DECRET
Nr. 387 din 27 octombrie 1977
pentru aprobarea Statutului privind organizarea si functionarea asociatiei
locatarilor
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 116 din 16 noiembrie 1977
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Romania decreteaza:
ARTICOL UNIC
Se aproba Statutul privind organizarea si functionarea asociatiei
locatarilor, cuprins in anexa care face parte integranta din prezentul decret.
Hotararea Consiliului de Ministri nr. 1678/1969 privind aprobarea
Statutului tip al asociatiei locatarilor si stabilirea unor norme in executarea
prevederilor referitoare la asociatia locatarilor din Legea nr. 10/1968, se
abroga.
ANEXA 1
STATUTUL
privind organizarea si functionarea asociatiei locatarilor
1. Organizarea asociatiei locatarilor
Art. 1
Asociatia locatarilor este forma organizata de participare a cetatenilor la
buna gospodarire si intretinere a locuintelor, la realizarea diferitelor
actiuni edilitare, precum si la promovarea si respectarea relatiilor de
convietuire socialista intre locatari.
Asociatia locatarilor se constituie pe fiecare cladire cu mai multe
apartamente sau pe un grup de cladiri, cu cel mult 600 de membri.
Asociatia se constituie indiferent de forma de proprietate, daca cladirile
au instalatii si parti de folosinta comuna sau membrii sai au interese locative
comune.
Asociatia locatarilor dobandeste personalitate juridica de la data
inregistrarii la organele financiare locale.
Art. 2
Asociatia locatarilor are ca scop:
a) efectuarea tuturor lucrarilor de intretinere, reparatii si inlocuiri la
partile si instalatiile comune ale cladirii, ce revin ca obligatii legale
persoanelor care le folosesc in calitate de chiriasi sau de proprietari ai
locuintelor detinute;
b) stabilirea si incasarea la timp a cotelor de contributie pentru
acoperirea cheltuielilor comune de folosinta, intretinere si reparatii,
repartizate potrivit normelor legale persoanelor care detin suprafetele
locative respective;
c) stabilirea si incasarea la timp a cotelor de contributie pentru
acoperirea cheltuielilor privind lucrarile de intretinere, reparatii si
inlocuiri la partile si instalatiile comune ale cladirii, ce revin ca obligatii
legale proprietarilor, proportional cu cota-parte de proprietate indiviza a
fiecaruia asupra partilor si instalatiilor comune ale cladirii;
d) promovarea in randul tuturor locatarilor a relatiilor de convietuire
socialista, a atitudinii ferme de respectare si aparare a avutului obstesc;
e) mobilizarea membrilor asociatiei si a persoanelor care locuiesc impreuna
cu acestia la actiuni voluntare de buna gospodarire si infrumusetare a dotarilor
aferente cladirilor de locuit, ca de exemplu spatii verzi, locuri de joaca
pentru copii si participarea in conditiile stabilite de lege la realizarea si
intretinerea acestor dotari impreuna cu unitatile socialiste care le
administreaza;
f) realizarea drepturilor si executarea obligatiilor ce decurg din
raporturile cu organele locale, cu diferite organizatii si cu persoane fizice.
Art. 3
Sunt de drept membri ai asociatiei locatarilor: titularii contractelor de
inchiriere; persoanele fizice care locuiesc in apartamentele ce le apartin in
proprietate personala, iar in caz de proprietate comuna a membrilor unei
familii, unul dintre proprietari, desemnat de acestia; persoanele juridice care
isi au sediul ori desfasoara activitati in suprafetele locative detinute cu
orice titlu in cladirea in care sunt si locuinte.
Membrii asociatiei locatarilor au urmatoarele drepturi si indatoriri:
a) sa participe cu vot deliberativ la adunarea generala a locatarilor, sa
aleaga si sa fie alesi in organele asociatiei;
b) sa contribuie la constituirea mijloacelor comune banesti si materiale
ale asociatiei si sa achite in termenul stabilit cota-parte de contributie la
cheltuielile comune, comunicand de indata comitetului asociatiei orice
modificari care influenteaza marimea contributiei la cheltuielile comune;
c) sa primeasca explicatii cu privire la calculul cotei de contributie la
cheltuielile comune si sa conteste la comitetul asociatiei, in termen de 10
zile de la afisarea listei de plata, cuantumul stabilit al acestei cote, iar in
cazul cand contestatia a fost respinsa, sa se adreseze adunarii generale;
contestatia nu suspenda plata contributiei;
d) sa respecte normele de convietuire socialista si hotararile adunarii
generale a locatarilor, sa participe la realizarea actiunilor corespunzatoare
scopurilor asociatiei.
2. Functionarea asociatiei locatarilor
Art. 4
Organele asociatiei locatarilor sunt: adunarea generala a locatarilor;
comitetul asociatiei; comisia de cenzori.
Membrii alesi in comitetul asociatiei si in comisia de cenzori desfasoara o
activitate voluntara, care nu este recompensata material.
Art. 5
Adunarea generala este alcatuita din totalitatea membrilor asociatiei si
are urmatoarele atributii:
a) aproba darea de seama anuala asupra activitatii comitetului asociatiei,
raportul comisiei de cenzori si raportul executiei bugetare, acordand anual
descarcare de gestiune comitetului si administratorului asociatiei; aproba
anual bugetul asociatiei, pe capitole;
b) hotaraste asupra naturii si volumul mijloacelor materiale si banesti
strict necesare desfasurarii activitatii asociatiei; hotaraste modul de
folosire a mijloacelor banesti, sumele pana la care comitetul asociatiei poate
angaja cheltuieli in numele asociatiei si, potrivit normelor legale, limita
maxima a sumelor ce se pot retine in casa proprie pentru efectuarea
cheltuielilor curente din fondul de rulment;
c) desemneaza dintre membrii asociatiei pe administratorul acesteia, care,
de regula, isi desfasoara activitatea fara a fi retribuit;
d) hotaraste numarul si functiile persoanelor necesare pentru asigurarea
indeplinirii lucrarilor de administrare si buna gospodarire, care se vor presta
in conditiile prevazute in art. 14-15; hotaraste asupra cuantumului
retributiei, indemnizatiilor si premiilor anuale pentru personalul incadrat cu
contract de munca sau pe baza de conventie de prestare de servicii, asupra
recompenselor anuale, precum si asupra acordarii alocatiei pentru copiii
personalului incadrat cu contract de munca;
e) alege, o data la doi ani, dintre membrii asociatiei, comitetul
asociatiei, desemnand dintre membrii acestuia pe presedinte, vicepresedinte si
secretar, precum si un numar corespunzator de supleanti; alegerea comitetului
se confirma de comitetul sau biroul executiv al consiliului popular al
localitatii in care se afla asociatia;
f) alege, o data la doi ani, dintre membrii asociatiei, comisia de cenzori;
g) revoca, atunci cand este cazul, membrii comitetului asociatiei si ai
comisiei de cenzori;
h) hotaraste in orice alte probleme privind activitatea asociatiei
locatarilor.
La adunarea generala vor fi invitati proprietarii care nu au calitatea de
membri ai asociatiei, daca urmeaza sa fie discutate probleme care intereseaza
pe acestia.
Art. 6
Adunarea generala se intruneste in sedinta ordinara o data pe an, in cursul
primului trimestru, si in sedinte extraordinare, din initiativa comitetului sau
la cererea a cel putin o treime din numarul total al membrilor asociatiei.
Convocarea adunarii generale se face cu cel putin 5 zile inainte de data
fixata, prin afisare ori prin comunicare individuala cu luare de semnatura.
Adunarea generala este valabil constituita prin prezenta a cel putin
jumatate plus unu din totalul membrilor asociatiei si hotaraste cu doua treimi
din numarul voturilor celor prezenti.
Orice membru al asociatiei poate fi reprezentat de catre o persoana majora
din familia sa.
Persoanele juridice participa la adunarea generala prin delegati cu
imputernicire scrisa.
Discutiile si hotararile adunarii generale se consemneaza intr-un proces
verbal semnat de presedintele si secretarul sedintei.
Art. 7
Hotararile adunarii generale sunt executorii. Hotararile prin care se incalca
prevederi statutare sau alte dispozitii legale pot fi contestate la instantele
judecatoresti de catre membrii asociatiei si alte persoane interesate, in
termen de 15 zile de la data adoptarii lor.
Comitetele si birourile executive ale consiliilor populare pot dispune prin
decizie anularea hotararilor nelegale ale adunarii generale a asociatiei
locatarilor, ramase definitive prin neexercitarea dreptului de contestatie de
catre membrii asociatiei.
Art. 8
Comitetul asociatiei locatarilor este alcatuit dintr-un numar de 5-15
membri si pana la 5 supleanti, stabilit de adunarea generala in raport cu
numarul membrilor asociatiei; in cazul cladirilor cu mai multe scari, din
comitet va face parte cel putin cate un locatar de la fiecare scara, iar in
cazul cladirilor proprietate mixta, cel putin un proprietar persoana fizica.
Cand asociatia locatarilor are ca membri si persoane juridice, in comitetul
asociatiei va fi ales si cel putin unul din delegatii acestora.
Mandatul membrilor comitetului asociatiei inceteaza, inainte de expirarea
duratei pentru care au fost alesi, prin revocare sau prin pierderea calitatii
de membru al asociatiei.
Art. 9
Comitetul asociatiei locatarilor are urmatoarele atributii:
a) aduce la indeplinire hotararile adunarii generale, executa bugetul
asociatiei si intocmeste proiectul de buget pentru anul urmator, prezinta
adunarii generale dari de seama asupra activitatii desfasurate, precum si
propuneri de masuri pentru imbunatatirea acesteia;
b) asigura, conform legii, exploatarea in conditii corespunzatoare, buna
gospodarire, folosire, intretinere si conservare a partilor si instalatiilor
comune din cladire, precum si a mijloacelor materiale ale asociatiei si
raspunde de integritatea lor;
c) ia masuri pentru efectuarea la timp a lucrarilor de intretinere si
reparatii la partile si instalatiile comune, care sunt stabilite ca obligatii
legale ale persoanelor care le folosesc, iar in cazul membrilor asociatiei care
sunt proprietari ai locuintelor, si a lucrarilor de intretinere si reparatii la
partile si instalatiile comune ale cladirii, stabilite ca obligatii legale ale
acestora; supravegheaza pe parcurs executia lucrarilor si participa la receptia
lor;
d) desemneaza in intervalul dintre adunarile generale pe administrator,
supunand aceasta masura aprobarii primei adunari generale; incheie conventii de
prestari de servicii cu administratorul si personalul pentru intretinere si
curatenie, precum si contractul de munca sau conventia cu fochistii si decide
asupra desfacerii conventiei sau contractului de munca;
e) emite decizii de imputare, in conditiile Codului muncii, pentru pagubele
cauzate asociatiei de personalul incadrat cu contract de munca; asigura,
potrivit dispozitiilor legii civile, recuperarea pagubelor cauzate de
personalul incadrat pe baza de conventie de prestare de servicii;
f) ia masuri pentru a incheia abonamente cu furnizorii de apa, energie
electrica, energie termica, gaze, combustibil lichid pentru calorifer si altele
asemenea, in vederea asigurarii functionarii normale a partilor si
instalatiilor comune, precum si pentru procurarea materialelor necesare
intretinerii si repararii acestora;
g) instiinteaza pe proprietari de necesitatea efectuarii reparatiilor ce
cad in sarcina lor, la partile si instalatiile comune ale cladirii, luand la
nevoie masurile prevazute de lege; pentru apartamentele proprietate de stat,
instiintarea va fi facuta unitatii de stat care le are in administrarea
directa. Sesizeaza unitatii care are in administrare imobilul degradarile,
avariile si altele asemenea, produse partilor si instalatiilor comune ale
cladirii si bunurilor aferente acesteia si indica persoanele care le-au cauzat,
in vederea luarii masurilor legale impotriva celor vinovati. In cazul in care
persoanele vinovate de producerea pagubelor nu pot fi identificate, ia masuri
de reparare in contul locatarilor;
h) mobilizeaza locatarii la actiuni voluntare pentru infrumusetarea
cladirilor, pastrarea curateniei si igienei in imobile, ingrijirea spatiilor
verzi aferente si a curtilor interioare, colectarea deseurilor;
i) organizeaza vizitarea apartamentelor in vederea asigurarii unei igiene
corespunzatoare, luand, cand este cazul, masuri pentru dezinsectie, dezinfectie
sau deratizare a intregului imobil, precum si pentru inlaturarea pierderilor de
apa datorita instalatiilor defecte ori a altor pierderi, care determina
cresterea nejustificata a cheltuielilor comune;
j) sprijina initiativele intreprinse de comitetele sau birourile executive
ale consiliilor populare, de deputati si organizatii obstesti privind
organizarea de actiuni cu caracter edilitar si social-gospodaresc;
k) se ocupa de prevenirea si aplanarea unor mici neintelegeri de ordin
locativ; poate chema in fata sa, pentru a le atrage atentia asupra abaterilor
savarsite, sau poate pune in discutia adunarii generale pe locatarii
restantieri, pe cei care incalca normele de convietuire socialista sau
obligatiile locative, putand cere, in conditiile legii, instantelor judecatoresti
evacuarea celor in cauza; de asemenea, se poate adresa altor organe de
jurisdictie, in conditiile legii; in caz de abateri repetate, comitetul
asociatiei locatarilor poate aduce la cunostinta organelor de conducere
colectiva din unitatile in care sunt incadrate in munca persoanele vinovate,
comportarea acestora;
l) atesta plata la zi a cotelor de contributie la cheltuielile comune;
m) asigura conditiile necesare securitatii si igienei in procesul muncii,
precum si de prevenire si stingere a incendiilor;
n) asigura organizarea evidentei contabile si inregistrarea la zi a
operatiunilor financiar - contabile;
o) indeplineste orice alte obligatii prevazute de dispozitiile legale.
Art. 10
Comitetul asociatiei se intruneste cel putin o data pe luna, lucreaza
valabil in prezenta a jumatate plus unu din numarul membrilor sai si decide
valabil cu cel putin doua treimi din voturile celor prezenti.
Discutiile si deciziile se consemneaza intr-un registru de procese-verbale,
care se pastreaza de presedintele sau administratorul asociatiei;
procesul-verbal se va semna de toti membrii participanti.
Art. 11
In intervalul dintre sedinte, presedintele comitetului asociatiei asigura
realizarea masurilor stabilite de adunarea generala si de comitet, controleaza
si da indicatii corespunzatoare personalului asociatiei pentru rezolvarea
sarcinilor ce ii revin.
Art. 12
Comisia de cenzori se compune dintr-un numar de 5-7 membri stabilit de
adunarea generala; membrii comisiei se aleg dintre persoanele care nu fac parte
din comitetul asociatiei si, pe cat posibil, care au cunostinte si experienta
in domeniul economic, financiar sau juridic. Comisia de cenzori alege dintre
membrii sai un presedinte. Mandatul membrilor comisiei de cenzori inceteaza,
inainte de expirarea duratei pentru care au fost alesi, in cazurile prevazute
la art. 8 alin. 3.
Art. 13
Comisia de cenzori are urmatoarele atributii:
a) verifica indeplinirea conditiilor statutare privitoare la prezenta si
vot in adunarile generale;
b) verifica executia bugetara si propunerile pentru proiectul de buget al
asociatiei pentru anul urmator;
c) efectueaza controlul preventiv pentru platile cu numerar si urmareste
depunerea in contul curent a numerarului care depaseste plafonul de casa. Viza
de control preventiv se acorda printr-un membru al comisiei, in cazul in care
asociatia nu are o persoana care indeplineste in mod voluntar functia de
contabil;
d) verifica, cel putin o data pe trimestru, gestiunea asociatiei, stabilirea
si incasarea, potrivit normelor legale, a cotei de contributie la cheltuielile
comune datorate de membrii asociatiei, consemnind constatarile intr-un registru
de procese-verbale, care se pastreaza de presedinte sau de un alt membru al
comisiei;
e) intocmeste, pe baza verificarii efectuate si prezinta adunarii generale,
rapoarte asupra activitatii sale si asupra gestiunii asociatiei, propunand
anual descarcarea de gestiune a comitetului si a administratorului cu privire
la activitatea desfasurata;
f) propune, spre aprobare, adunarii generale sau, dupa caz, comitetului
asociatiei, masurile necesare pentru buna gospodarire a bunurilor si fondurilor
asociatiei, imputarea si recuperarea sumelor ce reprezinta despagubiri pentru
pagube cauzate de personalul asociatiei, inclusiv sesizarea organelor de
urmarire penala cand constata savarsirea unor infractiuni.
Art. 14
Activitatea de administratie, contabilitate si casierie si functionarea
centralelor termice aflate in exploatarea asociatiei locatarilor se asigura, de
regula, in mod voluntar de membrii asociatiei, inclusiv ai comitetului
acesteia.
Administratorul poate fi desemnat numai dintre membrii asociatiei
locatarilor.
In mod exceptional, adunarea generala a asociatiei poate hotari ca
administratorul si ingrijitorii sa primeasca o indemnizatie lunara, pe baza
unei conventii de prestare de servicii, in limitele stabilite prin prezentul
statut; administratorul si ingrijitorii pot fi si pensionari.
Pentru intretinerea si curatenia partilor de folosinta comuna asociatiile
locatarilor pot folosi serviciile unitatilor socialiste specializate.
Pentru asigurarea functionarii centralelor termice date in exploatare
asociatiei locatarilor, pot fi incadrati fochisti, pe baza unui contract de
munca sau a unei conventii de prestare de servicii. Fochistii incadrati pe baza
unei conventii de prestare de servicii pot fi si pensionari.
Fochistii pot incheia conventii cu cel mult patru asociatii de locatari,
daca se asigura deplina siguranta in functionarea instalatiilor. In acest caz,
suma totala a indemnizatiilor primite nu va putea depasi limita maxima
stabilita potrivit prezentului statut pentru retributia tarifara lunara.
Incadrarea personalului cu contract de munca se face cu respectarea
dispozitiilor legale privind repartizarea fortei de munca.
Durata contractului de munca si a conventiei, programul si sarcinile de
munca se stabilesc pe baza de intelegere intre parti, cu respectarea
prevederilor legale.
Persoanele care indeplinesc in mod voluntar functiile de administrator,
contabil si casier, precum si administratorul incadrat pe baza de conventie,
trebuie sa aiba pregatirea necesara, sa fie buni gospodari, sa nu fi suferit
condamnari pentru infractiuni care, potrivit legii, le fac necorespunzatoare
pentru a ocupa functia de gestionar; in scopul verificarii indeplinirii acestor
conditii, comitetul asociatiei poate solicita relatii organelor competente.
Art. 15
Cuantumul retributiei sau indemnizatiei pentru fochisti, precum si al
indemnizatiei pentru administrator si ingrijitori, se stabileste in raport cu
timpul si volumul de munca prestat, pe baza de intelegere intre parti, fara sa
depaseasca limitele maxime prevazute in tabelul anexat.
Cuantumul premiilor anuale ce se pot acorda personalului asociatiei se
stabileste cel mult pana la limita retributiei sau indemnizatiei realizate pe o
jumatate de luna in functia indeplinita la asociatie si proportional cu timpul
lucrat pe anul respectiv.
Cuantumul maxim al recompenselor anuale ce se pot acorda persoanelor care
au indeplinit voluntar lucrari de administrare si buna gospodarire se
stabileste, in fiecare caz in parte, pana la limita sumei de 500 lei.
In cazul nerealizarii sarcinilor de munca, comitetul asociatiei poate
diminua retributia sau indemnizatia stabilita personalului respectiv, cu pana
la 20% .
Art. 16
Administratorul asociatiei locatarilor raspunde de buna functionare si
integritatea partilor si instalatiilor de folosinta comuna din cladire, de
mijloacele materiale ale asociatiei si de utilizarea in bune conditii a
acestora; asigura intocmirea listelor lunare de plata si incasarea cotelor de
contributie la cheltuielile comune; se ingrijeste de efectuarea cheltuielilor
strict necesare activitatii asociatiei si confirma consumurile colective
stabilite prin aparatele de masura ale unitatilor furnizoare; face abonamente
cu furnizorii de apa, gaze, energie electrica, energie termica; controleaza si
indruma personalul asociatiei cu privire la indeplinirea sarcinilor de
serviciu; asigura intocmirea si pastrarea evidentelor asociatiei; reprezinta
asociatia fata de terti, cu exceptia cazurilor in care comitetul asociatiei
deleaga in acest scop pe presedinte sau un membru al asociatiei; indeplineste
orice alte sarcini primite de la comitetul asociatiei si de la presedinte.
Art. 17
Mijloacele banesti ale asociatiei locatarilor sunt alcatuite din fondul de
rulment si din alte fonduri constituite potrivit normelor legale si se
pastreaza la Casa de Economii si Consemnatiuni in conturi curente. Dobanzile
aferente acestor sume vor fi folosite integral, la sfarsitul anului, pentru
acoperirea cheltuielilor comune, proportional cu cotele de contributie la
fondurile asupra carora au fost calculate.
Mijloacele materiale se compun din mobilier, unelte, utilaje, materiale
pentru curatenie si iluminat, rechizite si alte asemenea bunuri necesare
desfasurarii activitatii asociatiei.
Art. 18
Fondul de rulment se formeaza prin depunerea de catre fiecare membru al
asociatiei a unei sume stabilite de adunarea generala, corespunzatoare
acoperirii cheltuielilor comune lunare, la nivelul lunii cu cele mai mari
cheltuieli dintr-un an.
Acest fond se utilizeaza numai pentru acoperirea cheltuielilor privind
lucrarile de intretinere si reparare a partilor si instalatiilor comune,
stabilite ca obligatii legale ce revin chiriasilor, precum si pentru plata
consumurilor de apa si energie electrica la partile de folosinta comuna,
incalzire centrala si altele asemenea.
Fondul de rulment se reintregeste lunar prin plata de catre membrii
asociatiei a cotelor de contributie la cheltuielile comune.
Suma reprezentand cota de contributie la constituirea fondului de rulment
se restituie membrilor asociatiei in cazul in care nu mai au aceasta calitate,
dupa retinerea cotelor de contributie datorate la zi.
Art. 19
Cotele de contributie la plata cheltuielilor comune prevazute la art. 18
alin. 2 sunt datorate lunar de fiecare membru al asociatiei numai in raport cu
cheltuielile efectuate, pe baza actelor legale justificative.
Cota de contributie la plata cheltuielilor comune datorate pentru luna
anterioara se va achita pana la finele lunii in care s-a afisat lista de plata
a acestora.
In cazul platii, catre unitatile furnizoare, a unor majorari sau penalizari
pentru neachitarea in termenele legale a cheltuielilor comune, din cauza unor
locatari restantieri, sumele reprezentand majorarile sau penalizarile platite
vor fi recuperate de catre asociatie de la acestia, proportional cu restantele
fiecaruia.
Art. 20
Mijloacele materiale se dobandesc prin cumpararea lor de catre asociatie
sau prin donatie. Sumele necesare pentru cumpararea mijloacelor materiale,
altele decat cele care sunt cuprinse in cheltuielile
administrativ-gospodaresti, se obtin prin contributia membrilor, in raport cu
suprafata utila detinuta de fiecare si se restituie, in masura in care nu au
fost cheltuite, in termenul stabilit de comitetul asociatiei locatarilor.
Art. 21
In imobilele cu locuinte proprietate de stat si proprietate a persoanelor
fizice, adunarea generala a asociatiei locatarilor poate hotari constituirea,
distinct de fondul de rulment, a unui fond pentru executarea lucrarilor care,
potrivit legii, revin proprietarilor.
Acest fond se constituie pana la limita maxima aprobata de adunarea
generala, prin contributia lunara a membrilor, proprietari persoane fizice,
proportional cu cota-parte de proprietate ce o detin in indiviziune asupra
partilor si instalatiilor de folosinta comuna ale cladirii.
Fondul astfel constituit, impreuna cu contributia ce revine statului
proportional cu cota sa de proprietate, va fi utilizat pentru acoperirea
cheltuielilor privind lucrarile de intretinere, reparare si inlocuire la
partile si instalatiile de folosinta comuna ale imobilului.
Dupa efectuarea cheltuielilor, fondul se reintregeste prin contributia
lunara a fiecarui membru. Sumele ramase necheltuite se restituie celor care
le-au achitat, in cazul incetarii calitatii lor de proprietari, dupa retinerea
cotelor de reparatii datorate la zi.
Dispozitiile prezentului articol se aplica in mod corespunzator si in cazul
asociatiilor de locatari care au ca membri numai proprietari persoane fizice.
Art. 22
Urmarirea de catre asociatia locatarilor a sumelor datorate de membri se
face pe baza extrasului de pe ultima lista de plata a cotelor de contributie,
in conditiile prevazute de normele legale privitoare la urmarirea unor datorii
pe cale notariala. Cheltuielile efectuate pentru urmarirea de catre asociatia
locatarilor a sumelor datorate de membri vor fi recuperate integral de la
debitorii urmariti, potrivit legii.
3. Indrumarea si controlul asociatiei locatarilor
Art. 23
Comitetele si birourile executive ale consiliilor populare municipale,
orasenesti, comunale si ale sectoarelor municipiului Bucuresti au obligatia de
a indruma, sprijini si controla activitatea asociatiilor locatarilor, pentru
realizarea scopurilor si sarcinilor ce le revin.
Art. 24
Comitetele si birourile executive ale consiliilor populare vor controla
modul in care comitetele asociatiilor isi indeplinesc obligatiile legale de
intretinere si reparare a constructiilor si instalatiilor, luand masuri in
vederea remedierii defectiunilor si degradarilor constatate.
Pentru executarea lucrarilor mici de reparatii si intretinere la partile si
instalatiile de folosinta comuna, a lucrarilor de inlaturare a defectiunilor
care necesita interventii urgente, precum si pentru a raspunde solicitarilor cetatenilor,
intreprinderile specializate in administrarea fondului locativ de stat din
subordinea comitetelor executive ale consiliilor populare vor organiza
prestarea unor asemenea servicii.
De asemenea, comitetele si birourile executive ale consiliilor populare vor
analiza modul in care se indeplinesc obligatiile contractuale dintre unitatile
furnizoare sau prestatoare de servicii si asociatiile locatarilor beneficiare
si vor lua masuri pentru asigurarea rezolvarii cererilor si sesizarilor primite
din partea comitetelor asociatiilor de locatari si a unitatilor furnizoare ori
prestatoare.
Art. 25
Pentru controlul aplicarii de catre asociatiile de locatari a prevederilor
legale in activitatea financiar-contabila, inclusiv in stabilirea si repartizarea
cheltuielilor comune, pe langa comitetele si birourile executive ale
consiliilor populare se vor constitui, prin decizie, comisii de control
financiar-contabil.
Comisiile vor fi alcatuite din specialisti in domeniul economic si
financiar, incadrati in munca la organele financiare teritoriale si locale, la
unitatile de gospodarie comunala si locativa, la alte unitati socialiste din
localitatea respectiva, precum si din pensionari, care isi vor desfasura
activitatea in mod voluntar.
Comitetele si birourile executive ale consiliilor populare asigura, prin
comisiile de control financiar-contabil, instruirea si indrumarea comisiilor de
cenzori si a personalului de administrare si evidenta de la asociatiile
locatarilor, controleaza activitatea acestora si gestiunile asociatiilor de
locatari.
Art. 26
Ministerul Finantelor si comitetele executive ale consiliilor populare
judetene si al municipiului Bucuresti organizeaza exercitarea controlului
gestionar asupra activitatii asociatiilor de locatari prin organele financiare
din cadrul administratiilor financiare, controlului financiar intern si
unitatilor de gospodarie comunala si locativa.
Art. 27
Comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti vor lua masuri pentru asigurarea conditiilor de functionare si
exploatare a tuturor centralelor termice, pentru furnizarea energiei termice si
apei calde, potrivit normelor legale, preocupandu-se permanent pentru reducerea
costurilor de productie.
Centralele termice care servesc o singura cladire vor putea fi date, cu
aprobarea comitetului sau biroului executiv al consiliului popular, in
exploatarea asociatiilor de locatari, daca se poate asigura deplina siguranta
in functionarea instalatiilor.
Fochistii de la centralele termice proprietate de stat, date in exploatarea
asociatiilor de locatari, vor fi verificati profesional de intreprinderea de
gospodarie comunala si locativa, care isi va da avizul pentru incadrarea lor.
Cheltuielile efectuate cu furnizarea energiei termice si a apei calde
menajere se calculeaza la preturile stabilite potrivit prevederilor legale si
se recupereaza de la membrii asociatiei locatarilor cu respectarea normelor
privitoare la repartizarea cheltuielilor comune de folosinta, intretinere si
reparatii.
Art. 28
Ministerul Muncii, prin directiile judetene si a municipiului Bucuresti
pentru probleme de munca si ocrotiri sociale, va controla modul de aplicare a
prevederilor legale in legatura cu incheierea, executarea si desfacerea
contractelor de munca si a conventiilor pentru prestari de servicii, precum si
nivelul retributiilor si indemnizatiilor acordate personalului care lucreaza la
asociatiile locatarilor.
4. Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 29
Asociatiile locatarilor constituite peste limitele prevazute la art. 1 se
vor reorganiza in aceste limite, in termen de 60 de zile de la data aprobarii
prezentului statut.
Persoanele care, la data aprobarii prezentului statut, sunt incadrate in
munca la asociatiile locatarilor, vor putea fi mentinute cu conditia incadrarii
pe functiile si in limitele prevazute in art. 14-15.
In termenul prevazut la alin. 1 inceteaza conventiile pentru prestare de
servicii incheiate cu persoanele care nu pot fi mentinute in conditiile
prevazute de alineatul precedent. Contractele de munca ale persoanelor aflate
in aceeasi situatie vor fi desfacute potrivit prevederilor art. 130 alin. 1
lit. a) din Codul muncii.
Art. 30
Activitatea asociatiilor de locatari se desfasoara si cu respectarea
metodologiei de incheiere, executare si incetare a raporturilor de munca, de
conducere a evidentei, efectuare a operatiunilor si disciplina financiara si de
casa, precum si de verificare financiar-contabila, ce se va stabili, potrivit
normelor legale in vigoare, de Comitetul pentru Problemele Consiliilor Populare
impreuna cu Ministerul Muncii, Ministerul Finantelor si Casa de Economii si
Consemnatiuni.
TABEL CU LIMITELE MAXIME*)
ale retributiei si indemnizatiilor ce se pot acorda personalului de la
asociatia de locatari
-------------------------------------------------------------------------------
Limita
Marimea maxima a
Nr. Functia sau meseria Modul asociatiei indemnizatiei
crt. de retribuire - numar de sau a retribu-
membri - tiei
- lei/luna -
-------------------------------------------------------------------------------
1. Administrator (inde- indemnizatie pana la
plineste activitatile 100 377
de administratie, con- 101-300 555
tabilitate si casierie) 301-450 727
peste
450 893
2. Fochist indemnizatie - 641
---------------------------------------------
retributie - 1672
tarifara lunara
(cat. 5)
3. Ingrijitor indemnizatie - 555
*) Limitele maxime stabilite prin prezentul tabel sunt nete si se
majoreaza odata cu majorarea generala a retributiilor in unitatile de
gospodarie comunala, in aceeasi proportie. Limitele astfel majorate se
transmit, de Ministerul Muncii si Comitetul pentru Problemele Consiliilor
Populare, asociatiilor de locatari, prin comitetele si birourile executive ale
consiliilor populare.