DECIZIE Nr. 93 din 30 aprilie 1997
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 alin. 1
din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei
financiar-valutare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 239 din 12 septembrie 1997
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Raul Petrescu - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra recursului declarat de Societatea Comerciala
"Conis Impex" - S.R.L. Cluj-Napoca impotriva Deciziei Curtii
Constitutionale nr. 8 din 20 ianuarie 1997.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 22 aprilie 1997, in
lipsa partilor cu care procedura de citare a fost legal indeplinita,
concluziile reprezentantului Ministerului Public fiind consemnate in incheierea
din aceeasi data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat
pronuntarea pentru data de 30 aprilie 1997.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Decizia nr. 8 din 20 ianuarie 1997, Curtea Constitutionala a respins
ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6
alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei
financiar-valutare, aprobata si modificata prin Legea nr. 131 din 28 octombrie
1996, invocata de Societatea Comerciala "Conis Impex" - S.R.L.
Cluj-Napoca in Dosarul nr. 4.080/1996 al Judecatoriei Cluj-Napoca. In motivarea
deciziei s-a retinut, in esenta, ca art. 6 alin. 1 din ordonanta prevede ca
efectuarea de plati sau de incasari in numerar intre persoane juridice peste
plafonul prevazut la art. 5 lit. c) constituie contraventie si se sanctioneaza
cu confiscarea sumei care depaseste plafonul si cu amenda, astfel ca invocarea
art. 41 alin. (7) din Constitutie este nejustificata, intrucat, in speta, nu
intereseaza dobandirea sumelor, ci numai folosirea lor. In schimb, s-a
constatat ca sunt aplicabile prevederile art. 41 alin. (8) din Constitutie,
potrivit carora bunurile folosite pentru savarsirea de contraventii pot fi
confiscate in conditiile legii. De asemenea, s-a statuat ca dispozitiile
criticate nu incalca nici prevederile art. 41 alin. (1) si (2) din Constitutie,
care, in continutul lor, se refera la garantarea dreptului de proprietate
"in limitele si in conditiile legii", precum si la ocrotirea sa
"legala", in mod egal, indiferent de titular.
Impotriva acestei decizii Societatea Comerciala "Conis Impex" -
S.R.L. Cluj-Napoca a declarat recurs, invocand urmatoarele motive:
- Decizia atacata se fundamenteaza pe un alt temei juridic decat cel
invocat in exceptia ridicata in fata judecatoriei, unde a sustinut ca
sanctiunea prevazuta de art. 6 alin 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 este
in contradictie cu dispozitiile constitutionale, deoarece prevede ca poate fi
confiscata suma ce depaseste plafonul legal zilnic de casa de la persoana care
a facut plata si nu de la cel care a incasat suma. Patrimoniul platitorului
este licit dobandit conform prezumtiei constitutionale din art. 41 alin. (7) si
el nu poate fi diminuat cu suma platita. Prin institutionalizarea principiului
garantarii dreptului de proprietate, in art. 41 alin. (1) din Constitutie, s-a
urmarit tocmai protejarea proprietatii, respectiv a patrimoniului licit
dobandit, protejare facuta in limitele si in conditiile legii. De aceea nu
poate avea loc confiscarea sumei de bani platita de o persoana juridica, in
numerar, altei persoane juridice peste plafonul zilnic legal, de la persoana
platitoare, fara a se aduce atingeri grave dispozitiilor constitutionale stabilite
la art. 41 alin. (1), (2), (7) si (8).
- Decizia a retinut gresit ca ar fi criticat faptul ca amenda s-a aplicat
unei persoane fizice, iar confiscarea sumei s-a facut din patrimoniul unei
persoane juridice. In realitate a contestat procesul-verbal de contraventie,
considerand ca amenda aplicata este netemeinica si nelegala, si a invocat
exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere decizia atacata, motivele de recurs invocate, punctul de vedere
al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, prevederile art. 6
alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, raportate la dispozitiile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine:
Din examinarea recursului se constata ca, in realitate, se reitereaza
motivele invocate cu ocazia sustinerii exceptiei in fata Judecatoriei
Cluj-Napoca, motive analizate si respinse in mod intemeiat, de Curtea
Constitutionala, prin decizia atacata.
In legatura cu primul motiv de recurs, este de retinut ca, potrivit art. 41
alin. (8) din Constitutie, bunurile destinate, folosite sau rezultate din
infractiuni ori contraventii pot fi confiscate in conditiile legii. Ordonanta
Guvernului nr. 15/1996, in art. 6 alin. 1, sanctioneaza cu confiscarea
efectuarea de plati sau de incasari in numerar intre persoane juridice peste
plafonul zilnic maxim de 5.000.000 lei prevazut de art. 5 lit. c) din aceeasi
ordonanta. Astfel cum rezulta din textul art. 41 alin. (8) din Constitutie,
folosirea unui bun in scopul savarsirii unei contraventii, respectiv a sumei, in
cazul de fata, este o actiune a proprietarului sau a detinatorului bunului. Cel
care a incalcat dispozitia legala si a efectuat plati peste plafonul stabilit
este atat cel care face plata, cat si cel care incaseaza sumele de bani.
Garantarea dreptului de proprietate opereaza in limitele si in conditiile
legii, adica atat timp cat un bun nu este folosit pentru savarsirea unei
contraventii. Or, in speta, recurenta a folosit suma proprietatea sa la
savarsirea unei contraventii si deci confiscarea in aceste conditii nu incalca
dispozitiile constitutionale. Asa fiind, motivul de recurs este nefondat si
urmeaza a fi respins.
Cel de-al doilea motiv este, de asemenea, neintemeiat.
Din examinarea concluziilor depuse de recurenta, in Dosarul nr. 4.080/1996 al
Judecatoriei Cluj-Napoca, rezulta ca, intr-adevar, ceea ce se critica este
netemeinicia aplicarii amenzii unei persoane fizice si se cere anularea
acesteia, asa cum corect s-a retinut prin decizia atacata. Contestarea de catre
recurenta a continutului si legalitatii procesului-verbal de constatare si de
sanctionare a contraventiei nu are relevanta in contenciosul constitutional,
aceasta fiind o problema de domeniul interpretarii si aplicarii legii, de
competenta exclusiva a instantelor judecatoresti.
Fata de considerentele expuse, in temeiul dispozitiilor art. 144 lit. c)
din Constitutie, ale art. 13 alin. (1) lit. A.c), ale art. 25 si ale art. 26
din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursul declarat de Societatea Comerciala "Conis Impex"
- S.R.L. Cluj-Napoca impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 8 din 20
ianuarie 1997.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 30 aprilie 1997.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Constantin Burada