HOTARARE Nr. 1374 din 20 decembrie 2000
pentru aprobarea Normelor privind aplicarea etapizata in traficul intern a
prevederilor Acordului european referitor la transportul rutier international
al marfurilor periculoase (A.D.R.), incheiat la Geneva la 30 septembrie 1957,
la care Romania a aderat prin Legea nr. 31/1994
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 11 din 9 ianuarie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (2) din Constitutia Romaniei si ale
art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 48/1999 privind transportul rutier al
marfurilor periculoase,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele privind aplicarea etapizata in traficul intern a
prevederilor Acordului european referitor la transportul rutier international
al marfurilor periculoase (A.D.R.), incheiat la Geneva la 30 septembrie 1957,
la care Romania a aderat prin Legea nr. 31/1994, prevazute in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Anca Boagiu
p. Ministrul finantelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat
Ministrul apelor, padurilor si
protectiei mediului,
Romica Tomescu
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Ministru de interne,
Constantin Dudu Ionescu
Ministrul apararii nationale,
Sorin Frunzaverde
p. Ministrul muncii si protectiei sociale,
Alexandru Gheorghe Man,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME
privind aplicarea etapizata in traficul intern a prevederilor Acordului
european referitor la transportul rutier international al marfurilor
periculoase (A.D.R.), incheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care Romania
a aderat prin Legea nr. 31/1994
CAP. 1
Definitii si dispozitii generale
Art. 1
In sensul prezentei hotarari, se definesc termenii dupa cum urmeaza:
1.1. certificat A.D.R. - certificatul de pregatire profesionala eliberat de
Ministerul Transporturilor pentru conducatorii de autovehicule care transporta
marfuri periculoase, in conformitate cu prevederile legale si cu reglementarile
specifice in vigoare;
1.2. certificat de agreare - certificatul eliberat de Regia Autonoma
"Registrul Auto Roman" pentru anumite tipuri de vehicule rutiere care
transporta marfuri periculoase, in conformitate cu prevederile legale si cu
reglementarile specifice in vigoare;
1.3. certificat de consilier de siguranta - certificatul de pregatire
profesionala eliberat de Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea Rutiera
Romana - A.R.R., pentru consilierul de siguranta pentru transportul de marfuri
periculoase in traficul rutier, in conformitate cu prevederile legale si cu
reglementarile specifice in vigoare;
1.4. consilier de siguranta - persoana desemnata de conducerea intreprinderii
pentru a organiza transportul rutier al marfurilor periculoase, in conformitate
cu prevederile legale si cu reglementarile specifice in vigoare;
1.5. control - activitatea desfasurata de imputernicitii autoritatilor
si/sau ai institutiilor publice competente privind verificarea, inspectia si
examinarea modului in care se efectueaza transportul rutier al marfurilor
periculoase;
1.6. eticheta de semnalizare a pericolului - inscriptia aplicata pe
ambalaje sau vehicule pentru a semnaliza pericolele pe care le prezinta
marfurile periculoase transportate;
1.7. fisa de siguranta - documentul remis de expeditor conducatorului auto,
prin care se dau instructiuni scrise privind: identificarea substantei, natura
pericolelor prezentate de aceasta, tipul de echipament de protectie recomandat
sa fie utilizat, modul de interventie si de alarmare a autoritatilor in caz de
accident sau de eveniment rutier;
1.8. intreprinderi - persoanele fizice sau juridice, profit sau nonprofit,
precum: agentii economici, inclusiv operatorii de transport rutier,
organismele/institutiile aflate in subordinea unei autoritati publice, cu/fara
personalitate juridica si/sau depinzand de o autoritate cu personalitate
juridica, asociatiile sau grupurile de persoane fara personalitate juridica
constituite in conditiile legii, care transporta, incarca sau descarca marfuri
periculoase sau determina transportul acestora si/sau care depoziteaza
temporar, colecteaza, ambaleaza sau fac livrari de astfel de marfuri ca parte a
operatiunii de transport;
1.9. marfuri periculoase - acele substante si produse al caror transport pe
caile rutiere este interzis sau autorizat in conditiile prevazute in anexele A
si B la Acordul european referitor la transportul rutier international al
marfurilor periculoase (A.D.R.), cu amendamentele ulterioare;
1.10. panou de semnalizare a pericolelor - panoul de avertizare de culoare
portocalie, avand caracteristicile prevazute in Acordul european referitor la
transportul rutier international al marfurilor periculoase (A.D.R.), amplasat
pe vehiculul rutier, prin care se semnalizeaza marfa transportata si natura
pericolelor prezentate de aceasta;
1.11. vehicul pentru transportul marfurilor periculoase - sistemul mecanic
care circula pe drum cu sau fara mijloace proprii de propulsare si care se
utilizeaza pentru transportul marfurilor periculoase.
Art. 2
(1) Prezentele norme cuprind dispozitii privind punerea in aplicare,
etapizata, pe teritoriul Romaniei a prevederilor Acordului european referitor
la transportul rutier international al marfurilor periculoase (A.D.R.),
incheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care Romania a aderat prin Legea
nr. 31/1994, cu amendamentele ulterioare, denumit in continuare A.D.R.
(2) Prezentele norme se aplica transporturilor de marfuri periculoase care
se efectueaza cu vehicule rutiere, integral sau partial pe drumurile publice
din Romania, de catre operatori de transport autorizati conform legislatiei in
vigoare, cu respectarea reglementarilor privind circulatia pe drumurile
publice.
(3) Prezentele norme se aplica si activitatilor legate de ambalarea,
etichetarea, manipularea, expedierea si depozitarea marfurilor periculoase,
efectuate de intreprinderi, cu respectarea reglementarilor specifice in vigoare
si a prevederilor A.D.R.
(4) Prezentele norme nu se aplica transporturilor de marfuri periculoase
efectuate cu vehicule rutiere apartinand Ministerului Apararii Nationale,
Ministerului de Interne, precum si institutiilor publice componente ale sistemului
national de aparare, care vor executa aceste transporturi corespunzator
normelor proprii elaborate de acestea, in conformitate cu legislatia in
vigoare.
Art. 3
Pentru vehiculele inmatriculate pana la data intrarii in vigoare a
prezentelor norme Ministerul Transporturilor va urmari aplicarea etapizata pana
la data de 31 decembrie 2005 a prevederilor A.D.R., corespunzator conditiilor
tehnice care au stat la baza omologarii vehiculelor respective la data
fabricatiei, fara ca prin aceasta sa se afecteze siguranta transporturilor.
CAP. 2
Conditiile specifice de efectuare a transportului rutier al marfurilor
periculoase
Art. 4
(1) Stabilirea conditiilor specifice de efectuare a transportului rutier al
marfurilor periculoase este de competenta urmatoarelor autoritati publice:
a) Ministerul Transporturilor, pentru:
- reglementarea conditiilor de efectuare a transporturilor rutiere de
marfuri periculoase in conditii de siguranta a transportului si de protectie a
mediului;
- reglementarea conditiilor de omologare, agreare si inspectie tehnica
periodica a vehiculelor rutiere utilizate pentru transportul anumitor categorii
de marfuri periculoase;
- acordarea certificatelor de pregatire profesionala pentru conducatorii de
vehicule si pentru consilierii de siguranta in transportul marfurilor
periculoase;
- stabilirea, impreuna cu Ministerul de Interne si, dupa caz, cu
autoritatile administratiei publice locale, a traseelor interzise accesului
transportului de marfuri periculoase, cu indicarea rutelor ocolitoare sau
alternative si a modului de semnalizare a acestora;
- cercetarea, impreuna cu Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului si cu Ministerul de Interne, a evenimentelor produse la transportul
marfurilor periculoase, stabilirea si aplicarea, impreuna cu aceste ministere
si cu alte autoritati/institutii publice care au competente conform legii, a
masurilor ce se impun in cazul accidentelor si evenimentelor grave, cu efect
asupra mediului, survenite in timpul transportului marfurilor periculoase;
b) Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare, pentru:
- reglementarea conditiilor de efectuare a transporturilor rutiere de
materiale radioactive in conditii de siguranta;
- acordarea certificatelor de pregatire profesionala pentru conducatorii de
vehicule si consilierii de siguranta in transportul rutier de materiale
radioactive;
- stabilirea, impreuna cu Ministerul Transporturilor si cu Ministerul de
Interne si, dupa caz, cu autoritatile publice locale, a traseelor interzise
accesului transportului rutier de materiale radioactive;
- cercetarea, impreuna cu Ministerul Transporturilor, Ministerul de
Interne, Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, a evenimentelor
produse la transportul marfurilor periculoase, stabilirea si aplicarea,
impreuna cu acestea si cu alte institutii care au competente conform legii, a
masurilor ce se impun in cazul accidentelor si evenimentelor grave, cu efect
asupra mediului, survenite in timpul transportului materialelor radioactive;
c) Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, pentru:
- stabilirea conditiilor si eliberarea acordului si/sau a autorizatiei de
mediu pentru agentii economici care ambaleaza si depoziteaza, in vederea
expedierii, marfuri periculoase si care transporta asemenea marfuri;
- cercetarea, impreuna cu Ministerul Transporturilor si cu Ministerul de
Interne, a evenimentelor produse la transportul marfurilor periculoase,
stabilirea si aplicarea, impreuna cu acestea si cu alte institutii care au
competente conform legii, a masurilor ce se impun in cazul accidentelor si
evenimentelor grave, cu efect asupra mediului, survenite in timpul
transportului marfurilor periculoase;
d) Ministerul Industriei si Comertului, pentru:
- reglementarea conditiilor de realizare si de omologare a ambalajelor si
recipientelor destinate transportului marfurilor periculoase;
- elaborarea normelor privind omologarea suprastructurilor vehiculelor
rutiere specializate pentru transportul marfurilor periculoase;
- elaborarea fiselor de siguranta tip, pentru substantele sau grupele de
substante prevazute de A.D.R.;
- elaborarea normelor privind ambalarea, etichetarea, expedierea si
depozitarea marfurilor periculoase in conformitate cu cerintele A.D.R.;
e) Ministerul de Interne, pentru:
- interventia operativa in caz de accident sau de iminenta a producerii
unui eveniment in timpul transportului rutier al marfurilor periculoase;
- asigurarea interventiei in caz de evenimente in care sunt implicate
vehicule ce transporta marfuri periculoase, cu sau fara incendiu, de catre
echipe speciale dotate, echipate si instruite corespunzator, din cadrul
Corpului Pompierilor Militari si al Ministerului de Interne - Comandamentul
Protectiei Civile;
- stabilirea, impreuna cu Ministerul Transporturilor si, dupa caz, si cu
autoritatile administratiei publice locale, a traseelor interzise accesului
transportului de marfuri periculoase, cu indicarea rutelor ocolitoare sau alternative
si a modului de semnalizare a lor;
- cercetarea, impreuna cu Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului si cu Ministerul Transporturilor, a evenimentelor produse la
transportul marfurilor periculoase, stabilirea si aplicarea, impreuna cu
acestea si cu alte institutii care au competente conform legii, a masurilor ce
se impun in cazul accidentelor si evenimentelor grave, cu efect asupra
mediului, survenite in timpul transportului marfurilor periculoase;
f) Ministerul de Interne - Comandamentul Protectiei Civile, pentru:
- elaborarea, impreuna cu autoritatile publice si cu intreprinderile
implicate, a planurilor de alarmare si interventie in caz de poluare
accidentala a mediului in timpul transportului marfurilor periculoase;
- organizarea si realizarea interventiilor unitatilor specializate in caz
de accidente sau evenimente grave provocate in timpul transportului rutier sau
la depozitarea marfurilor periculoase, pentru limitarea si inlaturarea
efectelor dezastrelor ecologice provocate de acestea;
g) autoritatile administratiei publice locale, pentru:
- stabilirea si semnalizarea corespunzatoare a locurilor de parcare
destinate vehiculelor ce executa transportul marfurilor periculoase;
- stabilirea impreuna cu Ministerul de Interne a traseelor interzise
accesului transportului de marfuri periculoase, cu indicarea rutelor ocolitoare
sau alternative si a modului de semnalizare a lor, pentru drumurile publice din
administrare;
- elaborarea unor programe locale de alarmare si interventie in cazul
evenimentelor survenite in timpul transportului de marfuri periculoase;
- participarea la organizarea interventiei pentru limitarea efectelor
accidentelor si evenimentelor grave provocate in timpul transportului
marfurilor periculoase.
(2) In termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme
autoritatile publice prevazute la alin. (1) vor emite reglementarile necesare
pentru punerea in aplicare etapizata a prezentei hotarari in domeniul lor de
activitate.
CAP. 3
Obligatiile intreprinderilor
Art. 5
(1) Intreprinderile care efectueaza expeditii si transporturi rutiere de
marfuri periculoase sau operatiuni de incarcare/descarcare legate de
transportul acestora vor desemna una sau mai multe persoane in calitate de
consilier de siguranta pentru a organiza transportul rutier al marfurilor
periculoase sau operatiunile de incarcare/descarcare legate de aceste
transporturi.
(2) Consilierul de siguranta va detine un certificat de pregatire profesionala
valabil pentru activitatile din domeniul transportului rutier al marfurilor
periculoase, eliberat de Ministerul Transporturilor, conform reglementarilor
specifice in vigoare, care va cuprinde si atributiile privind organizarea
transportului rutier al marfurilor periculoase ce revin consilierului de
siguranta in conformitate cu prezentele norme.
Art. 6
Intreprinderile care ambaleaza, eticheteaza, expediaza cu mijloace de
transport rutier si depoziteaza marfuri periculoase pot efectua aceste
activitati daca indeplinesc urmatoarele conditii:
a) au obtinut acordul si/sau autorizatia de mediu, eliberata de autoritatea
teritoriala pentru protectia mediului;
b) marfurile periculoase sunt admise la transportul rutier in conditiile
prevazute de A.D.R.;
c) marfurile periculoase nu sunt incarcate peste limita cantitativa admisa
la transport, prevazuta in A.D.R.;
d) vehiculul este incarcat in limitele admise la transport pentru categoria
respectiva de vehicul;
e) sunt respectate reglementarile privind modul de ambalare si etichetare a
marfurilor periculoase prevazute de A.D.R.;
f) au eliberat conducatorului auto fisa de siguranta intocmita conform
prescriptiilor A.D.R.;
g) au mentionat in documentul de transport caracterul de marfa periculoasa,
denumirea si numarul de identificare ale acesteia, precum si ca:
- substantele transportate sunt admise la transportul rutier;
- ambalarea si etichetarea s-au facut in mod corespunzator;
- ambalarea in comun, in acelasi colet sau container, a mai multor
substante este admisa;
- transportul se deruleaza cu respectarea prevederilor specifice ale
A.D.R., cu indicarea acestora;
h) personalul propriu desemnat pentru efectuarea operatiunilor de
incarcare/descarcare a fost instruit pentru efectuarea acestor operatiuni;
i) la locul de incarcare/descarcare sunt afisate regulile de protectie ce
trebuie respectate pentru efectuarea acestei operatiuni;
j) respecta regulile de siguranta aplicabile la efectuarea operatiunilor de
incarcare/descarcare in si din cisterne;
k) folosesc ambalaje autorizate conform prevederilor A.D.R. pentru
transportul rutier al marfurilor periculoase;
l) ambalarea in comun, in acelasi colet sau container, a marfurilor
periculoase expediate este admisa de reglementarile in vigoare;
m) au obtinut autorizatia de manipulare, respectiv de depozitare a
materialelor radioactive, eliberata de Comisia Nationala pentru Controlul
Activitatilor Nucleare, in cazurile prevazute de reglementarile specifice emise
de aceasta.
Art. 7
Operatorii de transport care efectueaza transporturi de marfuri periculoase
pot efectua aceste activitati daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) detin licenta de transport si, dupa caz, licenta de executie pentru
vehiculele utilizate la transportul marfurilor periculoase;
b) detin certificatul de agreare eliberat de Regia Autonoma "Registrul
Auto Roman" conform prevederilor A.D.R. pentru vehiculul utilizat
corespunzator marfii transportate;
c) vehiculul rutier are dotarile si echipamentele necesare, conform
reglementarilor specifice in vigoare;
d) vehiculele care transporta marfuri periculoase sunt semnalizate pe
perioada efectuarii transporturilor, conform prevederilor A.D.R., cu panouri si
etichete de pericol, conform reglementarilor specifice in vigoare;
e) conducatorul vehiculului detine certificat A.D.R. valabil pentru clasa
respectiva de marfa periculoasa si tipul de vehicul rutier, eliberat de
Ministerul Transporturilor;
f) aplica, in caz de accident sau de eveniment rutier, masurile de
interventie si alarmare prevazute in fisa de siguranta. In cazul unui accident
care pune in pericol ecosistemul terestru, acvatic sau care polueaza grav
aerul, va fi anuntata autoritatea teritoriala pentru protectia mediului;
g) respecta regulile privind circulatia vehiculelor care efectueaza
transportul marfurilor periculoase, prevazute de reglementarile nationale si de
A.D.R.;
h) pentru transportul materialelor radioactive detin autorizatie de
transport si, daca este cazul, autorizatie de expeditie, eliberate de Comisia
Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare;
i) in toate cazurile prevazute de reglementarile privind transportul
materialelor radioactive, emise de Comisia Nationala pentru Controlul
Activitatilor Nucleare, transportul materialelor radioactive se efectueaza in
colete care detin autorizatie de tip eliberata de Comisia Nationala pentru
Controlul Activitatilor Nucleare sau, in cazul transporturilor internationale,
validata de aceasta.
Art. 8
Intreprinderile care efectueaza operatiuni de transport de marfuri
periculoase au obligatia ca pana la data de 31 decembrie 2005 sa isi
implementeze si sa certifice sistemul calitatii serviciului, conform cerintelor
standardului SREN ISO 9002/1995. In cazul in care dupa aceasta data nu vor
detine acest certificat, licenta de transport de marfuri periculoase a
intreprinderii va fi retrasa.
Art. 9
Este interzis sa se aplice pe ambalaje sau pe mijloacele de transport panouri,
etichete sau inscriptii, care:
- indica pericole inexistente in cazul transportului respectiv;
- nu sunt conforme cu caracteristicile marfurilor transportate.
Art. 10
Expeditorii si/sau destinatarii transportului de marfuri periculoase trebuie
sa asigure, dupa caz, curatarea, spalarea, neutralizarea, decontaminarea sau
dezinfectarea vehiculului rutier, cu exceptia cazurilor in care aceasta
obligatie, prin contractul de transport, revine operatorului de transport.
Operatiunile respective se vor realiza conform conditiilor cuprinse in
autorizatiile emise de Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si
de Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare.
CAP. 4
Contraventii si sanctiuni
Art. 11
Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii
incat sa fie considerate infractiuni si sa se sanctioneze ca atare, urmatoarele
fapte:
a) utilizarea vehiculelor rutiere care nu au certificat de agreare eliberat
de Regia Autonoma "Registrul Auto Roman", nu au dotarile ori
echipamentele necesare sau pentru care conducatorul auto nu detine certificatul
A.D.R. corespunzator;
b) folosirea de vehicule care prezinta pierderi de marfuri periculoase ca
urmare a lipsei de etanseitate a cisternelor sau recipientelor si ambalajelor;
c) transportul de marfuri periculoase in vehicule rutiere care nu au la
bord extinctoare adecvate pentru stins incendiul sau acestea au termenul de
folosinta expirat si/sau nu au echipamentul de protectie recomandat in fisa de
siguranta;
d) utilizarea vehiculelor care transporta marfuri periculoase, care nu sunt
semnalizate corespunzator cu panouri si etichete de pericol conform
prevederilor A.D.R. sau a caror semnalizare este neregulamentara;
e) nedetinerea la bordul vehiculului a documentelor necesare pentru
transportul marfurilor periculoase sau daca aceste documente au termenul de
valabilitate expirat ori nu sunt corespunzatoare prevederilor A.D.R.;
f) utilizarea de personal neinstruit pentru efectuarea operatiunilor de
manipulare a marfurilor periculoase;
g) incarcarea cu marfuri periculoase a vehiculelor fara certificat de
agreare pentru vehicul sau fara certificat A.D.R. pentru conducatorul auto ori
daca aceste documente au termenul de valabilitate expirat sau nu sunt
corespunzatoare marfii transportate;
h) folosirea la transportul rutier a ambalajelor, recipientelor sau
cisternelor care nu corespund normelor prevazute de A.D.R. sau care nu sunt
autorizate, dupa caz;
i) neaplicarea pe ambalaje, recipiente sau cisterne a etichetelor de
pericol sau aplicarea lor neregulamentara;
j) expedierea de marfuri in cisterne cu un grad de umplere neconform
prescriptiilor tehnice;
k) nedeclararea in documentele de transport, ca marfa periculoasa, a marfii
transportate sau mentionarea neconforma a riscului real al marfii periculoase
transportate;
l) incredintarea pentru transport a unor cantitati de marfuri periculoase
mai mari decat cele permise la transportul rutier, a unor marfuri periculoase
interzise la transport sau ambalarea in acelasi colet sau container de marfuri
neadmise la transportul in comun al acestora conform prevederilor A.D.R.;
m) lipsa mentiunilor expeditorului in documentele de transport, conform
prevederilor A.D.R.;
n) lipsa fisei de siguranta corespunzatoare marfii periculoase
transportate;
o) afectarea mediului inconjurator prin operatiunile de curatare, spalare,
neutralizare sau dezinfectare a vehiculului rutier dupa descarcarea marfurilor
periculoase, efectuate necorespunzator, sau prin neefectuarea acestora;
p) nedesemnarea consilierilor de siguranta pentru transportul marfurilor
periculoase;
r) nerespectarea masurilor de alarmare si interventie prevazute in fisa de
siguranta, in cazul unor evenimente.
Art. 12
(1) Contraventiile prevazute la art. 11 lit. c), d), e), g), o) si r) se
sanctioneaza cu amenda de la 500.000 lei la 1.000.000 lei, care se aplica
conducatorului auto.
(2) Contraventiile prevazute la art. 11 lit. a), b), h), i), j), k), l), m)
si n) se sanctioneaza cu amenda de la 750.000 lei la 1.000.000 lei, care se
aplica consilierului de siguranta, iar in parcurs, conducatorului auto.
(3) Contraventiile prevazute la art. 11 lit. f) si p) se sanctioneaza cu
amenda de la 750.000 lei la 1.000.000 lei, care se aplica conducatorului
intreprinderii.
Art. 13
(1) Contraventiile prevazute la art. 11 se constata si se sanctioneaza de
catre:
a) personalul imputernicit de ministrul transporturilor, la sediul
operatorilor de transport si la locurile de parcare, precum si in trafic,
impreuna cu organele competente din cadrul Ministerului de Interne;
b) ofiterii si subofiterii Ministerului de Interne, din cadrul serviciilor
de circulatie si ai politiei de frontiera, pe drumurile publice si in punctele
de control pentru trecerea frontierei;
c) personalul imputernicit de ministrul industriei si comertului, in
locurile de producere, ambalare, etichetare, incarcare/descarcare, depozitare a
marfurilor periculoase si de curatare a ambalajelor, cisternelor si vehiculelor
care au fost utilizate la transportul marfurilor periculoase;
d) personalul imputernicit de presedintele Comisiei Nationale pentru
Controlul Activitatilor Nucleare, in toate situatiile in care sunt detinute sau
transportate materiale radioactive;
e) personalul imputernicit de ministrul apelor, padurilor si protectiei
mediului, in toate situatiile, iar in trafic, impreuna cu organele abilitate
ale Ministerului de Interne.
(2) Situatia privind contraventiile prevazute la art. 11, constatate si
sanctionate de personalul imputernicit prevazut la alin. (1) lit. b) si e), va
fi comunicata trimestrial Ministerului Transporturilor.
(3) Contraventiilor prevazute in prezentele norme le sunt aplicabile
dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, cu exceptia art. 25 - 27.
Art. 14
In cazul savarsirii repetate a contraventiilor prevazute la art. 11
Ministerul Transporturilor poate lua masura retragerii certificatului de consilier
de siguranta, a certificatului A.D.R. al conducatorului auto sau a licentei de
executie a autovehiculului.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 15
Ministerul Transporturilor, Ministerul de Interne, Ministerul Industriei si
Comertului, Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare si
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului isi vor exercita
atributiile de control al transportului rutier de marfuri periculoase conform
competentelor pe care le au, potrivit reglementarilor specifice proprii.
Art. 16
(1) Personalul imputernicit de Ministerul Transporturilor, Ministerul de
Interne, Ministerul Industriei si Comertului, Comisia Nationala pentru
Controlul Activitatilor Nucleare si de Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului, pentru activitatea de control al transportului marfurilor
periculoase, are obligatia sa detina cunostinte profesionale privind
transportul rutier al marfurilor periculoase.
(2) Autoritatile publice prevazute la alin. (1) vor lua masuri pentru
instruirea pana la data de 31 decembrie 2001 a personalului propriu,
imputernicit pentru activitatea de control.
Art. 17
(1) Locurile in care se efectueaza controlul vehiculelor incarcate cu
marfuri periculoase se stabilesc de autoritatile competente si/sau de
personalul imputernicit pentru activitatea de control, de regula in afara
partii carosabile, astfel incat sa fie posibila repunerea in conformitate a
vehiculelor gasite in neregula.
(2) In cazurile in care personalul imputernicit pentru activitatea de
control apreciaza ca prin continuarea transportului se pericliteaza intr-un mod
evident siguranta transportului si a mediului inconjurator, vehiculul si
incarcatura sa vor fi retinute in conditii de siguranta pana cand se realizeaza
de catre expeditor si/sau de operatorul de transport conditiile prevazute de
reglementari.
(3) Controalele se vor efectua prin sondaj si vor acoperi, pe cat posibil,
o zona extinsa a retelei rutiere.
Art. 18
(1) Cu ocazia efectuarii controlului se intocmeste un buletin de control,
conform modelului prevazut in anexa care face parte integranta din prezentele
norme, de catre autoritatea competenta care a efectuat controlul. Un exemplar
al acestuia se va remite conducatorului autovehiculului, care il va prezenta
organelor de control in cazul unor controale ulterioare.
(2) Buletinul de control nu exclude posibilitatea efectuarii unui control
ulterior.
Art. 19
Vehiculele inmatriculate in alte tari pot circula pe teritoriul Romaniei
incarcate cu marfuri periculoase, cu respectarea conditiilor prevazute de
A.D.R.
Art. 20
(1) Contraventiile prevazute la art. 11, savarsite pe teritoriul Romaniei
de catre conducatorii autovehiculelor inmatriculate in strainatate, se constata
si se sanctioneaza in conformitate cu prevederile prezentelor norme.
Sanctiunile prevazute la art. 12 se aplica conducatorului auto in calitate de
persoana responsabila cu executarea transportului.
(2) Masurile luate in aplicarea prevederilor alin. (1) se vor comunica de
catre organul de control constatator Ministerului Transporturilor, care va
sesiza autoritatea competenta din statul in care este inmatriculat
autovehiculul.
Art. 21
Textul tradus al anexelor A si B la A.D.R., reactualizat cu amendamentele
adoptate ulterior, se asigura, la cererea celor interesati, de catre Ministerul
Transporturilor prin Regia Autonoma "Registrul Auto Roman".
ANEXA 1
la norme
BULETIN DE CONTROL
1. Locul controlului ................. 2. Data .............3. Ora ........
4. Simbolul national al vehiculului si numarul de inmatriculare ...........
5. Simbolul national al remorcii/semiremorcii si numarul de inmatriculare .
...........................................................................
6. Tipul vehiculului ......................................................
7. Intreprinderea care deruleaza transportul/adresa .......................
...........................................................................
8. Nationalitatea .........................................................
9. Conducatorul vehiculului ...............................................
10. Ajutorul conducatorului vehiculului ...................................
11. Expeditorul, adresa, locul de incarcare*1) ............................
...........................................................................
12. Destinatarul, adresa, locul de descarcare*1) ..........................
13. Masa bruta a marfurilor periculoase in functie de unitatea de transport
...........................................................................
_ _
14. Depasirea limitelor prevazute in marginalul 10 011 |_| Da |_| Nu
15. Transport in:
_ _ _ _
|_| cisterna |_| cisterna |_| container-cisterna |_| baterie de
fixa mobila recipiente
_ _ _
|_| in vrac |_| in container |_| ambalate
Documente la bord: _ _ _
16. Existenta |_| verificare |_| stabilirea |_| nu este
documentului/documentelor contraventiei cazul
de transport/insotire: _ _ _
17. Existenta instructiunilor |_| verificare |_| stabilirea |_| nu este
scrise: contraventiei cazul
_ _ _
18. Existenta autorizatiei |_| verificare |_| stabilirea |_| nu este
bilaterale/acordului contraventiei cazul
multilateral/nationale:
_ _ _
19. Existenta certificatului |_| verificare |_| stabilirea |_| nu este
de agreare a vehiculului: contraventiei cazul
_ _ _
20. Existenta certificatului |_| verificare |_| stabilirea |_| nu este
de pregatire profesionala contraventiei cazul
a soferului:
Circulatia vehiculului: _ _ _
21. Marfurile autorizate |_| verificare |_| stabilirea |_| nu este
pentru transport: contraventiei cazul
_ _ _
22. Marfurile in vrac: |_| verificare |_| stabilirea |_| nu este
contraventiei cazul
_ _ _
23. Transporturi in cisterna: |_| verificare |_| stabilirea |_| nu este
contraventiei cazul
_ _ _
24. Transporturi in container: |_| verificare |_| stabilirea |_| nu este
contraventiei cazul
_ _ _
25. Marfurile autorizate |_| verificare |_| stabilirea |_| nu este
pentru tipul de vehicul: contraventiei cazul
_ _ _
26. Interdictia incarcaturii |_| verificare |_| stabilirea |_| nu este
mixte: contraventiei cazul
_ _ _
27. Manevrarea si |_| verificare |_| stabilirea |_| nu este
depozitarea*2): contraventiei cazul
28. Scurgeri ale marfurilor _ _ _
sau deteriorari ale |_| verificare |_| stabilirea |_| nu este
ambalajelor*2): contraventiei cazul
_ _ _
29. Numarul ONU/etichetarea |_| verificare |_| stabilirea |_| nu este
ambalajului/codul ONU de contraventiei cazul
ambalare*1),*2):
_ _ _
30. Marcarea vehiculului |_| verificare |_| stabilirea |_| nu este
si/sau a containerului: contraventiei cazul
_ _ _
31. Eticheta/etichetele de |_| verificare |_| stabilirea |_| nu este
pericol pentru cisterna contraventiei cazul
sau transportul in vrac:
_ _ _
32. Setul de scule pentru |_| verificare |_| stabilirea |_| nu este
reparatii provizorii: contraventiei cazul
_ _ _
33. Existenta a cel putin unei |_| verificare |_| stabilirea |_| nu este
benzi de semnalizare contraventiei cazul
adezive/vehicul:
_ _ _
34. Existenta a doua lampi de |_| verificare |_| stabilirea |_| nu este
semnalizare de culoare contraventiei cazul
portocalie:
_ _ _
35. Existenta stingatorului/ |_| verificare |_| stabilirea |_| nu este
stingatoarelor de incendii: contraventiei cazul
_ _ _
36. Existenta echipamentului |_| verificare |_| stabilirea |_| nu este
personal de protectie a contraventiei cazul
soferului:
37. Diverse/Observatii 38. Autoritatea/Functionarul/Ofiterul care
a efectuat inspectia
_______________________________________________________________________________
*1) Se declara la "Observatii" pentru operatiunile de transport
grupate.
*2) Verificarea violarilor vizibile.