HOTARARE Nr. 1247 din 5 august 2004
privind aprobarea Strategiei nationale pentru eliminarea tulburarilor prin
deficit de iod prin iodarea universala a sarii destinate consumului uman direct
si fabricarii painii, precum si pentru infiintarea Comitetului National pentru
Eliminarea Tulburarilor prin Deficit de Iod (CNETDI)
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 772 din 24 august 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 12 alin. (2)
si (3) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului
Romaniei si a ministerelor, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Strategia nationala pentru eliminarea tulburarilor prin deficit
de iod prin iodarea universala a sarii destinate consumului uman direct si
fabricarii painii, denumita in continuare Strategie, prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 2
(1) Se infiinteaza Comitetul National pentru Eliminarea Tulburarilor prin
Deficit de Iod (CNETDI), denumit in continuare Comitetul, organism
interministerial fara personalitate juridica, sub autoritatea
primului-ministru, coordonat de catre consilierul primului-ministru cu atributii
in domeniul asigurarii sanatatii populatiei.
(2) Comitetul se organizeaza si functioneaza pe langa Ministerul Sanatatii.
Art. 3
(1) Comitetul are rolul de planificare, integrare, corelare si monitorizare
a politicii Guvernului in domeniul supravegherii, controlului si prevenirii
tulburarilor prin deficit de iod din perspectiva medicala, sociala si
educationala.
(2) Comitetul elaboreaza Planul national de actiune pentru eliminarea
tulburarilor prin deficit de iod, integrarea si corelarea programelor
sectoriale elaborate de autoritatile si institutiile cu atributii in aplicarea
Hotararii Guvernului nr. 568/2002 privind iodarea universala a sarii destinate
consumului uman, hranei animalelor si utilizarii in industria alimentara, cu
modificarile ulterioare, si monitorizeaza modul de desfasurare a procesului
care vizeaza aplicarea integrala a prevederilor acestui act normativ.
(3) Comitetul are urmatoarele atributii principale:
a) analizeaza cauzele care favorizeaza aparitia tulburarilor prin deficit
de iod;
b) fundamenteaza, elaboreaza si supune spre aprobare Guvernului viitoarele
strategii nationale pentru eliminarea tulburarilor prin deficit de iod si
urmareste punerea in aplicare a acestora;
c) aproba anual planul de activitati propriu;
d) evalueaza legislatia in domeniul supravegherii, controlului, prevenirii
tulburarilor prin deficit de iod si formuleaza propuneri privind modificarea
si/sau completarea acesteia, pe care le inainteaza ministerelor competente in
vederea elaborarii de acte normative;
e) propune realizarea, in conditiile legii, a unor actiuni sau masuri
speciale pentru protectia persoanelor ce manifesta tulburari prin deficit de
iod;
f) evalueaza si propune Guvernului prevederea in bugetul de stat a fondurilor
necesare aplicarii Strategiei;
g) urmareste respectarea conventiilor, tratatelor si a celorlalte acte
internationale la care Romania este parte, in ceea ce priveste respectarea
drepturilor persoanelor ce prezinta tulburari prin deficit de iod si ale
persoanelor expuse la grad mare de risc;
h) monitorizeaza aplicarea actelor normative in ceea ce priveste reducerea
impactului, supravegherea, controlul, prevenirea cazurilor de tulburari prin
deficit de iod si indeplinirea de catre institutiile statului a sarcinilor ce
le revin in domeniu;
i) acorda asistenta tehnica autoritatilor competente pentru elaborarea
programelor nationale, a strategiilor sectoriale si identifica metodele si
mijloacele practice care pot fi folosite in scopul supravegherii, controlului,
prevenirii si reducerii impactului social in cazurile de tulburari prin deficit
de iod;
j) informeaza anual Guvernul cu privire la activitatea si rezultatele
obtinute, realizarea si implementarea Strategiei si elaboreaza un raport anual
de activitate;
k) propune Guvernului spre adoptare masurile ce se impun pentru
supravegherea, controlul, prevenirea si reducerea impactului social al
cazurilor de tulburari prin deficit de iod;
l) colaboreaza cu autoritatile si institutiile publice, precum si cu
persoane juridice si fizice in vederea realizarii rolului sau;
m) faciliteaza accesul Romaniei la programe si surse internationale de
finantare in acest domeniu;
n) monitorizeaza aplicarea fondurilor atrase pe problematica tulburarilor
prin deficit de iod.
(4) Comitetul indeplineste orice alte atributii in vederea realizarii
scopului pentru care a fost constituit, stabilite prin acte normative sau
dispuse de primul-ministru.
Art. 4
(1) Comitetul are urmatoarea componenta:
a) presedinte, directorul general adjunct al Directiei generale sanatate
publica si inspectia sanitara de stat din Ministerul Sanatatii;
b) 3 vicepresedinti, respectiv coordonatorii celor 3 grupuri de lucru
constituite pe domenii de activitate, alesi prin vot dintre membrii Comitetului
in conditiile prevazute in regulamentul de organizare si functionare a
Comitetului;
c) 29 de membri, la nivel de director general sau director, desemnati de
autoritatile, institutiile sau organizatiile prevazute in anexa nr. 2.
(2) Componenta nominala a Comitetului se aproba prin ordin al ministrului
sanatatii, la propunerea autoritatilor, institutiilor si organizatiilor
reprezentate.
(3) La lucrarile Comitetului pot fi invitati reprezentanti ai:
a) Administratiei Prezidentiale;
b) comisiilor de sanatate ale Camerei Deputatilor si Senatului;
c) Casei Nationale de Asigurari de Sanatate;
d) Colegiului Medicilor din Romania;
e) Colegiului Farmacistilor din Romania;
f) organizatiilor academice si de asistenta sociala, precum si ai
celorlalte organizatii neguvernamentale care desfasoara activitati in domeniu;
g) organizatiilor producatorilor si importatorilor de produse farmaceutice
in domeniu;
h) organizatiilor producatorilor si importatorilor de produse alimentare;
i) reprezentantelor din Romania ale Organizatiei Natiunilor Unite, care
desfasoara activitati in domeniu.
(4) Participarea la sedintele Comitetului a persoanelor prevazute la alin.
(3) se face la invitatia presedintelui Comitetului.
Art. 5
Membrii Comitetului au urmatoarele atributii:
a) reprezinta autoritatile, institutiile publice si structurile care i-au
desemnat;
b) asigura comunicarea intre Comitet, autoritatile, institutiile si organizatiile
de la care provin;
c) asigura integrarea problematicii legate de tulburarile prin deficit de
iod in politicile si strategiile institutiilor din care provin;
d) asigura monitorizarea implementarii Strategiei la nivelul autoritatilor,
institutiilor si organizatiilor pe care le reprezinta.
Art. 6
(1) Comitetul se intruneste trimestrial sau ori de cate ori este nevoie, la
convocarea presedintelui sau, in lipsa acestuia, a unuia dintre vicepresedinti.
(2) Comitetul este intrunit in mod legal in prezenta a doua treimi din
numarul membrilor sai.
(3) Comitetul adopta hotarari prin vot majoritar. In caz de paritate de
voturi, votul presedintelui Comitetului este decisiv.
Art. 7
(1) In vederea exercitarii atributiilor ce ii revin, Comitetul poate
constitui grupuri de lucru formate din specialisti care pot proveni din cadrul
autoritatilor, institutiilor si organizatiilor reprezentate, precum si din
cadrul altor structuri, cu conditia ca rezultatele activitatii desfasurate de
catre acestia sa fie de natura sa contribuie la realizarea scopului pentru care
a fost constituit Comitetul.
(2) Lucrarile de secretariat ale grupurilor de lucru sunt asigurate de
autoritatile, institutiile sau organizatiile ai caror reprezentanti ori invitati
au solicitat constituirea grupului de lucru.
(3) Grupurile de lucru au urmatoarele atributii principale:
a) elaboreaza propuneri si strategii sectoriale de aplicare a Strategiei;
b) elaboreaza si prezinta Comitetului propuneri de acte normative de
reducere a impactului tulburarilor prin deficit de iod;
c) efectueaza, la cererea Comitetului, studii sectoriale si controleaza
aplicarea Strategiei la nivel sectorial;
d) elaboreaza rapoarte tematice, la cererea Comitetului.
(4) Grupurile de lucru indeplinesc, in conditiile legii, orice alte
atributii in vederea atingerii obiectivelor pentru a caror realizare au fost
constituite.
Art. 8
Comitetul isi desfasoara activitatea potrivit regulamentului de organizare
si functionare propus de presedinte si aprobat in cadrul primei sedinte, care
va avea loc in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari.
Art. 9
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul sanatatii,
Ovidiu Brinzan
Ministrul agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale,
Petre Daea
Autoritatea Nationala
pentru Protectia Consumatorilor
Gabriel Eduard Matei,
secretar de stat
ANEXA 1
STRATEGIE NATIONALA
pentru eliminarea tulburarilor prin deficit de iod prin iodarea universala a
sarii destinate consumului uman direct si fabricarii painii
(2004 - 2012)
Introducere
Carenta de iod este singura si cea mai cunoscuta cauza a retardului mintal
si a deteriorarii functiilor cerebrale ce poate fi prevenita. Carenta de iod
determina aparitia gusii si scaderea producerii hormonilor vitali pentru
crestere si dezvoltare. Cresterea copiilor este incetinita, ei devin apatici,
cu deficit mental, cu alterarea capacitatii de miscare, alterarea vorbirii si a
auzului. La gravide carenta de iod produce disgravidie, nastere prematura,
avort sau nasterea unor copii cu retard mintal ori intelect la limita. Studii
recente efectuate in Asia pe loturi mari de populatie au demonstrat ca
deficitul de iod la gravida este o cauza a nasterii unor copii cu greutate
mica.
Lista de abrevieri
IUS - iodarea universala a sarii
CNETDI - Comitetul National pentru Eliminarea Tulburarilor prin Deficit de
Iod
OMS - Organizatia Mondiala a Sanatatii
UNICEF - Fondul Natiunilor Unite pentru Copii
MS - Ministerul Sanatatii
IOMC - Institutul de Ocrotire a Mamei si Copilului
SALROM - Societatea Romana de Productie si Comercializare a Sarii
MEC - Ministerul Educatiei si Cercetarii
TDI - tulburari prin deficit de iod
IEC - informare, educare, comunicare
PSI - Fundatia "Population Services International" - Romania
UNDP - Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare
ICCIDD - Comisia internationala de control al tulburarilor prin deficit de
iod
ARGUMENT PENTRU DEZVOLTAREA PREZENTEI STRATEGII
Tulburarile induse de lipsa de iod
Statisticile mondiale arata ca:
- 1,6 miliarde de oameni sunt expusi riscului de a fi afectati de carenta
de iod din alimentatie;
- tulburarile prin carenta de iod afecteaza 50 milioane de copii;
- in fiecare an se nasc in lume 100.000 de copii cu cretinism.
Deficitul de iod antreneaza modificari diferite in functie de varsta la
care se manifesta. In functie de deficitul de iod si/sau de hormoni tiroidieni
pot aparea:
- avort sau nastere prematura;
- mortalitate perinatala si infantila crescuta;
- anomalii congenitale;
- cretinism cu leziuni neurologice (deficit mental, surdomutitate,
strabism) sau mixedematoase;
- la copil, hipotiroidismul juvenil cu dezvoltare mentala si fizica
deficitare;
- la adult, gusa (cu complicatiile sale) si tulburari ale fertilitatii.
Nutritia necorespunzatoare cu iod pe durata gestatiei reduce densitatea
retelei de interconexiuni care se formeaza intre celulele creierului in curs de
dezvoltare al fatului, limitand astfel pe viata capacitatea intelectuala a
individului. La nivelul populatiei consecinta s-a dovedit a fi un coeficient de
inteligenta mai scazut cu 10 - 15% . O stare nutritionala cu iod
corespunzatoare in primele 16 - 18 saptamani de sarcina este esentiala pentru
eliminarea TDI. Susceptibilitatea creierului fetal in curs de dezvoltare la
leziuni cauzate de lipsa de iod si faptul ca femeile gravide sunt pe locul 2
(dupa femeile in perioada de lactatie) in privinta necesarului de iod inseamna
ca pentru a asigura o protectie optima a fatului in dezvoltare fata de aportul
scazut de iod eforturile de monitorizare ar trebui sa se concentreze asupra
gravidelor.
In Romania tulburarile prin deficit de iod nu mai constituie o
caracteristica regionala, a zonelor considerate endemice, ci este o problema de
sanatate publica la nivel national. Potrivit datelor existente, frecventa
tulburarilor prin deficit de iod incadreaza Romania in categoria tarilor cu
deficit mediu spre moderat, cu exceptia a 3 zone care prezinta deficit sever.
La Congresul Societatii Romane de Endocrinologie in septembrie 2000 se
raporta ca: "... valorile iodului urinar se situeaza sub nivelul normal
recomandat de OMS/UNICEF/ICCIDD in 21 dintre cele 27 de judete aflate in
studiu. La femeile gravide, valorile iodului urinar au fost ingrijorator de
scazute."
In baza datelor furnizate de studii ale OMS, ale Institutului de
Endocrinologie "C.I. Parhon", precum si studii efectuate de IOMC se
poate spune ca:
- deficitul de iod este larg raspandit in Romania, depasind cu mult limita
zonelor considerate endemice, practic toata populatia tarii fiind la risc;
- aproximativ 20% din numarul de copii prezinta deficit de iod, cu o
prevalenta a tulburarilor prin deficit de iod mai mare in mediul rural;
- peste 35% din populatie prezinta forme vizibile de afectare tiroidiana
(gusa).
Aportul scazut de iod la femeile gravide din Romania inseamna ca fiecare
generatie de nou-nascuti sufera intr-o oarecare masura de deficiente cerebrale
cauzate de carenta de iod, ceea ce va limita in viitor capacitatea lor de
invatare si productivitatea, afectand astfel dezvoltarea socioeconomica
viitoare a tarii.
Diagnosticarea si tratamentul patologiilor tiroidiene induse de carenta de
iod constituie si o povara inutila pentru serviciile de asistenta medicala
nationale.
Rezultatele cercetarilor de piata referitor la consumul de sare iodata -
2002
Organismul uman are nevoie de cantitati foarte mici de iod (200 micrograme
pe zi), dar aportul trebuie sa fie continuu. La nivelul intregii populatii acest
lucru se poate realiza prin adaugarea de iod in sare. Sarea este vehiculul
ideal pentru aportul de iod deoarece este unul dintre putinele alimente care
sunt consumate aproape universal si in cantitati egale de toti oamenii,
indiferent de starea economica, iar procedeul de iodare este relativ simplu din
punct de vedere tehnic.
Cercetarile desfasurate la nivel national in anul 2002 au demonstrat ca
sarea neiodata este prezenta inca pe scara larga in gospodariile din Romania:
31% din gospodariile din mediul urban si 37% din gospodariile din mediul rural
folosesc exclusiv acest tip de sare. Exista diferente intre regiunile tarii,
dar chiar si acolo unde sarea iodata este folosita pe scara mai larga sarea
neiodata este inca folosita, uneori in paralel cu sarea iodata. Gospodariile
unde se foloseste exclusiv sare iodata reprezinta 56% in mediul urban si 53% in
mediul rural. Procentul cel mai mare de folosire exclusiva a sarii iodate se
intalneste in Bucuresti - 71% .
Sarea folosita pentru consumul animal este in cea mai mare parte neiodata.
Acelasi studiu a reliefat o serie de aspecte care au stat la baza
elaborarii strategiei campaniei de promovare a consumului de sare iodata:
- Nu este preferata o anume marca de sare si nu exista notorietate legata
de fabricant.
- Nu sunt cunoscute beneficiile consumului de sare iodata si nici
modalitatea corecta de folosire a sarii iodate (adaugare la sfarsitul
prepararii hranei pentru a nu fi expusa temperaturilor mari care favorizeaza
evaporarea iodului).
- Nu sunt percepute diferente de gust intre sarea iodata si cea neiodata.
- Pretul este doar in mica masura o bariera pentru consumul de sare iodata
(ceva mai scumpa).
- Numai 16% dintre persoane se informeaza daca sarea este iodata sau neiodata
la cumparare.
- Sarea iodata nu este disponibila peste tot, in mediul rural doar 66% din
locurile de comercializare dispunand de sare iodata, iar in mediul urban doar
78% .
- Majoritatea sarii comercializate pentru populatie (97%) este de productie
indigena.
Principii directoare
Principiile care stau la baza elaborarii strategiei eliminarii TDI sunt
urmatoarele:
1. TDI reprezinta o prioritate de sanatate publica nu numai ca o cauza
principala de morbiditate in randul copiilor si adultilor, dar si prin
consecintele sale socioeconomice pe termen lung.
2. Abordarea exclusiv medicala a acestei probleme nu isi dovedeste
eficienta, fiind necesara o abordare integrata si intersectoriala a tuturor
institutiilor implicate in eliminarea TDI folosindu-se metoda iodarii
universale a sarii, fapt dovedit de experienta internationala.
3. Aportul insuficient de iod prin alimentatie inca din perioada copilariei
genereaza aparitia de tulburari care devin cu timpul ireversibile si care
necesita tratament. Completarea iodului prin alimentatie cu cantitatea necesara
unei dezvoltari normale a organismului reprezinta una dintre prioritatile MS.
4. Aceasta strategie urmeaza principiile si recomandarile OMS si este in
concordanta cu Strategia Ministerului Sanatatii in domeniul sanatatii publice,
precum si cu actiunile derulate pana acum in acest domeniu.
5. Statul roman garanteaza dreptul la sanatate al tuturor cetatenilor sai,
precum si accesul universal si echitabil la serviciile de sanatate. Serviciile
furnizate persoanelor care inregistreaza acest gen de tulburari trebuie sa fie
echitabile si adaptate nevoilor populatiei si nu se pot realiza decat cu
sprijinul efectiv al medicului de familie. O atentie importanta trebuie
acordata copiilor deoarece completarea iodului din alimentatie inca din
copilarie garanteaza o dezvoltare normala a viitorului adult.
Scopul strategiei
Scopul prezentei strategii este de a asigura eliminarea TDI in Romania.
Asigurarea durabila a eliminarii TDI implica:
- mentinerea constanta a cererii de eliminare a pericolelor produse de
deficitul de iod;
- asigurarea unei calitati adecvate, disponibilitatii si accesibilitatii
sarii iodate;
- informarea larga si adecvata a tuturor straturilor si segmentelor
societatii privind importanta iodului alimentar pentru dezvoltarea si
functionarea optima a creierului.
Durata: 2004 - 2012
Directii strategice de actiune
Tinand cont de toate aceste considerente, se selecteaza o serie de actiuni
strategice prioritare pentru prevenirea si controlul TDI:
1. Iodarea universala a sarii pentru consumul uman si animal ca principala
actiune de lunga durata
2. Interventii pe termen scurt si in situatii speciale (zone endemice cu
deficit sever, gravide, patologie)
3. Monitorizarea calitatii sarii iodate pe toata distanta de la producator
la consumator
4. Monitorizarea deficitului de iod la nivelul populatiei generale
5. Elaborarea unei strategii de comunicare pentru:
a) educarea populatiei privind importanta consumului de sare iodata si
folosirea corecta a acesteia;
b) constientizarea profesionistilor (cadre didactice, medici, asistente
medicale, asistente medicale comunitare, asistenti sociali, profesionisti din
mass-media si din industria alimentara) privind comunicarea catre populatie a
mesajelor-cheie referitoare la importanta consumului de sare iodata;
c) constientizarea importatorilor, distribuitorilor si comerciantilor in
vederea comercializarii produselor realizate cu sare iodata in conformitate cu
legea in vigoare.
Rezultate asteptate
Indicatori de structura
1. Infiintarea CNETDI
2. Intalnirea membrilor CNETDI cel putin o data pe trimestru
3. Toate programele de invatamant la nivelul claselor I - XII, in domeniul
educatiei pentru sanatate, vor avea in fiecare modul cate o tema privind
importanta consumului de iod pentru organism.
4. Infiintarea de laboratoare de referinta pentru determinarea ioduriilor
5. Infiintarea laboratorului de referinta pentru monitorizarea calitatii
sarii iodate
6. Un sistem de monitorizare a calitatii sarii iodate coordonat de reteaua
de institute de sanatate publica
Indicatori de proces
1. Adoptarea unui sigiliu national al sarii iodate
2. Nivelul de iod din sarea destinata consumului uman direct conform
legislatiei in vigoare
3. Pe termen lung (pana in 2012), in functie de rezultatele evaluarii
statusului populatiei privind deficitul de iod, iodarea sarii pentru consum
animal
Indicatori de rezultat
1. Numarul de cazuri de hipotiroidie tranzitorie la nou-nascut
2. Incidenta gusii, mai ales in randul copiilor
3. Numarul de cazuri de gravide cu excretie urinara de iod sub standardele
OMS
4. Numarul de cazuri de copii de varsta scolara cu excretie urinara de iod
sub standardele OMS
5. Productia de sare iodata pentru consum intern, consum uman direct,
consum animal si industria alimentara
6. Dinamica consumului de sare iodata
7. Procentul de gospodarii care consuma numai sare iodata
8. Procentul de persoane care recunosc cel putin doua dintre beneficiile
consumului de sare iodata pentru sanatate
Obiective generale
Atat obiectivele generale, cat si cele specifice reprezinta o parte foarte
importanta in punerea in practica a strategiei de eliminare a TDI.
Ca obiective generale pot fi enumerate:
1. reducerea incidentei TDI si asigurarea unei dezvoltari normale a
organismului uman;
2. realizarea iodarii sarii in conformitate cu reglementarile in vigoare,
atat cea pentru uz uman, cat si cea pentru uz animal, ca vehicul esential
pentru administrarea de iod;
3. asigurarea pe piata a unei productii suficiente de sare iodata;
4. dezvoltarea si imbunatatirea sistemului national de supraveghere si
monitorizare a productiei si consumului de sare iodata;
5. asigurarea unor politici de sanatate si a unui cadru de reglementare
capabil sa raspunda sectorial si multisectorial domeniului eliminarii TDI;
6. dezvoltarea la nivel national a sistemului de depistare precoce si
monitorizare a TDI.
Obiective specifice
Un obiectiv specific este eliminarea incidentei TDI pana in anul 2012.
Pentru realizarea acestui obiectiv specific este necesar un set de actiuni:
1. determinarea si documentarea detaliata a rolurilor si
responsabilitatilor partenerilor, a graficelor de lucru, a datelor limita de
realizare a actiunilor, a resurselor necesare si alocarea de fonduri;
2. prezentarea si acceptarea planului de actiune la nivelul persoanelor cu
putere de decizie;
3. infiintarea Comitetului National pentru Eliminarea Tulburarilor prin
Deficit de Iod (CNETDI);
4. realizarea sistematica de activitati sustinute de comunicare pentru
schimbarea de comportamente care se adreseaza populatiei generale, utilizand
canale diferite (mass-media, medicul de familie, cabinetul de intreprindere,
medicul endocrinolog, medicul scolar, asistenti medicali comunitari etc.).
Campaniile vor informa populatia despre beneficiul consumului de sare iodata,
despre tulburarile generate de lipsa iodului din organism, despre modul cum se
poate procura sare neiodata pentru persoanele alergice la iod sau care sufera
de afectiuni ce interzic consumul de iod. Aceste activitati se adreseaza in
aceeasi masura producatorilor si comerciantilor de sare si de produse
alimentare care contin sare;
5. generalizarea ofertei de sare iodata de masa si pentru fabricarea
painii, precum si eliminarea importurilor de sare de masa la parametrii
necorespunzatori din punct de vedere calitativ, in conformitate cu legislatia
in vigoare;
6. intarirea retelei de promovare a sanatatii in scopul derularii de
activitati specifice la nivel local care sa acopere intregul teritoriu rural al
judetelor;
7. dezvoltarea si sustinerea activitatii de control al starii de sanatate a
populatiei din punct de vedere al tulburarilor generate de deficitul de iod, in
special in zonele traditionale gusogene;
8. instruirea medicilor de familie in domeniul suplimentarii necesarului de
iod pentru copii, femei gravide si femei care alapteaza;
9. dezvoltarea si acreditarea a doua laboratoare de referinta in domeniu;
10. cresterea capacitatii tehnice si profesionale atat la nivel
guvernamental, cat si neguvernamental pentru realizarea de studii in populatia
generala, care sa ilustreze periodic tabloul general al TDI;
11. dezvoltarea unui mecanism optim de comunicare intre partile implicate
in actiunile de eliminare a TDI (MS, Ministerul Economiei si Comertului, MEC,
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, Autoritatea Nationala a
Vamilor, UNICEF, Asociatia Medicilor de Familie din Romania, PSI, Fundatia
"World Vision" - Romania, Fundatia "Kiwanis" - Romania,
Institutul de Sanatate Publica Bucuresti, Institutul de Chimie Alimentara,
Agentia Nationala Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, Ministerul
Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, Societatea Nationala a Sarii -
S.A., Fundatia Internationala pentru Copil si Familie, OMS, Patronatul Roman
din Industria de Morarit, Panificatie si Produse Fainoase).
Obiective operationale si activitati
- Campanii de comunicare in vederea schimbarii comportamentelor
- Monitorizare, evaluare si cercetare (dezvoltarea sau intarirea
facilitatilor de laborator existente pentru analiza iodului din sare, precum si
a ioduriilor etc., cu crearea a doua laboratoare nationale de referinta pentru
monitorizarea ioduriilor si a unui laborator pentru monitorizarea calitatii
sarii iodate
- Stabilirea unui sistem eficient de monitorizare si evaluare este un
element-cheie in eliminarea deficitului de iod. Un astfel de sistem permite
identificarea grupurilor expuse riscului si monitorizarea progresului in timp.
Pentru a stabili un sistem eficient de supraveghere nutritionala trebuie
definite grupurile-tinta, indicatorii dupa care se va urmari statusul
deficitului de iod si strategiile prin care supravegherea va fi organizata si
coordonata.
Parametrii care vor fi monitorizati se impart in doua categorii:
- Parametri care masoara efortul logistic al programului:
a) productia de sare iodata (calitativ si cantitativ);
b) importul de sare;
c) distribuirea universala a sarii iodate;
d) pierderile de iod datorate factorilor climatici;
e) practici de gatit si depozitare a sarii in gospodarie;
f) preferinta consumatorilor pentru sarea iodata;
g) eliminarea de la comercializare a sarii neiodate de masa si pentru
fabricarea painii, in conformitate cu legislatia in vigoare.
- Parametri care masoara impactul asupra sanatatii:
a) diminuarea vizibila a gusii pentru cazurile cunoscute;
b) reducerea ratei de prevalenta a gusii fata de studiul national de
referinta;
c) imbunatatirea ratelor de excretie urinara a iodului la copii de varsta
scolara si gravide;
d) imbunatatirea nivelurilor hormonale sanguine;
e) ameliorarea nivelului de constientizare a publicului si schimbari in
atitudinea si comportamentul consumatorilor, importatorilor, producatorilor si
comerciantilor;
f) imbunatatirea starii de sanatate raportate de cercetatori si percepute
de populatie.
Grupurile-tinta pentru supraveghere sunt sugarii, prescolarii, scolarii
(gimnaziu) si femeile de varsta fertila. Definirea grupurilor-tinta tine seama
atat de nevoia, cat si de abilitatea relativa a populatiei de a raspunde
interventiei. Selectarea grupurilor-tinta se va face pe urmatoarele principii:
- Nivelul de risc sau vulnerabilitatea
- Accesibilitatea pentru evaluare si monitorizare
- Gradul de reprezentativitate (abilitatea de a extinde concluziile
masuratorilor in grupurile-tinta asupra populatiei generale)
- Potentialul ca grupurile respective sa fie incluse intr-un program
complex de supraveghere nutritionala (de pilda, gravidele si copiii pot fi
inclusi in Programul national de supraveghere nutritionala)
Referitor la acest ultim aspect CNETDI va recomanda MS dezvoltarea unui
sistem coordonat de colectare a datelor privind statusul nutritional si
deficitul unor microelemente. Unul dintre motive este ca grupurile-tinta se
suprapun in multe cazuri si astfel supravegherea poate fi indreptata integrat
asupra acelorasi grupuri. In plus, elaborarea unui sistem de supraveghere care
utilizeaza o singura investitie de resurse financiare si de personal pentru a
culege date referitoare la mai multi micronutrienti este mult mai eficienta din
punct de vedere al costurilor comparativ cu initierea de activitati separate
pentru fiecare micronutrient.
Stabilirea unui sistem eficient de supraveghere nutritionala poate lua
cativa ani si de aceea sunt necesare mai multe directii de actiune
complementare:
a) elaborarea unei metodologii de supraveghere a TDI;
b) elaborarea unui sistem modular de supraveghere, care ulterior va putea
fi cu usurinta inclus in sistemul unic de supraveghere nutritionala;
c) colaborarea cu institutiile interesate pentru dezvoltarea sistemului
unic de supraveghere nutritionala.
Elaborarea unui sistem unic de supraveghere nutritionala, eficient pentru
elaborarea si ajustarea programelor nationale, necesita sprijinul cercetarii
aplicate care sa includa dezvoltarea unor indicatori noi ce pot oferi
informatii specifice despre statusul micronutrientilor, testarea in teren a
metodelor de cercetare pentru a le evalua performanta, rafinarea tehnicilor de
masurare a indicatorilor biochimici si evaluarea deficitelor multiple de
micronutrienti.
- Dezvoltarea capacitatii institutionale prin dezvoltarea resurselor umane
(instruire de personal), colaborare intersectoriala, elaborarea si
administrarea de programe pentru sectorul sanitar, producatori, importatori,
comercianti si lucratori din industria alimentara
Dezvoltarea capacitatii institutionale va fi obiectul planurilor nationale
de actiune.
- Realizarea de:
- strategii si planuri de interventie;
- monitorizare si evaluare;
- cercetare;
- cooperare intersectoriala.
Rolul CNETDI
MS, in parteneriat cu UNICEF, isi asuma responsabilitatea pentru initierea,
coordonarea si monitorizarea implementarii prezentei strategii. Eradicarea TDI
este o activitate multisectoriala si necesita implicarea si angajamentul mai
multor institutii si persoane. Ca urmare, MS a sprijinit crearea si sustine
activitatea CNETDI. Acesta va colabora cu urmatoarele institutii, al caror
sprijin este solicitat pentru indeplinirea diferitelor functii necesare
implementarii prezentei strategii.
Functia Institutia
Planificare CNETDI, MS
Administrare si coordonare MS
Iodarea sarii, ambalarea Fabricantii de sare, comerciantii, importatorii,
si distribuirea ei vama
Controlul calitatii Laboratoarele de referinta, MS, institutele de
sanatate publica
Informare, educare, MS, MEC, serviciile judetene de promovare a
comunicare (IEC) sanatatii si educatie pentru sanatate din cadrul
directiilor judetene de sanatate publica
Legislatie MS
Monitorizare si evaluare CNETDI, MS, laboratorul de referinta
Sustinere tehnica Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, MS.
Aceste
si financiara institutii sunt responsabile sa asigure finantarea
din surse interne si sa solicite ajutorul
agentiilor internationale UNICEF, UNDP etc. pentru
implementarea prezentei strategii si a planurilor
nationale care vor deriva din aceasta.
La infiintarea CNETDI, acesta va avea urmatoarele sarcini care vor fi
revizuite periodic:
1. eliminarea din comert a sarii neiodate pentru consum uman direct si
pentru fabricarea painii in conformitate cu legislatia in vigoare;
2. atingerea unui nivel optim de iod in nutritie prin iodarea sarii pentru
consum uman direct si pentru producerea painii;
3. elaborarea de norme si proceduri care sa asigure in timp o nutritie
adecvata cu iod la nivel national;
4. supravegherea capacitatii de a indeplini obiectivele planurilor
nationale, documentarea rezultatelor si diseminarea lor la nivel national;
5. mentinerea unui sistem de educatie continua atat in scoala, cat si a
publicului larg pentru a asigura cunoasterea si intelegerea adecvata a nevoilor
de iod si a resurselor acestuia in dieta;
6. mentinerea contractului cu Reteaua Internationala a Nutritiei cu Iod.
Pentru a rezolva aceste sarcini CNETDI va actiona in 3 directii:
1. asigurarea calitatii produsului;
2. asigurarea calitatii procesului national care asigura eforturile
constante de IUS si nutritie adecvata cu iod;
3. asigurarea progresului in nutritia umana.
Calitatea produsului
Calitatea produsului se va asigura prin respectarea de catre toti
producatorii a reglementarilor privind calitatea produselor, in conformitate cu
legislatia in vigoare. Aceste reglementari au fost alese astfel incat sa
corespunda criteriilor de sanatate publica si sa poata fi respectate de catre
toti producatorii. In prezent in Romania se folosesc recomandari in
conformitate cu Codex Alimentarius. Reglementarile pot fi modificate ca urmare
a rezultatelor monitorizarii continue a nivelului de iod din sarea destinata
consumului uman direct si fabricarii painii, precum si a nivelului de nutritie
cu iod in randul populatiei.
Pentru asigurarea aportului adecvat de sare iodata in gospodarie este
necesara si implicarea reprezentantilor industriei alimentare.
Calitatea procesului
Se vor elabora indicatori care sa masoare eforturile politice, economice,
din domeniul infrastructurii, dezvoltarea resurselor umane, comunicare, nevoia
de asistenta tehnica, responsabilitatea publica si elemente de nutritie
publica. O evaluare globala a calitatii procesului de asigurare a iodarii
universale a sarii (IUS) se poate realiza analizandu-se totalitatea elementelor
anterior amintite, suficienta si stabilitatea prezentei lor la nivel national.
Aceste sarcini vor fi indeplinite prin urmatoarele activitati:
1. un studiu initial si evaluari ulterioare ale tulburarilor prin deficit
de iod;
2. analiza situatiei productiei, importului si distributiei sarii iodate;
3. implementarea programului de iodare a sarii pentru consumul uman direct
si fabricarea painii, supravegherea si monitorizarea acestuia;
4. dezvoltarea si implementarea strategiilor alternative (administrarea
tabletelor cu iod, producerea uleiului iodat);
5. comandarea si avizarea materialelor de informare, educare, comunicare
pentru a promova programul la toate nivelurile;
6. desemnarea si echiparea a 3 laboratoare nationale de referinta si a
altor elemente de infrastructura necesare programului de supraveghere;
7. instruirea cadrelor medicale, lucratorilor din industria sarii si a
profesorilor care predau educatia pentru sanatate, precum si informarea distribuitorilor;
8. evaluarea periodica a prezentei strategii si aducerea la zi a
programului national ce deriva din aceasta in conformitate cu schimbarile
produse si pentru cresterea eficientei;
9. documentarea si diseminarea informatiilor referitoare la progresele
implementarii strategiei.
Comitetul se va intalni trimestrial sau ori de cate ori va fi nevoie pentru
a revizui componentele prezentei strategii si ale Planului national de actiune
si pentru a face recomandari privind implementarea. Comitetul va avea un
secretar executiv, desemnat de Directia generala sanatate publica si inspectia
sanitara de stat, care va urmari punerea in aplicare a activitatilor
recomandate de Comitet referitoare la:
- dezvoltarea resurselor umane - instruire;
- colaborarea intersectoriala (mecanisme consultative nationale);
- elaborarea si administrarea programelor.
Resurse financiare
Sunt asigurate din bugetul MS prin programele nationale de sanatate
publica.
O contributie financiara substantiala o au reprezentantele din Romania ale
Organizatiei Natiunilor Unite, in principal UNICEF, prin sustinerea programelor
in domeniu, atat a celor desfasurate de organizatiile guvernamentale, cat si de
cele neguvernamentale.
ANEXA 2
AUTORITATILE, INSTITUTIILE SI ORGANIZATIILE
ai caror reprezentanti sunt membri ai Comitetului National pentru Eliminarea
Tulburarilor prin Deficit de Iod
1. Administratia Prezidentiala
2. Secretariatul General al Guvernului
3. Ministerul Sanatatii (Directia generala sanatate publica si inspectia
sanitara de stat, Directia generala asistenta medicala, Directia generala
pentru integrare europeana si relatii internationale, Institutul de Ocrotire a
Mamei si Copilului, Institutul de Sanatate Publica Bucuresti, Institutul de
Endocrinologie "C.I. Parhon")
4. Ministerul Economiei si Comertului
5. Ministerul Educatiei si Cercetarii
6. Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale
7. Agentia Nationala Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor
8. Autoritatea Nationala de Control
9. Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor
10. Institutul de Chimie Alimentara
11. Societatea Nationala a Sarii - S.A.
12. Fundatia Internationala pentru Copil si Familie
13. Societatea Nationala pentru Medicina de Familie
14. Fundatia "Population Services International" (PSI) - Romania
15. Fondul Natiunilor Unite pentru Copii - UNICEF
16. Organizatia Mondiala a Sanatatii
17. Fundatia "Kiwanis" - Romania
18. Fundatia "World Vision" - Romania
19. Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania
20. Patronatul Roman din Industria de Morarit, Panificatie si Produse
Fainoase