HOTARARE Nr.
53 din 19 ianuarie 2011
pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauza
de utilitate publica, necesara realizarii unor obiective de interes national,
judetean si local
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 84 din 1 februarie 2011
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 33 din Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru
cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes
naţional, judeţean şi local,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice de aplicare a
Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică,
necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă:
a) Hotărârea Guvernului nr. 242/2007 pentru aprobarea
Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 407/2005 privind unele măsuri
prealabile lucrărilor de reabilitare şi extindere a infrastructurii feroviare
publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 190 din 20 martie 2007;
b) Hotărârea nr. 1.129/2007
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 85/2007 privind
unele măsuri prealabile lucrărilor de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare
la „Aeroportul Internaţional Henri Coandă - Bucureşti", publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 676 din 4
octombrie 2007;
c) Hotărârea Guvernului nr.
434/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.
198/2004 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de construcţie de drumuri
de interes naţional, judeţean şi local, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 309 din 11 mai 2009.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Anca Daniela Boagiu
Ministrul dezvoltării regionale şi turismului,
Elena Gabriela Udrea
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Valeriu Tabără
Ministrul mediului şi
pădurilor,
Laszlo Borbely
Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,
Ion Ariton
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Gheorghe Emacu,
secretar de stat
p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Legii nr. 255/2010 privind
exproprierea pentru cauză de utilitate publică,
necesară realizării unor obiective de interes
naţional, judeţean şi local
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezentele norme
metodologice au ca obiect reglementarea aplicării prevederilor Legii nr.
255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară
realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local, denumită în
continuare lege, pentru
lucrările prevăzute la art. 2 alin. (1) din lege.
(2) Coridorul de expropriere reprezintă suprafaţa de teren cu sau fără alte imobile aferente, ce
urmează a fi afectată de lucrările prevăzute la art. 2 alin. (1) din lege,
stabilită pe baza variantei finale a studiilor de fezabilitate sau a
documentaţiilor de urbanism, după caz, aprobate în conformitate cu prevederile
legale în vigoare, şi delimitată în baza unui plan topografic realizat în
sistemul naţional de proiecţie STEREOGRAFIC 1970.
(3) Pentru lucrările necesare
dezvoltării reţelei de transport cu metroul şi de modernizare a reţelei
existente, prevăzute la art.
2 alin. (1) lit. a) din lege, coridorul de expropriere este reprezentat de
suprafeţele de teren ce urmează a fi afectate de lucrări, astfel cum vor fi
evidenţiate în planurile topocadastrale cuprinse în studiul de prefezabilitate,
respectiv în varianta finală a studiului de fezabilitate, după caz.
(4) Planurile topocadastrale
anterior menţionate vor avea anexate inventarele de coordonate ale suprafeţelor
de teren necesar a fi expropriate în vederea realizării lucrărilor.
(5) Documentaţia privind
coridorul de expropriere va avea anexată lista proprietarilor şi a altor
titulari de drepturi reale identificaţi pe baza evidenţelor Agenţiei Naţionale
de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi ale unităţilor
administrativ-teritoriale. Elementele coridorului de expropriere vor fi
stabilite, în condiţiile legii, în studiul de fezabilitate şi/sau în
documentaţiile de urbanism şi amenajare a teritoriului.
(6) Amplasamentul lucrării este
stabilit pe baza variantei finale a studiului de fezabilitate sau a
documentaţiilor de urbanism, după caz, aprobate în conformitate cu prevederile
legale în vigoare. Acesta va fi delimitat în baza planurilor topografice
realizate în sistemul naţional de proiecţie STEREOGRAFIC 1970 pentru lucrările
necesare dezvoltării reţelei de transport cu metroul şi de modernizare a reţelei
existente, respectiv în baza unui plan topografic realizat în sistemul naţional
de proiecţie STEREOGRAFIC 1970 şi materializat prin bornarea tuturor punctelor
de coordonate care îl definesc, pentru toate celelalte lucrări prevăzute la
art. 2 alin. (1) din lege.
Art. 2. - (1) Lucrările de utilitate publică enumerate
la art. 2 alin. (1) din lege includ totalitatea lucrărilor prealabile, a
lucrărilor execuţiei propriu-zise, precum şi a celor ce urmează finalizării
operaţiunilor de construire, reabilitare, dezvoltare, modernizare, deviere,
extindere, amenajare, ecologizare etc.
(2) Sunt de interes naţional
lucrările miniere executate de operatorii economici cu capital integral sau
majoritar de stat, în baza unei licenţe de exploatare acordate potrivit
prevederilor Legii minelor nr. 85/2003, cu modificările şi completările
ulterioare, în vederea extracţiei lignitului (PCS < 23.865 kj/kg) destinat
producţiei de energie electrică şi termică.
(3) După finalizarea lucrărilor,
imobilele care fac obiectul prevederilor art. 28 alin. (1) din lege, aflate în
domeniul public al statului,
se pot transfera în proprietatea publică a unităţilor
administrativ-teritoriale, în baza prevederilor legale în vigoare.
Art. 3. - (1) Documentaţia tehnico-economică aferentă
lucrărilor de utilitate publică de interes naţional, judeţean şi local
corespunzătoare unui coridor de expropriere se elaborează potrivit
dispoziţiilor referitoare la studiul de fezabilitate din anexa nr. 2 la
Hotărârea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al
documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a
structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de
investiţii şi lucrări de intervenţii.
(2) Documentaţiile de urbanism şi amenajare a
teritoriului aferente obiectivelor de ecologizare şi de reabilitare a zonei
litorale a Mării Negre se elaborează în conformitate cu
prevederile legale în vigoare.
CAPITOLUL II
Etapele procedurii de expropriere
Art. 4. - (1) Aprobarea indicatorilor tehnico-economici
ai lucrărilor de utilitate publică de interes naţional, judeţean sau local, a documentaţiilor de urbanism
şi/sau amenajare a teritoriului pentru lucrările de interes naţional, judeţean
sau local, respectiv pentru realizarea obiectivelor de ecologizare şi de
reabilitare a zonei litorale a Mării Negre, prevăzute la art. 2 alin. (1) din
lege, se face prin hotărâre de Guvern pentru aprobarea declanşării procedurii
de expropriere sau, după caz, prin hotărâre a autorităţii administraţiei
publice locale sau judeţene, respectiv a Consiliului General al Municipiului
Bucureşti.
(2) Prin hotărârea pentru aprobarea declanşării
procedurii de expropriere, în cazul lucrărilor de investiţii, se aprobă:
a) indicatorii
tehnico-economici ai lucrărilor de interes naţional, judeţean şi local, pe baza
documentaţiei tehnico-economice aferente;
b) amplasamentul lucrărilor,
conform variantei finale a studiului de prefezabilitate, respectiv a variantei
finale a studiului de fezabilitate, după caz;
c) sursa de finanţare;
d) declanşarea procedurii de expropriere a tuturor
imobilelor care constituie coridorul de expropriere;
e) lista proprietarilor şi a
altor titulari de drepturi reale ai căror imobile sunt afectate de coridorul de
expropriere, identificaţi pe baza evidenţelor Agenţiei Naţionale de Cadastru şi
Publicitate Imobiliară şi ale unităţilor administrativ-teritoriale;
f) sumele individuale aferente
despăgubirilor estimate de către expropriator pe baza unui raport de evaluare
întocmit având în vedere expertizele întocmite şi actualizate de camerele
notarilor publici;
g) termenul în care sumele
individuale aferente despăgubirilor se virează într-un cont deschis pe numele
expropriatorului la dispoziţia proprietarilor de imobile.
(3) In cazul lucrărilor de investiţii, documentaţiile
de urbanism şi/sau amenajare a teritoriului necesare a fi realizate pentru
autorizarea executării lucrărilor se întocmesc şi se aprobă în conformitate cu
prevederile legale în vigoare.
(4) Hotărârea pentru aprobarea documentaţiilor de
urbanism şi/sau amenajare a teritoriului va conţine:
a) documentaţia de urbanism şi/sau amenajare a
teritoriului;
b) sursa de finanţare;
c) declanşarea procedurii de expropriere a tuturor
imobilelor care constituie coridorul de expropriere;
d) lista proprietarilor şi a
altor titulari de drepturi reale identificaţi pe baza evidenţelor Agenţiei
Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi ale unităţilor
administrativ-teritoriale;
e) sumele individuale aferente
despăgubirilor estimate de către expropriator pe baza unui raport de evaluare
întocmit având în vedere expertizele întocmite şi actualizate de camerele
notarilor publici;
f) termenul în care acestea se virează într-un cont
deschis pe numele expropriatorului la dispoziţia proprietarilor de imobile.
(5) Hotărârea va fi însoţită de planul topografic care
conţine coridorul de expropriere, realizat în sistem naţional de proiecţie
STEREOGRAFIC 1970, avizat şi recepţionat de către Agenţia Naţională de Cadastru
şi Publicitate Imobiliară.
(6) Indicatorii
tehnico-economici aferenţi realizării lucrărilor de utilitate publică vor fi
elaboraţi în condiţiile Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu
modificările şi completările ulterioare, ale Legii administraţiei publice
locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
şi ale celorlalte acte normative incidente şi vor conţine varianta finală a
studiului de fezabilitate.
(7) Listele imobilelor
afectate, cele ale proprietarilor şi cele ale altor titulari de drepturi reale,
identificaţi pe baza evidenţelor Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate
Imobiliară şi ale unităţilor administrativ-teritoriale, vor cuprinde
informaţiile privind:
a) judeţul, unitatea administrativ-teritorială,
tarlaua, parcela, numele şi prenumele/denumirea deţinătorului, puse la
dispoziţie de unităţile administrativ-teritoriale;
b) judeţul, unitatea administrativ-teritorială, numărul
cadastral sau topografic, după caz, şi numărul de carte funciară, numele şi
prenumele/denumirea deţinătorului terenului, suprafaţa înscrisă în evidenţele
Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară;
c) suprafaţa care urmează a fi
expropriată şi valoarea despăgubirii stabilită conform raportului de evaluare
întocmit pe categorii de folosinţă pentru fiecare unitate
administrativ-teritorială.
(8) In termen de 30 de zile de
la publicarea hotărârii prevăzute la alin. (1), la solicitarea
expropriatorului, ordonator principal de credite, Ministerul Finanţelor Publice
aprobă deschiderea de credit bugetar în contul acestuia pentru suma
reprezentând valoarea totală a despăgubirilor, în condiţiile Legii nr.
500/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 5. - (1) După publicarea hotărârii şi efectuarea
deschiderilor de credit bugetar în conformitate cu art. 4 alin. (8), cu
respectarea prevederilor legale, expropriatorul are obligaţia de a consemna
sumele individuale reprezentând plata despăgubirii pe numele expropriaţilor
conform listei prevăzute la art. 4 alin. (2).
(2) Expropriatorul are obligaţia de a afişa lista
imobilelor ce urmează a fi expropriate şi planul topografic care conţine
coridorul de expropriere la sediul consiliului local şi pe pagina proprie de
internet şi de a notifica intenţia de expropriere a imobilelor cuprinse în
coridorul de expropriere.
(3) Notificarea intenţiei de
expropriere a imobilelor ce urmează a fi expropriate se transmite către
proprietari prin poştă.
(4) In termen de 30 de zile
lucrătoare de la data notificării prevăzute la alin. (3), proprietarii
imobilelor au obligaţia de a se prezenta la sediul expropriatorului şi de a
depune actele care atestă dreptul de proprietate sau alt drept real asupra
imobilelor supuse exproprierii, în vederea stabilirii unei juste despăgubiri.
(5) Sumele individuale
prevăzute la art. 7 din lege pot fi suplimentate, prin hotărâre a Guvernului,
la cererea expropriatorului, în situaţia modificării numărului de imobile
necesar a fi expropriate ca urmare a modificării studiului de fezabilitate sau
a proiectului tehnic, precum şi în orice alte situaţii, temeinic motivate.
Art. 6. - (1) In termen de 5 zile lucrătoare de la
expirarea datei prevăzute la art. 8 alin (2) din lege, expropriatorul are
obligaţia emiterii deciziei de expropriere pentru întreg coridorul de expropriere
sau, în cazuri justificate, pe etape.
(2) In cazul în care există imobile afectate de
expropriere care sunt înscrise în evidenţele de cadastru şi carte funciară,
acestea vor fi identificate în anexa la decizia de expropriere cu număr
cadastral sau topografic şi număr de carte funciară.
(3) In cazul imobilelor afectate de expropriere care nu
sunt înscrise în evidenţele de cadastru şi carte funciară, acestea vor fi
identificate în anexa la decizia de expropriere cu numărul de tarla şi de
parcelă sau prin orice altă modalitate de identificare a acestora.
(4) Decizia de expropriere produce efecte de la data
emiterii şi constituie titlu executoriu, fără alte formalităţi, pentru predarea
bunului imobil împotriva celor expropriaţi, după consemnarea sumelor aferente
despăgubirii.
(5) Decizia de expropriere produce efecte de la data
emiterii şi constituie titlu executoriu, fără alte formalităţi, şi împotriva
celor care pretind un drept asupra bunului imobil expropriat până la
pronunţarea unei hotărâri definitive şi irevocabile cu privire la dreptul
asupra imobilului expropriat, după consemnarea sumelor aferente despăgubirii.
(6) Decizia de expropriere va
fi afişată la sediul consiliilor locale de pe raza unităţilor
administrativ-teritoriale afectate de coridorul de expropriere, precum şi pe
pagina proprie de internet a expropriatorului.
(7) Decizia de expropriere se emite şi îşi produce
efecte de la data emiterii, ulterior consemnării sumelor aferente despăgubirii
şi în situaţia în care proprietarii imobilelor cuprinse în listă nu se prezintă
în termenul stabilit la art. 8 alin. (2) din lege, nu prezintă un titlu valabil
sau nu sunt cunoscuţi proprietarii, precum şi în situaţia succesiunilor
nedeschise sau aflate în dezbatere, precum şi a succesorilor necunoscuţi sau
când nu se ajunge la o înţelegere privind valoarea despăgubirii.
(8) In baza deciziei de
expropriere şi a documentaţiei întocmite în vederea înscrierii în cartea
funciară pentru fiecare unitate administrativ-teritorială în parte, în
conformitate cu dispoziţiile legale aplicabile, expropriatorul solicită
intabularea dreptului de proprietate, respectiv a dreptului de administrare
asupra coridorului de expropriere.
(9) In cazul imobilelor
înscrise în cartea funciară, care se includ în coridorul de expropriere, odată
cu intabularea dreptului de proprietate al expropriatorului asupra coridorului
de expropriere, se va nota din oficiu în cărţile funciare existente
suprapunerea acestor imobile cu coridorul de expropriere. Prin excepţie, în
situaţia în care se expropriază întregul imobil înscris în cartea funciară,
aceasta se închide, cu menţionarea transcrierii imobilului în cartea funciară a
coridorului de expropriere.
(10) Notarea suprapunerii se va
radia, din oficiu, în baza documentaţiilor cadastrale individuale întocmite
prin grija expropriatorului şi recepţionate de Agenţia Naţională de Cadastru şi
Publicitate Imobiliară, în condiţiile legii.
(11) După înscrierea în cartea
funciară a coridorului de expropriere pe numele expropriatorului, acesta are
obligaţia de a începe execuţia lucrărilor într-un termen considerat rezonabil,
în funcţie de complexitatea acestora.
CAPITOLUL III
Documentaţiile cadastrale
Art. 7. - (1) In vederea
clarificării situaţiei juridice a zonelor afectate de expropriere, expropriatorul
va întocmi documentaţiile cadastrale individuale conform dispoziţiilor legale
aplicabile, pe baza planurilor parcelare întocmite pe sectoare cadastrale.
(2) Coridorul de expropriere
trebuie suprapus peste planurile parcelare afectate de expropriere, întocmite
conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 890/2005 pentru aprobarea
Regulamentului privind procedura de constituire, atribuţiile şi funcţionarea
comisiilor pentru stabilirea dreptului de proprietate privată asupra
terenurilor, a modelului şi modului de atribuire a titlurilor de proprietate,
precum şi punerea în posesie a proprietarilor, cu modificările şi completările
ulterioare, inclusiv planurile de amplasament şi delimitare a imobilelor recepţionate de Agenţia Naţională de
Cadastru şi Publicitate Imobiliară, prin unităţile sale teritoriale. în
situaţia în care planurile parcelare nu au fost întocmite până la demararea
procedurii de expropriere, comisiile locale de aplicare a legilor fondului
funciar sunt obligate să întreprindă demersurile legale pentru întocmirea
acestora cu celeritate. In zonele foste necooperativizate suprapunerea se face
peste planurile cadastrale şi de carte funciară.
(3) Pentru lucrările prevăzute
la art. 1 alin. (3) coridorul de expropriere se va suprapune cu planurile
cadastrale existente în baza de date a Oficiului de Cadastru şi Publicitate
Imobiliară.
(4) In cazul în care nu există documentaţie cadastrală
şi se expropriaza o parte dintr-un imobil, expropriatorul va întocmi o
documentaţie cadastrală pentru întreg imobilul, o documentaţie cadastrală
pentru suprafaţa care rămâne expropriatului şi o documentaţie cadastrală pentru
suprafaţa expropriată. Numărul cadastral se va acorda doar pentru suprafaţa
neexpropriată. Documentaţia cadastrală pentru suprafaţa expropriată va fi
respinsă cu menţiunea că aceasta a fost înscrisă în cartea funciară pe numele
expropriatorului.
(5) In cazul în care există
documentaţie cadastrală şi se expropriaza doar o parte dintr-un imobil care
este înscris în cartea funciară, pe baza măsurătorilor executate de
expropriator se determină atât suprafaţa expropriată, cât şi cea neexpropriată.
Numărul cadastral se acordă doar pentru suprafaţa neexpropriată. Documentaţia cadastrală
pentru suprafaţa expropriată va fi respinsă cu menţiunea că aceasta a fost
înscrisă în cartea funciară pe numele expropriatorului.
(6) In cazul în care
documentaţiile cadastrale din arhiva Agenţiei Naţionale de Cadastru şi
Publicitate Imobiliară sunt executate în sistem local de coordonate,
expropriatorul este obligat să integreze documentaţia în sistemul naţional de
proiecţie STEREOGRAFIC 1970, păstrând toate elementele definitorii ale planului
de amplasament şi delimitare.
(7) Având în vedere caracterul
de excepţie al măsurilor de expropriere, în cazul documentaţiilor cadastrale
aferente imobilelor înscrise în cartea funciară, actualizarea informaţiilor
tehnice se face cu acordul proprietarului, iar în lipsa consimţământului
acestuia, cu acordul preşedintelui comisiei locale pentru stabilirea dreptului
de proprietate privată asupra terenului sau al reprezentantului
expropriatorului, după o prealabilă notificare prin poştă a proprietarului.
(8) Documentaţiile cadastrale
pentru imobilele expropriate se recepţionează în termen de 10 zile lucrătoare
de la depunere de către Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate
Imobiliară, prin unităţile sale teritoriale.
Art. 8. - (1) Expertul evaluator specializat în
evaluarea proprietăţilor imobiliare, membru al Asociaţiei Naţionale a
Evaluatorilor din România -ANEVAR, care va întocmi raportul de evaluare
prevăzut la art. 11 alin. (7) din lege, este obligat să se raporteze la
expertizele întocmite şi actualizate de camerele notarilor publici, potrivit
art. 771 alin. (5) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) Camerele notarilor publici
vor pune la dispoziţia expropriatorului expertizele prevăzute la alin. (1).
(3) In aplicarea dispoziţiilor art. 11 alin. (9) din
lege, Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România va pune la dispoziţia
evaluatorului, la cerere, expertizele întocmite de camerele notarilor publici
Art. 9. - (1) Imobilele proprietate privată necesare
pentru relocarea utilităţilor pentru drumurile
tehnologice, drumurile temporare, drumurile
ocolitoare, cele necesare gropilor de împrumut pentru asigurarea servitutilor
aeronautice, precum şi cele necesare pentru construcţii hidrotehnice speciale
şi alte amenajări necesare protecţiei/realizării lucrării de utilitate publică
pot fi expropriate şi se supun prevederilor legii.
(2) In cazul în care nu au fost stabilite prin studiul
de fezabilitate, terenurile prevăzute la alin. (1) se stabilesc de către
expropriator şi pot fi expropriate potrivit prevederilor
din lege.
Art. 10. - (1) Agenţia Naţională de Cadastru şi
Publicitate Imobiliară, prin unităţile sale teritoriale, după recepţia
amplasamentului lucrării şi a fiecărei documentaţii cadastrale de expropriere,
are obligaţia de a transmite unităţilor administrativ-teritoriale lista
încheierilor de respingere aferente imobilelor situate pe coridorul de
expropriere după care se interzice emiterea de către autorităţile competente a
oricărui aviz, acord, permis, autorizaţie cu privire la imobilele supuse exproprierii.
(2) Atât procedura de expropriere, cât şi realizarea
lucrărilor de utilitate publică ce fac obiectul legii nu pot fi suspendate sau
sistate la cererea vreunei persoane care invocă existenţa unor litigii privind
posesia ori proprietatea imobilului expropriat.
Art. 11. - La cererea expropriatorilor prevăzuţi la
art. 2 din lege, secretarii unităţilor administrativ-teritoriale în raza cărora
sunt situate imobilele expropriate, precum şi notarii publici sunt obligaţi ca
în termen de 5 zile să comunice informaţii cu privire
la deschiderea procedurilor succesorale.
CAPITOLUL IV
Accesul la imobilele afectate de expropriere
Art. 12. - (1) Deţinătorii cu orice titlu ai imobilelor
afectate de elaborarea variantei finale a studiului de fezabilitate pe coridorul
de expropriere sunt obligaţi, după o prealabilă şi obligatorie înştiinţare
efectuată de către expropriator, să permită accesul pentru efectuarea
măsurătorilor topografice, a studiilor geotehnice şi a oricăror operaţiuni
necesare studiului de fezabilitate, documentaţiilor de urbanism şi amenajare a
teritoriului, precum şi a studiilor de teren arheologice.
(2) Aceste dispoziţii se aplică
şi pentru efectuarea măsurătorilor topografice necesare întocmirii planurilor,
precum şi pentru întocmirea rapoartelor de evaluare sau pentru orice alte
activităţi necesare, prevăzute de lege.
(3) In vederea efectuării activităţilor prevăzute la
alin. (1) şi (2), înştiinţarea efectuată de expropriator se face printr-un
anunţ afişat la sediul consiliului local al unităţii
administrativ-teritoriale/Consiliului General al Municipiului Bucureşti, ce va
cuprinde cel puţin amplasamentul lucrării şi calendarul referitor la datele în
care se va permite accesul pentru activităţile respective.
Art. 13. -Autorităţile administraţiei publice locale şi
forţele de ordine publică sunt obligate să îşi dea concursul pentru ducerea la
îndeplinire a prevederilor art. 16 din lege.
CAPITOLUL V
Funcţionarea comisiei de verificare a dreptului de proprietate sau a altor
drepturi reale şi acordarea despăgubirilor
Art. 14. - (1) La nivelul fiecărei unităţi
administrativ-teritoriale, în termen de 5 zile de la data emiterii deciziei de
expropriere se va numi prin decizie a expropriatorului o comisie de verificare
a dreptului de proprietate sau a altui drept real în temeiul căruia cererea a
fost formulată şi constată acceptarea sau, după caz, neacceptarea cuantumului despăgubirii de către
proprietar sau titularii altor drepturi reale asupra imobilelor supuse
exproprierii.
(2) Comisia de verificare a dreptului de proprietate sau a altui drept real (denumită în continuare comisie) nu are personalitate juridică.
Art. 15. - (1)Se consideră cerere în înţelesul art. 19
alin. (2) din lege manifestarea de voinţă făcută în formă scrisă de către
titularul/titularii dreptului de proprietate sau al/ai altor drepturi reale sau
de către persoanele care justifică un interes legitim, denumiţi în continuare persoane interesate, ce va fi însoţită
de documentele doveditoare prevăzute de lege. Cererea va cuprinde următoarele
elemente:
a) numele şi prenumele
persoanei interesate;
b) adresa de domiciliu;
c) documentele doveditoare
referitoare la existenţa drepturilor reale asupra bunului imobil expropriat, în
original sau în copie legalizată;
d) opţiunea privind cuantumul despăgubirii.
(2) In cazul în care comisia va
fi constituită la nivelul unei localităţi unde nu funcţionează birouri ale
notarilor publici, legalizarea copiilor de pe documentele doveditoare se va
realiza de către secretarii unităţilor administrativ-teritoriale ale
localităţilor respective, în conformitate cu prevederile art. 12 din Legea
notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, cu modificările şi
completările ulterioare.
(3) In cazul în care există mai multe persoane
interesate cu privire la imobilul supus exproprierii, cererea va fi semnată de
toţi, personal sau prin mandatar împuternicit cu procură specială autentică,
iar procura se va ataşa cererii.
(4) După numirea comisiei,
expropriatorul va transmite decizia consiliului local competent/Consiliului
General al Municipiului Bucureşti, care are obligaţia de a asigura prin
secretarul unităţii administrativ-teritoriale secretariatul comisiei, care va
primi, înregistra şi arhiva cererile şi documentele doveditoare depuse potrivit
art. 5 alin. (4).
(5) Secretariatul comisiei va
constitui registre şi arhive speciale, în care se vor înregistra cererile şi
originalele/copiile legalizate ale documentelor anexate acestora. Cererile se
arhivează şi se păstrează prin grija secretariatelor constituite la nivelul
unităţilor administrativ-teritoriale. Registrele vor cuprinde menţiuni privitoare
la:
a) data înregistrării cererii;
b) numele şi prenumele titularului/titularilor cererii;
c) elementele de identificare a
imobilului pentru care se solicită despăgubirea, respectiv numărul cadastral,
suprafaţa, unitatea administrativ-teritorială în care se situează, proprietarul
sau titularul altui drept real;
d) documentele doveditoare care însoţesc cererea.
(6) Membrii comisiei au acces nelimitat la registre şi
arhive.
(7) După finalizarea
procedurilor de acordare a despăgubirilor, registrele şi arhivele vor fi
transmise expropriatorului pentru a fi păstrate de acesta, conform
reglementărilor în vigoare.
(8) Comisia este formată din 5 membri, după cum
urmează:
a) primarul unităţii administrativ-teritoriale sau, în lipsa acestuia, viceprimarul;
b) un reprezentant al instituţiei prefectului;
c) un reprezentant al oficiului
de cadastru şi publicitate imobiliară;
d) 2 reprezentanţi ai expropriatorului, având
calificare juridică.
(9) Comisia îşi începe
activitatea la sediul consiliului local/Consiliului General al Municipiului
Bucureşti, potrivit art. 11 alin. (5) din lege.
(10) Şedinţele comisiei se vor ţine zilnic până la data
la care vor fi emise şi comunicate, potrivit legii, toate hotărârile de
acordare a despăgubirilor pentru imobilele supuse exproprierii.
(11) Comisia este legal
întrunită şi îşi poate desfăşura lucrările în prezenţa a cel puţin 3 membri,
prezenţa reprezentanţilor expropriatorului fiind obligatorie.
(12) In termen de 10 zile de la
data începerii activităţii, comisia va analiza cererile şi documentele anexate
acestora şi, după caz:
a) constată că dosarul este
complet şi convoacă titularul/titularii cererii, în scris, prin poştă, cu
scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în vederea semnării
procesului-verbal;
b) constată că dosarul nu este
complet şi convoacă titularul/titularii cererii, în scris, prin poştă, cu
scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în termenul prevăzut de lege,
în vederea completării documentelor şi a semnării procesului-verbal.
(13) Convocarea va cuprinde
data, ora şi locul şedinţei în cadrul căreia va fi încheiat procesul-verbal ce
cuprinde elementele de identificare a imobilului propus spre expropriere,
respectiv tarlaua, parcela, numărul topografic sau numărul cadastral, după caz,
şi numărul de carte funciară, după caz, valoarea despăgubirii, determinată pe
baza raportului de evaluare, şi, după caz, vor fi analizate documentele
doveditoare solicitate în completarea celor anexate cererii.
(14) In situaţia în care titularul dreptului de
proprietate sau al altui drept real care este cunoscut a fost identificat pe
baza datelor de carte funciară, respectiv extrase de carte funciară pentru
informare, a documentaţiei cadastral-juridice, a titlului de proprietate, a
procesului-verbal de punere în posesie, a posesiei de fapt, a registrului
agricol şi a altor acte/fapte similare care produc efecte juridice potrivit
legii nu întocmeşte cererea sau nu depune documentele doveditoare solicitate în
completare, după împlinirea termenelor prevăzute de lege pentru îndeplinirea
acestor obligaţii, comisia va face menţiune despre aceasta într-un
proces-verbal, va emite şi va comunica hotărârea conform art. 20 din lege.
Sumele datorate ca despăgubire vor fi consemnate de
expropriator pe numele persoanei/persoanelor astfel identificate.
(15) In cazul în care nicio persoană interesată nu a
depus cerere, iar documentaţia cadastral-juridică prevăzută de lege a fost
întocmită pe baza documentelor puse la dispoziţie de către oficiile de cadastru
şi publicitate imobiliară şi/sau consiliile locale ale unităţilor
administrativ-teritoriale competente şi din aceste documente nu rezultă adresa
completă a titularilor drepturilor reale, comisia va face menţiune despre
aceasta într-un proces-verbal şi va emite hotărârea pentru sumele propuse cu
titlu de despăgubire. Notificarea respectivelor sume către aceştia se va
realiza prin afişare la sediul consiliului local/Consiliului General al
Municipiului Bucureşti competent, iar consemnarea lor
se va face potrivit legii.
(16) In cazurile prevăzute la
alin. (14) şi (15) persoana îndreptăţită se poate adresa expropriatorului
ulterior cu o cerere însoţită de documentele doveditoare în condiţiile
prevăzute de lege sau de o
hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă, solicitând eliberarea
despăgubirii, potrivit legii.
(17) In cazul în care persoana interesată a făcut
cererea, a depus în termen documentele care fac dovada calităţii sale şi este
de acord cu suma propusă cu titlu de despăgubire, între comisie şi aceasta se
încheie un proces-verbal în care se menţionează acordul cu privire la valoarea
despăgubirii. Procesul-verbal se semnează de către membrii comisiei şi de către
persoana interesată.
(18) In situaţia în care persoana îndreptăţită nu este
de acord cu cuantumul despăgubirii, comisia face menţiune despre această
situaţie în procesul-verbal, arătând că persoana îndreptăţită este în drept să
se adreseze instanţei de judecată în condiţiile prevederilor art. 21-27 din
Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică.
Procesul-verbal se semnează de către membrii comisiei şi de către persoana
îndreptăţită sau se menţionează faptul că aceasta nu poate semna ori refuză să
semneze.
(19) In cazul în care persoana
interesată a făcut cererea, dar nu a depus în termen documentele care fac
dovada calităţii sale, comisia va face menţiune despre acesta într-un
proces-verbal şi va adopta hotărârea prevăzută de art. 20 din lege.
(20) In situaţia în care coproprietarii aflaţi în
concurs sunt de acord cu cuantumul despăgubirii propuse, între aceştia şi
comisie se va încheia un proces-verbal în care se va consemna acest fapt. Pe
baza acestui proces-verbal comisia va emite hotărârea, urmând ca plata
despăgubirilor să se facă în contul deschis de către expropriator pe numele
acestora.
(21) In situaţia în care coproprietarii aflaţi în
concurs nu sunt de acord cu cuantumul despăgubirii propuse sau unii dintre
aceştia nu se prezintă în faţa comisiei, între coproprietarii prezenţi şi
comisie se va încheia un proces-verbal în care se va consemna acest fapt. In
cazul în care coproprietarii prezenţi refuză semnarea procesului-verbal, se va
face menţiune în acest sens în cuprinsul acestuia. In temeiul procesului-verbal
comisia va emite hotărârea în temeiul căreia expropriatorul va consemna sumele
datorate ca despăgubire pe numele tuturor.
(22) In situaţia în care aceeaşi despăgubire este
cerută în contradictoriu de mai multe persoane ce se pretind deopotrivă
îndreptăţite şi între care există un litigiu pe rolul instanţelor judecătoreşti,
comisia va solicita părţilor să prezinte un certificat de grefă din care să
rezulte existenţa litigiului. Intre comisie şi persoanele aflate în litigiu se
va încheia un proces-verbal care va atesta situaţia de fapt. Pe baza acestuia
comisia va emite hotărârea în temeiul căreia expropriatorul va consemna
despăgubirea pe numele părţilor aflate în litigiu.
(23) In situaţia în care
titularul dreptului de proprietate a înstrăinat imobilul prin simpla traditiune
a titlului sau prin tradiţiunea titlului însoţită de acte sub semnătură
privată, comisia, împreună cu cel puţin una dintre părţi, va încheia un
proces-verbal în care se va consemna situaţia de fapt existentă şi se va indica
părţilor să procedeze la întocmirea formalităţilor legale de înstrăinare. Pe baza
acestui proces-verbal comisia va emite hotărârea în temeiul căreia
expropriatorul va consemna despăgubirea pe numele părţilor.
(24) In toate cazurile
procesele-verbale se înregistrează într-un registru unic, numerotat şi sigilat.
Originalele proceselor-verbale se anexează la hotărârile de acordare a
despăgubirilor.
(25) In situaţia în care, ca urmare a procesului de
identificare, rezultă că titularul dreptului este decedat, iar procedura
succesorală nu a fost deschisă sau în cazul în care comisia este sesizată de către o persoană în calitate
de succesibil al defunctului, dar care nu deţine certificat de moştenitor,
comisia consemnează aceasta în procesul-verbal, iar un reprezentant
împuternicit al expropriatorului, în calitate de persoană interesată, se va
adresa unui notar din circumscripţia în care şi-a avut ultimul domiciliu
defunctul, solicitându-i informaţii cu privire la deschiderea procedurii
succesorale.
(26) Suma reprezentând despăgubirile se va consemna pe
numele moştenitorilor aparenţi, cu menţiunea că suma face parte din masa
succesorală. Această sumă va fi eliberată la cererea expropriatorului, pe baza
certificatului de moştenitor sau pe baza unei hotărâri judecătoreşti definitive
şi irevocabile.
(27) In situaţia în care procedura succesorală a fost
deja deschisă, expropriatorul va consemna suma în condiţiile prevăzute la alin.
(26).
(28) In cazul în care, ca urmare a procesului de
identificare, rezultă că titularul dreptului este decedat, iar moştenitorii
aparenţi nu pot fi cunoscuţi sau identificaţi, suma reprezentând despăgubirea
se va consemna pe seama succesiunii, cu menţiunea că suma face parte din masa
succesorală. Suma va rămâne consemnată până la stabilirea moştenitorilor, când
se va proceda potrivit alin. (26) teza a doua, sau, după caz, până la
împlinirea termenului prevăzut de lege pentru vacanţa succesorală.
Art. 16. - (1) In toate cazurile comisia va emite o
hotărâre de stabilire a despăgubirilor în termen de două zile de la încheierea
procesului-verbal, care va cuprinde menţiuni privitoare la:
a) data emiterii şi componenţa comisiei;
b) elementele de identificare a
imobilului afectat: judeţul, localitatea, numărul cadastral şi numărul de carte
funciară, după caz, suprafaţa şi numele proprietarului/deţinătorului;
c) datele de identificare a
titularului cererii, dacă a fost formulată cererea, numele şi prenumele
persoanelor îndreptăţite să primească despăgubiri sau menţiunea conform căreia
nu a fost depusă nicio cerere întemeiată pe dispoziţiile art. 5 din lege;
d) acordul/dezacordul persoanelor îndreptăţite să
primească despăgubiri cu privire la cuantumul despăgubirilor, exprimat în
cuprinsul procesului-verbal, sau menţiunea referitoare la neprezentarea
acestuia în faţa comisiei;
e) valoarea despăgubirilor şi
modul de plată a acestora;
f) documentele avute în vedere la emiterea hotărârii;
g) concluzia comisiei şi textul de lege pe care se
întemeiază;
h) calea de atac împotriva hotărârii şi termenul în
care poate fi exercitată.
(2) Hotărârea comisiei se emite
în 4 exemplare originale şi poartă semnăturile membrilor comisiei prezenţi.
Hotărârea va avea ca anexă procesul-verbal întocmit în condiţiile prezentelor
norme metodologice. In cazul pluralităţii persoanelor interesate, hotărârea se
emite într-un număr de exemplare originale corespunzător.
(3) Hotărârea comisiei poate fi
revocată pentru motive temeinice. In acest caz titularul cererii va fi
notificat.
(4) Hotărârea se comunică în
original titularului cererii prin scrisoare recomandată cu confirmare de
primire sau poate fi ridicată personal de titularul cererii ori de mandatarul
acestuia cu procură specială autentică, cu semnătură de primire.
(5) Hotărârea comisiei poate fi
consultată la sediul expropriatorului. Hotărârile, cuprinzând şi cuantumul
despăgubirilor, se vor afişa în extras atât la sediul consiliului
local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti în raza căruia se află situat imobilul expropriat, cât
şi pe pagina proprie de internet a expropriatorului.
(6) In cazul în care, potrivit
hotărârii comisiei, expropriatorul consemnează despăgubirile într-un cont
bancar, un exemplar al hotărârii se va comunica unităţii bancare la care s-a
deschis contul pe numele titularului/titularilor de drepturi reale.
Art. 17. - (1) In cazul în care
există mai multe persoane îndreptăţite să primească despăgubiri, eliberarea
sumei în numerar se va face tuturor titularilor de drepturi reale sau
mandatarilor acestora, cu procură autentică şi specială, care vor semna de
primire. Mai multe persoane pot fi reprezentate de un
singur mandatar.
(2) Consemnarea despăgubirilor
se va face de către expropriator la unităţi bancare, după următoarea procedură:
a) în cazul în care există un singur titular de
drepturi reale, al cărui drept este recunoscut de comisia constituită de
expropriator, expropriatorul va consemna despăgubirile pe numele acestuia;
b) în cazul în care există mai mulţi titulari de
drepturi reale care nu au convenit asupra despăgubirilor, expropriatorul va
consemna despăgubirile pe numele tuturor. La cererea expropriatorului unitatea
bancară va elibera despăgubirile persoanelor care îşi probează dreptul real în
faţa expropriatorului, în temeiul unei hotărâri judecătoreşti definitive şi
irevocabile sau în temeiul unui alt act autentic prin care se consfinţeşte
învoiala tuturor titularilor de drepturi reale cu privire la cuantumul
despăgubirilor ce le revin fiecăruia dintre ei;
c) în cazul în care există mai multe persoane care
pretind în contradictoriu un drept real, expropriatorul va consemna
despăgubirile pe numele tuturor părţilor aflate în litigiu. La cererea
expropriatorului, unitatea bancară va elibera despăgubirile persoanei care îşi
probează dreptul real în temeiul unei hotărâri judecătoreşti definitive şi
irevocabile;
d) în cazul în care titularul
unic sau unul/unii dintre titularii de drepturi reale a/au decedat şi procedura
succesorală a fost deschisă, expropriatorul va consemna despăgubirile pe seama
succesiunii într-un cont deschis pe numele notarului pe rolul căruia se află
procedura succesorală, cu menţiunea că suma reprezintă despăgubire în temeiul
legii. La cererea expropriatorului, suma va fi eliberată de către notar
moştenitorilor, pe bază de certificat de moştenitor sau în temeiul unei
hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile;
e) în cazul în care titularul unic sau unul/unii dintre
titularii de drepturi reale a/au decedat şi succesiunea nu a fost deschisă,
expropriatorul va solicita deschiderea succesiunii. In acest caz, procedura de
consemnare şi de acordare a despăgubirilor este cea prevăzută la lit. d).
(3) La cererea expropriatorului, unitatea bancară va
deschide conturi pe numele persoanelor expropriate pe baza informaţiilor
furnizate de expropriator cu privire la numele persoanelor şi la elementele de
identificare a imobilului, respectiv numărul cadastral şi numărul de carte
funciară, ce a fost expropriat. Unitatea bancară va elibera sumele consemnate
doar la cererea expropriatorului şi numai persoanei indicate de către acesta.
CAPITOLUL VI
Avize, acorduri, certificate si autorizaţii
Art. 18. - Documentaţia de avizare şi aprobare a
scoaterii definitive sau temporare a terenurilor necesare pentru lucrări de
utilitate publică de interes naţional, judeţean şi local din circuitul agricol şi, respectiv, din fondul forestier
naţional, fără plata taxelor prevăzute la art. 92 alin. (4) din Legea fondului
funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
respectiv a taxelor şi a celorlalte sume datorate potrivit art. 33 alin. (2)
lit. h), art. 36 alin. (2), art. 41 şi 42 din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic,
cu modificările şi completările ulterioare, se va întocmi, conform
reglementărilor în vigoare, de către expropriator. Documentaţia pentru
terenurile forestiere se întocmeşte în condiţiile art. 19 şi 20.
Art. 19. - Pentru terenurile forestiere cu suprafaţa
mai mică de 1,0 ha, documentaţiile în baza cărora se emit aprobările de
scoatere din fondul forestier naţional conţin următoarele documente:
a) solicitarea expropriatorului de scoatere definitivă/temporară a terenului din fondul forestier naţional, adresată
inspectoratului teritorial de regim silvic şi de vânătoare în raza căruia se
află terenul solicitat pentru scoatere din fondul forestier;
b) plan de încadrare în zonă;
c) plan de situaţie al amplasamentului
care urmează a fi ocupat. Din plan va rezulta situaţia terenului înainte de a
fi scos din fondul forestier, precum şi după ce va fi realizat obiectivul
pentru care s-a solicitat scoaterea;
d) fişa tehnică de transmitere-defrişare;
e) avizul Regiei Naţionale a
Pădurilor - Romsilva, pentru terenurile forestiere proprietate publică a
statului. In cazul în care terenul a fost expropriat fără să mai fie transmis
în administrarea Regiei Naţionale a Pădurilor - Romsilva, nu este nevoie de
aviz;
f) actul administrativ al
autorităţii de protecţie a mediului;
g) decizia de expropriere şi documentele care atestă
plata, în copie, certificate conform cu originalul, pentru terenurile dobândite
în baza legii.
Art. 20. - Pentru terenurile forestiere cu suprafaţa mai mare sau egală cu 1,0 ha, documentaţiile în baza cărora se
emit aprobările de scoatere din fondul forestier naţional conţin următoarele
documente:
a) solicitarea de scoatere definitivă/temporară a
terenului din fondul forestier naţional, adresată autorităţii publice centrale
care răspunde de silvicultură;
b) plan de încadrare în zonă;
c) plan de situaţie al
amplasamentului care urmează a fi ocupat. Din plan va rezulta situaţia
terenului înainte de a fi scos din fondul forestier, precum şi situaţia
terenului după ce va fi realizat obiectivul pentru care s-a solicitat
scoaterea;
d) fişa tehnică de transmitere-defrişare a terenului
solicitat pentru scoatere din fondul forestier naţional, întocmită de unităţi
abilitate. Fişa tehnică va fi vizată de către inspectoratul teritorial de regim
silvic şi de vânătoare;
e) avizul Regiei Naţionale a
Pădurilor - Romsilva, pentru terenurile forestiere proprietate publică a
statului. In cazul în care terenul forestier a fost expropriat, nu mai este
nevoie de acest aviz;
f) avizul inspectoratului
teritorial de regim silvic şi de vânătoare în raza căruia se află terenul
solicitat pentru scoatere din fondul forestier naţional;
g) acordul de mediu;
h) decizia de expropriere şi documentele care atestă
plata, în copie, certificate conform cu originalul,
pentru terenurile dobândite în baza legii.