HOTARARE Nr.
242 din 7 martie 2007
pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Legii nr. 407/2005 privind unele masuri prealabile
lucrarilor de reabilitare si extindere a infrastructurii feroviare publice
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 190 din 20 martie 2007
In temeiul art. 108 din
Constituţia României, republicată, şi al art. 17 din Legea nr. 407/2005 privind
unele măsuri prealabile lucrărilor de reabilitare şi extindere a
infrastructurii feroviare publice,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă
Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 407/2005 privind unele măsuri
prealabile lucrărilor de reabilitare şi extindere a infrastructurii feroviare publice, prevăzute în anexa
care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului,
Constantin Dascălu,
secretar de stat
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
p. Ministrul apărării,
Corneliu Dobriţoiu,
secretar de stat
Ministrul agriculturii,
pădurilor şi dezvoltării rurale,
Dan Ştefan Motreanu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Legii nr. 407/2005 privind unele
măsuri prealabile lucrărilor de reabilitare şi extindere a infrastructurii feroviare publice
1. Art. 2 din lege:
(1) Prin prezenta lege se declară de utilitate
publică toate lucrările de reabilitare şi extindere a infrastructurii feroviare
publice, expropriator fiind statul român prin Compania Naţională de Căi Ferate
„C.F.R." - S.A., denumită în continuare C.F.R.,
aflată sub autoritatea Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
(2) In sensul prezentei legi, prin lucrări de reabilitare şi extindere a infrastructurii feroviare
publice se înţelege:
lucrări de construire, dezvoltare, modernizare, reparare ori, după caz,
extindere a elementelor infrastructurii feroviare publice.
(3) Elementele care compun infrastructura feroviară
publică sunt prevăzute la art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii
Naţionale a Căilor Ferate Române, republicată, aprobată şi modificată prin
Legea nr. 89/1999.
Norme metodologice:
2.1. Domeniul de aplicare prevăzut în Legea nr.
407/2005 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de reabilitare şi extindere
a infrastructurii feroviare publice, denumită în continuare lege, este stabilit numai pentru
realizarea lucrărilor publice de interes naţional privind infrastructura
feroviară publică, ale cărui elemente sunt stabilite potrivit legii.
2. Art. 3 din lege:
Expropriatorul întocmeşte o documentaţie
tehnico-economică în conformitate cu prevederile Legii cadastrului şi a
publicităţii imobiliare nr. 7/1996, cu modificările şi completările ulterioare,
pentru fiecare lucrare. Documentaţia tehnico-economică va cuprinde şi date
privind încadrarea lucrării în planurile de urbanism şi amenajare a
teritoriului, documentaţii cadastrale care conţin amplasamentul lucrării,
delimitarea suprafeţelor şi a construcţiilor propuse spre expropriere, cu
evidenţierea suprafeţelor şi a construcţiilor rezultate în urma exproprierii şi
cu indicarea numelor proprietarilor, stabilite de persoane autorizate în
întocmirea documentaţiilor cadastrale, precum şi a ofertelor de despăgubire pe
categorii de imobile, stabilite de persoane autorizate în evaluare. Documentaţiile
cadastrale ale lucrării se vizează de oficiul de cadastru şi publicitate
imobiliară sau de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, după
caz.
Norme metodologice:
3.1. Conţinutul documentaţiei tehnico-economice este
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentele norme metodologice.
3.2. Documentaţia tehnico-cadastrală se execută pentru fiecare imobil afectat de expropriere la solicitarea expropriatorului sau a proprietarului şi se întocmeşte după cum
urmează:
3.2.1. Dacă imobilul a fost deja intabulat în cartea
funciară, la cererea expropriatorului, oficiul de cadastru şi publicitate
imobiliară va pune la dispoziţia acestuia, cu prioritate, o copie a întregului
dosar cadastral pe baza căruia s-a făcut intabularea şi/sau a informaţiilor
existente în baza grafică de date, iar biroul de cadastru şi publicitate
imobiliară, un extras de carte funciară pentru informare, conform tarifelor
stabilite prin Ordinul ministrului de stat, ministrul administraţiei şi internelor,
nr. 456/2004 pentru aprobarea tarifelor privind activităţile desfăşurate de
Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi unităţile sale
subordonate, cu modificările şi completările ulterioare.
Pe baza acestor documente şi a limitei de expropriere,
persoana autorizată va întocmi documentaţia de alipire/dezlipire a
parcelei/parcelelor, care va/vor face obiectul exproprierii.
Documentaţia pentru lucrările de reabilitare şi
extindere va cuprinde următoarele documente:
a) cererea de recepţie a documentaţiei cadastrale şi
cererea de înscriere în cartea funciară;
b) declaraţia proprietarului privind identificarea şi
individualizarea limitelor imobilului;
c) extras de carte funciară pentru informare;
d) memoriu tehnic;
e) planurile de amplasament şi delimitare a bunului
imobil, vechi şi noi;
f) fişele imobilului, vechi şi noi;
g) plan de încadrare în zonă;
h) copie după titlul de proprietate eliberat în baza
Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, vizată pentru conformitate de oficiul de cadastru şi
publicitate imobiliară, sau, după caz, copii legalizate ale altor acte de
proprietate;
i) copie după actele de
identitate ale proprietarului.
In cazul în care expropriatorul nu deţine documentele
menţionate la lit. h), documentaţia se va completa cu o copie de pe partea
nedetaşabilă a titlului de proprietate obţinută de la oficiul de cadastru şi
publicitate imobiliară şi vizată pentru conformitate de către acesta.
3.2.2. Dacă imobilul are întocmită documentaţia
cadastrală, dar nu a fost anterior înscris în cartea funciară, oficiul de
cadastru şi publicitate imobiliară va pune, cu prioritate, la dispoziţia
expropriatorului o copie a întregului dosar cadastral, iar persoana autorizată
întocmeşte documentaţia cadastrală, în vederea dezmembrării, care cuprinde
documentele menţionate la pct. 3.2.1, cu excepţia celor de la lit. c).
3.2.3. Dacă imobilul nu are întocmită documentaţie
cadastrală, atunci persoana autorizată, la solicitarea expropriatorului, va
întocmi o documentaţie cadastrală referitoare la imobil care cuprinde şi
parcela de expropriat, care va conţine următoarele documente:
a) cererea de recepţie a
documentaţiei cadastrale;
b) declaraţia proprietarului privind identificarea şi
individualizarea limitelor imobilului;
c) copie după titlul de proprietate şi Procesul-verbal
de punere în posesie eliberate în baza Legii nr. 18/1991, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, planuri parcelare vizate de primarul
localităţii, care vor fi vizate pentru conformitate de oficiul de cadastru şi
publicitate imobiliară, sau, după caz, copii legalizate ale altor acte de
proprietate;
d) memoriu tehnic;
e) plan de amplasament şi delimitare a bunului
imobil;
f) fişa imobilului;
g) plan de încadrare în zonă;
h) copie după actele de identitate ale proprietarului.
In cazul în care expropriatorul nu deţine documentele
menţionate la lit. c), documentaţia se va completa cu o copie de pe partea
nedetaşabilă a titlului de proprietate, obţinută de la oficiul de cadastru şi
publicitate imobiliară, vizată pentru conformitate cu originalul.
3.2.4. Dacă există motive independente de voinţa
expropriatorului, cum ar fi: imobile aflate în litigiu, lipsa titlurilor de
proprietate, refuzul titularilor de drepturi reale de a colabora sau orice alte
situaţii, expropriatorul, prin persoana autorizată, va întocmi o documentaţie
cadastrală, care va cuprinde următoarele documente:
a) cererea de recepţie a documentaţiei cadastrale şi cererea
de înscriere în cartea funciară;
b) declaraţia proprietarului ori a posesorului sau,
după caz, a reprezentantului primăriei privind identificarea şi
individualizarea limitelor imobilului;
c) copie după titlul de proprietate, eliberat în baza
Legii nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
care va fi vizată pentru conformitate de oficiul de cadastru şi publicitate
imobiliară, sau copii legalizate ale altor acte de
proprietate;
d) memoriul tehnic.
In cazul în care expropriatorul nu deţine documentele
menţionate la lit. c), documentaţia se va completa cu o copie de pe partea
nedetaşabilă a titlului de proprietate obţinută de la oficiul de cadastru şi
publicitate imobiliară, vizată pentru conformitate cu originalul.
3.2.5. In toate cazurile, în zonele în care s-a
aplicat regimul de carte funciară reglementat de Decretul-lege nr. 115/1938
pentru unificarea dispoziţiilor referitoare la cărţile funciare, se va întocmi
o documentaţie cadastrală care va cuprinde următoarele documente:
a) cererea de recepţie a documentaţiei cadastrale;
b) declaraţia proprietarului privind identificarea şi
individualizarea limitelor imobilului;
c) extras de carte funciară
pentru informare;
d) copie de pe harta de carte funciară veche, cu
suprapunerea parcelelor propuse pentru expropriere, în baza căreia s-a făcut
identificarea de carte funciară şi număr topografic vechi;
e) în zonele unde există atât evidenţă de carte
funciară veche, cât şi evidenţă de carte funciară nouă (nedefinitivă), la dosar
se va ataşa şi o adeverinţă emisă de către primarul unităţii
administrativ-teritoriale, care va certifica faptul că parcela care urmează să
fie expropriată nu a făcut obiectul legilor proprietăţii;
f) memoriu tehnic;
g) planul de încadrare în zonă;
h) copie de pe actele de proprietate ale proprietarului;
i) copie de pe actele de identitate ale proprietarului;
j) declaraţie din partea coproprietarilor, în cazul în
care sunt în indiviziune, pentru limitele parcelei care este supusă exproprierii;
k) în fişa imobilului se trec toţi proprietarii aflaţi
în indiviziune.
Pentru imobilele situate în extravilan, în zonele care
fac obiectul Legii nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, şi al Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de
proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate
potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale Legii nr.
169/1997, cu modificările şi completările ulterioare, se vor întocmi
documentaţii cadastrale conform Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare
nr. 7/1996, republicată, cu atribuire de numere cadastrale, realizându-se
obligatoriu identificarea cu numerele topografice din vechile cărţi funciare existente. Construcţiile existente în vechile
cărţi funciare se vor transcrie în noile cărţi funciare. In situaţia în care
parcelele au fost intabulate prin suprapunere pe vechile numere topografice, se
va atribui număr cadastral nou şi se va deschide o carte funciară, în
condiţiile Legii nr. 7/1996, republicată, cu menţiunea numărului topografic din
care provine.
Imposibilitatea identificării imobilelor, asupra cărora
sunt înscrise construcţii, pe baza datelor de carte funciară existente, va fi
confirmată de oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară. In acest caz se
vor deschide cărţi funciare, în condiţiile legii.
3.2.6. Oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară
vor verifica, cu prioritate, documentaţia de alipire/dezlipire a parcelelor
expropriate şi vor atribui numere cadastrale provizorii.
3.2.7. Toate documentaţiile tehnico-cadastrale vor fi
întocmite şi avizate în 5 (cinci) exemplare.
3.2.8. In situaţia prevăzută la pct. 3.2.1, la cerere,
biroul de cadastru şi publicitate imobiliară va nota exproprierea.
3.2.9. Oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară
va elibera expropriatorului, la cererea acestuia şi în măsura în care deţine,
în baza proprie de date, planurile parcelare, copii de pe titlurile de
proprietate eliberate în baza Legii nr. 18/1991, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, certificate conform cu originalul, extrase de carte
funciară pentru informare, precum şi orice alte date necesare expropriatorului
în vederea identificării titularilor drepturilor reale şi/sau întocmirii
documentaţiilor cadastrale de expropriere.
3.3. Orice documentaţie tehnică sau de evaluare
realizată anterior intrării în vigoare a Legii nr. 407/2005, întocmită în
temeiul Legii nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate
publică, se consideră valabilă.
3. Art. 5 din lege:
In termen de 15 zile de la publicarea hotărârii
Guvernului prevăzute la art. 4 alin. (1), expropriatorul va demara următoarele
acţiuni:
a) va depune la consiliul local al comunei, oraşului sau municipiului pe al cărui teritoriu sunt situate imobilele
ce urmează să fie expropriate planurile cuprinzând terenurile şi construcţiile
propuse spre expropriere, cu indicarea numelui proprietarilor, precum şi a
ofertelor de despăgubire, în vederea consultării de către cei interesaţi;
b) va notifica persoanelor fizice sau juridice
titulare de drepturi reale propunerile de expropriere, împreună cu ofertele de
despăgubire, şi va fixa data negocierii în maximum 30 de zile de la data
notificării.
Norme metodologice:
5.1. La fiecare sediu al consiliului local al unităţii
administrativ-teritoriale pe teritoriul căruia se află imobilele supuse
exproprierii se afişează şi vor rămâne afişate, până la finalizarea
procedurilor de acordare a despăgubirilor, următoarele:
a) lista imobilelor propuse spre expropriere aferente
teritoriului administrativ respectiv, cuprinzând datele de identificare a
acestora, precum şi lista cu numele proprietarilor, conform pct. 10 din anexă,
document care a constituit anexă la hotărârea Guvernului emisă în condiţiile
art. 4 alin. (1) din lege;
b) planul cu amplasamentul lucrării aferent
teritoriului administrativ respectiv, cuprinzând terenurile şi construcţiile
propuse spre expropriere, realizat pe baza datelor din documentaţiile
cadastrale ale imobilelor propuse spre expropriere, elaborat la scara 1:1.000,
având obligatoriu anexat
coordonate ale punctelor de contur, în sistem de proiecţie Stereografică 1970;
c) ofertele de despăgubire a imobilelor supuse
exproprierii.
5.2. Expropriatorul va notifica fiecărui titular de
drepturi reale, în scris, cu privire la imobilul propus spre a fi expropriat,
cu privire la oferta de despăgubire, stabilită cu respectarea legislaţiei în
vigoare, precum şi data negocierii, care nu va depăşi ca termen 30 de zile de
la data notificării.
4. Art. 6 din lege:
(1) In termen de 5 zile de la data intrării în
vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art. 4 alin. (1), se constituie o
comisie de constatare a dreptului de proprietate şi a oricăror alte drepturi
reale şi de negociere a cuantumului despăgubirii, de comun acord cu
proprietarul sau cu titularii altor drepturi reale.
(2) Comisia de constatare a dreptului de
proprietate şi a oricăror alte drepturi reale şi de negociere a cuantumului
despăgubirii este compusă din 3 reprezentanţi ai expropriatorului, la care se
adaugă, în fiecare comună, oraş sau municipiu pe al cărui teritoriu sunt
situate imobilele ce urmează să fie expropriate, primarul localităţii şi un
proprietar de imobile din localitatea respectivă, ales conform prevederilor
art. 15 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate
publică.
(3) Comisia de constatare a dreptului de
proprietate şi a oricăror alte drepturi reale şi de negociere a cuantumului
despăgubirii, constituită în condiţiile prezentei legi, se întruneşte în termen
de maximum 30 de zile de la constituire şi analizează documentele prezentate de
persoanele fizice sau juridice reprezentând proprietarii şi titularii altor
drepturi reale.
(4) Oferta
expropriatorului, pretenţiile proprietarilor şi ale titularilor altor drepturi
reale, precum şi susţinerile acestora se vor formula şi se vor depune în scris,
consemnându-se într-un proces-verbal.
(5) Comisia de constatare a dreptului de proprietate
şi a oricăror alte drepturi reale şi de
negociere a cuantumului despăgubirii consemnează în Procesul-verbal, dacă este
cazul, şi învoiala dintre părţi, sub semnătura acestora. In Procesul-verbal se
vor consemna numele persoanelor fizice sau juridice reprezentând proprietarii
şi titularii altor drepturi reale care nu acceptă oferta expropriatorului şi al
celor care nu s-au prezentat la comisia de constatare a dreptului de
proprietate şi a oricăror alte drepturi reale şi de negociere a cuantumului
despăgubirii.
Norme metodologice:
6.1. Comisia de constatare a dreptului de proprietate
şi a oricăror alte drepturi reale şi de negociere a cuantumului despăgubirii va
fi constituită, în condiţiile legii, prin grija expropriatorului.
Expropriatorul va stabili cu această ocazie atribuţiile comisiei şi modul de
lucru al acesteia.
6.2. La solicitarea expropriatorului, primarul
unităţii administrativ-teritoriale pe raza căreia se află imobilele supuse
exproprierii pune la dispoziţie o listă de minimum 25 de proprietari de imobile
din unitatea administrativ-teritorială respectivă. Din această listă nu pot
face parte proprietarii imobilelor afectate de expropriere, rudele şi afinii
lor până la gradul al patrulea inclusiv, persoanele care deţin funcţii în
administraţia publică locală sau centrală şi care au interes în executarea
lucrărilor. Proprietarul de imobile care va fi numit în comisie urmează a fi
stabilit de către expropriator prin tragere la sorţi din lista pusă la
dispoziţie de către primar.
6.3. Comisia se întruneşte pe
baza notificării trimise de expropriator, fiecare membru semnând de luare la cunoştinţă, şi îşi va desfăşura
activitatea la sediul consiliului local pe raza căruia va fi efectuată
exproprierea, în spaţii corespunzătoare puse la dispoziţie prin grija
autorităţilor locale în termen de maximum 30 de zile şi analizează documentele
prezentate de proprietarii şi titularii altor drepturi reale în cauză,
redactând în final Procesul-verbal privind drepturile asupra proprietăţilor.
6.4. Şedinţele comisiei se vor ţine săptămânal sau
ori de câte ori va fi necesar, până la data la care toate sumele reprezentând
despăgubirile imobilelor supuse exproprierii vor fi plătite titularilor de
drepturi reale.
6.5. Comisia este legal întrunită şi îşi poate
desfăşura lucrările în prezenţa a cel puţin 3 membri, prezenţa reprezentanţilor
expropriatorului fiind obligatorie. La fiecare şedinţă a comisiei, membrii
prezenţi vor desemna un preşedinte care va conduce lucrările acesteia.
6.6. Oferta expropriatorului, pretenţiile
proprietarilor şi ale titularilor altor drepturi reale se formulează în scris
şi se consemnează într-un proces-verbal. Proprietarii şi titularii altor
drepturi reale vor prezenta acte în susţinerea pretenţiilor.
6.7. Cererea pentru plata despăgubirilor va conţine
numele şi prenumele titularilor drepturilor reale, adresa de domiciliu, actele
doveditoare referitoare la existenţa drepturilor reale asupra bunului imobil
expropriat. Cererea împreună cu documentele doveditoare, originale şi/sau copii
legalizate, vor fi depuse, în termen de maximum 30 de zile de la notificare, la
sediul consiliului local pe raza căruia se află imobilul.
6.8. Se consideră cerere şi orice manifestare de
voinţă scrisă a titularului dreptului de proprietate sau al altor drepturi
reale ori a persoanelor care justifică un interes legitim, făcută în temeiul
Legii nr. 33/1994, precum şi răspunsul la notificările trimise deja de
expropriator în temeiul acestei legi, din care să rezulte acordul acestuia cu
privire la cuantumul despăgubirii propuse.
6.9. Notificarea trimisă de comisie proprietarilor şi
titularilor altor drepturi reale va cuprinde data, ora şi locul şedinţei în
cadrul căreia va fi discutată cererea depusă, elementele de identificare a
imobilului propus spre expropriere, valoarea despăgubirii determinată pe baza
raportului de evaluare şi eventualele acte pe care titularul cererii trebuie să
le depună la comisie în completarea celor anexate la cerere.
6.10. Comisia va consemna într-un proces-verbal şi
învoiala dintre părţi sub semnătura acestora.
6.11. In cazul în care există mai mulţi titulari de
drepturi reale cu privire la imobilul supus exproprierii, cererea va fi semnată
de către toţi, personal sau prin mandatar împuternicit cu procură specială
autentică, iar o copie legalizată a procurii se va ataşa la cerere.
6.12. In situaţia în care titularul dreptului de
proprietate a înstrăinat imobilul prin simpla tradiţiune a titlului sau prin
tradiţiunea titlului însoţită de acte sub semnătură privată, comisia, împreună
cu cel puţin una dintre părţi, va încheia un proces-verbal în care se va
consemna situaţia de fapt existentă şi va indica părţilor să procedeze la
întocmirea formalităţilor legale de înstrăinare. Pe baza acestor formalităţi
legale, comisia va recunoaşte dreptul de proprietate pe numele părţilor.
6.13. Oferta propusă de expropriator, pretenţiile
proprietarilor şi ale titularilor altor drepturi reale, precum şi susţinerea
acestora, formulate în scris, se consemnează într-un proces-verbal. In toate
cazurile, procesele-verbale se consemnează şi se păstrează într-un registru
unic, numerotat şi sigilat.
6.14. Comisia va constitui registre în care se vor
înregistra cererile proprietarilor, procesele-verbale
ale comisiei, cât şi arhive speciale în care se vor păstra toate actele primite
şi emise de comisie pentru plata despăgubirilor, copiile certificate ale
documentelor ataşate acestora. Registrele vor cuprinde şi menţiuni privitoare la:
a) data înregistrării cererii;
b) numele şi prenumele titularului/titularilor
cererii;
c) elementele de identificare a imobilului pentru care
se solicită despăgubirea (numărul cadastral, suprafaţa, unitatea
administrativ-teritorială în care se situează, proprietarul sau titularul altui
drept real);
d) actele care însoţesc cererea.
6.15. Comisia fixează şi negociază oferta de despăgubire
în termen de maximum 30 de zile de la notificarea persoanelor fizice sau
juridice titulare de drepturi reale, datele fiind
consemnate în Procesul-verbal.
6.16. In toate cazurile prevăzute de lege şi în
prezentele norme metodologice, comisia va emite un proces-verbal de stabilire a
despăgubirilor, care va cuprinde menţiuni privitoare la:
a) data emiterii şi componenţa
comisiei;
b) elementele de identificare a imobilului afectat
(numărul cadastral, suprafaţa, unitatea administrativ-teritorială pe raza
căreia este situat);
c) datele de identificare a titularului cererii (dacă
a fost formulată cererea) şi numele şi prenumele persoanelor îndreptăţite să
primească despăgubiri sau menţiunea conform căreia nu a fost depusă nicio
cerere întemeiată pe dispoziţiile legii;
d) poziţia titularului cererii/persoanelor
îndreptăţite să primească despăgubiri cu privire la cuantumul despăgubirilor,
exprimată în cuprinsul procesului-verbal, sau menţiunea referitoare la
neprezentarea acestuia în faţa comisiei;
e) valoarea despăgubirilor şi modul de plată a
acestora;
f) actele avute în vedere la emiterea
procesului-verbal;
g) concluzia comisiei şi textul de lege pe care se
întemeiază;
h) consemnările privind neacceptarea ofertei sau
neprezentarea pentru negociere a proprietarilor notificaţi conform art. 5 din
lege; termenul în care expropriatorul se adresează instanţelor, potrivit art. 8
din lege şi conform prevederilor Legii nr. 33/1994, în aplicarea art. 44 alin.
(6) din Constituţia României, republicată, urmând ca asupra situaţiilor
respective să hotărască aceste instanţe, potrivit competenţelor legale.
6.17. Procesele-verbale ale
comisiei vor fi emise în 4 exemplare originale şi vor purta semnăturile
membrilor prezenţi ai comisiei.
6.18. Procesele-verbale ale comisiei pot fi
revocate/rectificate pentru motive temeinice, în condiţiile legii. In acest
caz, titularul cererii va fi notificat.
6.19. Procesele-verbale se comunică în original
titularului cererii prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire sau pot
fi ridicate personal de titularul cererii ori de mandatarul acestuia cu procură
specială autentică, cu semnătură de primire.
6.20. In situaţia în care persoanele fizice sau
juridice reprezentând proprietarii şi titularii altor drepturi reale asupra
imobilelor supuse exproprierii nu acceptă oferta expropriatorului, între
proprietarii prezenţi şi comisie se va încheia un proces-verbal în care se va
consemna acest fapt.
In cazul în care proprietarii prezenţi refuză semnarea
procesului-verbal, se va face menţiune despre aceasta în cuprinsul acestuia, urmând ca
expropriatorul să se adreseze instanţelor judecătoreşti, potrivit legii.
6.21. In aplicarea corespunzătoare a Legii nr.
407/2005, expropriatorul poate solicita accesul membrilor comisiei la
registrele şi arhivele instituţiilor abilitate, din care rezultă drepturile de
proprietate şi alte drepturi reale asupra imobilelor supuse exproprierii, şi se
bucură de sprijinul nemijlocit al instituţiilor deţinătoare ale înscrisurilor oficiale
(consiliile locale, oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară, Agenţia
Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, arhivele statului etc.) care
pot conduce la stabilirea drepturilor de proprietate şi a altor drepturi reale
asupra imobilelor supuse exproprierii, conform legislaţiei în vigoare.
6.22. După finalizarea procedurilor de acordare a
despăgubirilor, registrele şi arhivele comisiei vor fi păstrate de
expropriator, conform reglementărilor în vigoare.
5. Art. 7 din lege:
In termen de 5 zile, dar nu mai târziu de 15 zile de
la data întrunirii comisiei de constatare a dreptului de proprietate şi a oricăror alte drepturi reale şi de negociere a cuantumului
despăgubirii, pentru toate cazurile în care s-a consemnat în Procesul-verbal acordul
părţilor, acesta fiind semnat de ambele părţi, expropriatorul efectuează plata
despăgubirilor pentru imobilele expropriate, în orice mod convenit între părţi.
Norme metodologice:
7.1. - In termen de 5 zile, dar nu mai târziu de 15
zile de la data întrunirii comisiei şi încheierii procesului-verbal,
expropriatorul efectuează, prin transfer bancar sau numerar, plata
despăgubirilor, conform învoielilor consemnate în Procesul-verbal, către
titularii drepturilor reale asupra imobilelor expropriate.
7.2. In cazul în care plata se va face în numerar,
persoanele îndreptăţite se vor prezenta la sediul expropriatorului sau în alt
loc indicat de acesta pentru ridicarea despăgubirilor. Plata în numerar a
despăgubirilor se face pe baza actului de identitate şi a procesului-verbal al
comisiei, în original sau în copie legalizată.
7.3. In cazul în care există mai multe persoane
îndreptăţite să primească despăgubiri pentru acelaşi imobil supus exproprierii,
plata se va face cu respectarea legislaţiei în vigoare.
6. Art. 8 din lege:
Pentru toate cazurile în care, în urma întrunirii
comisiei de constatare a dreptului de
proprietate şi a oricăror alte drepturi reale şi de negociere a cuantumului
despăgubirii, nu s-a ajuns la învoială între părţi asupra cuantumului despăgubirii
şi pentru cazurile în care persoanele notificate nu s-au prezentat pentru
negociere, expropriatorul se adresează instanţelor judecătoreşti, conform
prevederilor Legii nr. 33/1994. Judecarea cauzelor ce au ca obiect
exproprierile pornite în temeiul prezentei legi se face cu precădere, iar
termenele stabilite în cursul judecăţii, de către instanţele învestite, nu pot fi mai mari de 7 zile.
7. Art. 9 din lege:
(1) In cazul în care, în termen de 60 de zile de la
notificare, posesorii imobilelor ce urmează să fie expropriate în condiţiile
prezentei legi nu au obţinut înscrisurile care atestă dreptul de proprietate şi
celelalte drepturi reale, prin derogare de la prevederile Legii nr. 7/1996
expropriatorul va acţiona pe seama şi în numele posesorilor sau persoanelor
îndreptăţite, în vederea obţinerii înscrisurilor care atestă dreptul de
proprietate.
(2) Pentru situaţiile
prevăzute la alin. (1), după obţinerea înscrisurilor care atestă dreptul de
proprietate asupra bunurilor imobile ce urmează să fie expropriate pentru cauză
de utilitate publică, procedura de stabilire a cuantumului despăgubirii şi de
expropriere se desfăşoară conform prevederilor prezentei legi.
Norme metodologice:
9.1. In situaţia în care, ca urmare a procesului de
identificare, rezultă că titularul dreptului este decedat, iar procedura
succesorală nu a fost deschisă sau în cazul în care comisia este sesizată de
către o persoană în calitate de succesibil al defunctului, dar care nu deţine
certificat de moştenitor, comisia consemnează aceasta în Procesul-verbal, iar
un reprezentant împuternicit al expropriatorului, în calitate de persoană
interesată, se va adresa unui notar din circumscripţia în care şi-a avut
ultimul domiciliu defunctul, solicitându-i deschiderea procedurii succesorale, potrivit
legii.
8. Art. 10 din lege:
(1) După primirea notificării şi până la
definitivarea exproprierii, orice act de transmitere a drepturilor reale
aferente imobilului supus exproprierii către altă persoană decât expropriatorul
este lovit de nulitate absolută, indiferent de forma de proprietate, publică
sau privată, a vechiului proprietar.
(2) După primirea notificării de către proprietarul
ce urmează să fie expropriat, orice construcţie aflată în curs de realizare pe
terenul respectiv trebuie să înceteze, dacă expropriatorul nu îşi dă acordul la
continuarea construcţiei explicit, în scris. In cazul în care construcţia se
realizează de altă persoană decât proprietarul, acesta trebuie să anunţe
expropriatorul cu prilejul primirii notificării, dar nu mai târziu de data
stabilită pentru negocierile referitoare la cuantumul despăgubirilor şi, pe
cheltuiala expropriatorului, să notifice imediat constructorul. Constructorul,
atunci când nu este proprietarul imobilului supus exproprierii, are dreptul la
dezdăunare de către expropriator pentru prejudiciul suferit, pe calea unei
acţiuni distincte şi care nu afectează transferul proprietăţii. Nerespectarea
acestor dispoziţii îl decade pe cel culpabil din dreptul de a fi dezdăunat
pentru cheltuielile efectuate pentru continuarea construcţiei, iar demolarea
acelei părţi va fi făcută pe cheltuiala sa, răspunzând şi pentru eventualele
prejudicii cauzate de întârzieri sau orice alte asemenea probleme apărute din
această cauză.
Norme metodologice:
10.1. După transmiterea notificării, expropriatorul
va solicita de îndată biroului de carte funciară în a cărui rază teritorială se
află imobilul notarea în cartea funciară a situaţiei juridice în care se află
imobilul, conform art. 10 alin. (1) din lege, astfel încât atât potenţialul
cumpărător, cât şi notarul public instrumentator să aibă cunoştinţă de
existenţa acestei situaţii;
10.2. In cazul în care pentru imobilul care va face
obiectul exproprierii nu există deschisă cartea funciară, expropriatorul va
solicita Direcţiei impozite şi taxe, în circumscripţia căreia este situat
imobilul, notarea exproprierii în evidenţele fiscale ale imobilului, pentru ca
atât potenţialul cumpărător, cât şi notarul public, atunci când solicită certificatul
fiscal al imobilului, să poată lua cunoştinţă despre această situaţie.
10.3. După primirea notificării, orice construcţie
aflată în curs de realizare pe terenul ce urmează a fi expropriat încetează,
dacă expropriatorul nu îşi dă acordul explicit, în scris, pentru continuarea
lucrării.
9. Art. 11 din lege:
(1) Autorizaţia de construire pentru lucrări, în
toate cazurile, se emite imediat, potrivit art. 7 alin. (16) din Legea nr.
50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată,
cu modificările ulterioare.
(2) Pe terenurile expropriate este interzisă
începerea ori continuarea construcţiilor şi a instalaţiilor, cu sau fără
autorizaţie, de către expropriat.
Norme metodologice:
11.1. Ansamblul de lucrări necesare în vederea începerii
lucrărilor de reabilitare şi extindere a infrastructurii feroviare publice -
constând în delimitarea amprizei, pichetarea, defrişarea, îndepărtarea
stratului vegetal şi altele asemenea - constituie măsuri de pregătire
prealabilă a executării lucrărilor.
11.2. Autorizarea executării lucrărilor, în toate
cazurile, are ca obiect şi lucrările prevăzute la pct. 11.1, în condiţiile
legii.
11.3. La prima solicitare de
emitere a autorizaţiei de construire formulată de expropriator pentru execuţia
lucrărilor de reabilitare şi extindere a infrastructurii feroviare publice,
autorizaţia de construire se emite imediat pentru toată lucrarea, urmând ca
proiectul de autorizare să fie completat pe măsură ce se realizează transferul
de proprietate ca urmare a exproprierilor.
11.4. In condiţiile prevăzute la pct. 11.3, în
aplicarea corespunzătoare a procedurii de autorizare, cererea în vederea
emiterii autorizaţiei de execuţie va fi însoţită de următoarele documente:
a) hotărârea Guvernului prevăzută la art. 4 din lege;
b) memoriul justificativ, cu descrierea lucrărilor şi
încadrarea acestora în documentaţiile de urbanism şi de amenajare a
teritoriului aprobate;
c) planurile cu amplasamentul lucrării;
d) certificatul de urbanism;
e) dovada proprietăţii statului asupra imobilelor
deţinute de expropriator la momentul primei solicitări, în copie legalizată.
11.5. Inceperea/continuarea oricăror lucrări de
construcţii, altele decât cele care fac obiectul prezentei legi, pe terenuri
expropriate în acest scop este interzisă. In aceste condiţii, autorităţile
competente vor aplica măsurile legale necesare anulării autorizaţiilor de
construire emise anterior exproprierii, luând şi orice alte măsuri prevăzute de
legislaţia în vigoare.
10. Art. 12 din lege:
(1) Ocuparea definitivă sau temporară a terenurilor
agricole ori silvice, necesare pentru lucrări de reabilitare sau extindere a
infrastructurii feroviare publice, se exceptează de la plata taxelor prevăzute
la art. 92 alin. (4) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, respectiv a taxelor şi a celorlalte
sume datorate potrivit art. 55, 56 şi 58 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic,
cu modificările şi completările ulterioare, şi art. 24 alin. (2) din Ordonanţa
Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic şi administrarea
fondului forestier naţional, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Sumele echivalente contravalorii pierderii de
creştere a arboretului, dacă terenul este acoperit cu pădure, cheltuielilor de
instalare a vegetaţiei forestiere şi de întreţinere a acesteia până la
realizarea stării de masiv, a despăgubirilor
datorate pentru terenul scos definitiv din fondul forestier, valorii obiectivelor dezafectate, precum şi sumele echivalente garanţiilor
şi chiriilor datorate pentru scoaterea temporară din circuitul agricol sau
silvic, după caz, se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
(3) Defrişarea de vegetaţie forestieră a terenurilor
prevăzute la alin. (1) este permisă, prin derogare de la prevederile Legii nr.
570/2003 privind interzicerea exploatării de masă lemnoasă din fondul forestier
naţional şi din afara acestuia, pentru o perioadă de 3 ani, în judeţele Brăila,
Călăraşi, Constanţa, Dolj, Galaţi, Giurgiu, Ialomiţa, Olt, Tulcea şi Teleorman,
şi în cazul terenurilor forestiere din judeţele care fac obiectul Legii nr. 570/2003.
Norme metodologice:
12.1. La solicitarea expropriatorului înaintată Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, pe bază de programe anuale se
asigură de la bugetul de stat sumele pentru lucrările prevăzute la art. 12 alin. (2) din lege.
12.2. Plata se efectuează de Compania Naţională de
Căi Ferate „C.F.R." - S.A., în calitate de expropriator în numele
statului.
11. Art. 13 din
lege:
Transferul imobilelor din proprietatea privată în
proprietatea publică a statului şi în administrarea expropriatorului operează
de drept la data plăţii despăgubirilor pentru expropriere.
Norme metodologice:
13.1. Transferul imobilelor expropriate din
proprietatea privată în proprietatea publică a statului şi în administrarea
expropriatorului operează de drept de la data plăţii despăgubirilor pentru
expropriere, plată dovedită prin unul dintre următoarele documente:
a) dovada plăţii în numerar;
b) copia ordinului de transfer al despăgubirilor în
contul titularului/titularilor de drepturi reale, în cazul plăţii prin transfer
bancar.
13.2. Intabularea dreptului de proprietate publică a
statului şi a dreptului de administrare al Companiei Naţionale de Căi Ferate
„C.F.R." - S.A. asupra imobilelor expropriate în cărţile funciare speciale
se face în baza cererii expropriatorului, în conformitate cu prevederile Legii
nr. 7/1996, republicată.
13.3. Prealabil depunerii cererii de intabulare,
expropriatorul, prin persoana autorizată, va proceda la alipirea imobilelor
alăturate expropriate de pe raza unei unităţi administrativ-teritoriale,
realizând un singur imobil şi solicitând oficiului de cadastru şi publicitate
imobiliară atribuirea unui singur număr cadastral.
In caz de dezlipire, dacă o parcelă de teren trece
dintr-o carte funciară în alta, se vor efectua transcrieri. In cazul în care se
transcrie o parte dintr-o parcelă într-o altă carte funciară, se va forma un
imobil distinct cu număr cadastral nou, iar restul se înscrie în vechea carte
funciară, cu menţionarea noului număr cadastral şi a suprafeţei imobilului, în
conformitate cu prevederile art. 43 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 7/1996,
republicată.
13.4. Cererea de recepţie a documentaţiei de alipire
şi cererea de intabulare vor fi însoţite de următoarele documente:
a) memoriu tehnic;
b) planurile de amplasament şi de delimitare a
bunurilor imobile alipite;
c) planul de amplasament al imobilului nou-constituit;
d) fişa imobilului;
e) plan de încadrare în zonă;
f) procesele-verbale ale comisiei, în original;
g) dovada plăţii
despăgubirilor imobilelor expropriate.
13.5. După intabularea dreptului de proprietate al
statului şi a dreptului de administrare al Companiei Naţionale de Căi Ferate
„C.F.R." - S.A. asupra imobilelor expropriate, oficiile de cadastru şi
publicitate imobiliară vor elibera expropriatorului o copie de pe încheierea de
intabulare şi un extras de carte funciară pentru informare.
13.6. Pentru intabularea imobilelor care au fost
expropriate înainte de intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice, adresa emisă de primăria unităţii administrativ-teritoriale
care certifică faptul că parcela ce face obiectul exproprierii se află situată
într-o tarla care a făcut obiectul Legii nr. 18/1991, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, va fi înlocuită cu un tabel cuprinzând
toate imobilele expropriate pe raza unităţii administrativ-teritoriale
respective, identificate pe baza numerelor cadastrale atribuite de oficiile de
cadastru şi publicitate imobiliară, care va cuprinde şi menţiunea că acestea se
află situate în tarlale care au făcut obiectul Legii nr. 18/1991, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare.
12. Art. 15 din lege:
(1) Serviciile privind avizarea şi înregistrarea
documentaţiilor cadastral-juridice sunt scutite de la plata taxelor, iar taxele
aferente procedurii de intabulare pentru terenurile necesare realizării
lucrărilor de reabilitare si extindere a infrastructurii feroviare publice sunt
scutite de la plată.
(2) Nu sunt scutite de la plată taxele pentru
activităţile notariale şi activităţile desfăşurate de expropriator atunci când
se subrogă în drepturile proprietarului. Aceste din urmă sume vor fi deduse din
despăgubirile acordate, fără a putea depăşi cuantumul total al despăgubirii.
Norme metodologice:
15.1. Scutirea de la plată, în
conformitate cu prevederile legii, se referă la:
15.1.1. eliberarea certificatului de urbanism, a
avizelor şi a autorizaţiei de construire, precum şi pentru începerea execuţiei
lucrărilor, conform prevederilor legale;
15.1.2. alte taxe prevăzute de
lege şi datorate bugetului de stat şi bugetelor locale în legătură cu
operaţiunile efectuate în conformitate cu prevederile Legii nr. 407/2005.
15.2. Următoarele activităţi desfăşurate de Agenţia
Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi de unităţile subordonate se
efectuează, potrivit legii, cu plata tarifelor în vigoare:
a) eliberarea avizului de începere a execuţiei
lucrărilor datorată oficiilor de cadastru sau oficiilor de cadastru şi
publicitate imobiliară, după caz;
b) avizarea planurilor cadastrale (în cazul
terenurilor cu o suprafaţă mai mare de 1 ha în intravilan şi 10 ha în
extravilan);
c) obţinerea de planuri şi coordonate de puncte
geodezice;
d) atribuirea numărului cadastral;
e) efectuarea operaţiunilor de publicitate imobiliară.
ANEXA la normele metodologice
CONŢINUTUL
documentaţiei tehnico-economice
1. Date generale:
- denumirea lucrării;
- amplasarea în teritoriu a lucrării;
- numărul contului bancar aferent lucrării, deschis
de Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R." - S.A., din care se vor plăti
despăgubirile aferente procedurii de expropriere prevăzute de lege.
2. Memoriu justificativ, care va conţine:
- descrierea lucrării;
- date care să justifice avantajele
economico-sociale, ecologice sau de orice altă natură, care susţin necesitatea
lucrării.
3. Extras din documentaţia de amenajare a
teritoriului aprobată (şi de urbanism, unde este cazul) în ale cărei prevederi
se înscrie lucrarea, însoţită de copia actului (actelor) de aprobare, conform
legii, a respectivei documentaţii.
4. Modul de stabilire a ofertelor de despăgubire pe
categorii de imobile de către persoane autorizate în evaluare, cu precizarea
sumelor oferite.
5. Evaluarea costurilor lucrării (mii lei):
- total: ................, din care costuri legate de
realizarea exproprierii.......................
6. Evaluarea duratei de realizare a lucrării (luni):
- total: ................, din care durata procedurii
de expropriere...............................
7. Planul de situaţie al
lucrării, vizat de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară.
8. Evidenţierea imobilelor propuse pentru expropriere,
cu indicarea titularului/titularilor dreptului de proprietate sau al altui
drept real, aşa cum rezultă din documentaţiile tehnico-cadastrale întocmite
pentru fiecare imobil.
9. Documentaţiile cadastrale, care vor fi
regularizate de către expropriator pe baza proiectului tehnic şi a detaliilor
de execuţie, cu respectarea reglementărilor în vigoare.
10. Datele de identificare a
imobilelor supuse exproprierii, care vor face obiectul unei anexe la hotărârea
Guvernului prevăzută la art. 4 alin. (1) din lege, cuprinzând:
Nr. crt.
|
Judeţul
|
Unitatea administrativ-teritorială
|
Nr. cadastral
|
Suprafaţa terenului
|
Suprafaţa construită
|
Numele proprietarului
|
Rezultată din acte
|
Rezultată din măsurători
|
|
|
|
|
|
|
|
|