HOTARARE Nr. 1 din 4 ianuarie 2001
pentru modificarea Hotararii Guvernului nr. 854/2000 privind organizarea si
functionarea Regiei Autonome "Administratia Patrimoniului Protocolului de
Stat"
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 3 din 5 ianuarie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Hotararea Guvernului nr. 854/2000 privind organizarea si functionarea
Regiei Autonome "Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat",
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 492 din 9 octombrie
2000, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Conducerea regiei este asigurata de un consiliu de administratie format
din 5 persoane, de un director general si de un director general adjunct,
numiti prin ordin al ministrului de resort.
(2) Directorul general are si calitatea de presedinte al consiliului de
administratie al regiei.
(3) Personalul de conducere al regiei, altul decat cel prevazut la alin.
(1), al sucursalelor si al complexurilor, este numit de consiliul de
administratie pe criteriul competentei profesionale."
2. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
Structura organizatorica si functionala a sucursalelor si complexurilor
regiei si modificarea repartizarii pe sucursale si complexuri a bunurilor din
patrimoniul acestora, precum si a celor din domeniul public si privat al
statului pe care le administreaza se aproba de consiliul de administratie al
regiei".
3. Anexa nr. 1 - Regulamentul de organizare si functionare a Regiei
Autonome "Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat" - se inlocuieste
cu anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministru pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihailescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
REGULAMENTUL
de organizare si functionare a Regiei Autonome "Administratia
Patrimoniului Protocolului de Stat"
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Regia Autonoma "Administratia Patrimoniului Protocolului de
Stat", denumita in continuare regie, asigura administrarea, pastrarea
integritatii si protejarea bunurilor apartinand domeniului public al statului,
destinate asigurarii serviciilor publice de interes national - de reprezentare
si protocol pentru Senat, Camera Deputatilor, Presedintie, Guvern si Curtea
Constitutionala -, in structura prevazuta in anexa nr. 2 la hotarare, precum si
a bunurilor apartinand domeniului privat al statului, pe care le are in
administrare.
Art. 2
(1) Regia este persoana juridica si functioneaza pe baza de gestiune
economica si autonomie financiara. Activitatea acesteia se desfasoara in
conformitate cu dispozitiile legale in vigoare si cu cele ale prezentului
regulament.
(2) Secretariatul General al Guvernului indeplineste fata de regie
atributiile prevazute de reglementarile legale in vigoare pentru ministerul de
resort.
Art. 3
Sediul regiei este in municipiul Bucuresti, str. Moliere nr. 2 - 4,
sectorul 1.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 4
Obiectul de activitate al regiei il constituie, in principal:
1. administrarea, conservarea, protejarea si intretinerea bunurilor din
domeniul public al statului, destinate serviciilor publice de interes national
- de reprezentare si protocol pentru Senat, Camera Deputatilor, Presedintie,
Guvern si Curtea Constitutionala -, precum si a celor proprietate privata a
statului, pe care le are in administrare;
2. asigurarea serviciilor de reprezentare si protocol pentru Senat, Camera
Deputatilor, Presedintie, Guvern, Curtea Constitutionala si pentru alte institutii
publice de interes national;
3. administrarea, conservarea, protejarea si intretinerea imobilelor in
care isi desfasoara activitatea Presedintia si Guvernul, pe baza de contracte
de prestari de servicii;
4. administrarea imobilelor cu destinatie de resedinte oficiale si a
celorlalte locuinte de protocol;
5. exploatarea in conditii de eficienta economica a bunurilor mobile si
imobile, proprietate a regiei sau administrate de aceasta, si valorificarea
comerciala a lor in modalitatile permise de lege;
6. inchirierea spatiilor de locuit, precum si a celor cu alta destinatie
decat cea de locuit, in conditiile legii; inchirierea spatiilor ca sedii pentru
ministere, autoritati si institutii publice, partide politice, asociatii,
fundatii, unitati apartinand cultelor religioase, unitati din domeniul presei
sau al editurilor, cu aprobarea Secretariatului General al Guvernului;
7. valorificarea prin negociere, la tarife stabilite pe criterii economice,
catre alti beneficiari a capacitatilor ramase disponibile in anumite perioade,
de maximum 3 luni, dupa asigurarea serviciilor de reprezentare si protocol si a
celor necesare institutiilor publice centrale;
8. prestarea de servicii specifice pentru intretinerea sediilor
administrative ale institutiilor publice si ale agentilor economici;
9. executarea lucrarilor de conservare, intretinere, constructii si
reparatii la imobilele si instalatiile proprii, precum si pentru terti;
executarea de confectii metalice si din lemn;
10. prestarea de servicii specifice in domeniile hotelier si de alimentatie
publica, de agrement si de refacere fizica, activitati de asistenta
sanatoriala;
11. conservarea, dezvoltarea si valorificarea, in conditiile legii, a
fondului forestier, agricol si cinegetic, cresterea pasarilor, piscicultura si
apicultura;
12. productia agricola, vegetala si animala si valorificarea acesteia;
prelucrarea si conservarea legumelor si a fructelor, fabricarea bauturilor
alcoolice distilate, fabricarea produselor lactate si a branzeturilor,
fabricarea produselor de panificatie si patiserie, cultura florilor si
plantelor ornamentale, prelucrarea si conservarea carnii, patiserie si
cofetarie;
13. fabricarea produselor pentru hrana animalelor;
14. argasirea si finisarea blanurilor, confectionarea articolelor din
blana;
15. productie poligrafica, si editoriala; realizarea tipariturilor pentru
Senat, Camera Deputatilor, Presedintie, Guvern, Curtea Constitutionala,
ministere, alte institutii publice centrale si pentru alti beneficiari;
16. producerea si emiterea, in conditiile legii, a pasapoartelor, a
permiselor de conducere auto, a certificatelor de inmatriculare a
autovehiculelor si a altor documente si tiparituri cu caracter special;
tiparirea de formulare tipizate si/sau cu regim special, documente cu caracter
administrativ specifice activitatii financiar-contabile si de trezorerie,
titluri de stat, titluri de proprietate, inscrisuri de stat, acte de identitate
si imprimate confidentiale, carnete de munca, carnete de marinar, carnete de
sanatate si carti de alegator;
17. alte activitati anexe productiei de tiparituri; productia de accesorii
pentru utilaje tipografice; productia de bannere;
18. comert cu amanuntul si cu ridicata, activitati de alimentatie publica,
operatiuni de export-import;
19. fabricarea stampilelor din cauciuc si a altor insemne specifice
fiecarei institutii solicitante;
20. difuzarea produselor specifice obiectului de activitate al regiei prin
concesionarea drepturilor de vanzare altor agenti economici sau prin retea
proprie;
21. efectuarea operatiunilor de transport si a altor servicii specifice
obiectului propriu de activitate;
22. efectuarea de experimentari, studii, prognoze si norme in domeniul
specific de activitate;
23. organizarea actiunilor de formare si perfectionare profesionala in
domeniul specific de activitate;
24. asigurarea, conform prevederilor legale in vigoare, a colaborarii si
cooperarii tehnice, stiintifice si tehnologice cu firme din tara si din strainatate,
in sistem de reprezentare si/sau prin asociere, pentru produsele specifice
domeniului de activitate;
25. organizarea de licitatii in domeniu, in tara si in strainatate;
26. administrarea parcului auto propriu si asigurarea prestatiilor de
transport pentru aparatul de lucru al Guvernului si pentru activitatile de
reprezentare si protocol;
27. servicii de transport intern si international; service auto; scoala de
soferi; productie de piese de schimb si subansambluri pentru mijloace de transport
auto;
28. activitati legate de gestionarea salilor de spectacole, organizarea de
expozitii, proiectia de filme, jocuri distractive si de noroc;
29. tranzactii imobiliare;
30. activitati specifice agentiilor de turism;
31. realizarea altor activitati care au legatura cu obiectul sau de
activitate;
32. extractia si prepararea turbei.
CAP. 3
Patrimoniul si structura regiei
Art. 5
(1) Patrimoniul regiei este de 828.292.370 mii lei, potrivit bilantului
contabil incheiat la data de 30 iunie 2000.
(2) Pentru realizarea serviciilor publice de interes national - de
reprezentare si protocol - regia are in administrare bunurile din domeniul
public al statului prevazute in anexa nr. 3 la hotarare.
(3) Bunurile din domeniul privat al statului aflate in administrarea regiei
sunt prevazute in anexa nr. 4 la hotarare.
(4) Regia este proprietara bunurilor prevazute in anexa nr. 5 la hotarare,
iar in exercitarea dreptului de proprietate regia poseda, foloseste si dispune
in mod autonom de aceste bunuri, in vederea realizarii scopului pentru care a
fost constituita.
(5) Regia nu poate contribui in cadrul operatiunilor de asociere cu
bunurile din domeniul public al statului pe care le are in administrare.
Art. 6
(1) Regia are in structura sa sucursalele si complexurile cu statut de
unitati fara personalitate juridica, prevazute in anexa nr. 2 la hotarare.
(2) Modul de organizare si functionare a sucursalelor si complexurilor,
relatiile acestora cu regia, precum si relatiile dintre ele se stabilesc prin
regulamente de organizare si functionare aprobate de consiliul de administratie
al regiei.
(3) Structura organizatorica si functionala a sucursalelor si
complexurilor, precum si modificarea repartizarii patrimoniului intre acestea
se aproba de consiliul de administratie al regiei.
CAP. 4
Conducerea si gestionarea activitatii regiei
Art. 7
(1) Conducerea regiei este asigurata de un consiliu de administratie, de un
director general si de un director general adjunct, numiti prin ordin al
ministrului de resort.
(2) Consiliul de administratie al regiei, constituit si aprobat potrivit
legii, este format din 5 persoane si isi desfasoara activitatea in conformitate
cu propriul regulament de organizare si functionare. Consiliul de administratie
hotaraste in problemele privind activitatea regiei, cu exceptia celor care,
potrivit legii, sunt date in competenta directorului general.
(3) Directorul general are si calitatea de presedinte al consiliului de
administratie al regiei.
Art. 8
Consiliul de administratie al regiei este compus din 5 membri, dupa cum
urmeaza:
- presedinte - directorul general;
- un reprezentant din partea Secretariatului General al Guvernului;
- un reprezentant din partea Ministerului Finantelor Publice;
- 2 specialisti in domeniu.
Art. 9
Membrii consiliului de administratie se numesc pentru o perioada de 4 ani,
iar 2 dintre ei pot fi inlocuiti la fiecare 2 ani.
Art. 10
Membrii consiliului de administratie al regiei nu pot face parte din mai
mult de doua consilii de administratie sau nu pot participa la societati
comerciale cu care regia intretine relatii de afaceri ori cu care are interese
comune.
Art. 11
Membrii consiliului de administratie al regiei isi pastreaza calitatea de
angajat la institutia sau la unitatea de unde provin, precum si toate
drepturile si obligatiile ce decurg din aceasta calitate; acestia sunt platiti
cu o indemnizatie stabilita de consiliul de administratie pentru activitatea
desfasurata in aceasta calitate.
Art. 12
Sunt incompatibile cu calitatea de membru al consiliului de administratie
persoanele care au suferit condamnari pentru delapidare, furt, talharii,
distrugere cu intentie, inselaciune, gestiune frauduloasa, abuz de incredere
comis in dauna avutului public sau particular, specula, omor, omor calificat,
omor deosebit de grav, viol, luare de mita, arestare nelegala, cercetare
abuziva si infractiuni contra pacii si omenirii.
Art. 13
Consiliul de administratie al regiei are urmatoarele atributii, raspunderi
si competente:
1. aproba structura organizatorica si functionala a sucursalelor si
complexurilor, precum si organigrama si statul de functii ale regiei;
2. raspunde de administrarea legala si eficienta a intregului patrimoniu;
3. aproba strategia de restructurare, organizare si functionare a regiei,
sucursalelor si complexurilor;
4. aproba introducerea de noi tehnologii si modernizarea celor existente;
5. hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza sa fie realizate
potrivit obiectului sau de activitate;
6. propune, potrivit reglementarilor legale, investitiile a caror aprobare
este in competenta altor organe;
7. supune spre aprobare, in conditiile legii, bugetul de venituri si
cheltuieli, bilantul contabil si contul de profit si pierderi ale regiei;
8. analizeaza si aproba rapoartele periodice privind realizarea
indicatorilor aprobati prin bugetul de venituri si cheltuieli, pe baza de
balanta de verificare contabila, si aproba masurile pentru desfasurarea
activitatii regiei, in conditii care sa asigure echilibrul bugetului de
venituri si cheltuieli;
9. fundamenteaza planul de cheltuieli pentru administrarea, protejarea,
intretinerea si conservarea patrimoniului destinat activitatilor de
reprezentare si protocol, in vederea cuprinderii cheltuielilor respective in
bugetele institutiilor beneficiare;
10. stabileste imprumuturi pe termen lung sau mediu si modul de rambursare
a acestora, conform prevederilor legale;
11. numeste si revoca personalul de conducere al regiei, sucursalelor si al
complexurilor, prevazut la art. 9 alin. (3) din hotarare, si propune
ministerului de resort numirea sau revocarea, dupa caz, a directorului general
adjunct;
12. propune majorarea sau diminuarea patrimoniului regiei prin
externalizarea si transformarea in societati comerciale a unor sucursale,
complexuri sau active corporale independente;
13. aproba modificari in volumul fondului de rezerva;
14. aproba scazaminte si pierderi in limita sau peste normele legale in
vigoare;
15. stabileste, in conditiile legii, modul de amortizare a activelor
corporale si necorporale din patrimoniul regiei;
16. organizeaza si exercita controlul financiar propriu, conform
prevederilor legale;
17. aproba achizitionarea de bunuri imobile (constructii si terenuri);
18. aproba instrainarea (vanzarea) bunurilor mobile si imobile din
patrimoniul regiei, cu respectarea prevederilor legale in vigoare;
19. stabileste preturi si tarife pentru produsele si prestatiile sale, in
conformitate cu dispozitiile legale in vigoare;
20. dispune punerea in aplicare a hotararilor definitive si irevocabile ale
instantelor judecatoresti cu privire la retrocedarea de bunuri si valori;
21. elaboreaza sistemul de salarizare a personalului angajat, cu
respectarea limitei minime de salarizare prevazute de lege si a fondului de
salarii prevazut in bugetul de venituri si cheltuieli;
22. aproba proiectul contractului colectiv de munca ce urmeaza sa fie
negociat cu reprezentantii salariatilor, conform legii;
23. aproba colaborarea, cooperarea sau asocierea, potrivit legii, cu
persoane fizice ori juridice romane sau straine;
24. asigura si raspunde de respectarea reglementarilor legale privind
protectia mediului inconjurator;
25. aproba scoaterea din functiune si casarea mijloacelor fixe;
26. aproba programul de lucru al regiei;
27. analizeaza modul de derulare a contractelor incheiate de regie;
28. aproba regulamentul de ordine interioara, precum si normele de
protectie si securitate a muncii;
29. aproba si ia masuri, potrivit legii, pentru imputarea si recuperarea
pagubelor rezultate din culpa angajatilor regiei si, dupa caz, si sucursalelor
si complexurilor;
30. aproba infiintarea sau desfiintarea de subunitati, comasarea sau
divizarea acestora, participarea la constituirea de noi persoane juridice
si/sau asocierea cu alte persoane juridice sau fizice;
31. aproba membrii in adunarile generale ale actionarilor, in consiliile de
administratie si cenzorii in societatile comerciale la care regia este
actionar;
32. adopta orice alte hotarari si dispune masuri privind activitatea
regiei.
Art. 14
Presedintele consiliului de administratie are, in principal, urmatoarele
atributii si competente:
1. propune consiliului de administratie numirea si, dupa caz, revocarea
directorilor executivi ai sucursalelor si complexurilor;
2. selectioneaza, angajeaza si concediaza personalul de conducere, altul
decat cel prevazut la pct. 1, si personalul de executie, cu respectarea
prevederilor legislatiei muncii si a contractului colectiv de munca.
3. negociaza contractul colectiv de munca si incheie contractele
individuale de munca;
4. asigura conducerea operativa a regiei, sucursalelor si a complexurilor,
impreuna cu directorii executivi;
5. reprezinta regia in relatiile cu tertii si semneaza actele ce angajeaza
regia fata de acestia, pe baza si in limitele imputernicirilor date de
consiliul de administratie si ale celor conferite de legislatia in vigoare;
6. coordoneaza direct activitatea de control financiar intern, de
organizare si salarizare, precum si cea juridica;
7. urmareste indeplinirea hotararilor consiliului de administratie;
8. exercita orice atributii ce ii revin prin regulamentul de ordine
interioara, precum si cele cuprinse in reglementarile legale in vigoare.
Art. 15
Consiliul de administratie se intruneste in sedinte ordinare o data pe luna
sau, la cererea presedintelui ori a unei treimi din numarul membrilor sai, ori
de cate ori este nevoie.
Art. 16
Pentru luarea unor anumite decizii consiliul de administratie poate atrage
in activitatea de analiza specialisti din diferite sectoare, a caror activitate
va fi remunerata prin intelegerea partilor, pe baza de contract civil.
Art. 17
Directorul general al regiei conduce activitatea curenta a acesteia,
reprezinta regia in relatiile cu autoritatile publice, cu alte persoane
juridice, precum si cu persoane fizice.
Art. 18
Pe perioada absentei de la serviciu a directorului general, atributiile
acestuia sunt exercitate de directorul general adjunct.
Art. 19
Dupa incheierea bilantului contabil anual si a contului de profit si
pierderi consiliul de administratie prezinta Secretariatului General al
Guvernului un raport asupra activitatii desfasurate de regie in anul precedent
si asupra programului de activitate pe anul in curs.
CAP. 5
Bugetul si administrarea acestuia. Relatii financiare
Art. 20
(1) Regia intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, conform modelelor elaborate de
Ministerul Finantelor Publice.
(2) Bugetele de venituri si cheltuieli ale sucursalelor si complexurilor
din structura regiei asigura functionarea corecta si dezvoltarea tehnologica,
la nivelul standardelor, ale activitatilor de productie, prestari de servicii,
intretinere, protejare si conservare a bunurilor din domeniul public al statului,
destinate activitatii de reprezentare si protocol.
(3) Bilantul contabil anual si contul de profit si pierderi se aproba de
Ministerul Finantelor Publice si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea a IV-a.
(4) Sucursalele si complexurile isi organizeaza si isi conduc evidenta
contabila in conformitate cu prevederile legale. Acestea intocmesc anual
bugetul de venituri si cheltuieli si bilantul contabil ca parti integrante din
bugetul, respectiv din bilantul regiei.
Art. 21
Operatiunile de incasari si plati in lei si in valuta se efectueaza de
regie prin conturi deschise la banci si prin casieria proprie, potrivit
prevederilor legale.
CAP. 6
Relatii comerciale
Art. 22
Relatiile comerciale dintre regie si terti se bazeaza pe raporturi
contractuale.
Art. 23
Preturile si tarifele pentru produsele si prestarile de servicii executate
de regie se stabilesc in functie de cerere si oferta, cu aprobarea consiliului
de administratie.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 24
(1) Litigiile de orice fel in care este implicata regia sunt de competenta
instantelor judecatoresti, potrivit legii.
(2) In litigiile referitoare la dreptul de administrare asupra bunurilor
din domeniul public si privat al statului si la dreptul de proprietate asupra
bunurilor din patrimoniul propriu, in instanta regia sta in nume propriu.
(3) In litigiile referitoare la dreptul de proprietate asupra bunurilor din
domeniul public si privat al statului pe care le administreaza, regia are
obligatia sa arate instantei cine este titularul dreptului de proprietate,
potrivit prevederilor Codului de procedura civila si ale Legii nr. 213/1998
privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia. Regia raspunde, in
conditiile legii, pentru prejudiciile cauzate ca urmare a neindeplinirii
acestei obligatii. De asemenea, neindeplinirea acestei obligatii poate atrage
revocarea dreptului de administrare.
Art. 25
Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu celelalte
prevederi legale care reglementeaza activitatea regiilor autonome.