HOTARARE Nr. 1184 din 27 noiembrie 2001
privind constituirea echipelor mixte de control pentru verificarea
producatorilor de alcool si bauturi alcoolice spirtoase
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 820 din 19 decembrie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. IX
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 117/2001 pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse
accizelor si instituirea unor masuri pentru diminuarea fenomenelor de frauda si
evaziune fiscala in domeniul alcoolului si bauturilor alcoolice,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Constituirea Comisiei centrale de coordonare
(1) Se constituie Comisia centrala de coordonare a echipelor mixte de
control pentru verificarea producatorilor de alcool si bauturi alcoolice
spirtoase, denumita in continuare Comisie centrala, alcatuita din
reprezentantii urmatoarelor institutii:
a) ministere si organe centrale de specialitate: Ministerul Finantelor
Publice, Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, Ministerul de
Interne, Ministerul Sanatatii si Familiei, Autoritatea Nationala pentru
Protectia Consumatorilor;
b) asociatii patronale din ramura alcoolului si bauturilor alcoolice, legal
infiintate.
(2) Conducatorii institutiilor prevazute la alin. (1) vor stabili, prin
acte interne, competentele ce revin, potrivit legii, reprezentantului propriu
in Comisia centrala.
(3) Reprezentantul Ministerului Finantelor Publice asigura coordonarea
activitatii Comisiei centrale.
(4) Componenta nominala a Comisiei centrale este prevazuta in anexa care
face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Constituirea echipelor mixte de control judetene
(1) In termen de 10 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari Comisia centrala va constitui echipe mixte de control in teritoriu, la
nivelul tuturor judetelor.
(2) Echipele mixte de control prevazute la alin. (1) vor avea in
componenta:
a) cate un reprezentant al serviciilor descentralizate din teritoriu ale
ministerelor si organelor centrale de specialitate mentionate la art. 1 alin.
(1) lit. a);
b) cate un reprezentant al asociatiilor patronale mentionate la art. 1
alin. (1) lit. b).
(3) Coordonarea echipei mixte de control la nivelul judetului se asigura de
catre reprezentantul directiei generale a finantelor publice judetene.
Art. 3
Competentele echipelor mixte de control judetene
(1) Echipele mixte de control judetene vor verifica, conform competentelor
stabilite de lege pentru fiecare dintre membrii lor, la fiecare agent economic
producator de alcool, distilate de orice fel sau bauturi alcoolice spirtoase:
a) detinerea licentelor de fabricatie emise conform prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 42/1995 privind productia de produse alimentare destinate
comercializarii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 123/1995,
cu modificarile si completarile ulterioare, precum si respectarea conditiilor
prevazute de lege pentru acestea;
b) detinerea autorizatiilor de comercializare emise conform prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor,
cu modificarile si completarile ulterioare, precum si respectarea conditiilor
prevazute de lege pentru acestea;
c) respectarea prevederilor legale privind protectia consumatorilor;
d) respectarea normelor sanitare, de avizare si autorizare a functionarii,
elaborate de Ministerul Sanatatii si Familiei;
e) respectarea prevederilor Ordinului ministrului agriculturii,
alimentatiei si padurilor si al ministrului sanatatii si familiei nr.
17/240/2000 pentru aprobarea Normelor cu privire la natura, continutul,
originea, fabricarea, ambalarea, etichetarea, marcarea si calitatea bauturilor
alcoolice distilate destinate comercializarii;
f) respectarea normelor legale in materie fiscala, a disciplinei
financiar-bancare si a normelor de comert.
(2) In cadrul controlului se vor preleva probe pentru toate produsele
fabricate, in vederea stabilirii calitatii, concentratiei alcoolice si a
modului de respectare a retetei de fabricatie. Probele prelevate vor fi
transmise pentru analize la laboratoarele de specialitate acreditate in tara,
costul analizelor urmand sa fie suportat de agentii economici controlati.
Directiile de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
vor acorda asistenta de specialitate privind prelevarea probelor, analiza si
evaluarea rezultatelor de laborator, din punct de vedere al riscurilor pentru
sanatatea publica.
(3) In toate situatiile de constatare a neindeplinirii sau nerespectarii
conditiilor de acordare si detinere a licentelor de fabricatie, precum si a autorizatiilor
de comercializare echipele mixte de control vor proceda la sigilarea
instalatiilor in vederea incetarii activitatii de productie.
Art. 4
Graficul de control
(1) Echipele mixte de control judetene constituite potrivit prezentei hotarari
vor efectua controale generale periodice si controale tematice, potrivit
graficelor proprii de control avizate de Comisia centrala.
(2) Controalele generale periodice se vor realiza cel putin de doua ori pe
an.
(3) Controalele tematice se vor efectua potrivit legislatiei speciale
aplicabile.
Art. 5
Procedura de lucru a echipelor mixte de control
(1) Procedura de lucru a echipelor mixte de control se stabileste de catre
Comisia centrala prin decizie.
(2) Echipele mixte de control au obligatia respectarii prevederilor-cadru
din procedura stabilita potrivit alin. (1), asigurand indeplinirea obiectivelor
specifice proprii, in mod operativ si cu maxima eficienta, in stricta
conformitate cu legislatia aplicabila.
Art. 6
Documentele de control si circuitul acestora
(1) Procesele-verbale de control intocmite ca urmare a fiecarei actiuni de
verificare intreprinse vor fi redactate structurat pe capitole, conform
obiectivelor de control, si vor fi semnate de fiecare membru al echipei mixte
de control, de supraveghetorul fiscal in cazurile producatorilor de alcool,
precum si de reprezentantii autorizati ai agentului economic verificat.
(2) Cate un exemplar al procesului-verbal va fi transmis in termen de 3
zile:
a) organelor teritoriale mentionate la art. 2 alin. (2);
b) Comisiei centrale spre informare.
(3) Documentele de control intocmite de echipele mixte de control judetene
se pastreaza la Ministerul Finantelor Publice si la directiile generale ale
finantelor publice judetene.
(4) In vederea anularii licentelor de fabricatie si/sau a autorizatiilor de
comercializare, procesele-verbale de control vor fi depuse, prin grija
reprezentantilor Ministerului Finantelor Publice si ai Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, la organele competente ale celor doua
ministere.
(5) Analiza procesului-verbal de control si dispunerea masurilor de anulare
a licentelor de fabricatie si/sau a autorizatiilor de comercializare se vor
efectua in termen de 10 zile de la data depunerii acestor documente la organele
competente.
(6) Procesele-verbale care contin masuri sanctionatorii, altele decat cele
prevazute la alin. (4), se transmit organelor teritoriale competente.
Art. 7
Coordonarea la nivel central
(1) Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor va comunica lunar,
pana la data de 15 a lunii urmatoare, Ministerului Finantelor Publice -
Directia generala de administrare a veniturilor publice si a monopolurilor
lista cuprinzand agentii economici carora le-au fost anulate licentele de
fabricatie, in vederea publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Directia generala de administrare a veniturilor publice si a
monopolurilor din cadrul Ministerului Finantelor Publice va informa lunar
Comisia centrala cu privire la masurile luate.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Ministrul agriculturii,
alimentatiei si padurilor,
Ilie Sarbu
Ministru de interne,
Ioan Rus
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
ANEXA 1
COMPONENTA
Comisiei centrale de coordonare a echipelor mixte de control pentru verificarea
producatorilor de alcool si bauturi alcoolice spirtoase
1. Gheorghe Oana - secretar de stat, reprezentant al Ministerului
Finantelor Publice
2. Neculae Plaiasu - comisar general al Garzii financiare, reprezentant al
Ministerului Finantelor Publice
3. Mihai Lungu - secretar de stat, reprezentant al Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor
4. G-ral de divizie - secretar de stat, reprezentant al Ministerului de
Toma Zaharia Interne
5. Rovana Plumb - secretar de stat, reprezentant al Autoritatii
Nationale pentru Protectia Consumatorilor
6. Radu Deac - secretar de stat, reprezentant al Ministerului
Sanatatii si Familiei
7. Mihai Simpetru - presedinte al Asociatiei Patronale "VINROM"
8. Romulus Dascalu - presedinte al Asociatiei producatorilor de alcool si
bauturi spirtoase "GARANT"
9. Radu Murariu vicepresedinte al Organizatiei Patronale de Ramura
"ROMFERMENT"