HOTARARE Nr.
1415 din 18 noiembrie 2009
privind organizarea si
functionarea Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor si a unitatilor din subordinea acesteia
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 834 din 3 decembrie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 5 alin. (1) din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea
unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice,
susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia
Europeană şi Fondul Monetar Internaţional şi al art. 56 alin. (1) din Ordonanţa
Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii sanitar-veterinare şi
pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară
şi pentru Siguranţa Alimentelor, denumită în continuare Autoritatea, se
organizează şi funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei publice
centrale, cu personalitate juridică, autoritate de reglementare şi control în
domeniul sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor, în subordinea
Guvernului şi în coordonarea primului-ministru.
(2) Sediul Autorităţii este în municipiul Bucureşti,
str. Negustori nr. 1B, sectorul 2.
(3) Autoritatea este reprezentată la nivel judeţean de
direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, iar la nivel
local, de circumscripţiile sanitar-veterinare zonale şi de circumscripţiile
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor.
(4) Domeniul de activitate al Autorităţii constă în
totalitatea acţiunilor şi activităţilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa
alimentelor iniţiate, desfăşurate şi finalizate, în vederea asigurării şi
garantării sănătăţii animalelor, sănătăţii publice, protecţiei animalelor,
protecţiei mediului şi a siguranţei alimentelor.
Art. 2. - Pentru realizarea obiectivelor din domeniul
său de activitate, Autoritatea exercită următoarele funcţii:
a) de reglementare, prin care se asigură, în
conformitate cu strategia adoptată, realizarea cadrului juridic şi elaborarea
reglementărilor specifice activităţilor din domeniul sanitar-veterinar şi al
siguranţei alimentelor, cu respectarea legislaţiei naţionale şi europene;
b) de control, prin care se dispune şi se asigură
supravegherea şi controlul aplicării şi respectării reglementărilor în domeniul
său de activitate;
c) de strategie, prin care se elaborează, în
conformitate cu politica Guvernului şi cu tendinţele pe plan internaţional,
strategia în domeniul său de activitate, evaluarea, analiza, managementul şi
comunicarea riscului în domeniul său de activitate, precum şi proiecte de
cercetare la nivel naţional şi european cu referire la domeniul său de
activitate;
d) de administrare a structurilor din subordine, prin
care se asigură coordonarea şi gestionarea serviciilor pentru care statul este
responsabil în domeniul sanitar-veterinar şi al siguranţei alimentelor;
e) de reprezentare, prin care se asigură, în numele
statului sau al Guvernului României, reprezentarea pe plan intern şi extern în
domeniul său de activitate.
Art. 3. - (1) In exercitarea funcţiilor prevăzute la
art. 2 Autoritatea are următoarele atribuţii principale:
A. In domeniul sanitar-veterinar:
1. organizează activităţile sanitar-veterinare publice
pe întregul teritoriu al ţării, după o concepţie unitară în domeniul său de
activitate;
2. conduce serviciile sanitar-veterinare de stat şi
stabileşte necesităţile de finanţare a acestora;
3. elaborează norme sanitar-veterinare, aprobate prin
ordin al preşedintelui Autorităţii, pentru domeniul său de activitate, unice şi
obligatorii pentru toate persoanele fizice şi juridice;
4. stabileşte responsabilităţile medicilor veterinari
pentru domeniul său de activitate;
5. stabileşte drepturile şi obligaţiile medicilor
veterinari oficiali;
6. stabileşte drepturile şi obligaţiile medicilor
veterinari de liberă practică împuterniciţi pentru efectuarea unor activităţi
sanitar-veterinare publice;
7. elaborează şi avizează convenţii, parteneriate,
protocoale şi acordurile interguvernamentale şi cu autorităţile centrale
similare din alte state privind colaborarea în domeniul sanitar-veterinar, cu
respectarea legislaţiei europene şi naţionale;
8. cooperează şi răspunde împreună cu autorităţile
administraţiei publice centrale de organizarea şi aplicarea măsurilor necesare
pentru prevenirea şi combaterea bolilor animalelor şi a celor comune omului şi
animalelor, precum şi pentru siguranţa alimentelor;
9. organizează, coordonează, gestionează şi controlează
activitatea privind identificarea şi înregistrarea animalelor şi a
exploataţiilor, precum şi radierea acestora din evidenţele veterinare, conform
cu realitatea din teren, prin direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa
alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti şi medicii veterinari de
liberă practică împuterniciţi pentru efectuarea acestei activităţi;
10. organizează, coordonează, gestionează şi
controlează activitatea de comerţ, import, export, tranzit şi inspecţie la
frontieră, precum şi comerţul intracomunitar;
11. organizează şi asigură funcţionarea sistemului
informatic sanitar-veterinar naţional şi conectarea acestuia la sistemul
informatic veterinar comunitar;
12. elaborează regulamentul de organizare şi
funcţionare şi stabileşte atribuţiile şi responsabilităţile unităţilor din
subordine;
13. organizează, conform legii, prin direcţiile
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului
Bucureşti, activităţile sanitar-veterinare publice de interes naţional, care
controlează şi răspund de efectuarea acestora de către medicii veterinari de
liberă practică împuterniciţi;
14. organizează activităţile sanitar-veterinare publice
de interes la nivel naţional, prin încheierea de acorduri-cadru, conform
legislaţiei privind achiziţiile publice, sau prin direcţiile sanitar-veterinare
şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti, după caz,
stabilite prin ordin al preşedintelui Autorităţii;
15. stabileşte cerinţele sanitar-veterinare pentru:
anunţarea, declararea, notificarea internă şi internaţională a oricărei
suspiciuni de boală sau îmbolnăvire; producerea, comercializarea, deţinerea şi
utilizarea substanţelor tireostatice, hormonale, beta-agoniste ori a altor
substanţe similare, pentru administrare la animale producătoare de hrană;
supravegherea şi monitorizarea unor substanţe şi a reziduurilor la animale vii,
produse şi subproduse destinate consumului uman; supravegherea, prevenirea şi
controlul zoonozelor; producerea, testarea, autorizarea, prescrierea,
utilizarea, importul, comerţul intracomunitar, tranzitul şi exportul de furaje medicamentate,
aditivi furajeri şi de hrană concentrată pentru animale de companie; inspecţii
şi controale sanitar-veterinare; organizarea şi funcţionarea posturilor de
inspecţie la frontieră, precum şi procedurile de efectuare a acestor inspecţii
şi controale; producerea, testarea, autorizarea, depozitarea, transportul,
comercializarea, utilizarea, importul, tranzitul, exportul şi comerţul
intracomunitar cu furaje, materii furajere, premixuri, zooforturi, aditivi
furajeri, furaje complete, furaje suplimentare, furaje combinate, alte materii
şi produse utilizate în furajarea şi nutriţia animalelor; producerea, testarea,
autorizarea, depozitarea, transportul, comercializarea, utilizarea, importul,
tranzitul, exportul şi comerţul intracomunitar cu produse medicinale
veterinare, precum şi pentru alte activităţi specifice domeniului
sanitar-veterinar;
16. stabileşte politicile în domeniul bunăstării
animalelor, la fermă, în timpul transportului şi la sacrificare sau ucidere;
17. face analize de risc epidemiologie şi
geoepidemiologic;
18. face studii de epidemiologie generală şi
epidemiologie descriptivă şi biostatistică;
19. face studii de epidemiosupraveghere şi supraveghere
transfrontalieră;
20. face analize economico-veterinare prin evaluări
micro- şi macroeconomice;
21. participă la crearea şi funcţionarea sistemului de
notificare şi înregistrare a bolilor la animale;
22. creează şi asigură funcţionarea sistemului de
clasificare şi certificare a statusului de sănătate a animalelor;
23. elaborează politicile de luptă în cazul apariţiei
de boli majore la animale;
24. elaborează concepte cu care să poată lucra în caz
de necesitate;
25. elaborează şi reactualizează planurile de
contingenţă în domeniul sanitar-veterinar;
26. elaborează manualele operaţionale de aplicare a
planurilor de contingenţă în domeniul sanitar-veterinar;
27. stabileşte o reţea de contact pentru facilitarea
alertei în teritoriu în caz de criză;
28. solicită, atunci când este cazul, activarea
Centrului Naţional de Combatere a Bolilor, pentru organizarea acţiunilor de
intervenţie pentru combaterea epidemiilor în rândul animalelor, şi coordonează
activitatea grupurilor de lucru;
29. notifică organismelor internaţionale cu
responsabilităţi în domeniu, respectiv Direcţia Generală Sănătate şi Protecţia
Consumatorilor din cadrul Comisiei Europene, denumită în continuare DG
SANCO, şi Organizaţia Mondială pentru Sănătatea Animală, suspiciunile şi
confirmările cazurilor de boli infecţioase cu mare difuzibilitate la animale;
30. activează centrele de criză create la nivel local,
conform prevederilor legale;
31. controlează funcţionalitatea centrelor de criză în
cazul epidemiilor în rândul animalelor, prin includerea de personal suplimentar
în caz de necesitate;
32. contribuie efectiv la combaterea epidemiilor în
rândul animalelor, conform normelor Uniunii Europene şi conform măsurilor
stipulate în manualul operaţional;
33. colaborează cu structurile subordonate în ceea ce
priveşte planificarea măsurilor de combatere a epidemiilor în rândul
animalelor;
34. stabileşte mijloacele necesare combaterii epidemiei
şi actualizează planurile organizaţionale şi programele de desfăşurare a
activităţilor pentru centrele de criză;
35. stabileşte condiţiile sanitare veterinare de comerţ
intracomunitar, import, export şi tranzit pentru animale vii, ovule, embrioni,
spermă, hrană pentru animale;
36. stabileşte politicile în domeniul bolilor care pot
afecta animalele vii;
37. cooperează pe plan internaţional cu toate
organizaţiile implicate în domeniul sănătăţii animalelor şi în alte domenii
conexe pentru a păstra România în circuitul politicilor europene şi
internaţionale specifice;
38. elaborează programele naţionale în domeniul
sanitar-veterinar;
39. controlează aplicarea normelor sanitare veterinare;
40. coordonează şi organizează în numele Autorităţii
activitatea de formare, instruire şi perfecţionare a personalului implicat în
domeniul sanitar-veterinar;
41. promovează şi coordonează activitatea de instruire
şi perfecţionare a personalului în domeniul sanitar-veterinar prin efectuarea
de cursuri postuniversitare în domeniul său de activitate, în cadrul
universităţilor acreditate în acest sens de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Inovării pe bază de protocol sau parteneriat încheiat cu instituţiile de
învăţământ superior acreditate în domeniul sanitar-veterinar;
42. organizează activităţi specifice de audit în scopul
realizării prevederilor regulamentelor europene;
43. îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin
acte normative în domeniul sanitar-veterinar.
B. In domeniul siguranţei alimentelor:
1. elaborează şi implementează strategia şi legislaţia
privind siguranţa alimentelor;
2. elaborează norme pentru siguranţa alimentelor,
aprobate prin ordin al preşedintelui Autorităţii, iar dacă este cazul, împreună
cu autorităţile competente, aprobate prin ordine comune;
3. promovează şi coordonează elaborarea metodologiilor
unitare de evaluare a riscului în domeniul siguranţei alimentelor;
4. realizează evaluarea riscului şi stabileşte măsurile
ce se impun atunci când apare o problemă majoră ce poate periclita sănătatea
oamenilor;
5. coordonează activităţile de elaborare a codurilor de
bună practică şi alte asemenea activităţi;
6. coordonează metodologic activitatea de supraveghere
şi control privind siguranţa alimentelor, de la producerea materiilor prime
până la consumatorul final;
7. asigură coordonarea elaborării şi implementării
politicilor guvernamentale în domeniul siguranţei alimentelor şi al
biotehnologiei;
8. coordonează identificarea specialiştilor în vederea
participării la activităţile Codex Alimentarius, precum şi la activităţile
organismelor şi organizaţiilor naţionale şi internaţionale în domeniul specific
de activitate;
9. coordonează identificarea specialiştilor în vederea
participării la acţiunile organismelor şi organizaţiilor naţionale şi
internaţionale în domeniul standardizării, siguranţei şi calităţii alimentelor;
10. coordonează activitatea de control în domeniul
siguranţei şi calităţii alimentelor, după modelul existent în ţările din
Uniunea Europeană;
11. coordonează metodologic activitatea de control,
testare şi expertizare a alimentelor, de la producerea materiilor prime până la
distribuirea către consumator;
12. realizează şi valorifică bazele de date proprii
prin colectarea, clasificarea, corelarea, actualizarea permanentă, arhivarea şi
diseminarea informaţiilor privind monitorizarea înregistrărilor, avizărilor şi
a autorizărilor privind siguranţa alimentelor, acordate de autorităţile publice
cu atribuţii în acest domeniu, monitorizarea rezultatelor acţiunilor de
supraveghere şi control privind siguranţa alimentelor, precum şi a cadrului
legislativ în domeniu, datele statistice şi datele privind procesul de
cercetare-dezvoltare;
13. coordonează activitatea de formare, instruire şi
perfecţionare a personalului implicat în domeniul siguranţei alimentelor;
14. acordă avize ştiinţifice şi asistenţă tehnică în
domeniul specific de activitate;
15. reprezintă punctul naţional de contact şi
coordonatorul la nivel naţional al Sistemului rapid de alertă pentru alimente şi
furaje - SRAAF;
16. organizează un punct permanent de contact pe baza
unui tel verde, telefon de urgenţă de la care orice persoană fizică sau
juridică poate obţine informaţii obiective şi la care aceasta poate prezenta
contestaţii în domeniul siguranţei alimentelor;
17. asigură supravegherea şi controlul privind
respectarea condiţiilor generale din domeniul alimentar, prin punerea în
practică a unor măsuri specifice care să conducă la diminuarea incidenţei şi la
eliminarea bolilor transmisibile de la animale la om;
18. supraveghează şi monitorizează, din punctul de
vedere al siguranţei alimentelor, operatorii economici care îşi desfăşoară
activitatea în domeniul industriei agroalimentare;
19. participă la activitatea de standardizare, gradare
şi clasificare a produselor agroalimentare, împreună cu celelalte instituţii
abilitate;
20. reprezintă punctul de contact şi ţine permanent
legătura cu autorităţile pentru siguranţa alimentelor, constituite la nivel
naţional şi internaţional;
21. elaborează şi promovează acte normative în domeniul
sanitar-veterinar şi al siguranţei alimentelor şi participă la promovarea
reglementărilor în domeniul calităţii alimentelor;
22. elaborează programe naţionale în domeniul
siguranţei alimentelor, împreună cu celelalte instituţii abilitate;
23. promovează şi coordonează activitatea de instruire
şi perfecţionare a personalului în domeniul siguranţei alimentelor prin
efectuarea de cursuri postuniversitare în domeniul său de activitate, în cadrul
universităţilor acreditate în acest sens de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Inovării pe bază de protocol sau parteneriat încheiat cu instituţiile de
învăţământ superior acreditate în domeniul siguranţei alimentelor;
24. elaborează şi avizează convenţii, parteneriate,
protocoale şi acorduri interguvernamentale şi cu autorităţile centrale similare
din alte state privind colaborarea în domeniul siguranţei alimentelor, cu
respectarea legislaţiei europene şi naţionale;
25. organizează, coordonează, gestionează şi
controlează activitatea de comerţ intracomunitar, import, export, tranzit şi
inspecţie la frontieră în domeniul siguranţei alimentelor;
26. elaborează regulamentul de organizare şi
funcţionare şi stabileşte atribuţiile şi responsabilităţile unităţilor din
subordine în domeniul siguranţei alimentelor;
27. participă la elaborarea strategiilor naţionale şi
internaţionale în domeniul terorismului şi bioterorismului alimentar;
28. cooperează şi răspunde împreună cu autorităţile
administraţiei publice centrale de organizarea şi aplicarea măsurilor necesare
pentru siguranţa alimentelor;
29. elaborează şi reactualizează planurile de
contingenţă în domeniul siguranţei alimentelor;
30. notifică organismele internaţionale WHO, EFSA, DG
SANCO, FAO cu responsabilităţi în domeniul siguranţei alimentelor;
31. cooperează pe plan internaţional cu toate
organizaţiile implicate în domeniul siguranţei alimentelor şi în alte domenii
conexe pentru a păstra România în circuitul politicilor europene şi
internaţionale specifice;
32. verifică aplicarea la nivel naţional şi teritorial
a normelor privind siguranţa alimentelor;
33. asigură controlul oficial la operatorii care
produc, procesează, transportă şi comercializează alimente;
34. organizează activităţi specifice de audit în scopul
realizării şi implementării prevederilor regulamentelor europene;
35. coordonează elaborarea Planului naţional unic de
control integrat pentru România - PNUCI si Raportul anual referitor la PNUCI;
36. îndeplineşte orice alte atribuţii în domeniul
siguranţei alimentelor, precum şi în domeniul reglementării alimentaţiei şi
biotehnologiei stabilite prin legislaţia în vigoare naţională şi europeană.
(2) Autoritatea asigură armonizarea cadrului legislativ
naţional cu reglementările din Uniunea Europeană în domeniul sanitar-veterinar
şi al siguranţei alimentelor.
(3) Autoritatea elaborează şi promovează acte normative
în domeniul sanitar-veterinar şi al siguranţei alimentelor.
(4) Autoritatea întreprinde demersurile necesare în
vederea obţinerii unor contribuţii financiare comunitare pentru unele
activităţi în domeniul sanitar-veterinar şi al siguranţei alimentelor, în
special pentru implementarea unor prevederi ale legislaţiei comunitare.
(5) Autoritatea poate contracta servicii de consultanţă
în domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicării, relaţiilor publice,
organizării campaniilor de promovare, publicitate, educare şi informare
referitoare la activitatea specifică, precum şi în domeniul specific de
activitate.
(6) Autoritatea editează buletine informative şi alte
publicaţii de specialitate, în limita alocaţiilor bugetare, precum şi din
diverse finanţări.
(7) Autoritatea, prin specialiştii din structura sa,
stabiliţi prin ordin al preşedintelui Autorităţii, coordonează măsurile care se
impun în situaţiile de urgenţă din domeniul sanitar-veterinar şi al siguranţei
alimentelor, iar atunci când este cazul, se consultă cu celelalte instituţii
abilitate.
(8) In exercitarea atribuţiilor sale, Autoritatea
colaborează cu ministerele, cu celelalte organe de specialitate din subordinea
Guvernului, precum şi cu alte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi
locale, instituţii publice, precum şi cu alte organisme interesate.
Art. 4. - (1) Autoritatea este condusă de un preşedinte
cu rang de secretar de stat, ajutat de 2 vicepreşedinţi cu rang de subsecretar
de stat, numiţi prin decizie a primului-ministru pe o perioadă de 5 ani.
(2) Vicepreşedinţii exercită atribuţiile delegate de
preşedintele Autorităţii. Răspunderile şi atribuţiile vicepreşedinţilor se
stabilesc prin ordin al preşedintelui Autorităţii.
(3) In exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele
Autorităţii emite ordine şi instrucţiuni. Ordinele şi instrucţiunile cu
caracter normativ se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) Preşedintele Autorităţii este ordonator principal
de credite.
(5) Autoritatea are un secretar general, înalt
funcţionar public, numit prin decizie a primului-ministru, pe bază de concurs
organizat în condiţiile legii.
(6) Secretarul general exercită atribuţiile prevăzute
de legislaţia specifică în vigoare, precum şi alte atribuţii stabilite prin
ordin al preşedintelui Autorităţii.
(7) Preşedintele conduce Autoritatea şi unităţile
subordonate, numeşte şi eliberează din funcţie personalul Autorităţii şi
conducerea unităţilor subordonate, în condiţiile legii.
(8) Preşedintele reprezintă Autoritatea în raporturile
cu ministerele, cu autorităţile administraţiei publice, cu alte autorităţi şi
instituţii publice, cu persoanele fizice şi juridice din ţară sau din
străinătate, precum şi în justiţie. Preşedintele participă ca invitat la
şedinţele Guvernului în care se dezbat probleme din domeniul sanitar-veterinar
şi al siguranţei alimentelor.
(9) Autoritatea poate iniţia proiecte de acte normative
pe care le supune spre aprobare Guvernului.
Art. 5. - (1) Structura organizatorică a Autorităţii
este prevăzută în anexa nr. 1. Prin ordin al preşedintelui Autorităţii, în
cadrul acesteia se pot organiza, în condiţiile legii, direcţii, servicii,
birouri, compartimente şi colective temporare. Funcţiile publice de director,
director adjunct, şef serviciu şi şef birou se stabilesc prin ordin al
preşedintelui Autorităţii.
(2) Numărul maxim de posturi în aparatul propriu al
Autorităţii este de 396, inclusiv demnitarii şi cabinetul preşedintelui
Autorităţii.
(3) Preluarea activităţii şi a personalului care
desfăşoară activităţi sanitar-veterinare în cadrul Agenţiei de Sănătate Publică
a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii se realizează în condiţiile
art. 6 alin. (1) şi (5) din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor
autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice,
susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia
Europeană şi Fondul Monetar Internaţional.
(4) Personalul preluat este încadrat în limita
posturilor aprobate prin prezenta hotărâre.
(5) Personalul din cadrul Autorităţii, institutelor de
referinţă şi al direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor
judeţene şi a municipiului Bucureşti este format din funcţionari publici şi din
personal contractual.
(6) Salarizarea personalului din structura Autorităţii
se face potrivit prevederilor legale aplicabile funcţionarilor publici şi
personalului contractual din cadrul administraţiei publice centrale.
(7) Atribuţiile şi responsabilităţile direcţiilor
generale, direcţiilor, serviciilor, birourilor şi compartimentelor din cadrul
Autorităţii, precum şi circuitul intern al documentelor se stabilesc prin
regulament de organizare şi funcţionare, care se aprobă prin ordin al
preşedintelui Autorităţii.
Art. 6. - (1) Unităţile care funcţionează în subordinea
Autorităţii, precum şi numărul maxim de posturi al acestora sunt prevăzute în
anexa nr. 2.
(2) Direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa
alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti sunt conduse de câte
un director coordonator medic veterinar, ajutat de 3 directori coordonatori
adjuncţi. Conducătorii direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa
alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti se supun reglementărilor
legale instituite de Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea
transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în
mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi
completările ulterioare.
(3) Institutele naţionale veterinare de referinţă din
subordinea Autorităţii sunt conduse de câte un director, ajutat de 2 directori
adjuncţi.
(4) Numărul circumscripţiilor sanitar-veterinare şi
pentru siguranţa alimentelor şi al circumscripţiilor sanitar-veterinare şi
pentru siguranţa alimentelor zonale, precum şi redimensionarea acestora se
stabilesc, în funcţie de complexitatea activităţii, de numărul de unităţi,
precum şi de numărul de animale, prin ordin al preşedintelui Autorităţii.
(5) Structura organizatorică, numărul de posturi
conform statelor de funcţii, statele de funcţii, precum şi regulamentul de
organizare şi funcţionare pentru unităţile subordonate se aprobă prin ordin al
preşedintelui Autorităţii.
(6) Salarizarea personalului din direcţiile
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului
Bucureşti, precum şi a institutelor naţionale veterinare de referinţă se face
potrivit prevederilor legale în vigoare.
Art. 7. -In cadrul Autorităţii funcţionează Consiliul
ştiinţific şi Consiliul consultativ.
Art. 8. - (1) Consiliul ştiinţific este format din cel
puţin 7 personalităţi recunoscute în domeniile de competenţă ale Autorităţii.
(2) Consiliul ştiinţific este format din cel mult 15
personalităţi recunoscute în domeniile de competenţă ale Autorităţii.
(3) Componenţa şi Regulamentul de organizare şi
funcţionare ale Consiliului ştiinţific se stabilesc prin ordin al preşedintelui
Autorităţii.
(4) Consiliul ştiinţific se întruneşte trimestrial sau
ori de câte ori este necesar pentru examinarea şi dezbaterea unor probleme din
domeniul sanitar-veterinar şi al siguranţei alimentelor şi prezintă avizele
ştiinţifice la solicitarea Autorităţii.
(5) Consiliul ştiinţific poate fi consultat de către
Autoritate cu privire la elaborarea de acte normative din domeniul său de
activitate.
(6) Membrii Consiliului ştiinţific beneficiază de o
indemnizaţie de participare de maximum 20% din indemnizaţia brută a
preşedintelui Autorităţii.
Art. 9. - (1) Consiliul consultativ este format din
reprezentanţi ai ministerelor, ai altor autorităţi ale administraţiei publice
competente în domeniul sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor şi din
reprezentanţi ai societăţii civile.
(2) Consiliul consultativ este prezidat de preşedintele
Autorităţii.
(3) Consiliul consultativ se întruneşte periodic, la
solicitarea preşedintelui Autorităţii.
(4) Consiliul consultativ are atribuţii în stabilirea
priorităţilor în ceea ce priveşte cererile de consultări ştiinţifice privind
identificarea, evaluarea şi managementul riscului, precum şi al situaţiilor de
criză.
(5) Componenţa şi Regulamentul de organizare şi
funcţionare ale Consiliului consultativ se stabilesc prin ordin al
preşedintelui Autorităţii, la propunerea ministerelor şi a reprezentanţilor societăţii
civile.
(6) Consiliul consultativ se întruneşte pentru
examinarea şi dezbaterea unor probleme din domeniul sanitar-veterinar şi al
siguranţei alimentelor şi prezintă avizele consultative la solicitarea
Autorităţii.
Art. 10. -In cadrul Autorităţii, la Direcţia generală
siguranţa alimentelor, funcţionează Secretariatul operaţional pentru Codex
Alimentarius, ale cărui componenţă şi atribuţii se stabilesc prin ordin al
preşedintelui Autorităţii.
Art. 11. -Autoritatea duce la îndeplinire atribuţiile în
mod transparent şi face publice avizele ştiinţifice, rapoartele de activitate
şi alte documente de interes public, în condiţiile legii.
Art. 12. -Autoritatea asigură, în condiţiile legii,
accesul la documentele proprii şi ia măsuri ca părţile interesate să primească
informaţii obiective şi accesibile în domeniul său de activitate.
Art. 13. -Autoritatea reprezintă punctul naţional de
contact şi coordonatorul la nivel naţional al Sistemului rapid de alertă pentru
alimente şi furaje - SRAAF şi punctul naţional de contact şi coordonatorul la
nivel naţional al Codex Alimentarius.
Art. 14. - (1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de
capital ale Autorităţii şi ale unităţilor din subordinea sa, prevăzute în anexa
nr. 2, se asigură din venituri proprii şi din subvenţii acordate de la bugetul
de stat.
(2) In scopul realizării rolului şi atribuţiilor care
îi revin, Autoritatea poate beneficia de consultanţă şi asistenţă tehnică de
specialitate din străinătate, precum şi de programe de formare şi perfecţionare
de specialitate a personalului, în limita fondurilor disponibile, potrivit
legii.
Art. 15. - (1) Autoritatea are în dotare un număr de 21
de autoturisme pentru transportul persoanelor din aparatul propriu, cu un
consum lunar de carburanţi stabilit potrivit normativelor în vigoare, şi 7
autolaboratoare cu un consum stabilit potrivit alin. (2). Repartizarea acestora
se face conform ordinului preşedintelui Autorităţii.
(2) Unităţile care funcţionează în subordinea
Autorităţii, prevăzute în anexa nr. 2, pot utiliza pentru activităţi specifice
un număr de autoturisme, conform anexei nr. 3, cu un consum lunar de carburanţi
stabilit potrivit normativelor în vigoare pentru transport de persoane,
autolaboratoarele având consum nenormat.
(3) Direcţia Sanitar-Veterinară şi pentru Siguranţa
Alimentelor Tulcea dispune, suplimentar, de un autolaborator fluvial, având
consum nenormat.
(4) Cheltuielile aferente dotării şi utilizării
mijloacelor de transport prevăzute la alin. (1)-(3) se vor efectua în limita
sumelor aprobate anual prin legile bugetare.
(5) Modificarea anexei nr. 3 se poate face conform
ordinului preşedintelui Autorităţii.
Art. 16. -In exercitarea atribuţiilor de serviciu,
personalul împuternicit al Autorităţii aplică sancţiuni conform prevederilor
legale în vigoare şi dispune reţinerea oficială şi/sau punerea sub sechestru
sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor a alimentelor
necorespunzătoare, măsuri precum confiscarea, distrugerea, incinerarea
alimentelor improprii consumului şi tăierea sau uciderea animalelor, în
condiţiile legii, conform cerinţelor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa
alimentelor.
Art. 17. - Contractele-tip pentru efectuarea unor
activităţi sanitar-veterinare publice, încheiate de direcţiile
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului
Bucureşti cu medicii veterinari de liberă practică împuterniciţi, se aprobă
prin ordin al preşedintelui Autorităţii.
Art. 18. - Contractele de prestări de servicii pentru
aplicarea mărcilor auriculare, precum şi pentru alte servicii în domeniul
sanitar-veterinar se încheie potrivit reglementărilor legale în vigoare privind
achiziţiile publice.
Art. 19. - (1)Ca urmare a reorganizării Autorităţii,
personalul acesteia este numit, în condiţiile legii, în noua structură organizatorică,
în limita numărului maxim de posturi prevăzut la art. 5 alin. (2).
(2) Numirea personalului potrivit alin. (1) se face în
termen de maximum 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
Art. 20. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 21. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 130/2006 privind organizarea şi
funcţionarea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa
Alimentelor şi a unităţilor din subordinea acesteia, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 90 din 31 ianuarie 2006, cu modificările şi
completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare
şi pentru Siguranţa Alimentelor,
Marian Zlotea
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
p. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
interimar,
Mihai Constantin Şeitan,
secretar de stat
p. Ministrul educaţiei, cercetării şi inovării,
interimar,
Cătălin Ovidiu Baba,
secretar de stat
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXA Nr. 11
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi
pentru Siguranţa Alimentelor
Numărul maxim de posturi (inclusiv demnitarii,
Cabinetul preşedintelui, funcţiile publice şi contractuale) - 396
* - st poate organiza, în condiţiile legii, la nivel de
compartiment, birou sau serviciu.
|________| - se întruneşte la convocarea preşedintelui
Autoritarii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
1 Anexa nr. 1 este
reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2
UNITĂŢI
care funcţionează în subordinea Autorităţii
Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor
Instituţii publice cu personalitate juridică finanţate
din venituri proprii şi din subvenţii acordate de la bugetul de stat:
1. Institutul de Diagnostic şi Sănătate Animală;
2. Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi
Medicamentelor de Uz Veterinar;
3. Institutul de Igienă şi Sănătate Publică Veterinară;
4. direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa
alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti.
NOTĂ:
Numărul maxim de posturi pentru unităţile subordonate
este de 5.979, din care 1.800 de posturi pe durată determinată în vederea
efectuării activităţilor de control oficial conform prevederilor legale
naţionale şi europene.
ANEXA Nr. 3
NORMATIV
de autovehicule pentru activităţi specifice
desfăşurate de Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa
Alimentelor şi de unităţile din subordine
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
Numărul maxim de autovehicule
pentru activităţi specifice
|
Total
|
din care:
|
1.
|
Autoritatea Naţională
Sanitară Veterinară
şi pentru Siguranţa Alimentelor
|
28
|
21 autoturisme, din care:
- 10 pentru aparatul central - transport de persoane
- 11 pentru posturile de inspecţie la frontieră (PIF)
7 autolaboratoare, din care:
- 3 pentru PIF
- 1 pentru controlul privind siguranţa alimentelor
- 2 pentru controlul privind sănătatea animală
- 1 pentru controlul privind sănătatea publică
|
2.
|
Direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor
|
6/unitate
|
2 autoturisme, din care:
- pentru transport de persoane - conducerea direcţiilor
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor
- parc comun
3 autolaboratoare pentru:
- recoltare de probe pentru siguranţa alimentelor
- recoltare de probe pentru sănătatea animală
- controlul laptelui şi al produselor lactate
1 autoagregat pentru dezinfecţie
|
3.
|
Institutul de Diagnostic şi Sănătate Animală
|
8
|
2 autoturisme pentru:
- transport de persoane pentru intervenţii rapide privind
suspiciunea unor boli
- transport pentru evaluare veterinară
6 autolaboratoare pentru:
- transport de cadavre
- transport de probe-test
- transport de probe de laborator
- decontaminare
- situaţii speciale
- autoutilitară pentru transport de biobază
|
4.
|
Institutul de Igienă şi Sănătate Publică Veterinară
|
4
|
2 autoturisme pentru:
- deplasare pentru control în teritoriu
- transport de mărfuri
2 autolaboratoare pentru:
- recoltare de probe
- examene rapide de laborator în teritoriu
|
5.
|
Institutul pentru Controlul
Produselor Biologice
şi Medicamentelor
de Uz Veterinar
|
4
|
2 autoturisme pentru:
- deplasare pentru controlul în teritoriu şi administraţie
- testare clinică în teritoriu
2 autolaboratoare pentru:
- circulaţia produselor medicinale în teritoriu
- recoltare de probe
|