HOTARARE Nr.
1326 din 11 noiembrie 2009
privind transportul
marfurilor periculoase în Romania
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 815 din 27 noiembrie 2009
Având în vedere prevederile art. 2 din Legea nr.
157/2005 pentru ratificarea Tratatului dintre Regatul Belgiei, Republica Cehă,
Regatul Danemarcei, Republica Federală Germania, Republica Estonia, Republica
Elenă, Regatul Spaniei, Republica Franceză, Irlanda, Republica Italiană,
Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al
Luxemburgului, Republica Ungară, Republica Malta, Regatul Ţărilor de Jos,
Republica Austria, Republica Polonă, Republica Portugheză, Republica Slovenia,
Republica Slovacă, Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii
Britanii şi Irlandei de Nord (state membre ale Uniunii Europene) şi Republica
Bulgaria şi România privind aderarea Republicii Bulgaria şi a României la
Uniunea Europeană, semnat de România la Luxemburg la 25 aprilie 2005, precum şi
ale art. 10 alin. (1) din Directiva 2008/68/CE a Parlamentului European şi a
Consiliului din 24 septembrie 2008 privind transportul interior de mărfuri
periculoase,
în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Prezenta hotărâre stabileşte cadrul
general unitar de efectuare a transporturilor de mărfuri periculoase în
modurile rutier, feroviar sau pe căile navigabile interioare, desfăşurate în
întregime sau parţial pe teritoriul României, incluzând activităţile de
încărcare şi descărcare, transferul/transbordarea dinspre sau înspre alt mod de
transport, precum şi staţionările impuse de circumstanţele de transport,
conform legislaţiei în vigoare.
(2) Prezenta hotărâre nu se aplică transporturilor de
mărfuri periculoase efectuate:
a) cu vehicule, vagoane sau nave aparţinând
instituţiilor din sistemul naţional de apărare sau aflate sub răspunderea
acestora ori asimilate acestora;
b) cu nave maritime pe căi navigabile maritime care fac
parte din căile navigabile interioare;
c) cu bacuri care traversează numai căi navigabile
interioare sau un port;
d) integral în perimetrul unei zone închise, în care
accesul public este restricţionat.
Art. 2. - (1) Prezenta hotărâre nu limitează dreptul
autorităţilor publice cu atribuţii în domeniu de a emite, cu respectarea
legislaţiei comunitare şi a legislaţiei interne, reglementări şi cerinţe de
siguranţă privind:
a) transportul de mărfuri periculoase realizat cu vehicule,
vagoane sau nave destinate căilor navigabile interioare, care nu face obiectul
prezentei hotărâri;
b) utilizarea unor rute prestabilite, inclusiv
utilizarea unor moduri de transport prestabilite, în cazuri justificate;
c) normele speciale pentru transportul de mărfuri
periculoase în trenuri de călători.
(2) Reglementările menţionate la alin. (1) se adoptă cu
avizul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi se notifică Comisiei
Europene.
Art. 3. - Fără a aduce atingere legislaţiei comunitare,
mai ales celei privind accesul la piaţă, România, prin autorităţile publice cu
atribuţii în domeniu, poate reglementa sau poate interzice transportul anumitor
mărfuri periculoase pe teritoriul său, exclusiv din alte motive decât cele care
ţin de siguranţă pe parcursul transportului, conform legislaţiei în vigoare.
Art. 4. -In sensul prezentei hotărâri, termenii de mai
jos au următoarele semnificaţii:
a) A.D.R. -Acordul european referitor la
transportul rutier internaţional al mărfurilor periculoase, adoptat şi semnat
la Geneva la 30 septembrie 1957, cu modificările şi completările ulterioare, la
care România a aderat prin Legea nr. 31/1994, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 136 din 31 mai 1994, cu modificările şi completările
ulterioare;
b) R.I.D. - Regulamentul privind transportul
internaţional feroviar al mărfurilor periculoase, care figurează în anexa C la
Convenţia privind transporturile internaţionale feroviare (COTIF), semnată la
Berna la 9 mai 1980, ratificată prin Decretul Consiliului de Stat nr. 100/1983,
astfel cum a fost modificată prin Protocolul de la Vilnius încheiat la 3 iunie
1999, ratificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 69/2001, aprobată prin Legea nr.
53/2002;
c) A.D.N. - Acordul european privind transportul
internaţional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare, adoptat
la Geneva la 26 mai 2000, cu modificările şi completările ulterioare, la care
România a aderat prin Legea nr. 159/2008, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 675 şi 675 bis din 1 octombrie 2008;
d) vehicul - orice autovehicul având cel puţin
4 roţi şi o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h, precum şi orice
remorcă, cu excepţia vehiculelor care circulă pe şine, a utilajelor mobile şi a
tractoarelor agricole şi forestiere, care nu se deplasează cu o viteză mai mare
de 40 km/h atunci când transportă mărfuri periculoase;
e) vagon - orice vehicul care nu are mijloace
proprii de propulsie, care circulă pe propriile roţi pe şine şi se foloseşte
pentru transportul de mărfuri;
f) navă - o construcţie navală care îndeplineşte
prevederile Directivei Parlamentului European şi a Consiliului 2006/87/CE din
12 decembrie 2006 de stabilire a cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie
interioară şi de abrogare a Directivei 82/714/CEE a Consiliului, publicată în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 389 din 30 decembrie 2006, p. 1, aşa
cum a fost modificată, transpusă în legislaţia naţională prin Ordinul
ministrului transporturilor nr. 1.447/2008 privind aprobarea cerinţelor tehnice
pentru navele de navigaţie interioară, cu modificările şi completările
ulterioare, sau o navă maritimă.
Art. 5. - (1) Fără a aduce atingere dispoziţiilor art.
8, mărfurile periculoase nu se transportă în măsura în care acest lucru este
interzis conform dispoziţiilor A.D.R., R.I.D., respectiv A.D.N., la care se
face referire în anexa nr. 1, anexa nr. 2 secţiunea 2.1, respectiv anexa nr. 3
secţiunea 3.1.
(2) Fără a aduce atingere normelor generale privind
accesul pe piaţă sau regulilor general aplicabile transportului de mărfuri, se
autorizează transportul de mărfuri, sub rezerva respectării condiţiilor
stabilite în anexa nr. 1, anexa nr. 2 secţiunea 2.1 sau anexa nr. 3 secţiunea
3.1.
Art. 6. - Transportul de mărfuri periculoase între
statele membre şi state terţe este autorizat în măsura în care acesta respectă
cerinţele A.D.R., R.I.D. sau A.D.N., cu excepţia cazului în care în anexele la
prezenta hotărâre se prevede altfel.
Art. 7. - (1) Cu excepţia cerinţelor de construcţie a
ambalajelor, recipientelor, dispozitivelor sau mijloacelor de transport,
autorităţile publice cu atribuţii în domeniu pot aplica din motive de siguranţă
a transportului dispoziţii mai stricte în privinţa transportului intern de
mărfuri periculoase efectuat cu vehicule, vagoane sau nave destinate căilor
navigabile interioare înmatriculate sau puse în circulaţie pe teritoriul
naţional.
(2) Dacă în urma analizei unui accident sau incident
care a avut loc pe teritoriul României autoritatea competentă ajunge la
concluzia că dispoziţiile de siguranţă aplicabile sunt insuficiente pentru a
limita pericolele comportate de acel tip de transport şi în cazul în care
adoptarea de măsuri este urgentă, autoritatea competentă informează Comisia
Europeană cu privire la proiectul de măsuri şi îl adoptă cu acordul acesteia şi
pe perioada pentru care Comisia Europeană autorizează aceasta.
Art. 8. - (1) La transportul intern al mărfurilor
periculoase documentele pot fi redactate doar în limba română.
(2) Autoritatea competentă poate solicita Comisiei
Europene autorizarea adoptării de derogări de la aplicarea dispoziţiilor
legislaţiei comunitare sau prelungirea unor autorizaţii acordate, cu condiţia
să nu se pericliteze siguranţa transporturilor, pentru:
a) derogări de la anexa nr. 1, anexa nr. 2 secţiunea
2.1 şi/sau anexa nr. 3 pentru transportul pe teritoriul României a unor
cantităţi mici din anumite mărfuri periculoase, cu excepţia substanţelor cu un
nivel mediu sau ridicat de radioactivitate, numai în cazul în care condiţiile
stabilite în alte reglementări pentru un astfel de transport nu sunt mai
stricte decât condiţiile stabilite în anexele la prezenta hotărâre;
b) derogări de la anexa nr. 1, anexa nr. 2 secţiunea
2.1 sau anexa nr. 3 pentru transportul de mărfuri periculoase pe teritoriul
acestora, pentru transportul local pe distanţe scurte sau transportul feroviar
local pe anumite rute desemnate, atunci când acesta face parte dintr-un proces
industrial specific, care este strict controlat în condiţii clar definite.
(3) Derogările prevăzute la alin. (2) sunt valabile pe
o perioadă de cel mult 6 ani de la data autorizării stabilită în decizia de
autorizare emisă de Comisia Europeană.
(4) Cu excepţia cazului în care se indică altfel,
derogările sunt valabile pentru o perioadă de 6 ani.
(5) Derogările se aplică fără discriminare.
(6) Autoritatea competentă poate, în mod excepţional şi
cu condiţia de a nu periclita siguranţa, să emită autorizaţii individuale
pentru efectuarea operaţiunilor de transport de mărfuri periculoase pe
teritoriul României care sunt interzise potrivit prezentei hotărâri sau să
efectueze astfel de operaţiuni în alte condiţii decât cele specificate în
prezenta hotărâre, cu condiţia ca aceste operaţiuni de transport să fie clar
definite şi să se desfăşoare pe o perioadă limitată.
(7) Derogările prevăzute la alin. (2) se stabilesc prin
ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, care se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 9. - (1) Prevederile anexei nr. 3 secţiunea 3.1 se
aplică începând cu data de 1 iulie 2011.
(2) Până la data de 30 iunie 2011, transportului
mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare i se aplică în mod
corespunzător dispoziţiile directivelor 96/35/CE a Consiliului din 3 iunie 1996
privind desemnarea şi calificarea profesională a consilierilor pe probleme de
siguranţă a transportului rutier, feroviar şi naval de mărfuri periculoase şi
2000/18/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 aprilie 2000
privind exigenţele minime aplicabile examinării consilierilor de siguranţă
pentru transportul rutier, feroviar şi pe căile navigabile al mărfurilor
periculoase, transpuse în legislaţia naţională prin Ordinul ministrului
transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.044/2003 privind aprobarea Regulamentului
pentru desemnarea, pregătirea profesională şi examinarea consilierilor de
siguranţă pentru transportul rutier, feroviar sau pe căile navigabile
interioare al mărfurilor periculoase, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 10. - Amendamentele necesare pentru adaptarea
anexelor la prezenta hotărâre la progresul ştiinţific şi tehnic, inclusiv
utilizarea tehnologiilor pentru localizare şi urmărire, în domeniile
reglementate de prezenta hotărâre, în special pentru a lua în considerare modificările
aduse A.D.R., R.I.D. şi A.D.N., se adoptă prin ordin al ministrului
transporturilor şi infrastructurii.
Art. 11. - Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii informează Comisia Europeană cu privire la prezenta hotărâre şi
la legislaţia adoptată pentru aplicarea acesteia.
Art. 12. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Prezenta hotărâre transpune Directiva 2008/68/CE a
Parlamentului European şi a Consiliului din 24 septembrie 2008 privind
transportul interior de mărfuri periculoase, publicată în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene seria L nr. 260 din 30 septembrie 2008.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul afacerilor externe, interimar,
Cătălin Marian Predoiu
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
ANEXA Nr. 1
TRANSPORTUL RUTIER
A.D.R.
Anexele Aşi B la A.D.R., aplicabile de la 1 ianuarie
2009, unde termenul „parte contractantă" se înlocuieşte, după caz, cu
termenul „stat membru al Uniunii Europene".
ANEXA Nr. 2
TRANSPORTUL FEROVIAR
2.1.R.I.D.*)
Anexa la R.I.D., care figurează în anexa C la Convenţia
privind transporturile internaţionale feroviare - COTIF, aplicabil de la 1
ianuarie 2009.
2.2. Dispoziţii tranzitorii suplimentare
1. Pe teritoriul României se menţin în vigoare
derogările adoptate în temeiul art. 4 din Directiva 96/49/CE a Consiliului din
23 iulie 1996 de apropiere a legislaţiilor statelor membre privind transportul
feroviar de mărfuri periculoase până la 31 decembrie 2010 sau până la data în
care secţiunea 2.1 din prezenta anexă este modificată astfel încât să reflecte
Recomandările ONU privind transportul de mărfuri periculoase menţionate la
respectivul articol, în cazul în care această dată este anterioară.
2. Pe teritoriul României, Ministerul Transporturilor
şi Infrastructurii autorizează, la cerere, prin ordin al ministrului
transporturilor şi infrastructurii utilizarea unor vagoane şi vagoane-cisternă
cu ecartamentul de 1.520/1.524 mm, construite înainte de 1 iulie 2005, care nu
respectă dispoziţiile prezentei hotărâri, dar au fost construite în
conformitate cu anexa II la Convenţia privind traficul internaţional feroviar
de mărfuri - SMGS sau cu reglementările naţionale în vigoare la 30 iunie 2005,
cu condiţia ca aceste vagoane să fie menţinute la nivelurile necesare de
siguranţă.
3. Pe teritoriul României, Ministerul Transporturilor
şi Infrastructurii autorizează, la cerere, prin ordin al ministrului
transporturilor şi infrastructurii utilizarea unor cisterne şi vagoane
construite înainte de 1 ianuarie 1997 care nu respectă dispoziţiile prezentei
hotărâri, dar au fost construite în conformitate cu reglementările naţionale în
vigoare la 31 decembrie 1996, cu condiţia ca aceste cisterne şi vagoane să fie
menţinute la nivelele necesare de siguranţă.
Cisternele şi vagoanele construite la 1 ianuarie 1997
sau după această dată şi care nu respectă dispoziţiile prezentei hotărâri, dar
care au fost construite în conformitate cu cerinţele Directivei 96/49/CE în
vigoare la data construcţiei acestora, pot fi utilizate în continuare pentru
transportul intern.
4. Pe teritoriul României, în zonele în care
temperatura ambiantă este de regulă mai mică de -20 °C, Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii poate să stabilească, prin ordin al
ministrului transporturilor şi infrastructurii, norme mai severe referitoare la
temperatura de funcţionare a materialelor utilizate pentru ambalarea
materialelor plastice, cisterne şi echipamentul acestora destinate utilizării
în transportul feroviar naţional de mărfuri periculoase, până la includerea în
secţiunea 2.1 din prezenta anexă a dispoziţiilor privind temperaturile de
referinţă corespunzătoare pentru zonele climatice date.
5. Pe teritoriul României se menţin dispoziţiile de
drept intern, altele decât cele prevăzute în prezenta hotărâre, cu privire la
temperatura de referinţă pentru transportul gazelor lichefiate sau al
amestecurilor de gaze lichefiate, până la includerea temperaturilor de referinţă
corespunzătoare pentru zonele climatice desemnate în standardele europene şi
menţionarea lor în secţiunea 2.1 din prezenta anexă.
6. La transportul intern se menţin dispoziţiile
legislaţiei naţionale în vigoare la 31 decembrie 1996 cu privire la afişarea
sau plasarea unui cod de acţiune de urgenţă sau card de pericol în locul
numărului de identificare a pericolului prevăzut în secţiunea 2.1 din prezenta
anexă.
7. Pe teritoriul României se menţin şi se pot emite
dispoziţii privind transportul feroviar de mărfuri periculoase din şi către
părţile contractante ale Organizaţiei de colaborare a căilor ferate - OSJD.
Prin măsuri şi obligaţii corespunzătoare se garantează menţinerea unui nivel de
siguranţă echivalent cu cel prevăzut în secţiunea 2.1 din prezenta anexă.
România prin Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii va informa Comisia cu privire la astfel de dispoziţii.
8. Pe teritoriul României se menţin restricţiile
naţionale privind transportul de substanţe care conţin dioxină şi furan,
aplicabile la 31 decembrie 1996.
*) Publicat in Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 623 bis din 10 septembrie 2007, cu modificările şi completările uiterioare.
ANEXA Nr. 3
TRANSPORTUL PE CĂILE NAVIGABILE INTERIOARE
3.1.A.D.N.
In Acordul european privind transportul internaţional
al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare (A.D.N.) termenul
„parte contractantă", prevăzut la art. 3 lit. f) şi h) şi art. 8 alin. (2)
şi (4), precum şi în Regulamentul anexat la Â.D.N., se înlocuieşte cu termenul
„stat membru al Uniunii Europene".
3.2. Dispoziţii tranzitorii suplimentare
Certificatele care se emit, în conformitate cu
prevederile art. 8.1. din A.D.N., în timpul perioadei de tranziţie menţionate
la art. 9 alin. (1) din prezenta hotărâre sau care au fost emise înainte de
această perioadă rămân valabile până la expirare, dar nu mai târziu de 30 iunie
2016.