HOTARARE Nr. 1435 din 2 septembrie 2004
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 273/2004 privind
regimul juridic al adoptiei
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 868 din 23 septembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 77 din Legea
nr. 273/2004 privind regimul juridic al adoptiei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 273/2004 privind
regimul juridic al adoptiei, prevazute in anexa nr. 1.
Art. 2
Structura-cadru a rapoartelor care se intocmesc, potrivit prezentelor norme
metodologice, pe perioada incredintarii copilului in vederea adoptiei si pe
perioada de urmarire postadoptie este prevazuta in anexa nr. 2.
Art. 3
Continutul si forma certificatului care atesta conformitatea adoptiei
internationale incuviintate de instanta judecatoreasca romana cu dispozitiile
Conventiei asupra protectiei copiilor si cooperarii in materia adoptiei
internationale, incheiata la Haga la 29 mai 1993, ratificata prin Legea nr.
84/1994, denumita in continuare Conventia de la Haga, sunt prevazute in anexa
nr. 3.
Art. 4
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 5
Prezentele norme metodologice se completeaza cu prevederile Ordinului
secretarului de stat al Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si
Adoptie nr. 45/2004 pentru aprobarea standardelor minime obligatorii privind
procedura adoptiei interne, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 306 din 7 aprilie 2004.
Art. 6
Prezenta hotarare intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2005.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Dan Mircea Popescu
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Marian Florian Saniuta
Ministrul delegat pentru
administratia publica,
Gheorghe Emacu
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
p. Secretarul de stat al
Autoritatii Nationale pentru
Protectia Copilului si Adoptie,
Vali Sonia Botezatu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Legii nr. 273/2004 privind regimul juridic al adoptiei
CAP. 1
Procedura de evaluare/reevaluare in vederea obtinerii atestatului de
persoana sau familie apta sa adopte
Art. 1
Persoana sau familia cu domiciliul in Romania care doreste sa obtina
atestatul de persoana sau familie apta sa adopte formuleaza o cerere scrisa
adresata directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului,
denumita in continuare directie, in a carei raza teritoriala domiciliaza, in
vederea evaluarii garantiilor morale si a conditiilor materiale prevazute de
lege.
Art. 2
La cererea de evaluare pentru obtinerea atestatului de persoana/familie
adoptatoare solicitantii trebuie sa anexeze urmatoarele acte:
a) copie de pe buletinul/cartea de identitate, copie legalizata de pe
certificatul de nastere, casatorie/hotarare de divort, copie legalizata de pe
titlul de proprietate sau alt titlu care sa ateste dreptul de folosinta a
locuintei, certificat de cazier judiciar, certificat medical tip Ministerul
Sanatatii, cu semnatura si parafa fiecarui medic specialist, si adeverinte de
venit;
b) certificatul de cazier judiciar al persoanelor cu care locuieste
solicitantul;
c) caracterizari de la ultimul loc de munca (minimum doua pentru fiecare
persoana/membru al cuplului conjugal);
d) certificat medical privind starea de sanatate a celorlalte persoane cu
care domiciliaza solicitantul;
e) declaratie pe propria raspundere a persoanei/fiecarui membru al cuplului
conjugal, data in fata notarului public, ca nu au fost decazuti din drepturile
parintesti;
f) declaratie privind motivatia de a adopta si asteptarile
persoanei/familiei in legatura cu varsta, sexul si situatia psihosociomedicala
a copilului pe care doresc sa il adopte;
g) declaratie privind indicarea motivelor pentru care unul dintre soti nu
doreste sa adopte, in cazul in care cererea este formulata numai de catre unul
dintre soti si celalalt nu se asociaza la cerere.
Art. 3
La inregistrarea cererii privind evaluarea, reprezentantul serviciului de
adoptie din cadrul directiei este obligat sa informeze solicitantul cu privire
la:
a) etapele procedurii de adoptie;
b) serviciile/grupurile de suport care activeaza in comunitate;
c) procedura de evaluare si pregatire in vederea obtinerii atestatului;
d) termenul de solutionare a cererii privind evaluarea;
e) dreptul de a solicita reevaluarea si de a contesta rezultatul acesteia
in cazul neacordarii atestatului.
Art. 4
Dupa inregistrarea cererii de evaluare, responsabilul de caz desemnat este
obligat sa stabileasca de comun acord cu persoana/familia solicitanta programul
interviurilor, al vizitelor la domiciliul acestora, al intalnirilor cu rude,
vecini, colegi de la locul de munca, precum si cu orice alte persoane in
privinta carora responsabilul de caz apreciaza ca este util a fi contactate, in
vederea obtinerii tuturor informatiilor relevante pentru stabilirea capacitatii
de a adopta.
Art. 5
(1) Procesul de evaluare a persoanei/familiei adoptatoare cuprinde:
a) evaluarea din punct de vedere social;
b) evaluarea psihologica;
c) pregatirea pentru asumarea in cunostinta de cauza a rolului de parinte.
(2) Procesul de evaluare a persoanei/familiei adoptatoare se structureaza
atat pe intalniri si discutii cu persoana, respectiv cu cuplul conjugal, cat si
pe intalniri individuale cu membrii familiei adoptatoare si cu celelalte
persoane prevazute la art. 4.
(3) Numarul minim al intalnirilor este de 6, numarul maxim fiind stabilit
de responsabilul de caz impreuna cu psihologul din cadrul serviciului de
adoptie, in functie de disponibilitatea persoanei/familiei adoptatoare pe
perioada procesului de evaluare; intalnirile se realizeaza atat la domiciliul
persoanei/familiei, cat si la sediul directiei.
Art. 6
(1) Evaluarea din punct de vedere social in vederea atestarii ca
persoana/familie apta sa adopte este adaptata specificului persoanei/familiei
si cuprinde cel putin urmatoarele etape:
a) informarea si consilierea privind procedura adoptiei, metodologia de
evaluare si pregatire si crearea unei relatii de respect si incredere intre
responsabilul de caz si persoana/familia adoptatoare;
b) determinarea profilului individual al solicitantului/solicitantilor,
capacitatilor parentale si resurselor persoanei/familiei, perceptia familiei
largite si rolul jucat de comunitate in structurarea atitudinii familiei fata
de adoptie; la aceasta vizita participa si psihologul din cadrul serviciului de
adoptie;
c) culegerea informatiilor cu privire la structura familiei, istoria maritala
si relatiile actuale ale solicitantilor, modelul de viata al familiei,
comunicarea, nivelul educatiei, statutul profesional, habitatul si insertia
comunitara, relatia cu familia largita, trasaturile de personalitate,
interesele, capacitatea de adaptare; culegerea informatiilor se realizeaza si
prin contactarea unor persoane de referinta desemnate de persoana/familie,
precum si a unor membri semnificativi ai comunitatii; daca adoptatorii au
copii, se evalueaza interactiunea cu acestia, starea de sanatate, rezultatele
scolare, precum si relatiile acestora cu: fratii, colegii de scoala,
comunitatea locala;
d) informarea familiei cu privire la concluziile preliminare rezultate,
precum si la propunerile ce urmeaza a fi formulate vizand acordarea atestatului.
(2) Responsabilul de caz are obligatia de a obtine si de a consemna toate
informatiile in fisa de evaluare care va sta la baza intocmirii raportului de
evaluare.
Art. 7
(1) Evaluarea psihologica cuprinde observatia, interviul, chestionarele si
aplicarea unei baterii de teste cu scopul determinarii profilului psihologic al
persoanei/familiei adoptatoare.
(2) Rezultatele evaluarii psihologice si recomandarile psihologului din
cadrul Serviciului de adoptii sunt consemnate de catre acesta in fisa de
evaluare psihologica care va sta la baza intocmirii raportului de evaluare.
Art. 8
(1) Pregatirea persoanei/familiei pentru asumarea in cunostinta de cauza a
rolului de parinte este destinata dezvoltarii capacitatii acesteia de a raspunde
nevoilor copilului adoptat si consta in furnizarea de informatii vizand
prezentarea motivelor institutionalizarii si efectele acesteia asupra
copilului, posibile tulburari reactive de atasament, modalitati de
interactiune, atitudinea nediscriminatorie si acceptarea identitatii si
istoriei copilului, precum si acceptarea diferentei dintre imaginea unui copil
"ideal" si copilul care va fi considerat compatibil din punct de
vedere teoretic cu persoana/familia adoptatoare.
(2) Pe parcursul acestei etape se evalueaza sentimentele si capacitatile
parentale ale solicitantilor: propria copilarie, intelegerea nevoilor copilului
si a dezvoltarii acestuia, maturizarea, acceptarea sarcinilor parentale si a
modificarilor din stilul de viata al familiei aparute o data cu adoptia
copilului, modul in care solicitantii inteleg sa informeze copilul ca este
adoptat.
Art. 9
(1) Dupa obtinerea si analizarea tuturor informatiilor, inclusiv a celor
obtinute cu ocazia derularii componentei de pregatire, responsabilul de caz si
psihologul din cadrul serviciului de adoptie vor intocmi un raport de evaluare
a capacitatii de a adopta a solicitantilor, care va contine si propunerea
privind acordarea sau neacordarea atestatului de persoana ori de familie apta
sa adopte.
(2) Raportul se inainteaza conducerii directiei, care decide cu celeritate,
prin dispozitie a directorului general (executiv) asupra acordarii/neacordarii
atestatului; dispozitia se comunica solicitantilor, in termen de 3 zile de la
emiterea ei.
Art. 10
(1) In cazul in care se decide neacordarea atestatului, persoana sau
familia poate solicita o noua evaluare, formulata in scris in termen de 30 de
zile de la comunicarea rezultatului nefavorabil.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) seful Serviciului de adoptie
desemneaza un alt responsabil de caz si se procedeaza la reluarea intregului
proces de evaluare, astfel cum este reglementat in prezentele norme
metodologice.
Art. 11
In situatia in care perioada de valabilitate a atestatului prevazuta de
lege a expirat, solicitantii sunt obligati sa formuleze o noua cerere de
evaluare si sa anexeze actele prevazute la art. 2, procedura de evaluare urmand
a fi reluata.
CAP. 2
Demersuri pe care Directia generala de asistenta sociala si protectia
copilului este obligata sa le realizeze pentru stabilirea adoptiei interne ca
finalitate a planului individualizat de protectie
Art. 12
(1) Pentru fiecare copil pentru care s-a stabilit in conditiile legii o
masura de protectie speciala directia este obligata sa verifice trimestrial
imprejurarile care au stat la baza stabilirii acesteia si sa procedeze la
revizuirea planului individualizat de protectie.
(2) In vederea indeplinirii obligatiei prevazute la alin. (1), directia
desemneaza un manager de caz.
Art. 13
Demersurile intreprinse de managerul de caz trebuie sa vizeze:
a) reintegrarea copilului in familie;
b) integrarea copilului in familia extinsa.
Art. 14
In evaluarea potentialului de reintegrare familiala sunt luate in
considerare aspecte vizand disponibilitatea afectiva a copilului si a familiei,
nivelul socioeconomic al acesteia, precum si serviciile asociate, necesare
pentru realizarea si mentinerea reintegrarii, managerul de caz procedand la
efectuarea cel putin a urmatoarelor demersuri:
a) evaluarea situatiei care a determinat stabilirea unei masuri de
protectie speciala;
b) verificarea existentei actelor de identitate ale copilului si initierea
masurilor prevazute de lege pentru intocmirea lor, in situatia in care se
constata inexistenta acestora;
c) identificarea si contactarea parintilor copilului;
d) acordarea de consiliere si sprijin tatalui care nu a recunoscut initial
copilul si care ulterior isi exprima aceasta dorinta;
e) evaluarea situatiei socioeconomice si morale a parintilor;
f) consilierea parintilor si informarea acestora asupra existentei la nivel
local a serviciilor de suport, precum si asupra posibilitatilor legale de
sprijin financiar sau material;
g) informarea periodica a parintilor asupra locului unde se executa masura
de protectie speciala, precum si asupra conditiilor in care pot mentine
relatiile personale cu copilul; acordarea de sprijin in realizarea acestui
drept; organizarea si facilitarea de intalniri periodice intre copil si
parinti;
h) informarea parintilor asupra posibilitatii redarii de catre instanta
judecatoreasca a exercitiului drepturilor parintesti, precum si asupra
conditiilor redarii, in situatia in care acestora le-a fost limitat exercitiul
drepturilor parintesti sau au fost decazuti din drepturile parintesti.
Art. 15
In evaluarea potentialului de integrare a copilului in familia extinsa se
iau in considerare aspectele prevazute la art. 14, managerul de caz procedand
la efectuarea cel putin a urmatoarelor demersuri:
a) identificarea si contactarea rudelor firesti ale copilului pana la
gradul al IV-lea inclusiv;
b) evaluarea situatiei socioeconomice si morale a rudelor identificate;
c) consilierea rudelor asupra posibilitatilor de luare spre crestere si
ingrijire a copilului si informarea acestora asupra existentei la nivel local a
serviciilor de suport, precum si asupra posibilitatilor legale de sprijin
financiar sau material;
d) informarea rudelor identificate asupra locului unde se executa masura de
protectie speciala a copilului, precum si asupra conditiilor in care se pot
mentine relatii personale cu acesta;
e) organizarea si facilitarea de intalniri intre copil si rudele
identificate;
f) solicitarea adresata fiecarei rude identificate si care a implinit
varsta majoratului de a-si exprima opinia cu privire la disponibilitatea de a
lua spre crestere si ingrijire proprie copilul, precum si opinia asupra
posibilitatii adoptiei copilului de catre o alta persoana. Opiniile exprimate
se consemneaza in scris.
Art. 16
In vederea atestarii efectuarii demersurilor mentionate la art. 14 - 15 se
intocmesc si se pastreaza urmatoarele documente:
a) raportul sau, dupa caz, fisa de evaluare psihosociala initiala a
copilului si familiei sale;
b) raportul de evaluare detaliata a situatiei copilului in context
sociofamilial;
c) rapoartele de evaluare a situatiei socioeconomice si morale a parintilor
si rudelor identificate;
d) documentele care atesta toate evaluarile efectuate in cadrul etapei de
evaluare detaliate;
e) rapoartele privind vizitarea copilului de catre parinti si rude, precum
si cele care consemneaza exercitarea altor modalitati de mentinere a relatiilor
cu copilul;
f) documentele care atesta efectuarea demersurilor legate de identificarea
si contactarea parintilor si rudelor copilului (adresele formulate in atentia
acestora, a organelor de politie, primariei de domiciliu, rapoartele de ancheta
sociala la domiciliul parintilor sau al rudelor etc.);
g) documentele care atesta monitorizarea planului individualizat de
protectie (rapoartele de monitorizare, rapoartele de reevaluare, rapoartele de
revizuire, planurile revizuite etc.);
h) notificarile formulate in atentia parintilor sau a rudelor copilului,
vizand informarea acestora asupra locului unde se executa masura de protectie
speciala a copilului, precum si asupra modului in care pot mentine relatii
personale cu acesta;
i) referatele sau notele intocmite cu ocazia consilierii parintilor si
rudelor copilului;
j) documentele care consemneaza opinia rudelor copilului cu privire la
aspectele mentionate la art. 15 lit. f).
Art. 17
(1) In baza efectuarii demersurilor mentionate anterior, a intocmirii si
analizarii documentatiei aferente, daca managerul de caz apreciaza ca
reintegrarea copilului in familie sau in familia extinsa nu este posibila poate
propune stabilirea adoptiei interne ca finalitate a planului individualizat de
protectie.
(2) Propunerea managerului de caz de stabilire a adoptiei interne ca
finalitate a planului individualizat de protectie nu poate fi fundamentata
exclusiv pe situatia economica precara a parintilor copilului.
(3) Propunerea formulata de catre managerul de caz este supusa avizarii
sefului ierarhic superior si se anunta Serviciul de adoptie in vederea luarii
in evidenta a cazului si realizarii programului de interventie specifica pentru
adoptia copilului.
CAP. 3
Stabilirea compatibilitatii dintre copil si persoana/familia adoptatoare,
careia urmeaza sa ii fie incredintat copilul in vederea adoptiei
Art. 18
(1) Procesul de stabilire a compatibilitatii dintre copil si
persoana/familia adoptatoare consta in identificarea si selectarea celei mai
potrivite persoane/familii care sa raspunda nevoilor copilului, pentru care
instanta judecatoreasca a incuviintat deschiderea procedurii adoptiei interne.
(2) Pentru fiecare copil aflat in situatia prevazuta la alin. (1)
psihologul si responsabilul de caz al copilului din cadrul Serviciului de
adoptii sunt obligati sa identifice si sa selecteze o persoana/familie careia
ii poate fi incredintat copilul in vederea adoptiei, in conformitate cu
dispozitiile art. 26 din Legea nr. 273/2004 privind regimul juridic al
adoptiei.
Art. 19
(1) Procedura de selectare a persoanei/familiei adoptatoare se realizeaza
pe baza unei potriviri teoretice, care consta in analiza si luarea in
considerare a tuturor informatiilor referitoare la copil, la familia lui
naturala si la persoana/familia adoptatoare, dupa cum urmeaza:
a) informatii referitoare la copil: varsta, sexul, nationalitatea, etnia,
rasa, temperamentul, religia, relatiile cu alti copii si persoane adulte,
nevoile lui speciale, istoricul medical, caracteristicile mediului in care
traieste, programul zilnic;
b) informatii referitoare la familia naturala: varsta, temperamentul,
ocupatia, inclinatiile, nivelul de educatie, religia, istoricul marital,
nationalitatea, etnia, rasa, istoricul medical;
c) informatii referitoare la persoana/familia adoptatoare: varsta,
temperamentul, ocupatia, inclinatiile, aptitudinile, interesele pentru diverse
domenii, educatia, rasa, nationalitatea, etnia, religia, istoricul marital,
asteptarile familiei in legatura cu varsta, sexul si situatia
psihosociomedicala a copilului.
(2) In urma realizarii potrivirii teoretice se selecteaza o
persoana/familie adoptatoare.
Art. 20
(1) In vederea stabilirii compatibilitatii dintre copil si persoana/familia
adoptatoare selectata ca urmare a realizarii potrivirii teoretice, se
realizeaza potrivirea practica, care presupune informarea copilului, a
persoanei/familiei care a fost selectionata, a altor persoane de referinta
pentru copil, precum si pregatirea partilor implicate in vederea acomodarii
copilului cu persoana/familia adoptatoare.
(2) Informarea si pregatirea se realizeaza de catre responsabilul de caz al
copilului si, respectiv, al persoanei/familiei adoptatoare.
Art. 21
Activitatea de informare vizeaza:
a) informarea copilului; se realizeaza potrivit capacitatii de intelegere
si gradului sau de maturitate, acordandu-se atentie opiniilor exprimate de
acesta;
b) informarea, dupa caz, a specialistilor din centrul de plasament,
asistentului maternal sau a persoanei/familiei la care copilul se afla in
ingrijire; se realizeaza respectand interesul superior al copilului si
principiul confidentialitatii;
c) informarea persoanei/familiei adoptatoare; responsabilul de caz aduce la
cunostinta familiei/persoanei toate informatiile pe care le are despre copil si
prezinta fotografii ale copilului, incurajeaza familia sa puna cat mai multe
intrebari referitoare la copil si la familia biologica a acestuia.
Art. 22
(1) In vederea pregatirii partilor implicate pentru acomodarea copilului cu
persoana/familia adoptatoare selectata, responsabilul de caz al copilului si
cel al persoanei/familiei stabilesc de comun acord cu acestia si cu
persoana/familia care are in ingrijire copilul sau cu persoana de referinta a
copilului din institutia de ocrotire un program de vizitare a copilului de
catre persoana/familia adoptatoare.
(2) Prima intalnire dintre copil si persoana/familia adoptatoare se
desfasoara in mediul de viata al copilului, fara ca acestuia sa i se aduca la
cunostinta scopul vizitei; la intalnire vor participa in mod obligatoriu cei
doi responsabili de caz, care vor consemna rezultatele acestei intalniri
intr-un raport comun.
(3) Concluziile raportului comun vor mentiona daca se continua potrivirea
practica sau se reia procedura de potrivire a copilului cu alta
persoana/familie adoptatoare; propunerea de reluare a procedurii de potrivire
se motiveaza.
(4) In situatia in care se apreciaza ca indicata continuarea procedurii de
potrivire practica a copilului cu aceeasi persoana/familie adoptatoare,
urmatoarele vizite sunt destinate dezvoltarii treptate a relatiei de atasament
dintre acestia, intalnirile si vizitele fiind realizate atat in mediul de viata
al copilului, cat si in afara acestuia sau in mediul de viata al
persoanei/familiei adoptatoare.
(5) Numarul vizitelor necesare pentru constatarea compatibilitatii se
stabileste de catre cei doi responsabili de caz, in functie de evolutia
cazului.
Art. 23
La finalul procedurii de potrivire practica cei doi responsabili de caz
intocmesc un raport care consemneaza concluziile referitoare la constatarea
compatibilitatii dintre copil si persoana/familia adoptatoare, precum si
propunerea vizand sesizarea instantei judecatoresti pentru incredintarea
copilului in vederea adoptiei.
CAP. 4
Intocmirea rapoartelor pe perioada incredintarii copilului in vederea
adoptiei si a rapoartelor postadoptie
Art. 24
(1) Pe intreaga perioada in care copilul este incredintat in vederea
adoptiei, directia in a carei raza teritoriala domiciliaza persoana/familia
adoptatoare careia i-a fost incredintat copilul are obligatia de a urmari
evolutia acestuia, intocmind in acest sens rapoarte bilunare.
(2) Rapoartele bilunare contin constatarile rezultate ca urmare a evaluarii
relatiilor dintre copil si familie in urma vizitelor efectuate de catre
responsabilul de caz din cadrul serviciului de adoptie impreuna cu un psiholog,
precum si propuneri vizand mentinerea sau revocarea incredintarii in vederea
adoptiei.
(3) Rapoartele prevazute la alin. (1) se supun avizarii sefului Serviciului
de adoptie, iar in situatia in care acestea contin propuneri care impun
sesizarea instantei pentru revocarea incredintarii in vederea adoptiei se supun
aprobarii conducerii directiei.
Art. 25
(1) La sfarsitul perioadei de incredintare in vederea adoptiei
responsabilul de caz impreuna cu psihologul intocmesc un raport final referitor
la evolutia relatiilor dintre copil si persoana/familia adoptatoare, care se
transmite instantei judecatoresti competente sa incuviinteze adoptia.
(2) Raportul final se elaboreaza luandu-se in considerare constatarile si
concluziile rapoartelor bilunare, precum si rezultatele acomodarii copilului cu
familia, consemnate intr-un raport separat intocmit de catre un psiholog din
cadrul serviciului de adoptie.
(3) Raportul final se aproba de catre directorul general (executiv) al
directiei si poate contine propuneri vizand incuviintarea adoptiei sau, dupa
caz, prelungirea perioadei pentru care s-a hotarat incredintarea in vederea
adoptiei, respectiv revocarea acesteia.
Art. 26
Responsabilul de caz are obligatia de a informa persoana/familia
adoptatoare careia i-a fost incredintat copilul asupra concluziilor si
propunerilor continute in cuprinsul rapoartelor bilunare si al celui final.
Art. 27
Directia in a carei raza teritoriala domiciliaza persoana/familia
adoptatoare are obligatia de a depune raportul final pana cel mai tarziu cu 5
zile inaintea termenului la care a fost citata pentru judecarea cauzei privind
incuviintarea adoptiei.
Art. 28
Responsabilul de caz tine evidenta rapoartelor bilunare, precum si a celor
intocmite la sfarsitul perioadei de incredintare in vederea adoptiei in dosarul
de adoptie al fiecarui caz.
Art. 29
(1) Monitorizarea adoptiei pe intreaga perioada prevazuta de lege, dupa ce
hotararea instantei judecatoresti prin care aceasta a fost incuviintata a ramas
irevocabila, se realizeaza de catre directia de la domiciliul copilului, prin
intermediul Serviciului de adoptie - Compartimentul postadoptie.
(2) Responsabilul de caz al copilului si psihologul din cadrul
compartimentului prevazut la alin. (1) au obligatia de a intocmi rapoarte
trimestriale care consemneaza evolutia copilului adoptat si a relatiilor dintre
acesta si parintii adoptatori.
Art. 30
(1) Responsabilul de caz are obligatia de a supune avizarii sefului
ierarhic superior rapoartele postadoptie, de a tine evidenta acestor rapoarte
si de a le transmite familiei adoptatoare, precum si managerului de caz.
(2) In cazul netransmiterii, neintocmirii sau intocmirii defectuoase a
rapoartelor postadoptie, managerul de caz este obligat sa sesizeze in scris
conducerea institutiei, care va dispune, in conditiile legii, sanctionarea disciplinara
a persoanei vinovate.
Art. 31
La sfarsitul perioadei obligatorii prevazute de lege pentru realizarea
urmaririi adoptiei responsabilul de caz intocmeste un referat privind
inchiderea cazului, care se supune avizarii sefului Serviciului de adoptie si
se inainteaza managerului de caz care a elaborat planul individualizat de
protectie a copilului.
Art. 32
In functie de fiecare caz, pe baza constatarilor si concluziilor
monitorizarilor postadoptie efectuate, urmarirea postadoptie poate continua, la
propunerea responsabilului de caz, si dupa perioada prevazuta de lege, daca
aceasta propunere este apreciata ca fiind in interesul copilului si daca exista
aprobarea directorului directiei.
Art. 33
(1) Serviciul de adoptie, prin Compartimentul postadoptie, va furniza si va
asigura accesul copilului si familiei la servicii postadoptie, in functie de
nevoile identificate.
(2) Aceste servicii pot fi furnizate de specialistii Compartimentului
postadoptie sau de specialisti ai altor servicii si vor fi mentionate ca
recomandari in rapoartele postadoptie trimestriale, in functie de caz.
(3) Responsabilul de caz tine evidenta serviciilor de care beneficiaza
copilul si/sau familia adoptatoare, pe care le va consemna, impreuna cu
rezultatele obtinute, in dosarul copilului.
Art. 34
(1) In cazul adoptiilor internationale, obligatia prevazuta la art. 29
alin. (1) revine Oficiului Roman pentru Adoptii, denumit in continuare Oficiu.
(2) La solicitarea directiei, Oficiul poate transmite acesteia copii ale
rapoartelor postadoptie a caror evidenta o detine.
Art. 35
Rapoartele postadoptie se pastreaza pe o perioada de minimum 10 ani si se
arhiveaza in conditiile legii.
CAP. 5
Atestarea de catre Oficiul Roman pentru Adoptii a existentei in tara
straina a garantiilor si normelor echivalente celor existente in cazul unei
adoptii nationale
Art. 36
(1) In vederea intocmirii documentului care atesta indeplinirea obligatiei
prevazute de art. 46 alin. (3) din Legea nr. 273/2004, dupa primirea cererii
privind adoptia unui copil din Romania, formulata de catre persoana sau familia
cu domiciliul pe teritoriul altui stat. Oficiul verifica daca sunt indeplinite
conditiile prevazute de lege pentru luarea acesteia in evidenta si notifica
autoritatii centrale straine sau organizatiei acreditate de catre statul strain
si autorizate de Oficiu acordul privind continuarea procedurii adoptiei
internationale.
(2) O data cu notificarea prevazuta la alin. (1), in cazul in care statul de
primire este parte la Conventia de la Haga, Oficiul solicita autoritatii
centrale straine competente incuviintarea continuarii procedurii de adoptie
internationala a copilului, potrivit art. 17 lit. c) din Conventia de la Haga.
(3) Aceasta incuviintare a continuarii procedurii de adoptie este ceruta si
in cazul statelor care nu sunt parti ale Conventiei de la Haga, dar care au
incheiat cu Oficiul acorduri de cooperare in domeniul adoptiei internationale.
(4) In vederea incuviintarii continuarii procedurii de adoptie de catre
autoritatea straina competenta, Oficiul transmite acesteia un raport cuprinzand
informatii asupra copilului, referitoare la identitatea si la statutul de copil
adoptabil al acestuia, si informatii vizand exprimarea consimtamintelor
prevazute de lege; raportul se transmite insotit de traducerea autorizata in
limba statului de primire.
Art. 37
(1) In vederea intocmirii documentului care atesta faptul ca adoptatul va
beneficia in tara straina de garantiile si normele echivalente celor existente
in cazul unei adoptii nationale, Oficiul solicita autoritatii centrale straine
sau organizatiei acreditate de catre statul strain si autorizate de Oficiu ca,
o data cu transmiterea incuviintarii continuarii procedurii de adoptie internationala
prevazute la art. 36, aceasta sa ii furnizeze si informatii privind dreptul
intern in materia adoptiei si dreptul familiei.
(2) Oficiul transmite autoritatilor centrale competente din alte state sau
organizatiilor acreditate de catre statul strain si autorizate de Oficiu, la
cererea acestora, informatii privind dreptul intern roman in materia adoptiei.
Art. 38
Informatiile solicitate de catre Oficiu autoritatilor competente din tara
straina vizeaza:
a) normele juridice care guverneaza efectele adoptiei, in general, in
statul respectiv;
b) daca legea straina admite adoptia care produce efectele unei filiatii
firesti si adoptia internationala;
c) conditiile incetarii adoptiei prin desfacere sau ca urmare a declararii
nulitatii acesteia si masurile de protectie a copilului care pot fi dispuse in
acest caz; drepturile si indatoririle parintesti si sanctiunea neindeplinirii
acestora;
d) existenta serviciilor postadoptie, in special modalitatile in care se
asigura consilierea parintilor adoptivi;
e) modalitatile de supraveghere a evolutiei copilului si a relatiilor
dintre acesta si parintii sai adoptivi, precum si masurile de protectie care se
pot dispune in cazul in care se constata neadaptarea copilului cu familia
adoptatoare;
f) modul in care adoptatul si adoptatorii intra in evidenta autoritatilor
sau a organismelor cu atributii in materia evaluarii adoptiei;
g) daca adoptatul poate primi incuviintarea de intrare si de a locui
permanent in statul primitor;
h) legislatia in materia adoptiei si alte informatii generale cu privire la
protectia copilului;
i) recunoasterea adoptiei in statul primitor;
j) conditiile in care copilul adoptat dobandeste cetatenia straina.
Art. 39
(1) In baza informatiilor primite, Oficiul intocmeste un raport care
contine prezentarea succinta a datelor obtinute potrivit art. 38, precum si
concluziile Oficiului cu privire la existenta garantiilor ca adoptatul va
beneficia in tara straina de norme echivalente celor existente in cazul unei
adoptii nationale.
(2) Raportul poate cuprinde si date cu privire la aplicarea Conventiei de
la Haga in situatia statelor parti la aceasta conventie sau, dupa caz, a
acordurilor ori conventiilor de colaborare incheiate cu celelalte state.
(3) Raportul prevazut la alin. (1) se transmite instantei judecatoresti o
data cu cererea de incuviintare a adoptiei internationale.
CAP. 6
Eliberarea certificatului care atesta ca adoptia internationala este
conforma cu dispozitiile Conventiei de la Haga
Art. 40
Certificatul prin care se atesta ca adoptia internationala incuviintata de
instanta judecatoreasca romana este conforma cu dispozitiile Conventiei de la
Haga este inscris autentic si se elibereaza de catre Oficiu.
Art. 41
Atestarea conformitatii adoptiei internationale cu dispozitiile Conventiei
de la Haga se inscrie in registrul special infiintat in acest scop si se
completeaza manual, cu cerneala speciala de culoare neagra.
Art. 42
(1) Pe baza inscrierii prevazute la art. 41 se elibereaza adoptatorului sau
familiei adoptatoare certificatul care atesta conformitatea adoptiei
internationale cu dispozitiile Conventiei de la Haga.
(2) Dupa intocmirea certificatului se face mentiune cu privire la aceasta
si in Registrul National pentru Adoptii.
Art. 43
Atributiile legate de intocmirea si de eliberarea actului si a
certificatului care atesta conformitatea adoptiei internationale cu
dispozitiile Conventiei de la Haga se indeplinesc de un functionar public cu
studii juridice care face parte din personalul Oficiului, desemnat in acest
scop prin ordin al secretarului de stat.
Art. 44
Pe baza comunicarii hotararii judecatoresti irevocabile de incuviintare a
adoptiei, functionarul prevazut la art. 43 trece de indata la intocmirea
actului si a certificatului care atesta conformitatea adoptiei internationale
incuviintate de instanta judecatoreasca romana cu dispozitiile Conventiei de la
Haga.
Art. 45
(1) Eliberarea certificatului se face la cererea adoptatorului sau a
familiei adoptatoare.
(2) Cererea se face personal de catre adoptator sau prin mandatar, pe baza
de procura speciala, si se depune la sediul Oficiului.
(3) Functionarul care primeste cererea solicita prezentarea actelor de identitate
ale adoptatorului/adoptatorilor sau, dupa caz, prezentarea procurii persoanei
mandatate.
Art. 46
In vederea intocmirii actului si a certificatului care atesta conformitatea
adoptiei internationale cu dispozitiile Conventiei de la Haga, functionarul
desemnat verifica conformitatea datelor cuprinse in dispozitivul hotararii
judecatoresti irevocabile de incuviintare a adoptiei cu datele continute in
evidenta Oficiului, referitoare la copil si la familie, respectiv la persoana
adoptatoare.
Art. 47
(1) Certificatul specifica faptul ca adoptia s-a realizat in conformitate
cu dispozitiile Conventiei de la Haga, precizeaza de catre cine si cand au fost
date acceptarile prevazute de art. 17 lit. c) din Conventia de la Haga, precum
si ca adoptia are ca efect ruperea legaturilor de filiatie si rudenie existente
intre copil si parintii sai firesti, respectiv rudele sale firesti, fiind o
adoptie cu efecte depline.
(2) Oficiul va transmite o copie legalizata si tradusa in limba straina si
autoritatii centrale sau organizatiei straine acreditate din statul de primire.
Art. 48
Actul si certificatul care atesta conformitatea adoptiei internationale
incuviintate de instanta judecatoreasca romana cu dispozitiile Conventiei de la
Haga se semneaza de functionar si de secretarul de stat al Oficiului.
Art. 49
Intocmirea actului si eliberarea certificatului se realizeaza si in cazul
in care adoptatorii domiciliaza in state care nu sunt parti ale Conventiei de
la Haga, dar ale caror autoritati competente in materia adoptiei au incheiat
acorduri de colaborare cu Oficiul.
Art. 50
(1) Este interzis sa se faca stersaturi, razuiri, prescurtari si adaugari
ori alte modificari in actul sau in certificatul care atesta conformitatea
adoptiei internationale cu dispozitiile Conventiei de la Haga.
(2) Anularea, modificarea, rectificarea sau completarea actului ori a
certificatului si a mentiunilor inscrise pe acestea se fac numai in temeiul
unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile.
CAP. 7
Procedura de intocmire si organizare la nivel national a evidentei in
materia adoptiei (Registrul National pentru Adoptii)
Art. 51
(1) In scopul constituirii la nivel national a evidentei in materia
adoptiei Oficiul are obligatia intocmirii Registrului National pentru Adoptii,
denumit in continuare Registru.
(2) Registrul contine datele referitoare la adoptatorul sau la familia
adoptatoare, romana si straina, precum si cele referitoare la copiii pentru
care a fost pronuntata o hotarare judecatoreasca irevocabila de incuviintare a
deschiderii procedurii adoptiei interne, de incredintare in vederea adoptiei,
de incuviintare a adoptiei sau de declarare a nulitatii acesteia.
(3) In Registru se opereaza si mentiunile privind transmiterea rapoartelor
postadoptie intocmite pentru copiii care au fost adoptati conform procedurii
adoptiei internationale, precum si cele vizand eliberarea certificatului care
atesta conformitatea adoptiei internationale cu dispozitiile Conventiei de la Haga.
Art. 52
Intocmirea si organizarea la nivel national a evidentei in materia adoptiei
se realizeaza pe baza transmiterii informatiilor care sunt solicitate de catre
Oficiu, precum si pe baza transmiterii in termenele legale a documentelor
prevazute de Legea nr. 273/2004 de catre directie sau, dupa caz, de catre
autoritatea straina competenta sau de organizatia acreditata de statul strain
si autorizata de Oficiu.
Art. 53
Datele care se consemneaza in registru sunt:
a) date privind copilul: numele si prenumele, data nasterii, codul numeric
personal, numele si prenumele tatalui biologic, numele si prenumele mamei
biologice, situatia fratilor biologici, directia in a carei evidenta se afla,
forma de protectie, hotararea judecatoreasca de deschidere a procedurii
adoptiei interne, hotararea judecatoreasca de incredintare in vederea adoptiei,
hotararea judecatoreasca de incuviintare a adoptiei, hotararea judecatoreasca
de declarare a nulitatii adoptiei, numarul si data fiecarui raport privind urmarirea
evolutiei postadoptie, in cazul adoptiei internationale, numarul si data
eliberarii certificatului care atesta conformitatea adoptiei internationale cu
dispozitiile Conventiei de la Haga;
b) date privind persoana sau familia adoptatoare cu domiciliul in Romania:
numarul si data cererii de adoptie formulate de persoana sau de familia
adoptatoare, numele si prenumele, domiciliul, numarul si data de eliberare a
atestatului de persoana sau familie apta sa adopte;
c) date privind familia adoptatoare cu domiciliul in strainatate: numarul
si data cererii de adoptie formulate de persoana sau de familia adoptatoare,
numele si prenumele, domiciliul, autoritatea centrala sau organizatia straina
acreditata care transmite cererea de adoptie si care a atestat persoana sau
familia ca fiind apta sa adopte, oferind garantiile prevazute de lege.
Art. 54
(1) In cazul in care cererea adoptatorului sau familiei adoptatoare care
are domiciliul in strainatate nu este insotita de documentele prevazute la art.
44 - 45 din Legea nr. 273/2004, aceasta se inregistreaza in registru cu
mentiunea "incomplet".
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) Oficiul notifica autoritatii straine
competente sau organizatiei acreditate de catre statul strain si autorizate de Oficiu
necesitatea anexarii documentelor prevazute de lege, solutionarea cererii
urmand a fi realizata dupa transmiterea tuturor documentelor care trebuie sa
insoteasca cererea; data la care Oficiul primeste documentele solicitate se
mentioneaza in Registru.
Art. 55
(1) Datele cuprinse in Registru se consemneaza periodic, sarcina
intocmirii, organizarii si actualizarii acestuia revenind unui compartiment cu
atributii specifice in acest sens din cadrul Oficiului.
(2) Registrul are fiecare pagina numerotata si stampilata si se vizeaza
anual pentru deschidere si inchidere de catre seful compartimentului prevazut
la alin. (1) si de catre secretarul de stat al Oficiului.
(3) In situatia in care Registrul nu s-a completat in intregime, la data de
31 decembrie a fiecarui an, pe prima pagina ramasa libera se intocmeste un
proces-verbal de inchidere, semnat de catre persoanele prevazute la alin. (2),
din care sa rezulte numarul adoptiilor interne si internationale incuviintate
si ramase irevocabile in anul expirat, precum si numarul total al persoanelor
cu domiciliul in Romania care au fost atestate ca apte sa adopte;
inregistrarile pentru anul care incepe se fac, in continuare, in acelasi
registru, pana la epuizarea tuturor filelor.
Art. 56
(1) Evidenta continuta de Registru este structurata intr-o baza de date,
gestionata prin intermediul unui sistem informatizat, care sa asigure
securitatea datelor inregistrate.
(2) Accesul la aceasta baza de date este permis doar utilizatorilor
identificati prin intermediul unei parole de acces.
(3) Orice modificare sau adaugare in baza de date este inregistrata
automat, indicandu-se utilizatorul si data la care aceasta a fost operata.
(4) Pe baza datelor continute in aceasta evidenta se pot intocmi situatii
si rapoarte care vor fi stocate in forma in care au fost realizate, fara a
exista posibilitatea modificarii lor ulterioare.
(5) Pentru siguranta si pastrarea datelor continute in evidenta vor fi
realizate periodic copii ale datelor pe medii de stocare securizate cu parola
de acces.
Art. 57
(1) Persoanele care, conform fisei postului, au atributii privind
culegerea, evidenta si transmiterea informatiilor referitoare la adoptii sunt
obligate sa pastreze confidentialitatea acestor date, sub sanctiunile prevazute
de lege.
(2) Transmiterea datelor privind adoptiile poate fi facuta, in conditiile
legii, numai catre persoane fizice sau juridice autorizate.
Art. 58
Pastrarea si arhivarea Registrului, precum si a documentelor care au stat
la baza intocmirii acestuia se realizeaza conform prevederilor legale in
materie.
ANEXA 2
STRUCTURA-CADRU
a rapoartelor ce se intocmesc pe perioada incredintarii copilului in vederea
adoptiei si pe perioada de urmarire postadoptie
A. STRUCTURA-CADRU A RAPOARTELOR BILUNARE
Aprobat
Director general (executiv)
Avizat
Sef serviciu
RAPORT BILUNAR
privind evolutia copilului si rezultatele acomodarii acestuia cu
persoana/familia adoptatoare pe perioada incredintarii in vederea adoptiei
Calitatea interactiunilor copil - familie
Atitudinea copilului fata de familie
Atitudinea familiei fata de copil
Nevoi ale copilului
Nevoi ale familiei
Resurse identificate
Concluzii, recomandari si propuneri
Data vizitei:
Data intocmirii raportului:
Psiholog, Asistent social (responsabil de caz),
...........
.......................................
B. STRUCTURA-CADRU A RAPORTULUI FINAL
Aprobat
Director general (executiv)
Avizat
Sef serviciu
RAPORT FINAL
referitor la evolutia relatiilor dintre copil si persoana/familia adoptatoare,
ce se comunica instantei la sfarsitul perioadei de incredintare in vederea
adoptiei
Date personale despre copil
- numele:
- prenumele:
- sexul:
- parintii biologici:
- data, locul si inregistrarea nasterii:
- certificatul de nastere: nr. ........... seria ............
- codul numeric personal:
- nationalitatea:
- religia:
- domiciliul actual:
- hotararea de incredintare in vederea adoptiei:
Istoria personala si familiala
Date despre familia potential adoptatoare
Date despre locuinta
Relatia copilului cu familia potential adoptatoare
Evolutia starii de sanatate a copilului
Starea de sanatate actuala a copilului
Dezvoltarea psihologica a copilului:
- psihomotrica
- cognitiva
- socioemotionala
- limbaj
- autoservire
- aptitudini, interese
Nevoi speciale ale copilului
Concluzii si propuneri
Observatii
Data:
Asistent social (responsabil de caz), Psiholog,
....................................... ...........
C. STRUCTURA-CADRU A RAPORTULUI POSTADOPTIE
Avizat
Sef serviciu
RAPORT TRIMESTRIAL POSTADOPTIE
privind evolutia copilului adoptat si a relatiilor dintre acesta si parintii
adoptatori
Numele copilului:
Prenumele copilului:
Data nasterii:
Sentinta civila de adoptie:
Numele si prenumele parintilor adoptatori:
Adresa:
Circumstantele vizitei
Igiena locuintei
Climatul familial
Starea de sanatate actuala a copilului
Dezvoltarea psihologica a copilului
Situatia scolara a copilului
Modalitatea de relationare copil - familie
Atitudinea copilului fata de familie
Atitudinea familiei fata de copil
Nevoile copilului
Nevoile familiei
Resurse identificate
Concluzii si recomandari
Observatii
Data vizitei:
Data intocmirii raportului:
Psiholog, Asistent social (responsabil de caz),
........... .....................................
ANEXA 3
CONTINUTUL SI FORMA
certificatului care atesta conformitatea adoptiei internationale incuviintate
de instanta judecatoreasca romana cu dispozitiile Conventiei asupra protectiei
copiilor si cooperarii in materia adoptiei internationale, incheiata la Haga la
29 mai 1993
1. Subscrisa:
............................................................................
(numele si adresa autoritatii centrale competente din statul unde a fost
incuviintata adoptia)
2. Atesta ca minorul:
Numele:
....................................................................
Prenumele:
.................................................................
Data nasterii: ziua ......... luna ............... anul ..........
Sexul: masculin ( ) feminin ( )
Locul nasterii:
............................................................
Domiciliul:
................................................................
3. A fost adoptat in baza hotararii urmatoarei instante:
............................................................................
(denumirea instantei, felul si numarul hotararii)
Din data:
............................................................................
(data pronuntarii)
Hotararea este irevocabila din data de:
....................................
4. De catre urmatorul/urmatorii adoptator/adoptatori:
a) Numele de familie al tatalui adoptiv
....................................
Prenumele
..................................................................
Data nasterii: ziua .......... luna ............. anul ...........
Locul nasterii: ............................................................
Domiciliul la data incuviintarii adoptiei
.................................;
b) Numele de familie al mamei adoptive
.....................................
Prenumele ..................................................................
Data nasterii: ziua ........... luna .............. anul...........
Locul nasterii:
............................................................
Domiciliul la data incuviintarii adoptiei
..................................
5. Subscrisa autoritate atesta ca adoptia a fost incuviintata in
conformitate cu dispozitiile Conventiei de la Haga si ca acceptarile prevazute
la art. 17 lit. c) au fost date de:
a) denumirea si adresa autoritatii centrale din statul de origine:
............................................................................
...........................................................................;
data acceptarii:
..........................................................;
b) denumirea si adresa autoritatii centrale din statul de primire: (sau ale
autoritatii publice ori ale organismului care exercita functiile acesteia
conform art. 22 alin. 1 sau 2 din Conventia de la Haga din 1993)
............................................................................
data acceptarii:
...........................................................
6. Incuviintarea adoptiei are ca efect incetarea legaturilor de filiatie cu
parintii firesti, precum si a legaturilor de rudenie existente intre copil si
parintii sai firesti, respectiv rudele sale firesti.
Localitatea .................. data ...........