HOTARARE Nr.
434 din 8 aprilie 2009
pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Legii nr. 198/2004 privind unele masuri prealabile
lucrarilor de constructie de drumuri de interes national, judetean si local
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 309 din 11 mai 2009
In temeiul art. 108 din
Constituţia României, republicată, şi al art. IV din Legea nr. 184/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
198/2004 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de construcţie de
autostrăzi şi drumuri naţionale,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice de aplicare a
Legii nr. 198/2004 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de construcţie de
drumuri de interes naţional, judeţean şi local, cu modificările şi completările
ulterioare, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 941/2004 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Legii nr. 198/2004 privind unele măsuri prealabile
lucrărilor de construcţie de autostrăzi şi drumuri naţionale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 596 din 1 iulie 2004, cu modificările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor,
Dan Nica
Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale,
Ilie Sârbu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Legii
nr. 198/2004 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de construcţie de
drumuri de
interes naţional, judeţean si local
Art. 1. - (1) Domeniul de aplicare prevăzut la art. 1
din Legea nr. 198/2004 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de
construcţie de drumuri de interes naţional, judeţean şi local, cu modificările
şi completările ulterioare, denumită în continuare lege,
este stabilit pentru realizarea lucrărilor de
construcţie de drumuri de interes naţional, judeţean şi local prevăzute la art.
6 alin. (1), art. 7 şi 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul
drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Coridorul de expropriere reprezintă delimitarea generală a terenului ce urmează a fi afectat
de lucrarea de construcţie a drumului, stabilită pe baza caracteristicilor
tehnice. Elementele concrete aferente coridorului de expropriere vor fi
stabilite, în condiţiile legii, în studiul de fezabilitate.
Art. 2. - (1) Lucrările de construcţie de drumuri de
interes naţional, judeţean şi local declarate de utilitate publică potrivit
legii includ toate lucrările prealabile, lucrările execuţiei propriu-zise,
precum şi pe cele ce urmează finalizării operaţiunii de construire,
reabilitare, dezvoltare, modernizare ori extindere a drumurilor de interes
naţional, judeţean şi local.
(2) In cazul în care nu au fost
stabilite prin studiul de fezabilitate, terenurile necesare pentru relocarea
utilităţilor, pentru drumurile tehnologice, drumurile temporare, drumurile
ocolitoare, precum şi cele necesare gropilor de împrumut se stabilesc de către
expropriator şi se supun prevederilor din lege.
(3) După finalizarea
lucrărilor, în termen de 30 de zile, terenurile expropriate potrivit art. 2
alin. (4) din lege, aflate în domeniul public al statului, se predau unităţilor administrativ-teritoriale,
în condiţiile legii.
Art. 3. - (1) Documentaţia tehnico-economică aferentă
lucrărilor de execuţie de drumuri de interes naţional, judeţean şi local
aferentă unui coridor de expropriere se elaborează potrivit dispoziţiilor
referitoare la studiul de fezabilitate din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului
nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei
tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi
metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi
lucrări de intervenţii.
(2) In vederea elaborării
studiului de fezabilitate, expropriatorul va înştiinţa printr-un anunţ afişat
la sediul consiliului local al unităţii administrativ-teritoriale/Consiliului
General al Municipiului Bucureşti, ce va cuprinde cel puţin amplasamentul lucrării
şi calendarul referitor la datele în care se va permite accesul pentru
activităţile necesare realizării studiului de fezabilitate. Prin amplasament al lucrării se înţelege traseul şi limitele de dezvoltare a proiectului propuse
iniţial de expropriator.
(3) Certificatele de urbanism,
avizele, acordurile, permisele sau autorizaţiile sunt valabile până la
finalizarea executării lucrărilor pentru care au fost
eliberate, indiferent de data emiterii acestora.
Art. 4. - (1) In situaţia în care, din motive obiective,
nu este posibilă supunerea spre aprobarea Guvernului/autorităţii publice locale
competente a tuturor elementelor prevăzute la art. 4
alin. (1) din lege, aprobarea declanşării procedurii
de expropriere a tuturor imobilelor care constituie coridorul de expropriere, a
sumei globale estimate şi a termenului în care aceasta se virează
expropriatorului va face obiectul unei hotărâri ulterioare a
Guvernului/autorităţii publice locale competente.
(2) Expropriatorului i se va vira, din suma globală
estimată a despăgubirilor, la cererea acestuia, suma care îi este necesară în
vederea acordării despăgubirilor.
(3) Documentaţia
cadastral-juridică pentru fiecare imobil propus spre expropriere se avizează şi
se recepţionează de către oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară, în
maximum 5 zile lucrătoare de la solicitarea expropriatorului sau a
proprietarului.
(4) In vederea realizării documentaţiilor
cadastral-juridice, în cazul în care proprietarii nu au putut fi identificaţi
sau refuză predarea actelor necesare acestei operaţiuni, oficiile de cadastru
şi publicitate imobiliară şi consiliile locale ale unităţilor
administrativ-teritoriale implicate vor furniza
expropriatorului, în termen de 5 zile de la solicitarea acestuia:
a) date complete cu privire la
identitatea proprietarilor rezultaţi în urma aplicării legislaţiei în vigoare,
respectiv, fără a se limita la, numele şi adresa;
b) copii ale înscrisurilor ce
fac dovada dreptului de proprietate asupra imobilelor afectate, incluzând aici,
dar fără a se limita la: acte translative de proprietate, titluri de
proprietate emise potrivit legilor proprietăţii sau, în lipsa acestor titluri,
copii ale proceselor-verbale de punere în posesie.
(5) Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate
Imobiliară, denumită în continuare ANCPI, prin oficiile teritoriale, recepţionează documentaţia
cadastral-juridică întocmită de expropriator potrivit art. 4 alin. (2) din lege
şi, la sfârşitul fiecărei luni, transmite unităţii administrativ-teritoriale
afectate de traseul lucrării respective lista imobilelor a căror documentaţie
cadastral-juridică a fost recepţionată în luna în curs situate pe coridorul de
expropriere. După recepţionarea documentaţiei cadastral-juridice, oficiile în a
căror rază teritorială de activitate sunt situate imobilele ce fac obiectul
exproprierii vor proceda la înscrierea în cartea funciară a intenţiei de
expropriere.
(6) Unităţile administrativ-teritoriale vor afişa la
sediul lor lista transmisă, în termen de 24 de ore de la primirea acesteia.
După transmiterea acestei liste unităţilor administrativ-teritoriale afectate
de traseul lucrării se interzice emiterea oricărui aviz, acord, permis sau
oricărei autorizaţii cu privire la imobilele supuse exproprierii.
(7) Unităţile administrativ-teritoriale au obligaţia să
afişeze şi modificările ce intervin în aceste liste, în termen de 24 de ore de
la primirea acestora.
(8) Modul de întocmire şi
recepţie a documentaţiilor cadastral-juridice de expropriere va fi stabilit
prin regulamentul aprobat de ANCPI, cu avizul Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii, prin Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din
România, cu consultarea structurilor asociative ale autorităţilor
administraţiei publice locale.
(9) Orice documentaţie tehnică
sau de evaluare realizată anterior intrării în vigoare a prezentelor norme sau
întocmită în temeiul Legii nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de
utilitate publică se consideră valabilă.
(10) In sensul art. 4 alin. (5) din lege, indicatorul
cadastral va fi reprezentat de numărul cadastral atribuit imobilului supus
exproprierii de către Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară {OCPI), iar numele proprietarului va fi cel indicat de înscrierile efectuate
în cartea funciară, pentru imobilele care au cartea funciară deschisă, iar
pentru celelalte imobile va fi preluat din documentaţia cadastral-juridică şi
din alte înscrisuri doveditoare ale dreptului de proprietate sau ale altui drept real.
(11) La sediul consiliului
local al unităţii administrativ-teritoriale/Consiliului General al Municipiului
Bucureşti în raza căreia se află imobilele supuse exproprierii se afişează şi
vor rămâne afişate până la
finalizarea procedurilor de acordare a despăgubirilor:
a) lista imobilelor propuse
spre expropriere, cuprinzând datele de identificare a acestora, respectiv
numărul cadastral şi numele persoanei identificate ca fiind proprietar,
stabilite pe baza documentaţiei cadastral-juridice
avizate de OCPI;
b) planul cu amplasamentul lucrării, realizat pe baza
datelor din documentaţiile cadastral-juridice aferente imobilelor propuse spre
expropriere, elaborat la scara 1: 1.000, având obligatoriu anexate coordonate
ale punctelor de contur, în sistem de proiecţie Stereografică 1970;
c) anunţul conform căruia titularii dreptului de
proprietate şi ai celorlalte drepturi reale au dreptul ca, în termen de 10 zile
de la data afişării tabelelor prevăzute la art. 4 alin. (5) din lege, să depună
cererea prevăzută de art. 5 din lege şi documentele ce fac dovada dreptului de
proprietate sau a altor drepturi reale.
(12) Tabelele actualizate conform art. 4 alin. (7) din
lege se supun procedurii de publicitate prevăzute la art. 4 alin. (5) şi (6)
din lege.
(13) Rapoartele de evaluare întocmite conform art. 4
alin. (8) din lege vor determina cuantumul despăgubirii aferente imobilelor
supuse exproprierii, pe categorii de folosinţă, şi, după caz, necesitatea
suplimentării sumei globale a despăgubirilor aprobate iniţial prin hotărâre a
Guvernului/autorităţii locale competente.
Art. 5. - (1) Se consideră cerere
în înţelesul art. 5 alin. (1) din lege
manifestarea de voinţă făcută în formă scrisă de către titularul/titularii
dreptului de proprietate sau al/ai altor drepturi reale sau de către persoanele
care justifică un interes legitim, denumiţi în continuare persoane interesate, ce va fi însoţită
de documentele doveditoare prevăzute de lege. Cererea va cuprinde următoarele
elemente:
a) numele şi prenumele persoanei
interesate;
b) adresa de domiciliu;
c) documentele doveditoare
referitoare la existenţa drepturilor reale asupra bunului imobil expropriat, în
original sau în copie legalizată;
d) opţiunea privind cuantumul despăgubirii.
(2) In cazul în care comisia va
fi constituită la nivelul unei localităţi unde nu funcţionează birouri ale
notarilor publici, legalizarea copiilor de pe documentele doveditoare se va
realiza de către secretarii unităţilor administrativ-teritoriale ale
localităţilor respective, în conformitate cu prevederile art. 12 din Legea
notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, cu modificările şi
completările ulterioare.
(3) In cazul în care există mai multe persoane
interesate cu privire la imobilul supus exproprierii, cererea va fi semnată de
toţi, personal sau prin mandatar împuternicit cu procură specială autentică,
iar procura se va ataşa cererii.
(4) La nivelul fiecărei unităţi
administrativ-teritoriale se va numi prin decizie a expropriatorului o comisie,
fără personalitate juridică, care va analiza cererile şi documentele
doveditoare depuse în condiţiile art. 5 din lege, va întocmi procesul-verbal,
va emite şi va comunica hotărârea de acordare a despăgubirilor în vederea
efectuării plăţilor sau a consemnării sumelor pe numele persoanelor
îndreptăţite, potrivit legii.
(5) După numirea comisiei,
expropriatorul va transmite decizia consiliului local competent/Consiliului
General al Municipiului Bucureşti, care are obligaţia de a asigura prin
secretarul unităţii administrativ-teritoriale secretariatul comisiei, care va
primi, înregistra şi arhiva cererile şi documentele doveditoare depuse potrivit
art. 5 din lege.
(6) Secretariatul comisiei va
constitui registre şi arhive speciale, în care se vor înregistra cererile şi
originalele/copiile legalizate ale documentelor anexate acestora. Cererile se
arhivează şi se păstrează prin grija secretariatelor constituite la nivelul
unităţilor administrativ-teritoriale. Registrele vor cuprinde menţiuni
privitoare la:
a) data înregistrării cererii;
b) numele şi prenumele titularului/titularilor cererii;
c) elementele de identificare a
imobilului pentru care se solicită despăgubirea, respectiv numărul cadastral,
suprafaţa, unitatea administrativ-teritorială în care se situează, proprietarul
sau titularul altui drept real;
d) documentele doveditoare care însoţesc cererea.
(7) Membrii comisiei au acces nelimitat la registre şi
arhive.
(8) După finalizarea
procedurilor de acordare a despăgubirilor, registrele şi arhivele vor fi
transmise expropriatorului pentru a fi păstrate de acesta, conform
reglementărilor în vigoare.
(9) Comisia este formată din 5 membri, după cum
urmează:
a) primarul unităţii
administrativ-teritoriale sau, în lipsa acestuia, viceprimarul;
b) un reprezentant al instituţiei prefectului;
c) un reprezentant al oficiului
de cadastru şi publicitate imobiliară;
d) 2 reprezentanţi ai
expropriatorului, având calificare juridică.
(10) Comisia îşi începe
activitatea în termenul prevăzut de lege la sediul consiliului
local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
(11) Şedinţele comisiei se vor ţine zilnic până la data
la care vor fi emise şi comunicate, potrivit legii, toate hotărârile de
acordare a despăgubirilor pentru imobilele supuse exproprierii.
(12) Comisia este legal
întrunită şi îşi poate desfăşura lucrările în prezenţa a cel puţin 3 membri,
prezenţa reprezentanţilor expropriatorului fiind obligatorie.
(13) In termen de 10 zile de la
data începerii activităţii, comisia va analiza cererile şi documentele anexate
acestora şi, după caz:
a) constată că dosarul este
complet şi convoacă titularul/titularii cererii, în scris, prin poştă, cu
scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în vederea semnării
procesului-verbal;
b) constată că dosarul nu este
complet şi convoacă titularul/titularii cererii, în scris, prin poştă, cu
scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în termenul prevăzut de lege,
în vederea completării documentelor şi a semnării procesului-verbal.
(14) Convocarea va cuprinde
data, ora şi locul şedinţei în cadrul căreia va fi încheiat procesul-verbal ce
cuprinde elementele de identificare a imobilului propus spre expropriere,
respectiv număr cadastral şi număr de carte funciară, după caz, valoarea
despăgubirii, determinată pe baza raportului de evaluare, şi, după caz, vor fi analizate documentele doveditoare solicitate în
completarea celor anexate cererii.
(15) In situaţia în care titularul dreptului de
proprietate, al altui drept real care este cunoscut - a fost identificat pe
baza datelor de carte funciară, respectiv extrase de carte funciară pentru
informare, a documentaţiei cadastral-juridice, a titlului de proprietate, a
procesului-verbal de punere în posesie, a posesiei de fapt, a registrului
agricol şi a altor acte/fapte similare care produc efecte juridice potrivit
legii - nu întocmeşte cererea sau nu depune documentele doveditoare solicitate
în completare, după împlinirea termenelor prevăzute de lege pentru îndeplinirea
acestor obligaţii, comisia va face menţiune despre aceasta într-un
proces-verbal, va emite şi va comunica hotărârea conform art. 7 din lege.
Sumele datorate ca despăgubire vor fi consemnate de expropriator pe numele
persoanei/persoanelor astfel identificate.
(16) In cazul în care nicio persoană interesată nu a
depus cerere, iar documentaţia cadastral-juridică prevăzută de lege a fost
întocmită pe baza documentelor puse la dispoziţie de către oficiile de cadastru
şi publicitate imobiliară şi/sau consiliile locale ale unităţilor
administrativ-teritoriale competente, şi din aceste documente nu rezultă adresa
completă a titularilor drepturilor reale, comisia va face menţiune despre aceasta într-un
proces-verbal şi va emite hotărârea pentru sumele propuse cu titlu de
despăgubire. Notificarea respectivelor sume către aceştia se va realiza prin
afişare la sediul consiliului local/Consiliului General al Municipiului
Bucureşti competent, iar consemnarea lor se va face potrivit legii.
(17) In cazurile prevăzute la
alin. (15) şi (16), persoana îndreptăţită se poate adresa expropriatorului
ulterior cu o cerere însoţită de documentele doveditoare în condiţiile
prevăzute de lege sau de o hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă,
solicitând eliberarea despăgubirii, potrivit legii.
(18) In cazul în care persoana interesată a făcut
cererea, a depus în termen documentele care fac dovada calităţii sale şi este
de acord cu suma propusă cu titlu de despăgubire, între comisie şi aceasta se
încheie un proces-verbal în care se menţionează acordul cu privire la valoarea
despăgubirii. Procesul-verbal se semnează de către membrii comisiei şi de către
persoana interesată.
(19) In situaţia în care persoana îndreptăţită nu este
de acord cu cuantumul despăgubirii, comisia face menţiune despre această
situaţie în procesul-verbal, arătând că persoana îndreptăţită este în drept să
se adreseze instanţei de judecată în condiţiile prevederilor art. 21-27 din
Legea nr. 33/1994. Procesul-verbal se semnează de către membrii comisiei şi de
către persoana îndreptăţită sau se menţionează faptul că aceasta nu poate semna
ori refuză să semneze.
(20) In cazul în care persoana interesată a făcut
cererea, dar nu a depus în termen documentele care fac dovada calităţii sale,
comisia va face menţiune despre acesta într-un proces-verbal şi va adopta
hotărârea prevăzută de art. 7 din lege.
(21) In situaţia în care coproprietarii aflaţi în
concurs sunt de acord cu cuantumul despăgubirii propuse, între aceştia şi
comisie se va încheia un proces-verbal în care se va consemna acest fapt. Pe
baza acestui proces-verbal comisia va emite hotărârea, urmând ca plata
despăgubirilor să se facă în contul indicat de aceştia. In cazul în care
coproprietarii nu pot indica contul bancar pentru efectuarea plăţii, în temeiul
hotărârii expropriatorul va consemna sumele datorate ca despăgubire pe numele
tuturor.
(22) In situaţia în care coproprietarii aflaţi în
concurs nu sunt de acord cu cuantumul despăgubirii propuse sau unii dintre
aceştia nu se prezintă în faţa comisiei, între coproprietarii prezenţi şi
comisie se va încheia un proces-verbal în care se va consemna acest fapt. In
cazul în care coproprietarii prezenţi refuză semnarea procesului-verbal, se va
face menţiune despre aceasta în cuprinsul acestuia. In temeiul
procesului-verbal comisia va emite hotărârea în temeiul căreia expropriatorul
va consemna sumele datorate ca despăgubire pe numele tuturor.
(23) In situaţia în care aceeaşi despăgubire este
cerută în contradictoriu de mai multe persoane ce se pretind deopotrivă
îndreptăţite şi între care există un litigiu pe rolul instanţelor
judecătoreşti, comisia va solicita părţilor să prezinte un certificat de grefă
din care să rezulte existenţa litigiului. Intre comisie şi persoanele aflate în
litigiu se va încheia un proces-verbal care va atesta situaţia de fapt. Pe baza
acestuia comisia va emite hotărârea în temeiul căreia expropriatorul va
consemna despăgubirea pe numele părţilor aflate în litigiu.
(24) In situaţia în care
titularul dreptului de proprietate a înstrăinat imobilul prin simpla tradiţiune
a titlului sau prin tradiţiunea titlului însoţită de acte sub semnătură
privată, comisia, împreună cu cel puţin una dintre părţi, va încheia un
proces-verbal în care se va consemna situaţia de fapt existentă şi se va indica
părţilor să procedeze la întocmirea formalităţilor legale de înstrăinare. Pe
baza acestui proces-verbal comisia va emite hotărârea în temeiul căreia
expropriatorul va consemna despăgubirea pe numele părţilor.
(25) In toate cazurile
procesele-verbale se înregistrează într-un registru
unic, numerotat şi sigilat.
Originalele proceselor-verbale se anexează la
hotărârile de acordare a despăgubirilor.
(26) In situaţia în care, ca urmare a procesului de
identificare, rezultă că titularul dreptului este decedat, iar procedura
succesorală nu a fost deschisă sau în cazul în care comisia este sesizată de
către o persoană în calitate de succesibil al defunctului, dar care nu deţine
certificat de moştenitor, comisia consemnează aceasta în procesul-verbal, iar
un reprezentant împuternicit al expropriatorului, în calitate de persoană
interesată, se va adresa unui notar din circumscripţia în care şi-a avut
ultimul domiciliu defunctul, solicitându-i deschiderea procedurii succesorale.
(27) Suma reprezentând
despăgubirile se va consemna pe numele moştenitorilor aparenţi, cu menţiunea că
suma face parte din masa succesorală. Această sumă va fi eliberată la cererea
expropriatorului, pe baza certificatului de moştenitor sau pe baza unei
hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile.
(28) In situaţia în care procedura succesorală a fost
deja deschisă, expropriatorul va consemna suma în condiţiile prevăzute la alin.
(27).
(29) In cazul în care, ca urmare a procesului de
identificare, rezultă că titularul dreptului este decedat, iar moştenitorii
aparenţi nu pot fi cunoscuţi sau identificaţi, suma reprezentând despăgubirea
se va consemna pe numele notarului public căruia i s-a solicitat deschiderea
procedurii succesorale, cu menţiunea că suma face parte din masa succesorală.
Suma va rămâne consemnată până la stabilirea moştenitorilor, când se va proceda
potrivit alin. (27) teza a doua, sau, după caz, până la împlinirea termenului
prevăzut de lege pentru vacanţa succesorală.
Art. 6. - (1) In toate cazurile
comisia va emite o hotărâre de stabilire a despăgubirilor in termen de două
zile de la încheierea procesului-verbal, care va cuprinde menţiuni privitoare
la:
a) data emiterii şi componenţa comisiei;
b) elementele de identificare a imobilului afectat: judeţul, localitatea, număr cadastral şi număr de carte funciară,
după caz, suprafaţa şi numele proprietarului/deţinătorului;
c) datele de identificare a
titularului cererii, dacă a fost formulată cererea, numele şi prenumele
persoanelor îndreptăţite să primească despăgubiri sau menţiunea conform căreia
nu a fost depusă nicio cerere întemeiată pe dispoziţiile art. 5 din lege;
d) acordul/dezacordul persoanelor îndreptăţite să
primească despăgubiri cu privire la cuantumul despăgubirilor, exprimat în
cuprinsul procesului-verbal, sau menţiunea referitoare la neprezentarea
acestuia în faţa comisiei;
e) valoarea despăgubirilor şi modul de plată a
acestora;
f) documentele avute în vedere la emiterea hotărârii;
g) concluzia comisiei şi textul de lege pe care se
întemeiază;
h) calea de atac împotriva hotărârii şi termenul în
care poate fi exercitată.
(2) Hotărârea comisiei se emite
în 4 exemplare originale şi poartă semnăturile membrilor comisiei prezenţi.
Hotărârea va avea ca anexă procesul-verbal întocmit în condiţiile prezentelor
norme metodologice. In cazul pluralităţii persoanelor interesate, hotărârea se
emite într-un număr de exemplare originale corespunzător.
(3) Anterior înregistrării cererii expropriatorului de
intabulare a dreptului de proprietate în cartea funciară, hotărârea comisiei
poate fi revocată pentru motive temeinice. In acest caz titularul cererii va fi
notificat.
(4) Hotărârea se comunică în
original titularului cererii prin scrisoare recomandată cu confirmare de
primire sau poate fi ridicată personal de titularul cererii ori de mandatarul
acestuia cu procură specială autentică, cu semnătură de primire.
(5) Hotărârea comisiei se va
afla spre consultare la sediul expropriatorului. Hotărârile, cuprinzând şi
cuantumul despăgubirilor, se vor afişa în extras atât la sediul consiliului
local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti în raza căruia se află situat imobilul expropriat, cât
şi pe pagina proprie de internet a expropriatorului.
(6) In cazul în care, potrivit hotărârii comisiei,
expropriatorul consemnează despăgubirile într-un cont bancar, un exemplar al
hotărârii se va comunica unităţii bancare la care s-a deschis contul pe numele
titularului/titularilor de drepturi reale.
Art. 7. - (1) In cazul în care plata se va face în
numerar, persoanele îndreptăţite se vor prezenta la
sediul expropriatorului sau în alt loc indicat de acesta pentru ridicarea
despăgubirilor. Eliberarea în numerar a despăgubirilor se face pe baza actului
de identitate şi a hotărârii comisiei, în original sau în copie legalizată.
(2) In cazul în care există mai multe persoane
îndreptăţite să primească despăgubiri, eliberarea sumei în numerar se va face
tuturor titularilor de drepturi reale sau mandatarilor acestora, cu procură
autentică şi specială, care vor semna de primire. Mai
multe persoane pot fi reprezentate de un singur mandatar.
(3) Consemnarea despăgubirilor
se va face de către expropriator la unităţi bancare, după următoarea procedură:
a) în cazul în care există un singur titular de
drepturi reale, al cărui drept este recunoscut de comisia constituită de
expropriator, expropriatorul va consemna despăgubirile pe numele acestuia;
b) în cazul în care există mai mulţi titulari de
drepturi reale care nu au convenit asupra despăgubirilor, expropriatorul va
consemna despăgubirile pe numele tuturor. La cererea expropriatorului unitatea
bancară va elibera despăgubirile persoanelor care îşi probează dreptul real în
faţa expropriatorului, în temeiul unei hotărâri judecătoreşti definitive şi
irevocabile sau în temeiul unui alt act autentic prin care se consfinţeşte
învoiala tuturor titularilor de drepturi reale cu privire la cuantumul despăgubirilor
ce le revin fiecăruia dintre ei;
c) în cazul în care există mai multe persoane care
pretind în contradictoriu un drept real, expropriatorul va consemna
despăgubirile pe numele tuturor părţilor aflate în litigiu. La cererea
expropriatorului, unitatea bancară va elibera despăgubirile persoanei care îşi
probează dreptul real în temeiul unei hotărâri judecătoreşti definitive şi
irevocabile;
d) în cazul în care titularul unic sau unul/unii dintre
titularii de drepturi reale a/au decedat şi procedura succesorală a fost
deschisă, expropriatorul va consemna despăgubirile pe seama succesiunii într-un
cont deschis pe numele notarului pe rolul căruia se află procedura succesorală,
cu menţiunea că suma reprezintă despăgubire în temeiul legii. La cererea expropriatorului,
suma va fi eliberată de către notar moştenitorilor, pe bază de certificat de
moştenitor sau în temeiul unei hotărâri judecătoreşti definitive şi
irevocabile;
e) în cazul în care titularul unic sau unul/unii dintre
titularii de drepturi reale a/au decedat şi succesiunea nu a fost deschisă,
expropriatorul va solicita deschiderea succesiunii. In acest caz, procedura de
consemnare şi de acordare a despăgubirilor este cea prevăzută la lit. d).
(4) La cererea expropriatorului, unitatea bancară va deschide
conturi pe numele persoanelor expropriate pe baza informaţiilor furnizate de
expropriator cu privire la numele persoanelor şi la elementele de identificare
a imobilului, respectiv număr cadastral şi număr de carte funciară, după caz,
ce urmează a fi expropriat. Unitatea bancară va elibera sumele consemnate doar
la cererea expropriatorului şi numai persoanei indicate de către acesta.
Art. 8. - (1) Cererile adresate
instanţei judecătoreşti potrivit dispoziţiilor art. 9 din lege se vor depune la
tribunalul în a cărui rază teritorială sunt situate imobilele ce fac obiectul
exproprierii.
(2) Procesele având ca obiect cererile prevăzute de
art. 9 din lege se judecă în contradictoriu cu expropriatorul, reprezentat
potrivit legii.
Art. 9. - Metodologia de întocmire, avizare şi aprobare
a documentaţiilor necesare scoaterii definitive sau temporare a terenurilor necesare pentru lucrări de
construcţie de drumuri de interes naţional, judeţean şi local din circuitul
agricol şi, respectiv, din fondul forestier naţional, fără plata taxelor
prevăzute la art. 92 alin. (4) din Legea fondului funciar nr. 18/1991,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv a taxelor şi
a celorlalte sume datorate potrivit art. 33 alin. (3) lit. h), art. 36 alin. (2),
art. 41 şi 42 din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, cu modificările şi
completările ulterioare, se va întocmi de către expropriator, conform
reglementărilor în vigoare, după cum urmează:
a) pentru terenurile forestiere
cu suprafaţa mai mică de 1,0 ha, documentaţiile în baza cărora se emit
aprobările de scoatere din fondul forestier naţional conţin următoarele
documente:
(i) solicitarea expropriatorului
de scoatere definitivă/ temporară a terenului din fondul forestier naţional,
adresată inspectoratului teritorial de regim silvic şi de vânătoare în raza
căruia se află terenul solicitat pentru scoatere din fondul forestier;
(ii) plan de încadrare în zonă;
(iii) plan de situaţie al amplasamentului care urmează
a fi ocupat. Din plan va rezulta situaţia terenului înainte de a fi scos din
fondul forestier, precum şi după ce va fi realizat obiectivul pentru care s-a
solicitat scoaterea;
(iv) fişa tehnică de transmitere-defrişare;
(v) avizul Regiei Naţionale a Pădurilor - Romsilva,
pentru terenurile forestiere proprietate publică a statului. In cazul în care
terenul a fost expropriat fără să mai fie transmis în administrarea Regiei
Naţionale a Pădurilor - Romsilva, nu este nevoie de
aviz;
(vi) actul administrativ al autorităţii de protecţie a
mediului;
(vii) hotărârea de expropriere şi documentele care
atestă plata, în copie, certificate conform cu originalul, pentru terenurile
dobândite în baza Legii nr. 198/2004, cu modificările şi completările
ulterioare;
b) pentru terenurile forestiere
cu suprafaţa mai mare sau egală cu 1,0 ha, documentaţiile în baza cărora se
emit aprobările de scoatere din fondul forestier naţional conţin următoarele
documente:
(i) solicitarea de scoatere
definitivă/temporară a terenului din fondul forestier naţional, adresată
autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură;
(ii) plan de încadrare în zonă;
(iii) plan de situaţie al amplasamentului care urmează
a fi ocupat. Din plan va rezulta situaţia terenului înainte de a fi scos din
fondul forestier, precum şi situaţia terenului după ce va fi realizat
obiectivul pentru care s-a solicitat scoaterea;
(iv) fişa tehnică de transmitere-defrişare a terenului
solicitat pentru scoatere din fondul forestier naţional, întocmită de unităţi
abilitate. Fişa tehnică va fi vizată de către inspectoratul teritorial de regim
silvic şi de vânătoare;
(v) avizul Regiei Naţionale a Pădurilor - Romsilva,
pentru terenurile forestiere proprietate publică a statului. In cazul în care
terenul forestier a fost expropriat, nu mai este nevoie de acest aviz;
(vi) avizul inspectoratului teritorial de regim silvic
şi de vânătoare în raza căruia se află terenul solicitat pentru scoatere din
fondul forestier naţional;
(vii) acordul de mediu;
(viii) hotărârea de expropriere şi documentele care
atestă plata, în copie, certificate conform cu originalul, pentru terenurile
dobândite în baza Legii nr. 198/2004, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 10 - (1) Serviciile
prestate de către ANCPI prin OCPI judeţene în vederea întocmirii
documentaţiilor cadastral-juridice de expropriere sunt scutite de plată. Sunt
scutite de plată servicii ca: furnizarea de date privind reţelele de referinţă
şi punctele de detaliu; furnizarea de produse cartografice analogice, cum ar fi
planuri cadastrale, planuri parcelare, planuri de amplasament şi delimitare,
hărţi şi orice alte asemenea produse; furnizarea de date şi informaţii
cartografice digitale; furnizarea de copii ale actelor de proprietate ale
deţinătorilor imobilelor afectate ori de copii ale documentaţiilor cadastrale
ale acestor imobile; consultarea documentelor şi eliberarea de copii
certificate din arhiva cărţilor funciare ori de extrase de carte funciară de
informare, precum şi orice alte servicii necesare pentru întocmirea
documentaţiilor cadastral-juridice.
(2) Toate serviciile prestate de către ANCPI prin OCPI
judeţene cu privire la înregistrarea, recepţionarea şi avizarea documentaţiilor
cadastral-juridice privitoare la imobilele afectate de expropriere, precum şi
notarea începerii procedurilor de expropriere în cartea funciară a imobilelor
afectate de expropriere sunt scutite de plată.
(3) Sunt scutite de plată toate operaţiunile privind
deschiderea de cărţi funciare şi intabularea dreptului de proprietate al
statului roman sau al unităţilor administrativ-teritoriale şi notarea dreptului
de administrare corespunzător asupra imobilelor expropriate în scopul
realizării lucrărilor de construire de drumuri de interes naţional, judeţean şi
local, precum şi orice alte taxe, tarife şi obligaţii de plată prevăzute de
lege şi datorate bugetului de stat şi bugetelor locale în legătură cu
operaţiunile efectuate în baza Legii nr. 198/2004, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 11. - (1) Dovada trecerii imobilelor supuse
exproprierii din proprietatea privată în proprietatea publică a statului sau a
unităţii administrativ-teritoriale şi în administrarea expropriatorului se face
cu hotărârea comisiei, emisă în condiţiile prezentelor norme metodologice,
însoţită de unul dintre următoarele documente:
a) copia ordinului de transfer
al despăgubirilor în contul titularului/titularilor de drepturi reale, în cazul
plăţii prin transfer bancar;
b) dovada emisă de notarul la biroul căruia a fost
înregistrată cererea de deschidere a procedurii succesorale formulată de
expropriator şi dovada consemnării despăgubirii, conform prevederilor legale;
c) dovada consemnării despăgubirilor la o unitate
bancară.
(2) Expropriatorul poate intra în posesia terenurilor în termen de 5 zile calendaristice de la data
la care a fost făcută plata sau, după caz, consemnarea despăgubirii.
(3) Expropriatorul poate intra
în posesia terenurilor afectate de construcţii cu destinaţia de locuinţă în
termen de 10 zile calendaristice de la data la care obligaţia de plată a
despăgubirilor a fost îndeplinită.
(4) Intabularea dreptului de
proprietate publică şi notarea dreptului de administrare corespunzător se face
în baza cererii expropriatorului, în conformitate cu prevederile Legii
cadastrului şi publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, în registrele
speciale deschise la birourile de carte funciară.
Art. 12. - Prin ordin al ministrului transporturilor şi
infrastructurii se aprobă procedura de autorizare a executării lucrărilor de
construcţii aferente infrastructurii de transport rutier de interes naţional.
Art. 13. - In cazul lucrărilor de construcţii aferente
infrastructurii de transport rutier aflate în curs de desfăşurare,
expropriatorul va opta pentru procedura mai favorabilă.