HOTARARE Nr.
113 din 17 februarie 2010
privind aprobarea taxelor si
tarifelor pentru operatiunile efectuate de Oficiul National al Registrului
Comertului si oficiile registrului comertului de pe langa tribunale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 130 din 25 februarie 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 11 alin. (1) din Legea nr. 26/1990 privind
Registrul comerţului, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se aprobă taxele pentru
operaţiunile efectuate de Oficiul Naţional al Registrului
Comerţului şi oficiile registrului comerţului de pe lângă
tribunale, prevăzute în anexa nr. 1.
(2) Pentru operaţiunile de eliberare duplicat
certificat de înregistrare/anexă, prevăzută la nr. crt. 1 din
anexa nr. 1, eliberare certificat constatator, prevăzută la nr. crt.
3 din anexa nr. 1, şi eliberare de copii certificate, prevăzută
la nr. crt. 4 din anexa nr. 1, se aplică taxe suplimentare de 50% pentru
soluţionarea cererii în termen de maximum 48 de ore.
Art. 2. - (1) Se aprobă tarifele pentru eliberarea
off-line de către Oficiul Naţional al Registrului Comerţului
şi oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale de
informaţii privind datele înregistrate în registrul comerţului
computerizat şi pentru accesarea de informaţii privind datele
înregistrate în registrul comerţului central computerizat, prin serviciile
on-line ale Oficiului Naţional al Registrului Comerţului,
prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Pentru cererea de eliberare de informaţii
prevăzute în anexa nr. 2 se aplică tarife suplimentare, după cum
urmează:
a) 50% din tarife, pentru soluţionarea cererii în
termen de 48 de ore de la data înregistrării solicitării;
b) 30% din tarife, pentru soluţionarea cererii în
termen de 5 zile de la data înregistrării.
Art. 3. - (1) Informaţiile prevăzute în anexa
nr. 2 sunt eliberate autorităţilor şi instituţiilor
publice, cu excepţia celor finanţate integral din venituri proprii,
fără plata tarifelor, pe baza protocoalelor de colaborare încheiate
în acest scop.
(2) Pentru informarea opiniei publice, Oficiul
Naţional al Registrului Comerţului eliberează cu titlu gratuit
ziariştilor şi reprezentanţilor mijloacelor de informare în
masă informaţii statistice din registrul comerţului, care nu pot
fi reutilizateîn scop comercial.
Art. 4. - Pentru serviciile auxiliare prestate de
Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi oficiile
registrului comerţului de pe lângă tribunale, nivelul tarifelor
pentru multiplicarea documentelor, transmiterea de acte şi informaţii
prin mijloace de comunicaţii - poştă, fax, e-mail, suport
magnetic, traducerea în limba engleză a certificatelor
constatatoare/informaţiilor punctuale pentru solicitanţi,
tehnoredactarea cererilor şi declaraţiilor, îndrumarea pentru
completarea corectă a cererilor adresate registrului comerţului,
altele decât cererile de înregistrare şi autorizare a funcţionării,
şi alte asemenea servicii se stabileşte, în mod unitar, prin ordin al
ministrului justiţiei, pe bază de calculaţie de preţ.
Art. 5. -In cazul renunţării la cerere
înainte de soluţionarea acesteia, al neprestării serviciului de
înregistrare în registrul comerţului ori în situaţiile în care se
achită eronat sau în plus faţă de suma stabilită prin
prezenta hotărâre, taxele, tarifele şi comisioanele se vor restitui
în conformitate cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi ale
actelor normative emise în aplicarea acesteia.
Art. 6. - (1) Oficiul Naţional al Registrului
Comerţului şi oficiile registrului comerţului de pe lângă
tribunale colectează taxele şi tarifele aferente unor
activităţi şi/sau fonduri cu destinaţie specială
şi, după caz, le virează în contul entităţilor
beneficiare, în temeiul unor prevederi legale exprese.
(2) Entităţile beneficiare, după caz,
suportă comisioanele percepute pentru operaţiunile de plăţi
derulate prin intermediul sistemului de decontare şi plăţi,
aferente virării taxelor şi tarifelor prevăzute la alin. (1).
(3) Pentru operaţiunile de colectare şi
virare în contul entităţilor beneficiare ale taxelor aferente activităţilor
şi/sau fondurilor cu destinaţie specială, Oficiul Naţional
al Registrului Comerţului percepe un comision suportat de entitatea
beneficiară, care va fi stabilit prin ordin al ministrului justiţiei,
pe bază de fundamentare economică.
Art. 7. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 8. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 684/2009 privind
aprobarea taxelor şi tarifelor pentru operaţiunile efectuate de
Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi oficiile
registrului comerţului de pe lângă tribunale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 492 din 15 iulie 2009.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul justiţiei,
Cătălin Marian Predoiu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 1
TAXELE
pentru operaţiunile efectuate de Oficiul
Naţional al Registrului Comerţului şi oficiile registrului
comerţului de pe lângă tribunale
Nr. crt.
|
Denumirea operaţiunii
|
Taxa
- lei -
|
1.
|
Servicii prealabile înregistrării în registrul
comerţului, documente care, potrivit legii, se înregistrează sau se
eliberează în/din registrul comerţului, comisioane pentru servicii
oferite de oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale:
înregistrare verificare denumire firmă şi rezervare*)
persoană fizică autorizată/întreprindere
individuală/întreprindere familială; înregistrare verificare
disponibilitate*) denumire firmă/emblemă persoană
juridică; înregistrare verificare unicitate*) sediu social/asociat
unic/persoană fizică autorizată/titular al întreprinderii
individuale/reprezentant al întreprinderii familiale; modificare*) a unei
înregistrări (element) persoană fizică autorizată/întreprindere
individuală/întreprindere familială; preschimbare a certificatului
de înregistrare în mod curent, ca urmare a unor modificări*); depunere
situaţii financiare*) anuale sau de lichidare; eliberare duplicat
certificat de înregistrare/anexă; obţinere cod unic de înregistrare
(CUI); transmitere spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a
IV-a/a VII-a, a actelor prevăzute de lege; transmitere declaraţii
pe propria răspundere privind autorizarea funcţionării;
obţinere informaţii din cazierul fiscal; transmitere/obţinere alte
documente/informaţii prevăzute în mod expres de lege
|
10/Înregistrare/ element**)/ document
|
2.
|
Inregistrare în registrul comerţului*) persoane
juridice/sucursale/schimbare de sediu social în alt judeţ/schimbare
formă juridică
|
120/înregistrare
|
3.
|
Inregistrare*) a unui element al actului constitutiv, precum
şi a altor documente/date care, potrivit legii, se înregistrează
sau se menţionează în registrul comerţului pentru persoane
juridice; rezervare*) denumire firmă/emblemă persoane
juridice; înregistrare*) persoană fizică
autorizată/întreprindere individuală/întreprindere familială;
menţionare*) a unui document în registrul comerţului pentru
persoană fizică autorizată/întreprindere individuală/întreprindere
familială; înregistrare declaraţie pe propria răspundere
privind autorizarea funcţionării*); eliberare extras de registru;
eliberare certificat constatator
|
30/înregistrare/ operaţiune/
element**)
|
4.
|
Eliberare de copii certificate de pe documentele depuse la
registrul comerţului
|
4+0,2/pagină certificată
|
*) La taxele percepute pentru operaţiunile în
cauză se aplică fondul de lichidare, constituit potrivit prevederilor
Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, cu modificările
şi completările ulterioare, şi fondul de buletin, constituit
potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 460/2005 privind
conţinutul, etapele, condiţiile de finanţare, publicare şi
distribuire a Buletinului procedurilor de insolvenţă, cu modificările
şi completările ulterioare.
**) Elemente şi alte documente sau date care,
potrivit legii, se înregistrează sau se menţionează în registrul
comerţului pentru persoane juridice şi persoane fizice
autorizate/întreprinderi individuale/întreprinderi familiale:
a) elemente care se înregistrează în registrul
comerţului: denumire; emblemă; sediu social, inclusiv schimbarea
datorată modificării administrative a denumirii arterei de
circulaţie/numărului poştal; obiect de activitate; durata de
funcţionare; suspendare/reluare activitate; asociaţi; participare la
profit şi pierderi: administratori/persoane împuternicite (fizice sau
juridice, reprezentanţi legali, lichidatori etc); înscriere structură
acţionariat; cenzori/auditori persoane fizice sau juridice şi
reprezentanţi cenzori/auditori persoane juridice; capital social; sediu
secundar; dizolvare; fuziune/divizare; lichidare, radiere
înmatriculare/menţiune/altă operaţiune; erori materiale generate
de solicitant; alte elemente conform art. 21 din Legea nr. 26/1990 privind
Registrul comerţului, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, sau în temeiul altor acte normative; modificare
sediu profesional/obiect de activitate/date persoană fizică
autorizată/întreprindere individuală/întreprindere familială;
punct de lucru persoană fizică autorizată/întreprindere
individuală/întreprindere familială; modificare participare la
beneficii şi pierderi întreprindere familială; modificare
membri/reprezentant întreprindere familială; patrimoniu de
afectaţiune;
b) documente supuse menţionării în registrul
comerţului: hotărârile adunării generale a
acţionarilor/asociaţilor; hotărârile pronunţate de
instanţele judecătoreşti; recursurile şi/sau
opoziţiile formulate, alte cereri sau acţiuni; prospectul de emisiune
de acţiuni; proiectul de fuziune/divizare; cererile de radiere formulate
conform art. 25 din Legea nr. 26/1990, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare; dobândirea de către societate a unui
bun de la un fondator sau acţionar; registrele societăţilor pe
acţiuni sau în comandită pe acţiuni; registrul independent al
acţionarilor; prelungirea valabilităţii sediului firmei sau a
sediilor secundare; specimenul de semnătură; certificatele de
garanţie legală pentru administratori şi cenzori; dovada
vărsământului de capital social; plângerile împotriva rezoluţiei
directorului oficiului registrului comerţului pentru persoană
fizică autorizată/întreprindere individuală/întreprindere
familială; oricare alt act prevăzut de lege.
ANEXA Nr. 2
TARIFELE
pentru eliberarea off-line de către Oficiul Naţional
al Registrului Comerţului şi oficiile registrului comerţului de
pe lângă tribunale de informaţii privind datele înregistrate în
registrul comerţului computerizat şi pentru accesarea de
informaţii privind datele înregistrate în registrul comerţului central
computerizat, prin serviciile on-line ale Oficiului Naţional al
Registrului Comerţului
Nr. crt.
|
Categorii de informaţii
|
Tariful
- lei -
|
1.
|
Eliberare off-line de informaţii înregistrate în registrul
comerţului: număr de ordine în registrul comerţului, denumire,
formă juridică, cod unic de înregistrare, sediu social, durată
de funcţionare, activitate principală, activităţi
secundare, capital social, activităţi autorizate; informaţii
cu număr variabil de apariţii referitoare la:
asociaţi/acţionari, administratori/cenzori/reprezentanţi,
sucursale/subunităţi/sedii secundare; informaţii din
situaţiile financiare anuale, alte categorii de informaţii
|
0,85/informaţie
distinctă sau
indicator
financiar
|
2.
|
Eliberare off-line de informaţii (date de identificare
firme) pe serii de firme grupate pe criterii*) (arie geografică;
localitate/sector/stradă; domeniu/obiect de activitate; capital social;
cifră de afaceri; persoană fizică sau juridică asociat/acţionar/administrator/reprezentant/cenzor/auditor
în firmele înregistrate în registrul comerţului; alte criterii)
|
7 + 3/date de
identificare
firmă
|
3.
|
Eliberare de raport istoric despre o firmă (evoluţia
firmei de la înmatriculare până la data solicitării raportului sau
pe anumite perioade ori pe tipuri de informaţii înregistrate)
|
20 + 3/fiecare
depunere de act
sau menţiune
înregistrată
|
4.
|
Eliberare de date statistice (fişa sintetică a
investiţiei străine pentru o ţară şi o perioadă
definită; statistică în funcţie de un criteriu)
|
20/fişă sintetică/
statistică
unicriterială
|
5.
|
Eliberare on-line de informaţii privind date de identificare
firmă (denumire, formă juridică, cod unic de înregistrare,
număr de ordine în registrul comerţului, sediu social); şi de
alte informaţii înregistrate în registrul comerţului (durată
de funcţionare, activitate principală, activităţi
secundare, capital social; informaţii cu număr variabil de
apariţii referitoare la asociaţi/acţionari,
administratori/cenzori/reprezentanţi,
sucursale/subunităţi/alte sedii secundare; informaţii din
situaţiile financiare anuale; informaţii privind cererile depuse la
registrul comerţului - tip/număr şi dată înregistrare
cerere; alte categorii de informaţii)
|
1,6/date de
identificare
firmă + 0,5/
informaţie
distinctă sau
indicator
financiar
|
*) Tarifele se reduc în funcţie de numărul de
firme despre care se solicită informaţii:
- între 101 şi 500 firme: reducere 20%;
- între 501 şi 1.000 firme: reducere 30%;
- între 1.001 şi 10.000 firme: reducere 40%:
- peste 10.000 firme: reducere 50%.