Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECRET Nr

DECRET   Nr. 360 din  2 noiembrie 1976

privind aprobarea Statutului disciplinar al personalului din unitatile de transporturi

ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA

ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL  NR. 100 din 13 noiembrie 1976


SmartCity3


                          EXPUNERE DE MOTIVE

    In scopul asigurarii unui regim disciplinar unitar si coordonat pentru personalul din unitatile de transporturi, prin alaturatul decret al Consiliului de Stat se aproba Statutul disciplinar al personalului din unitatile de transporturi.
    In statut sint cuprinse norme referitoare la drepturile si indatoririle personalului, relatiile de serviciu, controlul in unitati, recompense, organizarea timpului de munca si masuri pentru asigurarea drepturilor personalului.
    In scopul mentinerii unei discipline stricte in activitatea de transporturi, pentru cazurile de incalcare a indatoririlor de serviciu si a normelor de comportare, statutul contine reglementari referitoare la sanctiunile disciplinare ce se aplica, precum si la modalitatea de solutionare a contestatiilor impotriva acestor sanctiuni.

    Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Romania decreteaza:

    Art. 1
    Se aproba Statutul disciplinar al personalului din unitatile de transporturi, care face parte integranta din prezentul decret.
    Art. 2
    Prezentul decret intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania.
    Pe data intrarii in vigoare a decretului, Hotarirea Consiliului de Ministri nr. 2/1971 privind aprobarea Statutului disciplinar al salariatilor din unitatile Ministerului Transporturilor isi inceteaza aplicarea pentru personalul din transporturi, cu exceptia personalului din aviatia civila.
    Pe aceeasi data, pct. 4 din Hotarirea Consiliului de Ministri nr. 206/1953 privind sarbatorirea "Zilei ceferistilor" se abroga.

                           NICOLAE CEAUSESCU
                             Presedintele
                    Republicii Socialiste Romania

                                STATUTUL
    disciplinar al personalului din unitatile de transporturi

    CAP. 1
    Reguli generale privind activitatea de transporturi si disciplina personalului din acest domeniu de activitate

    Art. 1
    Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor infaptuieste politica partidului si statului in domeniul transporturilor si indeplineste functia de organ central coordonator in acest domeniu.
    Art. 2
    Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor raspunde, potrivit legii, de infaptuirea in mod unitar a programului de dezvoltare a transporturilor, de organizarea exploatarii, intretinerii si repararii mijloacelor de transport pe caile ferate, auto si navale, a constructiei, exploatarii si intretinerii drumurilor, a porturilor si cailor navigabile, precum si de controlul de specialitate in domeniul sau de activitate.
    Art. 3
    Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor asigura prin unitatile sale de specialitate o conceptie si o conducere unitara a activitatii de transporturi.
    Art. 4
    Relatiile unitatilor de transporturi cu unitatile beneficiare se stabilesc pe baza actelor normative care reglementeaza conditiile de punere la dispozitie a mijloacelor de transport, precum si de incheiere si executare a contractelor de transport.
    Art. 5
    Personalul din activitatea de transporturi este obligat sa dovedeasca o inalta disciplina, in intreaga lui activitate.
    Asigurarea disciplinei ferme constituie una din conditiile esentiale pentru buna desfasurare a activitatii de transporturi, orice abatere de la obligatiile de serviciu a personalului din acest sector, orice greseala sau lipsa de exigenta putind provoca avarii ale mijloacelor de transport, distrugeri de utilaje, pierderi de vieti omenesti, precum si periclitarea unor activitati ale economiei nationale si perturbari in viata social-culturala a tarii.
    Art. 6
    Disciplina personalului din unitatile de transporturi impune respectarea si executarea cu strictete si intocmai de catre toti cei incadrati in munca, indiferent de functie, a normelor stabilite prin lege si a altor dispozitii privind activitatea de transporturi.
    Disciplina presupune o subordonare a fiecarei persoane incadrate in munca fata de conducatorii ierarhici si se bazeaza pe recunoasterea constienta a necesitatii indeplinirii cu simt de raspundere a indatoririlor de serviciu, in scopul asigurarii bunei functionari, fara intreruperi si avarii, a transporturilor.
    La intarirea disciplinei in activitatea de transporturi, un rol important revine colectivului de munca, acesta fiind dator sa desfasoare o activitate intensa pentru prevenirea actelor de indisciplina, iar in cazul producerii lor, sa ia o atitudine ferma si, la nevoie, sa ceara luarea de masuri impotriva celor care incalca ordinea si disciplina.
    Art. 7
    Prezentul statut se aplica personalului din intreprinderile, centralele, regionalele si celelalte unitati subordonate Ministerului Transporturilor si Telecomunicatiilor, precum si celui din administratia centrala a acestui minister, cu exceptia personalului din unitatile de posta si telecomunicatii, care are statut disciplinar propriu.
    Unitatile al caror personal li se aplica prevederile statutului sint denumite, in cuprinsul acestuia, unitati de transporturi.
    De asemenea, prevederile statutului se aplica in mod corespunzator si celor care lucreaza in unitati de transporturi ca detasati, personalului delegat, precum si celor care, pe baza dispozitiilor legale, desfasoara in mod organizat activitati temporare de instruire sau documentare in aceste unitati.

    CAP. 2
    Drepturile si indatoririle personalului

    Art. 8
    Persoanele incadrate in munca din unitatile de transporturi, in dubla lor calitate de producatori si proprietari ai mijloacelor de productie, bunuri comune ale intregului popor, prin contractul de munca pe care-l incheie cu unitatile respective, devin membri ai colectivului acestor unitati, avind indatorirea de a-si pune intreaga lor capacitate in slujba intereselor unitatii, de a contribui cu toata puterea de munca la buna gospodarire a avutului obstesc, la functionarea neintrerupta, ireprosabila si in conditii de securitate, a transporturilor si la realizarea, de catre unitatile in care sint incadrate, a tuturor sarcinilor ce le revin.
    La incadrarea in munca, personalul va depune, potrivit legii, juramintul de credinta si devotament fata de Republica Socialista Romania.
    Art. 9
    Personalul din unitatile de transporturi beneficiaza de drepturile prevazute in prezentul statut, precum si de drepturile decurgind din calitatea de persoane incadrate in munca, prevazute in lege.

    Sectiunea I
    Drepturi si indatoriri generale

    Art. 10
    In scopul indeplinirii sarcinilor ce le revin, persoanele incadrate in munca in unitatile de transporturi au urmatoarele drepturi principale:
    a) sa li se asigure un loc de munca potrivit aptitudinilor, pregatirii profesionale, calificarii sau brevetelor, aspiratiilor, precum si necesitatilor impuse de buna functionare a unitatilor de transporturi;
    b) sa participe la conducerea, organizarea si controlul activitatii unitatii in care sint incadrate, sa aleaga si sa poata fi alese in organele de conducere colectiva ale acesteia;
    c) sa beneficieze de conditiile create prin lege pentru perfectionarea pregatirii profesionale;
    d) sa beneficieze de drepturile specifice prevazute pentru personalul din transporturi de legea retribuirii dupa cantitatea si calitatea muncii si de celelalte dispozitii legale.
    Art. 11
    Ca membri ai colectivului de munca, persoanele incadrate in munca din unitatile de transporturi au urmatoarele indatoriri principale:
    a) sa-si insuseasca temeinic cunostintele necesare indeplinirii atributiilor de serviciu, sa participe la instructajele organizate pentru insusirea instructiunilor de serviciu, sa execute intocmai si la timp toate sarcinile ce decurg din functia pe care o indeplinesc;
    b) sa dea dovada de initiativa, simt de raspundere si grija deosebita in folosirea, gospodarirea si apararea integritatii mijloacelor de transport, a instalatiilor, precum si a altor mijloace materiale, bunuri si valori incredintate;
    c) sa respecte intocmai programul de lucru, normele de munca, procesele tehnologice si prescriptiile de calitate stabilite pentru buna desfasurare a productiei, sa foloseasca integral si cu maxima eficienta timpul de munca;
    d) sa se prezinte la serviciu in stare corespunzatoare indeplinirii in bune conditii a sarcinilor, sa nu introduca bauturi alcoolice in unitate sau la locul de munca, sa nu consume asemenea bauturi in timpul serviciului si sa nu lucreze sub influenta acestora;
    e) in timpul serviciului sa nu paraseasca locul de munca, sa nu doarma si sa nu aiba alte preocupari in timpul cit isi desfasoara munca;
    f) sa respecte regulile de acces in unitatile de transporturi si sa nu primeasca persoane straine la locul de munca decit in conformitate cu reglementarile in vigoare;
    g) sa respecte normele de protectie a muncii si sa contribuie la preintimpinarea accidentelor de munca, sa se prezinte la examenele periodice medicale si psihologice, in cazurile si conditiile stabilite;
    h) sa se prezinte, la cererea unitatii, in cel mai scurt timp la serviciu pentru:
    - prevenirea sau inlaturarea efectelor unor calamitati, cum sint inundatiile, furtunile, incendiile si altele asemenea;
    - prevenirea de accidente, avarii, deranjamente si defectiuni ale mijloacelor de transport si pentru inlaturarea urmarilor acestora;
    i) sa respecte normele de prevenire si stingere a incendiilor si sa contribuie la apararea integritatii bunurilor si valorilor unitatilor de transport;
    j) sa nu lase fara supraveghere, in timpul programului de munca, mijloacele de transport, masinile si instalatiile in functiune, sa le dea in primire sau sa le asigure in mod corespunzator, la terminarea lucrului;
    k) sa nu paraseasca, la terminarea programului, locul de munca pina la sosirea schimbului, acolo unde se lucreaza fara intrerupere, iar in caz de neprezentare a acestuia sa anunte conducatorul ierarhic, pentru a se lua masurile necesare;
    l) sa poarte corect si cu demnitate uniforma, atit in timpul cit si in afara programului de munca si sa respecte dispozitiile in vigoare cu privire la folosirea acesteia;
    m) sa pastreze secretul de stat, secretul de serviciu si secretul corespondentei;
    n) sa execute orice alte obligatii ce le revin in temeiul reglementarilor in vigoare, al contractului de munca sau contractului colectiv de munca.

    Sectiunea a II-a
    Indatoriri specifice ale personalului care concura la siguranta circulatiei pe caile ferate, auto si a navigatiei civile

    Art. 12
    Personalul care concura la siguranta circulatiei pe caile ferate, auto si a navigatiei civile, pe linga indatoririle prevazute la art. 11, este obligat:
    a) sa fie vigilent in toate imprejurarile legate de desfasurarea activitatii de transporturi pe caile ferate, auto si de navigatie civila si sa actioneze pentru preintimpinarea si inlaturarea oricaror fapte care ar putea pune in pericol siguranta circulatiei sau ar stinjeni in orice mod activitatea de transporturi;
    b) sa respecte cu exigenta regulile de circulatie, itinerarul si programul de mers al mijloacelor de transport pe caile ferate, auto si de navigatie civila si sa nu foloseasca mijloacele de transport care au defectiuni tehnice de natura sa pericliteze siguranta circulatiei sau a navigatiei;
    c) sa aplice cu strictete normele cu privire la exploatarea, intretinerea si repararea mijloacelor de transport pe caile ferate, auto si de navigatie civila ce ii sint incredintate.

    Sectiunea a III-a
    Indatoririle personalului cu functii de conducere

    Art. 13
    Personalul cu functii de conducere din unitatile de transporturi, pe linga indatoririle prevazute la art. 11, are si urmatoarele indatoriri principale:
    a) sa aplice consecvent principiul muncii si conducerii colective si sa informeze periodic personalul unitatii asupra modului de realizare a sarcinilor;
    b) sa aduca la cunostinta personalului in subordine obligatiile si raspunderile ce-i revin, sa organizeze astfel instruirea incit sa asigure insusirea integrala a instructiunilor de serviciu, a celor privind siguranta circulatiei si securitatea mijloacelor de transport. Conducatorii de unitati si cei care au sarcini de instruire si control raspund disciplinar in cazul cind personalul in subordine savirseste abateri ce sint datorate lipsei de instruire;
    c) sa dea dispozitii ferme si precise, asigurind conditiile necesare pentru executarea lor intocmai si la timp;
    d) sa ia masuri pentru asigurarea conditiilor corespunzatoare de protectie a muncii si de respectare a reglementarilor in vigoare in aceasta materie, sa asigure desfasurarea sistematica a unor actiuni educative si de propaganda in vederea crearii opiniei de masa pentru respectarea normelor de protectie a muncii;
    e) sa organizeze si sa asigure perfectionarea pregatirii profesionale a personalului, precum si verificarea periodica a cunostintelor acestuia;
    f) sa cunoasca aptitudinile, gradul de pregatire si comportare a personalului in subordine, indeosebi ale celor ce ocupa functii care concura la siguranta circulatiei pe caile ferate, auto si a navigatiei; sa asigure, in conditiile legii, selectia personalului pe baze stiintifice, in raport cu pregatirea profesionala si aptitudinile fizice si psihice ce se cer pentru postul ce-l ocupa. Incadrarea, mentinerea sau promovarea celor care nu au actele de calificare cerute, nu cunosc sau nu-si indeplinesc sarcinile de serviciu ori care prin comportarea lor pericliteaza buna desfasurare a activitatii, atrage raspunderea directa a conducatorilor;
    g) sa puna la dispozitia personalului, potrivit specificului muncii si conditiilor avute in vedere la stabilirea normelor de munca, mijloacele de transport, instalatiile, utilajele, aparatele si uneltele, in vederea utilizarii depline a capacitatii de transport si de productie, precum si a folosirii complete si eficiente a timpului de lucru;
    h) sa introduca si sa generalizeze metode noi de imbunatatire a muncii;
    i) sa organizeze prevenirea si stingerea incendiilor si sa asigure dotarea si intretinerea retelei de alarmare si de instalatii destinate stingerii incendiilor, precum si dotarea locurilor de munca si a lucratorilor pentru interventie in caz de incendii, dupa specificul bunurilor care se protejeaza;
    j) sa organizeze paza si sa reglementeze accesul in unitate;
    k) sa organizeze si sa asigure buna functionare a serviciului pe schimburi, iar in afara programului de lucru, serviciul de permanenta a conducerii pe unitate, in functie de importanta si caracterul specific al acesteia;
    l) sa ia masuri pentru reducerea consumurilor de carburanti prin utilizarea rationala a parcului de locomotive, auto si a flotei, a masinilor si utilajelor, precum si pentru utilizarea rationala a energiei electrice si termice.

    CAP. 3
    Relatiile de serviciu

    Art. 14
    Relatiile de serviciu intre persoanele incadrate in munca din unitatile de transporturi sint relatii de ierarhie administrativa si relatii de subordonare operativa.
    Art. 15
    In cadrul relatiilor de ierarhie administrativa, fiecare persoana incadrata in munca este subordonata direct unui singur sef ierarhic.
    Transmiterea dispozitiilor legate de ierarhia administrativa se face prin conducatorii ierarhici directi. Conducatorii ierarhici pot transmite dispozitii si nemijlocit; in acest caz, cel care a primit dispozitia este obligat sa informeze pe conducatorul sau ierarhic direct.
    Art. 16
    In cadrul relatiilor de subordonare operativa, persoanele incadrate in munca sint subordonate pe linie de specialitate la diferite nivele de organizare a unitatilor din reteaua de transporturi. Relatiile de subordonare operativa se stabilesc prin ordine si instructiuni ale ministrului transporturilor si telecomunicatiilor.
    Art. 17
    Conducatorii sint obligati sa dea dispozitii in limita competentei lor, sa pretinda executarea intocmai a dispozitiilor date si a instructiunilor de serviciu si sa controleze executarea acestora. Dispozitiile date trebuie sa fie conforme cu legile si instructiunile de serviciu si sa nu lezeze onoarea si demnitatea celor ce urmeaza a le executa.
    Conducatorii raspund de legalitatea si temeinicia dispozitiilor date, precum si de consecintele acestora. Ei sint obligati sa se convinga ca dispozitiile date verbal au fost intelese de cei care urmeaza sa le execute.
    Art. 18
    Personalul este obligat sa execute intocmai si la timp dispozitiile primite.
    Daca persoana care primeste dispozitia considera ca aceasta este ilegala sau ca executarea ei ar pune in pericol siguranta transporturilor, viata personalului si a calatorilor sau ar putea provoca avarii ori distrugerea unor instalatii sau bunuri, trebuie sa raporteze de indata asupra acestor imprejurari celui care a dat dispozitia; daca acesta isi mentine dispozitia, persoana respectiva, pe proprie raspundere, poate sa nu o execute, raportind conducatorului ierarhic imediat superior celui care a dat dispozitia. Aceste cazuri se vor analiza de indata, luindu-se masuri de prevenire a unor situatii similare si de stabilire a responsabilitatilor.
    Art. 19
    Raportul asupra indeplinirii dispozitiilor trebuie sa corespunda intru totul realitatii. De asemenea, toate informatiile ce se transmit sau se raporteaza trebuie sa fie exacte si date la termenele stabilite sau in timp util atunci cind se fac din proprie initiativa.
    Art. 20
    Persoanele incadrate in munca din unitatile de transporturi sint obligate sa manifeste in relatiile lor respect si ajutor reciproc.
    Personalul care prin natura functiilor vine in contact cu publicul trebuie sa aiba o tinuta si o comportare corespunzatoare, sa dea dovada de solicitudine si principialitate si sa rezolve toate problemele in spiritul legalitatii.

    CAP. 4
    Controlul in unitati

    Art. 21
    Controlul in unitatile de transporturi privind activitatile de exploatare, intretinere si reparatii a mijloacelor de transport, precum si asupra modului in care se respecta ordinea si disciplina, se realizeaza prin:
    a) controlul ierarhic curent, care se efectueaza de catre fiecare conducator ierarhic asupra activitatii personalului in subordine directa, avind caracter permanent si sistematic;
    b) controlul ierarhic programat, care se efectueaza de catre conducatorul unei unitati sau delegatul sau, la unitatile subordonate, avind caracter periodic si cuprinzind mai multe domenii de activitate;
    c) controlul ierarhic prin sondaj, care se efectueaza in baza unui program sau inopinat, de catre conducatorii ierarhici sau delegatii acestora, asupra activitatii celor in subordine;
    d) controlul programat pe linia subordonarii operative, care se efectueaza de catre conducatorii compartimentelor functionale ale unei unitati sau delegatii acestora, la unitatile subordonate, limitat la domeniul de specialitate respectiv si avind caracter periodic;
    e) controlul curent de specialitate, care se efectueaza asupra celor subordonati pe linie operativa.
    Prin control se realizeaza totodata indrumarea personalului in indeplinirea obligatiilor de serviciu.
    Art. 22
    Modul de organizare si efectuare a controalelor se stabileste potrivit legii, prin ordine si instructiuni ale ministrului transporturilor si telecomunicatiilor.
    Art. 23
    Constatarile facute cu ocazia controalelor se aduc la cunostinta celor controlati si conducatorilor directi ai acestora, atit pe parcursul controlului, cit si la sfirsitul acestuia, stabilindu-se masurile ce se impun a fi luate, termenele si responsabilitatile, care se inscriu in registrul unic de control conform reglementarilor legale.
    Conducatorii ierarhici sint obligati sa urmareasca aducerea la indeplinire a masurilor stabilite ca urmare a controalelor efectuate.

    CAP. 5
    Recompensele si modul cum se acorda

    Art. 24
    Recompensele constituie mijloacele prin care sint stimulati in munca cei care-si indeplinesc exemplar sarcinile de serviciu.
    Recompensele se pot acorda, dupa caz, celor care:
    a) savirsesc acte de curaj, de devotament sau de eroism in legatura cu activitatea de transport;
    b) depun o activitate deosebita si dovedesc initiativa pentru preintimpinarea evenimentelor, avariilor sau a altor situatii care ar putea produce pagube ori intreruperea transporturilor;
    c) au o contributie deosebita in restabilirea activitatii de transporturi si pentru inlaturarea efectelor unor avarii sau calamitati;
    d) depun o activitate exemplara pentru depasirea sistematica a sarcinilor de plan, pastrarea si apararea avutului obstesc, obtinerea unor importante economii de materiale, combustibili si energie sau se evidentiaza prin alte realizari importante in munca;
    e) manifesta initiativa creatoare in rezolvarea sarcinilor de serviciu sau in anumite actiuni prin care se imbunatatesc nivelul exploatarii, nivelul tehnic si de intretinere a mijloacelor de transport, a utilajelor si instalatiilor, pregatirea profesionala si starea de disciplina a personalului, productivitatea muncii si eficienta economica a lucrarilor;
    f) realizeaza lucrari de o mare complexitate sau care intr-un timp scurt necesita un volum mare de munca si prin care se rezolva probleme de serviciu la un nivel superior;
    g) prin activitatea lor obtin orice alte realizari importante pentru bunul mers al unitatii.
    Pentru a-si atinge scopul, recompensele se vor acorda imediat ce s-au constatat meritele ce le indreptatesc.

    Sectiunea I
    Recompense cu caracter general

    Art. 25
    Recompensele ce se pot acorda celor incadrati in munca sint:
    a) multumirea verbala sau in scris;
    b) evidentierea in munca;
    c) inscrierea pe tabloul de onoare al unitatii;
    d) inscrierea in cartea de onoare a unitatii;
    e) evidentierea prin citare pe unitate, prin presa sau publicatii ale Ministerului Transporturilor si Telecomunicatiilor;
    f) premii pentru cei care desfasoara o activitate deosebita, care previn accidente sau avarii sau care contribuie la inlaturarea urgenta a efectelor acestora;
    g) acordarea de trepte sau gradatii la retributia tarifara cu reducerea vechimii minime, in conditiile prevazute de lege;
    h) gratificatii;
    i) ordine si medalii, titluri de onoare, insigne, diplome de onoare si titluri distinctive;
    j) alte recompense.

    Sectiunea a II-a
    Recompense specifice

    Art. 26
    In afara recompenselor prevazute la art. 25, se pot acorda si urmatoarele recompense specifice:
    a) personalului din caile ferate, insigna "Pentru merit ceferist";
    b) personalului din transporturile auto, insigna "Pentru merite in transporturile auto";
    c) personalului din marina civila, insigna "Pentru merite in marina civila".
    Forma si caracteristicile insignelor si conditiile de purtare a acestora se stabilesc de Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor, cu avizul Comitetului Uniunii sindicatelor din intreprinderile de transporturi si telecomunicatii.

    Sectiunea a III-a
    Procedura de acordare a recompenselor

    Art. 27
    Recompensele se acorda sau, dupa caz, se propun de catre conducatorii ierarhici. De asemenea, pot propune acordarea de recompense conducatorii compartimentelor, organele de control, precum si colectivele de lucru din care face parte persoana respectiva. Acordarea recompenselor se face cu consultarea organului de partid si a celui de sindicat.
    Recompensele se acorda dupa cum urmeaza:
    a) multumirea verbala si multumirea scrisa, de sefii ierarhici, incepind cu seful de echipa, sau de organele de conducere colectiva ale unitatii;
    b) evidentierea in munca si inscrierea pe tabloul de onoare al unitatii, de conducatorii ierarhici, incepind cu seful de serviciu, cu acordul adunarii grupei sindicale;
    c) inscrierea in cartea de onoare a unitatii, evidentierea prin citare pe unitate, prin presa sau publicatii ale Ministerului Transporturilor si Telecomunicatiilor, de directorii de intreprinderi si unitati exterioare, directorii generali ai regionalelor de cai ferate, comandantii flotelor maritime, de pescuit oceanic si fluviale, directorii generali ai centralelor industriale si de constructii, ministrul sau adjunctii acestuia;
    d) premii pentru cei care desfasoara o activitate deosebita, care previn accidente ori avarii sau care contribuie la inlaturarea urgenta a efectelor acestora, la propunerea sau de catre organele de conducere colectiva ale unitatilor, conform competentelor stabilite prin lege;
    e) acordarea de trepte sau, dupa caz, gradatii la retributia tarifara, cu reducerea vechimii minime, si alte recompense in conditiile prevazute de lege, de directorii intreprinderilor, directorii generali ai regionalelor de cai ferate, comandantii flotelor maritime, de pescuit oceanic si fluviale, directorii generali ai centralelor industriale si de constructii, ministrul sau adjunctii acestuia sau de organele de conducere colectiva ale unitatilor, potrivit competentelor;
    f) acordarea insignelor de merit specifice activitatilor de transporturi, de ministru sau adjunctii acestuia si de organul de conducere colectiva al ministerului;
    g) gratificatii si alte recompense, in conditiile prevazute de lege.
    Stabilirea prin asimilare a functiilor ai caror titulari au dreptul de a acorda recompense se face prin ordinul ministrului transporturilor si telecomunicatiilor, cu acordul Comitetului Uniunii sindicatelor din intreprinderile de transporturi si telecomunicatii, prin echivalare cu cele prevazute la lit. a) - c) din prezentul articol.
    Recompensele acordate nu pot fi anulate sau modificate de catre conducatorii ierarhici ai celor care le-au acordat, decit in situatia in care cei care le-au acordat si-au depasit competenta.
    Daca activitatea desfasurata de o persoana incadrata in munca justifica acordarea unei recompense ce depaseste competenta de acordare a conducatorului ierarhic direct, acesta poate face propunerea conducatorului ierarhic competent.
    Recompensele pot fi acordate, in limita competentei, atit personalului unitatii, cit si celor detasati.
    Conducatorii ierarhici pot primi recompense atit pentru merite personale, cit si pentru rezultatele bune ale unitatilor sau compartimentelor pe care le conduc.
    Art. 28
    Recompensele acordate se aduc la cunostinta celor carora li s-au acordat, precum si colectivului de munca in care isi desfasoara activitatea si se trec in fisa sau dosarul personal al celui recompensat.

    CAP. 6
    Sanctiunile disciplinare, procedura aplicarii lor, caile de atac

    Sectiunea I
    Abateri disciplinare

    Art. 29
    Incalcarea cu vinovatie de catre persoana incadrata in munca, indiferent de functia sau postul pe care-l ocupa, a obligatiilor de serviciu, inclusiv a normelor de comportare, constituie abatere disciplinara.
    Daca faptele sint savirsite in astfel de conditii incit potrivit legii penale constituie infractiuni, faptuitorii vor fi sanctionati si potrivit legii penale.
    Raspunderea penala, administrativa sau materiala ori aplicarea unor masuri de influentare obsteasca nu exclud raspunderea disciplinara pentru fapta savirsita, daca prin aceasta s-au incalcat si obligatiile de munca.
    Art. 30
    Se considera abateri disciplinare ale personalului din unitatile de transporturi urmatoarele fapte:
    a) organizarea sau executarea unei operatii ori lucrari, darea unei dispozitii pentru executarea acesteia, care au condus sau puteau conduce la intreruperea transporturilor, avarierea mijloacelor de transport, pagube materiale, accidente de munca;
    b) incalcarea regulilor si disciplinei in exploatarea, intretinerea, administrarea si repararea mijloacelor de transport si in conducerea prin dispecer a transporturilor;
    c) sustragerea sub orice forma de bunuri si valori apartinind unitatii;
    d) incalcarea regulilor privind activitatile de protectie a muncii, prevenirea si stingerea incendiilor si accesul in unitati;
    e) introducerea sau consumul de bauturi alcoolice in incinta unitatii sau la locurile de munca, prezentarea la serviciu in conditii necorespunzatoare efectuarii serviciului, precum si efectuarea serviciului sub influenta alcoolului, introducerea sau consumul, neautorizat, de bauturi alcoolice pe mijloacele de transport;
    f) incalcarea regulilor privind apararea secretului de stat si de serviciu;
    g) neprezentarea la solicitarea conducerii pentru inlaturarea urmarilor accidentelor, avariilor, incendiilor, in scopul restabilirii grabnice a transporturilor;
    h) nerespectarea programului de lucru, neprezentarea la ora prevazuta pentru intrarea in schimb sau parasirea serviciului inainte de sosirea persoanei din schimbul urmator, neprezentarea la data si ora stabilite de unitate pentru constituirea sau completarea echipajelor de schimb la nave;
    i) nerespectarea in timpul serviciului a regimului de lucru stabilit, incalcarea disciplinei tehnologice;
    j) efectuarea in timpul programului a unor lucrari ce nu au legatura cu obligatiile de serviciu;
    k) nerespectarea ordinii, curateniei si neluarea masurilor necesare pentru folosirea corespunzatoare si intretinerea bunurilor unitatii;
    l) folosirea abuziva a mijloacelor de transport, precum si a bunurilor apartinind unitatii;
    m) necompletarea sau completarea necorespunzatoare a evidentelor, precum si comunicarea de date sau informatii inexacte sau necomplete;
    n) neparticiparea la instructaje, cursuri de pregatire profesionala, analiza activitatii periodice sau alte activitati destinate ridicarii nivelului profesional;
    o) neprezentarea la controalele si verificarile periodice privind starea sanatatii sau a aptitudinilor si la examenele psihologice ale personalului din siguranta circulatiei transporturilor;
    p) neincunostintarea sefilor ierarhici asupra unor deficiente de natura a stinjeni activitatea normala a transporturilor;
    r) incalcarea regulilor de comportare in relatiile de serviciu; neindeplinirea obligatiilor de serviciu cuprinse in regulamentele de organizare si functionare a unitatilor.
    Art. 31
    Constituie, de asemenea, abateri disciplinare si urmatoarele fapte savirsite de conducatori in masura in care acestea le reveneau ca obligatii potrivit reglementarilor in vigoare:
    a) neindeplinirea atributiilor de organizare, coordonare si control;
    b) neexecutarea obligatiilor privind indrumarea personalului in subordine in legatura cu atributiile de serviciu; neluarea unor masuri ferme privind indeplinirea la timp si in bune conditii a obligatiilor ce reveneau acestuia;
    c) abuzul de autoritate fata de personalul in subordine, stirbirea autoritatii sau afectarea demnitatii acestuia;
    d) aplicarea in mod nejustificat a unor sanctiuni, acordarea nejustificata a recompenselor sau luarea altor masuri nedrepte ori cu incalcarea dispozitiilor legale.
    Enumerarea faptelor aratate in art. 30 si 31 nu este limitativa, sanctiunile disciplinare putindu-se aplica si pentru nerespectarea oricaror alte obligatii de serviciu prevazute in lege, in prezentul statut sau in instructiuni de serviciu.
    Art. 32
    Conducatorii trebuie sa ia masuri in vederea prevenirii abaterilor disciplinare ale personalului, potrivit obligatiilor ce le revin, iar atunci cind faptele s-au savirsit, sa aplice, potrivit competentelor stabilite, sanctiunile disciplinare fara intirziere si cu toata exigenta sau, dupa caz, sa sesizeze si sa propuna masurile corespunzatoare, in raport cu gravitatea faptelor.
    Odata cu aplicarea sanctiunii, conducatorul este obligat sa atraga atentia persoanelor in subordine asupra indatoririlor lor de serviciu sau sa puna in discutia colectivului de munca abaterea savirsita. Dezbaterea in colectivul de munca a abaterii disciplinare trebuie sa constituie un prilej de analiza tovaraseasca a comportarii celui sanctionat si de afirmare a opiniei colective impotriva abaterii savirsite.
    Art. 33
    Sanctiunile disciplinare aplicate trebuie sa aiba scop educativ, sa contribuie la indreptarea celui care a savirsit abaterea si, prin caracterul lor exemplar, sa constituie o avertizare pentru intregul personal.
    Sanctiunile disciplinare se au in vedere la stabilirea aprecierilor si a calificativelor anuale ale personalului, precum si la promovarea in functie.
    Art. 34
    Persoanelor incadrate in munca nu li se poate aplica, pentru o fapta care constituie abatere disciplinara, decit o singura sanctiune disciplinara, cu caracter general sau specific, chiar daca cu acest prilej au fost incalcate mai multe indatoriri de serviciu. Este interzisa aplicarea de sanctiuni colective intregului personal al unitatii sau al unui compartiment de munca.

    Sectiunea a II-a
    Sanctiuni disciplinare cu caracter general

    Art. 35
    Sanctiunile disciplinare ce pot fi aplicate sint:
    a) mustrare;
    b) avertisment;
    c) retragerea uneia sau mai multor gradatii ori trepte de retribuire pe o perioada de 1 - 3 luni sau, in cazul celor incadrati cu retributia la nivelul de baza, diminuarea acesteia cu 5 - 10% pe aceeasi perioada;
    d) reducerea retributiei si reducerea indemnizatiei de conducere pe o durata de 1 - 3 luni cu 5 - 10% in cazul celor ce ocupa functii de conducere cu retributii fixe;
    e) retrogradarea in functie sau in categorie, in cadrul aceleiasi profesii, pe o durata de 1 - 3 luni;
    f) desfacerea disciplinara a contractului de munca.
    Art. 36
    Mustrarea se aplica, de regula, celui care a savarsit, pentru prima data, o abatere de mica importanta.
    Art. 37
    Avertismentul se aplica celui care repeta abaterea pentru care a fost sanctionat cu mustrare sau care prin incalcarea obligatiilor sale de munca si a normelor de comportare in unitate, poate influenta bunul mers al unitatii.
    Art. 38
    Retragerea uneia sau mai multor gradatii ori trepte de retribuire pe o perioada de 1 - 3 luni sau, in cazul celor incadrati cu o retributie la nivelul de baza, diminuarea acesteia cu 5 - 10%, se aplica celui care repeta abaterea pentru care a fost sanctionat cu avertisment sau incalca obligatiile sale de munca ori normele de comportare in unitate, influentind bunul mers al unitatii.
    Art. 39
    Reducerea retributiei si reducerea indemnizatiei de conducere pe o durata de 1 - 3 luni cu 5 - 10% se aplica personalului de conducere care repeta abaterile pentru care a fost sanctionat cu avertisment sau care a savirsit abateri prin incalcarea obligatiilor de munca ori a normelor de comportare in unitate, influentind prin aceasta bunul mers al unitatii.
    Art. 40
    Retrogradarea in functie sau categorie se aplica celor care repeta abaterile pentru care au fost sanctionati conform prevederilor art. 38 si 39 ori incalca obligatiile de munca sau normele de comportare in unitate cu urmari grave asupra bunului mers al unitatii.
    Art. 41
    Desfacerea disciplinara a contractului de munca se aplica celui care savirseste o abatere foarte grava prin efectul produs asupra bunului mers al unitatii ori incalca in mod repetat obligatiile sale de munca, inclusiv normele de comportare in unitate.
    Urmatoarele abateri pot fi sanctionate cu desfacerea disciplinara a contractului de munca:
    a) fapte care au produs sau puteau produce accidente, evenimente, deranjamente, avarii sau deteriorari cu consecinte grave privind siguranta transporturilor;
    b) sustragerea sub orice forma de bunuri apartinind unitatii;
    c) prezentarea la serviciu sau efectuarea acestuia sub influenta bauturilor alcoolice, precum si consumarea lor in timpul serviciului.

    Sectiunea a III-a
    Sanctiuni disciplinare specifice

    Art. 42
    In afara de sanctiunile disciplinare prevazute de art. 35, se pot aplica si urmatoarele sanctiuni specifice:
    1. Personalului din unitatile de cale ferata:
    a) retragerea disciplinara, pe o perioada de 1 - 6 luni, din functii care concura la siguranta circulatiei trenurilor si trecerea intr-o functie inferioara, corespunzatoare pregatirii profesionale, in aceeasi sau in alta localitate;
    b) inlocuirea disciplinara din functii care concura la siguranta circulatiei trenurilor si trecerea in alta munca corespunzatoare pregatirii profesionale, in aceeasi sau in alta localitate.
    2. Personalului din transporturile auto:
    a) retragerea disciplinara, pe o perioada de 1 - 6 luni, din functii care concura la siguranta circulatiei transporturilor auto si trecerea intr-o functie inferioara, corespunzatoare pregatirii profesionale, in aceeasi localitate;
    b) inlocuirea disciplinara din functii care concura la siguranta circulatiei transporturilor auto si trecerea in alta munca corespunzatoare pregatirii profesionale, in aceeasi localitate.
    3. Personalului navigant din marina civila:
    a) ridicarea permisiei de a iesi la uscat, in porturile straine, pina la 5 zile;
    b) retinerea in cabina pina la 3 zile;
    c) debarcarea disciplinara de pe nava pe o perioada de 1 - 6 luni si trecerea intr-o functie inferioara, corespunzatoare pregatirii profesionale, in aceeasi localitate;
    d) inlocuirea disciplinara din functie, avind drept consecinta debarcarea de pe nava si trecerea in alta munca corespunzatoare pregatirii profesionale, in aceeasi localitate.
    Art. 43
    Retragerea disciplinara, pe o perioada de 1 - 6 luni, din functii care concura la siguranta circulatiei trenurilor si trecerea intr-o functie inferioara, corespunzatoare pregatirii profesionale, in aceeasi sau in alta localitate, se aplica numai pentru abateri de la regulile si dispozitiile din activitatea de siguranta circulatiei trenurilor si consta in inlaturarea temporara, pe aceeasi perioada, a celui vinovat din anumite functii care concura la aceasta activitate.
    Art. 44
    Retragerea disciplinara, pe o perioada de 1 - 6 luni, din functii care concura la siguranta transporturilor auto si trecerea intr-o functie inferioara, corespunzatoare pregatirii profesionale, in aceeasi localitate, se aplica pentru abateri de la regulile si dispozitiile din activitatea de siguranta a circulatiei in transporturile auto si consta in inlaturarea temporara a celui vinovat, pe aceeasi perioada, din anumite functii care concura la aceasta activitate.
    Art. 45
    Inlocuirea disciplinara din functii care concura la siguranta circulatiei trenurilor si a transporturilor auto si trecerea in alta munca corespunzatoare pregatirii profesionale se aplica pentru abateri repetate sau o singura abatere deosebit de grava de la regulile si dispozitiile din activitatea de siguranta circulatiei si are drept efect interdictia de a ocupa anumite functii care concura la aceasta activitate.
    Art. 46
    Ridicarea permisiei de a iesi la uscat in porturile straine, pina la 5 zile, se aplica unui membru din echipajul navei si consta in interdictia, atunci cind ceilalti membri ai echipajului primesc aceasta invoire, de a iesi la uscat in porturile straine sau in alte locuri din strainatate unde nava a acostat.
    Art. 47
    Retinerea in cabina pina la 3 zile se aplica unui membru din echipajul navei si consta in interzicerea indeplinirii de catre acesta a serviciilor de cart la bordul navei.
    Art. 48
    Debarcarea disciplinara de pe nava pe o perioada de 1 - 6 luni si trecerea intr-o functie inferioara, corespunzatoare pregatirii profesionale, in aceeasi localitate, se aplica unui membru din echipajul navei pentru abateri savirsite la bordul navei sau legate de activitatea de navigatie si are drept efect interdictia de a ocupa orice functie la bordul navei pentru durata respectiva.
    Art. 49
    Inlocuirea disciplinara din functie, avind drept consecinta debarcarea de pe nava si trecerea in alta munca corespunzatoare pregatirii profesionale, in aceeasi localitate, se aplica unui membru din echipajul navei pentru abateri repetate sau o singura abatere deosebit de grava, savirsite la bordul navei sau legate de activitatea navigatiei si are drept efect interdictia de a ocupa orice functie la bordul navei.
    Art. 50
    Organul care a aplicat sanctiunile specifice prevazute la art. 42 pct. 1 lit. b), pct. 2 lit. b) si pct. 3 lit. d) va putea dispune ca, dupa expirarea unei perioade de cel putin un an, cel sanctionat sa revina intr-o functie care concura la siguranta circulatiei trenurilor, auto sau a navigatiei civile.

    Sectiunea a IV-a
    Procedura de aplicare a sanctiunilor disciplinare

    Art. 51
    Pentru aplicarea sanctiunilor disciplinare se va face o cercetare prealabila a faptei de catre conducatorul unitatii, de conducatorii ierarhici superiori sau de unul ori mai multi delegati ai acestora.
    Pe nave, cercetarea poate fi dispusa sau efectuata si de catre comandantii acestora.
    In cursul cercetarilor se vor administra si analiza toate dovezile necesare pentru stabilirea completa si exacta a faptelor care constituie abateri disciplinare si a imprejurarilor in care au fost savirsite.
    Persoana incadrata in munca supusa cercetarii va fi ascultata in toate cazurile, iar apararile si sustinerile sale vor fi verificate cu toata exigenta. Pentru aflarea adevarului si stabilirea exacta a situatiei de fapt, pot fi ascultate orice persoane care au cunostinta sau pot da lamuriri asupra faptelor si imprejurarilor. Declaratiile celor ascultati se consemneaza in scris si se semneaza de acestia dupa ce, in prealabil, s-a stabilit identitatea lor.
    In cazul in care cercetarile s-au efectuat de organul competent a aplica sanctiunea, constatarile si concluziile acestuia vor fi consemnate intr-un proces-verbal, pe baza caruia se va aplica sanctiunea. Atunci cind competenta de aplicare a sanctiunii apartine altei persoane decit cea care a facut cercetarea, dosarul de cercetare se va inainta acelei persoane in vederea aplicarii sanctiunii.
    Art. 52
    La stabilirea sanctiunilor disciplinare se va tine seama de:
    a) cauzele, gravitatea faptei si imprejurarile in care a fost savirsita;
    b) gradul de vinovatie a celui care a comis fapta;
    c) urmarile abaterii savirsite, iar in cazul in care sint mai multi vinovati, masura in care fiecare din ei a contribuit la producerea acestor urmari;
    d) daca cel in cauza a mai avut si alte abateri, timpul de cind se afla in functia pe care o indeplineste si modul de comportare in serviciu.
    La stabilirea sanctiunilor disciplinare, prevazute la art. 35 lit. c), d) si e), se va avea in vedere si faptul daca pentru neindeplinirea acelor indatoriri de serviciu s-a diminuat retributia tarifara conform sistemului de retribuire in vigoare ori s-a aplicat o amenda.
    In cazul repetarii unei abateri de aceeasi gravitate, sanctiunile disciplinare se aplica, de regula, in mod progresiv.
    Art. 53
    In scopul asigurarii desfasurarii nestingherite a cercetarilor, pentru abateri disciplinare grave, personalul poate fi obligat sa stea la dispozitia organelor de cercetare pe timpul strict necesar, fara a-si indeplini atributiile functiei. In acest caz, conducatorii ierarhici vor lua masuri pentru asigurarea desfasurarii normale a serviciului la locul de munca.
    Masura prevazuta la alin. 1, a carei durata nu va putea depasi 15 zile, se ia de conducatorul care face sau a dispus efectuarea cercetarilor, ori de conducatorii ierarhici superiori acestora si se comunica in scris celor in cauza. Atunci cind a fost dispusa de catre un conducator inferior celui indreptatit a incadra in munca persoana respectiva, masura va fi supusa confirmarii conducatorului cu competenta de incadrare in munca, in termen de cel mult 3 zile.
    In aceasta perioada, cel supus cercetarii va putea fi folosit la indeplinirea altor activitati si va primi retributia tarifara de incadrare, sporul de vechime si, dupa caz, alocatia de stat pentru copii, plata urmind a se face pe baza confirmarii scrise a organului de cercetare ca a stat la dispozitia sa. In cazul constatarii nevinovatiei celui cercetat, acestuia i se va plati si diferenta pina la suma rezultata din calculul retributiei sale medii realizate in ultimele 3 luni anterioare masurii luate.
    La expirarea termenului prevazut la alin. 2, persoana respectiva reintra de drept in indeplinirea functiei avute, daca sanctiunea disciplinara aplicata nu implica modificarea sau incetarea contractului de munca.
    Art. 54
    Sanctiunile disciplinare se aplica sau, dupa caz, se propun de conducatorii directi, de conducatorii ierarhici superiori ori de organele de conducere colectiva ale unitatii sau ale unitatii ierarhic superioare. De asemenea, pot fi propuse de catre sefii de compartimente si de organele de control.
    In cazul incalcarii normelor privind ordinea si disciplina la locul de munca, colectivul compartimentului sau, dupa caz, al navei din care face parte cel vinovat poate sa ia in dezbatere abaterea savirsita si sa ceara conducerii unitatii aplicarea sanctiunii disciplinare, inclusiv desfacerea contractului de munca.
    Sanctiunile disciplinare se aplica dupa cum urmeaza:
    a) mustrarea si avertismentul, de conducatorii ierarhici incepind cu seful de serviciu sau de organele de conducere colectiva ale unitatilor;
    b) retragerea uneia sau mai multor gradatii ori trepte de retribuire pe o perioada de 1 - 3 luni sau, in cazul celor incadrati cu retributia la nivel de baza, diminuarea acesteia cu 5 - 10%, pe aceeasi perioada, reducerea retributiei si reducerea indemnizatiei de conducere pe o durata de 1 - 3 luni cu 5 - 10%, precum si retrogradarea in functie sau in categorie, in cadrul aceleiasi profesii, pe o durata de 1 - 3 luni, de organele de conducere colectiva ale unitatilor sau, dupa caz, de conducatorul unitatii, potrivit competentelor de incadrare in munca;
    c) desfacerea contractului de munca, de organele de conducere colectiva sau, dupa caz, de conducatorul unitatii, potrivit competentelor de incadrare in munca, cu consultarea organelor sindicale.
    Sanctiunile disciplinare specifice prevazute de art. 42 pct. 1 lit a) si b), pct. 2 lit. a) si b) si pct. 3 lit. c) si d) se aplica, dupa caz, de organele de conducere colectiva, de conducatorul unitatii sau de organul ierarhic superior, potrivit competentelor de incadrare in munca, iar cele prevazute de art. 42 pct. 3 lit. a) si b), de comandantii navelor.
    Orice conducator poate aplica sanctiunile corespunzatoare competentei sale personalului in subordine. Competenta de sanctionare apartine si celui care inlocuieste temporar pe conducatorul unitatii sau pe conducatorul ierarhic superior al acestuia.
    In cazul in care sanctiunile disciplinare se aplica de conducatorii ierarhici superiori, masurile de aplicare a acestor sanctiuni, inclusiv comunicarea sanctiunii, se iau prin conducerea unitatii in care functioneaza cel sanctionat.
    Ministrul transporturilor si telecomunicatiilor si adjunctii acestuia au dreptul sa aplice tuturor persoanelor incadrate in munca, subordonate ierarhic, orice sanctiune disciplinara din cele prevazute in prezentul statut.
    Stabilirea prin asimilare a functiilor ai caror titulari au dreptul de a aplica sanctiuni disciplinare se face prin ordinul ministrului transporturilor si telecomunicatiilor, de acord cu Comitetul Uniunii sindicatelor intreprinderilor din transporturi si telecomunicatii, prin echivalare cu cele prevazute la lit. a) - c) din prezentul articol.
    Art. 55
    Pentru abaterile disciplinare savirsite de o persoana incadrata in munca pe timpul detasarii, sanctiunile "mustrare" si "avertisment" se aplica de unitatea la care lucratorul este detasat. Desfacerea disciplinara a contractului de munca se aplica numai de conducerea unitatii care l-a detasat. Celelalte sanctiuni se aplica de conducerea unitatii la care este detasat, cu acordul unitatii unde este incadrat.
    Abaterile disciplinare savirsite de cei incadrati in munca pe timpul delegarii in alta unitate se sanctioneaza de conducerea unitatii care i-a delegat, la propunerea unitatii la care au fost delegati.
    Ucenicii care se pregatesc la locul de munca, elevii si studentii care fac practica vor fi sanctionati, pentru abaterile disciplinare savirsite, potrivit actelor normative care reglementeaza pregatirea profesionala a acestora.
    Art. 56
    Cind pentru aceeasi abatere ori mai multe abateri aflate in strinsa legatura au fost cercetate persoane cu functii diferite sau din unitati diferite de transporturi, a caror vinovatie a fost stabilita, sanctiunile se aplica de conducatorul competent sa sanctioneze persoana cu functia cea mai mare, respectiv de conducatorul sau organul de conducere colectiva a unitatii superioare comune.
    Art. 57
    Sanctiunea disciplinara va fi stabilita si comunicata in scris persoanei incadrate in munca, in cel mult 30 de zile de la data cind cel in drept a o aplica a luat cunostinta de savirsirea abaterii; aplicarea sanctiunii nu se va face insa mai tirziu de 6 luni de la data savirsirii abaterii. Dupa trecerea acestor termene, abaterile disciplinare nu mai pot fi sanctionate, cu exceptia faptelor care au facut obiectul unei anchete penale inceputa inainte de expirarea acestor termene. In acest caz, termenele sint suspendate pe timpul anchetei penale.
    Cei din vina carora nu s-au putut lua la timp masuri disciplinare sint raspunzatori de neluarea acestor masuri.
    In actul de comunicare a sanctiunii se va arata calea de atac, termenul de introducere a contestatiei si organul competent sa o solutioneze.
    Sanctiunile disciplinare se aduc si la cunostinta colectivului de lucru din care face parte cel sanctionat.
    Art. 58
    Sanctiunile disciplinare sint executorii de indata ce au fost comunicate, chiar daca impotriva lor s-a facut contestatie.
    Toate sanctiunile ramase definitive se trec in fisa sau dosarul personal al celui sanctionat.
    Art. 59
    In cazul in care unitatea a facut plingere penala impotriva unei persoane incadrate in munca sau aceasta a fost trimisa in judecata pentru fapte penale incompatibile cu functia detinuta, conducerea unitatii o va suspenda din functie. Pe timpul suspendarii nu se platesc drepturile de retribuire.
    In cazul constatarii nevinovatiei persoanei incadrate in munca suspendata din functie, aceasta are dreptul, pe timpul cit a fost lipsita de retributie din aceasta cauza, la o despagubire calculata pe baza retributiei medii realizate in ultimele 3 luni anterioare suspendarii. Daca cel in cauza s-a incadrat intre timp intr-o functie cu o retributie inferioara sau a realizat alte cistiguri mai mici, despagubirea va consta, pentru perioada respectiva, in diferenta dintre retributia medie realizata pe ultimele 3 luni anterioare suspendarii si cistigul realizat intre timp.

    Sectiunea a V-a
    Caile de atac impotriva sanctiunilor disciplinare

    Art. 60
    Impotriva sanctiunii disciplinare, cel sanctionat poate face contestatie in scris in termen de 30 de zile de la comunicarea deciziei de sanctionare.
    Contestatia impotriva sanctiunii disciplinare, cu exceptia desfacerii disciplinare a contractului de munca, se solutioneaza de catre:
    a) persoana care ocupa functia ierarhica imediat superioara celei care a aplicat sanctiunea;
    b) biroul consiliului oamenilor muncii al intreprinderii, respectiv al centralei industriale sau unitatii asimilate acesteia, pentru sanctiunea aplicata de conducatorul intreprinderii sau centralei industriale, respectiv al unitatii asimilate acesteia;
    c) organul ierarhic imediat superior, pentru sanctiunile aplicate de consiliul oamenilor muncii al intreprinderii, respectiv centralei industriale sau unitatii asimilate acesteia.
    Contestatia impotriva desfacerii disciplinare a contractului de munca se solutioneaza de catre judecatoria in raza careia isi are sediul unitatea sau de organul ierarhic superior, potrivit competentelor acestora. Contestatia formulata de personalul care concura direct la siguranta circulatiei in transporturile pe caile ferate si auto, precum si la siguranta navigatiei, se solutioneaza de consiliul de disciplina constituit conform art. 63.
    Art. 61
    Contestatia se face in scris si se depune la unitatea care a aplicat sanctiunea sau la organul ierarhic superior, la judecatoria sau la consiliul de disciplina, dupa caz. Contestatia adresata unui organ necompetent se inregistreaza si va fi inaintata de acesta organului competent sa o solutioneze, comunicindu-se petitionarului despre aceasta.
    Art. 62
    Organul ierarhic superior competent este obligat sa solutioneze contestatia in termen de 30 de zile de la primire, putind dispune mentinerea, reducerea, inlocuirea sanctiunii aplicate cu una mai usoara sau anularea sanctiunii.
    Pina la rezolvarea contestatiei, cel ce a facut-o poate sa o retraga sau poate depune memorii si alte acte justificative in completare.
    Hotarirea se motiveaza si se comunica in scris, in termen de 5 zile de la pronuntare, atit celui in cauza, cit si unitatii, care va instiinta persoana care a aplicat sanctiunea.
    Art. 63
    Consiliile de disciplina se organizeaza si functioneaza la Departamentul cailor ferate, Comandamentul marinei civile si Centrala transporturi auto.
    Consiliile de disciplina sint constituite din cite 3 membri, din care unul numit prin ordinul ministrului transporturilor si telecomunicatiilor, unul desemnat de Comitetul Uniunii sindicatelor din intreprinderile de transporturi si telecomunicatii, iar al treilea desemnat de comun acord de aceste organe. Functia de presedinte al consiliului de disciplina va fi indeplinita de unul din membrii acestuia, prin rotatie.
    Art. 64
    Consiliul de disciplina solutioneaza contestatia, cu citarea partilor, in termen de 30 de zile de la primirea acesteia, putind hotari mentinerea, inlocuirea sanctiunii cu una mai usoara sau anularea sanctiunii aplicate. Hotarirea consiliului de disciplina se pronunta cu majoritate de voturi si se comunica partilor in termen de 5 zile de la pronuntare.
    Impotriva hotaririi consiliului de disciplina prin care s-a mentinut sau s-a anulat sanctiunea desfacerii contractului de munca, partea nemultumita poate face plingere la judecatoria in raza careia isi are sediul unitatea, in termen de 15 zile de la pronuntarea hotaririi sau de la comunicare, daca a lipsit de la pronuntare. Plingerea se depune la consiliul de disciplina, care o va trimite de indata judecatoriei competente, impreuna cu dosarul cauzei.
    Hotarirea judecatoriei este definitiva si executorie.
    Art. 65
    Regulile privind organizarea si functionarea consiliilor de disciplina, precum si asigurarea conditiilor materiale, se stabilesc prin ordinul ministrului transporturilor si telecomunicatiilor, de comun acord cu Comitetul Uniunii sindicatelor din intreprinderile de transporturi si telecomunicatii.
    Art. 66
    Pentru a apara demnitatea si onoarea comandantilor si ofiterilor din marina civila, se instituie, pe linga comandamentele flotelor maritime, fluviale si de pescuit oceanic, cite un consiliu al comandantilor, de comun acord cu Comitetul Uniunii sindicatelor intreprinderilor din transporturi si telecomunicatii.
    Consiliile comandantilor dezbat cazurile deosebite de indisciplina si evenimente de navigatie, analizind comportarea comandantilor de nave si a ofiterilor fata de regulile si indatoririle marinaresti, si propun luarea de masuri disciplinare corespunzatoare.
     Organizarea si functionarea acestor consilii sint stabilite prin regulamentul de organizare si functionare al consiliilor comandantilor de nave, aprobat prin ordinul ministrului transporturilor si telecomunicatiilor.
    Art. 67
    Conducatorul ierarhic superior are dreptul sa agraveze sanctiunea disciplinara data de o persoana in subordine, daca apreciaza ca sanctiunea aplicata este prea usoara fata de gravitatea abaterii savirsite. Aceasta masura poate fi luata in termenele prevazute in art. 57 si numai daca sanctiunea nu a fost executata.
    Art. 68
    In caz de anulare a sanctiunilor prevazute la art. 35 lit. c), d), e) si f) si la art. 42 pct. 1 lit. a) si b), pct. 2 lit. a) si b), pct. 3 lit. c) si d), cel in cauza are dreptul sa fie readus la nivelul retribuirii, in functia si locul de munca avute anterior aplicarii sanctiunii.
    Dispozitiile art. 59 alin. 2 se aplica in mod corespunzator.
    Sanctiunile anulate se vor sterge din fisa personala a celui sanctionat.
    Art. 69
    Conducatorul care a aplicat sanctiunea raspunde, dupa caz, disciplinar, material sau penal atunci cind, cu rea-credinta, a aplicat o sanctiune disciplinara care ulterior a fost anulata.
    In cazul cind cel care a aplicat sanctiunea disciplinara sau organul ierarhic superior descopera, in apararea celui sanctionat, dovezi de nevinovatie care nu au fost cunoscute la data aplicarii sanctiunii, este obligat sa anuleze din oficiu sanctiunea.
    Art. 70
    Sanctiunile disciplinare definitive stabilite de organele administrative precum si hotarirea consiliilor de disciplina pot fi revizuite in cazul cind se descopera dovezi noi, de natura sa stabileasca nevinovatia celor in cauza sau din care sa rezulte ca vinovatia acestora este mai mica.
    Cererea de revizuire se face in termen de 30 de zile de la data cind cel sanctionat a luat cunostinta de noile dovezi si se solutioneaza de conducatorul care a stabilit sanctiunea, respectiv organul ierarhic administrativ sau de consiliul de disciplina care a solutionat contestatia, in cel mult 30 de zile de la primirea cererii.
    Desfacerea contractului de munca ramasa definitiva prin hotarire judecatoreasca este supusa revizuirii potrivit Codului de procedura civila.
    Art. 71
    Sanctiunile disciplinare aplicate - cu exceptia celor prevazute la art. 35 lit. f), art. 42 pct. 1 lit. b), pct. 2 lit. b) si pct. 3 lit. d) - se considera a nu fi fost luate daca, timp de un an de la executare, persoana incadrata in munca nu a mai savirsit o alta abatere. Masura nu priveste efectele banesti ale sanctiunii aplicate.
    In cazul cind cel sanctionat nu a mai savirsit intre timp nici o abatere disciplinara si a dovedit prin intreaga sa comportare in munca ca sanctiunea si-a atins scopul educativ, cei care au aplicat-o vor putea dispune, cu consultarea organelor de partid si a celor sindicale, chiar mai inainte de expirarea termenului de un an, dar nu mai devreme de 6 luni de la executarea sanctiunii, ca aceasta sa fie considerata a nu fi fost luata. Masura nu priveste efectele banesti ale acesteia.
    Ridicarea sanctiunii se consemneaza in fisa personala.

    CAP. 7
    Masuri pentru asigurarea drepturilor personalului

    Art. 72
    Personalul din unitatile de transporturi poate face reclamatii la conducatorii ierarhici superiori cu privire la unele masuri in legatura cu serviciul, prin care poate fi vatamat in interesele lui legitime.
    Reclamatiile trebuie sa se adreseze conducatorului nemijlocit, iar in cazul in care problema nu a fost rezolvata de acesta cei in cauza se pot adresa pe cale ierarhica conducatorului imediat superior. Este interzis ca in reclamatiile scrise inaintate prin posta sa fie trecute date cu caracter secret. Reclamatiile trebuie sa se refere numai la persoana celui in cauza si sa fie facute in limitele politetii.
    Art. 73
    Conducatorul care a primit reclamatia este obligat sa o examineze in cel mai scurt timp, dar nu mai tirziu de termenele prevazute de lege si, daca o va gasi intemeiata, sa ia imediat masurile corespunzatoare. Daca solutionarea reclamatiei nu intra in componenta sa, conducatorul care a primit-o va sesiza pe conducatorul care are aceasta competenta. In toate cazurile, cel care a facut reclamatia va fi incunostintat despre masurile luate.
    Art. 74
    Conducatorul care a savirsit o nedreptate sau a luat o masura nelegala fata de o persoana in subordine, pentru motivul ca a facut o reclamatie sau sesizare, va fi sever sanctionat.

    CAP. 8
    Organizarea timpului de munca

    Art. 75
    Masurile referitoare la organizarea timpului de munca in unitatile de transporturi vor fi stabilite de conducatorii acestor unitati, impreuna cu organele sindicale, tinind seama de profilul si specificul unitatii, aducindu-se la cunostinta persoanelor incadrate in munca, direct sau prin afisare:
    a) ora inceperii si ora terminarii programului de lucru;
    b) modul de organizare a lucrului - in schimburi, tura, turnus, program de exploatare sau alte forme specifice activitatii -, cu indicarea duratei si conditiilor in care se fac predarea si preluarea lucrului;
    c) durata pauzelor pentru alimentarea si ingrijirea copilului, acordate femeilor cu copii in virsta de pina la 9 - 12 luni, dupa caz, si orele cind urmeaza a fi acordate; cazurile in care pauzele pot fi cumulate prin reducerea programului de munca;
    d) modul de organizare a serviciului pe unitate;
    e) modul de acordare a zilei de repaus saptaminal, in cazurile in care repausul nu poate fi asigurat duminica;
    f) modul in care se tine evidenta prezentei personalului - pontaj, condica de prezenta sau altele asemenea -, precum si evidenta orelor efectuate peste program;
    g) modul cum se face programarea concediilor de odihna, precum si modul cum se tine evidenta acestora, a concediilor de boala, invoirilor, concediilor fara plata si a concediilor de studii;
    h) regulile privind accesul in unitate, circulatia in cadrul acesteia a personalului si a persoanelor straine; determinarea locului de munca unde accesul sau circulatia este permisa numai in conditii anume stabilite; asigurarea exercitarii controlului asupra respectarii acestor reguli.

    CAP. 9
    Dispozitii finale

    Art. 76
    Functiile care concura la siguranta circulatiei trenurilor si transporturilor auto si la siguranta navigatiei civile, in sensul prezentului statut, precum si functiile din aceasta categorie in care pot fi trecuti cei sanctionati potrivit art. 42 pct. 1 lit. a) si b), pct. 2 lit. a) si b) si pct. 3 lit. c) si d), se stabilesc prin ordinul ministrului transporturilor si telecomunicatiilor, de acord cu Comitetul Uniunii sindicatelor din intreprinderile de transporturi si telecomunicatii.
    Art. 77
    Unitatile de transporturi din Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor in care se aplica prezentul statut sint obligate sa-l aduca la cunostinta intregului personal. In contractele de munca ale persoanelor nou incadrate se va mentiona ca acestea au luat cunostinta de prevederile statutului disciplinar.
    Art. 78
    In scopul cunoasterii prevederilor statutului disciplinar al personalului din unitatile de transporturi, dispozitiile acestuia se vor studia in scolile subordonate ministerului.
    Abaterile in legatura cu siguranta circulatiei in transporturile pe calea ferata si auto, precum si cu siguranta navigatiei, in raport cu gravitatea lor, vor fi prelucrate cu toti lucratorii din unitate sau vor fi aduse la cunostinta prin afisare la locul de munca.
    Art. 79
    In masura in care prezentul statut nu prevede altfel, dispozitiile sale se completeaza cu celelalte prevederi ale legislatiei muncii.



SmartCity5

COMENTARII la Decretul 360/1976

Momentan nu exista niciun comentariu la Decretul 360 din 1976
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu