DECRET
Nr. 49 din 12 februarie 1982
privind scoaterea din functiune a fondurilor fixe si declasarea unor bunuri
materiale din administrarea unitatilor socialiste de stat
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 18 din 16 februarie 1982
Fondurile fixe, parte importanta din avutia nationala, trebuie sa fie
gospodarite cu grija deosebita si folosite pe intreaga durata de serviciu
normata, potrivit destinatiei lor, in vederea obtinerii unei eficiente
economice maxime, promovarii progresului tehnic si cresterii permanente a
productivitatii muncii sociale.
Fondurile fixe care, cu toate modernizarile ce li s-ar aduce, nu mai pot fi
utilizate in conditii eficiente, au un grad avansat de uzura si durata de
serviciu normata expirata pot fi scoase din functiune.
Bunurile materiale, altele decat fondurile fixe, vor fi administrate de
catre colectivele de oameni ai muncii astfel incat sa se asigure desfasurarea
cu eficienta maxima a activitatii fiecarei unitati socialiste, iar cele care nu
mai pot fi folosite datorita schimbarii procesului tehnologic, sistarii
fabricatiei sau altor cauze pot fi declasate.
In vederea reglementarii unitare a scoaterii din functiune a fondurilor
fixe si declasarii unor bunuri materiale din administrarea unitatilor
socialiste de stat,
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Romania decreteaza:
CAP. 1
Scoaterea din functiune a fondurilor fixe
Art. 1
Fondurile fixe din administrarea unitatilor socialiste de stat pot fi
scoase din functiune numai in conditiile si cu aprobarile prevazute in
prezentul decret.
Prin scoaterea din functiune a fondurilor fixe se intelege demolarea,
demontarea sau dezmembrarea acestora, valorificarea ansamblelor,
subansamblelor, pieselor componente si materialelor rezultate din dezmembrare,
precum si scaderea din gestiunea unitatilor a valorii fondurilor fixe.
Art. 2
Fondurile fixe cu durata de serviciu normata expirata pot fi scoase din
functiune numai daca prezinta un grad avansat de uzura, nu mai pot primi o alta
destinatie sau utilizare in cadrul economiei nationale, iar costul repararii si
modernizarii lor depaseste 60% din valoarea de inlocuire a fondului fix.
Prin valoarea de inlocuire se intelege suma cheltuielilor necesare a se
efectua pentru procurarea unui fond fix nou, echivalent cu cel propus a fi scos
din functiune, la care se adauga cheltuielile de transport, montare si punere
in functiune. Pentru fondurile fixe la care nu se poate stabili valoarea de
inlocuire, aceasta se considera egala cu valoarea de inventar.
Art. 3
Propunerile de scoatere din functiune a fondurilor fixe cu durata de
serviciu normata expirata sau care va expira in anul pentru care se fac
propunerile, analizate si insusite de organele de conducere colectiva ale
unitatilor socialiste de stat, se inainteaza odata cu lucrarile de fundamentare
a propunerilor de plan potrivit metodologiei prevazute de lege pentru elaborarea
planului national unic de dezvoltare economico-sociala, numai dupa ce organele
ierarhic superioare au efectuat toate redistribuirile intre unitatile
subordonate acestora.
Propunerile de scoatere din functiune a fondurilor fixe vor fi insotite de
masuri concrete privind valorificarea si recuperarea acestora. Pentru fondurile
fixe care se propun a fi scoase din functiune se va mentiona atat valoarea lor
de inventar, cat si valoarea reziduala, respectiv valoarea ansamblelor,
subansamblelor, pieselor componente, precum si a materialelor valorificabile
rezultate din demolarea sau dezmembrarea fondurilor fixe, din care se scad
cheltuielile efectuate cu scoaterea efectiva din functiune a acestora.
Ministerele, celelalte organe centrale si comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti examineaza
propunerile unitatilor din subordine, in vederea redistribuirii, in conditiile
legii, a fondurilor fixe care pot fi utilizate de alte unitati, inclusiv de
unitati cu tehnicitate redusa, ateliere-scoala, unitati din sectorul
cooperatist, ale industriei mici si micilor meseriasi, in care scop difuzeaza,
cu cel putin 60 de zile inainte de analiza, listele fondurilor fixe disponibile
propuse pentru scoatere din functiune la ceilalti titulari de plan din
economie.
Listele cuprinzand fondurile fixe care nu mai pot fi utilizate in economie
si care se propun a fi scoase din functiune se inainteaza, de ministere,
celelalte organe centrale si comitetele executive ale consiliilor populare
judetene si al municipiului Bucuresti, la Comitetul de Stat al Planificarii,
Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi
Fondurilor Fixe, Ministerul Finantelor si la Inspectoratul General de Stat
pentru Investitii-constructii.
Propunerile de scoatere din functiune se analizeaza sub aspectul incadrarii
in prevederile art. 2 din prezentul decret, in vederea prezentarii pentru
aprobare a volumului fondurilor fixe cu durata de serviciu normata expirata
care urmeaza a fi scoase din functiune in anul urmator, de catre Comitetul de
Stat al Planificarii, Ministerul Finantelor, Ministerul Aprovizionarii
Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe, precum si de
catre Inspectoratul General de Stat pentru Investitii-constructii, in ceea ce
priveste fondurile fixe de natura constructiilor.
Art. 4
Pentru fondurile fixe de natura utilajelor si instalatiilor cu ciclu lung
de fabricatie care urmeaza a fi inlocuite, propunerile de scoatere din
functiune se vor prezenta inainte de expirarea duratei de serviciu normate,
tinand seama de ciclul de fabricatie al acestora, in conditiile prevederilor
art. 3, in liste separate. Dupa aprobarea prin decret a propunerilor de
scoatere din functiune, bancile finantatoare vor deschide finantarea, in
conditiile prevazute de lege, in vederea comandarii pentru executie la
furnizori a utilajelor si instalatiilor de inlocuire.
Art. 5
Volumul fondurilor fixe cu durata de serviciu normata expirata, care se
scot din functiune, desfasurat pe ministere, celelalte organe centrale,
consilii populare judetene si al municipiului Bucuresti, precum si pe
categoriile de fonduri fixe prevazute de Legea nr. 62/1968 privind amortizarea
fondurilor fixe si listele utilajelor si instalatiilor cu ciclu lung de
fabricatie intocmite conform art. 4 din decret, se aproba anual prin decret al
Consiliului de Stat, la propunerea Comitetului de Stat al Planificarii,
Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi
Fondurilor Fixe, Ministerului Finantelor si Inspectoratului General de Stat
pentru Investitii-constructii impreuna cu ministerele, celelalte organe
centrale si comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al
municipiului Bucuresti, odata cu decretul privind desfasurarea pe titulari a
prevederilor planului national unic de dezvoltare economico-sociala.
Volumul aprobat prin decret al Consiliului de Stat se desfasoara, odata cu
ceilalti indicatori de plan, pana la unitatile de baza, pe categorii si
tipodimensiuni de fonduri fixe.
Art. 6
Fondurile fixe in exploatare, necesare procesului de productie si pentru
care nu exista posibilitati efective de inlocuire, nu vor fi scoase din
functiune, chiar daca indeplinesc conditiile prevazute la art. 2. In asemenea cazuri,
depasirea procentului maxim de 60% din valoarea de inlocuire pentru costul
reparatiei capitale se aproba de Consiliul de Ministri, pe baza propunerilor
organelor de conducere colectiva ale ministerelor, celorlalte organe centrale
sau locale, dupa caz, si a documentatiei tehnico-economice de fundamentare a
oportunitatii si eficientei reparatiei capitale.
Art. 7
Scoaterea efectiva din functiune a fiecarui fond fix cu durata de serviciu
normata expirata, in cadrul volumului stabilit pentru anul respectiv, se aproba
pe baza documentatiei intocmite in acest scop si in limita urmatoarelor
plafoane, de catre:
a) adunarea generala a oamenilor muncii din intreprinderile de gradul II-VI
si organul de conducere colectiva al institutiei de stat al carui conducator
are calitatea de ordonator de credite tertiar si se confirma de organul de
conducere colectiva al centralei, respectiv al organului ierarhic superior,
pentru fondurile fixe a caror valoare unitara de inventar nu depaseste 100.000
lei;
b) adunarea generala a oamenilor muncii din intreprinderi de gradul I si
special si organul de conducere colectiva al institutiei de stat al carui
conducator are calitatea de ordonator de credite secundar, precum si al
institutiei de stat al carui conducator are calitate de ordonator de credite
din tara pentru reprezentantele Republicii Socialiste Romania din strainatate
si se confirma de organul de conducere colectiva al centralei, respectiv al
organului ierarhic superior, pentru fondurile fixe a caror valoare unitara de
inventar nu depaseste 300.000 lei;
c) adunarea generala a oamenilor muncii din centrale si unitati asimilate
acestora si se confirma de organul de conducere colectiva al ministerului,
respectiv al organului central sau local, pentru fondurile fixe proprii si ale
unitatilor subordonate a caror valoare unitara de inventar nu depaseste 500.000
lei;
d) consiliul de conducere al ministerului, respectiv al celorlalte organe
centrale, precum si comitetul executiv al consiliului popular judetean si al
municipiului Bucuresti, si se confirma de Consiliul de Ministri, pentru
fondurile fixe proprii si pentru cele ale unitatilor subordonate a caror
valoare unitara de inventar nu depaseste 5.000.000 lei.
Lista cuprinzand fondurile fixe care urmeaza a fi scoase efectiv din
functiune, in limita volumelor aprobate prin decret al Consiliului de Stat, se
afiseaza in toate unitatile detinatoare si pe sectii, pentru a putea fi
examinata de catre intregul colectiv al oamenilor muncii, in vederea gasirii unor
eventuale noi posibilitati de folosire a acestora, in cadrul unitatii.
Afisarea listei se va face timp de doua saptamani si cu cel putin 15 zile
inainte de aprobarea scoaterii efective din functiune a fondurilor fixe.
Art. 8
Scoaterea efectiva din functiune a fondurilor fixe a caror valoare unitara
de inventar depaseste 5.000.000 lei se aproba de Consiliul de Ministri, la
propunerea titularilor de plan, cu avizul Comitetului de Stat al Planificarii,
Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi
Fondurilor Fixe, Ministerului Finantelor, Inspectoratului General de Stat
pentru Investitii-constructii si al bancilor finantatoare, pe baza verificarii
acestora la unitatile care le au in administrare.
Art. 9
Scoaterea efectiva din functiune a fondurilor fixe in limita volumului
aprobat prin decret al Consiliului de Stat se va putea efectua si in anul
urmator celui pentru care s-a dat aprobarea, daca aceasta operatiune nu s-a
putut realiza pana la sfarsitul anului respectiv.
Art. 10
Comisiile de analiza, avizare si valorificare a fondurilor fixe care
urmeaza a fi scoase din functiune, precum si documentatia necesara pentru
aprobarea scoaterii efective din functiune a fondurilor fixe, sunt cele
prevazute in anexa nr. 1.
Art. 11
Scoaterea din functiune a fondurilor fixe cu durata de serviciu normata
neexpirata este interzisa.
In mod cu totul exceptional, atunci cand exista aprobari pentru executarea
unor obiective noi de investitii ori dezvoltari de capacitati existente, al
caror amplasament afecteaza unele fonduri fixe sau in alte situatii temeinic
justificate, acestea pot fi scoase din functiune numai dupa aprobare prin
decret al Consiliului de Stat, in baza unor fundamentari tehnico-economice si dupa
analiza tuturor posibilitatilor de reutilizare in circuitul productiv a
fondurilor fixe propuse pentru dezafectare.
In cazul in care pentru executarea unui obiectiv de investitii trebuie
scoase din functiune - total sau partial - cladiri, constructii speciale,
instalatii, utilaje sau plantatii, propunerile de scoatere din functiune a
acestora se supun aprobarii dupa cum urmeaza:
a) prin decretul prezidential de aprobare a notei de comanda, pentru
obiectivele de investitii importante;
b) prin decretul prezidential pentru aprobarea listelor de investitii,
cuprinzand principalii indicatori tehnico-economici ai obiectivelor de
investitii ale caror note de comanda sunt in competenta ministerelor,
celorlalte organe centrale, comitetelor executive ale consiliilor populare
judetene si al municipiului Bucuresti, centralelor si intreprinderilor.
In acest scop, notele de comanda precum si listele cu indicatorii care se
prezinta Consiliului de Ministri, vor cuprinde si fondurile fixe ce se propun a
fi scoase din functiune la fiecare obiectiv de investitii, cu o fundamentare
tehnico-economica privind necesitatea acestor dezafectari si cu specificarea
aprobarilor existente care stau la baza propunerilor respective.
Valoarea neamortizata a fondurilor fixe care se scot din functiune,
potrivit alineatului precedent, se suporta din devizul general al obiectivului
de investitii ce urmeaza a se executa; in cazul in care fondurile fixe ce sunt
afectate de amplasamentul obiectivului respectiv nu sunt supuse amortizarii,
potrivit legii, valoarea care se include in devizul general se stabileste
proportional cu durata de serviciu expirata.
In cazul retelelor electrice si de telecomunicatii sau de alta natura,
aeriene sau subterane, care urmeaza sa fie deviate pe alt traseu din cauza
executarii unui obiectiv de investitii pe amplasamentul acestora, cheltuielile
corespunzatoare de realizare a lor pe noul traseu, inclusiv partea neamortizata
a retelelor scoase din functiune, se includ in devizul general al obiectivului
de investitii.
Art. 12
Fondurile fixe cu durata de serviciu normata neexpirata care urmeaza sa fie
propuse a se scoate din functiune in conditiile prevazute la art. 11 vor fi
analizate in mod temeinic in cadrul unitatilor socialiste, de catre comisiile
constituite potrivit prevederilor din anexa nr. 1.
Propunerile acestor comisii vor fi examinate si verificate la fata locului
de catre specialisti si cadre cu munci de raspundere din ministere, celelalte
organe centrale si comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al
municipiului Bucuresti. Dupa insusirea propunerilor de catre organele de
conducere colectiva ale acestora, se vor elabora proiecte de decret pentru
aprobarea scoaterii din functiune, care vor fi analizate si avizate de
Comitetul de Stat al Planificarii, Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale
si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe, Ministerul Finantelor,
Inspectoratul General de Stat pentru Investitii-constructii, pentru fondurile
fixe de natura constructiilor, si de bancile finantatoare.
Art. 13
Se interzice scoaterea efectiva din functiune a fondurilor fixe cu durata
de serviciu normata expirata inainte de aprobarea documentatiei de catre
organele prevazute la art. 7 si 8 din prezentul decret, precum si a fondurilor
fixe cu durata de serviciu normata neexpirata, inainte de aprobarea prin decret
al Consiliului de Stat sau prin decret prezidential, dupa caz.
Art. 14
Ministerele, celelalte organe centrale, comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, intreprinderile si
celelalte unitati socialiste de stat vor lua masuri de valorificare cu maximum
de eficienta a ansamblelor, subansamblelor, pieselor componente, asigurand
executia tuturor operatiilor de reconditionare necesare, precum si a
materialelor rezultate din dezmembrarea fondurilor fixe scoase din functiune,
potrivit legii.
Dezmembrarea fondurilor fixe scoase din functiune si valorificarea cu
eficienta maxima a ansamblelor, subansamblelor, pieselor componente si a altor
materiale rezultate in urma efectuarii acestei operatii se fac in conformitate
cu prevederile din anexa nr. 2.
Ansamblele, subansamblele, piesele componente si materialele rezultate din
dezmembrarea fondurilor fixe care se retin pentru a fi refolosite se
inregistreaza la preturile legale, tinand seama de gradul de uzura sau de
degradare stabilit de comisiile de scoatere din functiune. Materialele
rezultate din dezmembrarea fondurilor fixe se valorifica potrivit legii.
Cheltuielile efectuate cu demontarea, manipularea si transportul fondurilor
fixe scoase din functiune care se predau pentru a fi dezmembrate se suporta de
catre intreprinderile de reparatii capitale specializate in acest scop.
In cazul in care dezmembrarea fondurilor fixe scoase din functiune se face
de intreprinderile ce le-au avut in administrare, cheltuielile efectuate cu
operatiunile prevazute la alineatul precedent vor afecta rezultatele acestor
unitati.
Art. 15
Sumele reprezentand contravaloarea ansamblelor, subansamblelor, pieselor
componente si celorlalte materiale rezultate din dezmembrarea fondurilor fixe
retinute de unitati sau valorificate in exterior, diminuate cu cheltuielile
efectuate cu operatiunile de demontare, transport, manipulare, reconditionare
si altele, legate de valorificarea acestora, la care se adauga rentabilitatea
medie planificata a activitatii respective din cadrul intreprinderii
specializate care efectueaza dezmembrarea, se depun la unitatile bancare la
care isi au conturile de finantare unitatile care le au in administrare, pana
la data de 15 ale lunii urmatoare celei in care s-a terminat operatiunea de
valorificare si vor fi utilizate potrivit legii.
Art. 16
In cazul in care se constata ca degradarea sau uzura avansata a fondurilor
fixe propuse a fi scoase din functiune se datoreaza gospodaririi
necorespunzatoare sau neefectuarii la timp si in bune conditii a lucrarilor de
intretinere si reparatii, se vor lua masuri de recuperare a pagubei de la
persoanele vinovate, potrivit legii.
CAP. 2
Declasarea unor bunuri materiale din administrarea unitatilor socialiste de
stat
Art. 17
Unitatile socialiste de stat sunt obligate sa se aprovizioneze cu materii
prime si materiale in sortimentele si cantitatile strict necesare indeplinirii
sarcinilor de plan, cu respectarea normelor de consum si normativelor, astfel
incat sa nu se creeze stocuri supranormative si sa asigure depozitarea,
manipularea si conservarea lor in conditiile prevazute de lege.
Ministerele, celelalte organe centrale si locale vor lua masuri de a
preveni formarea de stocuri supranormative si de a asigura depozitarea,
manipularea, conservarea si utilizarea in conditii corespunzatoare a materiilor
prime, materialelor, produselor finite, a tuturor bunurilor materiale, altele
decat fondurile fixe.
Art. 18
Bunurile materiale, altele decat fondurile fixe, din administrarea
unitatilor socialiste de stat care nu mai pot fi folosite datorita schimbarii
procesului tehnologic, sistarii fabricatiei si care datorita pastrarii
indelungate s-au degradat partial sau total, pot fi propuse, in mod
exceptional, pentru declasare numai in conditiile si cu aprobarile prevazute in
prezentul decret.
Prin declasarea bunurilor materiale, in sensul prezentului decret, se
intelege:
a) trecerea bunurilor intr-o alta clasa de calitate, cu reducerea
corespunzatoare a pretului;
b) scoaterea din uz a bunurilor degradate, care nu mai pot fi folosite
decat prin demontare sau dezmembrare ori cel mult ca materiale refolosibile.
Bunurile materiale degradate care nu mai pot fi refolosite sub nici o forma
vor fi scazute din gestiune si vor afecta costurile de productie, cheltuielile
de circulatie sau finantarea bugetara, dupa caz.
Se interzice degradarea sau distrugerea materialelor si produselor
refolosibile, cu exceptia cazurilor prevazute de lege.
In toate cazurile cand declasarea bunurilor materiale se datoreaza
vinovatiei unei persoane se vor lua masuri de recuperare a pagubei, potrivit
legii.
Art. 19
Propunerea de declasare a bunurilor materiale, altele decat fondurile fixe,
se prezinta in scris, conducatorului unitatii, pe baza documentatiei intocmite
in acest scop, de catre persoanele incadrate in munca cu atributii in domeniul
respectiv, potrivit anexei nr. 3.
Analiza si avizarea propunerilor de declasare a bunurilor materiale se
efectueaza de comisii numite de conducatorul unitatii socialiste de stat.
Organul de conducere colectiva al unitatilor socialiste de stat hotaraste
asupra propunerii de declasare a bunurilor materiale, avizate de comisia
constituita in acest scop.
Declasarea bunurilor materiale inainte de aprobarea propunerilor de catre
organele prevazute la art. 20 este interzisa.
Art. 20
Competentele de aprobare a propunerilor de declasare a bunurilor materiale,
altele decat fondurile fixe, apartinand unitatilor socialiste de stat, se
stabilesc pentru fiecare unitate in parte, in limita urmatoarelor plafoane
anuale:
-----------------------------------------------------------------------------
Organul competent sa aprobe declasarea La unitatile La institutiile
bunurilor economice bugetare
-----------------------------------------------------------------------------
adunarea generala a oamenilor muncii
din intreprinderile de gradul II-VI si
organul de conducere colectiva al
institutiei de stat al carei conducator
are calitatea de ordonator de credite
tertiar, si se confirma de organul de
conducere colectiva al centralei,
respectiv al organului ierarhic
superior............ 20.000 lei 5.000 lei
b) adunarea generala a oamenilor muncii din
intreprinderile de gradul I si special si
organul de conducere colectiva al
institutiei de stat al carei conducator
are calitatea de ordonator de credite
secundar, precum si al institutiei de
stat al carei conducator are calitatea
de ordonator de credite din tara pentru
reprezentantele Republicii Socialiste
Romania din strainatate, si se confirma
de organul de conducere colectiva al
centralei, respectiv al organului
ierarhic superior.......... 50.000 lei 10.000 lei
c) adunarea generala a oamenilor muncii din
centrale si unitati asimilate acestora,
pentru bunurile materiale din gestiunea
proprie sau a unitatilor subordonate, si
se confirma de organul de conducere
colectiva al ministerului, respectiv al
organului central sau local
- gestiune proprie........... 50.000 lei -
- unitati subordonate ......... 100.000 lei -
d) consiliul de conducere al ministerului,
respectiv al celorlalte organe centrale,
precum si comitetul executiv al
consiliului popular judetean si al
municipiului Bucuresti, pentru bunurile
materiale din gestiunea proprie sau a
unitatilor subordonate
- gestiune proprie ....... 100.000 lei 20.000 lei
- unitati subordonate .......... 200.000 lei 20.000 lei
------------------------------------------------------------------------------
Propunerile de declasare care depasesc plafoanele stabilite la lit. a), b)
si c) se inainteaza organului ierarhic superior. Declasarea bunurilor materiale
care depasesc plafoanele prevazute la lit. d) se aproba de Consiliul de
Ministri, la propunerea titularilor de plan, cu avizul Ministerului
Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe,
Ministerului Finantelor si al bancilor finantatoare, pe baza verificarii
acestora la unitatile care le au in administrare.
Art. 21
Diferentele valorice rezultate in urma declasarii bunurilor materiale la
unitatile economice se includ in cheltuielile de productie sau circulatie, dupa
caz, in grupa cheltuielilor neproductive, iar la organele si institutiile de
stat se suporta din finantarea bugetara.
Diferentele valorice rezultate in urma declasarii pieselor de schimb sau a
materialelor procurate pentru lucrarile de investitii care se executa in regie
se acopera de unitatile respective din fondurile de investitii, iar diferentele
rezultate la cele procurate din fondurile cu destinatie speciala se suporta din
aceste fonduri.
Art. 22
Sumele realizate de unitatile bugetare din valorificarea bunurilor
materiale dupa diminuarea cu eventualele cheltuieli efectuate cu ocazia acestor
operatiuni se fac venit la bugetul republican sau local, dupa caz, iar sumele
realizate de unitatile economice diminueaza valoarea bunurilor materiale respective.
Pentru unitatile si activitatile autofinantate ale institutiilor de stat,
precum si la unitatile la care cheltuielile nu se acopera integral din venituri
proprii, sumele rezultate din valorificarea bunurilor materiale raman la
dispozitia acestora.
Art. 23
Materialele si produsele refolosibile rezultate din operatiunea de
declasare a bunurilor materiale pentru care se intocmesc balante materiale si
este organizata, potrivit legii, colectarea si valorificarea prin unitati de
stat specializate, vor fi predate acestora in termen de 30 zile de la data
aprobarii declasarii. Alte materiale si produse refolosibile pot fi retinute
pentru satisfacerea unor nevoi proprii ale unitatii socialiste de stat sau pot
fi valorificate in sectorul socialist, cu inregistrarea gestionara a
cantitatilor rezultate si consumate.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 24
Incalcarea prevederilor prezentului decret atrage raspunderea disciplinara,
contraventionala sau penala, dupa caz, precum si materiala sau civila, a
persoanelor vinovate, potrivit legii.
Art. 25
Constituie contraventie la prevederile prezentului decret urmatoarele
fapte, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii
penale, sa fie considerate infractiuni si se sanctioneaza cu amenda:
a) de la 3.000 la 10.000 lei, incalcarea prevederilor art. 13;
b) de la 1.000 la 2.000 lei, incalcarea prevederilor art. 19 alineatul
final.
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre personalul
cu atributii de control si inspectie din cadrul Ministerului Aprovizionarii
Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe, Comitetului de
Stat al Planificarii si Inspectoratului General de Stat pentru
Investitii-constructii, de personalul de inspectie financiara al Ministerului
Finantelor si de personalul de inspectie al bancilor, anume imputerniciti de
conducerile acestor organe.
Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si aplicare a
amenzii se poate face plangere la judecatorie in termen de 15 zile de la
comunicare.
Contraventiilor prevazute in prezentul articol le sunt aplicabile
dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor.
Art. 26
Dispozitiile prezentului decret se aplica in mod corespunzator
organizatiilor cooperatiste si obstesti.
Organele centrale cooperatiste si obstesti vor elabora, cu avizul
Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi
Fondurilor Fixe si Ministerului Finantelor, pana la data intrarii in vigoare a
prezentului decret, norme metodologice proprii de scoatere din functiune a
fondurilor fixe, precum si de declasare a unor bunuri materiale, ce le apartin.
Art. 27
Scoaterea din functiune a fondurilor fixe si declasarea unor bunuri
materiale din administrarea unitatilor subordonate Ministerului Apararii
Nationale si Ministerului de Interne se fac potrivit reglementarilor speciale.
Art. 28
In vederea actualizarii valorii de inlocuire a fondurilor fixe, Ministerul
Finantelor, Comitetul de Stat al Planificarii, Ministerul Aprovizionarii
Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe, Directia
Centrala de Statistica si Inspectoratul General de Stat pentru
Investitii-constructii, impreuna cu ministerele, celelalte organe centrale si
locale, vor efectua periodic - din 5 in 5 ani - reevaluarea fondurilor fixe
existente in economie si vor opera noile valori in evidentele unitatilor care
le au in administrare.
Art. 29
Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezentul decret.
Art. 30
Prezentul decret intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea in
Buletinul Oficial al Romaniei.
Pe aceeasi data Decretul nr. 112/1978 privind scoaterea din functiune in
anul 1978 a unor fonduri fixe, precum si Hotararea Consiliului de Ministri nr.
771/1962 pentru aprobarea Regulamentului privind declasarea si casarea
bunurilor aflate in administrarea operativa a intreprinderilor, organizatiilor
economice de stat si a institutiilor bugetare, se abroga.
ANEXA 1
COMISIILE DE ANALIZA, AVIZARE SI VALORIFICARE A FONDURILOR FIXE CARE
URMEAZA A FI SCOASE DIN FUNCTIUNE SI DOCUMENTATIA PRIVIND SCOATEREA EFECTIVA
DIN FUNCTIUNE A FONDURILOR FIXE
I. Analiza si avizarea documentatiei de scoatere efectiva din functiune a
fondurilor fixe si de valorificare a ansamblelor, subansamblelor, pieselor
componente si materialelor rezultate din dezmembrarea acestora se efectueaza de
comisii numite de conducatorii unitatilor socialiste de stat, dupa cum urmeaza:
1. La intreprinderi, centrale si unitati asimilate acestora, pentru
fondurile fixe proprii, comisia se compune din cel putin 7 membri si anume:
- directorul tehnic sau inginerul sef, presedinte;
- conducatorul compartimentului mecanic sau energetic;
- inginerul sau tehnicianul constructor;
- conducatorul compartimentului financiar-contabil;
- muncitori de inalta calificare;
- delegat al organelor financiar-bancare;
- alti specialisti.
Conducatorii intreprinderilor, ai centralelor si unitatilor asimilate
acestora, care au in componenta unitati cu autogestiune economico-financiara
fara personalitate juridica situate la distante mari, in afara sediului
principal, pot numi si la aceste unitati comisii de analiza si avizare a
documentatiei, completate cu un delegat al intreprinderii sau centralei
respective.
Pentru unitatile care isi desfasoara activitatea in strainatate, comisia se
compune din 3-5 membri din cadrul acestora, avand functii similare celor
prevazute la alin. 1.
2. La centrale si unitati asimilate acestora, pentru fondurile fixe ale
unitatilor subordonate, comisia se compune din cel putin 5 membri si anume:
- directorul tehnic, presedinte;
- conducatorul compartimentului mecanic sau energetic;
- conducatorul compartimentului financiar-contabil;
- un inginer constructor;
- delegat al organelor financiar-bancare;
- alti specialisti.
3. La ministere, celelalte organe centrale de stat si la consiliile
populare judetene si al municipiului Bucuresti, pentru fondurile fixe proprii
si ale unitatilor subordonate, comisia se compune din cel putin 7 membri si
anume:
- un adjunct al ministrului sau al conducatorului organului central de stat
sau un vicepresedinte al consiliului popular judetean ori al municipiului
Bucuresti, presedinte;
- conducatorul compartimentului tehnic;
- conducatorul compartimentului mecano-energetic;
- un inginer constructor;
- conducatorul compartimentului financiar-contabil;
- delegati ai Ministerului Finantelor si organelor financiar-bancare;
- alti specialisti.
4. La ministere, celelalte organe centrale de stat, institutii de stat ai
caror conducatori au calitatea de ordonatori secundari sau tertiari, pentru
fondurile fixe proprii, comisia se compune din cel putin 5 membri si anume:
- conducatorul compartimentului administrativ, presedinte;
- conducatorul compartimentului financiar-contabil;
- delegati ai Ministerului Finantelor si organelor financiar-bancare;
- alti specialisti din cadrul unitatii.
5. La consiliile populare municipale, orasenesti, comunale, la institutiile
finantate din bugetele consiliilor populare ai caror conducatori au calitatea
de ordonatori tertiari, la unitatile subordonate, la unitati autofinantate,
precum si la cele finantate din alte fonduri legal constituite, comisia se
compune din cel putin 5 membri si anume:
- secretarul comitetului executiv sau al biroului executiv al consiliului
popular, respectiv persoana desemnata de conducatorul unitatii, presedinte;
- un contabil;
- delegat al organelor financiar-bancare;
- alti specialisti.
6. La subunitatile institutiilor de stat ai caror conducatori nu au
calitatea de ordonatori de credite dar sunt situate la distante mari de sediul
ordonatorului de credite, precum si la subunitatile cu autogestiune
economico-financiara, comisia se compune din cel putin 5 membri si anume:
- conducatorul subunitatii, presedinte;
- un delegat al ordonatorului de credite;
- delegat al organelor financiar-bancare;
- alti specialisti din cadrul subunitatii.
7. La reprezentantele Republicii Socialiste Romania in strainatate, comisia
se compune din cel putin 3 membri si anume:
- persoana desemnata de seful reprezentantei, ca presedinte;
- gestionarul de bunuri materiale;
- gestionarul de fonduri banesti.
8. In cazul in care structura organizatorica nu prevede functiile de la
pct. 1-6, in comisia de analiza si avizare pot fi numite persoane care
indeplinesc functii similare.
9. Lucrarile documentare ale comisiilor se asigura de un secretar desemnat
de presedinte dintre membrii acestora.
10. Comisiile verifica la fata locului starea fondurilor fixe, indeplinirea
conditiilor de scoatere din functiune si realitatea datelor cuprinse in
documentatie.
Constatarile si concluziile comisiei se consemneaza intr-un proces-verbal
de scoatere din functiune a fondurilor fixe, care se depune conducatorului
unitatii in termen de 5 zile de la primirea documentatiei complete.
Daca sunt necesare unele analize tehnice, termenul pentru depunerea
procesului-verbal de scoatere din functiune a fondurilor fixe poate fi
prelungit de conducatorul unitatii socialiste cu cel mult 10 zile, la cererea
presedintelui comisiei.
Avizul favorabil al comisiei se supune dezbaterii si insusirii de catre
organul colectiv de conducere al unitatii.
11. Daca documentatia insusita de organul de conducere al unitatii se
refera la fonduri fixe ce depasesc competenta de aprobare a acestuia prevazuta
la art. 7 din decret, documentatia impreuna cu procesul-verbal se inainteaza
organului ierarhic superior.
Conducatorul organului ierarhic superior poate dispune verificarea starii
de uzura sau a degradarii fondurilor fixe prin comisia de analiza, avizare si
valorificare proprie.
Concluziile si propunerile comisiei se consemneaza in procesul-verbal de
scoatere din functiune a fondurilor fixe, care se depune conducerii organului
ierarhic superior in termen de 10 zile de la primirea documentatiei. Termenul
de avizare poate fi prelungit, la cererea presedintelui comisiei, cu cel mult
15 zile, daca sunt necesare avize, analize sau verificari suplimentare.
12. Comisiile de analiza, avizare si valorificare, precum si conducatorii
unitatilor socialiste de stat, ai organelor ierarhic superioare, care nu-si
insusesc documentatia prezentata, vor stabili masurile ce trebuie luate pentru
folosirea in continuare a fondurilor fixe.
II. Documentatia privind scoaterea efectiva din functiune a fondurilor fixe
se prezinta conducerii unitatilor socialiste de stat de catre conducatorul
compartimentului care le are in exploatare ori de alte persoane desemnate in
acest scop de conducerea unitatii.
Documentatia cuprinde nota privind starea tehnica a fondului fix propus a
fi scos din functiune si termenul in care trebuie efectuata dezmembrarea sau
dezafectarea, la care se anexeaza urmatoarele acte si avize:
1. Pentru fondurile fixe care se incadreaza in prevederile art. 2 si 12 din
decret:
- devizul estimativ al reparatiei capitale, din care sa rezulte ca aceasta
depaseste 60% din valoarea de inlocuire;
- comunicarea ministerelor, celorlalte organe centrale si a comitetelor
executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, in
subordinea carora se afla unitatile care au propus scoaterea din functiune a
fondurilor fixe, din care sa rezulte ca nu au fost solicitate pentru preluare
de alte unitati socialiste, in termen de 60 zile de la transmiterea situatiei
acestor fonduri fixe.
2. Pentru fondurile fixe care se incadreaza in prevederile art. 12 din
decret, fiind avariate prin accidente, incendii sau calamitati naturale, in
afara celor prevazute la punctul 1;
- actul constatator al avariei.
3. Pentru fondurile fixe care se incadreaza in prevederile art. 12 din
decret si care sunt utilizate la executarea de lucrari sub prestari de servicii
in strainatate:
- avizele ministerului in subordinea caruia se afla unitatea si al
Ministerului Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale, din
care sa rezulte ca fondurile fixe in cauza nu mai pot fi folosite pentru
executarea altor lucrari contractate sau in perspectiva de a fi contractate in
strainatate si nici nu pot fi valorificate in strainatate, la o valoare cel
putin egala cu valoarea subansamblelor, pieselor si materialelor ce se pot
recupera in urma scoaterii efective din functiune;
- o calculatie din care sa rezulte ca cheltuielile necesare pentru
transportul si efectuarea reparatiilor capitale in tara sunt mai mari decat
valoarea care s-ar recupera, pe calea amortizarii, de la scoaterea din
functiune pana la expirarea duratei de serviciu normate.
4. Pentru cladiri (cod de clasificare 1) prevazute in Catalogul normelor de
amortizare si duratelor de serviciu normate ale fondurilor fixe, anexa la Legea
nr. 62/1968:
- avizul Inspectoratului General de Stat pentru Investitii-constructii.
5. Pentru constructii speciale de manipulare si transport in industria
miniera (cod de clasificare 203.5-203.8), precum si sonde de titei, gaze si
sare (cod de clasificare 201.2);
- avizul Inspectoratului geologic minier.
6. Pentru cai ferate si aparate de cale ferata (cod de clasificare 231.1-
231.3), drumuri (cod de clasificare 232.1-232.2), poduri, viaducte, podete,
pasarele poduri-apeducte (cod de clasificare 235), tunele (cod de clasificare
236), din afara unitatilor socialiste de stat:
- avizul Ministerului Transporturilor si Telecomunicatiilor.
7. Pentru constructii speciale pentru cultura fizica si sport (cod de
clasificare 294):
- avizul Consiliului National pentru Educatie Fizica si Sport.
8. Pentru cazane de abur si apa calda (cod de clasificare 300), recipienti
sub presiune, utilaje si instalatii de ridicat (cod de clasificare 65) supuse
verificarii inspectiei de specialitate:
- avizul Inspectiei pentru cazane, recipienti sub presiune si instalatii de
ridicat din cadrul Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului
Gospodaririi Fondurilor Fixe.
9. Pentru generatoare de energie electrica cu puteri mai mari de 1000KW
(cod de clasificare 306):
- avizul Ministerului Energiei Electrice.
10. Pentru aparate si instalatii de masurare, control si reglare (cod de
clasificare 5) supuse verificarilor de stat:
- avizul Directiei generale a metrologiei de stat din cadrul
Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor.
11. Pentru masini, utilaje si instalatii pentru industria poligrafica (cod
de clasificare 415):
- avizul Centralei industriale poligrafice din subordinea Consiliului
Culturii si Educatiei Socialiste.
12. Pentru mijloace de transport naval (cod de clasificare 62):
- proces-verbal de expertiza intocmit de Registrul naval roman la care nava
este inregistrata.
13. Pentru mijloace de transport aerian:
- proces-verbal de expertiza intocmit de Registrul aerian roman la care
aeronava este inregistrata.
14. Pentru calculatoare electronice:
- avizul Institutului central pentru conducere si informatica.
ANEXA 2
VALORIFICAREA ANSAMBLELOR, SUBANSAMBLELOR, PIESELOR COMPONENTE SI
MATERIALELOR REZULTATE DIN DEZMEMBRAREA FONDURILOR FIXE
1. Dezmembrarea fondurilor fixe scoase din functiune se efectueaza dupa
aprobarea documentatiei elaborate potrivit prevederilor din anexa nr. 1 de
catre:
a) intreprinderile de specialitate care executa reparatii capitale in mod
centralizat, pentru fondurile fixe de natura masinilor de forta si utilajelor
energetice; masinilor, utilajelor si instalatiilor de lucru; aparatelor de
masura, control si reglare si mijloacelor de transport de serie, dupa cum
urmeaza:
------------------------------------------------------------------------------
Ministerul Intreprinderea care Grupele de utilaje
executa reparatiile care se dezmembreaza
capitale
------------------------------------------------------------------------------
1 2 3
------------------------------------------------------------------------------
Ministerul Intreprinderea de retele - Transformatoare
Energiei electrice Sibiu si electrice
Electrice Intreprinderea de retele
electrice Bacau
Intreprinderea - Turbine (cu abur, cu
"Energoreparatii" gaze si
hidro),
Bucuresti generatoare electrice
din termo si
hidrocentrale
electrice.
Ministerul Intreprinderea de reparatii - Tractoare si buldozere
Petrolului tractoare si motoare grele peste 80 CP
Poiana Campina - Instalatii si trolii
de interventie
- Motoare termice peste
80 CP (exclusiv auto)
Intreprinderea de utilaj - Instalatii si
petrolier si reparatii subansamble de foraj
Teleajen sonde titei-gaze
- Unitati de pompare
- Capete de eruptie
- Masini-unelte
Intreprinderea de reparatii - Motoare electrice pana
utilaje electrice Campina la 200 KW
- Pompe submersibile
pentru apa si titei
- Transformatoare
- Utilaje si echipamente
antigrizutoase si
antiexplozive
Uzina mecanica Medias - Compresoare de aer
mobile
Ministerul Intreprinderea de foraj si - Trolii si masini de
Geologiei lucrari geologice speciale extractie
Bucuresti (Atelierul Scaieni - Trolii de mina
Prahova) - Ventilatoare
- Masini de incarcat
- Masini-unelte
- Capete de eruptie
- Motoare termice sub
80 CP
- Motoare electrice pana
la 200 KW
- Compresoare de aer
stabile si mobile
- Pompe centrifugale si
submersibile
- Instalatii de foraj
(sondeze)
- Instalatii si
subansamble de foraj
sonde titei - gaze
Ministerul Uzina de utilaj minier si - Motoare electrice
Minelor reparatii Baia Mare - Masini-unelte
- Trolii si masini de
extractie
- Locomotive de mina
- Ventilatoare
- Masini de incarcat
- Compresoare de aer
stabile
- Pompe centrifugale
- Pompe de tulbureala
- Instalatie pentru
perforat gauri lungi
- Mori de macinare
- Celule de flotatie
- Filtre
Uzina de utilaj minier si - Locomotive de mina
reparatii Criscior - Celule de flotatie
- Motoare electrice
- Masini-unelte
Uzina de utilaj minier si - Locomotive de mina
reparatii Alba Iulia - Masini de incarcat
- Compresoare de aer
stabile
- Instalatii de foraj
(sondeze)
- Masini-unelte
- Concasoare
Intreprinderea de reparatii si - Locomotive de mina
intretinere de utilaj minier - Combine de abataj
Petrosani - Complex de sustinere
mecanizata
- Combine de inaintare
- Motoare electrice
- Transformatoare
- Agregate hidraulice
- Utilaje si echipamente
antigrizutoase
Intreprinderea de utilaj minier - Sapatoare de sant si
Rogojelu canale
- Masini-unelte
- Transformatoare
- Combine de inaintare
- Complex de sustinere
mecanizata
- Combine de abataj
- Ventilatoare
- Pompe centrifugale
- Motoare electrice
- Excavatoare cu roata
cu cupe
- Masini de haldat
- Pompe submersibile
Intreprinderea de metale rare - Ventilatoare
Bucuresti - Masini de incarcat
- Compresoare de aer
stabile
- Celule de flotatie
Ministerul Intreprinderea de asistenta - Autoturisme de oras si
Industriei tehnica si service pentru de teren din
Constructiilor autoturisme "Dacia" Pitesti fabricatia
Republicii
de masini Socialiste Romania
Ministerul Intreprinderea pentru - Calculatoare
Industriei de intretinere si repararea electronice
Masini-unelte, utilajului de calcul si de
Electrotehnica electronica profesionala
Electronica Bucuresti
Ministerul Intreprinderea de utilaj chimic - Masini-unelte
Industriei Borzesti universale din
Chimice administrarea
unitatilor din
subordinea
Ministerului
Industriei Chimice
Ministerul Intreprinderea de utilaje si - Locomotive abur cu
Economiei piese de schimb Reghin ecartament ingust
Forestiere - Masini-unelte
si Materialelor universale din
de Constructii administrarea
unitatilor din
subordinea M.E.F.M.C.
Intreprinderea de utilaje, piese - Motoincarcatoare (tip
de schimb si reparatii Iasi UMT) pentru unitati
M.E.F.M.C.
Uzina mecanica Cluj - Motoare electrice
pentru unitati
M.E.F.M.C.
Intreprinderea de utilaje si - Motoare S-15 si S-18
piese de schimb Sibiu pentru funiculare
Intreprinderea Forestiera de - Gatere
exploatare si transport Piatra - Masini de imbinat
Neamt prin agrafe
Intreprinderea forestiera de - Funiculare forestiere
exploatare si transport Cluj
Intreprinderea forestiera de - Motostivuitoare cu
exploatare si transport Oradea furci laterale si
motostivuitoare cu
furci frontale
Intreprinderea forestiera de - Incarcatoare frontale
exploatare si transport Ploiesti
Intreprinderea forestiera - Tractoare articulate
de exploatare si transport forestiere
Pitesti
Intreprinderea forestiera - Trolii pentru
de exploatare si transport tractoare articulate
Baia Mare forestiere
Intreprinderea forestiera - Incarcatoare frontale
de exploatare si transport
Suceava
Ministerul Intreprinderea mecanica de - Vagoane de marfuri si
Transporturilor material rulant "Grivita Rosie", calatori
si Triaj Bucuresti, Simeria,
Telecomunicatiilor Rosiori si Pascani
Intreprinderea mecanica de - Locomotive Disel
material rulant Craiova electrice si electrice
Intreprinderea mecanica de - Locomotive Disel
material rulant Cluj si Brasov hidraulice
Intreprinderea mecanica de - Masini-unelte
material rulant Pascani si universale din
I.R.A. - Timisoara administrarea
unitatilor M.T.Tc
Intreprinderea de reparatii auto - Mijloace de transport
Timisoara, "Grivita" - Bucuresti, auto
existente in
Obor-Bucuresti, Campina, economie, cu exceptia
Cluj-Napoca, Craiova, Suceava, autoturismelor
"Dacia
Tecuci si Targu Mures 1300" si a
mijloacelor
de transport auto din
administrarea
Ministerului
Turismului
Ministerul Intreprinderea de reparatii - Automacarale si
Constructiilor Ploiesti macarale
Industriale - Buldozere si
tractoare
- Automalaxoare de
beton
- Centrale de beton
- Incarcatoare frontale
Intreprinderea de reparatii - Excavatoare
Braila - Macarale
- Sonete si berbeci
mecanici
Centrala de mecanizare - Excavatoare
constructii industriale - - Pompe si autopompe de
uzina Bucuresti beton
- Macarale turn
- Motocompresoare
Intreprinderea "6 Martie" - Vibratoare
Timisoara - Masini de filetat
tevi
- Masini de tencuit
- Convertizoare
electrice
- Instalatii de desecare
Intreprinderea de utilaj greu - Mijloace de transport
si de transport pentru auto din parc propriu
constructii
Ministerul Intreprinderea de transporturi - Mijloacele de
Turismului auto Bucuresti transport auto din
administrarea
unitatilor din
subordinea
Ministerului
Turismului
Ministerul Unitatile specializate in - Tractoare pana la 65
Agriculturii si lucrari de reparatii de CP si masini agricole
Industriei tractoare si masini agricole
Alimentare Intreprinderile judetene de - Mijloace de transport
transport specializat pentru auto din dotare
agricultura si industrie
alimentara
Intreprinderea "Frigotehnica" - Masini si
instalatii
Bucuresti pentru industria
frigului
Intreprinderea de constructii - Dragi, salupe,
si reparatii nave si utilaje tractoare pentru
Tulcea recoltat stuf, motoare
navale
Intreprinderea de spirt si - Utilaje specifice
drojdie Arad productiei de spirt si
drojdie
Fabrica de productie utilaje - Utilaje specifice
si constructii montaj "Rahova" productiei
de bere si
Bucuresti cuptoare de var
Ministerul Bazele judetene si a municipiului - Motoare,
Aprovizionarii Bucuresti de aprovizionare motostivuitoare,
Tehnico-Materiale tehnico-materiala, cu ateliere electrocare,
si Controlului specializate de reparatii electrostivuitoare din
Gospodaririi parcul propriu al
Fondurilor Fixe unitatilor din
subordinea
ministerului.
----------------------------------------------------------------------------
Utilajele de natura celor prevazute la lit. a), aprobate a fi scoase din
functiune, care prin gabaritul sau specificul lor nu pot fi transportate la
unitatile specializate pentru executarea reparatiilor capitale, vor fi
dezmembrate in unitatile care au in administrare de catre comisii constituite
in acest scop, cu participarea unui specialist al intreprinderii de reparatii,
care va stabili piesele recuperabile ce se vor expedia la intreprinderea de
reparatii;
b) intreprinderile specializate in executarea reparatiilor capitale pentru
utilajele de constructii din parcul propriu al fiecarui minister si din parcul
republican;
c) intreprinderile care le au in administrare, pentru masini-unelte, cu
exceptia unitatilor din subordinea Ministerului Industriei Chimice, Ministerului
Economiei Forestiere si Materialelor de Constructii si Ministerului
Transporturilor si Telecomunicatiilor, in ceea ce priveste masinile-unelte
universale pentru care acestea au intreprinderi specializate.
2. Unitatile care au in administrare masini-unelte la care se efectueaza
dezmembrarea vor expedia piesele care se pot refolosi ca atare sau prin
reconditionare la depozitele zonale de piese de schimb de pe langa
intreprinderile producatoare de masini-unelte, din subordinea Ministerului Industriei
de Masini-unelte, Electrotehnica si Electronica. Reconditionarea pieselor care
necesita aceasta operatie se va asigura de catre depozitele zonale de piese de
schimb.
Piesele grele care urmeaza a se folosi de catre intreprinderile
producatoare pentru fabricatia de masini-unelte se vor expedia de catre
detinatori la aceste intreprinderi, potrivit dispozitiilor Ministerului
Industriei de Masini-unelte, Electrotehnica si Electronica.
3. Ansamblele, subansamblele sau piesele de schimb refolosibile, rezultate
din dezmembrarea fondurilor fixe scoase din functiune, vor fi evidentiate in
gestiunea unitatii detinatoare, care a efectuat dezmembrarea, sau in gestiunea
depozitului zonal de piese de schimb, dupa caz.
La sfarsitul fiecarui an unitatile specializate in executarea reparatiilor
capitale si celelalte intreprinderi care au dezmembrat fonduri fixe din
functiune, precum si depozitele zonale de piese de schimb, vor transmite
ministerelor, celorlalte organe centrale, consiliilor populare judetene si al
municipiului Bucuresti, in subordinea carora acestea se afla, lista nominala a
ansamblelor, subansamblelor si pieselor de schimb rezultate din dezmembrare in
anul respectiv si existente in stoc la sfarsitul anului, cuprinzand valoarea si
caracteristicile lor tehnice.
Pe baza listelor primite de la unitatile subordonate, ministerele,
celelalte organe centrale, consiliile populare judetene si al municipiului
Bucuresti vor transmite coordonatorilor de balante, odata cu propunerile de
plan anual, listele cuprinzand ansamblele, subansamblele si piesele de schimb
rezultate din dezmembrarea fondurilor fixe, existente in gestiunea unitatilor
de reparatii, la celelalte unitati si in depozitele zonale din subordinea lor.
La elaborarea proiectelor de plan pe anul urmator si acoperirea necesarului
de piese de schimb, coordonatorii de balante vor tine seama de existenta
acestor piese.
4. Comisiile vor urmari ca ansamblele, subansamblele, piesele componente si
materialele rezultate din dezmembrarea fondurilor fixe scoase din functiune sa
se utilizeze pentru executarea de fonduri fixe noi, ca piese de schimb sau
pentru lucrari de reparatii, fie in starea in care se obtin, fie prin
reconditionarea lor.
Metalele feroase si neferoase care nu se retin de unitati, materialele
refractare, precum si celelalte materiale rezultate din operatiunea de scoatere
din functiune a fondurilor fixe, pentru care este organizata colectarea si
valorificarea prin unitatile specializate, vor fi predate acestora in termen de
30 zile de la data scoaterii din functiune.
Celelalte materiale obtinute prin dezmembrarea fondurilor fixe scoase din
functiune pot fi retinute de unitatile care le-au dezmembrat pentru
satisfacerea unor nevoi proprii sau pentru a fi valorificate, potrivit legii,
in sectorul socialist.
5. Scoaterea efectiva din functiune a fondurilor fixe, prin demolare,
demontare sau dezmembrare, se executa de echipe constituite in fiecare unitate
socialista de stat, in prezenta unui delegat numit de conducatorul unitatii.
ANEXA 3
ORGANELE IMPUTERNICITE A FACE PROPUNERI DE DECLASARE A BUNURILOR MATERIALE,
DOCUMENTATIA NECESARA, COMPONENTA SI SARCINILE COMISIILOR DE ANALIZA SI AVIZARE
A PROPUNERILOR
1. Propunerea de declasare a bunurilor materiale se face, in scris,
conducatorului unitatii, de catre:
a) conducatorul compartimentului de productie sau pregatire a fabricatiei;
b) conducatorul compartimentului mecanic sau energetic;
c) gestionarul de bunuri materiale, precum si de alte persoane desemnate in
acest scop;
d) comisiile sau subcomisiile de inventariere.
2. Propunerile de declasare, vizate si de sefii compartimentelor care le-au
avut in administrare, vor fi insotite de o documentatie care va cuprinde:
a) o nota justificativa cu aratarea situatiei materialelor, descrierea
degradarii (starea fizica si cauzele degradarii), provenienta si timpul de cand
sunt detinute, precum si motivele pentru care se propun a fi declasate;
b) o specificatie cu denumirea bunurilor materiale, numarul de cod
(simbol), unitatea de masura, cantitatea, pretul de inregistrare, materialele
recuperabile (cantitati si valori), la care se anexeaza urmatoarele documente:
Pentru medicamente de uz uman sau veterinar, dupa caz:
- buletine de analiza;
- avizul organului sanitar, respectiv veterinar, judetean sau al
municipiului Bucuresti;
- listele cuprinzand medicamentele respective;
- actul prin care s-a dispus interzicerea consumului si retragerea din
circulatie.
Pentru carti, reviste si publicatii:
- lista cartilor, revistelor si publicatiilor cu continut depasit.
Pentru prototipuri si modele experimentale ale masinilor si utilajelor care
nu au dat rezultate:
- documentul in care s-a consemnat rezultatul experimentarii;
- avizul organului ierarhic superior sau al Consiliului National pentru
Stiinta si Tehnologie, dupa caz.
Pentru proiecte si documentatii tehnice privind produsele noi:
- avizul comisiei de omologare si al organului tehnic superior;
- dispozitia de anulare sau sistare a fabricarii produsului.
Pentru animale, pasari si colonii de albine:
- avizul organului veterinar din care sa rezulte ca acestea sunt
nevindecabile.
Pentru materiale:
- actul prin care s-a dispus schimbarea procesului tehnologic, respectiv
sistarea productiei;
- comunicarea organului ierarhic central din care sa rezulte ca nu au fost
solicitate de alte unitati socialiste.
Ministerele, celelalte organe centrale de stat si comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti pot stabili si alte
elemente ce trebuie sa cuprinda aceasta specificatie.
3. Comisiile desemnate pentru analiza si avizarea propunerilor de declasare
a bunurilor materiale se constituie dupa cum urmeaza:
a) la intreprinderi, centrale si unitati asimilate, din cel putin 7 membri
si anume:
- conducatorul compartimentului tehnic, presedintele;
- conducatorul compartimentului aprovizionare-desfacere;
- conducatorul compartimentului financiar-contabil;
- seful laboratorului de analize fizico-chimice;
- inginerul sau tehnicianul constructor ori merceologul sau specialistul in
calitatea materialelor;
- muncitori de inalta calificare;
- delegatul organelor financiar-bancare.
Conducatorii intreprinderilor care au subunitati dispersate in afara
sediului principal, precum si cei ai centralelor si unitatilor asimilate
acestora, care au in componenta unitati cu autogestiune economica fara
personalitate juridica - fabrici, uzine, exploatari, sectii, santiere,
ateliere, depozite si altele - situate la distante mari, pot numi si la acestea
comisii de analiza si avizare a propunerilor de declasare a bunurilor materiale
constituite potrivit alineatului precedent si completate cu un delegat al intreprinderii
sau centralei respective.
Pentru subunitatile care isi desfasoara activitatea in strainatate se
numeste o comisie formata din cel putin 3 persoane din cadrul acestora, avand
functii similare celor de la alineatul precedent, si un delegat al subunitatii
coordonatoare din fiecare tara, daca este cazul;
b) la ministere, celelalte organe centrale de stat, consilii populare
judetene si al municipiului Bucuresti, din cel putin 5 membri si anume:
- conducatorul compartimentului administrativ, presedinte;
- conducatorul compartimentului financiar-contabil;
- trei specialisti din cadrul unitatii;
- delegati ai Ministerului Finantelor si organelor financiar-bancare;
c) la consiliile populare municipale, orasenesti si comunale, din:
- secretarul comitetului sau biroului executiv al consiliului popular,
presedinte;
- contabilul;
- delegatul organelor financiar-bancare;
- un specialist din cadrul unitatii;
d) la institutiile de stat ai caror conducatori au calitatea de ordonatori
de credite secundari sau tertiari, din:
- conducatorul compartimentului administrativ, presedinte;
- contabilul;
- delegatul organelor financiar-bancare;
- un specialist din cadrul unitatii;
e) la subunitatile institutiilor de stat ai caror conducatori nu au
calitatea de ordonatori de credite si sunt situate la distante mari de sediul
ordonatorului de credite, din:
- conducatorul subunitatii, presedinte;
- un specialist din cadrul subunitatii;
- delegatul ordonatorului de credite;
- delegatul organelor financiar-bancare;
f) la reprezentantele Republicii Socialiste Romania in strainatate
(diplomatice, consulare si economice), din cel putin trei membri si anume:
- persoana desemnata de seful reprezentantei, presedinte;
- gestionarul de bunuri materiale;
- gestionarul de fonduri banesti.
La reprezentantele incadrate cu mai putin de trei persoane, comisia poate
fi completata cu personal de la alte subunitati care isi desfasoara activitatea
in tara respectiva, cu aprobarea reprezentantei diplomatice;
g) in cazul in care structura organizatorica nu prevede functiile indicate
la lit. a)-f), in comisia de analiza si avizare pentru declasarea bunurilor
materiale pot fi numite persoane care indeplinesc functii similare.
Comisiile pot fi completate si cu alti specialisti, dupa caz, in functie de
natura bunurilor materiale.
Lucrarile comisiei se efectueaza de un secretar numit de presedinte dintre
membrii acesteia.
4. Propunerea de declasare a bunurilor materiale se preda comisiei
constituite potrivit prevederilor de la pct. 3, care verifica la fata locului,
in prezenta gestionarului, starea materialelor propuse pentru declasare,
realitatea datelor cuprinse in documentatia prezentata, precum si daca
degradarea nu este datorata gospodaririi, depozitarii, conservarii, manipularii
necorespunzatoare.
Constatarile si concluziile comisiei se consemneaza in procesul-verbal de
declasare a bunurilor materiale, care se depune la conducerea unitatii
socialiste de stat, in termen de 5 zile de la primirea documentatiei complete.
Organul de conducere colectiva hotaraste asupra propunerii de declasare a
bunurilor materiale, avizate de comisie.
Propunerea insusita de organul de conducere colectiva, care depaseste
competenta de aprobare a acestuia, se inainteaza organului ierarhic superior,
in termen de 2 zile de la primirea procesului-verbal avizat de comisie.
5. Organul ierarhic superior poate dispune efectuarea, de catre comisia proprie,
a unor verificari suplimentare la locul de depozitare ori completarea
documentatiei cu alte elemente considerate necesare, dupa caz.
Pe baza concluziilor si propunerilor comisiei proprii, organul de conducere
colectiva al organului ierarhic superior hotaraste asupra propunerii de
declasare a bunurilor materiale in termen de 10 zile de la data primirii
documentatiei.
Propunerea insusita de organul ierarhic superior, care depaseste competenta
de aprobare a acestuia, se inainteaza titularului, de plan in termenul prevazut
la alineatul precedent.
6. Analiza si avizarea propunerii de catre comisia constituita la nivelul
ministerelor si celorlalte organe centrale si locale, precum si aprobarea
propunerii, se efectueaza in termen de 15 zile de la data primirii
documentatiei.
7. Ori de cate ori comisia de analiza si avizare a propunerii de declasare
a bunurilor materiale, precum si organele de conducere colectiva, nu-si
insusesc aceste propuneri, vor da indicatii concrete cu privire la folosirea
materialelor.
8. Dupa obtinerea aprobarii corespunzatoare, in cazul bunurilor materiale,
operatia de declasare se efectueaza in prezenta comisiei sau a cel putin 2
delegati numiti de conducerea unitatii respective.
Rezultatele operatiunii de declasare se consemneaza intr un proces verbal
care se depune la conducerea unitatii.