HOTARARE Nr.
1485 din 19 noiembrie 2008
pentru modificarea art. 3
din Hotararea Guvernului nr. 405/2007 privind functionarea Secretariatului
General al Guvernului
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 794 din 26 noiembrie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. -Articolul 3 din
Hotărârea Guvernului nr. 405/2007 privind funcţionarea Secretariatului General
al Guvernului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 302 din 7 mai 2007, se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) Secretariatul General al Guvernului
îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
1. stabileşte cadrul metodologic şi organizatoric
pentru sistemul de planificare, elaborare şi implementare a politicilor publice
la nivelul ministerelor şi al altor organe de specialitate ale administraţiei
publice centrale, asigurând:
a) elaborarea sistemului de planificare şi formulare a
politicilor publice, a documentelor conceptuale de bază şi a reglementărilor
privind formularea politicilor publice şi îmbunătăţirea permanentă a acestora;
b) aplicarea procedurilor de formulare a politicilor
publice şi de prezentare şi motivare a proiectelor de acte normative;
c) monitorizarea şi evaluarea, folosind indicatori de
performanţă şi alte tehnici, a eficienţei procesului de formulare a politicilor
publice;
2. stabileşte cadrul general pentru definirea
priorităţilor Guvernului şi urmăreşte corelarea acestora cu politicile publice,
asigurând:
a) funcţionarea secretariatului tehnic şi a aparatului
de lucru pentru Consiliul de Planificare Strategică;
b) asistarea ministerelor, în colaborare cu Ministerul
Economiei şi Finanţelor, în stabilirea priorităţilor lor strategice şi a
planurilor referitoare la politicile publice sectoriale, în conformitate cu
Programul de guvernare, Planul naţional de dezvoltare şi cu angajamentele
internaţionale asumate de România;
c) acordarea de asistenţă ministerelor, referitoare la
planificarea pe termen mediu şi la alte aspecte strategice ale procesului politicilor publice;
d) informarea periodică a primului-ministru cu privire
la progresul şi calitatea documentelor de politici publice elaborate de
ministere;
3. asigură suportul metodologic şi consultanţă
ministerelor privind formularea politicilor publice. In
acest sens:
a) colaborează cu unităţile de politici publice din
ministere;
b) asistă ministerele în aplicarea procedurilor de
formulare a politicilor publice şi de prezentare şi motivare a proiectelor de
acte normative;
c) identifică necesarul de pregătire profesională a
personalului implicat în formularea politicilor publice cu privire la
instrumentele, metodologiile şi aptitudinile corespunzătoare unui sistem
performant de planificare a politicilor publice;
4. realizează activităţile necesare pentru pregătirea
şi organizarea şedinţelor Guvernului şi pentru definitivarea proiectelor de
acte normative adoptate. In acest scop:
a) analizează şi evaluează documentele de politici
publice, instrumentele de prezentare şi motivare şi proiectele de acte
normative, urmărind asigurarea respectării procedurilor aplicabile acestora;
b) organizează săptămânal reuniuni de lucru
pregătitoare pentru şedinţa Guvernului cu reprezentanţi, la nivel de secretar
de stat sau secretar general, ai ministerelor şi ai celorlalte autorităţi
publice iniţiatoare şi avizatoare, în vederea corelării punctelor de vedere ale
acestora în legătură cu proiectele de acte normative ce urmează a fi supuse
Guvernului spre adoptare;
c) supune primului-ministru spre aprobare lista
documentelor propuse pentru agenda de lucru a şedinţei
Guvernului, stabilită în urma dezbaterilor şi clarificărilor aduse în cadrul
reuniunilor de lucru pregătitoare;
d) organizează şedinţele Guvernului;
e) urmăreşte îndeplinirea de către ministere şi
celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale a
măsurilor şi sarcinilor rezultate din actele normative şi din şedinţele
Guvernului;
f) definitivează proiectele de acte normative adoptate
de Guvern, potrivit reglementărilor în vigoare;
g) prezintă actele normative adoptate
primului-ministru, în vederea semnării, şi miniştrilor care au obligaţia
punerii lor în executare, în vederea contrasemnării;
h) înaintează Parlamentului proiectele de legi,
ordonanţele de urgenţă şi ordonanţele, însoţite de instrumentele de prezentare
şi motivare şi de hotărârile de supunere a lor spre adoptare, semnate de
primul-ministru;
i) transmite hotărârile, ordonanţele de urgenţă şi
ordonanţele Guvernului secretarului general al Camerei Deputaţilor, cu
solicitarea publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I;
j) asigură publicarea instrumentelor de prezentare şi
motivare a hotărârilor, ordonanţelor de urgenţă şi a ordonanţelor adoptate pe
pagina de internet a Guvernului;
k) consemnează, în scris, dezbaterile din şedinţa
Guvernului în stenograma şedinţei, document clasificat „secret de stat",
nivel „secret", conform legii;
l) gestionează, în mod unitar,
stenogramele şedinţelor Guvernului;
5. iniţiază sau avizează, după caz, proiecte de acte
normative în domeniul său de activitate;
6. iniţiază şi negociază, în condiţiile legii,
încheierea de tratate şi alte înţelegeri internaţionale în domeniul său de
activitate şi dezvoltă relaţii de cooperare cu instituţii, organizaţii şi
organisme din alte state;
7. asigură reprezentarea Guvernului în faţa
instanţelor judecătoreşti, împreună cu ministerele care au obligaţia de a pune
în executare actele Guvernului împotriva cărora s-au formulat acţiuni în
justiţie, precum şi a structurilor din aparatul de lucru al Guvernului, cu
excepţia Cancelariei Primului-Ministru, Departamentului pentru Afaceri Europene
şi a Departamentului pentru Relaţia cu Parlamentul;
8. asigură, în domeniul său de activitate, relaţia cu
Parlamentul şi cu ministerele, precum şi cu celelalte organe de specialitate
ale administraţiei publice centrale;
9. monitorizează implementarea Programului de
guvernare, asigurând:
a) realizarea procedurilor de raportare a stadiului implementării Programului de guvernare;
b) informarea Consiliului de Planificare Strategică cu
privire la stadiul implementării Programului de guvernare;
10. realizează derularea operaţiunilor financiare în
domeniul său de activitate, asigurând:
a) elaborarea proiectului bugetului anual pentru
aparatul de lucru al Guvernului, cu excepţia Cancelariei Primului-Ministru;
b) elaborarea şi urmărirea realizării planului de
investiţii în domeniul său de activitate;
c) executarea operaţiunilor financiare privind
fondurile prevăzute în bugetul propriu şi destinate realizării acţiunilor
iniţiate de structurile din aparatul de lucru al Guvernului, cu excepţia
Cancelariei Primului-Ministru, sau de alte structuri stabilite prin acte
normative;
d) gestionarea fondurilor
prevăzute în bugetul propriu pentru finanţarea acţiunilor şi proiectelor pentru
promovarea imaginii externe a României;
11. asigură, la nivelul aparatului de lucru al
Guvernului, cu excepţia Cancelariei Primului-Ministru, organizarea sistemului
pentru protecţia informaţiilor clasificate, în conformitate cu prevederile
Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, cu modificările
ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 353/2002 pentru aprobarea Normelor
privind protecţia informaţiilor clasificate ale Organizaţiei Tratatului
Atlanticului de Nord în România, cu modificările ulterioare;
12. asigură administrarea şi dezvoltarea sistemului
informatic pentru şedinţele Guvernului;
13. soluţionează solicitările şi petiţiile adresate
Secretariatului General al Guvernului şi primului-ministru de către persoanele
fizice şi juridice în temeiul Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la
informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare, şi
al Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de
soluţionare a petiţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
233/2002.
(2) Secretariatul General al Guvernului îndeplineşte
orice alte atribuţii specifice, prevăzute de alte acte normative sau stabilite prin decizie a primului-ministru."
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Secretarul general al Guvernului,
Victor Giosan