HOTARARE Nr.
1132 din 18 septembrie 2008
privind regimul bateriilor
si acumulatorilor si al deseurilor de baterii si acumulatori
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 667 din 25 septembrie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Obiective
Art. 1. - (1) Prezenta hotărâre are ca scop stabilirea
cerinţelor privind introducerea pe piaţă a bateriilor şi acumulatorilor şi a
unor reguli specifice privind colectarea, tratarea, reciclarea şi eliminarea
deşeurilor de baterii şi acumulatori, destinate să completeze legislaţia
naţională armonizată privind deşeurile şi să promoveze un nivel înalt de
colectare şi reciclare a deşeurilor de baterii şi acumulatori, precum şi
reglementarea interzicerii introducerii pe piaţă a bateriilor şi acumulatorilor
care conţin substanţe periculoase.
Domeniul de aplicare
(2) Prezenta hotărâre urmăreşte îmbunătăţirea
performanţelor de mediu ale bateriilor şi acumulatorilor şi ale activităţilor
aferente tuturor operatorilor economici implicaţi în ciclul de viaţă al
bateriilor şi acumulatorilor, respectiv ale producătorilor, distribuitorilor şi
utilizatorilor finali şi în special ale operatorilor direct implicaţi în
operaţiunile de tratare şi reciclare a deşeurilor de baterii şi acumulatori.
Art. 2. - (1) Prezenta hotărâre
se aplică tuturor tipurilor de baterii şi acumulatori, indiferent de forma,
volumul, greutatea, materialele componente sau utilizarea acestora, fără a se
aduce atingere legislaţiei naţionale armonizate care transpune Directiva
2000/53/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 18 septembrie 2000
privind vehiculele scoase din uz şi Directiva 2002/96/CE a Parlamentului
European şi a Consiliului din 27 ianuarie 2003 privind deşeurile provenite de
la echipamente electrice şi electronice (DEEE).
(2) Prezenta hotărâre nu se aplică bateriilor şi
acumulatorilor utilizaţi în:
a) echipamentele asociate protecţiei intereselor
esenţiale ale României, armele, muniţiile şi materialul de război, cu excepţia
produselor care nu sunt destinate unor scopuri specific
militare;
b) echipamentele destinate să fie lansate în spaţiu.
Definiţii
Art. 3. -In sensul prezentei hotărâri, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) baterie sau acumulator-orice sursă de energie electrică generată prin transformarea
directă a energiei chimice şi constituită din una sau mai multe celule primare
(nereîncărcabile) ori din una sau mai multe celule secundare (reîncărcabile);
b) ansamblu de baterii - orice set de baterii
sau acumulatori care sunt conectaţi împreună şi/ori
sunt încapsulaţi într-un înveliş exterior pentru a forma o unitate completă pe
care utilizatorul final nu intenţionează să o separe sau să o deschidă;
c) baterie sau acumulator portabil - orice
baterie sau acumulator, baterie tip pastilă, ansamblu
de baterii care este sigilat, poate fi transportat manual şi nu este nici
baterie industrială sau acumulator industrial, nici baterie ori acumulator
auto;
d) baterie tip pastilă - orice baterie sau acumulator portabil, de dimensiune mică şi cu
formă rotundă, al cărui diametru este mai mare decât înălţimea şi care este
utilizat în scopuri specifice, cum ar fi: proteze auditive, ceasuri, echipamente
portabile mici şi ca rezervă de energie;
e) baterie sau acumulator auto - orice baterie
sau acumulator destinat să alimenteze sistemele auto
de pornire, iluminat ori de aprindere;
f) baterie sau acumulator industrial - orice baterie sau acumulator proiectat exclusiv pentru utilizare
industrială ori profesională sau folosit în orice tip de vehicul electric;
g) deşeu de baterie sau
acumulator - orice baterie sau acumulator care
constituie deşeu conform prevederilor lit. b) din anexa nr. IA la Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 426/2001, cu modificările şi
completările ulterioare;
h) reciclare -
reprelucrarea într-un proces de producţie a materialelor conţinute în deşeuri
în scopul lor iniţial sau în alte scopuri, cu excepţia recuperării energiei;
i) eliminare - oricare
dintre operaţiunile aplicabile prevăzute în anexa nr. IIA la Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 78/2000, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 426/2001, cu modificările şi completările ulterioare;
j) tratare - orice
activitate desfăşurată asupra deşeurilor de baterii şi acumulatori după ce
acestea au fost predate pentru procesare în instalaţii de sortare, de pregătire
pentru reciclare sau de pregătire pentru eliminare;
k) aparat - orice echipament electric sau
electronic, definit conform Hotărârii Guvernului nr.
448/2005 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice, care este
alimentat integral sau parţial de baterii ori acumulatori sau poate fi
alimentat în acest mod;
l) producător- orice persoană dintr-un stat membru care, cu titlu profesional şi
indiferent de tehnica de vânzare utilizată, inclusiv tehnicile de comunicare la
distanţă, definite conform Ordonanţei Guvernului nr. 130/2000 privind protecţia
consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţă,
republicată, introduce pentru prima dată pe piaţă în România baterii sau
acumulatori, inclusiv cei încorporaţi în aparate ori vehicule;
m) distribuitor-orice
persoană care furnizează baterii şi acumulatori, cu titlu profesional, unui
utilizator final;
n) introducere pe piaţă - furnizarea sau punerea la dispoziţia unui terţ, contra cost sau
gratuit, pe teritoriul României, inclusiv importul pe teritoriul vamal al
României;
o) operator economic -
orice producător, distribuitor, persoană care desfăşoară activităţi de
colectare, de reciclare sau altă persoană care efectuează operaţiuni de
tratare;
p) unealtă electrică fără
fir- aparat portabil alimentat cu baterii sau
acumulatori, destinat pentru activităţi din domeniile grădinăritului,
construcţiilor şi întreţinerii;
r) rata de colectare pentru un an calendaristic - procentajul obţinut prin împărţirea greutăţii deşeurilor de
baterii portabile şi de acumulatori portabili colectaţi, conform art. 7 alin.
(9) sau conform Hotărârii Guvernului nr. 448/2005, pe parcursul anului
calendaristic respectiv, la greutatea medie a bateriilor portabile şi
acumulatorilor portabili pe care producătorii fie îi vând direct utilizatorilor
finali, fie îi livrează unor terţi pentru a fi vânduţi utilizatorilor finali
din România pe parcursul anului respectiv şi al celor 2 ani calendaristici
precedenţi;
s) utilizator final -
orice persoană fizică, persoană fizică autorizată sau persoană juridică care
cumpără ori dobândeşte baterii sau acumulatori portabili, baterii ori
acumulatori auto, baterii sau acumulatori industriali în scopul utilizării lor,
şi nu al comercializării;
ş) sistem „depozit"-sistemul prin care cumpărătorul, la cumpărarea unei baterii şi/sau
a unui acumulator pentru autovehicul, plăteşte vânzătorului o sumă de bani care
îi este rambursată atunci când bateria şi/sau acumulatorul uzat cu electrolitul
în el este returnat persoanelor juridice care comercializează baterii şi/sau
acumulatori pentru autovehicule.
Interdicţii
Art. 4. - (1) Fără a se aduce atingere legislaţiei
naţionale armonizate care transpune Directiva 2000/53/CE, este interzisă
introducerea pe piaţă a:
a) tuturor bateriilor sau acumulatorilor care conţin
mercur într-o proporţie mai mare de 0,0005% din greutate, indiferent dacă sunt
sau nu integrate în aparate;
b) bateriilor şi acumulatorilor portabili, inclusiv a
celor integraţi în aparate, care conţin cadmiu într-o proporţie mai mare de
0,002% din greutate.
(2) Prevederile alin. (1) lit. a) nu se aplică
bateriilor tip pastilă cu un conţinut de mercur de cel mult 2% din greutate.
(3) Prevederile alin. (1) lit. b) nu se aplică
bateriilor şi acumulatorilor portabili destinaţi să fie utilizaţi în:
a) sisteme de urgenţă şi de alarmă, inclusiv iluminatul
de urgenţă;
b) echipamente medicale; sau
c) unelte electrice fără fir.
Imbunătăţirea performanţei de mediu
Art. 5. - (1) Ministerul Economiei şi Finanţelor
propune programe de cercetare care încurajează îmbunătăţirea performanţei de
mediu globale a bateriilor şi acumulatorilor, pe parcursul întregului ciclu de
viaţă al acestora, precum şi dezvoltarea şi comercializarea bateriilor şi a
acumulatorilor care conţin cantităţi mai mici de substanţe periculoase sau care
conţin substanţe mai puţin poluante, în special ca înlocuitori pentru mercur,
cadmiu şi plumb.
(2) Ministerul Economiei şi
Finanţelor şi Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile pot folosi
instrumente economice pentru a promova utilizarea bateriilor şi a
acumulatorilor care conţin substanţe mai puţin poluante.
(3) Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile
notifică Comisiei Europene măsurile cu privire la punerea în aplicare a
instrumentelor prevăzute la alin. (2).
Introducerea pe piaţă
Art. 6. - (1) Este interzisă împiedicarea, limitarea
sau restricţionarea introducerii pe piaţă a bateriilor şi acumulatorilor care
îndeplinesc cerinţele prezentei hotărâri.
(2) Persoanele fizice şi juridice nu pot introduce pe
piaţă, după data de 26 septembrie 2008, decât baterii sau acumulatori care
îndeplinesc cerinţele prezentei hotărâri.
(3) Introducerea pe piaţă a bateriilor şi
acumulatorilor se realizează numai de către producătorii înregistraţi.
(4) Până la data de 31 decembrie 2008, Ministerul
Mediului şi Dezvoltării Durabile, prin Agenţia Naţională pentru Protecţia
Mediului, întocmeşte un registru al producătorilor de baterii şi acumulatori în
care sunt centralizate anual informaţii, inclusiv estimări cu privire la:
a) tipul, numărul şi greutatea bateriilor şi
acumulatorilor introduşi pe piaţă;
b) tipul, numărul şi greutatea deşeurilor de baterii şi
acumulatori care au fost colectate prin toate mijloacele şi tratate, reciclate
şi eliminate;
c) tipul, numărul şi greutatea deşeurilor de baterii şi
acumulatori colectate exportate.
(5) Procedura de înregistrare se stabileşte prin ordin
comun al ministrului mediului şi dezvoltării durabile şi al ministrului
economiei şi finanţelor, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare
a prezentei hotărâri.
(6) Producătorii existenţi pe piaţă au obligaţia de a
se înscrie până la data de 30 aprilie 2009 în registrul prevăzut la alin. (4),
primind un număr de înregistrare ce va fi comunicat de aceştia tuturor reţelelor
comerciale prin care sunt vândute bateriile şi acumulatorii.
(7) Se interzice distribuitorilor să comercializeze
baterii şi acumulatori proveniţi de la producători care nu sunt înregistraţi în
registrul prevăzut la alin. (4).
(8) Se interzice distribuitorilor să primească în
scopul comercializării, după data de 26 septembrie 2008, baterii şi acumulatori
care nu îndeplinesc cerinţele prezentei hotărâri.
Colectarea deşeurilor
de baterii şi acumulatori
Art. 7. - (1) Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile
calculează pentru prima dată rata de colectare pentru deşeuri de baterii şi
acumulatori portabili, pentru cel de-al treilea an calendaristic complet după
intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
(2) Fără a aduce atingere Hotărârii Guvernului nr.
448/2005, cifrele anuale privind colectarea şi vânzările includ bateriile şi
acumulatorii încorporaţi în aparate.
(3) Producătorii de baterii şi acumulatori portabili
trebuie să realizeze următoarele rate minime de colectare:
a) 25% până la data de 26 septembrie 2012;
b) 45% până la data de 26 septembrie 2016.
(4) Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile şi
Ministerul Economiei şi Finanţelor monitorizează anual ratele de colectare, în
conformitate cu schema prevăzută în anexa nr. 1.
(5) Metodologia pentru calcularea vânzărilor anuale de
baterii şi acumulatori portabili se stabileşte prin ordin comun al ministrului
mediului şi dezvoltării durabile şi al ministrului economiei şi finanţelor.
(6) Fără a aduce atingere Regulamentului (CE) nr.
2.150/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului referitor la
statisticile privind deşeurile, Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile
transmite Comisiei Europene rapoarte, în termen de 6 luni de la sfârşitul
anului calendaristic anterior. Rapoartele indică modul în care au fost obţinute
datele necesare pentru a calcula ratele de colectare.
(7) Producătorii de baterii şi acumulatori sunt
obligaţi să organizeze colectarea de deşeuri de baterii şi acumulatori în una
dintre următoarele modalităţi:
a) individual; sau
b) prin transferarea responsabilităţilor, pe bază de
contract, către un operator economic legal constituit, denumit în continuare organizaţie
colectivă.
(8) Procedura şi criteriile de
autorizare a organizaţiei colective se stabilesc prin ordin comun al ministrului
mediului şi dezvoltării durabile şi al ministrului economiei şi finanţelor, în
termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(9) Producătorii de baterii şi acumulatori portabili
sau organizaţiile colective care acţionează în numele lor sunt obligaţi:
a) să realizeze o evidenţă care să cuprindă informaţii
privind tipul, numărul şi greutatea bateriilor şi acumulatorilor portabili
introduşi pe piaţă, ale deşeurilor de baterii şi acumulatori portabili
colectate, precum şi a punctelor de colectare organizate;
b) să stabilească sisteme de colectare adecvate pentru
deşeurile de baterii şi acumulatori portabili, în vederea îndeplinirii ratelor
de colectare prevăzute la alin. (3).
(10) Sistemele de colectare prevăzute la alin. (9) lit.
b) trebuie:
a) să permită utilizatorilor finali să se debaraseze de
deşeurile de baterii sau acumulatori portabili la un punct de colectare
accesibil în vecinătatea acestora, ţinând seama de densitatea populaţiei;
b) să impună distribuitorilor să primească gratuit
înapoi deşeurile de baterii sau acumulatori portabili, atunci când aceştia
furnizează baterii sau acumulatori portabili noi;
c) să nu implice niciun cost pentru utilizatorii
finali care se debarasează de deşeurile de baterii sau acumulatori portabili şi
nicio obligaţie de a cumpăra o baterie nouă sau un acumulator nou;
d) să poată fi utilizate prin corelare cu sistemele de
colectare prevăzute la art. 5 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 448/2005.
(11) Punctele de colectare stabilite în conformitate cu
alin. (10) lit. a) nu se supun cerinţelor de înregistrare sau de autorizare
prevăzute în legislaţia naţională armonizată care transpune Directiva
2006/12/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 aprilie 2006 privind
deşeurile sau Directiva 91/689/CEE a Consiliului din 12 decembrie 1991 privind
deşeurile periculoase.
(12) Producătorii de baterii şi acumulatori industriali
sau terţii care acţionează în numele lor sunt obligaţi:
a) să stabilească sisteme de colectare a deşeurilor de
baterii sau acumulatori industriali, indiferent de compoziţia chimică şi de
origine, prin care să fie asigurată returnarea acestora de către utilizatorii
finali. Terţii independenţi pot, de asemenea, să colecteze bateriile şi
acumulatorii industriali;
b) să asigure predarea deşeurilor de baterii şi
acumulatori industriali colectaţi unui operator economic care desfăşoară
activităţi de tratare şi/sau reciclare pe bază de contract;
c) să realizeze o evidenţă care să cuprindă informaţii
privind tipul, numărul şi greutatea bateriilor şi acumulatorilor industriali
colectaţi şi predaţi pentru tratare şi/sau reciclare.
(13) Producătorii de baterii şi acumulatori auto sau
terţii care acţionează în numele lor sunt obligaţi:
a) să predea deşeurile de baterii şi acumulatori auto
unui operator economic care desfăşoară, pe bază de contract, activităţi de
tratare şi/sau reciclare;
b) să realizeze o evidenţă care să cuprindă informaţii
privind tipul, numărul şi greutatea bateriilor şi acumulatorilor auto introduşi
pe piaţă, precum şi tipul, numărul şi greutatea bateriilor şi acumulatorilor
auto colectaţi şi predaţi pentru tratare şi/sau reciclare;
c) să stabilească sisteme de colectare a deşeurilor de
baterii şi acumulatori auto de la utilizatorii finali sau de la un punct de
colectare accesibil în vecinătatea acestora, atunci când colectarea nu se
desfăşoară în cadrul sistemelor la care se face referire în art. 9 din
Hotărârea Guvernului nr. 2.406/2004 privind gestionarea vehiculelor scoase din
uz, cu modificările şi completările ulterioare.
(14) In cazul bateriilor şi acumulatorilor auto
provenind de la vehicule particulare care nu sunt utilitare/comerciale,
sistemele prevăzute la alin. (13) lit. c) nu implică niciun cost pentru
utilizatorii finali la debarasarea de acestea şi nicio obligaţie din partea lor
de a cumpăra o baterie nouă sau un acumulator nou.
(15) Deşeurile de baterii şi acumulatori auto şi
industriali care prezintă deteriorări ale carcaselor sau pierderi de electrolit
trebuie să fie colectate separat de cele care nu prezintă deteriorări sau
pierderi de electrolit, în containere speciale, pentru a fi predate
operatorilor economici care desfăşoară, pe bază de contract, o activitate de
tratare şi/sau reciclare.
(16) Distribuitorii de baterii şi acumulatori auto au
următoarele obligaţii:
a) să colecteze bateriile şi acumulatorii auto de la
utilizatorii finali;
b) să aplice sistemul „depozit" asupra preţului de
vânzare al bateriilor şi acumulatorilor auto;
c) să depoziteze în spaţii special amenajate, împrejmuite
şi asigurate pentru prevenirea scurgerilor necontrolate, bateriile şi
acumulatorii auto primiţi în schimbul celor vânduţi;
d) să predea bateriile şi acumulatorii auto
producătorilor sau unui operator economic care este autorizat să execute
colectarea în numele producătorului;
e) să afişeze la loc vizibil anunţul cu următorul
conţinut: „Predaţi bateriile şi acumulatorii auto în vederea
valorificării";
f) să afişeze în mod vizibil preţul pentru o baterie
sau un acumulator auto şi valoarea depozitului corespunzător;
g) să emită cumpărătorului, la vânzarea bateriei sau
acumulatorului auto, o chitanţă pe care să se specifice valoarea depozitului;
h) să ramburseze cumpărătorului valoarea depozitului,
pe baza chitanţei emise, în cazul în care în termen de maximum 30 de zile de la
data achiziţionării cumpărătorul îi predă o baterie sau un acumulator auto.
(17) Sistemul „depozit" se aplică asupra preţului
de vânzare de către distribuitorii de baterii şi acumulatori auto, la
comercializarea către consumatorul final, reprezintă 10% din preţul de vânzare
al unei baterii sau al unui acumulator auto şi este plătit odată cu
achiziţionarea unei baterii sau unui acumulator auto, în cazul în care nu se
predă o baterie sau un acumulator auto uzat. Sumele încasate din aplicarea
sistemului „depozit", nerambursate conform alin. (16) lit. h), sunt
evidenţiate separat în contabilitatea persoanei care desfăşoară activitate de
comerţ cu baterii şi acumulatori auto şi sunt utilizate numai pentru organizarea
activităţii de colectare a bateriilor şi acumulatorilor auto uzaţi.
(18) Utilizatorul final de baterii şi acumulatori auto
şi industriali este obligat să predea deşeurile de baterii şi acumulatori auto
şi industriale separat de alte deşeuri către:
a) distribuitorii de baterii şi acumulatori angro şi en
detail;
b) unităţile care prestează servicii de înlocuire a
bateriilor şi acumulatorilor;
c) punctele de colectare pentru deşeuri de baterii şi
acumulatori;
d) producător, după caz.
(19) Producătorii de baterii şi acumulatori, terţii sau
organizaţiile colective care acţionează în numele lor au următoarele obligaţii
generale:
a) să elaboreze şi să depună la Agenţia Naţională
pentru Protecţia Mediului, până la data de 28 februarie a anului următor celui
în care a avut loc introducerea pe piaţă a bateriilor şi acumulatorilor, un
raport care să cuprindă informaţii despre tipul, numărul şi greutatea
bateriilor şi acumulatorilor introduşi pe piaţă;
b) să elaboreze şi să depună la Agenţia Naţională
pentru Protecţia Mediului, până la data de 28 februarie a anului următor celui
în care a avut loc introducerea pe piaţă a bateriilor şi acumulatorilor, un
raport care să cuprindă informaţii despre tipul, numărul şi greutatea
bateriilor şi acumulatorilor colectaţi;
c) să păstreze evidenţa datelor menţionate în alin. (9)
lit. a), alin. (12) lit. c) şi alin. (13) lit. b) timp de 5 ani de la sfârşitul
anului calendaristic în care a fost elaborată.
Indepărtarea deşeurilor de baterii şi acumulatori
Art. 8. - (1) Producătorii de aparate sunt obligaţi:
a) să asigure proiectarea şi să realizeze aparatele
astfel încât deşeurile de baterii şi acumulatori să poată fi îndepărtate cu
uşurinţă;
b) să se asigure că aparatele în care sunt încorporate
baterii şi acumulatori sunt însoţite de instrucţiuni în care se arată cum pot
fi acestea îndepărtate în siguranţă;
c) după caz, să informeze utilizatorul final cu privire
la tipul bateriilor şi al acumulatorilor încorporaţi.
(2) Prevederile alin. (1) nu se
aplică atunci când, din motive de siguranţă, de funcţionare, medicale sau de
integritate a datelor, continuitatea alimentării cu energie este necesară şi
impune o conectare permanentă între aparat şi baterie sau acumulator.
Tratarea şi
reciclarea
Art. 9. - (1) Având în vedere potenţialul efect al transportului
bateriilor şi acumulatorilor nesortaţi asupra mediului, producătorii împreună
cu autorităţile administraţiei publice locale iau măsurile necesare pentru a
optimiza colectarea separată a deşeurilor de baterii şi acumulatori în vederea
minimizării eliminării bateriilor şi acumulatorilor ca deşeuri municipale
nesortate, pentru a atinge un înalt nivel de reciclare.
(2) Până la 26 septembrie 2009:
a) producătorii sau terţii, folosind cele mai bune
tehnici disponibile pentru protecţia sănătăţii populaţiei şi a mediului,
stabilesc sisteme pentru a asigura tratarea şi reciclarea deşeurilor de baterii
şi acumulatori;
b) toate bateriile şi acumulatorii identificabili
colectaţi în conformitate cu prevederile art. 7 sau ale Hotărârii Guvernului
nr. 448/2005 sunt trataţi şi reciclaţi prin sistemele care respectă, cel puţin,
legislaţia naţională armonizată, în special în ceea ce priveşte sănătatea
populaţiei, siguranţa şi gestionarea deşeurilor.
(3) Operatorii economici care execută activităţi de
tratare a bateriilor şi acumulatorilor de orice tip trebuie să se asigure că
procesele de tratare îndeplinesc cerinţele minime prevăzute în partea A din
anexa nr. 3.
(4) Bateriile sau acumulatorii
încorporaţi în echipamentele electrice şi electronice colectaţi împreună cu
deşeurile de echipamente electrice şi electronice în conformitate cu Hotărârea
Guvernului nr. 448/2005 sunt îndepărtaţi din respectivele deşeuri şi colectaţi
separat pentru a fi predaţi operatorilor economici care execută activităţi de
tratare şi/sau reciclare a acestora.
(5) Până la data de 26 septembrie 2011, operatorii
economici care execută activităţi de reciclare a bateriilor şi acumulatorilor
de orice tip trebuie să se asigure că procesele de reciclare respectă
nivelurile de eficienţă a reciclării şi cerinţele conexe prevăzute în partea B
din anexa nr. 3.
(6) Producătorii de baterii sau acumulatori ori terţii
predau deşeurile de baterii şi acumulatori colectate operatorilor economici
prevăzuţi la alin. (5) şi au obligaţia să realizeze şi să transmită Agenţiei
Naţionale pentru Protecţia Mediului o evidenţă care să cuprindă informaţii
privind tipul, numărul şi greutatea bateriilor şi acumulatorilor reciclaţi în
ţară sau transferaţi pentru tratare şi/sau reciclare în ţări ale Uniunii
Europene sau în ţări terţe.
(7) Operatorii economici care desfăşoară activităţi de
tratare şi/sau reciclare sunt obligaţi să realizeze şi să transmită Agenţiei
Naţionale pentru Protecţia Mediului o evidenţă care să cuprindă informaţii
privind tipul, numărul şi greutatea bateriilor şi acumulatorilor primiţi pentru
tratare şi/sau reciclare.
(8) Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile
elaborează raportul privind nivelurile de reciclare realizate în fiecare an
calendaristic şi îndeplinirea nivelurilor de eficienţă prevăzute în partea B
din anexa nr. 3. Raportul este transmis Comisiei Europene de către Ministerul
Mediului şi Dezvoltării Durabile în termen de 6 luni de la sfârşitul anului
calendaristic anterior.
(9) Modul de evidenţă şi de raportare a informaţiilor
prevăzute la alin. (6) se stabileşte prin ordin comun al ministrului mediului
şi dezvoltării durabile şi al ministrului economiei şi finanţelor în termen de
60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(10) Autorităţile administraţiei publice şi operatorii
economici care efectuează activităţi de tratare şi reciclare încurajează,
pentru toate tipurile de baterii şi acumulatori, dezvoltarea de noi tehnologii
de reciclare şi de tratare şi promovează cercetarea în domeniul metodelor de
reciclare eficiente din punctul de vedere al costurilor şi al protecţiei
mediului.
(11) Se recomandă ca instalaţiile de tratare să
introducă sisteme de management de mediu certificate în conformitate cu
Regulamentul (CE) nr. 761/2001 al Parlamentului European şi al Consiliului din
19 martie 2001 privind participarea voluntară a organizaţiilor la un sistem
comunitar de management de mediu şi audit (EMAS).
Eliminarea
Art. 10. - (1) Se interzice eliminarea deşeurilor de baterii şi acumulatori industriali şi auto prin
depozitare în depozite de deşeuri şi prin incinerare.
(2) Pot fi eliminate prin depozitare sau incinerare
reziduurile bateriilor şi acumulatorilor care au fost supuşi atât tratării, cât
şi reciclării în conformitate cu art. 9 alin (2).
Exporturi
Art. 11. - (1) Tratarea şi reciclarea deşeurilor de
baterii şi acumulatori pot fi efectuate în afara teritoriului României sau al
Comunităţii Europene, cu condiţia ca transportul de deşeuri să îndeplinească
cerinţele Regulamentului (CE) nr. 1.013/2006 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 14 iunie 2006 privind transferurile de deşeuri.
(2) Deşeurile de baterii şi acumulatori exportate în
afara Comunităţii Europene în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.013/2006
sunt luate în considerare la îndeplinirea obligaţiilor şi nivelurilor de
eficienţă prevăzute în anexa nr. 3 numai în cazul în care există dovezi clare
că operaţiunea de reciclare a avut loc în condiţii echivalente cu cerinţele
prezentei hotărâri.
(3) Sunt acceptate la transfer sau export în scopul tratării
şi/sau reciclării ori eliminării, în afara României, în conformitate cu
Regulamentul (CE) nr. 1.013/2006, numai acele deşeuri de baterii şi acumulatori
auto şi industriale din care nu s-a extras electrolitul, care nu prezintă
deteriorări, scurgeri de electrolit sau de alte substanţe periculoase.
Finanţarea
Art. 12. - (1) Producătorii sau terţii care acţionează
în numele acestora finanţează toate costurile nete care decurg din:
a) colectarea, tratarea şi reciclarea tuturor
deşeurilor de baterii şi acumulatori portabili colectate în conformitate cu
art. 7 alin. (7)-(11); şi
b) colectarea, tratarea şi reciclarea tuturor
deşeurilor de baterii şi acumulatori industriali şi auto colectate în
conformitate cu art. 7 alin. (12) lit. a) şi alin. (13) lit. c).
(2) Aplicarea prevederilor alin. (1) se realizează
evitându-se orice dublă taxare a producătorilor în cazul bateriilor sau
acumulatorilor colectaţi conform legislaţiei naţionale armonizate care transpune Directiva 2000/53/CE sau Directiva
2002/96/CE.
(3) Producătorii sau terţii care acţionează în numele
acestora asigură finanţarea costurilor nete necesare campaniilor de informare
publică privind colectarea, tratarea şi reciclarea tuturor deşeurilor de
baterii şi acumulatori portabili.
(4) Costurile colectării, tratării şi reciclării nu
sunt prezentate separat utilizatorilor finali în momentul vânzării noilor
baterii şi acumulatori portabili.
(5) Producătorii şi utilizatorii de baterii şi
acumulatori industriali şi auto pot încheia acorduri care să prevadă alte
metode de finanţare decât cele prevăzute la alin. (1).
(6) Prevederile acestui articol se aplică tuturor
deşeurilor de baterii şi acumulatori, indiferent de data introducerii lor pe
piaţă.
Participarea la sistemele de colectare, tratare şi
reciclare
Art. 13. - (1) Operatorii economici al căror obiect de
activitate intră sub incidenţa prevederilor prezentei hotărâri şi autorităţile
publice competente pot participa la sistemele de colectare, de tratare şi de
reciclare prevăzute la art. 7 şi 9.
(2) Aceste sisteme se aplică, de asemenea, bateriilor
şi acumulatorilor importaţi din ţări terţe în condiţii nediscriminatorii şi
sunt concepute astfel încât să evite barierele în calea comerţului sau
denaturarea concurenţei.
Informaţii pentru utilizatorii finali
Art. 14. - (1) Producătorii furnizează utilizatorilor
finali, în special prin campanii de informare, informaţii complete privind:
a) efectele potenţiale ale substanţelor utilizate în
baterii şi acumulatori asupra mediului şi sănătăţii umane;
b) interesul de a nu se elimina deşeurile de baterii
şi acumulatori ca deşeuri municipale nesortate şi posibilitatea de participare
la colectarea lor separată, astfel încât să se faciliteze tratarea şi
reciclarea;
c) sistemele de colectare şi de reciclare disponibile
pentru aceştia;
d) rolul pe care trebuie să îl aibă în reciclarea
deşeurilor de baterii şi acumulatori;
e) semnificaţia simbolului pubelei cu roţi, barată cu
două linii în formă de X, prevăzut
în anexa nr. 2, şi a simbolurilor chimice Hg, Cd şi Pb.
(2) Distribuitorii informează utilizatorii finali cu
privire la posibilitatea de a se debarasa de deşeurile de baterii sau
acumulatori portabili la punctele de vânzare a acestora.
Etichetarea
Art. 15. - (1) Producătorii sunt obligaţi să marcheze
cu simbolul prezentat în anexa nr. 2 toate bateriile acumulatorii şi
ansamblurile de baterii.
(2) Până la data de 26 septembrie 2009, producătorii
sunt obligaţi să indice pe suprafaţa bateriilor şi acumulatorilor portabili şi
auto, în mod vizibil, lizibil şi de neşters, capacitatea acestora.
(3) Bateriile, acumulatorii şi bateriile de tip
pastilă care conţin mai mult de 0,0005% mercur, mai mult de 0,002% cadmiu sau
mai mult de 0,004% plumb sunt marcate cu simbolul chimic pentru metalul
respectiv: Hg, Cd sau Pb. Simbolul indicând conţinutul de metal greu se
tipăreşte sub simbolul prevăzut în anexa nr. 2 şi acoperă o suprafaţă de cel
puţin un sfert din mărimea simbolului respectiv.
(4) Simbolul prevăzut în anexa
nr. 2 acoperă cel puţin 3% din suprafaţa părţii celei mai mari a bateriei, a
acumulatorului sau a ansamblului de baterii, până la o dimensiune maximă de 5 x
5 cm. In cazul celulelor cilindrice, simbolul acoperă cel puţin 1,5% din
suprafaţa bateriei sau a acumulatorului şi are o dimensiune maximă de 5 x5 cm.
(5) Atunci când, dată fiind dimensiunea bateriei, a
acumulatorului sau a ansamblului de baterii, simbolul ar fi mai mic de 0,5 x
0,5 cm, nu este necesar ca bateria, acumulatorul sau ansamblul de baterii să
fie marcat, însă pe ambalaj se tipăreşte un simbol de cel puţin 1 x 1 cm.
(6) Simbolurile se tipăresc în mod vizibil, lizibil şi
de neşters.
(7) In funcţie de evoluţia acquis-ului comunitar, prin
ordin comun al ministrului mediului şi dezvoltării durabile şi al ministrului
economiei şi finanţelor, se pot stabili exceptări de la aplicarea prevederilor
alin. (1)-(6).
Rapoarte naţionale de implementare
Art. 16. - (1) Ministerul Mediului şi Dezvoltării
Durabile transmite Comisiei Europene, la fiecare 3 ani, un raport privind
punerea în aplicare a prezentei hotărâri. Primul raport acoperă perioada până
la data de 26 septembrie 2012.
(2) Rapoartele sunt elaborate pe baza unui chestionar
sau a unui sistem stabilit conform procedurii reglementate la art. 24.2 din Directiva 2006/66/CE a Parlamentului European
şi a Consiliului din 6 septembrie 2006 privind bateriile si acumulatorii si
deşeurile de baterii si acumulatori si de abrogare a Directivei 91/157/CEE.
(3) Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile
împreună cu Ministerul Economiei şi Finanţelor elaborează, de asemenea, un
raport cu privire la măsurile luate pentru a încuraja procedurile inovatoare
care permit diminuarea impactului bateriilor şi al acumulatorilor asupra
mediului, în special cu privire la:
a) realizările, inclusiv măsurile voluntare luate de
către producători, care permit reducerea cantităţilor de metale grele şi de
alte substanţe periculoase conţinute în baterii şi acumulatori;
b) noi tehnici de reciclare şi tratare;
c) participarea operatorilor economici la programele de
management de mediu;
d) cercetarea în domeniile respective; şi
e) măsurile adoptate pentru încurajarea limitării
generării de deşeuri.
(4) Raportul prevăzut la alin. (3) se transmite
Comisiei Europene în termen de 9 luni de la sfârşitul perioadei de 3 ani
prevăzute la alin. (1) sau, în cazul primului raport, până la data de 26 iunie
2013.
Control şi sancţiuni
Art. 17. - (1) Următoarele fapte constituie
contravenţii şi se sancţionează după cum urmează:
a) nerespectarea prevederilor
art. 4 alin. (1) şi ale art. 6 alin. (6), cu amendă de la 25.000 la 30.000 lei
pentru persoane juridice şi de la 2.500 la 3.000 lei pentru persoane fizice;
b) nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (7) şi alin.
(9) lit. b), cu amendă de la 15.000 la 20.000 lei pentru persoane juridice şi
de la 1.500 la 2.000 lei pentru persoane fizice;
c) nerespectarea prevederilor art. 6 alin. (3), cu
amendă de la 15.000 la 20.000 lei;
d) nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (16) lit. e),
f), g), h), şi ale art. 15 alin. (1),(2), (3), (4),
(5), (6), cu amendă de la 2.000 la 6.000 lei;
e) nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (12), (13),
(15), alin. (16) lit. a), b), c), d), alin. (17), (18), (19), ale art. 8 alin.
(1) şi ale art. 9 alin. (6) şi (7), cu amendă de la 5.000 la 7.500 lei pentru
persoane juridice şi de la 1.000 la 1.200 lei pentru persoane fizice;
f) nerespectarea prevederilor art. 6 alin. (7) şi ale
art. 9 alin. (2), (3) şi (5), cu amendă de la 15.000 la 20.000 lei;
g) nerespectarea prevederilor
art. 10 alin. (1) şi ale art. 11 alin. (3), cu amendă de la 25.000 la 30.000
lei; h) nerespectarea prevederilor art. 6 alin. (2), cu amendă de la 25.000 la
30.000 lei pentru persoane juridice şi de la 2.500 lei la 3.000 lei pentru
persoane fizice şi cu retragerea de pe piaţă a bateriilor şi acumulatorilor; i)
nerespectarea prevederilor art. 6 alin. (8), cu amendă de la 25.000 la 30.000
lei şi cu retragerea de pe piaţă a bateriilor şi acumulatorilor comercializaţi.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la alin. (1) lit. d) se fac de către personalul
împuternicit al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la alin. (1) lit. a), b), c), e), f), g), h) şi i) se
fac de către personalul împuternicit al Gărzii Naţionale de Mediu şi al
Ministerului Economiei şi Finanţelor.
(4) Contravenientul poate achita pe loc sau în termen de
cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării acestuia jumătate din minimul
amenzii prevăzute la alin. (1), agentul constatator făcând menţiune despre
această posibilitate în procesul-verbal de constatare şi sancţionare a
contravenţiei.
(5) Prevederile alin. (1)-(4)
se transmit de către Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile Comisiei
Europene până la data de 26 septembrie 2008.
(6) Dispoziţiile referitoare la contravenţii, prevăzute
la alin. (1), (2), (3) şi (4), se completează cu prevederile Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările
ulterioare.
Anexe
Art. 18. - (1) Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
(2) Anexa nr. 3 se actualizează
prin ordin comun al ministrului mediului şi dezvoltării durabile şi al
ministrului economiei şi finanţelor în funcţie de evoluţia acquis-ului
comunitar.
Dispoziţii finale
Art. 19. - (1) Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.057/2001 privind regimul bateriilor
şi acumulatorilor care conţin substanţe periculoase, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 700 din 5 noiembrie
2001.
(2) Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile
comunică Comisiei Europene textele principalelor dispoziţii de drept intern pe
care le adoptă în domeniul reglementat prin prezenta hotărâre.
Prezenta hotărâre
transpune în legislaţia naţională Directiva 2006/66/CE a Parlamentului European
şi a Consiliului din 6 septembrie 2006 privind bateriile şi acumulatorii şi deseurile
de baterii şi acumulatori şi de abrogare a Directivei 91/157/CEE, publicată în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L266 din 26 septembrie 2006.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Attila Korodi
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor,
Dan Vlaicu
ANEXA Nr. 1
MONITORIZAREA
respectării ratelor
de colectare stabilite la art. 7 alin. (3)
Anul
|
Data colectării
|
Calcul
|
Cerinţă de raportare
|
X[*]+1
|
Vânzări în anul 1 (S1)
|
|
|
|
X + 2
|
Vânzări în anul 2 (S2)
|
|
-
|
-
|
X + 3
|
Vânzări în anul 3 (S3)
|
Colectare în anul 3 (C3)
|
Rata de colectare (RC3) = 3*C3/(S1 + S2 + S3)
|
|
X + 4
|
Vânzări în anul 4 (S4)
|
Colectare în anul 4 (C4)
|
Rata de colectare (RC4) = 3*C4/(S2 + S3 + S4)
(Obiectiv stabilit la 25%)
|
|
X + 5
|
Vânzări în anul 5 (S5)
|
Colectare în anul 5 (C5)
|
Rata de colectare (RC5) = 3*C5/(S3 + S4 + S5)
|
RC4
|
X + 6
|
Vânzări în anul 6 (S6)
|
Colectare în anul 6 (C6)
|
Rata de colectare (RC6) = 3*C6/(S4 + S5 + S6)
|
RC5
|
X + 7
|
Vânzări în anul 7 (S7)
|
Colectare în anul 7 (C7)
|
Rata de colectare (RC7) = 3*C7/(S5 + S6 + S7)
|
RC6
|
X + 8
|
Vânzări în anul 8 (S8)
|
Colectare în anul 8 (C8)
|
Rata de colectare (RC8) = 3*C8/(S6 + S7 + S8)
(Obiectiv stabilit la 45%)
|
RC7
|
X + 9
|
Vânzări în anul 9 (S9)
|
Colectare în anul 9 (C9)
|
Rata de colectare (RC9) = 3*C9/(S7 + S8 + S9)
|
RC8
|
X+ 10
|
Vânzări în anul 10 (S10)
|
Colectare în anul 10 (C10)
|
Rata de colectare (RC 10) = 3*C10/(S8 + S9 + S10)
|
RC9
|
X+ 11
|
Etc.
|
Etc.
|
Etc.
|
RC10
|
Etc.
|
|
|
|
|
[*] Anul X este anul 2008.
|
ANEXA Nr. 2
SIMBOLURI
pentru baterii, acumulatori şi ansambluri de baterii
în vederea colectării separate
Simbolul care indică faptul că toate bateriile şi
acumulatorii fac obiectul unei „colectări separate" reprezintă o pubelă cu
roţi, barată cu două linii în formă de X, ca în
imaginea de mai jos:
ANEXA Nr. 3
CERINŢE DETALIATE
privind tratarea şi reciclarea
Partea A: Tratarea
1. Tratarea include, cel puţin, îndepărtarea tuturor
fluidelor şi acizilor.
2. Tratarea şi orice depozitare, inclusiv depozitarea
temporară, în instalaţiile de tratare se desfăşoară în amplasamente cu
suprafeţe impermeabile şi acoperiş adecvat rezistent la intemperii sau în
containere corespunzătoare.
Partea B: Reciclarea
3. Procesele de reciclare trebuie să realizeze
următoarele niveluri minime de eficienţă privind reciclarea:
a) reciclarea a 65% din greutatea medie a bateriilor şi
acumulatorilor cu plumb acid, inclusiv reciclarea conţinutului de plumb la cel
mai înalt nivel care este fezabil tehnic, evitându-se în acelaşi timp costurile
excesive;
b) reciclarea a 75% din greutatea medie a bateriilor şi
acumulatorilor cu nichel-cadmiu, inclusiv reciclarea conţinutului de cadmiu la
cel mai înalt nivel care este fezabil tehnic, evitându-se în acelaşi timp
costurile excesive; şi
c) reciclarea a 50% din greutatea medie a celorlalte
deşeuri de baterii şi acumulatori.