HOTARARE Nr.
275 din 21 martie 2007
privind reorganizarea si
functionarea Agentiei pentru Strategii Guvernamentale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 213 din 29 martie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia Romaniei, republicată, şi al art. 40 alin. (1)
coroborat cu art. 60 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea
Guvernului Romaniei şi a
ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare,
avand în vedere prevederile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 11/2004 privind stabilirea unor măsuri
de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 228/2004, cu modificările şi
completările ulterioare,
Guvernul Romaniei adoptă
prezenta hotărare.
Art. 1. - (1) Agenţia pentru Strategii Guvernamentale
se reorganizează şi funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei
publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului şi în coordonarea
ministrului pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului, finanţată
de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului
General al Guvernului.
(2) Sediul Agenţiei pentru Strategii Guvernamentale
este în municipiul Bucureşti, Piaţa Victoriei nr. 1, sectorul 1.
Art. 2. - Agenţia pentru Strategii Guvernamentale
asigură asistenţa necesară primului-ministru şi celorlalte ministere,
departamente şi agenţii guvernamentale în definirea, elaborarea, implementarea,
monitorizarea, evaluarea şi remodelarea politicilor şi strategiilor
guvernamentale în domeniul comunicării şi al promovării imaginii.
Art. 3. - (1) Agenţia pentru
Strategii Guvernamentale are următoarele atribuţii principale:
a) elaborează studii, analize şi rapoarte privind
evaluarea stării existente în diverse domenii de activitate, în special în cele
legate de reforma economică, politici sociale, transparenţa mediului de
afaceri, integrare europeană, educaţie, sănătate, justiţie, administraţie şi
ordine publică, comunicarea interinstituţională, relaţia cu presa şi societatea
civilă;
b) realizează analize sau rapoarte de evaluare
privind imaginea Romaniei în
străinătate şi propune Guvernului măsurile corespunzătoare pentru o informare
corectă privind realităţile romaneşti;
c) monitorizează aplicarea de către autorităţile şi
instituţiile publice a dispoziţiilor Legii nr. 544/2001 privind liberul acces
la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare,
şi ale Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia
publică, informand Guvernul despre aplicarea acestora;
d) elaborează şi avizează proiecte de acte normative
din domeniul său de activitate şi le supune Guvernului spre adoptare;
e) sprijină cunoaşterea şi înţelegerea de către public
a strategiilor şi proiectelor guvernamentale de interes public, prin acţiuni de
informare publică, difuzarea de materiale de informare şi promovare, prin
derularea de campanii de comunicare publică, în Romania sau în străinătate;
f) pune la dispoziţia mijloacelor de comunicare în
masă informaţii destinate opiniei publice, în vederea cunoaşterii exacte a activităţii Guvernului, prin
informări, difuzare de materiale, organizare de evenimente: mese rotunde,
simpozioane şi altele asemenea, precum şi conferinţe de presă organizate săptămanal sau ori de cate ori este nevoie;
g) asigură asistenţă de specialitate primului-ministru,
altor demnitari şi înalţi funcţionari publici din cadrul Guvernului în domeniul
comunicării şi al promovării imaginii;
h) menţine legături permanente cu ambasadele străine în
Romania şi cu organismele
internaţionale reprezentate în ţară, în scopul informării acestora, împreună cu
Ministerul Afacerilor Externe, asupra aspectelor care privesc activităţile
guvernamentale publice şi imaginea ţării; furnizează acestor instituţii, precum
şi ambasadelor Romaniei şi
altor instituţii ale statului roman, din străinătate, împreună cu Ministerul Afacerilor Externe,
materiale de informare privitoare la activitatea Guvernului, precum şi
materiale de promovare a imaginii Romaniei;
i) asigură participarea personalului propriu la acţiuni
cu caracter ştiinţific şi cultural, la reuniuni şi expoziţii internaţionale,
acţiuni avand ca scop
comunicarea instituţională, transparenţa şi promovarea imaginii Romaniei;
j) elaborează, tipăreşte şi difuzează în ţară şi în
străinătate rapoarte şi materiale de informare privind derularea strategiilor
guvernamentale în diverse domenii, precum şi orice tip de materiale de
promovare a imaginii Romaniei,
care pot contribui la alcătuirea unei atitudini favorabile şi a unei imagini
corecte despre realităţile din Romania; contribuie semnificativ la informarea internă şi externă privind problematica
integrării europene a Romaniei;
k) organizează sau asigură finanţarea de evenimente ori
acţiuni de comunicare: colocvii, dezbateri, simpozioane, mese rotunde,
festivaluri, concerte, expoziţii, turnee, vizite şi altele asemenea, a căror
finalitate vizează promovarea imaginii Romaniei în străinătate; sprijină şi organizează acţiuni
socioculturale, evenimente şi campanii de informare şi promovare a Romaniei, desfăşurate în colaborare cu
organisme neguvernamentale şi instituţii din Romania sau din Uniunea Europeană;
l) achiziţionează servicii de
consultanţă sau expertiză în comunicare, în vederea optimizării comunicării la
nivel guvernamental, gestionării situaţiilor de criză sau pregătirii
comunicatorilor de la nivelul autorităţilor publice centrale sau locale;
asigură sprijinul comunicaţional în informarea internă şi externă pentru structurile responsabile de implementarea
politicilor şi strategiilor guvernamentale;
m) iniţiază şi organizează colocvii, dezbateri,
simpozioane, sesiuni de pregătire, mese rotunde şi alte acţiuni pe teme privind
optimizarea comunicării la nivel guvernamental; sprijină orice fel de asemenea
manifestări cu acest tip de obiective, care sunt propuse sau iniţiate de alte
organizaţii publice sau neguvernamentale;
n) gestionează componentele de activitate privind brandul Romania: cercetare,
proiectare, implementare, legiferare, evaluare şi altele asemenea; gestionează
campanii de comunicare şi relaţii publice în străinătate;
o) efectuează studii, sondaje, cercetări, analize,
diagnoze, audit instituţional, prognoze, strategii sau proiecte de interes
guvernamental în domeniul său de activitate;
p) cooperează cu celelalte structuri guvernamentale, cu
autorităţile locale, instituţiile de învăţămant şi cercetare, cu firme private şi organizaţii neguvernamentale;
susţine proiecte propuse de organizaţii neguvernamentale, specifice obiectului
de activitate al instituţiei;
q) organizează vizite de informare şi schimburi de
experienţă cu persoane din ţară şi din străinătate, în scopul cunoaşterii mai
profunde a realităţii romaneşti,
pentru comunicarea eficientă a activităţii guvernamentale şi a imaginii Romaniei;
r) dezvoltă programe de parteneriat cu instituţii
financiare internaţionale; achiziţionează servicii de consultanţă şi expertiză
în domeniul optimizării activităţilor de cercetare, audit şi de comunicare internă
şi externă derulate sau în vederea definirii strategiilor guvernamentale;
s) pune la dispoziţia mass-mediei şi a cetăţenilor
rezultatele studiilor şi cercetărilor de interes public;
t) asigură suportul cooperării cu structuri similare
din străinătate şi cu departamentele de comunicare specializate de la nivelul
celorlalte autorităţi publice, în vederea realizării obiectivelor ce îi revin.
(2) Agenţia pentru Strategii Guvernamentale
îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin lege sau prin alte acte
normative.
Art. 4. - Organele administraţiei publice centrale,
autorităţile administraţiei publice locale, alte instituţii şi autorităţi
publice, precum şi societăţile comerciale la care
statul este acţionar sau asociat au obligaţia de a
pune la dispoziţia Agenţiei pentru Strategii Guvernamentale, la cererea
acesteia, datele şi informaţiile necesare în vederea realizării atribuţiilor
sale.
Art. 5. - (1) Agenţia pentru Strategii Guvernamentale
este condusă de un preşedinte, cu rang de secretar de stat.
(2) Preşedintele reprezintă Agenţia pentru Strategii
Guvernamentale în raporturile cu Guvernul, cu ministerele, cu celelalte
autorităţi ale administraţiei publice centrale, cu autorităţile administraţiei
publice locale, cu alte autorităţi şi instituţii publice centrale şi locale, cu
persoane juridice şi persoane fizice romane sau străine, precum şi în justiţie.
(3) In exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele
emite ordine şi instrucţiuni.
(4) Preşedintele Agenţiei
pentru Strategii Guvernamentale este ordonator terţiar de credite.
(5) In cazul în care preşedintele, din diferite
motive, nu îşi poate exercita atribuţiile, directorul general exercită
atribuţiile acestuia.
Art. 6. - (1) Structura organizatorică
a Agenţiei pentru Strategii Guvernamentale este prevăzută în anexa care face
parte integrantă din prezenta hotărare. In cadrul acesteia, prin ordin al preşedintelui, se pot
organiza servicii, birouri şi alte structuri, cu respectarea dispoziţiilor legale.
(2) Numărul maxim de posturi din structura Agenţiei
pentru Strategii Guvernamentale este de 60, funcţii publice şi contractuale,
exclusiv preşedintele.
(3) Structura organizatorică a direcţiilor,
atribuţiile compartimentelor şi sarcinile personalului se stabilesc prin
regulamentul de organizare şi funcţionare, aprobat prin ordin al preşedintelui.
Art. 7. - Agenţia pentru Strategii Guvernamentale se
reorganizează în conformitate cu prevederile prezentei hotărari, în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a acesteia.
Art. 8. - Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărari se abrogă Hotărarea Guvernului nr. 406/2004 privind organizarea şi funcţionarea
Agenţiei pentru Strategii Guvernamentale, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 267 din 26 martie 2004.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Preşedintele Agenţiei pentru Strategii Guvernamentale,
Alfred Bulai
Ministrul delegat pentru coordonarea Secretariatului
General al Guvernului,
Radu Stroe
Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXĂ
Numărul maxim de posturi: 60, exclusiv preşedintele
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Agenţiei pentru Strategii Guvernamentale