul sau in care a savarsit fapta, in cazul gratierii colective
preponderente sunt ratiunile de realizare a unei politici penale si sociale
fata de o anumita categorie de condamnati, pentru infractiuni ce nu prezinta un
pericol social ridicat si care au dat dovezi temeinice de indreptare,
oferindu-li-se acestora posibilitatea de a beneficia de clementa legiuitorului.
Pe langa aceste considerente sociale, gratierea colectiva are in vedere adesea
si reducerea numarului de persoane condamnate care vor ramane in continuare in
penitenciare, precum si diminuarea supraaglomerarii unitatilor din sistemul
penitenciar.
Asa fiind, gratierea colectiva creeaza, printr-un act normativ cu
aplicabilitate generala, premisa indreptarii comportamentului social al unei
intregi categorii de condamnati. Legea de gratiere este impersonala, spre
deosebire de decretul Presedintelui Romaniei, care se aplica uneia sau mai
multor persoane individualizate. Sfera de aplicare a legii de gratiere se face
prin stabilirea unor criterii obiective, care se pot referi la natura
infractiunilor savarsite, durata pedepselor, existenta starii de recidiva sau
la situatia personala a condamnatilor, spre exemplu, la conduita si varsta
acestora sau la starea lor de sanatate. Cu toate ca stabilirea acestor criterii
este atributul exclusiv al legiuitorului, actul normativ de gratiere trebuie sa
respecte prevederile constitutionale si principiile de drept general valabile.
Astfel, din textul Legii nr. 543/2002 rezulta ca beneficiul gratierii este
acordat persoanelor condamnate la pedeapsa inchisorii de pana la 5 ani
inclusiv, acelora sanctionate cu amenda penala, precum si minorilor internati
in centre de reeducare. Art. 4 din lege prevede infractiunile pentru savarsirea
carora condamnatii nu pot beneficia de masura gratierii, datorita pericolului
ridicat pe care aceste infractiuni il prezinta pentru societate. De asemenea,
nu vor fi iertati de pedeapsa condamnatii pentru infractiuni savarsite in stare
de recidiva sau cei care sunt recidivisti prin condamnari anterioare si cei
care s-au sustras de la executarea pedepsei.
In ceea ce priveste criteriul de acordare a gratierii colective instituit
in art. 8 din Legea nr. 543/2002, si anume, existenta unei "hotarari
judecatoresti definitive pronuntate pana la data publicarii ei in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I", Curtea retine ca acesta este determinat de
o serie de elemente neprevazute si neimputabile persoanei condamnate. Astfel,
indiferent de data comiterii unei fapte prevazute de legea penala, durata
procesului penal si finalizarea acestuia depind adesea de o serie de factori,
cum sunt: gradul de operativitate a organelor judiciare, incidente legate de
indeplinirea procedurii de citare, exercitarea sau neexercitarea cailor de atac
prevazute de lege si alte imprejurari care pot sa intarzie solutionarea cauzei.
Curtea constata ca stabilirea unui asemenea criteriu, aleatoriu si exterior
conduitei persoanei condamnate, de care depinde acordarea clementei, este in
contradictie cu principiul egalitatii in fata legii, consacrat de art. 16 alin.
(1) din Constitutie, conform caruia, in situatii egale tratamentul juridic
aplicat nu poate fi diferit. Fiind o lege, actul prin care se acorda gratierea
trebuie sa se aplice tuturor persoanelor care, aflate in aceeasi situatie, pot
beneficia de iertarea pedepsei.
Curtea Constitutionala a statuat in mod constant in jurisprudenta sa ca
situatiile in care se afla anumite categorii de persoane trebuie sa difere in
esenta pentru a se justifica deosebirea de tratament juridic, iar aceasta
deosebire trebuie sa se bazeze pe un criteriu obiectiv si rational. Aceasta
solutie este in concordanta si cu jurisprudenta constanta a Curtii Europene a
Drepturilor Omului, conform careia orice diferenta de tratament, facuta de stat
intre indivizi aflati in situatii analoage, trebuie sa-si gaseasca o
justificare obiectiva si rezonabila (a se vedea Cauza Marckx contra Belgiei,
1979).
Or, sub aspectul incidentei actului de clementa colectiva, toti infractorii
care au comis infractiuni de aceeasi categorie, anterior datei intrarii in
vigoare a legii, se afla intr-o situatie identica, data condamnarii lor
definitive neavand nici o semnificatie in ceea ce priveste stabilirea unui
tratament juridic diferentiat, intrucat aceasta depinde de factori straini
conduitei procesuale a infractorilor. Spre exemplu, in cazul a doi coautori
este posibil ca unul sa fie condamnat printr-o hotarare judecatoreasca pana la
data publicarii Legii nr. 543/2002 in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si sa beneficieze astfel de gratiere; celalalt coautor, nefiind condamnat, din
varii motive, printr-o hotarare judecatoreasca definitiva, nu va putea
beneficia de actul de clementa, ceea ce conduce la o inegalitate de tratament
juridic.
Curtea constata ca, sub aspectul examinat, criteriul obiectiv in baza
caruia se acorda beneficiul gratierii colective poate fi determinat numai de
savarsirea faptei penale pana la data intrarii in vigoare a actului normativ de
gratiere ori pana la o alta data anterioara, stabilita de lege, cum ar fi, spre
exemplu, data initierii proiectului de lege. Aceasta concluzie se impune si din
aplicarea principiului activitatii legii penale, reglementat in art. 10 din
Codul penal, atat incriminarea, cat si aplicarea pedepsei fiind determinate de
momentul comiterii infractiunii. Or, art. 8 din Legea nr. 543/2002 nu respecta
aceste principii.
Curtea observa ca aplicarea actului de gratiere colectiva in functie de
data savarsirii faptei a fost consacrata de legiuitor si in Legea nr. 137/1997
privind gratierea unor pedepse, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 170 din 25 iulie 1997, care, la art. 11, prevede ca
"Dispozitiile prezentei legi se aplica numai faptelor comise pana la data
de 26 mai 1997". Aceasta lege, ca si celelalte acte normative de gratiere
anterioare, reflecta vointa constant exprimata de legiuitor de-a lungul
timpului, in sensul ca de gratiere trebuie sa beneficieze cei care au comis
fapte penale anterior publicarii legii, indiferent de momentul ramanerii
definitive a hotararii de condamnare.
De asemenea, in Proiectul de lege privind gratierea unor pedepse, inaintat
de Guvern, care a fost adoptat de Parlament sub forma Legii nr. 543/2002, se
prevedea ca masura gratierii se va aplica pedepselor stabilite pentru
infractiuni savarsite pana la o anumita data, nefacandu-se mentiune despre data
ramanerii definitive a hotararii de condamnare.
De principiu, daca o lege de gratiere intra in vigoare anterior ramanerii
definitive a hotararii de condamnare, gratierea isi produce efectele de la data
ramanerii definitive a hotararii judecatoresti. Aceasta este, de altfel, si
solutia consacrata de legiuitorul roman in legea-cadru privind gratierea si
procedura gratierii [a se vedea art. 13 alin. (2) din Legea nr. 546/2002
privind gratierea si procedura acordarii gratierii, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 755 din 16 octombrie 2002].
Avand in vedere toate considerentele expuse, Curtea constata ca referirea
la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti de condamnare, prevazuta
in textul criticat, creeaza premisele unei discriminari intre persoane care,
desi se gasesc in situatii obiectiv identice, beneficiaza de un tratament
juridic diferit, ceea ce contravine prevederilor art. 16 alin. (1) din Legea
fundamentala.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de
voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Legea
nr. 543/2002, ridicata de Magdalena Hasna in Dosarul nr. 7.505/2002 al
Judecatoriei Oradea si de Gheorghe Ilie Moisi in Dosarul nr. 2.542/2002 al
Judecatoriei Miercurea-Ciuc, si constata ca dispozitiile criticate sunt
neconstitutionale, intrucat limiteaza aplicarea legii la pedepse, masuri si
sanctiuni aplicate prin hotarari judecatoresti ramase definitive pana la data
intrarii in vigoare a legii, excluzand pedepsele, masurile si sanctiunile
aplicate ulterior pentru fapte savarsite pana la aceasta data.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 februarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu