HOTARARE Nr.
1371 din 18 noiembrie 2009
pentru modificarea si
completarea Hotararii Guvernului nr. 405/2007 privind functionarea
Secretariatului General al Guvernului
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 802 din 25 noiembrie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 5 alin. (4), al art. 65 alin. (1) pct. 1 şi al pct. 3-5, 7
şi 10-11 din anexa nr. I la Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor
autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice,
susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia
Europeană şi Fondul Monetar Internaţional,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. I. - Hotărârea Guvernului nr. 405/2007 privind
funcţionarea Secretariatului General al Guvernului, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 302 din 7 mai 2007, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 3 alineatul (1), după punctul 13 se
introduce un nou punct, punctul 14, cu următorul cuprins:
„14. prin Departamentul pentru strategii guvernamentale
din structura Secretariatului General al Guvernului asigură asistenţa necesară
primului-ministru, precum şi ministerelor, departamentelor şi agenţiilor
guvernamentale, în următoarele domenii: accesul la informaţiile de interes
public şi transparenţa instituţională; comunicarea publică; evaluarea stării
sociale a populaţiei; evaluarea oportunităţii sociale şi a impactului perceptiv
pentru măsurile guvernamentale. In acest sens, Departamentul pentru strategii
guvernamentale:
a) elaborează studii, analize şi rapoarte privind starea
socială a populaţiei, oportunitatea socială şi impactul perceptiv pentru
măsurile guvernamentale în diverse domenii de activitate, în special în cele
legate de reforma economică, protecţia socială, comunicare interinstituţională,
politici de sprijinire a mediului asociativ, transparenţă instituţională;
b) realizează analize privind comunicarea
guvernamentală şi imaginea României în străinătate şi propune Guvernului
măsurile corespunzătoare pentru o informare corectă privind realităţile
româneşti;
c) monitorizează aplicarea de către autorităţile şi
instituţiile publice a dispoziţiilor Legii nr. 544/2001 privind liberul acces
la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare,
şi ale Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia
publică, informând anual Guvernul despre aplicarea acestora;
d) asigură finanţarea sau susţine campanii de informare
şi relaţii publice, organizează evenimente, spectacole, expoziţii, festivaluri,
difuzează materiale de informare sau promovare cu privire la problematica
europeană în România, la afirmarea identităţii culturale europene şi româneşti,
colaborând în acest sens inclusiv cu asociaţii ale comunităţilor de români din
străinătate;
e) sprijină cunoaşterea şi înţelegerea de către public
a strategiilor şi proiectelor guvernamentale de interes public, prin acţiuni de
informare publică, difuzarea de materiale de informare, precum şi prin
derularea de campanii de comunicare publică, în România sau în străinătate;
f) asigură asistenţă de specialitate primului-ministru,
altor demnitari şi înalţi funcţionari publici din cadrul Guvernului în
domeniile transparenţei instituţionale, cooperării cu societatea civilă şi cel
al comunicării;
g) menţine legături permanente cu ambasadele străine în
România şi cu organismele internaţionale reprezentate în ţară, în scopul
informării acestora, împreună cu Ministerul Afacerilor Externe, asupra
aspectelor care privesc activităţile guvernamentale publice şi imaginea ţării.
In colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe, elaborează, tipăreşte sau
achiziţionează şi difuzează în ţară şi în străinătate rapoarte şi alte
materiale de informare privind derularea strategiilor guvernamentale în diverse
domenii, precum şi orice tip de materiale de promovare a imaginii României
(albume, CD-uri, DVD-uri, cărţi, obiecte artizanale şi altele);
h) achiziţionează servicii de consultanţă sau expertiză
în domeniul diagnozei sociale, optimizării politicilor publice, a comunicării
publice şi transparenţei instituţionale;
i) efectuează sau achiziţionează studii, sondaje,
rapoarte, cercetări, analize, strategii ori proiecte de interes guvernamental
în domeniul diagnozei sociale, optimizării politicilor publice, a comunicării
publice şi transparenţei instituţionale;
j) asigură participarea personalului propriu la acţiuni
cu caracter ştiinţific şi cultural, la reuniuni şi expoziţii internaţionale,
acţiuni având ca scop comunicarea instituţională, evaluarea oportunităţii
sociale şi a impactului perceptiv pentru măsurile guvernamentale şi optimizarea
acestora, transparenţa şi promovarea imaginii României în ţară şi în
străinătate şi dezvoltarea sectorului asociativ;
k) organizează sau asigură finanţarea de evenimente ori
acţiuni de comunicare a căror finalitate vizează afirmarea identităţii
naţionale, precum şi promovarea imaginii României în străinătate: colocvii,
dezbateri, simpozioane, mese rotunde, festivaluri, concerte, expoziţii, turnee,
vizite şi altele asemenea; sprijină şi organizează acţiuni socioculturale,
evenimente şi campanii de comunicare pentru afirmarea culturii şi identităţii
naţionale şi de promovare a României, desfăşurate în colaborare cu asociaţii
sau organisme neguvernamentale şi instituţii din România sau din Uniunea
Europeană, inclusiv cu asociaţii ale comunităţilor de români din străinătate;
l) iniţiază şi organizează colocvii, dezbateri,
simpozioane, sesiuni de pregătire, mese rotunde şi organizează vizite de
informare şi schimburi de experienţă cu persoane din ţară şi din străinătate,
în următoarele zone de interes: diagnoză socială şi optimizarea politicilor
publice, comunicarea publică şi transparenţa instituţională; politici şi
programe pentru mediul asociativ; sprijină orice fel de asemenea manifestări cu
acest tip de obiective, care sunt propuse sau iniţiate de alte organizaţii
publice sau neguvernamentale;
m) asistă şi coordonează corpul funcţionarilor publici
cu atribuţii în relaţionarea cu mediul asociativ şi aplicarea legilor
transparenţei;
n) promovează şi evaluează politicile guvernamentale în
domeniul vieţii asociative şi formulează recomandări cu privire la acestea;
o) promovează iniţiativele mediului asociativ pentru
reprezentarea legitimă a sectorului în formularea şi implementarea politicilor
guvernamentale;
p) asigură Secretariatul Colegiului pentru Consultarea
Asociaţiilor şi Fundaţiilor, transparenţa măsurilor guvernamentale,
monitorizează aplicarea prevederilor legislative privind sectorul asociativ şi
urmăreşte optimizarea cadrului normativ;
q) analizează propunerile mediului asociativ pentru
determinarea direcţiilor de acţiune strategică şi întărirea capacităţii
administraţiei de a colabora cu mediul asociativ;
r) asigură participarea reprezentanţilor săi la
derularea, în colaborare cu ministerele de resort, a programelor de asistenţă
tehnică internaţională consacrate dezvoltării parteneriatului
administraţie-organizaţii neguvernamentale şi elaborarea de documentaţii,
proiecte şi analize comparative şi rapoarte în domeniu;
s) cooperează cu celelalte structuri guvernamentale, cu
autorităţile locale, instituţiile de învăţământ şi cercetare, cu firme private,
organizaţii neguvernamentale sau asociaţii ale românilor din străinătate;
susţine proiecte propuse de organizaţii neguvernamentale şi asociaţii ale
românilor din străinătate, specifice obiectului său de activitate;
ş) dezvoltă programe de parteneriat cu instituţii
financiare internaţionale şi cu instituţii europene, în domeniul său de
activitate; accesează fonduri europene, în condiţiile legii;
t) menţine contactul sistematic şi asigură schimbul de
informaţii cu reprezentanţii administraţiei în domeniul parteneriatului cu
mediul asociativ pe baza prelucrării lor, elaborând documentaţii, proiecte,
analize comparative şi rapoarte în domeniul relaţiilor dintre administraţie şi
mediul asociativ şi oferind asistenţă şi consultanţă în formarea şi
perfecţionarea profesională a funcţionarilor publici care au competenţe în
realizarea politicilor de sprijinire a vieţii asociative;
ţ) asistă la organizarea şi funcţionarea unor structuri
de dialog şi consultare ale administraţiei cu mediul asociativ la nivel
sectorial şi teritorial; asistă organismele abilitate în asigurarea implicării
societăţii civile în procesul consultativ privind elaborarea politicilor
publice sectoriale şi locale;
u) are competenţe în coordonarea interministerială a
problemelor transsectoriale relative la asociaţii şi fundaţii; primeşte şi
prelucrează informaţii de la fiecare minister despre acţiunile şi proiectele ce
interesează asociaţiile şi fundaţiile şi care rezultă din competenţele sale;
v) asistă şi participă la procesul de relaţionare a
Guvernului cu mediul asociativ, asigurând dialogul primului-ministru cu lumea
asociativă; asigură Secretariatul Colegiului pentru Consultarea Asociaţiilor şi
Fundaţiilor;
w) promovează strategia Guvernului în domeniul
parteneriatului cu organizaţiile neguvernamentale la nivel sectorial şi
teritorial, vizând punerea în aplicare a programelor de dezvoltare/reformă
specifice."
2. Anexele nr. 1 şi 2 se modifică şi se înlocuiesc
cu anexele nr. 1 şi 2, care fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. II. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 325/2009 privind reorganizarea şi
funcţionarea Agenţiei pentru Strategii Guvernamentale, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 185 din 25 martie 2009.
Art. III. - Hotărârea Guvernului nr. 405/2007 privind
funcţionarea Secretariatului General al Guvernului, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 302 din 7 mai 2007, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta hotărâre, se va
republica, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu
p. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
interimar,
Mihai Constantin Şeitan,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr.
405/2007)
Structurile, organele de specialitate ale
administraţiei publice centrale şi instituţiile publice coordonate de
secretarul general al Guvernului
1. Departamentul pentru Relaţii Interetnice, structură
fără personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului
2. Institutul Naţional de Statistică, organ de
specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului
3. Agenţia Naţională pentru Romi, organ de specialitate
al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea
Guvernului
4. Oficiul Român pentru Adopţii, organ de specialitate
al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea
Guvernului
5. Oficiul Registrului Naţional al Informaţiilor
Secrete de Stat, instituţie publică, cu personalitate juridică, în subordinea
Guvernului
6. Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi
Monitorizarea Achiziţiilor Publice, instituţie publică, cu personalitate
juridică, în subordinea Guvernului
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr.
405/2007)
Structurile, organele de specialitate ale
administraţiei publice centrale şi instituţiile publice finanţate prin bugetul
Secretariatului General al Guvernului
1. Aparatul propriu de lucru al primului-ministru,
structură fără personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al
Guvernului
2. Aparatul propriu de lucru al viceprim-ministrului,
structură fără personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al
Guvernului
3. Departamentul pentru Relaţia cu Parlamentul,
structură cu personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului
4. Departamentul pentru Afaceri Europene, structură cu
personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului
5. Corpul de Control al Primului-Ministru, structură
fără personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului
6. Departamentul pentru Lupta Antifraudă - DLAF,
structură fără personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al
Guvernului
7. Departamentul pentru Relaţii Interetnice, structură
fără personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului
8. Institutul Naţional de Statistică, organ de
specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului
9. Agenţia Naţională pentru Romi, organ de specialitate
al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea
Guvernului
10. Oficiul Român pentru Adopţii, organ de specialitate
al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea
Guvernului
11. Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi
Monitorizarea Achiziţiilor Publice, instituţie publică cu personalitate
juridică, în subordinea Guvernului
12. Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor,
organism cu activitate administrativ-jurisdicţională, cu personalitate juridică
13. Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului
şi Memoria Exilului Românesc, instituţie publică cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului
14. Institutul pentru Studierea Problemelor
Minorităţilor Naţionale, instituţie publică cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului şi în coordonarea Departamentului pentru Relaţii
Interetnice
15. Agenţia Naţională Anti-Doping, instituţie publică
cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului
16. Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor,
instituţie publică cu personalitate juridică
17. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Statului, instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea
Guvernului
18. Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale,
instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului
19. Inspectoratul de Stat în Construcţii, instituţie
publică cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului
20. Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul
Energiei, instituţie publică cu personalitate juridică, în coordonarea directă
a viceprim-ministrului
21. Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor
Nucleare, instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea
Guvernului