Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 242 din 7 martie 2007

pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 407/2005 privind unele masuri prealabile lucrarilor de reabilitare si extindere a infrastructurii feroviare publice

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 190 din 20 martie 2007



In temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 17 din Legea nr. 407/2005 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de reabilitare şi extindere a infrastructurii feroviare publice,

Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

Articol unic. - Se aprobă Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 407/2005 privind unele măsuri  prealabile lucrărilor de reabilitare şi extindere a infrastructurii feroviare publice, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

PRIM-MINISTRU

CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemnează:

p. Ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului,

Constantin Dascălu,

secretar de stat

Ministrul administraţiei şi internelor,

Vasile Blaga

p. Ministrul apărării,

Corneliu Dobriţoiu,

secretar de stat

Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale,

Dan Ştefan Motreanu

Ministrul finanţelor publice,

Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu

ANEXA

NORME  METODOLOGICE

de aplicare a Legii nr. 407/2005 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de reabilitare şi extindere a infrastructurii feroviare publice

1. Art. 2 din lege:

(1) Prin prezenta lege se declară de utilitate publică toate lucrările de reabilitare şi extindere a infrastructurii feroviare publice, expropriator fiind statul român prin Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R." - S.A., denumită în continuare C.F.R., aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.

(2) In sensul prezentei legi, prin lucrări de reabilitare şi extindere a infrastructurii feroviare publice se înţelege: lucrări de construire, dezvoltare, modernizare, reparare ori, după caz, extindere a elementelor infrastructurii feroviare publice.

(3) Elementele care compun infrastructura feroviară publică sunt prevăzute la art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, republicată, aprobată şi modificată prin Legea nr. 89/1999.

Norme metodologice:

2.1. Domeniul de aplicare prevăzut în Legea nr. 407/2005 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de reabilitare şi extindere a infrastructurii feroviare publice, denumită în continuare lege, este stabilit numai pentru realizarea lucrărilor publice de interes naţional privind infrastructura feroviară publică, ale cărui elemente sunt stabilite potrivit legii.

2. Art. 3 din lege:

Expropriatorul întocmeşte o documentaţie tehnico-economică în conformitate cu prevederile Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, cu modificările şi completările ulterioare, pentru fiecare lucrare. Documentaţia tehnico-economică va cuprinde şi date privind încadrarea lucrării în planurile de urbanism şi amenajare a teritoriului, documentaţii cadastrale care conţin amplasamentul lucrării, delimitarea suprafeţelor şi a construcţiilor propuse spre expropriere, cu evidenţierea suprafeţelor şi a construcţiilor rezultate în urma exproprierii şi cu indicarea numelor proprietarilor, stabilite de persoane autorizate în întocmirea documentaţiilor cadastrale, precum şi a ofertelor de despăgubire pe categorii de imobile, stabilite de persoane autorizate în evaluare. Documentaţiile cadastrale ale lucrării se vizează de oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară sau de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, după caz.

Norme metodologice:

3.1.   Conţinutul documentaţiei tehnico-economice este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentele norme metodologice.

3.2.   Documentaţia tehnico-cadastrală se execută pentru fiecare imobil   afectat de expropriere la solicitarea expropriatorului sau a proprietarului şi se întocmeşte după cum urmează:

3.2.1.   Dacă imobilul a fost deja intabulat în cartea funciară, la cererea expropriatorului, oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară va pune la dispoziţia acestuia, cu prioritate, o copie a întregului dosar cadastral pe baza căruia s-a făcut intabularea şi/sau a informaţiilor existente în baza grafică de date, iar biroul de cadastru şi publicitate imobiliară, un extras de carte funciară pentru informare, conform tarifelor stabilite prin Ordinul ministrului de stat, ministrul administraţiei şi internelor, nr. 456/2004 pentru aprobarea tarifelor privind activităţile desfăşurate de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi unităţile sale subordonate, cu modificările şi completările ulterioare.

Pe baza acestor documente şi a limitei de expropriere, persoana autorizată va întocmi documentaţia de alipire/dezlipire a parcelei/parcelelor, care va/vor face obiectul exproprierii.

Documentaţia pentru lucrările de reabilitare şi extindere va cuprinde următoarele documente:

a)   cererea de recepţie a documentaţiei cadastrale şi cererea de înscriere în cartea funciară;

b)   declaraţia proprietarului privind identificarea şi individualizarea limitelor imobilului;

c)  extras de carte funciară pentru informare;

d)  memoriu tehnic;

e)   planurile de amplasament şi delimitare a bunului imobil, vechi şi noi;

f)  fişele imobilului, vechi şi noi;

g)  plan de încadrare în zonă;

h) copie după titlul de proprietate eliberat în baza Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, vizată pentru conformitate de oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară, sau, după caz, copii legalizate ale altor acte de proprietate;

i) copie după actele de identitate ale proprietarului.

In cazul în care expropriatorul nu deţine documentele menţionate la lit. h), documentaţia se va completa cu o copie de pe partea nedetaşabilă a titlului de proprietate obţinută de la oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară şi vizată pentru conformitate de către acesta.

3.2.2.    Dacă imobilul are întocmită documentaţia cadastrală, dar nu a fost anterior înscris în cartea funciară, oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară va pune, cu prioritate, la dispoziţia expropriatorului o copie a întregului dosar cadastral, iar persoana autorizată întocmeşte documentaţia cadastrală, în vederea dezmembrării, care cuprinde documentele menţionate la pct. 3.2.1, cu excepţia celor de la lit. c).

3.2.3.   Dacă imobilul nu are întocmită documentaţie cadastrală, atunci persoana autorizată, la solicitarea expropriatorului, va întocmi o documentaţie cadastrală referitoare la imobil care cuprinde şi parcela de expropriat, care va conţine următoarele documente:

a)  cererea de recepţie a documentaţiei cadastrale;

b)   declaraţia proprietarului privind identificarea şi individualizarea limitelor imobilului;

c)  copie după titlul de proprietate şi Procesul-verbal de punere în posesie eliberate în baza Legii nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, planuri parcelare vizate de primarul localităţii, care vor fi vizate pentru conformitate de oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară, sau, după caz, copii legalizate ale altor acte de proprietate;

d)  memoriu tehnic;

e)   plan de amplasament şi delimitare a bunului imobil;

f)  fişa imobilului;

g) plan de încadrare în zonă;

h) copie după actele de identitate ale proprietarului.

In cazul în care expropriatorul nu deţine documentele menţionate la lit. c), documentaţia se va completa cu o copie de pe partea nedetaşabilă a titlului de proprietate, obţinută de la oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară, vizată pentru conformitate cu originalul.

3.2.4.   Dacă există motive independente de voinţa expropriatorului, cum ar fi: imobile aflate în litigiu, lipsa titlurilor de proprietate, refuzul titularilor de drepturi reale de a colabora sau orice alte situaţii, expropriatorul, prin persoana autorizată, va întocmi o documentaţie cadastrală, care va cuprinde următoarele documente:

a)   cererea de recepţie a documentaţiei cadastrale şi cererea de înscriere în cartea funciară;

b)   declaraţia proprietarului ori a posesorului sau, după caz, a reprezentantului primăriei privind identificarea şi individualizarea limitelor imobilului;

c)  copie după titlul de proprietate, eliberat în baza Legii nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care va fi vizată pentru conformitate de oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară, sau copii legalizate ale altor acte de proprietate;

d)  memoriul tehnic.

In cazul în care expropriatorul nu deţine documentele menţionate la lit. c), documentaţia se va completa cu o copie de pe partea nedetaşabilă a titlului de proprietate obţinută de la oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară, vizată pentru conformitate cu originalul.

3.2.5.   In toate cazurile, în zonele în care s-a aplicat regimul de carte funciară reglementat de Decretul-lege nr. 115/1938 pentru unificarea dispoziţiilor referitoare la cărţile funciare, se va întocmi o documentaţie cadastrală care va cuprinde următoarele documente:

a)  cererea de recepţie a documentaţiei cadastrale;

b)   declaraţia proprietarului privind identificarea şi individualizarea limitelor imobilului;

c)  extras de carte funciară pentru informare;

d)   copie de pe harta de carte funciară veche, cu suprapunerea parcelelor propuse pentru expropriere, în baza căreia s-a făcut identificarea de carte funciară şi număr topografic vechi;

e)  în zonele unde există atât evidenţă de carte funciară veche, cât şi evidenţă de carte funciară nouă (nedefinitivă), la dosar se va ataşa şi o adeverinţă emisă de către primarul unităţii administrativ-teritoriale, care va certifica faptul că parcela care urmează să fie expropriată nu a făcut obiectul legilor proprietăţii;

f)  memoriu tehnic;

g)  planul de încadrare în zonă;

h) copie de pe actele de proprietate ale proprietarului;

i) copie de pe actele de identitate ale proprietarului;

j) declaraţie din partea coproprietarilor, în cazul în care sunt în indiviziune, pentru limitele parcelei care este supusă exproprierii;

k) în fişa imobilului se trec toţi proprietarii aflaţi în indiviziune.

Pentru imobilele situate în extravilan, în zonele care fac obiectul Legii nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi al Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale Legii nr. 169/1997, cu modificările şi completările ulterioare, se vor întocmi documentaţii cadastrale conform Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu atribuire de numere cadastrale, realizându-se obligatoriu identificarea cu numerele topografice din vechile cărţi funciare existente. Construcţiile existente în vechile cărţi funciare se vor transcrie în noile cărţi funciare. In situaţia în care parcelele au fost intabulate prin suprapunere pe vechile numere topografice, se va atribui număr cadastral nou şi se va deschide o carte funciară, în condiţiile Legii nr. 7/1996, republicată, cu menţiunea numărului topografic din care provine.

Imposibilitatea identificării imobilelor, asupra cărora sunt înscrise construcţii, pe baza datelor de carte funciară existente, va fi confirmată de oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară. In acest caz se vor deschide cărţi funciare, în condiţiile legii.

3.2.6.   Oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară vor verifica, cu prioritate, documentaţia de alipire/dezlipire a parcelelor expropriate şi vor atribui numere cadastrale provizorii.

3.2.7.   Toate documentaţiile tehnico-cadastrale vor fi întocmite şi avizate în 5 (cinci) exemplare.

3.2.8.  In situaţia prevăzută la pct. 3.2.1, la cerere, biroul de cadastru şi publicitate imobiliară va nota exproprierea.

3.2.9.   Oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară va elibera expropriatorului, la cererea acestuia şi în măsura în care deţine, în baza proprie de date, planurile parcelare, copii de pe titlurile de proprietate eliberate în baza Legii nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, certificate conform cu originalul, extrase de carte funciară pentru informare, precum şi orice alte date necesare expropriatorului în vederea identificării titularilor drepturilor reale şi/sau întocmirii documentaţiilor cadastrale de expropriere.

3.3. Orice documentaţie tehnică sau de evaluare realizată anterior intrării în vigoare a Legii nr. 407/2005, întocmită în temeiul Legii nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, se consideră valabilă.

3. Art. 5 din lege:

In termen de 15 zile de la publicarea hotărârii Guvernului prevăzute la art. 4 alin. (1), expropriatorul va demara următoarele acţiuni:

a)  va depune la consiliul local al comunei, oraşului sau municipiului pe al cărui teritoriu sunt situate imobilele ce urmează să fie expropriate planurile cuprinzând terenurile şi construcţiile propuse spre expropriere, cu indicarea numelui proprietarilor, precum şi a ofertelor de despăgubire, în vederea consultării de către cei interesaţi;

b)  va notifica persoanelor fizice sau juridice titulare de drepturi reale propunerile de expropriere, împreună cu ofertele de despăgubire, şi va fixa data negocierii în maximum 30 de zile de la data notificării.

Norme metodologice:

5.1. La fiecare sediu al consiliului local al unităţii administrativ-teritoriale pe teritoriul căruia se află imobilele supuse exproprierii se afişează şi vor rămâne afişate, până la finalizarea procedurilor de acordare a despăgubirilor, următoarele:

a)   lista imobilelor propuse spre expropriere aferente teritoriului administrativ respectiv, cuprinzând datele de identificare a acestora, precum şi lista cu numele proprietarilor, conform pct. 10 din anexă, document care a constituit anexă la hotărârea Guvernului emisă în condiţiile art. 4 alin. (1) din lege;

b)   planul cu amplasamentul lucrării aferent teritoriului administrativ respectiv, cuprinzând terenurile şi construcţiile propuse spre expropriere, realizat pe baza datelor din documentaţiile cadastrale ale imobilelor propuse spre expropriere, elaborat la scara 1:1.000, având obligatoriu anexat coordonate ale punctelor de contur, în sistem de proiecţie Stereografică 1970;

c) ofertele de despăgubire a imobilelor supuse exproprierii.

5.2. Expropriatorul va notifica fiecărui titular de drepturi reale, în scris, cu privire la imobilul propus spre a fi expropriat, cu privire la oferta de despăgubire, stabilită cu respectarea legislaţiei în vigoare, precum şi data negocierii, care nu va depăşi ca termen 30 de zile de la data notificării.

4. Art. 6 din lege:

(1)  In termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art. 4 alin. (1), se constituie o comisie de constatare a dreptului de proprietate şi a oricăror alte drepturi reale şi de negociere a cuantumului despăgubirii, de comun acord cu proprietarul sau cu titularii altor drepturi reale.

(2)  Comisia de constatare a dreptului de proprietate şi a oricăror alte drepturi reale şi de negociere a cuantumului despăgubirii este compusă din 3 reprezentanţi ai expro­priatorului, la care se adaugă, în fiecare comună, oraş sau municipiu pe al cărui teritoriu sunt situate imobilele ce urmează să fie expropriate, primarul localităţii şi un proprietar de imobile din localitatea respectivă, ales conform prevederilor art. 15 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică.

(3)  Comisia de constatare a dreptului de proprietate şi a oricăror alte drepturi reale şi de negociere a cuantumului despăgubirii, constituită în condiţiile prezentei legi, se întruneşte în termen de maximum 30 de zile de la constituire şi analizează documentele prezentate de persoanele fizice sau juridice reprezentând proprietarii şi titularii altor drepturi reale.

(4)  Oferta expropriatorului, pretenţiile proprietarilor şi ale titularilor altor drepturi reale, precum şi susţinerile acestora se vor formula şi se vor depune în scris, consemnându-se într-un proces-verbal.

(5)  Comisia de constatare a dreptului de proprietate şi a oricăror alte drepturi reale şi de negociere a cuantumului despăgubirii consemnează în Procesul-verbal, dacă este cazul, şi învoiala dintre părţi, sub semnătura acestora. In Procesul-verbal se vor consemna numele persoanelor fizice sau juridice reprezentând proprietarii şi titularii altor drepturi reale care nu acceptă oferta expropriatorului şi al celor care nu s-au prezentat la comisia de constatare a dreptului de proprietate şi a oricăror alte drepturi reale şi de negociere a cuantumului despăgubirii.

Norme metodologice:

6.1.  Comisia de constatare a dreptului de proprietate şi a oricăror alte drepturi reale şi de negociere a cuantumului despăgubirii va fi constituită, în condiţiile legii, prin grija expropriatorului. Expropriatorul va stabili cu această ocazie atribuţiile comisiei şi modul de lucru al acesteia.

6.2.   La solicitarea expropriatorului, primarul unităţii administrativ-teritoriale pe raza căreia se află imobilele supuse exproprierii pune la dispoziţie o listă de minimum 25 de proprietari de imobile din unitatea administrativ-teritorială respectivă. Din această listă nu pot face parte proprietarii imobilelor afectate de expropriere, rudele şi afinii lor până la gradul al patrulea inclusiv, persoanele care deţin funcţii în administraţia publică locală sau centrală şi care au interes în executarea lucrărilor. Proprietarul de imobile care va fi numit în comisie urmează a fi stabilit de către expropriator prin tragere la sorţi din lista pusă la dispoziţie de către primar.

6.3.  Comisia se întruneşte pe baza notificării trimise de expropriator, fiecare   membru semnând de luare la cunoştinţă, şi îşi va desfăşura activitatea la sediul consiliului local pe raza căruia va fi efectuată exproprierea, în spaţii corespunzătoare puse la dispoziţie prin grija autorităţilor locale în termen de maximum 30 de zile şi analizează documentele prezentate de proprietarii şi titularii altor drepturi reale în cauză, redactând în final Procesul-verbal privind drepturile asupra proprietăţilor.

6.4.   Şedinţele comisiei se vor ţine săptămânal sau ori de câte ori va fi necesar, până la data la care toate sumele reprezentând despăgubirile imobilelor supuse exproprierii vor fi plătite titularilor de drepturi reale.

6.5.   Comisia este legal întrunită şi îşi poate desfăşura lucrările în prezenţa a cel puţin 3 membri, prezenţa reprezentanţilor expropriatorului fiind obligatorie. La fiecare şedinţă a comisiei, membrii prezenţi vor desemna un preşedinte care va conduce lucrările acesteia.

6.6.  Oferta expropriatorului, pretenţiile proprietarilor şi ale titularilor altor drepturi reale se formulează în scris şi se consemnează într-un proces-verbal. Proprietarii şi titularii altor drepturi reale vor prezenta acte în susţinerea pretenţiilor.

6.7.   Cererea pentru plata despăgubirilor va conţine numele şi prenumele titularilor drepturilor reale, adresa de domiciliu, actele doveditoare referitoare la existenţa drepturilor reale asupra bunului imobil expropriat. Cererea împreună cu documentele doveditoare, originale şi/sau copii legalizate, vor fi depuse, în termen de maximum 30 de zile de la notificare, la sediul consiliului local pe raza căruia se află imobilul.

6.8.  Se consideră cerere şi orice manifestare de voinţă scrisă a titularului dreptului de proprietate sau al altor drepturi reale ori a persoanelor care justifică un interes legitim, făcută în temeiul Legii nr. 33/1994, precum şi răspunsul la notificările trimise deja de expropriator în temeiul acestei legi, din care să rezulte acordul acestuia cu privire la cuantumul despăgubirii propuse.

6.9.   Notificarea trimisă de comisie proprietarilor şi titularilor altor drepturi reale va cuprinde data, ora şi locul şedinţei în cadrul căreia va fi discutată cererea depusă, elementele de identificare a imobilului propus spre expropriere, valoarea despăgubirii determinată pe baza raportului de evaluare şi eventualele acte pe care titularul cererii trebuie să le depună la comisie în completarea celor anexate la cerere.

6.10.   Comisia va consemna într-un proces-verbal şi învoiala dintre părţi sub semnătura acestora.

6.11.  In cazul în care există mai mulţi titulari de drepturi reale cu privire la imobilul supus exproprierii, cererea va fi semnată de către toţi, personal sau prin mandatar împuternicit cu procură specială autentică, iar o copie legalizată a procurii se va ataşa la cerere.

6.12.  In situaţia în care titularul dreptului de proprietate a înstrăinat imobilul prin simpla tradiţiune a titlului sau prin tradiţiunea titlului însoţită de acte sub semnătură privată, comisia, împreună cu cel puţin una dintre părţi, va încheia un proces-verbal în care se va consemna situaţia de fapt existentă şi va indica părţilor să procedeze la întocmirea formalităţilor legale de înstrăinare. Pe baza acestor formalităţi legale, comisia va recunoaşte dreptul de proprietate pe numele părţilor.

6.13.    Oferta propusă de expropriator, pretenţiile proprietarilor şi ale titularilor altor drepturi reale, precum şi susţinerea acestora, formulate în scris, se consemnează într-un proces-verbal. In toate cazurile, procesele-verbale se consemnează şi se păstrează într-un registru unic, numerotat şi sigilat.

6.14.   Comisia va constitui registre în care se vor înregistra cererile proprietarilor, procesele-verbale ale comisiei, cât şi arhive speciale în care se vor păstra toate actele primite şi emise de comisie pentru plata despăgubirilor, copiile certificate ale documentelor ataşate acestora. Registrele vor cuprinde şi menţiuni privitoare la:

a)  data înregistrării cererii;

b)  numele şi prenumele titularului/titularilor cererii;

c)  elementele de identificare a imobilului pentru care se solicită despăgubirea (numărul cadastral, suprafaţa, unitatea administrativ-teritorială în care se situează, proprietarul sau titularul altui drept real);

d)  actele care însoţesc cererea.

6.15.    Comisia fixează şi negociază oferta de despăgubire în termen de maximum 30 de zile de la notificarea persoanelor fizice sau juridice titulare de drepturi reale, datele fiind consemnate în Procesul-verbal.

6.16.   In toate cazurile prevăzute de lege şi în prezentele norme metodologice, comisia va emite un proces-verbal de stabilire a despăgubirilor, care va cuprinde menţiuni privitoare la:

a)  data emiterii şi componenţa comisiei;

b)   elementele de identificare a imobilului afectat (numărul cadastral, suprafaţa, unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia este situat);

c)  datele de identificare a titularului cererii (dacă a fost formulată cererea) şi numele şi prenumele persoanelor îndreptăţite să primească despăgubiri sau menţiunea conform căreia nu a fost depusă nicio cerere întemeiată pe dispoziţiile legii;

d)   poziţia titularului cererii/persoanelor îndreptăţite să primească despăgubiri cu privire la cuantumul despăgubirilor, exprimată în cuprinsul procesului-verbal, sau menţiunea referitoare la neprezentarea acestuia în faţa comisiei;

e)  valoarea despăgubirilor şi modul de plată a acestora;

f)   actele avute în vedere la emiterea procesului-verbal;

g)   concluzia comisiei şi textul de lege pe care se întemeiază;

h) consemnările privind neacceptarea ofertei sau neprezentarea pentru negociere a proprietarilor notificaţi conform art. 5 din lege; termenul în care expropriatorul se adresează instanţelor, potrivit art. 8 din lege şi conform prevederilor Legii nr. 33/1994, în aplicarea art. 44 alin. (6) din Constituţia României, republicată, urmând ca asupra situaţiilor respective să hotărască aceste instanţe, potrivit competenţelor legale.

6.17.   Procesele-verbale ale comisiei vor fi emise în 4 exemplare originale şi vor purta semnăturile membrilor prezenţi ai comisiei.

6.18.      Procesele-verbale ale comisiei pot fi revocate/rectificate pentru motive temeinice, în condiţiile legii. In acest caz, titularul cererii va fi notificat.

6.19.    Procesele-verbale se comunică în original titularului cererii prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire sau pot fi ridicate personal de titularul cererii ori de mandatarul acestuia cu procură specială autentică, cu semnătură de primire.

6.20.   In situaţia în care persoanele fizice sau juridice reprezentând proprietarii şi titularii altor drepturi reale asupra imobilelor supuse exproprierii nu acceptă oferta expropriatorului, între proprietarii prezenţi şi comisie se va încheia un proces-verbal în care se va consemna acest fapt.

In cazul în care proprietarii prezenţi refuză semnarea procesului-verbal, se va face menţiune despre aceasta în cuprinsul   acestuia,   urmând   ca  expropriatorul   să  se adreseze instanţelor judecătoreşti, potrivit legii.

6.21.  In aplicarea corespunzătoare a Legii nr. 407/2005, expropriatorul poate solicita accesul membrilor comisiei la registrele şi arhivele instituţiilor abilitate, din care rezultă drepturile de proprietate şi alte drepturi reale asupra imobilelor supuse exproprierii, şi se bucură de sprijinul nemijlocit al instituţiilor deţinătoare ale înscrisurilor oficiale (consiliile locale, oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară, Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, arhivele statului etc.) care pot conduce la stabilirea drepturilor de proprietate şi a altor drepturi reale asupra imobilelor supuse exproprierii, conform legislaţiei în vigoare.

6.22.   După finalizarea procedurilor de acordare a despăgubirilor, registrele şi arhivele comisiei vor fi păstrate de expropriator, conform reglementărilor în vigoare.

5.  Art. 7 din lege:

In termen de 5 zile, dar nu mai târziu de 15 zile de la data întrunirii comisiei de constatare a dreptului de proprietate şi a oricăror alte drepturi reale şi de negociere a cuantumului despăgubirii, pentru toate cazurile în care s-a consemnat în Procesul-verbal acordul părţilor, acesta fiind semnat de ambele părţi, expropriatorul efectuează plata despăgubirilor pentru imobilele expropriate, în orice mod convenit între părţi.

Norme metodologice:

7.1.   - In termen de 5 zile, dar nu mai târziu de 15 zile de la data întrunirii comisiei şi încheierii procesului-verbal, expropriatorul efectuează, prin transfer bancar sau numerar, plata despăgubirilor, conform învoielilor consemnate în Procesul-verbal, către titularii drepturilor reale asupra imobilelor expropriate.

7.2.   In cazul în care plata se va face în numerar, persoanele îndreptăţite se vor prezenta la sediul expropriatorului sau în alt loc indicat de acesta pentru ridicarea despăgubirilor. Plata în numerar a despăgubirilor se face pe baza actului de identitate şi a procesului-verbal al comisiei, în original sau în copie legalizată.

7.3.   In cazul în care există mai multe persoane îndreptăţite să primească despăgubiri pentru acelaşi imobil supus exproprierii, plata se va face cu respectarea legislaţiei în vigoare.

6.  Art. 8 din lege:

Pentru toate cazurile în care, în urma întrunirii comisiei de constatare a dreptului de proprietate şi a oricăror alte drepturi reale şi de negociere a cuantumului despăgubirii, nu s-a ajuns la învoială între părţi asupra cuantumului despăgubirii şi pentru cazurile în care persoanele notificate nu s-au prezentat pentru negociere, expropriatorul se adresează instanţelor judecătoreşti, conform prevederilor Legii nr. 33/1994. Judecarea cauzelor ce au ca obiect exproprierile pornite în temeiul prezentei legi se face cu precădere, iar termenele stabilite în cursul judecăţii, de către instanţele învestite, nu pot fi mai mari de 7 zile.

7.  Art. 9 din lege:

(1) In cazul în care, în termen de 60 de zile de la notificare, posesorii imobilelor ce urmează să fie expropriate în condiţiile prezentei legi nu au obţinut înscrisurile care atestă dreptul de proprietate şi celelalte drepturi reale, prin derogare de la prevederile Legii nr. 7/1996 expropriatorul va acţiona pe seama şi în numele posesorilor sau persoanelor îndreptăţite, în vederea obţinerii înscrisurilor care atestă dreptul de proprietate.

(2) Pentru situaţiile prevăzute la alin. (1), după obţinerea înscrisurilor care atestă dreptul de proprietate asupra bunurilor imobile ce urmează să fie expropriate pentru cauză de utilitate publică, procedura de stabilire a cuantumului despăgubirii şi de expropriere se desfăşoară conform prevederilor prezentei legi.

Norme metodologice:

9.1. In situaţia în care, ca urmare a procesului de identificare, rezultă că titularul dreptului este decedat, iar procedura succesorală nu a fost deschisă sau în cazul în care comisia este sesizată de către o persoană în calitate de succesibil al defunctului, dar care nu deţine certificat de moştenitor, comisia consemnează aceasta în Procesul-verbal, iar un reprezentant împuternicit al expropriatorului, în calitate de persoană interesată, se va adresa unui notar din circumscripţia în care şi-a avut ultimul domiciliu defunctul, solicitându-i deschiderea procedurii succesorale, potrivit legii.

8. Art. 10 din lege:

(1)  După primirea notificării şi până la definitivarea exproprierii, orice act de transmitere a drepturilor reale aferente imobilului supus exproprierii către altă persoană decât expropriatorul este lovit de nulitate absolută, indiferent de forma de proprietate, publică sau privată, a vechiului proprietar.

(2)  După primirea notificării de către proprietarul ce urmează să fie expropriat, orice construcţie aflată în curs de realizare pe terenul respectiv trebuie să înceteze, dacă expropriatorul nu îşi dă acordul la continuarea construcţiei explicit, în scris. In cazul în care construcţia se realizează de altă persoană decât proprietarul, acesta trebuie să anunţe expropriatorul cu prilejul primirii notificării, dar nu mai târziu de data stabilită pentru negocierile referitoare la cuantumul despăgubirilor şi, pe cheltuiala expropriatorului, să notifice imediat constructorul. Constructorul, atunci când nu este proprietarul imobilului supus exproprierii, are dreptul la dezdăunare de către expropriator pentru prejudiciul suferit, pe calea unei acţiuni distincte şi care nu afectează transferul proprietăţii. Nerespectarea acestor dispoziţii îl decade pe cel culpabil din dreptul de a fi dezdăunat pentru cheltuielile efectuate pentru continuarea construcţiei, iar demolarea acelei părţi va fi făcută pe cheltuiala sa, răspunzând şi pentru eventualele prejudicii cauzate de întârzieri sau orice alte asemenea probleme apărute din această cauză.

Norme metodologice:

10.1.   După transmiterea notificării, expropriatorul va solicita de îndată biroului de carte funciară în a cărui rază teritorială se află imobilul notarea în cartea funciară a situaţiei juridice în care se află imobilul, conform art. 10 alin. (1) din lege, astfel încât atât potenţialul cumpărător, cât şi notarul public instrumentator să aibă cunoştinţă de existenţa acestei situaţii;

10.2.   In cazul în care pentru imobilul care va face obiectul exproprierii nu există deschisă cartea funciară, expropriatorul va solicita Direcţiei impozite şi taxe, în circumscripţia căreia este situat imobilul, notarea exproprierii în evidenţele fiscale ale imobilului, pentru ca atât potenţialul cumpărător, cât şi notarul public, atunci când solicită certificatul fiscal al imobilului, să poată lua cunoştinţă despre această situaţie.

10.3.  După primirea notificării, orice construcţie aflată în curs de realizare pe terenul ce urmează a fi expropriat încetează, dacă expropriatorul nu îşi dă acordul explicit, în scris, pentru continuarea lucrării.

9.  Art. 11 din lege:

(1) Autorizaţia de construire pentru lucrări, în toate cazurile, se emite imediat, potrivit art. 7 alin. (16) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările ulterioare.

(2) Pe terenurile expropriate este interzisă începerea ori continuarea construcţiilor şi a instalaţiilor, cu sau fără autorizaţie, de către expropriat.

Norme metodologice:

11.1.  Ansamblul de lucrări necesare în vederea începerii lucrărilor de reabilitare şi extindere a infrastructurii feroviare publice - constând în delimitarea amprizei, pichetarea, defrişarea, îndepărtarea stratului vegetal şi altele asemenea - constituie măsuri de pregătire prealabilă a executării lucrărilor.

11.2.   Autorizarea executării lucrărilor, în toate cazurile, are ca obiect şi lucrările prevăzute la pct. 11.1, în condiţiile legii.

11.3.   La prima solicitare de emitere a autorizaţiei de construire formulată de expropriator pentru execuţia lucrărilor de reabilitare şi extindere a infrastructurii feroviare publice, autorizaţia de construire se emite imediat pentru toată lucrarea, urmând ca proiectul de autorizare să fie completat pe măsură ce se realizează transferul de proprietate ca urmare a exproprierilor.

11.4.   In condiţiile prevăzute la pct. 11.3, în aplicarea corespunzătoare a procedurii de autorizare, cererea în vederea emiterii autorizaţiei de execuţie va fi însoţită de următoarele documente:

a)   hotărârea Guvernului prevăzută la art. 4 din lege;

b)   memoriul justificativ, cu descrierea lucrărilor şi încadrarea acestora în documentaţiile de urbanism şi de amenajare a teritoriului aprobate;

c)  planurile cu amplasamentul lucrării;

d)  certificatul de urbanism;

e)  dovada proprietăţii statului asupra imobilelor deţinute de expropriator la momentul primei solicitări, în copie legalizată.

11.5.  Inceperea/continuarea oricăror lucrări de construcţii, altele decât cele care fac obiectul prezentei legi, pe terenuri expropriate în acest scop este interzisă. In aceste condiţii, autorităţile competente vor aplica măsurile legale necesare anulării autorizaţiilor de construire emise anterior exproprierii, luând şi orice alte măsuri prevăzute de legislaţia în vigoare.

10.  Art. 12 din lege:

(1) Ocuparea definitivă sau temporară a terenurilor agricole ori silvice, necesare pentru lucrări de reabilitare sau extindere a infrastructurii feroviare publice, se exceptează de la plata taxelor prevăzute la art. 92 alin. (4) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv a taxelor şi a celorlalte sume datorate potrivit art. 55, 56 şi 58 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic, cu modificările şi completările ulterioare, şi art. 24 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic şi administrarea fondului forestier naţional, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) Sumele echivalente contravalorii pierderii de creştere a arboretului, dacă terenul este acoperit cu pădure, cheltuielilor de instalare a vegetaţiei forestiere şi de întreţinere a acesteia până la realizarea stării de masiv, a despăgubirilor datorate pentru terenul scos definitiv din fondul forestier, valorii obiectivelor dezafectate, precum şi sumele echivalente garanţiilor şi chiriilor datorate pentru scoaterea temporară din circuitul agricol sau silvic, după caz, se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.

(3) Defrişarea de vegetaţie forestieră a terenurilor prevăzute la alin. (1) este permisă, prin derogare de la prevederile Legii nr. 570/2003 privind interzicerea exploatării de masă lemnoasă din fondul forestier naţional şi din afara acestuia, pentru o perioadă de 3 ani, în judeţele Brăila, Călăraşi, Constanţa, Dolj, Galaţi, Giurgiu, Ialomiţa, Olt, Tulcea şi Teleorman, şi în cazul terenurilor forestiere din judeţele care fac obiectul Legii nr. 570/2003.

Norme metodologice:

12.1.   La solicitarea expropriatorului înaintată Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, pe bază de programe anuale se asigură de la bugetul de stat sumele pentru lucrările prevăzute la art. 12 alin. (2) din lege.

12.2.   Plata se efectuează de Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R." - S.A., în calitate de expropriator în numele statului.

11. Art. 13 din lege:

Transferul imobilelor din proprietatea privată în proprietatea publică a statului şi în administrarea expropriatorului operează de drept la data plăţii despăgubirilor pentru expropriere.

Norme metodologice:

13.1.   Transferul imobilelor expropriate din proprietatea privată în proprietatea publică a statului şi în administrarea expropriatorului operează de drept de la data plăţii despăgubirilor pentru expropriere, plată dovedită prin unul dintre următoarele documente:

a)  dovada plăţii în numerar;

b)  copia ordinului de transfer al despăgubirilor în contul titularului/titularilor de drepturi reale, în cazul plăţii prin transfer bancar.

13.2.   Intabularea dreptului de proprietate publică a statului şi a dreptului de administrare al Companiei Naţionale de Căi Ferate „C.F.R." - S.A. asupra imobilelor expropriate în cărţile funciare speciale se face în baza cererii expropriatorului, în conformitate cu prevederile Legii nr. 7/1996, republicată.

13.3.     Prealabil depunerii cererii de intabulare, expropriatorul, prin persoana autorizată, va proceda la alipirea imobilelor alăturate expropriate de pe raza unei unităţi administrativ-teritoriale, realizând un singur imobil şi solicitând oficiului de cadastru şi publicitate imobiliară atribuirea unui singur număr cadastral.

In caz de dezlipire, dacă o parcelă de teren trece dintr-o carte funciară în alta, se vor efectua transcrieri. In cazul în care se transcrie o parte dintr-o parcelă într-o altă carte funciară, se va forma un imobil distinct cu număr cadastral nou, iar restul se înscrie în vechea carte funciară, cu menţionarea noului număr cadastral şi a suprafeţei imobilului, în conformitate cu prevederile art. 43 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 7/1996, republicată.

13.4.   Cererea de recepţie a documentaţiei de alipire şi cererea de intabulare vor fi însoţite de următoarele documente:

a)  memoriu tehnic;

b)  planurile de amplasament şi de delimitare a bunurilor imobile alipite;

c)   planul de amplasament al imobilului nou-constituit;

d)  fişa imobilului;

e)  plan de încadrare în zonă;

f)  procesele-verbale ale comisiei, în original;

g)   dovada plăţii despăgubirilor imobilelor expropriate.

13.5.   După intabularea dreptului de proprietate al statului şi a dreptului de administrare al Companiei Naţionale de Căi Ferate „C.F.R." - S.A. asupra imobilelor expropriate, oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară vor elibera expropriatorului o copie de pe încheierea de intabulare şi un extras de carte funciară pentru informare.

13.6.    Pentru intabularea imobilelor care au fost expropriate înainte de intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice, adresa emisă de primăria unităţii administrativ-teritoriale care certifică faptul că parcela ce face obiectul exproprierii se află situată într-o tarla care a făcut obiectul Legii nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, va fi înlocuită cu un tabel cuprinzând toate imobilele expropriate pe raza unităţii administrativ-teritoriale respective, identificate pe baza numerelor cadastrale atribuite de oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară, care va cuprinde şi menţiunea că acestea se află situate în tarlale care au făcut obiectul Legii nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

12. Art. 15 din lege:

(1) Serviciile privind avizarea şi înregistrarea documentaţiilor cadastral-juridice sunt scutite de la plata taxelor, iar taxele aferente procedurii de intabulare pentru terenurile necesare realizării lucrărilor de reabilitare si extindere a infrastructurii feroviare publice sunt scutite de la plată.

(2) Nu sunt scutite de la plată taxele pentru activităţile notariale şi activităţile desfăşurate de expropriator atunci când se subrogă în drepturile proprietarului. Aceste din urmă sume vor fi deduse din despăgubirile acordate, fără a putea depăşi cuantumul total al despăgubirii.

Norme metodologice:

15.1.  Scutirea de la plată, în conformitate cu prevederile legii, se referă la:

15.1.1.  eliberarea certificatului de urbanism, a avizelor şi a autorizaţiei de construire, precum şi pentru începerea execuţiei lucrărilor, conform prevederilor legale;

15.1.2.  alte taxe prevăzute de lege şi datorate bugetului de stat şi bugetelor locale în legătură cu operaţiunile efectuate în conformitate cu prevederile Legii nr. 407/2005.

15.2.   Următoarele activităţi desfăşurate de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi de unităţile subordonate se efectuează, potrivit legii, cu plata tarifelor în vigoare:

a)   eliberarea avizului de începere a execuţiei lucrărilor datorată oficiilor de cadastru sau oficiilor de cadastru şi publicitate imobiliară, după caz;

b)  avizarea planurilor cadastrale (în cazul terenurilor cu o suprafaţă mai mare de 1 ha în intravilan şi 10 ha în extravilan);

c)   obţinerea de planuri şi coordonate de puncte geodezice;

d)  atribuirea numărului cadastral;

e)  efectuarea operaţiunilor de publicitate imobiliară.

ANEXA la normele metodologice

CONŢINUTUL

documentaţiei tehnico-economice

1.  Date generale:

-  denumirea lucrării;

-  amplasarea în teritoriu a lucrării;

-   numărul contului bancar aferent lucrării, deschis de Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R." - S.A., din care se vor plăti despăgubirile aferente procedurii de expropriere prevăzute de lege.

2.  Memoriu justificativ, care va conţine:

-  descrierea lucrării;

-   date care să justifice avantajele economico-sociale, ecologice sau de orice altă natură, care susţin necesitatea lucrării.

3.   Extras din documentaţia de amenajare a teritoriului aprobată (şi de urbanism, unde este cazul) în ale cărei prevederi se înscrie lucrarea, însoţită de copia actului (actelor) de aprobare, conform legii, a respectivei documentaţii.

4.   Modul de stabilire a ofertelor de despăgubire pe categorii de imobile de către persoane autorizate în evaluare, cu precizarea sumelor oferite.

5.   Evaluarea costurilor lucrării (mii lei):

-   total: ................, din care costuri legate de realizarea exproprierii.......................

6.   Evaluarea duratei de realizare a lucrării (luni):

-   total:  ................, din care durata procedurii de expropriere...............................

7.   Planul de situaţie al lucrării, vizat de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară.

8.  Evidenţierea imobilelor propuse pentru expropriere, cu indicarea titularului/titularilor dreptului de proprietate sau al altui drept real, aşa cum rezultă din documentaţiile tehnico-cadastrale întocmite pentru fiecare imobil.

9.   Documentaţiile cadastrale, care vor fi regularizate de către expropriator pe baza proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie, cu respectarea reglementărilor în vigoare.

10.    Datele de identificare a imobilelor supuse exproprierii, care vor face obiectul unei anexe la hotărârea Guvernului prevăzută la art. 4 alin. (1) din lege, cuprinzând:

Nr. crt.

Judeţul

Unitatea administrativ-teritorială

Nr. cadastral

Suprafaţa terenului

Suprafaţa construită

Numele proprietarului

Rezultată din acte

Rezultată din măsurători


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 242/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 242 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu