HOTARARE Nr.
405 din 4 mai 2007
privind functionarea
Secretariatului General al Guvernului
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 302 din 7 mai 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia Romaniei, republicată, şi al art. 1 alin. (1)
lit. b) şi alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2007 privind
stabilirea unor măsuri pentru reorganizarea aparatului de lucru al Guvernului,
Guvernul Romaniei adoptă
prezenta hotărare.
Art. 1. - (1) Secretariatul General al Guvernului
funcţionează ca instituţie publică cu personalitate juridică în subordinea
primului-ministru, avand rolul
de a asigura derularea operaţiunilor tehnice aferente actului de guvernare,
rezolvarea problemelor organizatorice, juridice, economice şi tehnice ale
activităţii Guvernului, reprezentarea Guvernului în faţa instanţelor
judecătoreşti.
(2) Secretariatul General al Guvernului constituie
elementul de legătură şi de stabilitate a guvernării, asigurand cadrul necesar sistemului de luare a deciziei.
(3) Sediul Secretariatului General al Guvernului este în
municipiul Bucureşti, Piaţa Victoriei nr. 1, sectorul
1.
Art. 2. - Secretariatul General al Guvernului
îndeplineşte următoarele funcţii:
a) funcţia de autoritate - care se exercită în
domeniul asigurării respectării procedurilor, la nivelul Guvernului, pentru
elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de acte normative spre
adoptare;
b) funcţia de strategie - prin care se asigură
realizarea sistemului de planificare şi formulare a politicilor publice la
nivelul administraţiei publice;
c) funcţia de reglementare - prin care se asigură
realizarea cadrului juridic specific în domeniile pe care le coordonează, în
conformitate cu prevederile legale;
d) funcţia de reprezentare - prin care se asigură
reprezentarea Guvernului, a structurilor din aparatul de lucru al Guvernului,
cu excepţia Cancelariei Primului-Ministru, Departamentului pentru Afaceri
Europene şi a Departamentului pentru Relaţia cu Parlamentul, sau, după caz, a
altor structuri care funcţionează sub autoritatea sa, în relaţiile cu
instituţiile şi autorităţile publice din ţară, precum şi cu organismele,
organizaţiile sau instituţiile internaţionale;
e) funcţia de administrare - prin care se asigură
administrarea bunurilor proprietate publică şi/sau privată din patrimoniul său,
potrivit prevederilor legale.
Art. 3. - (1) Secretariatul General al Guvernului
îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
1. stabileşte cadrul metodologic şi organizatoric
pentru sistemul de planificare, elaborare şi implementare a politicilor publice
la nivelul ministerelor şi al altor organe de specialitate ale administraţiei
publice centrale, asigurand:
a) elaborarea sistemului de planificare şi formulare
a politicilor publice, a documentelor conceptuale de bază şi a reglementărilor
privind formularea politicilor publice şi îmbunătăţirea permanentă a acestora;
b) aplicarea procedurilor de formulare a politicilor
publice şi de prezentare şi motivare a proiectelor de acte normative;
c) monitorizarea şi evaluarea, folosind indicatori de
performanţă şi alte tehnici, a eficienţei procesului de formulare a politicilor
publice;
2. stabileşte cadrul general pentru definirea
priorităţilor Guvernului şi urmăreşte corelarea acestora cu politicile publice,
asigurand:
a) funcţionarea secretariatului tehnic şi a
aparatului de lucru pentru Consiliul de Planificare Strategică;
b) asistarea ministerelor, în colaborare cu
Ministerul Economiei şi Finanţelor, în stabilirea priorităţilor lor strategice
şi a planurilor referitoare la politicile publice sectoriale, în conformitate
cu Programul de guvernare, Planul naţional de dezvoltare şi cu angajamentele
internaţionale asumate de Romania;
c) acordarea de asistenţă ministerelor, referitoare
la planificarea pe termen mediu şi alte aspecte strategice ale procesului
politicilor publice;
d) informarea periodică a primului-ministru cu
privire la progresul şi calitatea documentelor de politici publice elaborate de
către ministere;
3. asigură suportul metodologic şi consultanţă
ministerelor privind formularea politicilor publice. In acest sens:
a) colaborează cu unităţile de politici publice din
ministere;
b) asistă ministerele în aplicarea procedurilor de
formulare a politicilor publice şi de prezentare şi motivare a proiectelor de
acte normative;
c) identifică necesarul de pregătire profesională a
personalului implicat în formularea politicilor publice cu privire la
instrumentele, metodologiile şi aptitudinile corespunzătoare unui sistem
performant de planificare a politicilor publice;
4. realizează activităţile necesare pentru pregătirea
şi organizarea şedinţelor Guvernului şi pentru definitivarea proiectelor de
acte normative adoptate. In acest scop:
a) analizează şi evaluează documentele de politici
publice, instrumentele de prezentare şi motivare şi proiectele de acte
normative, urmărind asigurarea respectării procedurilor aplicabile acestora;
b) organizează săptămanal reuniuni de lucru pregătitoare şedinţei Guvernului cu reprezentanţi,
la nivel de secretar de stat sau secretar general, ai ministerelor şi ai
celorlalte autorităţi publice iniţiatoare şi avizatoare, în vederea corelării
punctelor de vedere ale acestora în legătură cu proiectele de acte normative ce
urmează a fi supuse Guvernului spre adoptare;
c) supune primului-ministru spre aprobare lista
documentelor propuse pentru agenda de lucru a şedinţei
Guvernului, stabilită în urma dezbaterilor şi clarificărilor aduse în cadrul
reuniunilor de lucru pregătitoare;
d) organizează şedinţele Guvernului;
e) urmăreşte îndeplinirea de către ministere şi
celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale a
măsurilor şi sarcinilor rezultate din actele normative şi din şedinţele
Guvernului;
f) definitivează proiectele de acte normative adoptate
de Guvern, potrivit reglementărilor în vigoare;
g) prezintă actele normative adoptate
primului-ministru, în vederea semnării, şi miniştrilor care au obligaţia
punerii lor în executare, în vederea contrasemnării;
h) înaintează Parlamentului proiectele de legi,
ordonanţele de urgenţă şi ordonanţele, însoţite de instrumentele de prezentare
şi motivare şi de hotărarile de supunere a lor spre
adoptare, semnate de primul-ministru;
i) transmite hotărarile, ordonanţele de urgenţă şi ordonanţele Guvernului secretarului
general al Camerei Deputaţilor, cu solicitarea publicării
în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I;
j) asigură publicarea instrumentelor de prezentare şi
motivare a hotărarilor,
ordonanţelor de urgenţă şi ordonanţelor adoptate pe pagina de internet a
Guvernului;
5. iniţiază sau avizează, după caz, proiecte de acte
normative în domeniul său de activitate;
6. iniţiază şi negociază, în condiţiile legii,
încheierea de tratate şi alte înţelegeri internaţionale în domeniul său de
activitate şi dezvoltă relaţii de cooperare cu instituţii, organizaţii şi
organisme din alte state;
7. asigură reprezentarea Guvernului în faţa
instanţelor judecătoreşti, împreună cu ministerele care au obligaţia de a pune
în executare actele Guvernului împotriva cărora s-au formulat acţiuni în
justiţie, precum şi a structurilor din aparatul de lucru al Guvernului, cu
excepţia Cancelariei Primului-Ministru, Departamentului pentru Afaceri Europene
şi Departamentului pentru Relaţia cu Parlamentul;
8. asigură, în domeniul său de activitate, relaţia cu
Parlamentul şi cu ministerele, precum şi cu celelalte organe de specialitate
ale administraţiei publice centrale;
9. monitorizează implementarea Programului de
guvernare, asigurand:
a) realizarea procedurilor de raportare a stadiului
implementării Programului de guvernare;
b) informarea Consiliului de
Planificare Strategică cu privire la stadiul implementării Programului de
guvernare;
10. realizează derularea operaţiunilor financiare în
domeniul său de activitate, asigurand:
a) elaborarea proiectului bugetului anual pentru
aparatul de lucru al Guvernului, cu excepţia
Cancelariei Primului-Ministru;
b) elaborarea şi urmărirea realizării planului de
investiţii în domeniul său de activitate;
c) executarea operaţiunilor financiare privind
fondurile prevăzute în bugetul propriu şi destinate realizării acţiunilor
iniţiate de structurile din aparatul de lucru al Guvernului, cu excepţia
Cancelariei Primului-Ministru, sau de alte structuri stabilite prin acte
normative;
d) gestionarea fondurilor prevăzute în bugetul
propriu pentru finanţarea acţiunilor şi proiectelor pentru promovarea imaginii
externe a Romaniei;
11. asigură, la nivelul aparatului de lucru al
Guvernului, cu excepţia Cancelariei Primului-Ministru, organizarea sistemului
pentru protecţia informaţiilor clasificate, în conformitate cu prevederile
Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, cu modificările
ulterioare, şi ale Hotărarii
Guvernului nr. 353/2002 pentru aprobarea Normelor privind protecţia
informaţiilor clasificate ale Organizaţiei Tratatului Atlanticului de Nord în Romania, cu
modificările ulterioare;
12. asigură administrarea sistemului informatic la
nivelul aparatului de lucru al Guvernului, precum şi al instituţiilor şi
structurilor care funcţionează în sediul Guvernului. In acest sens:
a) aplică strategia naţională
privind tehnologia informaţiei la nivelul aparatului de lucru al Guvernului;
b) implementează politicile privind tehnologia
informaţiei şi design, pentru dezvoltarea coerentă şi unitară de aplicaţii
informatice;
c) administrează domeniul
gov.ro şi stabileşte criteriile şi procedurile
necesare implementării acestuia;
d) defineşte necesităţile în ceea ce priveşte achiziţiile
publice de echipamente, servicii şi produse informatice şi cerinţele pentru
acestea;
e) asigură proiectarea, implementarea şi mentenanţa
sistemului informatic, precum şi dezvoltarea şi configurarea echipamentelor de
comunicaţii pentru buna funcţionare a serviciilor de tehnologie a informaţiei;
f) dezvoltă şi actualizează pagina de internet a
Guvernului, precum şi paginile de internet ale structurilor din cadrul
aparatului de lucru al Guvernului;
13. asigură administrarea şi dezvoltarea sistemului
informatic pentru şedinţele Guvernului;
14. soluţionează solicitările şi petiţiile adresate
Secretariatului General al Guvernului şi primului-ministru de către persoanele
fizice şi juridice în temeiul Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile
de interes public, cu modificările şi completările ulterioare, şi al Ordonanţei
Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a
petiţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 233/2002.
(2) Secretariatul General al Guvernului îndeplineşte
orice alte atribuţii specifice, prevăzute de alte acte normative sau stabilite
prin decizie a primului-ministru.
Art. 4. - In exercitarea atribuţiilor sale,
Secretariatul General al Guvernului colaborează cu ministerele şi cu celelalte
organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, cu autorităţile
administraţiei publice locale, cu alte instituţii şi autorităţi publice, precum
şi cu persoanele fizice şi juridice.
Art. 5. - (1) Secretariatul General al Guvernului este
condus de un secretar general, înalt funcţionar public, numit, în condiţiile
legii, prin hotărare a Guvernului.
(2) Secretarul general al Guvernului reprezintă
Secretariatul General al Guvernului în relaţiile cu ministerele şi cu celelalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale, cu autorităţile
administraţiei publice locale, cu alte instituţii şi autorităţi publice, precum
şi cu persoanele fizice şi juridice.
(3) Secretarul general al Guvernului este ordonator
principal de credite pentru aparatul de lucru al Guvernului, cu excepţia
Cancelariei Primului-Ministru, şi coordonează activitatea acestuia.
(4) In exercitarea atribuţiilor ce îi revin,
secretarul general al Guvernului emite ordine şi instrucţiuni, în condiţiile
legii.
(5) In cadrul Secretariatului General al Guvernului
îşi desfăşoară activitatea unul sau mai mulţi secretari de stat.
Art. 6. - (1) Secretarul general al Guvernului asigură
coordonarea structurilor, organelor de specialitate ale administraţiei publice
centrale şi instituţiilor publice prevăzute în anexa nr. 1.
(2) Coordonarea structurilor, organelor de
specialitate ale administraţiei publice centrale şi instituţiilor publice
prevăzute în anexa nr. 1 poate fi delegată secretarilor de stat.
(3) Prin bugetul Secretariatului General al
Guvernului sunt finanţate structurile din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, cu excepţia Cancelariei Primului-Ministru, precum şi organele de
specialitate ale administraţiei publice centrale şi instituţiile publice
prevăzute în anexa nr. 2.
(4) Secretariatul General al Guvernului îndeplineşte atribuţiile prevăzute de lege pentru
ministerul de resort faţă de Regia Autonomă „Administratia Patrimoniului
Protocolului de Stat".
Art. 7. - (1) Structura organizatorică, statul de
funcţii şi numărul maxim de posturi ale Secretariatului General al Guvernului
se aprobă prin decizie a primului-ministru, cu încadrarea în numărul maxim de
posturi stabilit pentru aparatul de lucru al Guvernului.
(2) In structura Secretariatului General al Guvernului
pot funcţiona direcţii generale, direcţii, servicii, birouri şi compartimente,
după caz.
(3) Structura organizatorică detaliată, circuitul
documentelor, atribuţiile şi sarcinile compartimentelor din cadrul
Secretariatului General al Guvernului se stabilesc prin regulamentul de
organizare şi funcţionare, care se aprobă prin ordin al secretarului general al
Guvernului.
(4) Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile individuale
ale personalului Secretariatului General al Guvernului se stabilesc prin fişa
postului, care se întocmeşte pe baza regulamentului propriu de organizare şi
funcţionare.
(5) Statul de personal, încadrarea personalului,
modificarea, suspendarea sau încetarea raporturilor de serviciu ori, după caz,
a raporturilor de muncă se aprobă prin ordin al secretarului general al Guvernului.
(6) Personalul Secretariatului General al Guvernului
este salarizat în conformitate cu prevederile legale în vigoare aplicabile
personalului din aparatul de lucru al Guvernului.
Art. 8. - (1) In cadrul Secretariatului General al
Guvernului funcţionează structura de coordonare a politicilor publice, prin
care sunt exercitate atribuţiile instituţiei privind politicile publice.
(2) In cadrul Secretariatului General al Guvernului se
organizează şi funcţionează compartimentul inspectorilor guvernamentali, în
conformitate cu prevederile Hotărarii Guvernului nr.
341/2007 privind intrarea în categoria înalţilor
funcţionari publici, managementul carierei şi mobilitatea înalţilor
funcţionari publici.
Art. 9. - (1) In condiţiile legii şi în limita
numărului maxim de posturi, în structura Secretariatului General al Guvernului
se organizează şi funcţionează unităţi de management al proiectului şi unităţi
de implementare a proiectului, conduse de cate un director de proiect, în vederea asigurării unui cadru unitar
pentru managementul proiectelor finanţate prin împrumuturi externe.
(2) Structura organizatorică, numărul de personal şi
regulamentul de organizare şi funcţionare ale unităţilor prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin
ordin al secretarului general al Guvernului.
(3) Secretarul general al Guvernului numeşte personalul
unităţilor prevăzute la alin. (1) şi stabileşte competenţele directorului de
proiect.
Art. 10. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărare.
Art. 11. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărari se abrogă Hotărarea Guvernului nr. 157/2005 pentru
organizarea şi funcţionarea Secretariatului General al Guvernului, republicată
în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 389 din
5 mai 2006.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Secretarul general al Guvernului,
Ilie Gavril Bolojan
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA Nr. 1
Structurile, organele de specialitate ale
administraţiei publice centrale şi instituţiile publice coordonate de secretarul general al Guvernului
1. Departamentul pentru Relaţii Interetnice, structură
fără personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului.
2. Institutul Naţional de Statistică, organ de
specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului.
3. Agenţia Naţională pentru Romi, organ de
specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului.
4. Oficiul Roman pentru
Adopţii, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu
personalitate juridică, în subordinea Guvernului.
5. Oficiul Naţional pentru Cultul Eroilor, organ de
specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului.
6. Oficiul Registrului Naţional al Informaţiilor
Secrete de Stat, instituţie publică cu personalitate juridică în subordinea
Guvernului.
7. Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi
Monitorizarea Achiziţiilor Publice, instituţie publică cu personalitate
juridică în subordinea Guvernului.
ANEXA Nr. 2
Structurile, organele de specialitate ale
administraţiei publice centrale şi instituţiile publice finantate prin bugetul
Secretariatului General al Guvernului
1. Aparatul de lucru al ministrului de stat pentru coordonarea activităţilor din domeniile
culturii, învăţămantului şi
integrării europene, structură fără personalitate juridică în cadrul aparatului
de lucru al Guvernului.
2. Departamentul pentru Relaţia cu Parlamentul,
structură cu personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al
Guvernului.
3. Departamentul pentru Afaceri Europene, structură cu
personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului.
4. Departamentul de Control al Guvernului, structură
fără personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului.
5. Departamentul pentru Relaţii Interetnice, structură
fără personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului.
6. Institutul Naţional de Statistică, organ de
specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului.
7. Agenţia Naţională
pentru Romi, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu
personalitate juridică, în subordinea Guvernului.
8. Oficiul Roman pentru
Adopţii, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu
personalitate juridică, în subordinea Guvernului.
9. Oficiul Naţional pentru Cultul Eroilor, organ de
specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului.
10.Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi
Monitorizarea Achiziţiilor Publice, instituţie publică cu personalitate
juridică în subordinea Guvernului.
11.Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor,
organism cu activitate administrativ-jurisdicţională, cu personalitate
juridică, care funcţionează pe langă Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea
Achiziţiilor Publice.