HOTARARE Nr. 1095 din 15 septembrie 2005
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a titlului VII "Regimul
stabilirii si platii despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod
abuziv" din Legea nr. 247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii
si justitiei, precum si unele masuri adiacente
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 956 din 27 octombrie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 31
din titlul VII "Regimul stabilirii si platii despagubirilor aferente
imobilelor preluate in mod abuziv" din Legea nr. 247/2005 privind reforma
in domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente, cu
modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Normele metodologice de aplicare a titlului VII "Regimul
stabilirii si platii despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod
abuziv" din Legea nr. 247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii
si justitiei, precum si unele masuri adiacente, prevazute in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, prefectii, presedintii consiliilor judetene, primarii, entitatile
implicate in acordarea de masuri reparatorii stabilite de lege pentru imobilele
preluate in mod abuziv, precum si celelalte institutii abilitate ale statului
vor duce la indeplinire dispozitiile prezentei hotarari.
Art. 3
Pentru exercitiul bugetar al anului 2006 vor fi prevazute in bugetul
Cancelariei Primului-Ministru fondurile necesare in vederea desfasurarii
activitatii Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor, secretariatului
acesteia, precum si pentru plata onorariilor evaluatorilor sau a societatilor
de evaluare potrivit art. 32 alin. (2) si (3) din titlul VII al Legii nr.
247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si
unele masuri adiacente, cu modificarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian Francu
p. Ministrul administratiei si internelor,
Anghel Andreescu,
secretar de stat
Ministrul agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale,
Gheorghe Flutur
Presedintele Autoritatii Nationale
pentru Restituirea Proprietatilor,
Ingrid Zaarour
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a titlului VII "Regimul stabilirii si platii despagubirilor
aferente imobilelor preluate in mod abuziv" din Legea nr. 247/2005 privind
reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri
adiacente
Prezentele norme metodologice reglementeaza punerea in aplicare a acelor
dispozitii din titlul VII al Legii nr. 247/2005 privind reforma in domeniile
proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente, denumita in
continuare lege/legea, care necesita precizari in aplicare.
Referirea, in cuprinsul prezentelor norme metodologice, la prevederile
Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicata, vizeaza
Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 798 din 2 septembrie 2005.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1 din titlul VII al legii:
(1) Prezenta lege reglementeaza sursele de finantare, cuantumul si
procedura de acordare a despagubirilor aferente imobilelor care nu pot fi
restituite in natura, rezultate din aplicarea Legii nr. 10/2001 privind regimul
juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989, republicata, a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000
privind retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase
din Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 501/2002, a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
83/1999 privind restituirea unor bunuri imobile care au apartinut comunitatilor
cetatenilor apartinand minoritatilor nationale din Romania, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 66/2004, cu modificarile ulterioare.
(2) Dispozitiile prezentului titlu sunt aplicabile si despagubirilor
propuse prin decizia motivata a conducatorului institutiei publice implicate in
privatizare sau, dupa caz, prin ordinul ministrului finantelor publice, in
temeiul art. 32 alin. (3) din Legea nr. 10/2001.
(3) Despagubirile acordate in baza Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare, a Legii nr. 1/2000 pentru
reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor
forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991
si ale Legii nr. 169/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, vor urma
procedura si se vor supune dispozitiilor privind acordarea despagubirilor din
aceasta lege.
Norme metodologice:
1.1. Domeniul de reglementare prevazut la art. 1 alin. (1) din titlul VII din
lege este stabilit numai la acele despagubiri rezultate din aplicarea Legii nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicata, a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care
au apartinut cultelor religioase din Romania, republicata, a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 83/1999 privind restituirea unor bunuri imobile care
au apartinut comunitatilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale din
Romania, republicata.
1.2. Dispozitiile titlului VII din lege sunt aplicabile in mod
corespunzator si despagubirilor acordate/propuse fostilor asociati/actionari ai
societatilor comerciale prin deciziile/ordinele conducatorilor institutiilor
publice implicate in privatizare sau, dupa caz, prin ordinul ministrului
finantelor publice, in temeiul art. 31 din Legea nr. 10/2001, republicata.
1.3. Despagubirile acordate potrivit Legii fondului funciar nr. 18/1991,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si Legii nr. 1/2000
pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si
celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.
18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, cu modificarile si completarile ulterioare,
vor urma procedura si se vor supune acelorasi dispozitii.
1.4. Despagubirile care se cuvin fostilor proprietari sau mostenitorilor
acestora potrivit Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare, si Legii nr. 1/2000, cu modificarile si
completarile ulterioare, vor fi acordate doar in masura in care acestia nu pot
primi, avand in vedere lipsa de terenuri disponibile, sau nu accepta, o
suprafata de teren in natura, pe alt amplasament.
..........................................................................
CAP. 4
Masuri anticoruptie
Art. 15 din titlul VII al legii:
In scopul evitarii unor posibile fraude sau tentative de corupere a
personalului implicat in aplicarea prezentei legi se stabilesc urmatoarele
masuri:
a) mandatul membrilor Comisiei Centrale va fi de 4 ani cu posibilitatea
inlocuirii a cel putin 4 dintre membrii desemnati o data la 2 ani;
b) mandatul presedintelui este de 4 ani cu posibilitatea reinnoirii
mandatului;
c) inlocuirea membrilor Comisiei Centrale si, dupa caz, a presedintelui
acesteia se face prin decizie a primului-ministru, dupa prezentarea si
aprobarea rapoartelor individuale cu privire la indeplinirea atributiilor
acestora;
d) membrii Comisiei Centrale beneficiaza de indemnizatie de sedinta
reprezentand 50% din salariul de incadrare sau, dupa caz, din indemnizatia
lunara; intr-o luna se poate acorda o singura indemnizatie, indiferent de
numarul sedintelor de lucru;
e) salariatii care desfasoara lucrarile de secretariat vor beneficia de
spor de dificultate care poate fi de pana la 50% din salariul de incadrare;
stabilirea acestui spor se face individual de Comisia Centrala la propunerea
presedintelui;
f) limitele minime si maxime ale pedepselor aplicabile infractiunilor
savarsite in legatura cu activitatile prevazute de prezenta lege, se majoreaza
cu jumatate.
Norme metodologice:
Sumele reprezentand indemnizatiile de sedinta de care beneficiaza membrii
Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor, denumita in continuare
Comisia Centrala, vor fi acordate din bugetul fiecarei institutii a
administratiei publice centrale care are desemnati reprezentanti in aceasta
comisie.
CAP. 5
Procedurile administrative pentru acordarea despagubirilor
Art. 16 din titlul VII al legii:
(1) Deciziile/dispozitiile emise de entitatile investite cu solutionarea
notificarilor, a cererilor de retrocedare sau, dupa caz, ordinele
conducatorilor administratiei publice centrale investite cu solutionarea
notificarilor si in care s-au consemnat sume care urmeaza a se acorda ca
despagubire, insotite, dupa caz, de situatia juridica actuala a imobilului
obiect al restituirii si intreaga documentatie aferenta acestora, inclusiv
orice inscrisuri care descriu imobilele constructii demolate depuse de persoana
indreptatita si/sau regasite in arhivele proprii, se predau pe baza de
proces-verbal de predare-primire Secretariatului Comisiei Centrale, pe judete,
conform esalonarii stabilite de aceasta, dar nu mai tarziu de 60 de zile de la
data intrarii in vigoare a prezentei legi.
(2) Notificarile formulate potrivit prevederilor Legii nr. 10/2001 privind
regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie
1945 - 22 decembrie 1989, republicata care nu au fost solutionate in sensul
aratat la alin. (1) pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, se
predau pe baza de proces-verbal de predare-primire Secretariatului Comisiei
Centrale, insotite de deciziile/dispozitiile emise de entitatile investite cu
solutionarea notificarilor, a cererilor de retrocedare sau, dupa caz, ordinelor
conducatorilor administratiei publice centrale continand propunerile motivate
de acordare a despagubirilor, dupa caz, de situatia juridica actuala a
imobilului obiect al restituirii si de intreaga documentatie aferenta acestora,
inclusiv orice acte juridice care descriu imobilele constructii demolate depuse
de persoana indreptatita si/sau regasite in arhivele proprii, in termen de 10
zile de la data adoptarii deciziilor/dispozitiilor sau, dupa caz, a ordinelor.
(3) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, Biroul Central constituit prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.
1.329/2003 va proceda la predarea, pe baza de proces-verbal de predare-primire,
catre Secretariatul Comisiei Centrale a tuturor documentatiilor depuse de catre
titularii deciziilor/dispozitiilor motivate prin care s-a stabilit ca masura
reparatorie acordarea de titluri de valoare nominala si care nu au fost
solutionate pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
(4) Pe baza situatiei juridice a imobilului pentru care s-a propus
acordarea de despagubiri, Secretariatul Comisiei Centrale procedeaza la
analizarea dosarelor prevazute la alin. (1) si (2) in privinta verificarii
legalitatii respingerii cererii de restituire in natura.
(5) Secretariatul Comisiei Centrale va proceda la centralizarea dosarelor
prevazute la alin. (1) si (2), in care, in mod intemeiat cererea de restituire
in natura a fost respinsa, dupa care acestea vor fi transmise, evaluatorului
sau societatii de evaluatori desemnate, in vederea intocmirii raportului de
evaluare.
(6) Dupa primirea dosarului, evaluatorul sau societatea de evaluatori
desemnata va efectua procedura de specialitate, si va intocmi raportul de
evaluare pe care il va transmite Comisiei Centrale. Acest raport va contine
cuantumul despagubirilor in limita carora vor fi acordate titlurile de
despagubire.
(7) In baza raportului de evaluare Comisia Centrala va proceda fie la
emiterea deciziei reprezentand titlul de despagubire, fie la trimiterea
dosarului spre reevaluare.
(8) Dispozitiile alin. (1) - (2) si (7) se aplica in mod corespunzator si
deciziilor/ordinelor emise in temeiul art. 6 alin. (4) si art. 32 din Legea nr.
10/2001, privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicata, in care s-au
consemnat/propus sume care urmeaza a se acorda ca despagubire.
(9) In cazul prevazut la alin. (8) titlul de despagubire se va emite de
Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor pana la concurenta sumei
reprezentand cuantumul despagubirilor consemnate/propuse.
Norme metodologice:
16.1. Vor fi predate Secretariatului Comisiei Centrale toate deciziile si
dispozitiile emise de entitatile investite cu solutionarea notificarilor in
temeiul Legii nr. 10/2001, republicata, in care s-au consemnat sume ce urmau a
fi acordate ca despagubire sub forma de titluri de valoare nominala folosite
exclusiv in procesul de privatizare, actiuni la societati comerciale
tranzactionate pe piata de capital sau despagubiri banesti.
16.2. Predarea deciziilor si a dispozitiilor prevazute la pct. 16.1 se va
face pe judete, in termen de 7 zile lucratoare calculate de la data primirii
solicitarii Comisiei Centrale, pe baza de proces-verbal de predare-primire. In
acest sens, toate dosarele in care s-au acordat, de catre autoritatile
administratiei publice locale, societatile comerciale prevazute la art. 21
alin. (1) si (2) din Legea nr. 10/2001, republicata, sau de organizatiile
cooperatiste, masuri reparatorii in echivalent potrivit Legii nr. 10/2001,
republicata, altele decat masura compensarii cu alte bunuri sau servicii
oferite in echivalent, vor fi centralizate de birourile judetene pentru
urmarirea aplicarii unitare a Legii nr. 10/2001, constituite in temeiul
Hotararii Guvernului nr. 361/2005 privind infiintarea, organizarea si
functionarea Autoritatii Nationale pentru Restituirea Proprietatilor.
16.3. Deciziile emise de autoritatile sau de institutiile aflate sub
autoritatea, in subordinea ori in coordonarea ministerelor, in care s-au
consemnat sume ce urmeaza sa se acorde ca despagubire, vor fi centralizate de
catre ministerul de resort si vor fi predate Secretariatului Comisiei Centrale,
impreuna cu ordinele conducatorilor administratiei publice centrale investite
cu solutionarea notificarilor in care s-au consemnat sume ce urmeaza sa se
acorde ca despagubire, in termen de 7 zile lucratoare calculate de la data
primirii solicitarii Comisiei Centrale, pe baza de proces-verbal de
predare-primire.
16.4. In cazul despagubirilor acordate potrivit Legii fondului funciar nr.
18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si Legii nr.
1/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, in situatia in care fostul
proprietar sau mostenitorii acestuia nu accepta sau nu pot primi teren in
natura, pe alt amplasament, comisia judeteana de aplicare a legilor fondului
funciar va inainta Secretariatului Comisiei Centrale, pe baza de proces-verbal
de predare-primire, intreaga documentatie care a stat la baza validarii cererii
de reconstituire a dreptului de proprietate. La dosar vor fi anexate si dovezile
privind faptul ca fostului proprietar sau mostenitorilor acestuia li s-au
oferit terenuri in natura, pe alt amplasament, pe care nu le-au acceptat, sau,
dupa caz, o declaratie semnata de membrii comisiei de aplicare a legilor
fondului funciar, prin care se atesta ca nu mai exista teren disponibil pentru
restituire in natura.
Inscrisurile existente la dosar vor fi insotite de un borderou, iar toate
filele dosarului vor fi numerotate, snuruite si sigilate. Dosarele astfel
intocmite vor fi inaintate Secretariatului Comisiei Centrale in original, iar
sigiliul va fi aplicat pe prima si pe ultima fila a dosarului.
16.5. Deciziile/dispozitiile sau, dupa caz, ordinele conducatorilor
administratiei publice centrale, prevazute la pct. 16.1 - 16.3, vor fi insotite
de urmatoarele inscrisuri:
a) intreaga documentatie aferenta acestora, respectiv: acte juridice
translative de proprietate, care atesta detinerea proprietatii de catre o
persoana fizica sau juridica; acte juridice care atesta detinerea proprietatii
de catre persoana fizica ori juridica indreptatita sau, dupa caz, ascendentul
acesteia, la data preluarii abuzive; acte juridice care permit incadrarea
preluarii ca fiind abuziva (in situatiile in care persoana fizica ori juridica
indreptatita sau, dupa caz, ascendentul acesteia a incasat o despagubire,
dosarul va contine dovada platii acesteia si cuantumul despagubirii ce trebuie
dedusa potrivit procedurii prevazute la pct. 22.11); acte juridice care atesta
calitatea de mostenitor;
b) orice inscrisuri care descriu imobilele, constructii demolate, depuse de
persoana indreptatita si/sau regasite in arhivele proprii, inclusiv orice
expertize judiciare sau extrajudiciare depuse de persoana indreptatita,
impreuna cu evaluarea intocmita de comisia de evaluare interna, constituita la
nivelul fiecarei entitati implicate in solutionarea notificarilor in temeiul
pct. 1.1 - 1.2 ale cap. III din Normele metodologice de aplicare unitara a
Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 498/2003, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) orice alte inscrisuri depuse de persoana indreptatita si orice
declaratii notariale date de aceasta pe propria raspundere si declaratii
notariale date de persoana in viata, care atesta anumite situatii in legatura
cu imobilul notificat si care au contribuit la fundamentarea
deciziei/dispozitiei sau, dupa caz, a ordinului;
d) situatia juridica actuala a imobilului obiect al notificarii;
e) orice alte inscrisuri existente la dosar.
Inscrisurile existente la dosar vor fi inaintate Secretariatului Comisiei
Centrale, in ordinea stabilita la lit. a) - e), vor fi insotite de un borderou
si de decizia/dispozitia sau, dupa caz, de ordinul emis de entitatea investita
cu solutionarea notificarii, iar toate filele dosarului vor fi numerotate,
snuruite si sigilate. Dosarele astfel intocmite vor fi inaintate
Secretariatului Comisiei Centrale in original, iar sigiliul va fi aplicat pe
prima si pe ultima fila a dosarului.
Deciziile/dispozitiile sau, dupa caz, ordinele conducatorilor
administratiei publice centrale, prevazute la pct. 16.1 - 16.3, obiect al unor
litigii aflate pe rolul instantelor judecatoresti, vor fi predate dupa
ramanerea definitiva si irevocabila a hotararilor judecatoresti.
16.6. Deciziile/ordinele adoptate in temeiul art. 31 din Legea nr. 10/2001,
republicata, si in care s-au consemnat sume ce urmeaza a fi acordate ca
despagubire vor fi predate, in termen de 7 zile lucratoare calculate de la data
primirii solicitarii Comisiei Centrale, pe baza de proces-verbal de
predare-primire, insotite de urmatoarele inscrisuri:
a) intreaga documentatie aferenta acestora, respectiv: inscrisuri care
dovedesc calitatea de asociat sau actionar al societatii comerciale; inscrisuri
care permit incadrarea preluarii ca fiind abuziva; acte juridice care atesta
calitatea de mostenitor; ultimul bilant contabil al societatii comerciale;
b) orice expertize judiciare sau extrajudiciare depuse de persoana
indreptatita, impreuna cu evaluarea intocmita de comisia de evaluare interna,
constituita la nivelul fiecarei entitati implicate in solutionarea
notificarilor in temeiul pct. 1.1 - 1.2 ale cap. III din Normele metodologice
de aplicare unitara a Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, aprobate
prin Hotararea Guvernului nr. 498/2003, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) orice alte inscrisuri depuse de persoana indreptatita si orice
declaratii notariale date de aceasta pe propria raspundere si care au
contribuit la fundamentarea deciziei sau, dupa caz, a ordinului;
d) orice alte inscrisuri existente la dosar.
Inscrisurile existente la dosar vor fi inaintate Secretariatului Comisiei
Centrale, in ordinea stabilita la lit. a) - d), vor fi insotite de un borderou
si de decizia sau, dupa caz, de ordinul emis de entitatea investita cu
solutionarea notificarii, iar toate filele dosarului vor fi numerotate,
snuruite si sigilate. Dosarele astfel intocmite vor fi inaintate
Secretariatului Comisiei Centrale in original, iar sigiliul va fi aplicat pe
prima si pe ultima fila a dosarului.
Deciziile/ordinele, obiect al unor litigii aflate pe rolul instantelor
judecatoresti, vor fi predate dupa ramanerea definitiva si irevocabila a
hotararilor judecatoresti.
16.7. Notificarile formulate potrivit prevederilor Legii nr. 10/2001,
republicata, si care nu au fost solutionate pana la data intrarii in vigoare a
titlului VII din lege se predau pe baza de proces-verbal de predare-primire
Secretariatului Comisiei Centrale, in termen de 10 zile de la data adoptarii
deciziilor/dispozitiilor sau, dupa caz, a ordinelor continand propunerile
motivate de acordare a despagubirilor.
16.8. Notificarile formulate in temeiul art. 31 din Legea nr. 10/2001,
republicata, si care nu au fost solutionate pana la data intrarii in vigoare a
titlului VII din lege se predau pe baza de proces-verbal de predare-primire
Secretariatului Comisiei Centrale, in termen de 10 zile de la data adoptarii
deciziilor sau, dupa caz, a ordinelor continand propunerile motivate de
acordare a despagubirilor.
16.9. Inscrisurile prevazute la pct. 16.7 si 16.8 vor fi insotite de
intreaga documentatie ce a stat la baza adoptarii deciziilor/dispozitiilor sau,
dupa caz, a ordinelor continand propunerile motivate de acordare a
despagubirilor, mentionata la pct. 16.5 sau, dupa caz, la pct. 16.6.
16.10. Dupa primirea dosarelor prevazute la pct. 16.1 - 16.5 si 16.7, pe
baza situatiei juridice a imobilului pentru care s-a propus acordarea de
despagubiri, Secretariatul Comisiei Centrale procedeaza la analizarea dosarelor
in ceea ce priveste verificarea legalitatii respingerii cererii de restituire
in natura.
16.11. Dupa analizarea dosarelor conform prevederilor pct. 16.10,
Secretariatul Comisiei Centrale va proceda la centralizarea dosarelor in care,
in mod intemeiat, cererea de restituire in natura a fost respinsa, dupa care
acestea vor fi transmise evaluatorului sau societatii de evaluatori desemnate
in mod aleatoriu de catre Comisia Centrala, in vederea intocmirii raportului de
evaluare.
16.12. Dupa primirea dosarului prevazut la pct. 16.11, evaluatorul sau
societatea de evaluatori desemnata va efectua procedura de specialitate si va
intocmi raportul de evaluare pe care il va transmite Comisiei Centrale. Acest
raport va contine cuantumul despagubirilor in limita carora vor fi acordate
titlurile de despagubire.
16.13. Daca pentru intocmirea raportului de evaluare este necesara o
lucrare la fata locului, evaluatorul desemnat va convoca persoanele
indreptatite sa primeasca despagubiri prin scrisoare recomandata, cu confirmare
de primire, aratand zilele si orele cand incepe si continua lucrarea.
Convocarea va fi remisa persoanei indreptatite cu cel putin 5 zile inaintea
efectuarii lucrarii de evaluare. La calculul termenului nu se socotesc ziua
primirii convocarii si nici data stabilita pentru efectuarea lucrarii de
evaluare. Confirmarea de primire va fi alaturata lucrarii evaluatorului.
Persoanele indreptatite sa primeasca despagubiri sunt obligate sa dea
evaluatorului, la solicitarea acestuia, orice lamuriri in legatura cu obiectul
lucrarii. Ele vor prezenta evaluatorului orice inscrisuri pe care le poseda, de
natura a furniza acestuia informatii privind valoarea imobilului obiect al
lucrarii.
La data stabilita pentru efectuarea lucrarii de evaluare si pe tot
parcursul desfasurarii procedurii de specialitate, persoanele indreptatite
solicitante pot fi asistate de un evaluator ales si remunerat de catre acestea.
Daca evaluatorii au pareri diferite, lucrarea trebuie sa cuprinda parerea
motivata a fiecaruia.
Raportul de evaluare al evaluatorului desemnat va fi comunicat de catre
acesta atat Comisiei Centrale, cat si persoanelor indreptatite solicitante. In
masura in care acestea din urma formuleaza obiectiuni, evaluatorul este dator
sa raspunda la acestea. Obiectiunile formulate si raspunsul la aceste
obiectiuni al evaluatorului desemnat vor fi comunicate in mod obligatoriu si
Comisiei Centrale.
Evaluatorii desemnati sunt datori sa se infatiseze inaintea Comisiei
Centrale spre a da lamuriri ori de cate ori li se va cere.
Daca Comisia Centrala nu este lamurita prin evaluarea facuta, poate decide
efectuarea unei noi expertize.
16.14. In baza raportului de evaluare prevazut la pct. 16.12 si 16.13,
Comisia Centrala va proceda fie la emiterea deciziei reprezentand titlul de
despagubire, fie la trimiterea dosarului spre reevaluare.
16.15. Dupa primirea dosarelor prevazute la pct. 16.6 si 16.8, Comisia
Centrala va proceda la emiterea deciziei reprezentand titlu de despagubire pana
la concurenta sumei reprezentand cuantumul despagubirilor consemnate/propuse.
16.16. Daca, pe baza constatarilor Secretariatului Comisiei Centrale,
aceasta din urma stabileste ca imobilul pentru care, prin decizie/dispozitie
sau, dupa caz, prin ordin, s-au consemnat/propus despagubiri este restituibil
in natura, prin decizie motivata, potrivit art. 21 din titlul VII al legii,
Comisia Centrala va proceda la restituirea acestuia.
16.17. Deciziile continand propunerile motivate de acordare a
despagubirilor, emise de Comisia speciala de retrocedare a unor bunuri imobile
care au apartinut cultelor religioase si comunitatilor cetatenilor apartinand
minoritatilor nationale, in temeiul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
94/2000, republicata, si al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 83/1999,
republicata, vor fi inaintate Secretariatului Comisiei Centrale potrivit
procedurii prevazute la pct. 16.7.
16.18. Deciziile prevazute la pct. 16.17 vor fi insotite de inscrisurile
mentionate la pct. 16.5 lit. a) si c) - e), care se aplica in mod
corespunzator. Inscrisurile existente la dosar vor fi inaintate Secretariatului
Comisiei Centrale, in ordinea stabilita la pct. 16.5 lit. a) si c) - e), vor fi
insotite de un borderou si de decizia emisa de Comisia speciala de retrocedare,
iar toate filele dosarului vor fi numerotate, snuruite si sigilate. Dosarele
astfel intocmite vor fi inaintate Secretariatului Comisiei Centrale in
original, iar sigiliul va fi aplicat pe prima si pe ultima fila a dosarului.
16.19. Procedura prevazuta la pct. 16.17 si 16.18 va fi urmata in mod corespunzator
si pentru predarea deciziilor continand propunerile motivate de acordare a
despagubirilor emise in temeiul art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 94/2000, republicata.
16.20. Prevederile pct. 16.19 sunt aplicabile si deciziilor continand
propunerile motivate de acordare a despagubirilor emise de organele de
conducere ale regiilor autonome, societatilor sau companiilor nationale,
societatilor comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei
publice centrale ori locale este actionar sau asociat majoritar/minoritar, in
temeiul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 83/1999, republicata.
Art. 17 din titlul VII al legii:
Deciziile prin care se dispune emiterea titlurilor de despagubire pot fi
individuale, caz in care se refera la o singura persoana despagubita, sau
cumulate, pe sedinta de lucru, caz in care se refera la mai multe persoane
despagubite, pe baza de lista alfabetica a titularilor de drept.
Norme metodologice:
Ordinea in care vor fi solutionate dosarele va fi stabilita prin decizie a
Comisiei Centrale. Decizia va fi afisata la sediul Autoritatii Nationale pentru
Restituirea Proprietatilor, prin grija Secretariatului Comisiei Centrale.
Art. 18 din titlul VII al legii:
Dupa constituirea Fondului "Proprietatea", deciziile individuale
sau colective se vor transmite prin grija Secretariatului Comisiei Centrale, in
termen de 10 zile de la emitere, la societatea de administrare a Fondului
"Proprietatea" si la entitatea de depozitare si inregistrare a
actiunilor Fondului.
Norme metodologice:
Deciziile emise de catre Comisia Centrala anterior constituirii Fondului
"Proprietatea", precum si cele emise dupa constituirea acestuia si
pana la desemnarea societatii de administrare vor fi comunicate societatii de
administrare a Fondului "Proprietatea", dupa desemnarea acesteia
potrivit procedurii prevazute la art. 12 alin. (2) din titlul VII al legii.
Deciziile emise vor fi comunicate si entitatii de depozitare si inregistrare a
actiunilor Fondului "Proprietatea".
CAP. 6
Cai de atac in justitie
Art. 19 din titlul VII al legii:
Deciziile adoptate de catre Comisia Centrala pot fi atacate cu contestatie
in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, in
contradictoriu cu statul, reprezentat prin Comisia Centrala pentru Stabilirea
Despagubirilor. Contestatia suspenda exercitiul dreptului de dispozitie asupra
titlului de despagubire al titularului. Despre contestatii se va face mentiune
in evidentele tinute de entitatea care indeplineste functii de registru si
depozitare pentru Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor.
Norme metodologice:
19.1. Dupa constituirea Fondului "Proprietatea" si desemnarea
societatii de administrare, odata cu comunicarea deciziilor adoptate de Comisia
Centrala, societatea de administrare a Fondului "Proprietatea" si
entitatea de depozitare si inregistrare a actiunilor Fondului
"Proprietatea" vor fi instiintate de Secretariatul Comisiei Centrale
despre existenta oricaror litigii sau proceduri administrative prealabile, in
curs de desfasurare, avand ca obiect deciziile emise de Comisia Centrala.
19.2. In cazurile prevazute la pct. 19.1 conversia titlurilor de
despagubire se va face numai dupa finalizarea procedurii administrative prealabile
sau, dupa caz, dupa ramanerea definitiva si irevocabila a hotararii
judecatoresti prin care contestatia formulata in temeiul art. 19 din titlul VII
al legii a fost respinsa, in cazul in care procedura administrativa a fost
urmata de o procedura judecatoreasca.
19.3. In cazul in care, dupa parcurgerea procedurii administrative
prealabile sau, dupa caz, judecatoresti, a fost acordata o suma mai mare decat
cea stabilita in titlul de despagubire, decizia reprezentand titlul de
despagubire se va emite de catre Comisia Centrala pentru suma astfel stabilita.
Dupa emiterea deciziei reprezentand titlul de despagubire se va urma procedura
prevazuta la art. 18 din titlul VII al legii.
..........................................................................
CAP. 7
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 21 din titlul VII al legii:
(1) Daca, pe baza constatarilor Secretariatului Comisiei Centrale, aceasta
stabileste ca imobilul pentru care s-a stabilit plata de despagubiri este
restituibil in natura, prin decizie motivata va proceda la restituirea
acestuia.
(2) Decizia de restituire in natura astfel emisa urmeaza regimul juridic
prevazut de art. 23 alin. (4) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al
unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, republicata.
Norme metodologice:
21.1. In situatia prevazuta la art. 21 din titlul VII al legii, daca
persoana indreptatita a primit o despagubire, restituirea in natura este
conditionata de rambursarea sumei reprezentand despagubirea primita,
actualizata.
21.2. Despagubirea primita va fi actualizata cu coeficientul de
actualizare, stabilit potrivit art. I alin. (1) din titlul II al Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 184/2002, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 48/2004, cu modificarile ulterioare.
21.3. Despagubirile acordate prin aplicarea Legii nr. 112/1995 pentru
reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte,
trecute in proprietatea statului, cu modificarile ulterioare, vor fi
actualizate cu indicele de inflatie. Calculul actualizarii se va face prin
aplicarea indicelui de inflatie comunicat de entitatea nationala din domeniul
statisticii, aferent perioadei respective (se va avea in vedere anul incasarii
efective a despagubirii si anul rambursarii acesteia).
21.4. Suma rezultata prin aplicarea prevederilor pct. 21.2 sau, dupa caz,
ale pct. 21.3 se va varsa in contul deschis la Trezoreria Statului prin Ordinul
ministrului finantelor publice nr. 198/2003. Plata sumei reprezentand valoarea
despagubirii primite se efectueaza pe baza comunicarii Secretariatului Comisiei
Centrale, in care se va consemna in mod explicit suma rezultata in urma
aplicarii coeficientului de actualizare sau, dupa caz, a indicelui de inflatie,
pentru situatiile generate de aplicarea Legii nr. 112/1995, cu modificarile
ulterioare.
21.5. Dovada platii sumei reprezentand valoarea despagubirii primite,
actualizata potrivit pct. 21.2 sau, dupa caz, pct. 21.3, se va atasa la dosarul
cererii.
Art. 22 din titlul VII al legii:
(1) In cazul in care statul si persoanele indreptatite au obligatii
reciproce de plata si, respectiv, restituire, a unor despagubiri rezultate din
aplicarea Legii nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor
imobile cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului, cu
modificarile ulterioare, ori a altor acte normative anterioare prin care s-au
acordat despagubiri si, respectiv, a Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic
al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, republicata, la cererea persoanei indreptatite, prin decizia Comisiei
Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor se va dispune compensarea acestora.
(2) In cazul prevazut la alin. (1), cele doua obligatii reciproce de plata
se vor compensa pana la concurenta celei mai mici dintre ele.
(3) Pentru a dispune masura compensarii, vor fi avute in vedere referatul
aprobat de conducatorul entitatii investite cu solutionarea notificarii, prin
care se constata ca posibila restituirea in natura a imobilului si
decizia/dispozitia emisa de entitatea investita cu solutionarea notificarii, a
cererii de retrocedare sau, dupa caz, ordinul conducatorului autoritatii
administratiei publice centrale sau locale investite cu solutionarea
notificarilor, prin care s-au acordat sau, dupa caz, propus despagubiri.
(4) Asupra masurii compensarii, Comisia Centrala pentru Stabilirea
Despagubirilor va decide numai dupa ce a fost urmata procedura prevazuta la
art. 16 alin. (3) - (6), pe baza raportului intocmit de evaluatorul sau
societatea de evaluatori desemnata care va contine cuantumul despagubirilor in
limita carora vor fi acordate titlurile de plata. Suma reprezentand despagubirea
incasata va fi actualizata cu coeficientul de actualizare stabilit conform
legislatiei in vigoare sau, dupa caz, prin aplicarea indicelui de inflatie,
pentru situatiile generate de aplicarea Legii nr. 112/1995 pentru reglementarea
situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in
proprietatea statului, cu modificarile ulterioare.
(5) In situatia de la alin. (4), titlul de despagubire se va emite de
Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor pana la concurenta sumei
reprezentand cuantumul despagubirilor, dupa deducerea sumei reprezentand
despagubirea incasata, actualizata, stabilite potrivit alin. (4).
(6) Dispozitiile alin. (1) - (3) si alin. (5), se aplica in mod
corespunzator si in cazul in care se invoca o creanta constatata printr-o
decizie/ordin emise in temeiul art. 32 din Legea nr. 10/2001 privind regimul
juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989, republicata, in care s-au consemnat/propus sume care urmeaza a
se acorda ca despagubire.
(7) In cazul prevazut la alin. (6) titlul de despagubire se va emite de
Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor pana la concurenta sumei
reprezentand cuantumul despagubirilor consemnate/propuse, dupa deducerea sumei
reprezentand despagubirea incasata, actualizata potrivit alin. (4).
(8) In cazul in care suma reprezentand despagubirea incasata, actualizata,
este mai mare decat despagubirea stabilita potrivit alin. (4) sau, dupa caz,
cea consemnata/propusa in decizia/ordinul emise in temeiul art. 32 din Legea
nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicata, dupa dispunerea
compensarii, se va instiinta entitatea investita cu solutionarea notificarii
avand ca obiect restituirea in natura a imobilului, despre suma ramasa de
restituit de catre persoana indreptatita.
Norme metodologice:
22.1. Dispozitiile art. 22 din titlul VII al legii reglementeaza procedura
compensarii creantelor datorate reciproc de stat si persoanele indreptatite la
restituire.
22.2. In sensul art. 22 din titlul VII al legii, obligatiile reciproce
existente intre stat si persoanele indreptatite sunt cele ce decurg din
aplicarea Legii nr. 112/1995, cu modificarile ulterioare, sau, dupa caz, a unor
acte normative anterioare acesteia, prin care s-au acordat despagubiri, si a
Legii nr. 10/2001, republicata.
22.3. Compensarea se poate dispune la cererea persoanei indreptatite, la
care vor fi anexate in original:
a) referatul aprobat de conducatorul entitatii investite cu solutionarea
notificarii, prin care se constata ca posibila restituirea in natura a
imobilului si obligatia persoanei indreptatite de a restitui despagubirea
primita, actualizata;
b) dovada platii si cuantumul despagubirii ce trebuie restituit;
c) decizia/dispozitia sau, dupa caz, ordinul emis de entitatea investita cu
solutionarea notificarii, prin care s-au acordat sau, dupa caz, s-au propus
despagubiri.
22.4. Pentru constituirea dosarului cererii in vederea acordarii masurii
compensarii, Secretariatului Comisiei Centrale ii va fi predata
decizia/dispozitia sau, dupa caz, ordinul entitatii investite cu solutionarea
notificarii, prin care s-au acordat sau, dupa caz, s-au propus despagubiri,
impreuna cu intreaga documentatie ce a stat la baza adoptarii sale, potrivit
procedurii prevazute la pct. 16.1 - 16.3 si 16.5 sau, dupa caz, la pct. 16.7 si
16.9.
22.5. Pe baza situatiei juridice a imobilului pentru care s-a propus
acordarea de despagubiri, Secretariatul Comisiei Centrale procedeaza la
analizarea dosarului prevazut la pct. 22.4, impreuna cu inscrisurile prevazute
la pct. 22.3, in privinta legalitatii respingerii cererii de restituire in
natura.
22.6. Daca restituirea in natura nu este posibila, Secretariatul Comisiei
Centrale va transmite dosarul prevazut la pct. 22.4 evaluatorului sau
societatii de evaluare desemnate in mod aleatoriu de catre Comisia Centrala, in
vederea intocmirii raportului de evaluare.
22.7. Dupa primirea dosarului, evaluatorul sau societatea de evaluatori
desemnata va efectua procedura de specialitate prevazuta la pct. 16.12 si va
intocmi raportul de evaluare pe care il va transmite Comisiei Centrale.
Raportul de evaluare va contine cuantumul despagubirilor in limita carora va fi
acordat titlul de despagubire.
22.8. Suma reprezentand despagubirea incasata va fi actualizata cu
coeficientul de actualizare stabilit potrivit art. I alin. (1) din titlul II al
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 184/2002, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 48/2004, cu modificarile ulterioare, sau, dupa caz,
prin aplicarea indicelui de inflatie, pentru situatiile generate de aplicarea
Legii nr. 112/1995, cu modificarile ulterioare.
22.9. Titlul de despagubire se va emite de catre Comisia Centrala pentru
diferenta dintre suma reprezentand cuantumul despagubirilor, stabilita de catre
evaluatorul sau societatea de evaluatori desemnata, si despagubirea primita,
actualizata potrivit pct. 22.8.
22.10. In cazul in care suma reprezentand despagubirea primita, actualizata
potrivit pct. 22.8, este mai mare decat despagubirea stabilita potrivit pct.
22.7, dupa emiterea deciziei, Comisia Centrala va instiinta entitatea investita
cu solutionarea notificarii avand ca obiect restituirea in natura a imobilului
despre suma ramasa de restituit de catre persoana indreptatita.
22.11. Dispozitiile pct. 22.4 - 22.9 se aplica in mod corespunzator si in
situatia in care, pe baza comunicarii entitatii investite cu solutionarea
notificarii, se constata ca pentru imobilul pentru care s-au acordat sau, dupa
caz, s-au propus despagubiri a fost incasata de persoana indreptatita ori de
ascendentul acesteia o despagubire.
22.12. In cazul in care se invoca de catre persoana indreptatita o creanta
constatata printr-o decizie/ordin emisa/emis in temeiul art. 31 din Legea nr.
10/2001, republicata, in care s-au consemnat/propus sume care urmeaza a se
acorda ca despagubire, Comisia Centrala va decide dupa primirea acestora. In acest
sens vor fi predate Secretariatului Comisiei Centrale decizia/ordinul
emisa/emis in temeiul art. 31 din Legea nr. 10/2001, republicata, in care s-au
consemnat/propus sume care urmeaza a se acorda ca despagubire, impreuna cu
intreaga documentatie ce a stat la baza adoptarii sale, potrivit procedurii
prevazute la pct. 16.6 sau, dupa caz, la pct. 16.8 si 16.9.
22.13. In situatia prevazuta la pct. 22.12, titlul de despagubire se va
emite de Comisia Centrala pana la concurenta sumei reprezentand cuantumul
despagubirilor consemnate/propuse, dupa deducerea sumei reprezentand
despagubirea primita, actualizata potrivit pct. 22.8.
22.14. In cazul in care suma reprezentand despagubirea primita, actualizata
potrivit pct. 22.8, este mai mare decat despagubirea consemnata/propusa in
decizia/ordinul prevazuta/prevazut la pct. 22.12, dupa emiterea deciziei
Comisia Centrala va instiinta entitatea investita cu solutionarea notificarii
avand ca obiect restituirea in natura a imobilului despre suma ramasa de restituit
de catre persoana indreptatita.
..........................................................................
Art. 24 din titlul VII al legii:
(1) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, procesele-verbale incheiate de prefecturi prin care s-au consemnat sume
care urmeaza a se acorda ca despagubire vor fi reanalizate si, in situatia in
care potrivit Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989,
republicata, restituirea in natura nu este posibila dar se constata ca
notificantii sunt indreptatiti la acordarea de despagubiri, dosarul intocmit va
fi inaintat Secretariatului Comisiei Centrale, insotit de situatia juridica
actuala a imobilului si de ordinul continand propunerea motivata a prefectului
de acordare a despagubirilor.
(2) Prevederile art. 16 alin. (2) se aplica in mod corespunzator.
Norme metodologice:
24.1. Notificarile prevazute la art. 24 din titlul VII al legii se predau
pe baza de proces-verbal de predare-primire Secretariatului Comisiei Centrale,
in termen de 10 zile de la data adoptarii ordinului continand propunerea
motivata a prefectului de acordare a despagubirilor.
24.2. Ordinele prefectilor continand propunerile motivate de acordare a
despagubirilor, mentionate la pct. 24.1, vor fi insotite de urmatoarele
inscrisuri:
a) intreaga documentatie aferenta acestora, respectiv: acte juridice
translative de proprietate, care atesta detinerea proprietatii de catre o
persoana fizica sau juridica; acte juridice care atesta detinerea proprietatii
de catre persoana fizica sau juridica indreptatita ori, dupa caz, ascendentul
acesteia, la data preluarii abuzive; acte juridice care permit incadrarea
preluarii ca fiind abuziva (in situatiile in care persoana fizica sau juridica
indreptatita ori, dupa caz, ascendentul acesteia a incasat o despagubire,
dosarul va contine dovada platii acesteia si cuantumul despagubirii ce trebuie
dedusa potrivit procedurii prevazute la pct. 22.11); acte juridice care atesta
calitatea de mostenitor;
b) orice inscrisuri care descriu imobilele constructii demolate, depuse de
persoana indreptatita si/sau regasite in arhivele proprii, inclusiv orice
expertize judiciare sau extrajudiciare depuse de persoana indreptatita,
impreuna cu evaluarea intocmita de comisia de evaluare interna constituita la
nivelul fiecarei entitati implicate in solutionarea notificarilor in temeiul
pct. 1.1 - 1.2 din cap. III al Normelor metodologice de aplicare unitara a
Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 498/2003, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) orice alte inscrisuri depuse de persoana indreptatita, inclusiv orice
declaratii notariale date de aceasta, pe propria raspundere, si declaratii
notariale date de persoana in viata, care atesta anumite situatii in legatura
cu imobilul notificat si care au contribuit la fundamentarea
deciziei/dispozitiei sau, dupa caz, a ordinului;
d) situatia juridica actuala a imobilului obiect al notificarii;
e) orice alte inscrisuri existente la dosar.
Inscrisurile existente la dosar vor fi inaintate Secretariatului Comisiei
Centrale, in ordinea stabilita la lit. a) - e), vor fi insotite de un borderou
si de ordinul emis de prefect, iar toate filele dosarului vor fi numerotate,
snuruite si sigilate. Dosarele astfel intocmite vor fi inaintate
Secretariatului Comisiei Centrale, in original, iar sigiliul va fi aplicat pe
prima si pe ultima fila a dosarului.
Art. 25 din titlul VII al legii:
(1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, notificarile inregistrate la prefecturi si pentru care nu au fost
incheiate procese-verbale se vor inainta entitatilor investite potrivit Legii
nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicata, cu solutionarea
acestora.
(2) Dispozitiile alin. (1) se aplica in mod corespunzator si in situatiile
in care, in urma reanalizarii proceselor-verbale incheiate de prefecturi prin
care sunt consemnate sume care urmeaza a se acorda ca despagubire se constata
ca potrivit Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate
in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, restituirea in natura este posibila,
ori notificantii nu sunt indreptatiti la acordarea de despagubiri.
Norme metodologice:
25.1. In intelesul art. 25 alin. (1) din titlul VII al legii, entitate
investita, potrivit Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989,
republicata, cu solutionarea acestora este, dupa caz, unitatea detinatoare sau
persoana juridica abilitata de lege sa solutioneze o notificare cu privire la
un bun care nu se afla in patrimoniul sau (Autoritatea pentru Valorificarea
Activelor Statului, Ministerul Finantelor Publice, alte autoritati publice
centrale sau locale implicate).
25.2. Ipoteza prevazuta la art. 25 alin. (2) din titlul VII al legii
vizeaza acele situatii in care, in urma analizei actelor doveditoare depuse de
persoana care se pretinde indreptatita si a situatiei de fapt si de drept a
imobilului pentru care se solicita despagubiri, se constata fie ca restituirea
in natura este posibila, fie ca preluarea nu a fost abuziva, dreptul de
proprietate si calitatea de mostenitor nu sunt dovedite, si altele asemenea.
Art. 26 din titlul VII al legii:
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei legi, orice oferta de capital
disponibil emisa in temeiul Hotararii Guvernului nr. 498/2003 privind aprobarea
Normelor metodologice de aplicare unitara a Legii nr. 10/2001 privind regimul
juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989, cu modificarile si completarile ulterioare, se considera
inchisa.
(2) Dupa inchiderea ofertei, entitatea implicata in privatizare, emitenta a
ofertei prevazute la alin. (1), va proceda la atribuirea/alocarea actiunilor,
dupa care va elibera titularului deciziei de restituire prin acordarea de
actiuni ori al titlurilor de valoare nominala subscrise, o adeverinta/un
certificat de actionar care va indica titularul acestora, numarul actiunilor si
datele de identificare a societatii comerciale.
(3) In termen de 10 zile de la data atribuirii/alocarii actiunilor,
entitatea implicata in privatizare, emitenta a ofertei prevazute la alin. (1),
va transmite Secretariatului Comisiei Centrale lista beneficiarilor masurilor
prevazute la alin. (2), a titlurilor de valoare nominala, a
deciziilor/dispozitiilor ori, dupa caz, a ordinelor in baza carora au fost
acordate/alocate actiunile, fiind mentionat distinct si emitentul acestora.
(4) Dispozitiile prevazute la alin. (3) sunt aplicabile in mod
corespunzator pentru orice alta oferta de capital disponibil, inchisa inainte
de intrarea in vigoare a prezentei legi. In acest caz, termenul prevazut la
alin. (3) curge de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
Norme metodologice:
26.1. In intelesul art. 26 alin. (1) din titlul VII al legii, capitalul
disponibil reprezinta acea parte de capital social detinuta de stat sau de alta
entitate implicata in procesul de privatizare la o societate comerciala
neprivatizata, in tot sau in parte, care nu este afectata de alte drepturi
izvorand din contractele de privatizare incheiate deja in baza legilor de
privatizare.
In intelesul art. 26 alin. (2) din titlul VII al legii, emitenta a ofertei
este considerata orice entitate implicata in procedurile de privatizare care a
lansat o oferta de capital disponibil in temeiul Hotararii Guvernului nr.
498/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, si care are obligatia de
a acorda persoanelor indreptatite actiuni din capitalul social disponibil, ca
masura reparatorie prin echivalent.
Persoana indreptatita este persoana fizica sau juridica beneficiara a unei
decizii/dispozitii motivate sau ordin, prin care i s-au acordat masuri
reparatorii in echivalent sub forma de actiuni ori, dupa caz, detinatorul unor
titluri de valoare nominala.
Societate in curs de tranzactionare este acea societate la care a fost
aprobata metoda de privatizare prin oferta publica prin ordin/decizie a
institutiei publice implicate in privatizare sau prin act normativ.
26.2. Pentru ofertele de privatizare inchise odata cu momentul intrarii in
vigoare a titlului VII al legii, vor fi considerate ca fiind depuse in termen
toate cererile detinatorilor de titluri de valoare nominala sau, dupa caz, ale
titularilor deciziilor/dispozitiilor/ordinelor prin care le-au fost acordate
masuri reparatorii in echivalent sub forma de actiuni si care sunt inregistrate
la registratura emitentului ofertei de capital sau sunt depuse la oficiul
postal, inclusiv in data de 25 iulie 2005.
Oferta de capital disponibil se considera ca se adreseaza detinatorilor de
titluri de valoare nominala sau de decizii/dispozitii de restituire prin
acordarea de actiuni, in functie de situatia societatilor aflate in oferta
entitatii implicate in privatizare - tranzactionate sau netranzactionate pe
piata de capital - la momentul publicarii acestei oferte, respectiv la data
publicarii listei societatilor la care s-a rezervat o cota din capitalul social
pentru privatizarea prin restituire.
Persoanele indreptatite (astfel cum au fost definite prin prezentele norme
metodologice) au dreptul sa revoce, integral sau partial, subscrierea realizata
in cadrul unei astfel de oferte de capital disponibil. Revocarea subscrierii
poate avea loc incepand cu data intrarii in vigoare a prezentelor norme
metodologice si pana la momentul declansarii procedurii de atribuire/alocare de
actiuni. Revocarea subscrierii se va realiza prin transmiterea de catre
persoana indreptatita catre entitatea implicata in privatizare - emitenta a
ofertei - a unei cereri de revocare a subscrierii.
Persoanele indreptatite care au depus cereri la societati care, la data aparitiei
prezentelor norme metodologice, nu erau tranzactionate sau in curs de
tranzactionare au posibilitatea sa isi schimbe optiunea in termen de 90 de zile
de la data aparitiei prezentelor norme metodologice, pentru una dintre
societatile aflate in oferta si care sunt tranzactionate sau urmeaza sa fie
tranzactionate.
26.3. In cadrul entitatii emitente a ofertei de privatizare, prin
decizie/ordin a/al conducatorului acesteia, se va constitui o comisie de
analiza a cererilor depuse de persoanele indreptatite si de negociere in
vederea atribuirii/alocarii actiunilor la societatile care fac parte din
oferta, in schimbul titlurilor de valoare nominala subscrise sau al
deciziilor/dispozitiilor de restituire prin acordarea de actiuni, dupa caz.
Atributiile, drepturile si obligatiile Comisiei sunt stabilite prin
decizia/ordinul conducatorului entitatii emitente a ofertei de privatizare.
26.4. Proceduri pentru atribuirea/alocarea actiunilor
1. Declansarea procedurii de atribuire de actiuni pentru societatile
listate sau care urmeaza sa fie listate pe piata de capital, in situatia in
care oferta entitatii implicate in privatizare cuprinde astfel de societati, va
avea loc dupa finalizarea procedurii de admitere la tranzactionare a actiunilor
fiecarei societati de acest fel aflate in oferta.
2. In termen de 30 de zile de la admiterea la tranzactionare a actiunilor
societatii, entitatea implicata in privatizare va notifica subscriitorii cu
privire la modul de stabilire a pretului la care urmeaza sa fie atribuite
actiunile in schimbul titlurilor de valoare nominala sau al
deciziilor/dispozitiilor/ordinelor prin care le-au fost acordate masuri
reparatorii in echivalent sub forma de actiuni, dupa caz, cu privire la modul
de alocare si la data limita pana la care isi pot revoca subscrierea.
3. De asemenea, entitatea emitenta va face public, cu 30 de zile inainte de
inceperea perioadei de atribuire, un anunt in care vor fi furnizate informatii
privind conditiile ofertei, precum si informatii cu privire la termenul limita
pana la care mai pot fi revocate subscrierile, perioada calendaristica in care
se va realiza alocarea si procedura de dobandire a actiunilor atribuite etc.
4. In cazul in care, in cadrul unei oferte de privatizare prin restituire,
capitalul disponibil de la o societate comerciala nu este indestulator, se va
proceda la alocarea proportionala, in functie de ponderea fiecarei solicitari,
luandu-se in considerare valoarea inscrisa pe acestea. [Exemplu: capitalul
disponibil la societatea X este de 50.000 de actiuni. Sunt 3 solicitanti (A, B
si C) care, in baza titlurilor de valoare nominala, la valoarea acestora
neactualizata, sau a deciziilor/dispozitiilor/ordinelor prin care le-au fost
acordate masuri reparatorii in echivalent sub forma de actiuni, dupa caz, pe
care le detin, ar avea posibilitatea de a dobandi: A - 10.000 de actiuni; B -
50.000 de actiuni; C - 40.000 de actiuni, rezultand un total de 100.000
actiuni. Ponderea dreptului fiecarei persoane in acest total este: A = 10%, B =
50%, C = 40% . Pentru stabilirea numarului de actiuni care se aloca fiecarei
persoane, se va aplica procentul astfel obtinut la numarul actiunilor
disponibile, rezultand:
A - 10% din 50.000 = 5.000 de actiuni;
B - 50% din 50.000 = 25.000 de actiuni;
C - 40 % din 50.000 = 20.000 de actiuni.]
5. Dupa stabilirea valorii la care se vor atribui actiunile in schimbul
titlurilor de valoare nominala sau al deciziilor/dispozitiilor/ordinelor prin
care le-au fost acordate masuri reparatorii in echivalent sub forma de actiuni,
dupa caz, conform pct. 26.5 din prezentele norme metodologice, subscriitorii
care nu au comunicat o renuntare la subscriere vor fi instiintati cu privire la
aceasta si la modul de atribuire.
6. Oferta de pret a entitatii implicate in privatizare este valabila timp
de 30 de zile de la data instiintarii, care se va face atat personal fiecarui
subscriitor, cat si prin intermediul unui cotidian central de larga raspandire.
7. Subscriitorii care accepta in termenul de 30 de zile elementele
mentionate la pct. 5 urmeaza sa transmita acceptul lor in scris, in interiorul
termenului mentionat mai sus, accept care va fi inregistrat la registratura
generala a entitatii emitente a ofertei sau transmis prin posta, cu confirmare
de primire.
8. In situatia in care, in urma instiintarii, exista subscriitori care nu
au acceptat elementele mentionate la pct. 5 si nu au transmis acceptul lor in
scris, cererile acestora nu vor fi luate in considerare la stabilirea
procentului de atribuire de actiuni si echivaleaza cu neacceptarea ofertei.
9. Cererile persoanelor indreptatite, care au acceptat oferta conform pct.
7, care nu sunt insotite de copia legalizata a deciziei/dispozitiei motivate
sau ordinului privind acordarea de masuri reparatorii in echivalent sub forma
de actiuni ori, dupa caz, de copia legalizata a titlurilor de valoare nominala
subscrise in cadrul ofertei de privatizare, vor trebui completate cu aceste
inscrisuri inlauntrul termenului precizat mai sus, sub sanctiunea de a nu fi luate
in considerare.
10. In vederea valorificarii titlurilor de valoare nominala apartinand
categoriilor de subscriitori mentionati la pct. 8, acestia se vor adresa
Comisiei Centrale in vederea convertirii acestora in titluri de despagubire,
urmand procedura prevazuta la pct. 29.1 - 29.8 din prezentele norme
metodologice.
11. In cazul in care valoarea deciziei/dispozitiei motivate sau ordinului
privind acordarea de masuri reparatorii in echivalent sub forma de actiuni ori,
dupa caz, a titlurilor de valoare nominala depuse nu acopera in intregime un
numar intreg de actiuni, persoana indreptatita va primi doar numarul intreg de
actiuni, iar fractiile de actiuni rezultate ca urmare a procesului de alocare a
actiunilor, insumate ca pachet de actiuni, raman in proprietatea entitatii
emitente a ofertei.
12. In cazul in care prin convertirea deciziei/dispozitiei motivate sau
ordinului privind acordarea de masuri reparatorii in echivalent sub forma de
actiuni ori, dupa caz, a titlului de valoare nominala in actiuni ramane un
rest, acesta va fi mentionat atat in procesul-verbal final de negociere, cat si
in lista cu beneficiarii masurilor dispuse in baza ofertei sale, care va fi
transmisa Secretariatului Comisiei Centrale pentru a se proceda la emiterea
titlurilor de despagubire cuvenite pentru diferenta de suma, pana la concurenta
sumei disponibile.
13. Declansarea procedurii de atribuire/alocare de actiuni pentru
societatile nelistate, in situatia in care oferta entitatii implicate in
privatizare cuprinde astfel de societati, va avea loc pentru fiecare societate,
in termen de 30 de zile de la data constituirii comisiei prevazute la pct. 26.3
din prezentele norme metodologice.
26.5. Valoarea la care urmeaza sa fie atribuite actiunile se stabileste
astfel:
a) la societatile listate sau aflate in curs de listare pe piata de
capital, valoarea va fi egala cu valoarea cea mai mare dintre valoarea de piata
si valoarea nominala.
Valoarea de piata pentru o actiune va fi pretul mediu ponderat de tranzactionare
aferent primelor 6 luni de tranzactionare a actiunilor in cauza, comunicat de
operatorul pietei respective. Atribuirea actiunilor se va face dupa scurgerea
unui termen de 6 luni de tranzactionare;
b) la societatile aflate in oferta si nelistate, valoarea va fi egala cu
valoarea cea mai mare dintre valoarea nominala si valoarea pe actiune,
calculata ca raport intre activul net contabil la ultimul exercitiu financiar
anual incheiat si numarul total de actiuni.
Activul net este determinat ca diferenta intre totalul activelor si
datoriile societatii comerciale.
26.6. In termen de 30 de zile calculate cu incepere de la expirarea datei
limita stabilite pentru acceptarea ofertei, intre entitatea emitenta a ofertei
de privatizare si persoana indreptatita se va declansa procesul de negociere
care se va finaliza prin incheierea unui proces-verbal in care se vor preciza
elementele tranzactiei (valoarea pe actiune, numarul de actiuni alocate,
societatea emitenta, valoarea totala a actiunilor alocate, valoarea actualizata
a titlurilor de valoare nominala, in original, primite in plata, seria si
numarul acestora etc.). Modelul procesului-verbal se va aproba prin
decizie/ordin al conducatorului fiecarei entitati emitente a ofertei.
26.7. La sfarsitul perioadei de alocare entitatea emitenta a ofertei va
elibera fiecarui subscriitor o adeverinta privind calitatea de actionar
(denumita in continuare adeverinta), care va cuprinde cel putin urmatoarele
informatii:
a) elementele de identificare a subscriitorului;
b) elementele de identificare a societatii la care au fost dobandite
actiunile;
c) numarul de actiuni dobandite.
26.8. Actualizarea valorilor inscrise in titlurile de valoare nominala
emise se va face la data utilizarii lor de entitatea emitenta a ofertei, prin
aplicarea indicelui de inflatie aferent perioadei cuprinse intre inceputul
lunii urmatoare celei in care a fost emis titlu si sfarsitul lunii anterioare
datei utilizarii lui. In situatia in care indicele de inflatie aferent lunii anterioare
datei utilizarii titlului de valoare nominala nu este cunoscut, se va lua in
calcul ultimul indice de inflatie cunoscut.
26.9. Titlurile de valoare nominala subscrise in cadrul unei oferte si
nevalorificate vor fi restituite subscriitorilor, in situatia in care acestea
au fost depuse in original.
26.10. Titlurile de valoare nominala subscrise in cadrul unei oferte de
privatizare si valorificate partial vor fi retinute de entitatea emitenta a
ofertei, care va urma procedura prevazuta la pct. 26.14 si 26.15.
26.11. Entitatea emitenta a ofertei de privatizare prin restituire si
persoana indreptatita la masuri reparatorii au obligatia de a se adresa catre
societate/Registrul independent al actionarilor, in vederea inscrierii noului
actionar, in termen de 15 zile de la data eliberarii adeverintei.
26.12. Eliberarea certificatului de actionar se va face de catre societate,
in situatia in care si-a organizat propriul registru al actionarilor, sau de
catre Registrul independent al actionarilor, in termen de 30 de zile de la data
eliberarii adeverintei.
26.13. Actiunile atribuite/alocate dupa urmarea procedurilor prevazute la
pct. 26.4 - 26.7 nu vor putea fi tranzactionate la bursa de valori sau pe o
alta piata reglementata decat dupa expirarea unui termen de 6 luni, calculat cu
incepere de la data eliberarii adeverintei/certificatului de actionar.
26.14. In cazul in care intre suma subscrisa si suma in cuantumul careia au
fost atribuite/alocate actiuni in cadrul ofertei de privatizare ramane o
diferenta in favoarea solicitantului, aceasta va fi mentionata de catre
entitatea emitenta a ofertei atat in procesul-verbal, cat si in lista cu
beneficiarii masurilor dispuse in baza ofertei sale, care va fi transmisa
Secretariatului Comisiei Centrale pentru a se proceda la emiterea titlurilor de
despagubire cuvenite, dupa urmarea procedurilor prevazute la art. 27 alin. (2)
sau, dupa caz, la art. 29 alin. (3) - (5) din titlul VII al legii.
26.15. Dupa primirea in plata a titlurilor de valoare nominala, acestea se
bareaza cu rosu si se inscrie de catre vanzator mentiunea "DESPAGUBIT
CONFORM PROCESULUI-VERBAL nr. ... din ...". Titlurile de valoare nominala
utilizate se retin de catre ofertant si se inregistreaza intr-un registru special,
deschis si tinut de acesta. In termen de 15 zile de la primirea in plata,
titlul de valoare nominala utilizat se preda cu semnatura de primire la oricare
dintre directiile trezoreriei si contabilitatii publice judetene sau la
trezoreriile sectoarelor municipiului Bucuresti, dupa caz. Aceasta are
obligatia ca, pe masura primirii titlurilor de valoare nominala, sa le
transmita Biroului central pentru urmarirea aplicarii unitare a Legii nr.
10/2001, pe baza de borderou.
26.16.1. Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie
(O.P.S.P.I.) desfasoara procesul de atribuire/alocare de actiuni in schimbul
titlurilor de valoare nominala sau al deciziilor/dispozitiilor/ordinelor prin
care le-au fost acordate masuri reparatorii in echivalent sub forma de actiuni,
dupa caz, in numele Ministerului Economiei si Comertului.
26.16.2. O.P.S.P.I. acorda actiuni in numele statului roman, in schimbul
titlurilor de valoare nominala sau deciziilor/dispozitiilor/ordinelor prin care
le-au fost acordate masuri reparatorii in echivalent sub forma de actiuni, dupa
caz.
26.16.3. Titlurile de valoare nominala sau deciziile/dispozitiile/ordinele
prin care le-au fost acordate masuri reparatorii in echivalent sub forma de
actiuni, dupa caz, urmeaza sa fie predate la Ministerul Economiei si
Comertului, in calitatea sa de actionar in numele statului la societatile
aflate in oferta, impreuna cu doua exemplare ale fiecarui proces-verbal de
negociere, urmand ca acesta sa le depuna la Trezoreria Statului.
Predarea se va efectua prin intermediul unui proces-verbal de
predare-primire incheiat intre cele doua institutii.
..........................................................................
Art. 28 din titlul VII al legii:
(1) In termen de 10 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi,
Ministerul Finantelor Publice va transmite Secretariatului Comisiei Centrale
lista tuturor titularilor titlurilor de valoare nominala, a
deciziilor/dispozitiilor ori, dupa caz, a ordinelor in baza carora au fost
emise, fiind mentionat distinct si emitentul acestora.
(2) Daca titlul de valoare nominala a fost emis pe numele reprezentantilor
persoanelor indreptatite inscrise in decizia/dispozitia de restituire in
echivalent, se va face aceasta mentiune.
Norme metodologice:
28.1. Biroul central pentru urmarirea aplicarii unitare a Legii nr.
10/2001, constituit prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.329/2003,
va proceda la predarea, pe baza de proces-verbal de predare-primire, catre
Secretariatul Comisiei Centrale a tuturor documentatiilor depuse de titularii
deciziilor/dispozitiilor motivate prin care s-a stabilit ca masura reparatorie
acordarea de titluri de valoare nominala si care nu au fost solutionate pana la
data intrarii in vigoare a titlului VII al legii.
28.2. Asupra documentatiilor prevazute la pct. 28.1 Comisia Centrala va
decide dupa urmarea procedurii prevazute la pct. 16.1 - 16.3, 16.5 si 16.10 -
16.13 sau, dupa caz, la pct. 16.6 si 16.15.
Art. 29 din titlul VII al legii:
(1) Titlurile de valoare nominala emise de Ministerul Finantelor Publice in
temeiul art. 30 din Legea nr. 10/2001, republicata, pana la data intrarii in
vigoare a prezentei legi si nevalorificate in cadrul unei oferte de capital
disponibil emisa in temeiul Hotararii Guvernului nr. 498/2003, cu modificarile
si completarile ulterioare, se convertesc si prin decizia Comisiei Centrale
pentru Stabilirea Despagubirilor, in titlu de despagubire.
(2) Titlurile de valoare nominala emise de Ministerul Finantelor Publice in
temeiul art. 30 din Legea nr. 10/2001, republicata, pana la data intrarii in
vigoare a prezentei legi, valorificate in cadrul unei oferte de capital
disponibil emisa in temeiul Hotararii Guvernului nr. 498/2003, cu modificarile
si completarile ulterioare, nu fac obiectul prezentei legi.
(3) In situatia in care titlurile de valoare nominala emise de Ministerul
Finantelor Publice in temeiul art. 30 din Legea nr. 10/2001, republicata, pana
la data intrarii in vigoare a prezentei legi, au fost valorificate partial in
cadrul unei oferte de capital disponibil emisa in temeiul Hotararii Guvernului
nr. 498/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, decizia Comisiei
Centrale prin care se dispune convertirea acestora in titlu de plata a
despagubirii se va emite numai pentru titlurile de valoare nominala detinute de
solicitant si nevalorificate.
(4) In cazurile prevazute la alin. (1) si (3), Comisia Centrala va decide
dupa primirea cererilor persoanelor indreptatite, la care vor fi anexate, in
original, titlurile de valoare nominala nevalorificate.
(5) Cererile prevazute la alin. (4) se vor depune la Secretariatul Comisiei
Centrale, dupa constituirea acesteia.
Norme metodologice:
29.1. Prevederile art. 29 din titlul VII al legii stabilesc procedura
convertirii titlurilor de valoare nominala emise de Ministerul Finantelor
Publice, nevalorificate in cadrul unei oferte de capital disponibil.
29.2. Titlurile de valoare nominala prevazute la pct. 29.1 se convertesc,
prin decizia Comisiei Centrale, in titluri de despagubire.
29.3. Convertirea titlurilor de valoare nominala in titluri de despagubire
se dispune de catre Comisia Centrala, dupa primirea de catre Secretariatul
Comisiei Centrale a cererilor titularilor titlurilor de valoare nominala sau,
dupa caz, ale cesionarilor acestora, la care vor fi anexate, in original,
titlurile de valoare nominala nevalorificate in cadrul unei oferte de capital
disponibil. Actualizarea valorilor inscrise in titlurile de valoare nominala
emise se va face prin aplicarea indicelui de inflatie aferent perioadei
cuprinse intre inceputul lunii urmatoare celei in care a fost emis titlul si
sfarsitul lunii anterioare datei emiterii deciziei de catre Comisia Centrala.
In situatia in care indicele de inflatie aferent lunii anterioare datei
emiterii deciziei nu este cunoscut, se va lua in calcul ultimul indice de
inflatie cunoscut.
29.4. In toate cazurile Comisia Centrala va decide pe baza verificarii
informatiilor continute in lista titularilor titlurilor de valoare nominala,
inaintata Secretariatului Comisiei Centrale de catre Ministerul Finantelor
Publice potrivit art. 28 din titlul VII al legii, si dupa actualizarea
deciziilor/dispozitiilor ori, dupa caz, a ordinelor in baza carora au fost
emise si a documentatiilor care au stat la baza adoptarii acestora, in privinta
legalitatii respingerii cererii de restituire in natura.
29.5. Daca, pe baza constatarilor Secretariatului Comisiei Centrale,
aceasta din urma stabileste ca imobilul pentru care au fost emise titluri de
valoare nominala este restituibil in natura, prin decizie motivata, potrivit
art. 21 din titlul VII al legii, Comisia Centrala va proceda la restituirea
acestuia.
29.6. Ipoteza prevazuta la art. 29 alin. (3) din titlul VII al legii
vizeaza situatia acelor titluri de valoare nominala valorificate partial in
cadrul unei oferte de capital disponibil.
29.7. In situatia prevazuta la pct. 29.6, decizia Comisiei Centrale prin
care se dispune convertirea titlurilor de valoare nominala in titluri de
despagubire se va emite numai pentru titlurile de valoare nominala detinute de
solicitant si nevalorificate, pe baza verificarii informatiilor continute in
lista titularilor titlurilor de valoare nominala, inaintata Secretariatului
Comisiei Centrale de catre Ministerul Finantelor Publice potrivit art. 28 din
titlul VII al legii.
29.8. Dispozitiile pct. 29.4 nu sunt aplicabile si in situatia in care
titlurile de valoare nominala emise de Ministerul Finantelor Publice au fost
cesionate sau acestea au fost valorificate partial in cadrul unei oferte de
capital disponibil.