HOTARARE Nr.
1129 din 18 septembrie 2007
pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Legii nr. 85/2007 privind unele masuri prealabile
lucrarilor de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare la „Aeroportul
International Henri Coanda - Bucuresti"
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 676 din 4 octombrie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 18 din Legea nr. 85/2007 privind unele măsuri
prealabile lucrărilor de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare la
„Aeroportul Internaţional Henri Coandă - Bucureşti",
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Normele metodologice de
aplicare a Legii nr. 85/2007 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de
dezvoltare a infrastructurii aeroportuare la „Aeroportul Internaţional Henri
Coandă - Bucureşti", prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
p. Ministrul internelor şi
reformei administrative,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
p. Ministrul agriculturii şi
dezvoltării rurale,
Toke Istvan,
secretar de stat
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Legii nr. 85/2007 privind unele măsuri
prealabile lucrărilor de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare la
„Aeroportul Internaţional Henri Coandă - Bucureşti"
1. Art. 2 din lege:
Art. 2. - (1) Se declară de utilitate publică toate
lucrările de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare la „Aeroportul
Internaţional Henri Coandă - Bucureşti", expropriator fiind statul român,
prin Compania Naţională „Aeroportul Internaţional Henri Coandă -
Bucureşti" - S.A., de sub autoritatea Ministerului Transporturilor.
(2) In sensul prezentei legi, prin lucrări de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare, denumite în continuare lucrări, se înţelege:
a) împrejmuirea perimetrală a
aeroportului;
b) lucrări cuprinse în Programul strategic de
dezvoltare a infrastructurii aeroportuare la „Aeroportul Internaţional Henri
Coandă - Bucureşti", aprobat prin Ordonanţa Guvernului nr. 64/1999,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 220/2002.
(3) Suprafeţele de teren ce pot fi expropriate în temeiul
prezentei legi sunt incluse în perimetrul de dezvoltare al „Aeroportului
Internaţional Henri Coandă - Bucureşti", delimitat conform Ordonanţei
Guvernului nr. 64/1999, aprobată cu modificări prin Legea nr. 220/2002, şi fac
parte din intravilanul oraşului Otopeni şi extravilanul comunei Tunari,
aprobate prin planurile urbanistice generale.
Norme metodologice:
2.1. Lucrările cuprinse în Programul strategic de
dezvoltare a infrastructurii aeroportuare la „Aeroportul Internaţional Henri
Coandă - Bucureşti", aprobat prin Ordonanţa Guvernului nr. 64/1999,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 220/2002, cu modificările şi completările
ulterioare, vor fi detaliate pe obiective prin studii de prefezabilitate şi
fezabilitate, lucrările în detaliu intrând sub incidenţa Legii nr. 85/2007
privind unele măsuri prealabile lucrărilor de dezvoltare a infrastructurii
aeroportuare la „Aeroportul Internaţional Henri Coandă - Bucureşti",
denumită în continuare lege.
2. Art. 3 din lege:
Art. 3. - Expropriatorul întocmeşte o documentaţie
tehnico-economică, în conformitate cu prevederile Legii cadastrului şi a
publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, pentru fiecare lucrare.
Documentaţia tehnico-economică cuprinde şi date privind încadrarea lucrării în
planurile de urbanism şi amenajare a teritoriului, documentaţiile cadastrale
care conţin amplasamentul lucrării, delimitarea suprafeţelor şi a
construcţiilor propuse spre expropriere, cu evidenţierea suprafeţelor şi a
construcţiilor rezultate în urma exproprierii, cu indicarea numelor
proprietarilor, stabilite de către persoane autorizate în întocmirea
documentaţiilor cadastrale, precum şi a ofertelor de despăgubire stabilite pe
categorii de imobile de către persoane autorizate în evaluare. Documentaţiile
cadastrale se vizează de către Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară,
după caz.
Norme metodologice:
3.1. Conţinutul documentaţiei
tehnico-economice este prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezentele norme metodologice.
3.2. Documentaţia
tehnico-cadastrală se execută pentru fiecare imobil supus exproprierii, la
solicitarea expropriatorului sau a proprietarului, şi se întocmeşte în
conformitate cu Regulamentul privind conţinutul şi modul de întocmire a documentaţiilor cadastrale în vederea
înscrierii în cartea funciară, emis de Agenţia Naţională de Cadastru şi
Publicitate Imobiliară.
3.3. Orice documentaţie tehnică sau de evaluare
realizată anterior intrării în vigoare a legii, întocmită în temeiul Legii nr.
33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, se consideră
valabilă.
3. Art. 5 din lege:
Art. 5. - In termen de 15 zile de la publicarea
hotărârii Guvernului prevăzute la art. 4 alin. (1), expropriatorul va demara
următoarele acţiuni:
a) va depune la consiliul local al comunei, oraşului
sau al municipiului pe teritoriul căruia sunt situate imobilele ce urmează a fi
expropriate planurile cuprinzând terenurile şi construcţiile propuse spre
expropiere, cu indicarea numelui proprietarilor, precum şi a ofertelor de
despăgubire, în vederea consultării de către cei interesaţi;
b) va notifica persoanelor fizice sau juridice
titulare de drepturi reale propunerile de expropriere, împreună cu ofertele de
despăgubire, şi va fixa data negocierii în maximum 30 de zile de la data
notificării.
Norme metodologice:
5.1. La fiecare sediu al
consiliului local al unităţii administrativ-teritoriale pe teritoriul căruia se
află imobilele supuse exproprierii se afişează şi vor rămâne afişate, până la
finalizarea procedurilor de acordare a despăgubirilor, următoarele:
a) lista imobilelor propuse
spre expropriere, aferente teritoriului administrativ respectiv, cuprinzând
datele de identificare a acestora, precum şi lista cu numele proprietarilor,
întocmite în conformitate cu pct. 10 din anexă;
b) planul cu amplasamentul
lucrării aferent teritoriului administrativ respectiv, cuprinzând terenurile şi
construcţiile propuse spre expropriere, realizat pe baza datelor din
documentaţiile cadastrale ale imobilelor propuse spre expropriere, elaborat la
scara 1:1.000, având în mod obligatoriu anexate coordonate ale punctelor de
contur, în sistem de proiecţie stereografică 1970;
c) ofertele de despăgubire
pentru imobilele supuse exproprierii.
5.2. Expropriatorul notifică
fiecărui titular de drepturi reale, în scris, cu privire la imobilul propus
spre a fi expropriat, cu privire la oferta de despăgubire, stabilită cu
respectarea legislaţiei în vigoare, precum şi data negocierii, care nu va
depăşi ca termen 30 de zile de la data notificării.
4. Art. 6 din lege:
Art. 6. - (1) In termen de 5 zile de la data intrării
în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art. 4 alin. (1) se constituie o
comisie de constatare a dreptului de proprietate şi a oricăror altor drepturi
reale şi de negociere a cuantumului despăgubirii.
(2) Comisia de constatare a dreptului de proprietate şi
a oricăror altor drepturi reale şi de negociere a cuantumului despăgubirii este
compusă din 3 reprezentanţi ai expropriatorului, la care se adaugă în fiecare
comună, oraş sau municipiu pe teritoriul căruia sunt situate imobilele ce
urmează a fi expropriate primarul localităţii şi un proprietar de imobile din
localitatea respectivă, ales conform prevederilor art. 15 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea
pentru cauză de utilitate publică.
(3) Comisia de constatare a
dreptului de proprietate şi a oricăror altor drepturi reale şi de negociere a
cuantumului despăgubirii, constituită în condiţiile prezentei legi, se
întruneşte în termen de maximum 30 de zile de la constituire şi analizează
documentele prezentate de persoanele fizice sau juridice reprezentând
proprietarii şi titularii altor drepturi reale.
(4) Oferta expropriatorului,
pretenţiile proprietarilor şi ale titularilor altor drepturi reale, prevăzute
la alin. (3), precum şi susţinerile acestora se vor formula şi depune în scris,
consemnându-se într-un proces-verbal.
(5) Comisia de constatare a
dreptului de proprietate şi a oricăror altor drepturi reale şi de negociere a
cuantumului despăgubirii consemnează în procesul-verbal, dacă este cazul, şi
învoiala dintre părţi, sub semnătura acestora. In procesul-verbal se vor
consemna numele persoanelor fizice sau denumirea persoanelor juridice
reprezentând proprietarii şi titularii altor drepturi reale care nu s-au
prezentat la Comisia de constatare a dreptului de proprietate şi a oricăror
altor drepturi reale şi de negociere a cuantumului despăgubirii.
Norme metodologice:
6.1. Comisia de constatare a
dreptului de proprietate şi a oricăror altor drepturi reale şi de negociere a
cuantumului despăgubirii se constituie, în condiţiile legii, prin grija
expropriatorului. Expropriatorul stabileşte cu această ocazie atribuţiile
comisiei şi modul de lucru al acesteia.
6.2. La solicitarea expropriatorului,
primarul unităţii administrativ-teritoriale pe raza căreia se află imobilele
supuse exproprierii pune la dispoziţie o listă de minimum 25 de proprietari de
imobile din unitatea administrativ-teritorială respectivă, din care
expropriatorul selectează membrul comisiei prin tragere la sorţi. Din această
listă nu pot face parte proprietarii imobilelor supuse exproprierii, rudele şi
afinii lor până la gradul al patrulea inclusiv, persoanele care deţin funcţii
în administraţia publică locală sau centrală şi care au interes în executarea
lucrărilor.
6.3. Comisia se întruneşte în termen de maximum 30 de
zile de la constituire, la sediul consiliului local pe raza căruia se
efectuează exproprierea, în spaţii corespunzătoare puse la dispoziţie prin
grija autorităţilor locale, şi analizează documentele prezentate de proprietarii
şi titularii altor drepturi reale în cauză, redactând în final procesul-verbal
privind drepturile asupra proprietăţilor.
6.4. Şedinţele comisiei se vor ţine săptămânal sau ori
de câte ori este necesar, până la data la care toate sumele reprezentând despăgubirile
imobilelor supuse exproprierii vor fi plătite titularilor de drepturi reale.
6.5. Comisia este legal
întrunită şi îşi poate desfăşura lucrările în prezenţa a cel puţin 4 membri,
prezenţa reprezentanţilor expropriatorului fiind obligatorie. La fiecare
şedinţă a comisiei, membrii prezenţi vor desemna un preşedinte care va conduce
lucrările acesteia.
6.6. Oferta expropriatorului, pretenţiile
proprietarilor şi ale titularilor altor drepturi reale se formulează în scris
şi se consemnează într-un proces-verbal. Proprietarii şi titularii altor
drepturi reale vor prezenta acte în susţinerea pretenţiilor.
6.7. Cererea pentru plata despăgubirilor conţine
numele şi prenumele titularilor drepturilor reale, adresa de domiciliu, actele
doveditoare referitoare la existenţa drepturilor reale asupra bunului imobil
supus exproprierii. Cererea împreună cu documentele doveditoare, originale
şi/sau copii legalizate, se depun, în termen de maximum
30 de zile de la notificare, la sediul consiliului
local pe raza căruia se află imobilul.
6.8. Se consideră cerere şi orice manifestare de voinţă
scrisă a titularului dreptului de proprietate sau al altor drepturi reale ori a
persoanelor care justifică un interes legitim, făcută în temeiul Legii nr.
33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, precum şi
răspunsul la notificările trimise deja de expropriator în temeiul acestei legi,
din care să rezulte acordul acestuia cu privire la cuantumul despăgubirii
propuse.
6.9. Notificarea trimisă de comisie proprietarilor şi
titularilor altor drepturi reale cuprinde data, ora şi locul şedinţei în cadrul
căreia se discută cererea depusă, elementele de identificare a imobilului
propus spre expropriere, valoarea despăgubirii determinată pe baza raportului
de evaluare şi eventualele acte pe care titularul cererii trebuie să le depună
la comisie în completarea celor anexate la cerere.
6.10. Comisia consemnează
într-un proces-verbal şi învoiala dintre părţi sub semnătura acestora.
6.11. In cazul în care există
mai mulţi titulari de drepturi reale cu privire la imobilul supus exproprierii,
cererea se semnează de către toţi, personal sau prin mandatar împuternicit cu
procură specială autentică, iar o copie legalizată a procurii se ataşează la
cerere.
6.12. In situaţia în care
titularul dreptului de proprietate a înstrăinat imobilul prin predarea titlului
sau prin tradiţiunea titlului însoţită de acte sub semnătură privată, comisia,
împreună cu cel puţin una dintre părţi, încheie un proces-verbal în care se
consemnează situaţia de fapt existentă şi indică părţilor să procedeze la
întocmirea formalităţilor legale de înstrăinare. Pe baza acestor formalităţi
legale, comisia recunoaşte dreptul de proprietate pe numele părţilor.
6.13. Oferta propusă de
expropriator, pretenţiile proprietarilor şi ale titularilor altor drepturi
reale, precum şi susţinerea acestora, formulate în scris, se consemnează
într-un proces-verbal, In toate cazurile, procesele-verbale se consemnează şi
se păstrează într-un registru unic, numerotat şi sigilat.
6.14. Comisia constituie
registre în care se vor înregistra cererile proprietarilor, procesele-verbale
ale comisiei, cât şi arhive speciale în care se vor păstra toate actele primite
şi emise de comisie pentru plata despăgubirilor, copiile certificate ale
documentelor ataşate acestora. Registrele vor cuprinde şi menţiuni privitoare
la:
a) data înregistrării cererii;
b) numele şi prenumele titularului/titularilor cererii;
c) datele de identificare a
imobilului pentru care se solicită despăgubirea, respectiv judeţul şi unitatea
administrativ-teritorială în care se situează, numărul cadastral, suprafaţa
terenului şi suprafaţa construită, precum şi numele proprietarului;
d) actele care însoţesc cererea.
6.15. Comisia fixează şi
negociază oferta de despăgubire în termen de maximum 30 de zile de la
notificarea persoanelor fizice sau juridice titulare de drepturi reale, datele
fiind consemnate în procesul-verbal prevăzut la pct. 6.13.
6.16. In toate cazurile
prevăzute de lege şi în prezentele norme metodologice, comisia emite un
proces-verbal de stabilire a despăgubirilor, care cuprinde menţiuni privitoare
la:
a) data emiterii şi componenţa comisiei;
b) datele de identificare a imobilului supus exproprierii, respectiv judeţul şi unitatea administrativ-teritorială în
care se situează, numărul cadastral, suprafaţa terenului şi suprafaţa
construită, precum şi numele proprietarului;
c) datele de identificare a titularului cererii, dacă
a fost formulată cererea, şi numele şi prenumele persoanelor îndreptăţite să
primească despăgubiri sau menţiunea conform căreia nu a fost depusă nicio
cerere întemeiată pe dispoziţiile legii;
d) pretenţia titularului cererii/persoanelor
îndreptăţite să primească despăgubiri cu privire la cuantumul despăgubirilor,
exprimată în cuprinsul procesului-verbal, sau menţiunea referitoare la
neprezentarea acestuia în faţa comisiei;
e) valoarea despăgubirilor şi modul de plată a
acestora;
f) actele avute în vedere la emiterea procesului-verbal;
g) concluzia comisiei şi textul de lege pe care se
întemeiază;
h) consemnările privind
neacceptarea ofertei sau neprezentarea pentru
negociere a proprietarilor notificaţi conform art. 5 din lege; termenul în care
expropriatorul se adresează instanţelor, potrivit art. 8 din lege.
6.17. Procesele-verbale ale
comisiei vor fi emise în 4 exemplare originale şi vor purta semnăturile
membrilor prezenţi ai comisiei.
6.18. Procesele-verbale ale comisiei pot fi
revocate/rectificate pentru motive temeinice, în
condiţiile legii, In acest caz, titularul cererii se notifică.
6.19. Procesele-verbale se
comunică în original titularului cererii prin scrisoare recomandată cu
confirmare de primire sau pot fi ridicate personal de titularul cererii ori de
mandatarul acestuia cu procură specială autentică, cu semnătură de primire.
6.20. In situaţia în care
persoanele fizice sau juridice reprezentând proprietarii şi titularii altor
drepturi reale asupra imobilelor supuse exproprierii nu acceptă oferta
expropriatorului, între proprietarii prezenţi şi comisie se încheie un
proces-verbal în care se consemnează acest fapt. In cazul în care proprietarii
prezenţi refuză semnarea procesului-verbal, se face menţiune despre aceasta în
cuprinsul acestuia, urmând ca expropriatorul să se adreseze instanţelor
judecătoreşti, potrivit legii.
6.21. In aplicarea
corespunzătoare a legii, expropriatorul poate solicita accesul membrilor
comisiei la registrele şi arhivele instituţiilor abilitate, din care rezultă
drepturile de proprietate şi alte drepturi reale asupra imobilelor supuse
exproprierii, şi se bucură de sprijinul nemijlocit al instituţiilor deţinătoare
ale înscrisurilor oficiale, respectiv consiliile locale, oficiile de cadastru
şi publicitate imobiliară, Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate
Imobiliară, arhivele statului şi altele, care pot conduce la stabilirea
drepturilor de proprietate şi a altor drepturi reale asupra imobilelor supuse
exproprierii, conform legislaţiei în vigoare.
6.22. După finalizarea
procedurilor de acordare a despăgubirilor, registrele şi arhivele comisiei vor
fi păstrate de expropriator, conform reglementărilor în vigoare.
5. Art. 7 din lege:
Art. 7. -In termen de maximum 15 zile de la data
întrunirii Comisiei de constatare a dreptului de proprietate
şi a oricăror altor drepturi reale şi de negociere a cuantumului despăgubirii,
pentru toate cazurile în care s-a consemnat în procesul-verbal acordul
părţilor, acesta fiind semnat de ambele părţi, expropriatorul efectuează plata
despăgubirilor pentru imobilele ce urmează a fi expropriate în orice mod
convenit de părţi.
Norme metodologice:
7.1. In termen de maximum 15 zile de la data întrunirii
comisiei şi încheierii procesului-verbal, expropriatorul efectuează prin
transfer bancar sau numerar plata despăgubirilor, conform învoielilor consemnate în procesul-verbal, către titularii
drepturilor reale asupra imobilelor expropriate.
7.2. In cazul în care plata se face în numerar,
persoanele îndreptăţite se vor prezenta la sediul expropriatorului sau în alt
loc indicat de acesta pentru ridicarea despăgubirilor. Plata în numerar a
despăgubirilor se face pe baza actului de identitate şi a procesului-verbal al
comisiei, în original sau în copie legalizată.
7.3. In cazul în care există mai multe persoane
îndreptăţite să primească despăgubiri pentru acelaşi imobil supus exproprierii,
plata se face cu respectarea legislaţiei în vigoare.
6. Art. 10 din lege:
Art. 10. - (1) In cazul în care, în termen de 60 de zile
de la notificare, posesorii imobilelor care urmează a
fi expropriate în condiţiile prezentei legi nu au obţinut înscrisurile care
atestă dreptul de proprietate şi celelalte drepturi reale, prin derogare de la
prevederile Legii nr. 7/1996, expropriatorul va acţiona pe seama şi în numele
posesorilor sau al persoanelor îndreptăţite în vederea obţinerii înscrisurilor
care atestă dreptul de proprietate.
(2) Pentru situaţiile prevăzute la alin. (1), după
obţinerea înscrisurilor care atestă dreptul de proprietate asupra bunurilor
imobile ce urmează a fi expropriate pentru cauză de utilitate publică, procedura
de stabilire a cuantumului despăgubirii şi de expropriere se desfăşoară conform
prevederilor prezentei legi.
Norme metodologice:
10.1. In situaţia în care, ca
urmare a procesului de identificare, rezultă că titularul dreptului este
decedat, iar procedura succesorală nu a fost deschisă sau în cazul în care
comisia este sesizată de către o persoană în calitate de succesibil al
defunctului, dar care nu deţine certificat de moştenitor, comisia consemnează
aceasta în procesul-verbal, iar un reprezentant împuternicit al
expropriatorului, în calitate de persoană interesată, se adresează unui notar
din circumscripţia în care şi-a avut ultimul domiciliu defunctul, solicitându-i
deschiderea procedurii succesorale, potrivit legii.
7. Art. 11 din lege:
Art. 11. - (1) După primirea notificării şi până la
definitivarea exproprierii, orice act de transmitere a drepturilor reale
aferente terenului supus exproprierii către altă persoană decât expropriatorul
este lovit de nulitate absolută, indiferent de forma de proprietate publică sau
privată a vechiului proprietar.
(2) După primirea notificării de către proprietarul
imobilului ce urmează a fi expropriat, orice lucrări de construcţii aflate în
curs de realizare vor fi sistate, dacă expropriatorul nu îşi dă acordul în
scris pentru continuarea acestora. In cazul în care construcţia se realizează
de către o altă persoană decât proprietarul, acesta trebuie să anunţe
expropriatorul cu prilejul primirii notificării, dar nu mai târziu de data
stabilită pentru negocierile referitoare la cuantumul despăgubirilor, şi, pe
cheltuiala expropriatorului, să îl notifice imediat pe constructor.
Constructorul, atunci când nu este proprietarul imobilului supus exproprierii,
are dreptul la dezdăunare de către expropriator pentru prejudiciul suferit, pe
calea unei acţiuni distincte şi care nu afectează transferul proprietăţii.
Nerespectarea acestor dispoziţii îl decade pe cel culpabil din dreptul de a fi
dezdăunat pentru cheltuielile efectuate în cazul continuării lucrărilor de
construcţii, iar demolarea sau dezafectarea acestora va fi făcută pe cheltuiala
sa, răspunzând şi pentru eventuale prejudicii cauzate de întârzieri sau pentru
orice alte asemenea probleme apărute din această cauză.
Norme metodologice:
11.1. După transmiterea
notificării, expropriatorul solicită de îndată biroului de carte funciară în a
cărui rază teritorială se află imobilul notarea în cartea funciară a situaţiei
juridice în care se află imobilul, conform art. 10 alin. (1) din lege, astfel
încât atât potenţialul cumpărător, cât şi notarul public instrumentator să aibă
cunoştinţă despre existenţa acestei situaţii.
11.2. In cazul în care pentru
imobilul care face obiectul exproprierii nu există deschisă cartea funciară,
expropriatorul solicită direcţiei impozite şi taxe în a cărei circumscripţie
este situat imobilul notarea exproprierii în evidenţele fiscale ale imobilului,
pentru ca atât potenţialul cumpărător, cât şi notarul public, atunci când
solicită certificatul fiscal al imobilului, să poată lua cunoştinţă despre
această situaţie.
11.3. După primirea
notificării, orice construcţie aflată în curs de realizare pe terenul ce
urmează a fi expropriat încetează, dacă expropriatorul nu îşi dă acordul
explicit, în scris, pentru continuarea lucrării.
8. Art. 12 din lege:
Art. 12. - (1) Autorizaţia de construire pentru
lucrări, în toate cazurile, se emite imediat, potrivit art. 7 alin. (13) din
Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Pe terenurile expropriate sunt interzise începerea
şi/sau continuarea construcţiilor, cu sau fără autorizaţie, a instalaţiilor sau
a altor bunuri imobile de orice natură.
Norme metodologice:
12.1. Ansamblul de lucrări
necesare în vederea începerii lucrărilor de dezvoltare a infrastructurii
aeroportuare - constând în pichetare, defrişare, îndepărtare a stratului
vegetal şi altele asemenea - constituie măsuri de pregătire prealabilă a
executării lucrărilor.
12.2. Autorizarea executării
lucrărilor, în toate cazurile, are ca obiect şi lucrările prevăzute la pct.
12.1, în condiţiile legii.
12.3. Cererea în vederea
emiterii autorizaţiei de execuţie este însoţită de următoarele documente:
a) hotărârea Guvernului prevăzută la art. 4 din lege;
b) certificatul de urbanism;
c) dovada proprietăţii statului asupra imobilelor
deţinute de expropriator, în copie legalizată;
d) proiectul pentru autorizarea executării lucrărilor
de construcţii.
12.4. Pe terenurile expropriate sunt interzise începerea şi/sau continuarea construcţiilor, cu sau
fără autorizaţie, a instalaţiilor sau a altor bunuri imobile de orice natură de
către orice persoană, cu excepţia expropriatorului. In aceste condiţii,
autorităţile competente vor aplica măsurile legale necesare anulării
autorizaţiilor de construire emise anterior exproprierii, luând şi orice alte
măsuri prevăzute de legislaţia în vigoare.
9 Art. 13 din lege:
Art. 13. - (1) Scoaterea, definitivă ori temporară, a
terenurilor necesare pentru lucrări de dezvoltare a infrastructurii
aeroportuare din circuitul agricol şi, respectiv, din fondul forestier naţional
se exceptează de la plata taxelor prevăzute la art. 92 alin. (4) din Legea
fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, respectiv a taxelor şi a celorlalte sume datorate potrivit art. 55,
56 şi 58 din Legea nr. 26/1996 privind Codul silvic, cu modificările şi
completările ulterioare, şi art. 24 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr.
96/1998 privind reglementarea regimului silvic şi administrarea fondului
forestier naţional, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) In vederea asigurării continuităţii echilibrului
ecologic în ţara noastră prin asigurarea integrităţii fondului forestier
naţional, sumele echivalente taxei de scoatere definitivă din circuitul silvic
a terenurilor forestiere, contravaloarea pierderii de creştere a arboretului,
dacă terenul este acoperit cu pădure, precum şi cheltuielile de instalare a
vegetaţiei forestiere şi de întreţinere a acesteia până la realizarea stării de
masiv, prevăzute de lege, se asigură de la bugetul de stat, pe bază de programe
anuale.
(3) Sumele echivalente taxei de scoatere definitivă
din circuitul silvic a terenurilor forestiere se varsă în fondul de ameliorare
a fondului funciar cu destinaţie silvică aflat la dispoziţia autorităţii
publice centrale care răspunde de silvicultură.
(4) Sumele echivalente contravalorii pierderii de
creştere a arboretului, precum şi cheltuielile de instalare a vegetaţiei
forestiere şi de întreţinere a acesteia până la realizarea stării de masiv se
varsă în fondul de conservare şi regenerare a pădurilor, constituit la Regia
Naţională a Pădurilor - Romsilva.
Norme metodologice:
13.1. La solicitarea expropriatorului înaintată Ministerului Transporturilor, pe bază de programe
anuale se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Transporturilor, sumele pentru lucrările prevăzute la art. 13 alin. (2) din
lege.
13.2. Plata se efectuează
anticipat emiterii aprobării de scoatere a terenurilor din fondul forestier
naţional, de Compania Naţională „Aeroportul Internaţional Henri Coandă -
Bucureşti" - S.A., în calitate de expropriator în numele statului.
10. Art. 14 din lege:
Art. 14. - Transferul imobilelor din proprietatea privată în proprietatea publică a statului şi în
administrarea expropriatorului operează de drept la data plăţii despăgubirilor
pentru expropriere stabilite prin hotărârea definitivă a comisiei sau, după caz,
prin hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă, în condiţiile legii.
Norme metodologice:
14.1. Transferul imobilelor
expropriate din proprietatea privată în proprietatea publică a statului şi în
administrarea expropriatorului operează de drept de la data plăţii
despăgubirilor pentru expropriere, plată dovedită prin unul dintre următoarele
documente:
a) dovada plăţii în numerar;
b) copia ordinului de transfer al despăgubirilor în
contul titularului/titularilor de drepturi reale, în cazul plăţii prin transfer
bancar.
14.2. Intabularea dreptului de
proprietate publică a statului şi a dreptului de administrare al Companiei
Naţionale „Aeroportul Internaţional Henri Coandă - Bucureşti" - S.A.
asupra imobilelor expropriate în cărţile funciare speciale se face în baza
cererii expropriatorului, în conformitate cu prevederile Legii cadastrului şi a
publicării imobiliare nr. 7/1996, republicată.
14.3. După intabularea
dreptului de proprietate al statului şi a dreptului de administrare al
Companiei Naţionale „Aeroportul Internaţional Henri Coandă - Bucureşti" -
S.A. asupra imobilelor expropriate, oficiile de cadastru şi publicitate
imobiliară vor elibera expropriatorului o copie de pe încheierea de intabulare
şi un extras de carte funciară pentru informare.
14.4. Pentru intabularea imobilelor
care au fost expropriate înainte de intrarea în vigoare a prezentelor norme
metodologice, adresa emisă de primăria unităţii administrativ-teritoriale care
certifică faptul că parcela ce face obiectul exproprierii se află situată
într-o tarla care a făcut obiectul Legii nr. 18/1991, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, este înlocuită cu un tabel cuprinzând toate imobilele expropriate pe
raza unităţii administrativ-teritoriale respective, identificate pe baza
numerelor cadastrale atribuite de oficiile de cadastru şi publicitate
imobiliară, care cuprinde şi menţiunea că acestea se află situate în tarlale
care au făcut obiectul Legii nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
11. Art. 16 din lege:
Art. 16. - (1) Sunt scutite de
la plata taxelor serviciile privind avizarea şi înregistrarea documentaţiilor
cadastral-juridice, precum şi taxele aferente procedurii de intabulare pentru
terenurile necesare realizării lucrărilor de dezvoltare a infrastructurii
aeroportuare.
(2) Nu sunt scutite de la plata taxelor pentru
activităţile notariale şi activităţile desfăşurate de expropriator atunci când
se subrogă în drepturile proprietarului. Aceste din urmă sume vor fi deduse din
despăgubirile acordate, fără a putea depăşi cuantumul total al despăgubirii.
Norme metodologice:
16.1. Taxele scutite/exceptate
de la plată conform legislaţiei în vigoare sunt următoarele:
a) taxele aferente următoarelor activităţi
administrative, specific autorizate, desfăşurate de Agenţia Naţională de
Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi de unităţile subordonate, potrivit legii:
- taxa pentru eliberarea avizului de începere a
execuţiei lucrărilor, datorată oficiilor de cadastru şi publicitate imobiliară;
- taxa de avizare a planurilor cadastrale, în cazul terenurilor cu o suprafaţă mai mare de 1 ha în
intravilan şi 10 ha în extravilan;
- taxa pentru obţinerea de planuri şi coordonate puncte
geodezice;
- taxa de atribuire a numărului cadastral;
b) taxele percepute de birourile de carte funciară din
cadrul oficiilor de cadastru şi publicitate imobiliară pentru deschiderea şi
operarea în cuprinsul cărţilor funciare şi taxele judiciare de timbru aferente;
c) taxele prevăzute în Legea nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare;
d) alte taxe prevăzute de lege şi datorate bugetului de
stat şi bugetelor locale în legătură cu operaţiunile efectuate în baza legii.
ANEXA
la normele metodologice
CONŢINUTUL
documentaţiei tehnico-economice
1. Date generale:
- denumirea lucrării;
- amplasarea în teritoriu a lucrării;
- numărul contului bancar aferent lucrării, deschis de
Compania Naţională „Aeroportul Internaţional Henri Coandă - Bucureşti" -
S.A., din care se vor plăti despăgubirile aferente procedurii de expropriere
prevăzute de lege.
2. Memoriu justificativ, care conţine:
- descrierea lucrării;
- date care să justifice avantajele economico-sociale,
ecologice sau de orice altă natură, care susţin necesitatea lucrării.
3. Extras din documentaţia de amenajare a teritoriului
aprobată şi de urbanism, după caz, în ale cărei prevederi se înscrie lucrarea,
însoţită de copia actului/actelor de aprobare, conform legii, a respectivei
documentaţii.
4. Modul de stabilire a ofertelor de despăgubire pe categorii
de imobile de către persoane autorizate în evaluare, cu
precizarea sumelor oferite.
5. Evaluarea costurilor lucrării în mii lei:
- total:............, din care costuri legate de
realizarea exproprierii...................
6. Evaluarea duratei de realizare a lucrării în luni:
- total:.............., din care durata procedurii de
expropriere....................
7. Planul de situaţie al lucrării, vizat de Agenţia
Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară.
8. Evidenţierea imobilelor propuse pentru expropriere,
cu indicarea titularului/titularilor dreptului de proprietate sau al altui
drept real, aşa cum rezultă din documentaţiile tehnico-cadastrale întocmite
pentru fiecare imobil.
9. Documentaţiile cadastrale,
care vor fi regularizate de către expropriator pe baza proiectului tehnic şi a
detaliilor de execuţie, cu respectarea reglementărilor în vigoare.
10. Datele de identificare a imobilelor supuse
exproprierii, care vor face obiectul unei anexe la hotărârea Guvernului
prevăzută la art. 4 alin. (1) din lege, cuprinzând:
Nr. crt.
|
Judeţul
|
Unitatea administrativ- teritorială
|
Nr. cadastral
|
Suprafaţa terenului
|
Suprafaţa construită
|
Numele proprietarului
|
Rezultată din acte
|
Rezultată din măsurători
|
|
|
|
|
|
|
|
|