HOTARARE Nr. 258 din 26 februarie 2004
pentru modificarea si completarea Normelor privind aplicarea etapizata in
traficul intern a prevederilor Acordului european referitor la transportul
rutier international al marfurilor periculoase (A.D.R.), incheiat la Geneva la
30 septembrie 1957, la care Romania a aderat prin Legea nr. 31/1994, aprobate
prin Hotararea Guvernului nr. 1.374/2000
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 224 din 15 martie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 1 si
2 din Ordonanta Guvernului nr. 48/1999 privind transportul rutier al marfurilor
periculoase, aprobata cu modificari prin Legea nr. 122/2002,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Normele privind aplicarea etapizata in traficul intern a prevederilor
Acordului european referitor la transportul rutier international al marfurilor
periculoase (A.D.R.), incheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care Romania
a aderat prin Legea nr. 31/1994, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
1.374/2000, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Punctul 1.1 de la articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"1.1. certificat A.D.R. - certificatul de pregatire profesionala
eliberat de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, prin
Directia generala transport rutier, pentru conducatorii auto care efectueaza
transporturi rutiere de marfuri periculoase, in conformitate cu prevederile legale
si cu reglementarile specifice in vigoare;"
2. Punctul 1.3 de la articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"1.3. certificat de consilier de siguranta - certificatul de pregatire
profesionala eliberat de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, prin Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R., pentru consilierul de
siguranta pentru transportul de marfuri periculoase, in conformitate cu
prevederile legale si cu reglementarile specifice in vigoare;"
3. Punctul 1.5 de la articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"1.5. control - orice verificare, control, inspectie, examinare sau
formalitate desfasurata de autoritatile competente din motive de siguranta
inerente transportului de marfuri periculoase;"
4. Punctul 1.8 de la articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"1.8. intreprindere - orice persoana fizica sau juridica, cu ori fara
scop lucrativ, orice asociatie sau grup de persoane fara personalitate
juridica, cu ori fara scop lucrativ, si orice organ aflat in subordinea unei
autoritati publice, care are personalitate juridica sau depinde de o autoritate
care are personalitate juridica, care transporta, incarca ori descarca marfuri
periculoase sau determina transportul acestora, precum si cele care depoziteaza
temporar, colecteaza, impacheteaza ori fac livrari de astfel de marfuri ca
parte a operatiunii de transport si care sunt stabilite pe teritoriul Romaniei
sau desfasoara pe teritoriul Romaniei astfel de activitati;"
5. La articolul 1 se introduc doua noi puncte, punctele 1.12 si 1.13 cu
urmatorul cuprins:
"1.12. transport - orice operatiune de transport rutier efectuata cu
un vehicul, integral sau partial pe drumurile publice din Romania, inclusiv
incarcarea si descarcarea marfurilor prevazute in anexa A la Acordul european
referitor la transportul rutier international al marfurilor periculoase
(A.D.R.);
1.13. buletin de control - formular inseriat si numerotat, al carui model
este prezentat in anexa care face parte integranta din prezentele norme."
6. Alineatul (2) al articolului 2 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Prezentele norme se aplica transporturilor rutiere de marfuri
periculoase care se efectueaza integral sau partial pe drumurile publice din
Romania, cu respectarea reglementarilor privind circulatia pe drumurile
publice."
7. Literele g), k) si l) ale articolului 6 vor avea urmatorul cuprins:
"g) au mentionat in documentul de transport caracterul de marfa
periculoasa, denumirea si numarul de identificare ale acesteia, precum si ca:
- substantele transportate sunt admise la transportul rutier;
- ambalarea si etichetarea s-au facut in conformitate cu prevederile
A.D.R.;
- ambalarea in comun, in acelasi colet sau container, a mai multor
substante este permisa de prevederile A.D.R.;
- transportul se deruleaza cu respectarea prevederilor specifice ale
A.D.R., cu indicarea acestora;
...........................................................................
k) utilizeaza ambalaje omologate si autorizate conform A.D.R. si
reglementarilor specifice in vigoare si care au inspectia tehnica valabila;
l) ambalarea in comun, in acelasi colet sau container, a marfurilor
periculoase expediate este admisa de reglementarile in vigoare si ale
A.D.R.;"
8. Literele b), c), e) si g) ale articolului 7 vor avea urmatorul cuprins:
"b) detin certificatul de agreare pentru vehiculul care transporta
marfuri periculoase, eliberat de Regia Autonoma <<Registrul Auto
Roman>>, corespunzator tipului de marfa transportata, daca acest lucru
este impus de A.D.R.;
c) vehiculul rutier are dotarile si echipamentele necesare, conform
prevederilor A.D.R.;
...........................................................................
e) conducatorul auto detine certificat A.D.R. valabil atat pentru clasa
respectiva de marfa periculoasa, cat si pentru tipul de vehicul rutier
utilizat, eliberat de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
prin Directia generala transport rutier;
...........................................................................
g) respecta regulile privind circulatia si stationarea vehiculelor care
efectueaza transporturi rutiere de marfuri periculoase, prevazute de
reglementarile in vigoare privind circulatia pe drumurile publice si de
A.D.R.;"
9. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
Este recomandat ca intreprinderile care efectueaza operatiuni de transport
de marfuri periculoase, precum si cele care desfasoara activitati legate de
transportul rutier al marfurilor periculoase sa isi implementeze si sa
certifice sistemul calitatii serviciului conform standardului SR EN ISO
9001/2001."
10. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) incalcarea prevederilor privind circulatia si stationarea vehiculelor
care transporta marfuri periculoase, mentionate in anexa B la A.D.R. si in art.
218 - 220 din Regulamentul de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, aprobat prin Hotararea
Guvernului nr. 85/2003;
b) nedeclararea in documentele de transport, ca marfa periculoasa, a marfii
transportate sau mentionarea neconforma a riscului real al marfii periculoase
transportate, conform prevederilor A.D.R.;
c) utilizarea de vehicule pentru transportul marfurilor periculoase, care
nu sunt semnalizate cu panouri si etichete de pericol, conform prevederilor
A.D.R.;
d) utilizarea vehiculelor care transporta marfuri periculoase a caror
semnalizare cu panouri si etichete de pericol nu este corespunzatoare
marfurilor transportate, conform prevederilor A.D.R.;
e) lipsa de la bordul autovehiculului a fiselor de siguranta
corespunzatoare marfurilor periculoase transportate, conform prevederilor
A.D.R.;
f) transportul sau incredintarea pentru transport a unor marfuri
periculoase interzise la transport rutier;
g) transportul sau incredintarea pentru transport a unor cantitati de
marfuri periculoase mai mari decat cele permise la transportul rutier;
h) ambalarea in acelasi colet sau container a unor marfuri a caror ambalare
in comun nu este permisa, conform prevederilor A.D.R.;
i) neaplicarea pe ambalaje, recipiente sau cisterne a etichetelor de
pericol, conform prevederilor A.D.R.;
j) aplicarea necorespunzatoare pe ambalaje, recipiente sau cisterne a
etichetelor de pericol, conform prevederilor A.D.R.;
k) neefectuarea operatiunilor de curatare, spalare, neutralizare,
decontaminare sau dezinfectare a vehiculului rutier dupa descarcarea marfurilor
periculoase ori efectuarea neconform prevederilor A.D.R. a acestor operatiuni;
l) nedesemnarea consilierilor de siguranta de catre intreprinderi;
m) nerespectarea masurilor de alarmare si interventie prevazute in fisa de
siguranta, in cazul unor evenimente;
n) incarcarea cu marfuri periculoase sau utilizarea pentru transportul
acestora a cisternelor, containerelor-cisterna ori a vehiculelor pentru
transport de produse explozive care nu au certificat de agreare eliberat de
Regia Autonoma <<Registrul Auto Roman>>, valabil si corespunzator
marfii transportate;
o) utilizarea de cisterne sau recipiente si ambalaje care prezinta pierderi
de marfuri periculoase ca urmare a lipsei de etanseitate;
p) transportul de marfuri periculoase in vehicule rutiere care nu au
dotarile si echipamentele necesare conform prevederilor A.D.R. ori pentru care
conducatorul auto nu detine certificatul A.D.R. corespunzator;
q) nedetinerea la bordul vehiculului a documentelor necesare pentru
transportul marfurilor periculoase conform prevederilor A.D.R.;
r) utilizarea de personal neinstruit pentru efectuarea operatiunilor de
manipulare a marfurilor periculoase, conform prevederilor A.D.R.;
s) utilizarea la transportul rutier a ambalajelor, recipientelor care nu
corespund normelor prevazute de A.D.R. sau care nu sunt autorizate, dupa caz;
t) expedierea de marfuri in cisterne cu un grad de umplere neconform
prescriptiilor tehnice;
u) lipsa mentiunilor expeditorului in documentele de transport, conform
prevederilor A.D.R."
11. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
(1) Contraventiile prevazute la art. 11 lit. b), c) si e) se sanctioneaza
cu amenda de la 80.000.000 lei la 100.000.000 lei, care se aplica
intreprinderii care expediaza si/sau celei care transporta marfurile
periculoase.
(2) Contraventiile prevazute la art. 11 lit. d), f), g), h), i), j), k),
l), m), n), o), p), q), r), s), t) si u) se sanctioneaza cu amenda de la
35.000.000 lei la 40.000.000 lei, care se aplica intreprinderii care expediaza
si/sau celei care transporta marfurile periculoase.
(3) Contraventiile prevazute la art. 11 lit. a) se sanctioneaza cu amenda
de la 3.500.000 lei la 4.000.000 lei, care se aplica conducatorului auto.
(4) In cazul in care, in termen de 6 luni de la aplicarea sanctiunii,
contravenientul savarseste aceeasi contraventie pentru care a fost sanctionat
anterior, limitele amenzilor aplicate potrivit art. 12 se vor dubla."
12. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"(1) Contraventiile prevazute la art. 11 se constata si se
sanctioneaza de catre:
a) personalul imputernicit de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, la sediul operatorilor de transport, la locurile de parcare, precum
si in trafic si in punctele de trecere a frontierei, impreuna cu personalul
specializat si anume desemnat din cadrul Ministerului Administratiei si
Internelor;
b) personalul imputernicit de Ministerul Economiei si Comertului, in
locurile de producere, ambalare, etichetare, incarcare/descarcare, depozitare a
marfurilor periculoase, precum si in cele de curatare a ambalajelor,
cisternelor si vehiculelor care au fost utilizate la transportul marfurilor
periculoase;
c) personalul imputernicit de presedintele Comisiei Nationale pentru
Controlul Activitatilor Nucleare, in toate situatiile in care sunt detinute sau
transportate materiale radioactive;
d) personalul imputernicit de Ministerul Agriculturii, Padurilor, Apelor si
Mediului, in toate situatiile, iar in trafic, impreuna cu organele competente
ale Ministerului Administratiei si Internelor.
(2) Un raport privind contraventiile prevazute la art. 11, constatate si
sanctionate de personalul imputernicit prevazut la alin. (1), va fi transmis
trimestrial Directiei generale transport rutier din cadrul Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului. In baza rapoartelor primite,
Directia generala transport rutier va inainta ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului un raport anual al contraventiilor amintite.
(3) Contraventiilor prevazute la art. 11 le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare."
13. Articolul 14 se abroga.
14. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
(1) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Ministerul
Administratiei si Internelor, Ministerul Economiei si Comertului, Ministerul
Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului si Comisia Nationala pentru
Controlul Activitatilor Nucleare isi vor exercita atributiile de control al
transporturilor rutiere de marfuri periculoase conform prezentelor norme si
reglementarilor specifice proprii.
(2) Autoritatile mentionate la alin. (1) se vor asigura ca un numar
important de transporturi rutiere de marfuri periculoase fac obiectul
controalelor prevazute in prezentele norme, pentru a se verifica conformarea
acestora la legislatia din domeniul transportului rutier al marfurilor
periculoase.
(3) Controalele mentionate la alin. (2) vor fi efectuate atat in trafic,
cat si la punctele de incarcare/descarcare a marfurilor."
15. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
(1) Locurile in care se efectueaza controale, stabilite de autoritatile
competente si/sau de personalul imputernicit pentru activitatea de control,
trebuie sa permita ca vehiculele care au incalcat prevederile prezentelor norme
sa poata fi aduse in conformitate cu acestea sau, daca autoritatea care
efectueaza controlul considera necesar, sa poata fi imobilizate pe loc sau in
conditii de siguranta intr-un spatiu destinat acestui scop, situat in
apropierea locului ales pentru control.
(2) Fara a aduce prejudicii altor sanctiuni care pot fi impuse, daca la
efectuarea controlului se constata ca prin continuarea deplasarii vehiculului
se pericliteaza in mod evident siguranta traficului, a transportului sau a
mediului inconjurator, personalul imputernicit pentru activitatea de control are
obligatia de a imobiliza vehiculul pe loc sau intr-un spatiu destinat acestui
scop, conform reglementarilor in vigoare privind circulatia pe drumurile
publice, pana cand cauzele care au determinat imobilizarea sunt eliminate.
(3) In situatia in care, in termen de 24 de ore de la imobilizarea
vehiculului, contravenientul nu a eliminat cauzele care au stat la baza
acesteia, personalul imputernicit care efectueaza operatiunile de control poate
apela la o terta parte care sa elimine cauzele imobilizarii, costurile
operatiunilor de eliminare fiind suportate de catre contravenient.
(4) Daca intr-un punct de trecere a frontierei se prezinta un vehicul
inmatriculat in alt stat care intentioneaza sa intre in Romania si despre care
autoritatile care realizeaza controale specifice in punctele de trecere a
frontierei au suspiciuni privind respectarea prevederilor prezentelor norme,
acestea pot solicita, dupa caz, uneia sau mai multor autoritati dintre cele
enumerate la art. 15 alin. (1) efectuarea unui control privind respectarea
prezentelor norme in acel punct de trecere a frontierei. In cazul in care, in
urma controlului efectuat de autoritatile prevazute la art. 15 alin. (1), se
constata ca vehiculul in cauza incalca prevederile prezentelor norme, iar acest
fapt duce in mod evident la periclitarea sigurantei traficului sau a mediului,
autoritatile competente vor interzice accesul acestui vehicul pe teritoriul
Romaniei.
(5) Daca este cazul, cu conditia ca aceasta sa nu pericliteze siguranta
rutiera sau siguranta mediului, pot fi luate probe din marfurile transportate
pentru a fi examinate in laboratoarele recunoscute de autoritatea competenta.
(6) Controalele vor avea loc aleatoriu si vor acoperi, pe cat posibil, o
zona extinsa a retelei rutiere.
(7) Controalele nu vor depasi o perioada de timp rezonabila."
16. Dupa articolul 17 se introduce un nou articol, articolul 17^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 17^1
(1) Autoritatile mentionate la art. 15 alin. (1) vor efectua controale si
la sediile intreprinderilor stabilite in Romania, ca masura preventiva sau ca
urmare a inregistrarii, in cadrul controalelor in trafic, a unor incalcari ale
prevederilor prezentelor norme.
(2) Scopul controalelor mentionate la alin. (1) este verificarea
respectarii conditiilor de siguranta pentru transportul de marfuri periculoase
prevazute in prezentele norme.
(3) Daca la efectuarea controalelor mentionate la alin. (1) se constata una
sau mai multe incalcari ale prevederilor prezentelor norme, fara a aduce prejudicii
altor sanctiuni care pot fi impuse, transportul respectiv va fi adus la
parametrii reglementati de prezentele norme inainte ca marfurile sa paraseasca
intreprinderea; in caz contrar, autoritatile care efectueaza controlul vor
interzice derularea transportului, potrivit atributiilor specifice
proprii."
17. Alineatul (1) al articolului 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
(1) Cu ocazia efectuarii controlului se completeaza buletinul de control de
catre autoritatea competenta care a efectuat controlul, in trei exemplare. Un
exemplar al buletinului de control se va remite conducatorului auto, care il va
prezenta la cerere pentru a simplifica sau evita, unde este posibil, alte
controale. Autoritatile competente pentru control pot impune masuri specifice
pentru controale detaliate".
18. Alineatul (1) al articolului 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
(1) Contraventiile prevazute la art. 11, savarsite pe teritoriul Romaniei
de catre intreprinderi cu sediul in alte state sau de catre conducatorii
autovehiculelor inmatriculate in alte state, se constata si se sanctioneaza in
conformitate cu prevederile prezentelor norme. Sanctiunile prevazute la art. 12
se aplica conducatorului auto, procedandu-se la imobilizarea vehiculului, conform
reglementarilor in vigoare privind circulatia pe drumurile publice, pana la
achitarea amenzii si, daca este cazul, pana la eliminarea starii de
pericol."
19. Anexa "Buletin de control" se modifica si se inlocuieste cu
anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
In termen de 90 de zile de la data publicarii prezentei hotarari,
autoritatile publice implicate vor actualiza reglementarile mentionate la art.
4 alin. (2) din normele prevazute la art. I si vor lua masuri pentru instruirea
personalului propriu, imputernicit pentru activitatea de control.
Art. 3
Hotararea Guvernului nr. 1.374/2000, astfel cum a fost modificata si
completata prin prezenta hotarare, va fi republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Art. 4
Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Traian Panait,
secretar de stat
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gabriel Oprea
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
BULETIN DE CONTROL
Seria: BCADR Nr. .................
1. Locul controlului ................. 2. Data ........... 3. Ora .........
4. Simbolul national al vehiculului si numarul de inmatriculare
...........................................................................
5. Simbolul national al remorcii/semiremorcii si numarul de inmatriculare
...........................................................................
6. Tipul vehiculului ......................................................
7. Intreprinderea care deruleaza transportul/adresa
...........................................................................
...........................................................................
8. Nationalitatea .........................................................
9. Conducatorul vehiculului ...............................................
10. Ajutorul conducatorului vehiculului ...................................
11. Expeditorul, adresa, locul de incarcare*1)
...........................................................................
...........................................................................
12. Destinatarul, adresa, locul de descarcare*1)
...........................................................................
...........................................................................
13. Cantitatea totala de marfuri periculoase pe unitatea de transport
...........................................................................
_ _
14. Depasirea limitelor prevazute in cap. 3.3 din ADR |_| Da |_| Nu
15. Transport in:
_ _ _ _
|_| cisterna fixa |_| cisterna mobila |_| container-cisterna |_| vehicul
baterie
_ _ _
|_| in vrac |_| in container |_| ambalate
Documente la bord:
16. Existenta documentului/documentelor de transport/insotire:
_ _ _
|_| verificare |_| stabilirea contraventiei |_| nu este cazul
17. Existenta instructiunilor scrise (fisei/fiselor de siguranta):
_ _ _
|_| verificare |_| stabilirea contraventiei |_| nu este cazul
18. Existenta autorizatiei bilaterale/acordului multilateral/nationale:
_ _ _
|_| verificare |_| stabilirea contraventiei |_| nu este cazul
19. Existenta certificatului de agreare a vehiculului:
_ _ _
|_| verificare |_| stabilirea contraventiei |_| nu este cazul
20. Existenta certificatului de pregatire profesionala a soferului:
_ _ _
|_| verificare |_| stabilirea contraventiei |_| nu este cazul
Circulatia vehiculului:
21. Marfurile autorizate pentru transport:
_ _ _
|_| verificare |_| stabilirea contraventiei |_| nu este cazul
22. Marfurile in vrac:
_ _ _
|_| verificare |_| stabilirea contraventiei |_| nu este cazul
23. Transporturi in cisterna:
_ _ _
|_| verificare |_| stabilirea contraventiei |_| nu este cazul
24. Transporturi in container:
_ _ _
|_| verificare |_| stabilirea contraventiei |_| nu este cazul
25. Marfurile autorizate pentru tipul de vehicul:
_ _ _
|_| verificare |_| stabilirea contraventiei |_| nu este cazul
26. Interdictia incarcaturii mixte:
_ _ _
|_| verificare |_| stabilirea contraventiei |_| nu este cazul
27. Manevrarea si depozitarea*2):
_ _ _
|_| verificare |_| stabilirea contraventiei |_| nu este cazul
28. Scurgeri ale marfurilor sau deteriorari ale ambalajelor*2):
_ _ _
|_| verificare |_| stabilirea contraventiei |_| nu este cazul
29. Numarul ONU/etichetarea ambalajului/codul ONU de ambalare*1, *2):
_ _ _
|_| verificare |_| stabilirea contraventiei |_| nu este cazul
30. Marcarea vehiculului si/sau a containerului:
_ _ _
|_| verificare |_| stabilirea contraventiei |_| nu este cazul
31. Eticheta/etichetele de pericol pentru cisterna sau transportul in vrac:
_ _ _
|_| verificare |_| stabilirea contraventiei |_| nu este cazul
32. Existenta a cate unei lampi portabile pentru fiecare membru al
echipajului vehiculului:
_ _ _
|_| verificare |_| stabilirea contraventiei |_| nu este cazul
33. Existenta a cel putin unei benzi de semnalizare adezive/vehicul:
_ _ _
|_| verificare |_| stabilirea contraventiei |_| nu este cazul
34. Existenta a doua dispozitive de avertizare amplasabile in pozitie
verticala:
_ _ _
|_| verificare |_| stabilirea contraventiei |_| nu este cazul
35. Existenta stingatorului/stingatoarelor de incendii:
_ _ _
|_| verificare |_| stabilirea contraventiei |_| nu este cazul
36. Existenta a cate unei veste sau a cate unui echipament avand marcaje de
avertizare, pentru fiecare membru al echipajului vehiculului:
_ _ _
|_| verificare |_| stabilirea contraventiei |_| nu este cazul
37. Diverse/Observatii
...........................................................................
...........................................................................
38. Autoritatea/Functionarul/Ofiterul care a efectuat inspectia
...........................................................................
------------
*1) Se declara la "Observatii" pentru operatiunile de transport
grupate.
*2) Verificarea violarilor vizibile.