HOTARARE Nr.
325 din 18 martie 2009
privind reorganizarea si
functionarea Agentiei pentru Strategii Guvernamentale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 185 din 25 martie 2009
Având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 229/2008 privind măsuri pentru reducerea unor cheltuieli la
nivelul administraţiei publice, precum şi ale Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului
din sectorul bugetar,
în temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 40 alin. (1) coroborat cu art. 60 din Legea nr. 90/2001
privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu
modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Agenţia pentru Strategii Guvernamentale
se reorganizează şi funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei
publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului şi în
coordonarea primului-ministru, printr-un consilier de stat, finanţată de la
bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General
al Guvernului.
(2) Sediul Agenţiei pentru Strategii Guvernamentale
este în municipiul Bucureşti, Piaţa Victoriei nr. 1, sectorul 1.
Art. 2. - (1) Agenţia pentru Strategii Guvernamentale
asigură asistenţa necesară primului-ministru, precum şi ministerelor,
departamentelor şi agenţiilor guvernamentale, în următoarele domenii: accesul
la informaţiile de interes public şi transparenţa instituţională; comunicarea
publică; evaluarea stării sociale a populaţiei; evaluarea oportunităţii sociale
şi a impactului perceptiv pentru măsurile guvernamentale.
(2) Agenţia pentru Strategii Guvernamentale, în
coordonare cu Ministerul Afacerilor Externe, colaborează cu celelalte
ministere, departamente şi agenţii guvernamentale pentru promovarea imaginii
externe a ţării, în conformitate cu priorităţile de politică externă a
României.
Art. 3. - (1) Agenţia pentru Strategii Guvernamentale
are următoarele atribuţii principale:
a) elaborează studii, analize şi rapoarte privind
starea socială a populaţiei, oportunitatea socială şi impactul perceptiv pentru
măsurile guvernamentale în diverse domenii de activitate, în special în cele
legate de reforma economică, protecţia socială, transparenţa instituţională,
integrarea europeană, educaţie, sănătate, justiţie, administraţie şi ordine
publică, comunicarea interinstituţională, relaţia cu presa şi societatea
civilă;
b) realizează analize privind
comunicarea guvernamentală şi imaginea României în străinătate şi propune
Guvernului măsurile corespunzătoare pentru o informare corectă privind
realităţile româneşti;
c) monitorizează aplicarea de
către autorităţile şi instituţiile publice a dispoziţiilor Legii nr. 544/2001
privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale Legii nr. 52/2003 privind transparenţa
decizionala în administraţia publică, informând anual Guvernul despre aplicarea
acestora;
d) elaborează şi avizează
proiecte de acte normative din domeniul său de activitate şi le supune Guvernului spre adoptare;
e) contribuie semnificativ la
cunoaşterea problematicii europene în România, la afirmarea identităţii
româneşti în spaţiul european şi a celei europene în spaţiul naţional, prin
campanii de informare şi relaţii publice, organizarea de
evenimente, spectacole, expoziţii, festivaluri, precum
şi prin difuzarea de materiale de informare sau promovare;
f) sprijină cunoaşterea şi
înţelegerea de către public a strategiilor şi proiectelor guvernamentale de
interes public, prin acţiuni de informare publică, difuzarea de materiale de
informare, precum şi prin derularea de campanii de comunicare publică, în
România sau în străinătate;
g) pune la dispoziţia
societăţii civile şi a mijloacelor de comunicare în masă informaţii destinate
opiniei publice, în vederea cunoaşterii exacte a activităţii Guvernului, prin
informări, difuzare de materiale, precum şi organizarea de evenimente, cum ar
fi: mese rotunde, simpozioane etc;
h) asigură asistenţă de specialitate primului-ministru,
altor demnitari şi înalţi funcţionari publici din cadrul Guvernului în domeniul
comunicării;
i) menţine legături permanente cu ambasadele străine în
România şi cu organismele internaţionale reprezentate în ţară, în scopul
informării acestora, împreună cu Ministerul Afacerilor Externe, asupra
aspectelor care privesc activităţile guvernamentale publice şi imaginea ţării;
în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe, furnizează acestor instituţii,
precum şi ambasadelor României şi altor instituţii ale statului român din
străinătate materiale de informare privind activitatea Guvernului, de promovare
a imaginii României şi de afirmare a culturii şi identităţii naţionale;
j) asigură participarea personalului propriu la acţiuni
cu caracter ştiinţific şi cultural, la reuniuni şi expoziţii internaţionale,
acţiuni având ca scop comunicarea instituţională, evaluarea oportunităţii
sociale şi a impactului perceptiv pentru măsurile guvernamentale şi optimizarea
acestora; transparenţa şi promovarea imaginii României în ţară şi în
străinătate;
k) în colaborare cu Ministerul
Afacerilor Externe, elaborează, tipăreşte sau achiziţionează şi difuzează în
ţară şi în străinătate rapoarte şi alte materiale de informare privind
derularea strategiilor guvernamentale în diverse domenii, precum şi orice tip
de materiale de promovare a imaginii României, care pot contribui la afirmarea
identităţii naţionale, precum şi la formarea unei atitudini favorabile şi a
unei imagini corecte despre realităţile din România (albume, CD-uri, DVD-uri,
cărţi, obiecte artizanale şi altele);
l) organizează sau asigură
finanţarea de evenimente ori acţiuni de comunicare: colocvii, dezbateri,
simpozioane, mese rotunde, festivaluri, concerte, expoziţii, turnee, vizite şi
altele asemenea, a căror finalitate vizează afirmarea identităţii naţionale,
precum şi promovarea imaginii României în străinătate; sprijină şi organizează
acţiuni socioculturale, evenimente şi campanii de
comunicare pentru afirmarea culturii şi identităţii
naţionale şi de promovare a României, desfăşurate în colaborare cu asociaţii
sau organisme neguvernamentale şi instituţii din România sau din Uniunea
Europeană, inclusiv cu asociaţii ale comunităţilor de români din străinătate;
m) achiziţionează servicii de consultanţă sau expertiză
în comunicare publică, branding de ţară sau identitate competitivă,
transparenţă instituţională, diagnoză socială, evaluarea oportunităţii sociale
şi a impactului perceptiv pentru măsurile guvernamentale şi în orice alt
domeniu necesar pentru îndeplinirea atribuţiilor;
n) asigură sprijinul comunicaţional în informarea
internă şi externă pentru structurile responsabile de implementare a măsurilor
guvernamentale;
o) iniţiază şi organizează colocvii, dezbateri,
simpozioane, sesiuni de pregătire, mese rotunde şi alte acţiuni pe teme privind
comunicarea publică, brandul de ţară, transparenţa instituţională, diagnoza
socială, evaluarea oportunităţii sociale şi a impactului perceptiv pentru măsurile
guvernamentale; sprijină orice fel de asemenea manifestări cu acest tip de
obiective, care sunt propuse sau iniţiate de alte organizaţii publice sau
neguvernamentale;
p) efectuează sau achiziţionează studii, sondaje,
rapoarte, cercetări, analize, strategii ori proiecte de interes guvernamental
în domeniul său de activitate;
q) cooperează cu celelalte structuri guvernamentale, cu
autorităţile locale, instituţiile de învăţământ şi cercetare, cu firme private,
organizaţii neguvernamentale sau asociaţii ale românilor din străinătate;
susţine proiecte propuse de organizaţii neguvernamentale şi asociaţii ale
românilor din străinătate, specifice obiectului său de activitate;
r) organizează vizite de informare şi schimburi de
experienţă cu persoane din ţară şi din străinătate, în următoarele zone de
interes: evaluarea stării sociale a populaţiei; evaluarea oportunităţii sociale
şi a impactului perceptiv pentru măsurile guvernamentale; transparenţa
instituţională; comunicarea publică şi promovarea imaginii externe a ţării;
s) dezvoltă programe de parteneriat cu instituţii
financiare internaţionale şi cu instituţii europene, în domeniul său de
activitate; accesează fonduri europene, în condiţiile legii;
t) pune la dispoziţia mass-mediei şi a cetăţenilor
informaţiile de interes public;
u) asigură suportul cooperării cu structuri similare
din străinătate.
(2) Agenţia pentru Strategii Guvernamentale
îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin lege sau prin alte acte
normative.
Art. 4. - Organele administraţiei
publice centrale, autorităţile administraţiei publice locale, alte instituţii
şi autorităţi publice, precum şi societăţile comerciale la care statul este
acţionar sau asociat au obligaţia de a pune la dispoziţia Agenţiei pentru
Strategii Guvernamentale, la cererea acesteia, datele şi informaţiile necesare
în vederea realizării atribuţiilor sale.
Art. 5. - (1) Agenţia pentru Strategii Guvernamentale
este condusă de un preşedinte, cu rang de secretar de stat.
(2) Preşedintele reprezintă
Agenţia pentru Strategii Guvernamentale în raporturile cu Guvernul, cu
ministerele, cu celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale, cu
autorităţile administraţiei publice locale, cu alte autorităţi şi instituţii
publice centrale şi locale, cu persoane juridice şi persoane fizice române sau
străine, precum şi în justiţie.
(3) In exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele
emite ordine şi instrucţiuni.
(4) Preşedintele Agenţiei
pentru Strategii Guvernamentale este ordonator terţiar de credite.
(5) In cazul în care preşedintele,
din diferite motive, nu îşi poate exercita atribuţiile, directorul general
exercită atribuţiile acestuia.
Art. 6. - (1) Structura organizatorică a Agenţiei
pentru Strategii Guvernamentale este prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre. In cadrul acesteia, prin ordin al
preşedintelui, se pot organiza şi alte birouri şi compartimente, cu respectarea
dispoziţiilor legale.
(2) Numărul maxim de posturi
din structura Agenţiei pentru Strategii Guvernamentale este de 51, funcţii publice
şi contractuale, inclusiv preşedintele.
(3) Structura organizatorică a serviciilor şi
birourilor, atribuţiile compartimentelor şi sarcinile personalului se stabilesc
prin regulamentul de organizare şi funcţionare, aprobat prin ordin al
preşedintelui.
(4) Personalul Agenţiei pentru Strategii Guvernamentale
este salarizat în conformitate cu prevederile legale în vigoare privind
funcţionarii publici şi personalul contractual din sectorul bugetar.
Art. 7. - Agenţia pentru Strategii Guvernamentale se
reorganizează în conformitate cu prevederile prezentei hotărâri, în termen de
30 de zile de la data intrării în vigoare a acesteia.
Art. 8. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 275/2007 privind reorganizarea şi
funcţionarea Agenţiei pentru Strategii Guvernamentale, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 213 din 29 martie
2007.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu
Preşedintele Agenţiei pentru
Strategii Guvernamentale,
Gabriel Bădescu
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Marian Sârbu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXĂ*)
Numărul maxim de posturi: 51, inclusiv preşedintele
*) Anexa este reprodusă în
facsimil.