DECRET
Nr. 360 din 2 noiembrie 1976
privind aprobarea Statutului disciplinar al personalului din unitatile de
transporturi
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 100 din 13 noiembrie 1976
EXPUNERE DE MOTIVE
In scopul asigurarii unui regim disciplinar unitar si coordonat pentru
personalul din unitatile de transporturi, prin alaturatul decret al Consiliului
de Stat se aproba Statutul disciplinar al personalului din unitatile de
transporturi.
In statut sint cuprinse norme referitoare la drepturile si indatoririle
personalului, relatiile de serviciu, controlul in unitati, recompense,
organizarea timpului de munca si masuri pentru asigurarea drepturilor
personalului.
In scopul mentinerii unei discipline stricte in activitatea de
transporturi, pentru cazurile de incalcare a indatoririlor de serviciu si a
normelor de comportare, statutul contine reglementari referitoare la
sanctiunile disciplinare ce se aplica, precum si la modalitatea de solutionare
a contestatiilor impotriva acestor sanctiuni.
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Romania decreteaza:
Art. 1
Se aproba Statutul disciplinar al personalului din unitatile de
transporturi, care face parte integranta din prezentul decret.
Art. 2
Prezentul decret intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in
Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania.
Pe data intrarii in vigoare a decretului, Hotarirea Consiliului de Ministri
nr. 2/1971 privind aprobarea Statutului disciplinar al salariatilor din
unitatile Ministerului Transporturilor isi inceteaza aplicarea pentru
personalul din transporturi, cu exceptia personalului din aviatia civila.
Pe aceeasi data, pct. 4 din Hotarirea Consiliului de Ministri nr. 206/1953
privind sarbatorirea "Zilei ceferistilor" se abroga.
NICOLAE CEAUSESCU
Presedintele
Republicii Socialiste Romania
STATUTUL
disciplinar al personalului din unitatile de transporturi
CAP. 1
Reguli generale privind activitatea de transporturi si disciplina
personalului din acest domeniu de activitate
Art. 1
Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor infaptuieste politica
partidului si statului in domeniul transporturilor si indeplineste functia de
organ central coordonator in acest domeniu.
Art. 2
Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor raspunde, potrivit legii,
de infaptuirea in mod unitar a programului de dezvoltare a transporturilor, de
organizarea exploatarii, intretinerii si repararii mijloacelor de transport pe
caile ferate, auto si navale, a constructiei, exploatarii si intretinerii
drumurilor, a porturilor si cailor navigabile, precum si de controlul de
specialitate in domeniul sau de activitate.
Art. 3
Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor asigura prin unitatile
sale de specialitate o conceptie si o conducere unitara a activitatii de
transporturi.
Art. 4
Relatiile unitatilor de transporturi cu unitatile beneficiare se stabilesc
pe baza actelor normative care reglementeaza conditiile de punere la dispozitie
a mijloacelor de transport, precum si de incheiere si executare a contractelor
de transport.
Art. 5
Personalul din activitatea de transporturi este obligat sa dovedeasca o
inalta disciplina, in intreaga lui activitate.
Asigurarea disciplinei ferme constituie una din conditiile esentiale pentru
buna desfasurare a activitatii de transporturi, orice abatere de la obligatiile
de serviciu a personalului din acest sector, orice greseala sau lipsa de
exigenta putind provoca avarii ale mijloacelor de transport, distrugeri de
utilaje, pierderi de vieti omenesti, precum si periclitarea unor activitati ale
economiei nationale si perturbari in viata social-culturala a tarii.
Art. 6
Disciplina personalului din unitatile de transporturi impune respectarea si
executarea cu strictete si intocmai de catre toti cei incadrati in munca,
indiferent de functie, a normelor stabilite prin lege si a altor dispozitii
privind activitatea de transporturi.
Disciplina presupune o subordonare a fiecarei persoane incadrate in munca
fata de conducatorii ierarhici si se bazeaza pe recunoasterea constienta a
necesitatii indeplinirii cu simt de raspundere a indatoririlor de serviciu, in
scopul asigurarii bunei functionari, fara intreruperi si avarii, a
transporturilor.
La intarirea disciplinei in activitatea de transporturi, un rol important
revine colectivului de munca, acesta fiind dator sa desfasoare o activitate
intensa pentru prevenirea actelor de indisciplina, iar in cazul producerii lor,
sa ia o atitudine ferma si, la nevoie, sa ceara luarea de masuri impotriva
celor care incalca ordinea si disciplina.
Art. 7
Prezentul statut se aplica personalului din intreprinderile, centralele,
regionalele si celelalte unitati subordonate Ministerului Transporturilor si
Telecomunicatiilor, precum si celui din administratia centrala a acestui
minister, cu exceptia personalului din unitatile de posta si telecomunicatii,
care are statut disciplinar propriu.
Unitatile al caror personal li se aplica prevederile statutului sint
denumite, in cuprinsul acestuia, unitati de transporturi.
De asemenea, prevederile statutului se aplica in mod corespunzator si celor
care lucreaza in unitati de transporturi ca detasati, personalului delegat,
precum si celor care, pe baza dispozitiilor legale, desfasoara in mod organizat
activitati temporare de instruire sau documentare in aceste unitati.
CAP. 2
Drepturile si indatoririle personalului
Art. 8
Persoanele incadrate in munca din unitatile de transporturi, in dubla lor
calitate de producatori si proprietari ai mijloacelor de productie, bunuri
comune ale intregului popor, prin contractul de munca pe care-l incheie cu
unitatile respective, devin membri ai colectivului acestor unitati, avind
indatorirea de a-si pune intreaga lor capacitate in slujba intereselor
unitatii, de a contribui cu toata puterea de munca la buna gospodarire a
avutului obstesc, la functionarea neintrerupta, ireprosabila si in conditii de
securitate, a transporturilor si la realizarea, de catre unitatile in care sint
incadrate, a tuturor sarcinilor ce le revin.
La incadrarea in munca, personalul va depune, potrivit legii, juramintul de
credinta si devotament fata de Republica Socialista Romania.
Art. 9
Personalul din unitatile de transporturi beneficiaza de drepturile
prevazute in prezentul statut, precum si de drepturile decurgind din calitatea
de persoane incadrate in munca, prevazute in lege.
Sectiunea I
Drepturi si indatoriri generale
Art. 10
In scopul indeplinirii sarcinilor ce le revin, persoanele incadrate in
munca in unitatile de transporturi au urmatoarele drepturi principale:
a) sa li se asigure un loc de munca potrivit aptitudinilor, pregatirii
profesionale, calificarii sau brevetelor, aspiratiilor, precum si necesitatilor
impuse de buna functionare a unitatilor de transporturi;
b) sa participe la conducerea, organizarea si controlul activitatii
unitatii in care sint incadrate, sa aleaga si sa poata fi alese in organele de
conducere colectiva ale acesteia;
c) sa beneficieze de conditiile create prin lege pentru perfectionarea
pregatirii profesionale;
d) sa beneficieze de drepturile specifice prevazute pentru personalul din
transporturi de legea retribuirii dupa cantitatea si calitatea muncii si de
celelalte dispozitii legale.
Art. 11
Ca membri ai colectivului de munca, persoanele incadrate in munca din
unitatile de transporturi au urmatoarele indatoriri principale:
a) sa-si insuseasca temeinic cunostintele necesare indeplinirii
atributiilor de serviciu, sa participe la instructajele organizate pentru
insusirea instructiunilor de serviciu, sa execute intocmai si la timp toate
sarcinile ce decurg din functia pe care o indeplinesc;
b) sa dea dovada de initiativa, simt de raspundere si grija deosebita in
folosirea, gospodarirea si apararea integritatii mijloacelor de transport, a
instalatiilor, precum si a altor mijloace materiale, bunuri si valori
incredintate;
c) sa respecte intocmai programul de lucru, normele de munca, procesele
tehnologice si prescriptiile de calitate stabilite pentru buna desfasurare a
productiei, sa foloseasca integral si cu maxima eficienta timpul de munca;
d) sa se prezinte la serviciu in stare corespunzatoare indeplinirii in bune
conditii a sarcinilor, sa nu introduca bauturi alcoolice in unitate sau la
locul de munca, sa nu consume asemenea bauturi in timpul serviciului si sa nu
lucreze sub influenta acestora;
e) in timpul serviciului sa nu paraseasca locul de munca, sa nu doarma si
sa nu aiba alte preocupari in timpul cit isi desfasoara munca;
f) sa respecte regulile de acces in unitatile de transporturi si sa nu
primeasca persoane straine la locul de munca decit in conformitate cu
reglementarile in vigoare;
g) sa respecte normele de protectie a muncii si sa contribuie la preintimpinarea
accidentelor de munca, sa se prezinte la examenele periodice medicale si
psihologice, in cazurile si conditiile stabilite;
h) sa se prezinte, la cererea unitatii, in cel mai scurt timp la serviciu
pentru:
- prevenirea sau inlaturarea efectelor unor calamitati, cum sint
inundatiile, furtunile, incendiile si altele asemenea;
- prevenirea de accidente, avarii, deranjamente si defectiuni ale
mijloacelor de transport si pentru inlaturarea urmarilor acestora;
i) sa respecte normele de prevenire si stingere a incendiilor si sa
contribuie la apararea integritatii bunurilor si valorilor unitatilor de
transport;
j) sa nu lase fara supraveghere, in timpul programului de munca, mijloacele
de transport, masinile si instalatiile in functiune, sa le dea in primire sau
sa le asigure in mod corespunzator, la terminarea lucrului;
k) sa nu paraseasca, la terminarea programului, locul de munca pina la
sosirea schimbului, acolo unde se lucreaza fara intrerupere, iar in caz de
neprezentare a acestuia sa anunte conducatorul ierarhic, pentru a se lua
masurile necesare;
l) sa poarte corect si cu demnitate uniforma, atit in timpul cit si in
afara programului de munca si sa respecte dispozitiile in vigoare cu privire la
folosirea acesteia;
m) sa pastreze secretul de stat, secretul de serviciu si secretul
corespondentei;
n) sa execute orice alte obligatii ce le revin in temeiul reglementarilor
in vigoare, al contractului de munca sau contractului colectiv de munca.
Sectiunea a II-a
Indatoriri specifice ale personalului care concura la siguranta circulatiei
pe caile ferate, auto si a navigatiei civile
Art. 12
Personalul care concura la siguranta circulatiei pe caile ferate, auto si a
navigatiei civile, pe linga indatoririle prevazute la art. 11, este obligat:
a) sa fie vigilent in toate imprejurarile legate de desfasurarea
activitatii de transporturi pe caile ferate, auto si de navigatie civila si sa
actioneze pentru preintimpinarea si inlaturarea oricaror fapte care ar putea
pune in pericol siguranta circulatiei sau ar stinjeni in orice mod activitatea
de transporturi;
b) sa respecte cu exigenta regulile de circulatie, itinerarul si programul
de mers al mijloacelor de transport pe caile ferate, auto si de navigatie civila
si sa nu foloseasca mijloacele de transport care au defectiuni tehnice de
natura sa pericliteze siguranta circulatiei sau a navigatiei;
c) sa aplice cu strictete normele cu privire la exploatarea, intretinerea
si repararea mijloacelor de transport pe caile ferate, auto si de navigatie
civila ce ii sint incredintate.
Sectiunea a III-a
Indatoririle personalului cu functii de conducere
Art. 13
Personalul cu functii de conducere din unitatile de transporturi, pe linga
indatoririle prevazute la art. 11, are si urmatoarele indatoriri principale:
a) sa aplice consecvent principiul muncii si conducerii colective si sa
informeze periodic personalul unitatii asupra modului de realizare a
sarcinilor;
b) sa aduca la cunostinta personalului in subordine obligatiile si
raspunderile ce-i revin, sa organizeze astfel instruirea incit sa asigure
insusirea integrala a instructiunilor de serviciu, a celor privind siguranta
circulatiei si securitatea mijloacelor de transport. Conducatorii de unitati si
cei care au sarcini de instruire si control raspund disciplinar in cazul cind
personalul in subordine savirseste abateri ce sint datorate lipsei de
instruire;
c) sa dea dispozitii ferme si precise, asigurind conditiile necesare pentru
executarea lor intocmai si la timp;
d) sa ia masuri pentru asigurarea conditiilor corespunzatoare de protectie
a muncii si de respectare a reglementarilor in vigoare in aceasta materie, sa
asigure desfasurarea sistematica a unor actiuni educative si de propaganda in
vederea crearii opiniei de masa pentru respectarea normelor de protectie a
muncii;
e) sa organizeze si sa asigure perfectionarea pregatirii profesionale a
personalului, precum si verificarea periodica a cunostintelor acestuia;
f) sa cunoasca aptitudinile, gradul de pregatire si comportare a
personalului in subordine, indeosebi ale celor ce ocupa functii care concura la
siguranta circulatiei pe caile ferate, auto si a navigatiei; sa asigure, in
conditiile legii, selectia personalului pe baze stiintifice, in raport cu
pregatirea profesionala si aptitudinile fizice si psihice ce se cer pentru
postul ce-l ocupa. Incadrarea, mentinerea sau promovarea celor care nu au
actele de calificare cerute, nu cunosc sau nu-si indeplinesc sarcinile de serviciu
ori care prin comportarea lor pericliteaza buna desfasurare a activitatii,
atrage raspunderea directa a conducatorilor;
g) sa puna la dispozitia personalului, potrivit specificului muncii si
conditiilor avute in vedere la stabilirea normelor de munca, mijloacele de
transport, instalatiile, utilajele, aparatele si uneltele, in vederea
utilizarii depline a capacitatii de transport si de productie, precum si a
folosirii complete si eficiente a timpului de lucru;
h) sa introduca si sa generalizeze metode noi de imbunatatire a muncii;
i) sa organizeze prevenirea si stingerea incendiilor si sa asigure dotarea
si intretinerea retelei de alarmare si de instalatii destinate stingerii
incendiilor, precum si dotarea locurilor de munca si a lucratorilor pentru
interventie in caz de incendii, dupa specificul bunurilor care se protejeaza;
j) sa organizeze paza si sa reglementeze accesul in unitate;
k) sa organizeze si sa asigure buna functionare a serviciului pe schimburi,
iar in afara programului de lucru, serviciul de permanenta a conducerii pe
unitate, in functie de importanta si caracterul specific al acesteia;
l) sa ia masuri pentru reducerea consumurilor de carburanti prin utilizarea
rationala a parcului de locomotive, auto si a flotei, a masinilor si
utilajelor, precum si pentru utilizarea rationala a energiei electrice si
termice.
CAP. 3
Relatiile de serviciu
Art. 14
Relatiile de serviciu intre persoanele incadrate in munca din unitatile de
transporturi sint relatii de ierarhie administrativa si relatii de subordonare
operativa.
Art. 15
In cadrul relatiilor de ierarhie administrativa, fiecare persoana incadrata
in munca este subordonata direct unui singur sef ierarhic.
Transmiterea dispozitiilor legate de ierarhia administrativa se face prin
conducatorii ierarhici directi. Conducatorii ierarhici pot transmite dispozitii
si nemijlocit; in acest caz, cel care a primit dispozitia este obligat sa
informeze pe conducatorul sau ierarhic direct.
Art. 16
In cadrul relatiilor de subordonare operativa, persoanele incadrate in
munca sint subordonate pe linie de specialitate la diferite nivele de
organizare a unitatilor din reteaua de transporturi. Relatiile de subordonare
operativa se stabilesc prin ordine si instructiuni ale ministrului
transporturilor si telecomunicatiilor.
Art. 17
Conducatorii sint obligati sa dea dispozitii in limita competentei lor, sa
pretinda executarea intocmai a dispozitiilor date si a instructiunilor de
serviciu si sa controleze executarea acestora. Dispozitiile date trebuie sa fie
conforme cu legile si instructiunile de serviciu si sa nu lezeze onoarea si
demnitatea celor ce urmeaza a le executa.
Conducatorii raspund de legalitatea si temeinicia dispozitiilor date,
precum si de consecintele acestora. Ei sint obligati sa se convinga ca
dispozitiile date verbal au fost intelese de cei care urmeaza sa le execute.
Art. 18
Personalul este obligat sa execute intocmai si la timp dispozitiile
primite.
Daca persoana care primeste dispozitia considera ca aceasta este ilegala
sau ca executarea ei ar pune in pericol siguranta transporturilor, viata
personalului si a calatorilor sau ar putea provoca avarii ori distrugerea unor
instalatii sau bunuri, trebuie sa raporteze de indata asupra acestor
imprejurari celui care a dat dispozitia; daca acesta isi mentine dispozitia,
persoana respectiva, pe proprie raspundere, poate sa nu o execute, raportind
conducatorului ierarhic imediat superior celui care a dat dispozitia. Aceste
cazuri se vor analiza de indata, luindu-se masuri de prevenire a unor situatii
similare si de stabilire a responsabilitatilor.
Art. 19
Raportul asupra indeplinirii dispozitiilor trebuie sa corespunda intru
totul realitatii. De asemenea, toate informatiile ce se transmit sau se
raporteaza trebuie sa fie exacte si date la termenele stabilite sau in timp
util atunci cind se fac din proprie initiativa.
Art. 20
Persoanele incadrate in munca din unitatile de transporturi sint obligate
sa manifeste in relatiile lor respect si ajutor reciproc.
Personalul care prin natura functiilor vine in contact cu publicul trebuie
sa aiba o tinuta si o comportare corespunzatoare, sa dea dovada de solicitudine
si principialitate si sa rezolve toate problemele in spiritul legalitatii.
CAP. 4
Controlul in unitati
Art. 21
Controlul in unitatile de transporturi privind activitatile de exploatare,
intretinere si reparatii a mijloacelor de transport, precum si asupra modului
in care se respecta ordinea si disciplina, se realizeaza prin:
a) controlul ierarhic curent, care se efectueaza de catre fiecare
conducator ierarhic asupra activitatii personalului in subordine directa, avind
caracter permanent si sistematic;
b) controlul ierarhic programat, care se efectueaza de catre conducatorul
unei unitati sau delegatul sau, la unitatile subordonate, avind caracter
periodic si cuprinzind mai multe domenii de activitate;
c) controlul ierarhic prin sondaj, care se efectueaza in baza unui program
sau inopinat, de catre conducatorii ierarhici sau delegatii acestora, asupra
activitatii celor in subordine;
d) controlul programat pe linia subordonarii operative, care se efectueaza
de catre conducatorii compartimentelor functionale ale unei unitati sau
delegatii acestora, la unitatile subordonate, limitat la domeniul de
specialitate respectiv si avind caracter periodic;
e) controlul curent de specialitate, care se efectueaza asupra celor
subordonati pe linie operativa.
Prin control se realizeaza totodata indrumarea personalului in indeplinirea
obligatiilor de serviciu.
Art. 22
Modul de organizare si efectuare a controalelor se stabileste potrivit
legii, prin ordine si instructiuni ale ministrului transporturilor si
telecomunicatiilor.
Art. 23
Constatarile facute cu ocazia controalelor se aduc la cunostinta celor
controlati si conducatorilor directi ai acestora, atit pe parcursul
controlului, cit si la sfirsitul acestuia, stabilindu-se masurile ce se impun a
fi luate, termenele si responsabilitatile, care se inscriu in registrul unic de
control conform reglementarilor legale.
Conducatorii ierarhici sint obligati sa urmareasca aducerea la indeplinire
a masurilor stabilite ca urmare a controalelor efectuate.
CAP. 5
Recompensele si modul cum se acorda
Art. 24
Recompensele constituie mijloacele prin care sint stimulati in munca cei
care-si indeplinesc exemplar sarcinile de serviciu.
Recompensele se pot acorda, dupa caz, celor care:
a) savirsesc acte de curaj, de devotament sau de eroism in legatura cu
activitatea de transport;
b) depun o activitate deosebita si dovedesc initiativa pentru
preintimpinarea evenimentelor, avariilor sau a altor situatii care ar putea
produce pagube ori intreruperea transporturilor;
c) au o contributie deosebita in restabilirea activitatii de transporturi
si pentru inlaturarea efectelor unor avarii sau calamitati;
d) depun o activitate exemplara pentru depasirea sistematica a sarcinilor
de plan, pastrarea si apararea avutului obstesc, obtinerea unor importante
economii de materiale, combustibili si energie sau se evidentiaza prin alte
realizari importante in munca;
e) manifesta initiativa creatoare in rezolvarea sarcinilor de serviciu sau
in anumite actiuni prin care se imbunatatesc nivelul exploatarii, nivelul
tehnic si de intretinere a mijloacelor de transport, a utilajelor si
instalatiilor, pregatirea profesionala si starea de disciplina a personalului,
productivitatea muncii si eficienta economica a lucrarilor;
f) realizeaza lucrari de o mare complexitate sau care intr-un timp scurt
necesita un volum mare de munca si prin care se rezolva probleme de serviciu la
un nivel superior;
g) prin activitatea lor obtin orice alte realizari importante pentru bunul
mers al unitatii.
Pentru a-si atinge scopul, recompensele se vor acorda imediat ce s-au
constatat meritele ce le indreptatesc.
Sectiunea I
Recompense cu caracter general
Art. 25
Recompensele ce se pot acorda celor incadrati in munca sint:
a) multumirea verbala sau in scris;
b) evidentierea in munca;
c) inscrierea pe tabloul de onoare al unitatii;
d) inscrierea in cartea de onoare a unitatii;
e) evidentierea prin citare pe unitate, prin presa sau publicatii ale
Ministerului Transporturilor si Telecomunicatiilor;
f) premii pentru cei care desfasoara o activitate deosebita, care previn
accidente sau avarii sau care contribuie la inlaturarea urgenta a efectelor
acestora;
g) acordarea de trepte sau gradatii la retributia tarifara cu reducerea
vechimii minime, in conditiile prevazute de lege;
h) gratificatii;
i) ordine si medalii, titluri de onoare, insigne, diplome de onoare si
titluri distinctive;
j) alte recompense.
Sectiunea a II-a
Recompense specifice
Art. 26
In afara recompenselor prevazute la art. 25, se pot acorda si urmatoarele
recompense specifice:
a) personalului din caile ferate, insigna "Pentru merit
ceferist";
b) personalului din transporturile auto, insigna "Pentru merite in
transporturile auto";
c) personalului din marina civila, insigna "Pentru merite in marina
civila".
Forma si caracteristicile insignelor si conditiile de purtare a acestora se
stabilesc de Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor, cu avizul
Comitetului Uniunii sindicatelor din intreprinderile de transporturi si
telecomunicatii.
Sectiunea a III-a
Procedura de acordare a recompenselor
Art. 27
Recompensele se acorda sau, dupa caz, se propun de catre conducatorii
ierarhici. De asemenea, pot propune acordarea de recompense conducatorii
compartimentelor, organele de control, precum si colectivele de lucru din care
face parte persoana respectiva. Acordarea recompenselor se face cu consultarea
organului de partid si a celui de sindicat.
Recompensele se acorda dupa cum urmeaza:
a) multumirea verbala si multumirea scrisa, de sefii ierarhici, incepind cu
seful de echipa, sau de organele de conducere colectiva ale unitatii;
b) evidentierea in munca si inscrierea pe tabloul de onoare al unitatii, de
conducatorii ierarhici, incepind cu seful de serviciu, cu acordul adunarii
grupei sindicale;
c) inscrierea in cartea de onoare a unitatii, evidentierea prin citare pe
unitate, prin presa sau publicatii ale Ministerului Transporturilor si
Telecomunicatiilor, de directorii de intreprinderi si unitati exterioare,
directorii generali ai regionalelor de cai ferate, comandantii flotelor
maritime, de pescuit oceanic si fluviale, directorii generali ai centralelor
industriale si de constructii, ministrul sau adjunctii acestuia;
d) premii pentru cei care desfasoara o activitate deosebita, care previn
accidente ori avarii sau care contribuie la inlaturarea urgenta a efectelor
acestora, la propunerea sau de catre organele de conducere colectiva ale
unitatilor, conform competentelor stabilite prin lege;
e) acordarea de trepte sau, dupa caz, gradatii la retributia tarifara, cu
reducerea vechimii minime, si alte recompense in conditiile prevazute de lege,
de directorii intreprinderilor, directorii generali ai regionalelor de cai
ferate, comandantii flotelor maritime, de pescuit oceanic si fluviale,
directorii generali ai centralelor industriale si de constructii, ministrul sau
adjunctii acestuia sau de organele de conducere colectiva ale unitatilor,
potrivit competentelor;
f) acordarea insignelor de merit specifice activitatilor de transporturi,
de ministru sau adjunctii acestuia si de organul de conducere colectiva al
ministerului;
g) gratificatii si alte recompense, in conditiile prevazute de lege.
Stabilirea prin asimilare a functiilor ai caror titulari au dreptul de a
acorda recompense se face prin ordinul ministrului transporturilor si
telecomunicatiilor, cu acordul Comitetului Uniunii sindicatelor din
intreprinderile de transporturi si telecomunicatii, prin echivalare cu cele
prevazute la lit. a) - c) din prezentul articol.
Recompensele acordate nu pot fi anulate sau modificate de catre
conducatorii ierarhici ai celor care le-au acordat, decit in situatia in care
cei care le-au acordat si-au depasit competenta.
Daca activitatea desfasurata de o persoana incadrata in munca justifica
acordarea unei recompense ce depaseste competenta de acordare a conducatorului
ierarhic direct, acesta poate face propunerea conducatorului ierarhic
competent.
Recompensele pot fi acordate, in limita competentei, atit personalului
unitatii, cit si celor detasati.
Conducatorii ierarhici pot primi recompense atit pentru merite personale,
cit si pentru rezultatele bune ale unitatilor sau compartimentelor pe care le
conduc.
Art. 28
Recompensele acordate se aduc la cunostinta celor carora li s-au acordat,
precum si colectivului de munca in care isi desfasoara activitatea si se trec
in fisa sau dosarul personal al celui recompensat.
CAP. 6
Sanctiunile disciplinare, procedura aplicarii lor, caile de atac
Sectiunea I
Abateri disciplinare
Art. 29
Incalcarea cu vinovatie de catre persoana incadrata in munca, indiferent de
functia sau postul pe care-l ocupa, a obligatiilor de serviciu, inclusiv a
normelor de comportare, constituie abatere disciplinara.
Daca faptele sint savirsite in astfel de conditii incit potrivit legii
penale constituie infractiuni, faptuitorii vor fi sanctionati si potrivit legii
penale.
Raspunderea penala, administrativa sau materiala ori aplicarea unor masuri
de influentare obsteasca nu exclud raspunderea disciplinara pentru fapta
savirsita, daca prin aceasta s-au incalcat si obligatiile de munca.
Art. 30
Se considera abateri disciplinare ale personalului din unitatile de
transporturi urmatoarele fapte:
a) organizarea sau executarea unei operatii ori lucrari, darea unei
dispozitii pentru executarea acesteia, care au condus sau puteau conduce la
intreruperea transporturilor, avarierea mijloacelor de transport, pagube
materiale, accidente de munca;
b) incalcarea regulilor si disciplinei in exploatarea, intretinerea,
administrarea si repararea mijloacelor de transport si in conducerea prin
dispecer a transporturilor;
c) sustragerea sub orice forma de bunuri si valori apartinind unitatii;
d) incalcarea regulilor privind activitatile de protectie a muncii,
prevenirea si stingerea incendiilor si accesul in unitati;
e) introducerea sau consumul de bauturi alcoolice in incinta unitatii sau
la locurile de munca, prezentarea la serviciu in conditii necorespunzatoare
efectuarii serviciului, precum si efectuarea serviciului sub influenta
alcoolului, introducerea sau consumul, neautorizat, de bauturi alcoolice pe
mijloacele de transport;
f) incalcarea regulilor privind apararea secretului de stat si de serviciu;
g) neprezentarea la solicitarea conducerii pentru inlaturarea urmarilor
accidentelor, avariilor, incendiilor, in scopul restabilirii grabnice a
transporturilor;
h) nerespectarea programului de lucru, neprezentarea la ora prevazuta
pentru intrarea in schimb sau parasirea serviciului inainte de sosirea
persoanei din schimbul urmator, neprezentarea la data si ora stabilite de
unitate pentru constituirea sau completarea echipajelor de schimb la nave;
i) nerespectarea in timpul serviciului a regimului de lucru stabilit,
incalcarea disciplinei tehnologice;
j) efectuarea in timpul programului a unor lucrari ce nu au legatura cu
obligatiile de serviciu;
k) nerespectarea ordinii, curateniei si neluarea masurilor necesare pentru
folosirea corespunzatoare si intretinerea bunurilor unitatii;
l) folosirea abuziva a mijloacelor de transport, precum si a bunurilor
apartinind unitatii;
m) necompletarea sau completarea necorespunzatoare a evidentelor, precum si
comunicarea de date sau informatii inexacte sau necomplete;
n) neparticiparea la instructaje, cursuri de pregatire profesionala,
analiza activitatii periodice sau alte activitati destinate ridicarii nivelului
profesional;
o) neprezentarea la controalele si verificarile periodice privind starea
sanatatii sau a aptitudinilor si la examenele psihologice ale personalului din
siguranta circulatiei transporturilor;
p) neincunostintarea sefilor ierarhici asupra unor deficiente de natura a
stinjeni activitatea normala a transporturilor;
r) incalcarea regulilor de comportare in relatiile de serviciu;
neindeplinirea obligatiilor de serviciu cuprinse in regulamentele de organizare
si functionare a unitatilor.
Art. 31
Constituie, de asemenea, abateri disciplinare si urmatoarele fapte
savirsite de conducatori in masura in care acestea le reveneau ca obligatii
potrivit reglementarilor in vigoare:
a) neindeplinirea atributiilor de organizare, coordonare si control;
b) neexecutarea obligatiilor privind indrumarea personalului in subordine
in legatura cu atributiile de serviciu; neluarea unor masuri ferme privind
indeplinirea la timp si in bune conditii a obligatiilor ce reveneau acestuia;
c) abuzul de autoritate fata de personalul in subordine, stirbirea
autoritatii sau afectarea demnitatii acestuia;
d) aplicarea in mod nejustificat a unor sanctiuni, acordarea nejustificata
a recompenselor sau luarea altor masuri nedrepte ori cu incalcarea
dispozitiilor legale.
Enumerarea faptelor aratate in art. 30 si 31 nu este limitativa,
sanctiunile disciplinare putindu-se aplica si pentru nerespectarea oricaror
alte obligatii de serviciu prevazute in lege, in prezentul statut sau in
instructiuni de serviciu.
Art. 32
Conducatorii trebuie sa ia masuri in vederea prevenirii abaterilor
disciplinare ale personalului, potrivit obligatiilor ce le revin, iar atunci
cind faptele s-au savirsit, sa aplice, potrivit competentelor stabilite,
sanctiunile disciplinare fara intirziere si cu toata exigenta sau, dupa caz, sa
sesizeze si sa propuna masurile corespunzatoare, in raport cu gravitatea
faptelor.
Odata cu aplicarea sanctiunii, conducatorul este obligat sa atraga atentia
persoanelor in subordine asupra indatoririlor lor de serviciu sau sa puna in
discutia colectivului de munca abaterea savirsita. Dezbaterea in colectivul de
munca a abaterii disciplinare trebuie sa constituie un prilej de analiza
tovaraseasca a comportarii celui sanctionat si de afirmare a opiniei colective
impotriva abaterii savirsite.
Art. 33
Sanctiunile disciplinare aplicate trebuie sa aiba scop educativ, sa
contribuie la indreptarea celui care a savirsit abaterea si, prin caracterul
lor exemplar, sa constituie o avertizare pentru intregul personal.
Sanctiunile disciplinare se au in vedere la stabilirea aprecierilor si a
calificativelor anuale ale personalului, precum si la promovarea in functie.
Art. 34
Persoanelor incadrate in munca nu li se poate aplica, pentru o fapta care
constituie abatere disciplinara, decit o singura sanctiune disciplinara, cu
caracter general sau specific, chiar daca cu acest prilej au fost incalcate mai
multe indatoriri de serviciu. Este interzisa aplicarea de sanctiuni colective
intregului personal al unitatii sau al unui compartiment de munca.
Sectiunea a II-a
Sanctiuni disciplinare cu caracter general
Art. 35
Sanctiunile disciplinare ce pot fi aplicate sint:
a) mustrare;
b) avertisment;
c) retragerea uneia sau mai multor gradatii ori trepte de retribuire pe o
perioada de 1 - 3 luni sau, in cazul celor incadrati cu retributia la nivelul
de baza, diminuarea acesteia cu 5 - 10% pe aceeasi perioada;
d) reducerea retributiei si reducerea indemnizatiei de conducere pe o
durata de 1 - 3 luni cu 5 - 10% in cazul celor ce ocupa functii de conducere cu
retributii fixe;
e) retrogradarea in functie sau in categorie, in cadrul aceleiasi profesii,
pe o durata de 1 - 3 luni;
f) desfacerea disciplinara a contractului de munca.
Art. 36
Mustrarea se aplica, de regula, celui care a savarsit, pentru prima data, o
abatere de mica importanta.
Art. 37
Avertismentul se aplica celui care repeta abaterea pentru care a fost
sanctionat cu mustrare sau care prin incalcarea obligatiilor sale de munca si a
normelor de comportare in unitate, poate influenta bunul mers al unitatii.
Art. 38
Retragerea uneia sau mai multor gradatii ori trepte de retribuire pe o
perioada de 1 - 3 luni sau, in cazul celor incadrati cu o retributie la nivelul
de baza, diminuarea acesteia cu 5 - 10%, se aplica celui care repeta abaterea
pentru care a fost sanctionat cu avertisment sau incalca obligatiile sale de
munca ori normele de comportare in unitate, influentind bunul mers al unitatii.
Art. 39
Reducerea retributiei si reducerea indemnizatiei de conducere pe o durata
de 1 - 3 luni cu 5 - 10% se aplica personalului de conducere care repeta
abaterile pentru care a fost sanctionat cu avertisment sau care a savirsit abateri
prin incalcarea obligatiilor de munca ori a normelor de comportare in unitate,
influentind prin aceasta bunul mers al unitatii.
Art. 40
Retrogradarea in functie sau categorie se aplica celor care repeta
abaterile pentru care au fost sanctionati conform prevederilor art. 38 si 39
ori incalca obligatiile de munca sau normele de comportare in unitate cu urmari
grave asupra bunului mers al unitatii.
Art. 41
Desfacerea disciplinara a contractului de munca se aplica celui care
savirseste o abatere foarte grava prin efectul produs asupra bunului mers al
unitatii ori incalca in mod repetat obligatiile sale de munca, inclusiv normele
de comportare in unitate.
Urmatoarele abateri pot fi sanctionate cu desfacerea disciplinara a
contractului de munca:
a) fapte care au produs sau puteau produce accidente, evenimente,
deranjamente, avarii sau deteriorari cu consecinte grave privind siguranta
transporturilor;
b) sustragerea sub orice forma de bunuri apartinind unitatii;
c) prezentarea la serviciu sau efectuarea acestuia sub influenta bauturilor
alcoolice, precum si consumarea lor in timpul serviciului.
Sectiunea a III-a
Sanctiuni disciplinare specifice
Art. 42
In afara de sanctiunile disciplinare prevazute de art. 35, se pot aplica si
urmatoarele sanctiuni specifice:
1. Personalului din unitatile de cale ferata:
a) retragerea disciplinara, pe o perioada de 1 - 6 luni, din functii care
concura la siguranta circulatiei trenurilor si trecerea intr-o functie
inferioara, corespunzatoare pregatirii profesionale, in aceeasi sau in alta
localitate;
b) inlocuirea disciplinara din functii care concura la siguranta
circulatiei trenurilor si trecerea in alta munca corespunzatoare pregatirii
profesionale, in aceeasi sau in alta localitate.
2. Personalului din transporturile auto:
a) retragerea disciplinara, pe o perioada de 1 - 6 luni, din functii care
concura la siguranta circulatiei transporturilor auto si trecerea intr-o
functie inferioara, corespunzatoare pregatirii profesionale, in aceeasi
localitate;
b) inlocuirea disciplinara din functii care concura la siguranta
circulatiei transporturilor auto si trecerea in alta munca corespunzatoare
pregatirii profesionale, in aceeasi localitate.
3. Personalului navigant din marina civila:
a) ridicarea permisiei de a iesi la uscat, in porturile straine, pina la 5
zile;
b) retinerea in cabina pina la 3 zile;
c) debarcarea disciplinara de pe nava pe o perioada de 1 - 6 luni si
trecerea intr-o functie inferioara, corespunzatoare pregatirii profesionale, in
aceeasi localitate;
d) inlocuirea disciplinara din functie, avind drept consecinta debarcarea
de pe nava si trecerea in alta munca corespunzatoare pregatirii profesionale,
in aceeasi localitate.
Art. 43
Retragerea disciplinara, pe o perioada de 1 - 6 luni, din functii care
concura la siguranta circulatiei trenurilor si trecerea intr-o functie
inferioara, corespunzatoare pregatirii profesionale, in aceeasi sau in alta
localitate, se aplica numai pentru abateri de la regulile si dispozitiile din
activitatea de siguranta circulatiei trenurilor si consta in inlaturarea
temporara, pe aceeasi perioada, a celui vinovat din anumite functii care
concura la aceasta activitate.
Art. 44
Retragerea disciplinara, pe o perioada de 1 - 6 luni, din functii care
concura la siguranta transporturilor auto si trecerea intr-o functie
inferioara, corespunzatoare pregatirii profesionale, in aceeasi localitate, se
aplica pentru abateri de la regulile si dispozitiile din activitatea de
siguranta a circulatiei in transporturile auto si consta in inlaturarea
temporara a celui vinovat, pe aceeasi perioada, din anumite functii care
concura la aceasta activitate.
Art. 45
Inlocuirea disciplinara din functii care concura la siguranta circulatiei
trenurilor si a transporturilor auto si trecerea in alta munca corespunzatoare
pregatirii profesionale se aplica pentru abateri repetate sau o singura abatere
deosebit de grava de la regulile si dispozitiile din activitatea de siguranta
circulatiei si are drept efect interdictia de a ocupa anumite functii care
concura la aceasta activitate.
Art. 46
Ridicarea permisiei de a iesi la uscat in porturile straine, pina la 5
zile, se aplica unui membru din echipajul navei si consta in interdictia,
atunci cind ceilalti membri ai echipajului primesc aceasta invoire, de a iesi
la uscat in porturile straine sau in alte locuri din strainatate unde nava a
acostat.
Art. 47
Retinerea in cabina pina la 3 zile se aplica unui membru din echipajul
navei si consta in interzicerea indeplinirii de catre acesta a serviciilor de
cart la bordul navei.
Art. 48
Debarcarea disciplinara de pe nava pe o perioada de 1 - 6 luni si trecerea
intr-o functie inferioara, corespunzatoare pregatirii profesionale, in aceeasi
localitate, se aplica unui membru din echipajul navei pentru abateri savirsite
la bordul navei sau legate de activitatea de navigatie si are drept efect
interdictia de a ocupa orice functie la bordul navei pentru durata respectiva.
Art. 49
Inlocuirea disciplinara din functie, avind drept consecinta debarcarea de
pe nava si trecerea in alta munca corespunzatoare pregatirii profesionale, in
aceeasi localitate, se aplica unui membru din echipajul navei pentru abateri
repetate sau o singura abatere deosebit de grava, savirsite la bordul navei sau
legate de activitatea navigatiei si are drept efect interdictia de a ocupa
orice functie la bordul navei.
Art. 50
Organul care a aplicat sanctiunile specifice prevazute la art. 42 pct. 1
lit. b), pct. 2 lit. b) si pct. 3 lit. d) va putea dispune ca, dupa expirarea
unei perioade de cel putin un an, cel sanctionat sa revina intr-o functie care
concura la siguranta circulatiei trenurilor, auto sau a navigatiei civile.
Sectiunea a IV-a
Procedura de aplicare a sanctiunilor disciplinare
Art. 51
Pentru aplicarea sanctiunilor disciplinare se va face o cercetare
prealabila a faptei de catre conducatorul unitatii, de conducatorii ierarhici
superiori sau de unul ori mai multi delegati ai acestora.
Pe nave, cercetarea poate fi dispusa sau efectuata si de catre comandantii
acestora.
In cursul cercetarilor se vor administra si analiza toate dovezile necesare
pentru stabilirea completa si exacta a faptelor care constituie abateri
disciplinare si a imprejurarilor in care au fost savirsite.
Persoana incadrata in munca supusa cercetarii va fi ascultata in toate
cazurile, iar apararile si sustinerile sale vor fi verificate cu toata
exigenta. Pentru aflarea adevarului si stabilirea exacta a situatiei de fapt,
pot fi ascultate orice persoane care au cunostinta sau pot da lamuriri asupra
faptelor si imprejurarilor. Declaratiile celor ascultati se consemneaza in
scris si se semneaza de acestia dupa ce, in prealabil, s-a stabilit identitatea
lor.
In cazul in care cercetarile s-au efectuat de organul competent a aplica
sanctiunea, constatarile si concluziile acestuia vor fi consemnate intr-un
proces-verbal, pe baza caruia se va aplica sanctiunea. Atunci cind competenta de
aplicare a sanctiunii apartine altei persoane decit cea care a facut
cercetarea, dosarul de cercetare se va inainta acelei persoane in vederea
aplicarii sanctiunii.
Art. 52
La stabilirea sanctiunilor disciplinare se va tine seama de:
a) cauzele, gravitatea faptei si imprejurarile in care a fost savirsita;
b) gradul de vinovatie a celui care a comis fapta;
c) urmarile abaterii savirsite, iar in cazul in care sint mai multi
vinovati, masura in care fiecare din ei a contribuit la producerea acestor
urmari;
d) daca cel in cauza a mai avut si alte abateri, timpul de cind se afla in
functia pe care o indeplineste si modul de comportare in serviciu.
La stabilirea sanctiunilor disciplinare, prevazute la art. 35 lit. c), d)
si e), se va avea in vedere si faptul daca pentru neindeplinirea acelor
indatoriri de serviciu s-a diminuat retributia tarifara conform sistemului de
retribuire in vigoare ori s-a aplicat o amenda.
In cazul repetarii unei abateri de aceeasi gravitate, sanctiunile disciplinare
se aplica, de regula, in mod progresiv.
Art. 53
In scopul asigurarii desfasurarii nestingherite a cercetarilor, pentru
abateri disciplinare grave, personalul poate fi obligat sa stea la dispozitia
organelor de cercetare pe timpul strict necesar, fara a-si indeplini
atributiile functiei. In acest caz, conducatorii ierarhici vor lua masuri
pentru asigurarea desfasurarii normale a serviciului la locul de munca.
Masura prevazuta la alin. 1, a carei durata nu va putea depasi 15 zile, se
ia de conducatorul care face sau a dispus efectuarea cercetarilor, ori de
conducatorii ierarhici superiori acestora si se comunica in scris celor in
cauza. Atunci cind a fost dispusa de catre un conducator inferior celui
indreptatit a incadra in munca persoana respectiva, masura va fi supusa
confirmarii conducatorului cu competenta de incadrare in munca, in termen de
cel mult 3 zile.
In aceasta perioada, cel supus cercetarii va putea fi folosit la
indeplinirea altor activitati si va primi retributia tarifara de incadrare,
sporul de vechime si, dupa caz, alocatia de stat pentru copii, plata urmind a
se face pe baza confirmarii scrise a organului de cercetare ca a stat la
dispozitia sa. In cazul constatarii nevinovatiei celui cercetat, acestuia i se
va plati si diferenta pina la suma rezultata din calculul retributiei sale
medii realizate in ultimele 3 luni anterioare masurii luate.
La expirarea termenului prevazut la alin. 2, persoana respectiva reintra de
drept in indeplinirea functiei avute, daca sanctiunea disciplinara aplicata nu
implica modificarea sau incetarea contractului de munca.
Art. 54
Sanctiunile disciplinare se aplica sau, dupa caz, se propun de conducatorii
directi, de conducatorii ierarhici superiori ori de organele de conducere colectiva
ale unitatii sau ale unitatii ierarhic superioare. De asemenea, pot fi propuse
de catre sefii de compartimente si de organele de control.
In cazul incalcarii normelor privind ordinea si disciplina la locul de
munca, colectivul compartimentului sau, dupa caz, al navei din care face parte
cel vinovat poate sa ia in dezbatere abaterea savirsita si sa ceara conducerii
unitatii aplicarea sanctiunii disciplinare, inclusiv desfacerea contractului de
munca.
Sanctiunile disciplinare se aplica dupa cum urmeaza:
a) mustrarea si avertismentul, de conducatorii ierarhici incepind cu seful
de serviciu sau de organele de conducere colectiva ale unitatilor;
b) retragerea uneia sau mai multor gradatii ori trepte de retribuire pe o
perioada de 1 - 3 luni sau, in cazul celor incadrati cu retributia la nivel de
baza, diminuarea acesteia cu 5 - 10%, pe aceeasi perioada, reducerea
retributiei si reducerea indemnizatiei de conducere pe o durata de 1 - 3 luni
cu 5 - 10%, precum si retrogradarea in functie sau in categorie, in cadrul
aceleiasi profesii, pe o durata de 1 - 3 luni, de organele de conducere
colectiva ale unitatilor sau, dupa caz, de conducatorul unitatii, potrivit
competentelor de incadrare in munca;
c) desfacerea contractului de munca, de organele de conducere colectiva
sau, dupa caz, de conducatorul unitatii, potrivit competentelor de incadrare in
munca, cu consultarea organelor sindicale.
Sanctiunile disciplinare specifice prevazute de art. 42 pct. 1 lit a) si
b), pct. 2 lit. a) si b) si pct. 3 lit. c) si d) se aplica, dupa caz, de
organele de conducere colectiva, de conducatorul unitatii sau de organul
ierarhic superior, potrivit competentelor de incadrare in munca, iar cele
prevazute de art. 42 pct. 3 lit. a) si b), de comandantii navelor.
Orice conducator poate aplica sanctiunile corespunzatoare competentei sale
personalului in subordine. Competenta de sanctionare apartine si celui care
inlocuieste temporar pe conducatorul unitatii sau pe conducatorul ierarhic
superior al acestuia.
In cazul in care sanctiunile disciplinare se aplica de conducatorii
ierarhici superiori, masurile de aplicare a acestor sanctiuni, inclusiv
comunicarea sanctiunii, se iau prin conducerea unitatii in care functioneaza
cel sanctionat.
Ministrul transporturilor si telecomunicatiilor si adjunctii acestuia au
dreptul sa aplice tuturor persoanelor incadrate in munca, subordonate ierarhic,
orice sanctiune disciplinara din cele prevazute in prezentul statut.
Stabilirea prin asimilare a functiilor ai caror titulari au dreptul de a
aplica sanctiuni disciplinare se face prin ordinul ministrului transporturilor
si telecomunicatiilor, de acord cu Comitetul Uniunii sindicatelor
intreprinderilor din transporturi si telecomunicatii, prin echivalare cu cele
prevazute la lit. a) - c) din prezentul articol.
Art. 55
Pentru abaterile disciplinare savirsite de o persoana incadrata in munca pe
timpul detasarii, sanctiunile "mustrare" si "avertisment"
se aplica de unitatea la care lucratorul este detasat. Desfacerea disciplinara
a contractului de munca se aplica numai de conducerea unitatii care l-a
detasat. Celelalte sanctiuni se aplica de conducerea unitatii la care este
detasat, cu acordul unitatii unde este incadrat.
Abaterile disciplinare savirsite de cei incadrati in munca pe timpul
delegarii in alta unitate se sanctioneaza de conducerea unitatii care i-a
delegat, la propunerea unitatii la care au fost delegati.
Ucenicii care se pregatesc la locul de munca, elevii si studentii care fac
practica vor fi sanctionati, pentru abaterile disciplinare savirsite, potrivit
actelor normative care reglementeaza pregatirea profesionala a acestora.
Art. 56
Cind pentru aceeasi abatere ori mai multe abateri aflate in strinsa
legatura au fost cercetate persoane cu functii diferite sau din unitati
diferite de transporturi, a caror vinovatie a fost stabilita, sanctiunile se
aplica de conducatorul competent sa sanctioneze persoana cu functia cea mai
mare, respectiv de conducatorul sau organul de conducere colectiva a unitatii
superioare comune.
Art. 57
Sanctiunea disciplinara va fi stabilita si comunicata in scris persoanei
incadrate in munca, in cel mult 30 de zile de la data cind cel in drept a o
aplica a luat cunostinta de savirsirea abaterii; aplicarea sanctiunii nu se va
face insa mai tirziu de 6 luni de la data savirsirii abaterii. Dupa trecerea
acestor termene, abaterile disciplinare nu mai pot fi sanctionate, cu exceptia
faptelor care au facut obiectul unei anchete penale inceputa inainte de expirarea
acestor termene. In acest caz, termenele sint suspendate pe timpul anchetei
penale.
Cei din vina carora nu s-au putut lua la timp masuri disciplinare sint
raspunzatori de neluarea acestor masuri.
In actul de comunicare a sanctiunii se va arata calea de atac, termenul de
introducere a contestatiei si organul competent sa o solutioneze.
Sanctiunile disciplinare se aduc si la cunostinta colectivului de lucru din
care face parte cel sanctionat.
Art. 58
Sanctiunile disciplinare sint executorii de indata ce au fost comunicate,
chiar daca impotriva lor s-a facut contestatie.
Toate sanctiunile ramase definitive se trec in fisa sau dosarul personal al
celui sanctionat.
Art. 59
In cazul in care unitatea a facut plingere penala impotriva unei persoane
incadrate in munca sau aceasta a fost trimisa in judecata pentru fapte penale
incompatibile cu functia detinuta, conducerea unitatii o va suspenda din
functie. Pe timpul suspendarii nu se platesc drepturile de retribuire.
In cazul constatarii nevinovatiei persoanei incadrate in munca suspendata
din functie, aceasta are dreptul, pe timpul cit a fost lipsita de retributie
din aceasta cauza, la o despagubire calculata pe baza retributiei medii
realizate in ultimele 3 luni anterioare suspendarii. Daca cel in cauza s-a
incadrat intre timp intr-o functie cu o retributie inferioara sau a realizat
alte cistiguri mai mici, despagubirea va consta, pentru perioada respectiva, in
diferenta dintre retributia medie realizata pe ultimele 3 luni anterioare
suspendarii si cistigul realizat intre timp.
Sectiunea a V-a
Caile de atac impotriva sanctiunilor disciplinare
Art. 60
Impotriva sanctiunii disciplinare, cel sanctionat poate face contestatie in
scris in termen de 30 de zile de la comunicarea deciziei de sanctionare.
Contestatia impotriva sanctiunii disciplinare, cu exceptia desfacerii
disciplinare a contractului de munca, se solutioneaza de catre:
a) persoana care ocupa functia ierarhica imediat superioara celei care a
aplicat sanctiunea;
b) biroul consiliului oamenilor muncii al intreprinderii, respectiv al
centralei industriale sau unitatii asimilate acesteia, pentru sanctiunea
aplicata de conducatorul intreprinderii sau centralei industriale, respectiv al
unitatii asimilate acesteia;
c) organul ierarhic imediat superior, pentru sanctiunile aplicate de
consiliul oamenilor muncii al intreprinderii, respectiv centralei industriale
sau unitatii asimilate acesteia.
Contestatia impotriva desfacerii disciplinare a contractului de munca se
solutioneaza de catre judecatoria in raza careia isi are sediul unitatea sau de
organul ierarhic superior, potrivit competentelor acestora. Contestatia
formulata de personalul care concura direct la siguranta circulatiei in
transporturile pe caile ferate si auto, precum si la siguranta navigatiei, se
solutioneaza de consiliul de disciplina constituit conform art. 63.
Art. 61
Contestatia se face in scris si se depune la unitatea care a aplicat
sanctiunea sau la organul ierarhic superior, la judecatoria sau la consiliul de
disciplina, dupa caz. Contestatia adresata unui organ necompetent se
inregistreaza si va fi inaintata de acesta organului competent sa o
solutioneze, comunicindu-se petitionarului despre aceasta.
Art. 62
Organul ierarhic superior competent este obligat sa solutioneze contestatia
in termen de 30 de zile de la primire, putind dispune mentinerea, reducerea,
inlocuirea sanctiunii aplicate cu una mai usoara sau anularea sanctiunii.
Pina la rezolvarea contestatiei, cel ce a facut-o poate sa o retraga sau
poate depune memorii si alte acte justificative in completare.
Hotarirea se motiveaza si se comunica in scris, in termen de 5 zile de la
pronuntare, atit celui in cauza, cit si unitatii, care va instiinta persoana
care a aplicat sanctiunea.
Art. 63
Consiliile de disciplina se organizeaza si functioneaza la Departamentul
cailor ferate, Comandamentul marinei civile si Centrala transporturi auto.
Consiliile de disciplina sint constituite din cite 3 membri, din care unul
numit prin ordinul ministrului transporturilor si telecomunicatiilor, unul
desemnat de Comitetul Uniunii sindicatelor din intreprinderile de transporturi
si telecomunicatii, iar al treilea desemnat de comun acord de aceste organe. Functia
de presedinte al consiliului de disciplina va fi indeplinita de unul din
membrii acestuia, prin rotatie.
Art. 64
Consiliul de disciplina solutioneaza contestatia, cu citarea partilor, in
termen de 30 de zile de la primirea acesteia, putind hotari mentinerea,
inlocuirea sanctiunii cu una mai usoara sau anularea sanctiunii aplicate.
Hotarirea consiliului de disciplina se pronunta cu majoritate de voturi si se
comunica partilor in termen de 5 zile de la pronuntare.
Impotriva hotaririi consiliului de disciplina prin care s-a mentinut sau
s-a anulat sanctiunea desfacerii contractului de munca, partea nemultumita
poate face plingere la judecatoria in raza careia isi are sediul unitatea, in
termen de 15 zile de la pronuntarea hotaririi sau de la comunicare, daca a
lipsit de la pronuntare. Plingerea se depune la consiliul de disciplina, care o
va trimite de indata judecatoriei competente, impreuna cu dosarul cauzei.
Hotarirea judecatoriei este definitiva si executorie.
Art. 65
Regulile privind organizarea si functionarea consiliilor de disciplina,
precum si asigurarea conditiilor materiale, se stabilesc prin ordinul
ministrului transporturilor si telecomunicatiilor, de comun acord cu Comitetul
Uniunii sindicatelor din intreprinderile de transporturi si telecomunicatii.
Art. 66
Pentru a apara demnitatea si onoarea comandantilor si ofiterilor din marina
civila, se instituie, pe linga comandamentele flotelor maritime, fluviale si de
pescuit oceanic, cite un consiliu al comandantilor, de comun acord cu Comitetul
Uniunii sindicatelor intreprinderilor din transporturi si telecomunicatii.
Consiliile comandantilor dezbat cazurile deosebite de indisciplina si
evenimente de navigatie, analizind comportarea comandantilor de nave si a
ofiterilor fata de regulile si indatoririle marinaresti, si propun luarea de
masuri disciplinare corespunzatoare.
Organizarea si functionarea acestor consilii sint stabilite prin
regulamentul de organizare si functionare al consiliilor comandantilor de nave,
aprobat prin ordinul ministrului transporturilor si telecomunicatiilor.
Art. 67
Conducatorul ierarhic superior are dreptul sa agraveze sanctiunea
disciplinara data de o persoana in subordine, daca apreciaza ca sanctiunea
aplicata este prea usoara fata de gravitatea abaterii savirsite. Aceasta masura
poate fi luata in termenele prevazute in art. 57 si numai daca sanctiunea nu a
fost executata.
Art. 68
In caz de anulare a sanctiunilor prevazute la art. 35 lit. c), d), e) si f)
si la art. 42 pct. 1 lit. a) si b), pct. 2 lit. a) si b), pct. 3 lit. c) si d),
cel in cauza are dreptul sa fie readus la nivelul retribuirii, in functia si
locul de munca avute anterior aplicarii sanctiunii.
Dispozitiile art. 59 alin. 2 se aplica in mod corespunzator.
Sanctiunile anulate se vor sterge din fisa personala a celui sanctionat.
Art. 69
Conducatorul care a aplicat sanctiunea raspunde, dupa caz, disciplinar,
material sau penal atunci cind, cu rea-credinta, a aplicat o sanctiune
disciplinara care ulterior a fost anulata.
In cazul cind cel care a aplicat sanctiunea disciplinara sau organul
ierarhic superior descopera, in apararea celui sanctionat, dovezi de
nevinovatie care nu au fost cunoscute la data aplicarii sanctiunii, este
obligat sa anuleze din oficiu sanctiunea.
Art. 70
Sanctiunile disciplinare definitive stabilite de organele administrative
precum si hotarirea consiliilor de disciplina pot fi revizuite in cazul cind se
descopera dovezi noi, de natura sa stabileasca nevinovatia celor in cauza sau
din care sa rezulte ca vinovatia acestora este mai mica.
Cererea de revizuire se face in termen de 30 de zile de la data cind cel
sanctionat a luat cunostinta de noile dovezi si se solutioneaza de conducatorul
care a stabilit sanctiunea, respectiv organul ierarhic administrativ sau de
consiliul de disciplina care a solutionat contestatia, in cel mult 30 de zile
de la primirea cererii.
Desfacerea contractului de munca ramasa definitiva prin hotarire
judecatoreasca este supusa revizuirii potrivit Codului de procedura civila.
Art. 71
Sanctiunile disciplinare aplicate - cu exceptia celor prevazute la art. 35
lit. f), art. 42 pct. 1 lit. b), pct. 2 lit. b) si pct. 3 lit. d) - se
considera a nu fi fost luate daca, timp de un an de la executare, persoana
incadrata in munca nu a mai savirsit o alta abatere. Masura nu priveste
efectele banesti ale sanctiunii aplicate.
In cazul cind cel sanctionat nu a mai savirsit intre timp nici o abatere
disciplinara si a dovedit prin intreaga sa comportare in munca ca sanctiunea
si-a atins scopul educativ, cei care au aplicat-o vor putea dispune, cu
consultarea organelor de partid si a celor sindicale, chiar mai inainte de
expirarea termenului de un an, dar nu mai devreme de 6 luni de la executarea
sanctiunii, ca aceasta sa fie considerata a nu fi fost luata. Masura nu
priveste efectele banesti ale acesteia.
Ridicarea sanctiunii se consemneaza in fisa personala.
CAP. 7
Masuri pentru asigurarea drepturilor personalului
Art. 72
Personalul din unitatile de transporturi poate face reclamatii la
conducatorii ierarhici superiori cu privire la unele masuri in legatura cu
serviciul, prin care poate fi vatamat in interesele lui legitime.
Reclamatiile trebuie sa se adreseze conducatorului nemijlocit, iar in cazul
in care problema nu a fost rezolvata de acesta cei in cauza se pot adresa pe
cale ierarhica conducatorului imediat superior. Este interzis ca in
reclamatiile scrise inaintate prin posta sa fie trecute date cu caracter secret.
Reclamatiile trebuie sa se refere numai la persoana celui in cauza si sa fie
facute in limitele politetii.
Art. 73
Conducatorul care a primit reclamatia este obligat sa o examineze in cel
mai scurt timp, dar nu mai tirziu de termenele prevazute de lege si, daca o va
gasi intemeiata, sa ia imediat masurile corespunzatoare. Daca solutionarea
reclamatiei nu intra in componenta sa, conducatorul care a primit-o va sesiza
pe conducatorul care are aceasta competenta. In toate cazurile, cel care a facut
reclamatia va fi incunostintat despre masurile luate.
Art. 74
Conducatorul care a savirsit o nedreptate sau a luat o masura nelegala fata
de o persoana in subordine, pentru motivul ca a facut o reclamatie sau
sesizare, va fi sever sanctionat.
CAP. 8
Organizarea timpului de munca
Art. 75
Masurile referitoare la organizarea timpului de munca in unitatile de
transporturi vor fi stabilite de conducatorii acestor unitati, impreuna cu
organele sindicale, tinind seama de profilul si specificul unitatii,
aducindu-se la cunostinta persoanelor incadrate in munca, direct sau prin
afisare:
a) ora inceperii si ora terminarii programului de lucru;
b) modul de organizare a lucrului - in schimburi, tura, turnus, program de
exploatare sau alte forme specifice activitatii -, cu indicarea duratei si
conditiilor in care se fac predarea si preluarea lucrului;
c) durata pauzelor pentru alimentarea si ingrijirea copilului, acordate
femeilor cu copii in virsta de pina la 9 - 12 luni, dupa caz, si orele cind
urmeaza a fi acordate; cazurile in care pauzele pot fi cumulate prin reducerea
programului de munca;
d) modul de organizare a serviciului pe unitate;
e) modul de acordare a zilei de repaus saptaminal, in cazurile in care
repausul nu poate fi asigurat duminica;
f) modul in care se tine evidenta prezentei personalului - pontaj, condica
de prezenta sau altele asemenea -, precum si evidenta orelor efectuate peste
program;
g) modul cum se face programarea concediilor de odihna, precum si modul cum
se tine evidenta acestora, a concediilor de boala, invoirilor, concediilor fara
plata si a concediilor de studii;
h) regulile privind accesul in unitate, circulatia in cadrul acesteia a
personalului si a persoanelor straine; determinarea locului de munca unde
accesul sau circulatia este permisa numai in conditii anume stabilite;
asigurarea exercitarii controlului asupra respectarii acestor reguli.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 76
Functiile care concura la siguranta circulatiei trenurilor si
transporturilor auto si la siguranta navigatiei civile, in sensul prezentului
statut, precum si functiile din aceasta categorie in care pot fi trecuti cei
sanctionati potrivit art. 42 pct. 1 lit. a) si b), pct. 2 lit. a) si b) si pct.
3 lit. c) si d), se stabilesc prin ordinul ministrului transporturilor si
telecomunicatiilor, de acord cu Comitetul Uniunii sindicatelor din
intreprinderile de transporturi si telecomunicatii.
Art. 77
Unitatile de transporturi din Ministerul Transporturilor si
Telecomunicatiilor in care se aplica prezentul statut sint obligate sa-l aduca
la cunostinta intregului personal. In contractele de munca ale persoanelor nou
incadrate se va mentiona ca acestea au luat cunostinta de prevederile
statutului disciplinar.
Art. 78
In scopul cunoasterii prevederilor statutului disciplinar al personalului
din unitatile de transporturi, dispozitiile acestuia se vor studia in scolile
subordonate ministerului.
Abaterile in legatura cu siguranta circulatiei in transporturile pe calea
ferata si auto, precum si cu siguranta navigatiei, in raport cu gravitatea lor,
vor fi prelucrate cu toti lucratorii din unitate sau vor fi aduse la cunostinta
prin afisare la locul de munca.
Art. 79
In masura in care prezentul statut nu prevede altfel, dispozitiile sale se
completeaza cu celelalte prevederi ale legislatiei muncii.