HOTARARE Nr.
684 din 10 iunie 2009
privind aprobarea taxelor si
tarifelor pentru operatiunile efectuate de Oficiul National al Registrului
Comertului si oficiile registrului comertului de pe langa tribunale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 492 din 15 iulie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 11 alin. (1) din Legea nr. 26/1990 privind registrul
comerţului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se aprobă taxele pentru operaţiunile
efectuate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi oficiile registrului
comerţului de pe lângă tribunale, prevăzute în anexa nr. 1.
(2) Pentru operaţiunile de eliberare duplicat
certificat de înregistrare/anexă, prevăzut la nr. crt. 1 din anexa nr. 1,
eliberare certificat constatator, prevăzut la nr. crt. 3 din anexa nr. 1 şi
eliberare de copii certificate, prevăzute la nr. crt. 4 din anexa nr. 1, se
aplică taxe suplimentare de 50% pentru soluţionarea cererii în termen de
maximum 48 de ore.
Art. 2. - (1) Se aprobă tarifele pentru eliberarea
off-line de către Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi oficiile
registrului comerţului de pe lângă tribunale de informaţii privind date
înregistrate în registrul comerţului computerizat şi pentru accesarea de
informaţii privind datele înregistrate în registrul comerţului central
computerizat, prin serviciile on-line ale Oficiului Naţional al Registrului
Comerţului, prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Pentru cererea de eliberare de informaţii prevăzute
la nr. crt. 1-5 din anexa nr. 2 se aplică tarife suplimentare, după cum
urmează:
a) 50% din tarife, pentru soluţionarea cererii în
termen de 48 de ore de la data înregistrării solicitării;
b) 30% din tarife, pentru soluţionarea cererii în
termen de 5 zile de la data înregistrării.
Art. 3. - (1) Informaţiile prevăzute în anexa nr. 2
sunt eliberate autorităţilor şi instituţiilor publice, cu excepţia celor
finanţate integral din venituri proprii, fără plata tarifelor, pe baza
protocoalelor de colaborare încheiate în acest scop.
(2) Pentru informarea opiniei publice, Oficiul Naţional
al Registrului Comerţului eliberează cu titlu gratuit ziariştilor şi reprezentanţilor
mijloacelor de informare în masă informaţii statistice din registrul
comerţului, care nu pot fi reutilizate în scop comercial.
Art. 4. - Pentru serviciile auxiliare prestate de
Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi oficiile registrului comerţului
de pe lângă tribunale, nivelul tarifelor pentru multiplicarea documentelor,
transmiterea de acte şi informaţii prin mijloace de comunicaţii - poştă, fax,
e-mail, suport magnetic, traducerea în limba engleza a certificatelor
constatatoare/informaţiilor punctuale pentru solicitanţi, tehnoredactarea
cererilor şi declaraţiilor, îndrumarea pentru completarea corectă a cererilor
adresate registrului comerţului, altele decât cererile de înregistrare şi
autorizare a funcţionării, şi alte asemenea servicii se stabilesc', în mod
unitar, prin ordinal ministrului justiţiei şi libertăţilor cetăţeneşti, pe bază
de calculaţie de preţ.
Art. 5. - Dacă se renunţă la cerere înainte de
soluţionarea acesteia, oficiul registrului comerţului restituie integral
tarifele şi comisioanele pentru serviciile neprestate, iar în cazul neprestării
serviciului de înregistrare în registrul comerţului, se restituie 90% din
taxele de înregistrare.
Art. 6. - (1) Oficiul Naţional al Registrului
Comerţului şi oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale colectează
taxele şi tarifele aferente unor activităţi şi/sau fonduri cu destinaţie
specială şi, după caz, le virează în contul entităţilor beneficiare, în temeiul
unor prevederi legale exprese.
(2) Entităţile beneficiare, după caz, suportă
comisioanele percepute pentru operaţiunile de plăţi derulate prin intermediul
sistemului de decontare şi plăţi, aferente virării taxelor şi tarifelor
prevăzute la alin. (1).
(3) Pentru operaţiunile de colectare şi virare în
contul entităţilor beneficiare ale taxelor aferente activităţilor şi/sau
fondurilor cu destinaţie specială, Oficiul Naţional al Registrului Comerţului
percepe un comision suportat de entitatea beneficiară, care va fi stabilit prin
ordin al ministrului justiţiei şi libertăţilor cetăţeneşti, pe bază de
fundamentare economică.
Art. 7. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 8. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 913/2004 privind aprobarea taxelor
şi tarifelor pentru operaţiunile efectuate de Oficiul Naţional al Registrului
Comerţului şi oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 589 din 1 iulie 2004, cu
modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul justiţiei şi libertăţilor cetăţeneşti,
Cătălin Marian Predoiu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXA Nr. 1
TAXELE
pentru operaţiunile efectuate de Oficiul Naţional al
Registrului Comerţului şi oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale
Nr. crt.
|
Denumirea operaţiunii
|
Taxa
- lei -
|
1.
|
Servicii prealabile înregistrării în registrul comerţului,
documente care potrivit legii se înregistrează sau se eliberează în/din
registrul comerţului, comisioane pentru servicii oferite de oficiile
registrului comerţului de pe lângă tribunale: înregistrare verificare
denumire firmă şi rezervare*) persoană fizică
autorizată/întreprindere individuală/întreprindere familială; înregistrare
verificare disponibilitate*) o denumire firmă/emblemă persoană
juridică; înregistrare verificare unicitate*) un sediu
social/asociat unic/persoană fizică autorizată/titular al întreprinderii
individuale/reprezentant al întreprinderii familiale; modificare*)
a unei înregistrări (element) persoană fizică autorizată/întreprindere
individuală/întreprindere familială; preschimbare a certificatului de
înregistrare în mod curent, ca urmare a unor modificări*);
depunere situaţii financiare*) anuale sau de lichidare; eliberare
duplicat certificat de înregistrare/anexă; obţinere cod unic de înregistrare
(CUI); transmitere spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a
IV-a/a VII-a, a actelor prevăzute de lege; transmitere declaraţii pe propria
răspundere privind autorizarea funcţionării; obţinere informaţii din cazierul
fiscal; transmitere/obţinere alte documente/informaţii prevăzute în mod
expres de lege
|
10/înregistrare/ element**)/ document
|
2.
|
Inregistrare în registrul comerţului*) persoane
juridice/sucursale/schimbare de sediu social în alt judeţ/schimbare formă
juridică
|
120/înregistrare
|
3.
|
Inregistrare*) a unui element al actului constitutiv,
precum şi a altor documente/date care potrivit legii se înregistrează sau se
menţionează în registrul comerţului pentru persoane juridice; rezervare*)
denumire firmă/emblemă persoane juridice; înregistrare*)
persoană fizică autorizată/întreprindere individuală/întreprindere familială;
menţionare*) a unui document în registrul comerţului pentru
persoană fizică autorizată/întreprindere individuală/întreprindere familială;
înregistrare declaraţie pe propria răspundere privind autorizarea
funcţionării*); eliberare extras de registru; eliberare certificat
constatator
|
30/înregistrare/ operaţiune/ element**)
|
4.
|
Eliberare copii certificate de pe documentele depuse la registrul
comerţului
|
4+0,2/pagină certificată
|
*) La taxele
percepute pentru operaţiunile în cauză se aplică fondul de lichidare,
constituit potrivit prevederilor Legii nr. 85/2006 privind procedura
insolvenţei, cu modificările şi completările ulterioare, şi fondul de buletin,
constituit potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 460/2005 privind
conţinutul, etapele, condiţiile de finanţare, publicare şi distribuire a
Buletinului procedurilor de insolvenţă, cu modificările şi completările
ulterioare.
**) Elemente şi
alte documente sau date care, potrivit legii, se înregistrează sau se
menţionează în registrul comerţului pentru persoane juridice şi persoane fizice
autorizate/întreprinderi individuale/întreprinderi familiale:
a) elemente care se înregistrează în registrul
comerţului: denumire; emblemă; sediu social, inclusiv schimbarea datorată
modificării administrative a denumirii arterei de circulaţie/numărului poştal;
obiect de activitate; durata de funcţionare; suspendare/reluare activitate;
asociaţi; participare la profit şi pierderi: administratori/persoane
împuternicite (fizice sau juridice, reprezentanţi legali, lichidatori etc);
înscriere structură acţionariat; cenzori/auditori persoane fizice sau juridice
şi reprezentanţi cenzori/auditori persoane juridice; capital social; sediu
secundar; dizolvare; fuziune/divizare; lichidare, radiere înmatriculare/menţiune/altă
operaţiune; erori materiale generate de solicitant; alte elemente conform art.
21 din Legea nr. 26/1990 privind registrul comerţului, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, sau în temeiul altor acte normative;
modificare sediu profesional/obiect de activitate/date persoană fizică
autorizată/întreprindere individuală/întreprindere familială; punct de lucru
persoană fizică autorizată/întreprindere individuală/întreprindere familială;
modificare participare la beneficii şi pierderi întreprindere familială;
modificare membri/reprezentant întreprindere familială; patrimoniu de
afectaţiune;
b) documente supuse menţionării în registrul
comerţului: hotărârile adunării generale a acţionarilor/asociaţilor; hotărârile
pronunţate de instanţele judecătoreşti; recursurile şi/sau opoziţiile
formulate, alte cereri sau acţiuni; prospectul de emisiune de acţiuni;
proiectul de fuziune/divizare; cererile de radiere formulate conform art. 25
din Legea nr. 26/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
dobândirea de către societate a unui bun de la un fondator sau acţionar;
registrele societăţilor pe acţiuni sau în comandită pe acţiuni; registrul
independent al acţionarilor; prelungirea valabilităţii sediului firmei sau a
sediilor secundare; specimenul de semnătură; certificatele de garanţie legală
pentru administratori şi cenzori; dovada vărsământului de capital social;
plângerile împotriva rezoluţiei directorului oficiului registrului comerţului
pentru persoană fizică autorizată/întreprindere individuală/întreprindere
familială; oricare alt act prevăzut de lege.
ANEXA Nr. 2
TARIFELE
pentru eliberarea off-line de către Oficiul Naţional
al Registrului Comerţului şi oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale de informaţii privind datele înregistrate
în registrul comerţului computerizat şi pentru accesarea de informaţii
privind datele înregistrate în registrul comerţului central computerizat, prin
serviciile on-line ale Oficiului Naţional al Registrului Comerţului
Nr. crt.
|
Categorii de informaţii
|
Tariful
- lei -
|
1.
|
Eliberare off-line de informaţii privind date de identificare
firmă (denumire, formă juridică, cod unic de înregistrare, număr de ordine în
registrul comerţului, sediu social)
|
3/date de identificare
firmă
|
2.
|
Eliberare off-line de alte informaţii înregistrate în registrul
comerţului: durată de funcţionare, activitate principală, activităţi
secundare, capital social, activităţi autorizate; informaţii cu număr
variabil de apariţii referitoare la: asociaţi/acţionari,
administratori/cenzori/reprezentanţi, sucursale/subunităţi/ sedii secundare;
informaţii din situaţiile financiare anuale, alte categorii de informaţii.
|
0,85/informaţie distinctă
sau indicator financiar
|
3.
|
Eliberare off-line de informaţii (date de identificare firme) pe
serii de firme grupate pe criterii*) (arie geografică;
localitate/sector/stradă; domeniu/obiect de activitate; capital social; cifră
de afaceri; persoană fizică sau juridică
asociat/acţionar/administrator/reprezentant/cenzor/auditor în firmele
înregistrate în registrul comerţului; alte criterii)
|
7 + 3/date de identificare
firmă
|
4.
|
Eliberare de raport istoric despre o firmă (evoluţia firmei de la
înmatriculare până la data solicitării raportului sau pe anumite perioade ori
pe tipuri de informaţii înregistrate)
|
20 + 3/fiecare depunere de act sau menţiune
înregistrată
|
5.
|
Eliberare de date statistice (fişa sintetică a investiţiei
străine pentru o ţară şi o perioadă definită; statistică în funcţie de un
criteriu)
|
20/fişă sintetică/ statistică
unicriterială
|
6.
|
Eliberare on-line de informaţii privind date de identificare
firmă (denumire, formă juridică, cod unic de înregistrare, număr de ordine în
registrul comerţului, sediu social); şi de alte informaţii înregistrate în
registrul comerţului (durată de funcţionare, activitate principală,
activităţi secundare, capital social; informaţii cu număr variabil de
apariţii referitoare la asociaţi/acţionari, administratori/cenzori/
reprezentanţi, sucursale/subunităţi/alte sedii secundare; informaţii din
situaţiile financiare anuale; informaţii privind cererile depuse la registrul
comerţului - tip/număr şi dată înregistrare cerere; alte categorii de
informaţii)
|
1,6/date de identificare
firmă +
0,5/informaţie
distinctă sau
indicator financiar
|
*) Tarifele se
reduc în funcţie de numărul de firme despre care se solicită informaţii:
- între 101-500 firme: reducere 10%;
- între 501-1.000 firme: reducere 20%;
- între 1.001-10.000 firme: reducere 30%;
- peste 10.000 firme: reducere 50%.