HOTARARE Nr. 1138 din 15 noiembrie 2001
pentru aprobarea Schemei de microcredite in vederea administrarii sumelor
alocate Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale pentru acordarea de
microcredite persoanelor fizice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 782 din 7 decembrie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, ale art. 5 din
Ordonanta Guvernului nr. 40/2000 privind acreditarea agentiilor de credit in
vederea administrarii fondurilor pentru acordarea de microcredite, precum si
ale art. 5 alin. (1) lit. c) si alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 118/1999 privind infiintarea si utilizarea Fondului national de
solidaritate, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 366/2001,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Schema de microcredite in vederea administrarii sumelor alocate
Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale pentru acordarea de microcredite
persoanelor fizice, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta
hotarare.
Art. 2
In limita sumelor alocate pentru acordarea de microcredite persoanelor
fizice, in termen de 30 de zile de la data aprobarii bugetului de stat
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale poate organiza, conform legii,
selectia prin licitatie publica a agentiilor de credit in vederea administrarii
fondului.
Art. 3
La selectia prevazuta la art. 2 vor participa numai agentiile de credit
care nu au in administrare un fond de microcredite acordat de Ministerul Muncii
si Solidaritatii Sociale pentru acordarea de microcredite persoanelor fizice.
Art. 4
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga sectiunea a 2-a
"Microcredite" a capitolului II "Utilizarea Fondului national de
solidaritate" din Normele metodologice de aplicare a dispozitiilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 118/1999 privind infiintarea si
utilizarea Fondului national de solidaritate, cu modificarile si completarile
ulterioare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 743/2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 457 din 15 septembrie 2000, cu
modificarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
SCHEMA DE MICROCREDITE
in vederea administrarii sumelor alocate Ministerului Muncii si Solidaritatii
Sociale pentru acordarea de microcredite persoanelor fizice
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta schema de microcredite reglementeaza procedurile in baza carora
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale acorda in administrare fonduri
publice agentiilor de credit selectate prin licitatie deschisa organizata in
conditiile legii.
Art. 2
Sumele alocate Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale sunt
constituite prin alocari de la bugetul de stat, din sursele prevazute la art. 2
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 118/1999 privind infiintarea si
utilizarea Fondului national de solidaritate, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 366/2001, prevazute in bugetul Ministerului Muncii si
Solidaritatii Sociale in vederea acordarii de microcredite persoanelor fizice
prevazute la art. 5 alin. (1) lit. c) din ordonanta de urgenta mentionata.
Art. 3
Agentiile de credit sunt persoane juridice, fara scop lucrativ, constituite
sau recunoscute potrivit legii, care indeplinesc conditiile prevazute la art. 6
din Ordonanta Guvernului nr. 40/2000 privind acreditarea agentiilor de credit
in vederea administrarii fondurilor pentru acordarea de microcredite, precum si
criteriile prevazute in prezenta schema de microcredite.
Art. 4
Agentiile de credit selectate in baza procedurilor si criteriilor aprobate
prin prezenta schema, care primesc in administrare fonduri pentru acordarea de
microcredite, sunt abilitate sa acorde microcredite numai persoanelor fizice
care desfasoara sau doresc sa desfasoare activitati pe cont propriu,
generatoare de venituri, in vederea intretinerii materiale proprii si a
familiei.
Art. 5
(1) Fondul pentru microcredite se acorda in administrare unei agentii de
credit de catre Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, in baza unui
contract incheiat intre Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale si agentia
de credit, denumit in continuare contract de administrare.
(2) Fondul pentru microcredite acordat in administrare unei agentii de
credit nu poate fi mai mare decat echivalentul in lei al unui milion de euro,
calculat la cursul comunicat de Banca Nationala a Romaniei in ziua anterioara
semnarii contractului de administrare.
Art. 6
Durata circuitului financiar al fondului pentru microcredite prevazut in
contractul de administrare este de 48 de luni de la data incheierii acestuia,
daca printr-un alt act normativ nu se prevede altfel.
Art. 7
(1) Microcreditul reprezinta un imprumut rambursabil, cu dobanda, acordat
la cererea solicitantilor, cu valoare nominala de pana la 10.000 euro, acordat
in lei la cursul comunicat de Banca Nationala a Romaniei in ziua anterioara
eliberarii sumelor, cu o perioada de rambursare de pana la 36 de luni, cu sau
fara perioada de gratie.
(2) Microcreditul se acorda in baza unui contract, denumit in continuare contract
de microcredite, incheiat intre agentia de credit si beneficiarul
microcreditului.
CAP. 2
Beneficiarii de microcredite
Art. 8
(1) Beneficiari de microcredite sunt persoanele fizice aflate in situatii
de extrema dificultate, care desfasoara sau sunt autorizate sa desfasoare, in
conditiile legii, activitati pe cont propriu, generatoare de venituri pentru
intretinerea materiala proprie si a familiei.
(2) Se afla in situatii de extrema dificultate, in sensul prevederilor
prezentei scheme de microcredite, persoanele care nu au loc de munca si au
realizat venituri nete lunare pe membru de familie in luna precedenta
solicitarii microcreditului de pana la 50% din salariul de baza minim brut pe
tara.
Art. 9
(1) In sensul prevederilor art. 8 alin. (2), termenul familie desemneaza
sotul, sotia si copiii lor necasatoriti care locuiesc si gospodaresc impreuna.
(2) Se asimileaza termenului de familie si persoana singura, cu sau fara
copii necasatoriti, care locuieste si se gospodareste singura sau impreuna cu
copiii sai.
(3) Prin termenul copil se intelege copilul provenit din casatoria sotilor,
copilul unuia dintre soti, copilul adoptat, precum si copilul incredintat unuia
sau ambilor soti ori dat in plasament familial sau pentru care s-a instituit
tutela ori curatela potrivit legii.
Art. 10
(1) La stabilirea venitului net lunar pe membru de familie, prevazut la
art. 8 alin. (2), se iau in considerare toate veniturile pe care membrii
acesteia le realizeaza, inclusiv cele care, in conditiile legii, provin din
indemnizatia de somaj, creante legale, conventii civile de intretinere aflate
in executare, indemnizatii cu caracter permanent, alocatii de stat pentru
copii, alocatii de intretinere pentru copiii incredintati sau dati in
plasament, bursele pentru elevi si studenti acordate in conditiile legii,
precum si ajutorul care se acorda sotiilor celor care satisfac serviciul
militar obligatoriu.
(2) Daca familia are in proprietate terenuri, cladiri, spatii locative sau
alte bunuri mobile ori imobile, la stabilirea venitului net lunar pe membru de
familie se iau in considerare arenda, chiriile, alte fructe civile produse de
acestea.
Art. 11
Persoanele fizice care desfasoara, in conditiile legii, activitati pe cont
propriu pot solicita microcredit pentru achizitionarea de mijloace fixe,
materii prime, materiale, energie, combustibil, precum si pentru alte servicii
necesare realizarii proiectului in scopul dezvoltarii unei activitati pentru
care au fost autorizate.
Art. 12
Persoanele fizice autorizate in conditiile legii sa desfasoare activitati
pe cont propriu pot solicita microcredit daca prezinta o propunere fundamentata
pentru initierea si dezvoltarea unei afaceri.
Art. 13
Selectarea persoanelor fizice solicitante de microcredite revine agentiilor
de credit si se realizeaza pe baza criteriilor stabilite de acestea, cu
respectarea conditiilor prevazute la art. 8 - 12.
CAP. 3
Selectarea agentiilor de credit
Art. 14
(1) Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale va intreprinde masurile
necesare inceperii procedurii de selectare, prin licitatie deschisa, a
agentiilor de credit, conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 60/2001 privind achizitiile publice.
(2) Selectarea agentiilor de credit se realizeaza de catre o comisie de
evaluare, formata din 7 membri, constituita in cadrul Ministerului Muncii si
Solidaritatii Sociale, ale carei componenta, conducere si atributii se
stabilesc prin ordin al ministrului muncii si solidaritatii sociale.
Art. 15
(1) Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale va transmite spre publicare
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a VI-a - Achizitii publice -, anuntul
de participare a agentiilor de credit interesate in administrarea fondului
pentru microcredite.
(2) In anuntul de participare prevazut la alin. (1) se va stabili data
limita pentru depunerea ofertelor, care nu trebuie sa fie mai devreme de 40 de
zile de la data publicarii anuntului de participare.
Art. 16
(1) Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale are obligatia de a asigura
intocmirea documentatiei pentru elaborarea si prezentarea ofertei, care trebuie
sa cuprinda cel putin urmatoarele:
a) informatii generale privind Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale;
b) cerintele minime de calificare si documentele ce urmeaza sa fie
prezentate de candidati pentru indeplinirea cerintelor respective;
c) caietul de sarcini;
d) instructiuni privind datele limita care trebuie respectate si
formalitatile care trebuie indeplinite, inclusiv cele privind garantia de
participare si cea de buna executie, referitoare la modul de prezentare si de
depunere a ofertei, precum si perioada de valabilitate a ofertei;
e) instructiuni privind modul de elaborare si de prezentare a propunerii
financiare;
f) informatii privind criteriul aplicat pentru atribuirea contractului de
achizitie publica.
(2) Structura, continutul si modul de utilizare a documentatiei pentru
elaborarea si prezentarea ofertei sunt cele prevazute in Ordinul ministrului
finantelor publice si al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si
locuintei nr. 1.013/873/2001 privind aprobarea structurii, continutului si
modului de utilizare a Documentatiei standard pentru elaborarea si prezentarea
ofertei pentru achizitia publica de servicii, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 340 din 27 iunie 2001.
Art. 17
(1) Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale are obligatia de a asigura
obtinerea unui exemplar al documentatiei pentru elaborarea si prezentarea
ofertei de catre orice agentie de credit care a inaintat o solicitare in acest
sens.
(2) Pretul de vanzare al exemplarului documentatiei pentru elaborarea si
prezentarea ofertei nu trebuie sa fie mai mare decat costul multiplicarii
acestuia, la care se adauga costul transmiterii exemplarului de catre
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, daca modalitatea de obtinere nu
este preluarea directa de catre agentiile de credit.
(3) Pretul de vanzare si modalitatea de obtinere a documentatiei pentru
elaborarea si prezentarea ofertei vor fi stabilite in anuntul de participare
prevazut la art. 15 alin. (1).
Art. 18
(1) Agentiile de credit interesate vor solicita Ministerului Muncii si
Solidaritatii Sociale documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei.
(2) In situatia in care agentiile de credit vor solicita clarificari
privind elementele cuprinse in documentatia pentru elaborarea si prezentarea
ofertei, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale are obligatia sa raspunda
in scris acestora in termen de 5 zile de la data inregistrarii solicitarii.
Art. 19
Pana la data limita de depunere a ofertelor agentiile de credit vor
transmite Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale pachetele sigilate care
contin ofertele si documentele care le insotesc.
Art. 20
Comisia de evaluare prevazuta la art. 14 alin. (2) va proceda la:
a) deschiderea ofertelor;
b) examinarea si verificarea indeplinirii de catre ofertanti a conditiilor
referitoare la eligibilitate, inregistrare, capacitate tehnica si
economico-financiara;
c) stabilirea clarificarilor necesare cu privire la documentele prezentate
de ofertanti;
d) calificarea ofertantilor care indeplinesc conditiile prevazute la lit.
b) si excluderea celor care nu indeplinesc conditiile respective;
e) examinarea ofertelor prezentate de ofertanti calificati si stabilirea
clarificarilor necesare cu privire la ofertele respective;
f) respingerea ofertelor necorespunzatoare;
g) evaluarea ofertelor declarate corespunzatoare si stabilirea ofertei
castigatoare;
h) intocmirea si inaintarea catre conducerea Ministerului Muncii si
Solidaritatii Sociale a hotararii comisiei de evaluare cu privire la rezultatul
aplicarii procedurii pentru atribuirea contractului de administrare.
Art. 21
(1) In termen de cel mult doua zile de la data la care comisia de evaluare
a stabilit oferta castigatoare Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale are
obligatia de a transmite, simultan, tuturor ofertantilor o comunicare, in
scris, referitoare la rezultatul licitatiei.
(2) In cazul ofertantilor castigatori comunicarea trebuie sa precizeze si
faptul ca sunt invitati in vederea incheierii contractelor de administrare.
Art. 22
(1) In perioada de valabilitate a ofertei, dar nu mai devreme de 15 zile de
la data transmiterii comunicarii privind rezultatul licitatiei, Ministerul
Muncii si Solidaritatii Sociale are obligatia de a incheia cu agentiile de
credit castigatoare contractele de administrare.
(2) In vederea incheierii contractului de administrare comisia de evaluare
este imputernicita sa negocieze clauzele contractuale.
(3) Modelul contractului de administrare este prezentat in anexa nr. 1.
Art. 23
In termen de 30 de zile de la data incheierii contractului de administrare
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale are obligatia de a transmite spre
publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a VI-a - Achizitii publice
-, anuntul de atribuire a contractului.
CAP. 4
Circuitul financiar al fondului de microcredite
Art. 24
Agentia de credit selectata va deschide la unitatea de trezorerie si
contabilitate publica in a carei raza teritoriala isi desfasoara activitatea
conturi in lei care nu sunt purtatoare de dobanzi, cu urmatoarele destinatii:
a) un cont destinat incasarii sumelor alocate de Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale, reprezentand transe ale fondului pentru microcredite;
b) un cont pentru incasarea sumelor rambursate si a dobanzilor aferente de
la beneficiarii de microcredite;
c) un cont destinat incasarii comisionului transmis de Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale, corespunzator transelor alocate pentru fondul pentru
microcredite.
Art. 25
Beneficiarul de microcredite va deschide un cont de disponibil in lei la o
unitate bancara sau la o filiala a Casei de Economii si Consemnatiuni in a
carei raza teritoriala urmeaza sa isi desfasoare activitatea, pentru a primi
sumele care reprezinta microcreditul.
Art. 26
Microcreditul poate fi acordat si sub forma de bunuri si/sau de servicii
contractate si achitate direct de agentia de credit la furnizor, in
conformitate cu prevederile contractului de microcredite.
Art. 27
(1) Prima transa acordata agentiei de credit din fondul pentru microcredite
care face obiectul contractului va fi prevazuta in contractul de administrare
si nu va depasi 10% din fondul pentru microcredite.
(2) Urmatoarele transe, pana la limita fondului pentru microcredite, vor fi
solicitate Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale de catre agentia de
credit pe masura incheierii de catre aceasta a contractelor de microcredite,
conform modelului prezentat in anexa nr. 2.
(3) Valoarea minima a unei transe va fi de 5% din fondul pentru
microcredite care face obiectul contractului de administrare.
Art. 28
Microcreditele pot fi acordate si in transe in conditiile stabilite prin
contractul de microcredite.
Art. 29
Beneficiarii de microcredite vor rambursa agentiei de credit microcreditele
si dobanzile aferente in conturile prevazute la art. 24 lit. b).
Art. 30
Sumele incasate de agentiile de credit din rambursarile microcreditelor,
dobanzile aferente acestora, inclusiv dobanzile incasate de la banci comerciale
sau de la Casa de Economii si Consemnatiuni, dupa caz, pentru sumele care
reprezinta microcredite, vor fi virate lunar de agentiile de credit
Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale in contul deschis de acesta la
trezoreria statului.
Art. 31
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale va restitui lunar bugetului de
stat sumele incasate potrivit art. 30.
CAP. 5
Garantiile si nivelul dobanzilor
Art. 32
Agentia de credit va negocia cu fiecare beneficiar de microcredit valoarea
si natura garantiilor considerate acceptabile pentru fiecare proiect sau, dupa
caz, propunere de afacere, in functie de evaluarea riscului realizata de
aceasta.
Art. 33
Responsabilitatea privind aprecierea valorii garantiei pentru fiecare
microcredit revine in exclusivitate agentiei de credit.
Art. 34
(1) Garantarea microcreditului se face, in principal, cu bunurile
achizitionate din microcreditul acordat, precum si cu alte bunuri care apartin
solicitantului si/sau girantilor acestuia.
(2) Valoarea totala a garantiilor trebuie sa fie de cel putin 1,5 ori
valoarea microcreditului, dar nu mai mult decat dublul sumei solicitate.
(3) Bunurile care se constituie ca garantie vor fi asigurate pe intreaga
perioada de derulare a rambursarii microcreditului la o societate de asigurari
legal constituita.
Art. 35
(1) Dobanda perceputa de la beneficiarii de microcredite va fi de 50% din
taxa oficiala a scontului stabilita de Banca Nationala a Romaniei la fondul
pentru microcredite.
(2) Comisionul acordat de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale
agentiei de credit pentru administrarea fondului pentru microcredite va fi
suportat din fondul alocat Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale pentru
acordarea de microcredite.
(3) Valoarea comisionului prevazut la alin. (2) nu poate depasi
cheltuielile de administrare a fondului pentru microcredite, conform
documentelor justificative prezentate de agentia de credit.
CAP. 6
Administrarea fondului pentru microcredite
Art. 36
(1) In termen de 5 zile calendaristice de la semnarea contractului de
administrare agentia de credit va proceda la informarea publica initiala, prin
publicarea intr-un cotidian national de mare tiraj si afisarea la sediul sau a
procedurii de acordare a microcreditelor.
(2) Procedura de acordare a microcreditelor este cea prezentata de agentia
de credit in oferta pe baza careia a fost acreditata.
Art. 37
Agentia de credit poate organiza campanii de informare publica in timpul
derularii contractului de administrare, ori de cate ori considera ca este
necesar.
Art. 38
Incepand cu data stabilita de agentia de credit solicitantii se pot adresa
acesteia cu cereri in vederea solicitarii de microcredite.
Art. 39
(1) Agentia de credit are obligatia sa sprijine solicitantii de
microcredite pentru intocmirea documentelor prevazute in procedura de acordare
a microcreditelor.
(2) In termen de 30 de zile calendaristice de la inregistrarea cererii
agentia de credit este obligata sa comunice solicitantilor de microcredite
decizia luata.
Art. 40
Agentia de credit va monitoriza fiecare contract de microcredite prin:
a) urmarirea utilizarii, pe destinatii, a microcreditelor, conform
contractelor de microcredite;
b) urmarirea respectarii clauzelor contractuale, in special a celor
referitoare la data stabilita pentru plata ratelor de rambursare a
microcreditului si a dobanzii aferente;
c) verificarea activitatii beneficiarilor de microcredite care au intarziat
plata ratelor si/sau a dobanzii si notificarea acestora incepand cu a cincea zi
lucratoare de la data scadentei acestora;
d) verificarea integritatii garantiilor depuse pentru microcredit.
Art. 41
In conditiile rezilierii contractului de administrare, in conformitate cu
art. 4 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 40/2000, Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale va prelua toate obligatiile agentiei de credit ce decurg
din administrarea fondului pentru microcredite pana la desemnarea prin
licitatie a unei alte agentii de credit careia acesta ii va fi dat in
administrare.
Art. 42
Agentia de credit este obligata sa restituie integral Ministerului Muncii
si Solidaritatii Sociale, pana la expirarea duratei contractului de
administrare, fondul pentru microcredite dat in administrare, inclusiv
dobanzile aferente.
CAP. 7
Mecanismul de raportare, evaluare, supraveghere si control ale
activitatilor agentiilor de credit
Art. 43
Agentiile de credit vor transmite Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale
urmatoarele situatii:
a) situatia privind acordarea de microcredite, conform modelului prezentat
in anexa nr. 3, pana in a zecea zi lucratoare a fiecarei luni;
b) raportul final privind activitatea desfasurata, conform modelului
prezentat in anexa nr. 4, in termen de 30 de zile de la expirarea contractului
de administrare;
c) orice situatie pe care Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale o
solicita.
Art. 44
Agentia de credit are obligatia sa comunice in scris Ministerului Muncii si
Solidaritatii Sociale orice modificare intervenita in activitatea acesteia care
poate conduce la nerespectarea clauzelor contractuale.
Art. 45
Agentia de credit are obligatia sa organizeze contabilitate distincta in
vederea inregistrarii operatiunilor contabile referitoare la fondul pentru
microcredite, conform prevederilor legale in vigoare.
Art. 46
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale va exercita, la sediul agentiei
de credit, controlul asupra modului de administrare a fondului pentru
microcredite.
Art. 47
Auditarea agentiilor de credit in legatura cu activitatea de administrare a
fondului pentru microcredite se realizeaza de catre structurile proprii de
audit ale Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, potrivit reglementarilor
legale in domeniu.
Art. 48
Agentia de credit va pune la dispozitie Ministerului Muncii si
Solidaritatii Sociale bilantul contabil si toate documentele necesare pentru
reevaluarea anuala realizata de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale.
Art. 49
(1) Ca urmare a raportului de evaluare Ministerul Muncii si Solidaritatii
Sociale isi rezerva dreptul sa notifice agentiei de credit, in termen de 10
zile de la aprobarea acestuia, constatarile privind nerespectarea schemei de
microcredite, a clauzelor contractului de administrare, precum si a clauzelor
contractelor de microcredite.
(2) Agentia de credit este obligata ca in termen de 30 de zile de la data
notificarii sa prezinte Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale masurile
intreprinse in vederea eliminarii aspectelor semnalate.
(3) In cazul nerespectarii obligatiei prevazute la alin. (2) Ministerul
Muncii si Solidaritatii Sociale isi rezerva dreptul de a rezilia unilateral
contractul de administrare.
Art. 50
Daca din raportul de evaluare rezulta incalcari de natura penala sau
civila, in termen de 5 zile lucratoare de la aprobarea raportului Ministerul
Muncii si Solidaritatii Sociale va lua toate masurile necesare conform art. 10
din Ordonanta Guvernului nr. 40/2000.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 51
Pe masura aplicarii prezentei scheme de microcredite aceasta va putea fi
modificata si completata in functie de rezultatele obtinute si de schimbarile
legislative intervenite, prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului
Muncii si Solidaritatii Sociale.
Art. 52
Disponibilitatile din sumele alocate de Ministerul Muncii si Solidaritatii
Sociale agentiilor de credit, ramase la finele anului in contul acestora, se
reporteaza in anul urmator cu aceeasi destinatie.
Art. 53
Agentiile de credit nu vor realiza profit din derularea contractului de
administrare.
Art. 54
Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezenta schema de microcredite.
ANEXA 1
la schema de microcredite
Contract de administrare a fondului pentru microcredite
nr. ............ data ..................
1. Parti contractante
Intre Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale .............,
adresa/sediu ..................., telefon/fax .........., numar de
inmatriculare la registrul comertului ............, cod fiscal ..............,
cont trezorerie ...........,
reprezentat prin ..........................., functia ................,
(denumirea conducatorului)
in calitate de agentie guvernamentala,
si intre ....................., adresa/sediu
..............................,
(denumirea)
telefon/fax ...................., numar de inmatriculare la registrul
comertului ............................, cod fiscal ......................,
cont trezorerie
......................., reprezentat prin
.....................................,
(denumirea conducatorului)
functia ........................,
in calitate de agentie de credit,
a intervenit prezentul contract.
2. Obiectul contractului
2.1. Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale acorda agentiei de credit,
in termen de cel mult 5 zile de la data intrarii in vigoare a contractului,
prima transa din fondul pentru microcredite in suma de ....................
lei, care nu va depasi 10% din fondul pentru microcredite.
2.2. La solicitarea agentiei de credit, pe masura incheierii contractelor
de microcredite intre agentia de credit si beneficiarii de microcredite,
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale acorda agentiei de credit suma
solicitata, in termen de 10 zile de la data solicitarii, care nu poate fi mai
mica de 5% din fondul pentru microcredite.
2.3. Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale plateste agentiei de credit
comisionul in suma de ........................... lei convenit pentru derularea
prezentului contract, care reprezinta cheltuielile de administrare a fondului
pentru microcredite.
2.4. Agentia de credit administreaza fondul pentru microcredite, in suma de
.............................. lei, pe o perioada de cel mult 48 de luni de la
data intrarii in vigoare a prezentului contract.
2.5. Disponibilitatile din sumele alocate de Ministerul Muncii si Solidaritatii
Sociale agentiei de credit, ramase la finele anului in contul acesteia, se
reporteaza in anul urmator cu aceeasi destinatie.
2.6. Administrarea fondului pentru microcredite de catre agentia de credit
consta in acordarea de microcredite persoanelor fizice care indeplinesc
conditiile prevazute la cap. II din schema de microcredite aprobata prin
Hotararea Guvernului nr. 1.138/2001.
3. Durata contractului
3.1. Durata contractului este de ................. luni de la data intrarii
in vigoare a prezentului contract (nu poate depasi 48 de luni).
4. Definitii
4.1. In prezentul contract urmatorii termeni vor fi interpretati astfel:
a) contract - actul juridic care reprezinta acordul de vointa al celor doua
parti contractante;
b) agentie de credit - persoana juridica fara scop lucrativ, constituita
sau recunoscuta potrivit legii, care indeplineste cel putin conditiile
prevazute la art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 40/2000 privind acreditarea
agentiilor de credit in vederea administrarii fondurilor pentru acordarea de
microcredite, precum si criteriile prevazute in schema de microcredite aprobata
prin Hotararea Guvernului nr. 1.138/2001;
c) comision - suma platita agentiei de credit de catre Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale, in baza contractului de administrare, pentru
indeplinirea integrala si corespunzatoare a tuturor obligatiilor sale asumate
prin contract, reprezentand cheltuielile de administrare a fondului pentru
microcredite;
d) fond pentru microcredite - fond care se acorda in administrare unei
agentii de credit in vederea acordarii de microcredite persoanelor fizice, care
nu poate fi mai mare decat echivalentul in lei al unui milion de euro, calculat
la cursul comunicat de Banca Nationala a Romaniei in ziua anterioara semnarii
contractului de administrare;
e) microcredit - imprumut rambursabil, cu dobanda egala cu 50% din taxa
oficiala a scontului stabilita de Banca Nationala a Romaniei la fondul pentru
microcredite, acordat la cererea solicitantilor, persoane fizice, cu valoare
nominala de pana la 10.000 euro, acordat in lei la cursul comunicat de Banca
Nationala a Romaniei in ziua anterioara eliberarii sumelor, cu o perioada de
rambursare de pana la 36 de luni, cu sau fara perioada de gratie;
f) standarde - standardele, reglementarile tehnice sau altele asemenea
prevazute in caietul de sarcini si in propunerea tehnica;
g) forta majora - un eveniment mai presus de vointa si controlul partilor,
care nu se datoreaza greselii sau vinii acestora, care nu putea fi prevazut la
momentul incheierii contractului si care face imposibila executarea acestuia.
5. Aplicabilitate
5.1. Contractul de administrare a fondului pentru microcredite intra in
vigoare dupa constituirea garantiei bancare de buna executie, astfel cum s-a
convenit la pct. 9, la data de
................................................................................
(se precizeaza data la care intra in vigoare contractul)
6. Documentele contractului
6.1. Documentele prezentului contract sunt:
a) graficul de administrare;
b) actele aditionale, daca exista;
c) propunerea tehnica si propunerea financiara;
d) caietul de sarcini;
e) alte anexe la contract.
7. Standarde
7.1. Administrarea fondului pentru microcredite, in baza contractului, va
respecta standardele prezentate de agentia de credit in propunerea sa tehnica,
precum si cele prevazute in caietul de sarcini.
8. Confidentialitatea contractului
8.1. - (1) O parte contractanta nu are dreptul, fara acordul scris al
celeilalte parti:
a) de a face cunoscut contractul sau orice prevedere a acestuia unei terte
persoane, in afara acelor persoane implicate in indeplinirea contractului;
b) de a utiliza informatiile si documentele obtinute sau la care are acces
in perioada de derulare a contractului in alt scop decat acela de a-si
indeplini obligatiile contractuale.
(2) Dezvaluirea oricarei informatii fata de persoanele implicate in
indeplinirea contractului se va face confidential si se va extinde numai asupra
acelor informatii necesare indeplinirii contractului.
8.2. O parte contractanta va fi exonerata de raspunderea pentru dezvaluirea
de informatii referitoare la contract, daca:
a) informatia era cunoscuta partii contractante inainte ca ea sa fi fost
primita de la cealalta parte contractanta; sau
b) informatia a fost dezvaluita dupa ce a fost obtinut acordul scris al
celeilalte parti contractante pentru asemenea dezvaluire; sau
c) partea contractanta a fost obligata in mod legal sa dezvaluie
informatia.
9. Garantia de buna executie a contractului
9.1. - (1) Agentia de credit are obligatia de a constitui garantia de buna
executie a contractului in termen de ............... zile de la data semnarii
prezentului contract.
(2) Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale are obligatia de a elibera
garantia pentru participare si de a incepe derularea contractului numai dupa ce
agentia de credit a facut dovada constituirii garantiei de buna executie.
9.2. Cuantumul garantiei de buna executie a contractului reprezinta 10% din
fondul pentru microcredite dat in administrare.
9.3. Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale are dreptul de a emite
pretentii asupra garantiei de buna executie pentru recuperarea prejudiciului
creat, daca agentia de credit nu isi indeplineste obligatiile asumate prin
prezentul contract. Anterior emiterii unei pretentii asupra garantiei de buna
executie Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale are obligatia de a notifica
de indata acest lucru agentiei de credit, precizand totodata obligatiile care
nu au fost respectate.
10. Obligatiile agentiei de credit
10.1. - (1) Agentia de credit are obligatia de a administra fondul pentru
microcredite in conformitate cu propunerea sa tehnica, precum si cu respectarea
prevederilor din caietul de sarcini si a clauzelor contractuale.
(2) Agentia de credit are obligatia de a monitoriza fiecare contract de
microcredite, conform prevederilor art. 40 din schema de microcredite aprobata
prin Hotararea Guvernului nr. 1.138/2001.
10.2. Agentia de credit este pe deplin responsabila pentru administrarea
fondului pentru microcredite in conformitate cu graficul de administrare
convenit, prevazut in anexa nr. .............. . Totodata este raspunzatoare
atat de siguranta tuturor operatiunilor si metodelor de administrare utilizate,
cat si de calificarea personalului folosit pe toata durata contractului.
10.3. Agentia de credit are obligatia sa sprijine solicitantii de
microcredite pentru intocmirea documentelor necesare obtinerii microcreditului.
10.4. Agentia de credit este in exclusivitate responsabila in ceea ce
priveste aprecierea valorii garantiei negociata potrivit legii pentru fiecare
microcredit, precum si de recuperarea sumelor acordate drept microcredite.
10.5. Agentia de credit are obligatia de a vira in contul Ministerului
Muncii si Solidaritatii Sociale pana la data de 10 a fiecarei luni sumele
incasate din rambursari de microcredite, dobanzile aferente, inclusiv dobanda
incasata pentru disponibilitatile fondului pentru microcredite.
10.6. Agentia de credit are obligatia de a permite accesul organelor de
control ale Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale la sediul sau si de a
le pune la dispozitie toate documentele necesare efectuarii controlului,
conform legii.
11. Obligatiile Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale
11.1. Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale are obligatia de a pune la
dispozitie agentiei de credit orice informatii pe care aceasta le-a cerut in
propunerea tehnica si pe care le considera necesare indeplinirii contractului.
11.2. Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale are obligatia de a
transfera in contul agentiei de credit prima transa din fondul pentru microcredite,
care este in valoare de ...................... lei.
11.3. Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale are obligatia ca pe baza
solicitarilor agentiei de credit si in masura incheierii de catre aceasta a
contractelor de microcredite sa transfere in contul agentiei de credit transele
pana la limita fondului pentru microcredite.
11.4. Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale are obligatia de a plati
agentiei de credit comisionul reprezentand cheltuielile pentru administrarea
fondului pentru microcredite, conform documentelor justificative prezentate de
agentia de credit.
12. Rezilierea contractului
12.1. Nerespectarea obligatiilor asumate prin prezentul contract de catre
una dintre parti da dreptul partii lezate de a cere rezilierea contractului.
12.2. Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale isi rezerva dreptul de a
denunta unilateral contractul, in cel mult 30 de zile de la aparitia unor
circumstante care nu au putut fi prevazute la data incheierii contractului si
care conduc la nerespectarea clauzelor contractuale, cu obligatia de a notifica
agentiei de credit in termen de cel mult 5 zile de la aparitia acestora.
12.3. In cazul rezilierii prezentului contract agentia de credit are
obligatia sa restituie Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale fondul
pentru microcredite dat in administrare si neutilizat, inclusiv dobanzile
aferente.
13. Modificarea contractului
13.1. Partile contractante au dreptul, pe durata indeplinirii contractului,
de a conveni modificarea clauzelor contractului, prin act aditional, cu acordul
ambelor parti.
14. Forta majora
14.1. Forta majora se constata de o autoritate competenta, potrivit legii.
14.2. Forta majora exonereaza partile contractante de indeplinirea
obligatiilor asumate prin prezentul contract, pe toata perioada in care aceasta
actioneaza.
14.3. Indeplinirea contractului va fi suspendata in perioada de actiune a
fortei majore, fara ca perioada de suspendare sa conduca la prelungirea duratei
prezentului contract.
14.4. Partea contractanta care invoca forta majora are obligatia de a
notifica celeilalte parti, de indata si in mod complet, producerea acesteia si
sa ia orice masuri care ii stau la dispozitie in vederea limitarii
consecintelor.
14.5. Daca forta majora actioneaza sau se estimeaza ca va actiona o
perioada mai mare de 6 luni, fiecare parte contractanta va avea dreptul sa
notifice celeilalte parti incetarea de plin drept a prezentului contract, cu
respectarea clauzelor prevazute la pct. 12.3.
15. Solutionarea litigiilor
15.1. Partile contractante vor incerca solutionarea oricarui litigiu pe
cale amiabila.
15.2. In cazul in care nu reusesc solutionarea in mod amiabil a litigiului,
acesta se solutioneaza de catre instantele judecatoresti competente, potrivit
legii.
16. Dispozitii finale
16.1. (1) Orice comunicare intre partile contractante referitoare la
indeplinirea prezentului contract trebuie sa fie transmisa in scris.
(2) Orice document scris trebuie inregistrat atat in momentul transmiterii,
cat si in momentul primirii.
16.2. Comunicarile intre partile contractante se pot face si prin telefon,
telegrama, telex, fax sau e-mail, cu conditia confirmarii in scris a primirii
comunicarii.
16.3. Limba care guverneaza contractul este limba romana.
16.4. Contractul va fi interpretat conform legilor din Romania.
16.5. Prezentul contract s-a incheiat la sediul Ministerului Muncii si
Solidaritatii Sociale in doua exemplare.
17. Alte clauze contractuale
17.1. Partile contractante pot stabili, in conditiile legii, si alte clauze
contractuale privind administrarea fondului pentru microcredite.
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale Agentia de credit
.................................. ........................
(semnatura autorizata) (semnatura autorizata)
L.S. L.S.
ANEXA 2
la schema de microcredite
Agentia de credit ..............................
Contract de administrare nr. ............./.....
Fond in administrare ...........................
Nr. ................../.........
SOLICITARE
de fonduri pentru acordarea de microcredite in luna ........... anul .........
_______________________________________________________________________
| Contracte incheiate cu beneficiarii de microcredite | |
|_____________________________________________________| Suma solicitata |
| Nr. si data | | - mii lei - |
| contractului | Numele si prenumele beneficiarului | |
|______________|______________________________________|_________________|
|______________|______________________________________|_________________|
|______________|______________________________________|_________________|
| TOTAL: | |
|_____________________________________________________|_________________|
Reprezentantul agentiei de credit,
................................................
(numele si prenumele, semnatura si stampila)
NOTA:
Se vor anexa copiile contractelor de microcredite.
ANEXA 3
la schema de microcredite
Agentia de credit ..............................
Contract de administrare nr. ............./.....
Fond in administrare ...........................
Nr. ................../.........
SITUATIA
privind acordarea de microcredite in luna .......... anul .........
______________________________________________________________________________
| | | Cumulat
|
| | Luna | de la data
|
| | curenta | intrarii
|
| | |in vigoare
a|
| |
|contractului|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| Numar de contracte incheiate pentru acordarea de | |
|
| microcredite | |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| Valoarea microcreditelor corespunzatoare contractelor | |
|
| incheiate | |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| Valoarea sumelor acordate ca microcredite | |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| Valoarea ratelor rambursate de catre beneficiarii de | |
|
| microcredite, din care: | |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| - din microcredit | |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| - dobanda aferenta | |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| Valoarea ratelor nerambursate la termenul scadent de | |
|
| catre beneficiarii de microcredite, din care: | |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| - din microcredit | |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| - dobanda aferenta | |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| Numar de notificari transmise celor care nu au | |
|
| rambursat ratele la termenul scadent | |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| Valoarea sumelor rambursate catre Ministerul Muncii | |
|
| si Solidaritatii Sociale, din care: | |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| - microcredite | |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| - dobanzi la microcredite | |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
| - dobanzi la disponibilitatile fondului | |
|
|_______________________________________________________|_________|____________|
Reprezentantul agentiei de credit,
............................................
(numele si prenumele, semnatura si stampila)
ANEXA 4
la schema de microcredite
Agentia de credit ..............................
Contract de administrare nr. .........../.......
Fond in administrare ...........................
Nr. ................/.........
SITUATIA
privind acordarea de microcredite la expirarea perioadei de valabilitate a
contractului de administrare
______________________________________________________________________________
| | | | |Cumulat
|
| | 2001 | 2002 | 2003 | de la
|
| | | |
|inceputul|
| | | | |perioadei|
|_______________________________________________|______|______|______|_________|
| Numar de contracte incheiate pentru acordarea | | | |
|
| de microcredite | | | |
|
|_______________________________________________|______|______|______|_________|
| Valoarea microcreditelor corespunzatoare | | | |
|
| contractelor incheiate | | | |
|
|_______________________________________________|______|______|______|_________|
| Valoarea sumelor acordate ca microcredite | | | |
|
|_______________________________________________|______|______|______|_________|
| Valoarea ratelor rambursate de catre | | | |
|
| beneficiarii de microcredite, din care: | | | |
|
|_______________________________________________|______|______|______|_________|
| - din microcredit | | | |
|
|_______________________________________________|______|______|______|_________|
| - dobanda aferenta | | | |
|
|_______________________________________________|______|______|______|_________|
| Valoarea ratelor nerambursate la termenul | | | |
|
| scadent de catre beneficiarii de microcredite,| | | |
|
| din care: | | | |
|
|_______________________________________________|______|______|______|_________|
| - din microcredit | | | |
|
|_______________________________________________|______|______|______|_________|
| - dobanda aferenta | | | |
|
|_______________________________________________|______|______|______|_________|
| Numar de notificari transmise celor care nu au| | | |
|
| rambursat ratele la termenul scadent | | | |
|
|_______________________________________________|______|______|______|_________|
| Valoarea sumelor rambursate catre Ministerul | | | |
|
| Muncii si Solidaritatii Sociale, din care: | | | |
|
|_______________________________________________|______|______|______|_________|
| - microcredite | | | |
|
|_______________________________________________|______|______|______|_________|
| - dobanzi la microcredite | | | |
|
|_______________________________________________|______|______|______|_________|
| - dobanzi la disponibilitatile fondului | | | |
|
|_______________________________________________|______|______|______|_________|
Reprezentantul agentiei de credit,
............................................
(numele si prenumele, semnatura si stampila)